Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Wij bieden u een grote selectie unieke stukken Afrikaanse kunst. Deze werken, afkomstig uit privécollecties of rechtstreeks “in situ” aangekocht, maken het voorwerp uit van een speciale studie om hun herkomst en de voorwaarden voor verwerving vast te stellen. Wij maken er een erezaak van om onze klanten kwalitatieve Afrikaanse kunstwerken aan te bieden, oud of hedendaags, verworven in het kader van een ethische markt. Het is de geschiedenis van deze stukken die wij u uitnodigen om te ontdekken via onze galerij en websites.

Dan Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Masker

Afrikaans masker Dan bedekt met rood vilt, verlengd door een lange baard van paardenhaar. Harsachtige aggregaten aan de bovenkant. Hoogte op voet: 42 cm.
Maskers uitgerust met ronde oogkassen (gunye ge), die het zicht vergemakkelijken, maken deel uit van alle maskers van de noordelijke Dan en worden gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen. De zapkei ge, ook uitgerust met cirkelvormige banen, zijn verantwoordelijk voor het voorkomen van branden door te waken over woningbranden. Onder de Dan, of Yacouba, die in het westen van Ivoorkust en in Liberia woonden, manifesteerde de 'dü'-kracht die de wereld zou bezielen zich in de gebeeldhouwde maskers. Volgens de Dan geven de geesten aan hoe ze het masker moeten noemen dat ze gemaakt willen zien worden. Deze maskers van ...


Zie het blad

290,00

Lega Beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega Beeldje

In de Afrikaanse kunst maakten beeldjes Lega deel uit van een set die werd gebruikt tijdens initiaties in de Bwami samenleving >. De leraar leidde de aspirant-lega naar een plek waar Afrikaanse lega-maskers en beeldjes werden tentoongesteld, en het was door aandachtige observatie dat de toekomstige ingewijde de min of meer complexe betekenis van deze objecten, echte metaforen, moest raden. grotendeels verwijzend naar spreekwoorden en gezegden. Goudbruine satijnen patina.
Binnen de Léga organiseerde de Bwami-samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren maximaal zeven initiatieniveaus, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. De rol ...


Zie het blad

240,00

Dengese Rugleuning
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Dengese Rugleuning

Deze rugleuning met talrijke patronen vertegenwoordigt een voorouder van de clan. Het uitlopende kapsel, vaak bekroond met een hoorn, is kenmerkend voor de kapsels van de Totshi-opperhoofden die tot de ikoho-vereniging behoren en doet denken aan bepaalde spreekwoorden. Het symboliseert respect, intelligentie en volwassenheid. Over het hele lichaam zijn talrijke scarificaties te zien. Glanzende bruine patina. Schaafwonden door gebruik, scheuren door uitdroging.
Een volk uit Centraal-Afrika gevestigd in Kasai, grenzend aan de Kuba, de Ndengese, vormen een van de clans die afstammen van een gemeenschappelijke Mongo voorouder, waarvan sommige afkomstig zijn uit de Boven-Nijl. De Nkutschu zijn verwant aan de Ndenges. Deze laatste produceerden beelden met afwezige of afgeknotte ...


Zie het blad

380,00

Songye Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Kenmerken die uitsteken in het midden van brede halfgesloten oogleden, gebogen volume, verminderd, voor de wangen en de kaak, dit stammenmasker met een platte kam op een bolvormige schedel biedt een afgesleten polychromie. Mat patina. Schaafwonden.
Drie soorten Afrikaans masker Kifwebe worden vermeld: de mannelijke (kilume) over het algemeen met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) zou een meer bescheiden of zelfs afwezige kam presenteren, en ten slotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi).
Ook beoefend door de Luba, fungeerde de cultus kifwebe ("masker" in Songye) als een geheime politie ten gunste van macht, om individuen door middel van magie te controleren. Gedragen met een lang kostuum en een lange baard gemaakt van natuurlijke vezels, verschenen Kifwebe-maskers ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Teken
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Songye Teken

Gebeeldhouwd uit een miniatuurreplica van het Afrikaanse masker van de kifwebe samenleving, sierde dit type beschermend object de doos van de houder. Mat, fluweelachtig, geschuurd patina.
In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, aan wie ze via gemeenschappelijke voorouders verwant zijn. Waarzeggerij, zeer aanwezig in hun samenleving, maakte het mogelijk tovenaars te ontdekken en licht te werpen op de oorzaken van de tegenslagen die individuen troffen. Er worden drie soorten Afrikaanse Kifwebe-maskers onderscheiden: de mannelijke (kilume) over het algemeen met een hoge kuif, de vrouwelijke ...


Zie het blad

Verkocht

Punu Okuyi masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Punu masker

Dit Afrikaans masker met een harmonieus gezicht is een van de stilistische varianten van de witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi). Een omhullende hoofdtooi omlijnt het gezicht. De schaakbord-scarificaties, mabinda, zijn geschuurd. Mat patina, minimale erosies, uitdrogingsscheurtjes. In tribal art werd dit tribale masker uit Gabon geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti , Bwete, en de Mwiri ("leiden"), waarbij de laatste verschillende niveaus van inwijding omvat, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was. De Punu gebruikten geen masker in Bwiti-rituelen, in tegenstelling tot de Tsogo. Deze machtige geheime genootschappen, die ook een gerechtelijke functie hadden, hadden verschillende dansen, ...


Zie het blad

Verkocht

Mende Sowei masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Mende masker

In de Afrikaanse kunst vormen de sowei een geïdealiseerde voorstelling van vrouwelijke schoonheid door de Mende-cultuur. Zij belichamen de watergeesten. Dit cefalomorfe masker is een voorbeeld van het type maskers dat bundu wordt genoemd en het belangrijkst is bij de Mende. Het gezicht is gevat in een dikke geringde hals waarvan de overvloed aan vlees welvaart symboliseert.
Het masker werd zwart geverfd of gekleurd met een bladwas en vervolgens ingewreven met palmolie. Semi-satijn patina, lichte indigo residu, schaafwonden. De Mende-, Vaï- en Gola-culturen van Sierra Leone, Liberia en de westkust van Guinee zijn in de Afrikaanse kunst bekend om hun helmmaskers, met name die van het vrouwelijke initiatiegenootschap, Sandé, dat jonge meisjes voorbereidt op het huwelijk. De ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Pende Mbuya masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Afrikaans inwijdingsmasker, Mbuya versierd met een hoofdtooi van mandenvlechtwerk en raffiadoek. Het patina is het resultaat van een mengsel van okerschors en palmolie.
Hoogte op voet: 54 cm. De westelijke Pende leven op de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke Pende zich hebben gevestigd op de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya maskers , realistisch, om de tien jaar geproduceerd, een feestelijke functie , en belichamen verschillende karakters die zonder hun kostuum moeilijk te onderscheiden zijn, waaronder het hoofd fumu of ufumu, de wichelaar en zijn ...


Zie het blad


Verkocht aan 240.00 Zoek een soortgelijk object

Pende Mbuya masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Dit Afrikaanse inwijdingsmasker, Mbuya , stamt af van de Pende van het Westen, waarvan de Yaka-invloed merkbaar is in de enigszins omgekeerde neusfiguur.
Met grote spleetogen, herinnert het aan de Pende gewoonte om niet in het openbaar te staren. Dit Afrikaanse Pende-masker draagt een hoofdtooi van canvas en raffiavezel met een canvas muts, en een kinband.
Totale hoogte op voet: 46 cm.
De westelijke Pende leven op de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke Pende zich hebben gevestigd op de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salampasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya maskers, ...


Zie het blad


Verkocht aan 380.00 Zoek een soortgelijk object

Masker Mbuya Pende Fumu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pendé Masker

Ex-collectie Belgische Afrikaanse kunst.
Dit Afrikaans inleidende masker, Mbuya , komt voort uit de Westelijke Pende wiens invloed Yaka is opmerkelijk voor de licht omgekeerde neus, de lijn van wenkbrauwen afkomstig van de naburige Chokwe. Gemakkelijk herkenbaar aan zijn kapsel bestaande uit vier hoorns waarvan de bewegingen vergezeld van de schokkerige dans, dit masker drukt de mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten van de chef-kok. Dit masker is stilistisch zeer dicht bij de Pumbu , maar met rondere hoorns en iets zachtere functies. (Pende, Strother) Het masker Pumbu belichaamt, om zichzelf te beschermen tegen de wraak van zijn prooi, de geest van een groot spel jager, en de executeur die vrijwillig vergoten menselijk bloed, Ngunza. Voor Centrale Pende zijn Pundu masker is naast ...


Zie het blad


Verkocht aan 380.00 Zoek een soortgelijk object

Bwa masker met horizontaal blad
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bwa Masker

Tribale kunst en de diversiteit van Bwa maskers.
Dit grote Bwa plankmasker, in de categorie havikmasker maar vaak beïnvloed door het vlindermasker, heeft open vleugels met driehoekige patronen en cirkels gegraveerd in hout. Elk patroon is een symbool geassocieerd met de mythen van de clan. De tweekleurige patina bestaat uit kaolien en een bruine coating met lichte bordeauxrode highlights. De cirkels zouden symboliseren de vlucht van vlinders rond de vijvers tijdens de eerste regens.
Goede algemene staat.
De Bwa maskers leende veel elementen van de bwa's buren, de Gurunsi, Bobo en Mossi.Population gevestigd aan beide zijden van de Black Volta in Burkina Faso en Mali, de Bwa zijn verdeeld in drie endogamous kasten: smeden, griots en boeren. De Bwa geloven in een god Difini ...


Zie het blad

Verkocht

Chokwe beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Chokwe beeldje

Deze vrouwelijke figuur, verbonden met de mythische vrouwelijke voorouder, zou ingrijpen in de menselijke vruchtbaarheid en de vruchtbaarheid van het land. Haar gezicht vormt een miniatuurreplica van het krachtige mukishi wa pwo nyi cijingo ca tangwa masker met daarop de kambu ja tota. ("Chokwe and Their Bantu Neighbours" Rodrigues de Areia.) br> Oranje-bruin satijn patina. Scheuren.
Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Toch hebben de Chokwe deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig overgenomen. Drie eeuwen later namen de Chokwe de hoofdstad over van de Lunda, die door interne conflicten verzwakt was, en ...


Zie het blad

Verkocht

Ligbi Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ligbi Masker

Afrikaanse maskers en islamitische invloed.
Dit masker heeft gebogen hoorns die doen denken aan de siginkuru-ayna buffel, een offerrund dat geassocieerd wordt met het beeld van de "voormalige moslim" Horingyo, en heeft grote, verlaagde oogleden. Fluwelig bruin patina. Kleine schaafwonden.
Gevestigd in Ivoorkust, maar ook in Ghana, heeft de Ligbi, geïslamiseerd, niettemin geleden onder de invloed van de tribale beeldhouwkunst van Senoufo, aangezien zij Senoufo of de Mandé de opdracht gaven hun maskers uit te snijden . De Djimini zijn op hun beurt Sénoufo en wonen in de regio Dabakala. Dit is de reden waarom hun maskers die verbonden zijn met de samenleving van do, waarvan de dansen over het algemeen onder toezicht stonden van de Ligbi, doordrenkt zijn met deze wederzijdse ...


Zie het blad

490,00

Dogon Bronzen
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Dogon Bronzen

Bemanning bestaande uit mythische onderwerpen die verband houden met de "nommos", waarbij hun boot de vorm aanneemt van een krokodil. Deze denkbeeldige wereld, ontleend aan de legendes van de Dogon-creatie, inspireert het werk van Dogon-ambachtslieden. Grijsgroene patina.
Dogon-smeden vormen een endogame kaste onder de Dogon genaamd irim. Tegenwoordig produceren ze wapens, gereedschap en bewerken ze ook hout. “Meesters van het vuur” die in de Dogon-kosmogonie worden geassocieerd met de oerwezens “Nommo”, geschapen door de god Ama, worden ook verondersteld brandwonden te behandelen. Kleine metalen voorwerpen, gemaakt met behulp van de verloren wastechniek, waren wijdverspreid in de Binnendelta van de Niger, waar koper daar aankwam via de trans-Sahara-handel. Bij opgravingen op het ...


Zie het blad

250,00

Bwa Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bwa Masker

Afrikaanse dierenmaskers uit Burkina Faso
. Dierenkammasker, discreet polychroom patina, ontbrekend (staart), schaafwonden, kleine ongelukjes.
Een Mandingo-volk, waarvan de meerderheid in het oosten van Burkina Faso, maar ook in het zuiden van Mali woont, de cultuur van de Bobo Fing ligt dicht bij die van de Bambara. Ze zijn georganiseerd in geslachten onder leiding van raden van oudsten. In elk dorp worden altaren opgericht onder het gezag van smeden, priesters van de cultus van Dwo, maar de Bobo aanbidden ook secundaire geesten en die van de voorouders. Naast uit hout gesneden voorwerpen maken ze ook maskers van vezelplaten die ze tijdens ceremonies dragen om een ​​relatie met de spirituele wereld tot stand te brengen. De belangrijkste houten maskers zijn de heilige ...


Zie het blad

250,00

Kongo Vili masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Vili masker

Dit type Afrikaans masker zou het voorrecht zijn geweest van de nganga, waarzegger-priester. De grotendeels uitgeholde blik en de rood onderstreepte oogleden zouden de mediamieke capaciteiten weerspiegelen die de Kongo meende te bevorderen door hallucinogene middelen te nemen. Dit type masker heette ngobudi. Schitterend polychroom patina.
Hoogte op voet: 438 cm.
Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig in inwijdingsprocessen, werden door medicijnmannen gebruikt tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden ze ook gebruikt om individuen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap konden verstoren. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk, geleid door hun koning Ne Kongo, zich in een regio op het kruispunt van de grens tussen de huidige DRC, Angola en ...


Zie het blad

Verkocht

Een paar Bwa voorouders
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bwa standbeeld

Op het gezicht van deze mannelijk-vrouwelijke Bwa-beelden zouden drievoudige scarificaties in bundels die "het aantal voorouders" worden genoemd, de palen oproepen die de huizen van de voorouders ondersteunen. De poten verdwijnen in een massieve, geërodeerde basis, gerestaureerd met metalen nietjes.
Dit type beeldhouwwerk zou worden geassocieerd met de rituelen van vruchtbaarheid en vruchtbaarheid, en verscheen tussen de maskers tijdens de ceremonies van zuivering van het dorp, waarbij offergaven en plengoffers van de deelnemers werden ontvangen. Mat fluweelachtig patina. Scheuren.
Een bevolking gevestigd aan beide zijden van de Zwarte Volta in Burkina Faso en Mali, de Bwa zijn verdeeld in drie endogame kasten: smeden, griots en boeren. De Bwa geloven in een god Difini, ...


Zie het blad

Verkocht

Yela/Kela beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yela beeldje

Een gefacetteerde morfologie voor dit Yela beeld met een figuur met een smalle buste ondersteund door dikke hoekige benen. De grote diamantgeslepen kop biedt een gezicht met eenvoudig getekende gelaatstrekken.


Zie het blad

Verkocht

Pongo Textiel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Textiel, Kuba fluweel, Ncak nsueha Bushoong > Pongo Textiel

Belgische Afrikaanse kunstcollectie
Deze stoffen, geweven van ficusbastvezels, werden geproduceerd door de pygmeeën van het Ituri-woud in de Democratische Republiek Congo en werden door de vrouwen geschilderd. De mannen hakten het hout en hamerden op de bast, en de vrouwen gebruikten over het algemeen een afkooksel van gardenia vermengd met steenkoolas om patronen te tekenen met vingers of plantenstengels die leken op de tatoeages die door leden van de stam werden gedragen. Op deze dikke kopie zou het ritme en de ruimte die tussen de verschillende tekens ontstaat ook een link hebben met de polyfone liederen waarmee de Mbuti-pygmeeën van Ituri God aanspreken. Wollige textuur. De Mangbetu produceerden, in contact met de Asua-pygmeeën, een soortgelijk soort stof (in Oceanië tapa ...


Zie het blad

Verkocht

Pongo Textiel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Textiel, Kuba fluweel, Ncak nsueha Bushoong > Pongo Textiel

Deze stoffen, geweven van ficusbastvezels, zijn geproduceerd door de pygmeeën van het Ituri-woud in de Democratische Republiek Congo en zijn door de vrouwen beschilderd. De mannen hakten het hout en hamerden op de bast, en de vrouwen gebruikten over het algemeen een afkooksel van gardenia vermengd met steenkoolas om patronen te tekenen met vingers of plantenstengels die leken op de tatoeages die door leden van de stam werden gedragen. Het ritme en de ruimte tussen de verschillende tekens zouden ook een link hebben met de polyfone liederen waarmee de Mbuti-pygmeeën van Ituri God aanspreken. Dikke textuur met een wollig gevoel. De Mangbetu produceerden, in contact met de Asua-pygmeeën, een soortgelijk soort stof (in Oceanië tapa genoemd) versierd met complexere symbolen genaamd murumba ...


Zie het blad

Verkocht

Boulou Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Boulou Standbeeld

Dierensculpturen in Afrikaanse kunst.

Dit beschermende Afrikaanse beeldhouwwerk belichaamt de geest van het nkug bos en is op een naturalistische manier behandeld. Heterogene matte patina, kleine erosies en scheuren.
Gelegen tussen Kameroen en Gabon, in het equatoriale bos, maken de Boulou deel uit van de Fang-Beti-groep. Net als de Fang van Zuid-Kameroen, beroemd om hun grote witte maskers, en in contact met de Bakwele van het uiterste zuidoosten van Kameroen, beoefenden de Boulou ook het Ngi-ritueel om te vechten tegen hekserij en vergiftiging. Ngi is de gorilla, een formidabel dier waarmee de aanvrager zich identificeert nadat hij is toegelaten tot het geheime genootschap.


Zie het blad

290,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  - 

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal