Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Rungu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Rungu masker

Naturalistisch masker, doorboord met grote ogen omgeven door een groef en een brede mond. De korte, spitse neus is ingesneden met een traditionele scarificatie die tot aan het voorhoofd loopt, terwijl parallelle lijnen op het gezicht zijn gegraveerd. De functies van dit masker blijven onbekend.

Prachtig satijn patina, gevlekt, kleine ongelukjes, uitdrogingsscheurtjes.
Stam van de Tabwa-groep, de Rungu, is gevestigd in een gebied tussen de R.D.C. (Democratische Republiek Congo), Zambia en Tanzania. Onder invloed van de naburige Lubas en Bemba produceerden de Rungu prestigieuze voorwerpen bestemd voor hoogwaardigheidsbekleders, krukjes, kammen, lepels en scepters, vaak versierd met figuren van koppels of tweelingen. Hun koning, mwéné tafuna genaamd, woont in Zambia. Een ...


Zie het blad

Doe een bod.

380,00

Koni "Sogi ni kun" Bambara Kuifj masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bamana masker

Ti-wara maskers in Afrikaanse kunst.
Het zou een dierlijk genie zijn genaamd Ciwara die de Bambara zou hebben geleerd het land te bewerken. Deze laatste herinneren zich de mythe door middel van kammaskers, waarvan dit voorbeeld een zeldzame abstracte versie uit de Sikasso-streek vormt, begeleid door gestileerde vrouwenfiguren. Fluweelachtige matte patina, barsten.
Deze kammen werden op het hoofd gedragen en op hun plaats gehouden door een mandenmakerij. Ze begeleidden de dansers tijdens de rituelen van de tòn, een vereniging die zich toelegt op het werk in de landbouw. De maskers doorkruisten het veld terwijl ze sprongen om de nyama, kwaadaardige emanaties te verdrijven, en om elk gevaar te detecteren, of om de kwaadaardige geesten uit te spoelen die de ziel van de ...


Zie het blad

Doe een bod.

280,00

Lobi voorouder standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lobi standbeeld

Een bateba of afstammingsvoorouder stijgt op uit een staakfragment waarvan de basis is geraffineerd. De buste gedragen door half gebogen benen kantelt naar achteren, waardoor de buik uitpuilt waarop de handen rusten. De massieve kop, met horizontale kenmerken, draagt ​​een dikke kam die bij het culttype hoort.
Dikke grijzige patina met okerresten. Uitdrogingsscheuren.
De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Weinig in aantal in Ghana, sommigen van hen wonen ook in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, de Dian, de Gan en de Birifor. De Lobi geloven in ...


Zie het blad

200,00

Luba Fetisj
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luba Fetisj

Dit Afrikaanse beeldje met een getrapt kapsel zit vast in het midden van een beker en symboliseert die gebruikt door verschillende Luba-verenigingen, mediums van de samenleving Kilumbu, Bilumbu /i >, of door de genezers van de Buhabo samenleving. De waarzeggers van Mbudye gebruikten het ook. De gezichten van deze personages die de beschermgeesten belichamen, tonen een vredige innerlijkheid. Volgens sommige Luba zou ze, hoewel ze een vrouw was, de eerste Luba zieneres vertegenwoordigen, en zou ze ook een allegorie zijn van het koningschap verbonden met de machtige samenleving van Mbudye geassocieerd met macht koninklijk. Kifwebe-maskers verschijnen aan de zijkanten van de vaas.
("Luba" Roberts; "Luba", F.Neyt.) Satijnbruine patina. Droogscheurtjes, licht verlies.

De ...


Zie het blad

Verkocht

Bambara vrouwelijk figuur Nyeleni
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bambara standbeeld

Dit Afrikaanse beeld van "kleine favoriet", Nyeleni in Bambara frontaal vertegenwoordigd, draagt ​​een geribbelde kuif, ruitvormige uitstekende oren, een scherp profiel. De gebeeldhouwde buste toont de symbolen van vruchtbaarheid, namelijk de borsten in schelpen en de prominente buik. Licht mat patina.
De Bambara van Midden- en Zuid-Mali behoren tot de grote Mande-groep, net als de Soninke en de Malinke. Ze geloven in het bestaan ​​van een scheppende god die in het algemeen Ngala wordt genoemd en die de orde in het universum handhaaft. Zijn bestaan ​​bestaat naast een andere androgyne god genaamd Faro. Grote gemaskerde partijen sluiten de inwijdingsrituelen van de dyo-vereniging en het gwan-ritueel van de Bambara in het zuiden van het Bambara-land af. Verspreid over een periode ...


Zie het blad

480,00

Kota Mahongwe Mboho/Etoumbi masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kota masker

Afrikaans masker Mahongwe, wiens holle structuur eindigend in een punt en lijnen in reliëf biedt, zou veel kubistische kunstenaars hebben geïnspireerd. Ondanks de gelijkenis met de gezichten van Picasso's "Demoiselles d'Avignon", werd het masker uit het Barbier-Mueller Museum in Genève lang nadat het beroemde canvas was gemaakt, terug naar Europa gebracht.
Geërodeerd patina.
De Mahongwé (mahongwe) zijn ongeveer 15.000 gevestigd in het oosten van Gabon. Dicht bij de Kota staan ​​ze bekend om hun figuren van bewakers van reliekschrijnen, vergelijkbaar met de hoofden van Naja die zijn opgesteld en op het gezicht zijn bedekt met naast elkaar geplaatste koperdraden. De Mahongwe, Obamba, Shamayé en Sango vormen met de Kota een groep met vergelijkbare riten en samenleving. Het is ...


Zie het blad

340,00

Lega Sakimatwematwe
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega standbeeld

br>Afrikaanse kunst en materialen voor initiatie in de Bwami onder de Lega.
Afrikaanse Sakimatwematwe (meerkoppige) tribale sculptuur bedoeld voor een ingewijde van de Bwami, naast de vele anderen die tijdens de inwijdingen werden gebruikt, heeft de structuur de vorm van een centrale stam waaromheen gezichten zijn gesuperponeerd. De leraar leidde de aspirant naar een plek waar maskers en beeldjes werden uitgestald, en het was door zorgvuldige observatie dat de toekomstige ingewijde de min of meer complexe betekenis van deze metaforen moest raden, waarbij de laatste grotendeels refereerde aan spreekwoorden en gezegden. Degenen die het object niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, zich onderwerpen aan kostbare ceremonies en soms zelfs toetreden tot de lagere rang ...


Zie het blad

240,00

Guro olifantenmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Guro masker

De Afrikaanse dierenmaskers van de Dié-groep in Afrikaanse kunst Gouro.
Heldere kleuren voor dit zoömorfische masker dat een dikhuid verheerlijkt. Decoratieve motieven geschilderd in contrasterende tinten accentueren de details van deze gebeeldhouwde compositie. Licht afgesleten patina, kleine ongelukjes.
Georganiseerd in geslachten, zijn de Gouros de westelijke buren van de Baoulé. Hun respectievelijke sculpturen getuigen door hun morfologie van hun nauwe verwantschap. Priester en waarzegger delen de overheersende rituele functies onder de Guro. Geheime verenigingen aanbidden de genieën van de natuur, door de maskers waarin de geesten zouden moeten verblijven. Hun beschermende geesten genaamd zuzu werden aanbeden door middel van standbeelden die op altaren werden geplaatst. ...


Zie het blad

Verkocht

Markha Hoofdsteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Markha Hoofdsteun

Verfijnde markha-achtige neksteun, de gezichten doen denken aan hun inwijdingsmaskers. Het rust op twee poten, waaronder een paneel met latten, uitgesneden met miniatuuronderwerpen. Op de tablet worden symbolische patronen getraceerd.
De Markha zijn georganiseerd in gestructureerde en hiërarchische maskersamenlevingen zoals die in veel andere etnische groepen voorkomen. Ze hebben een inwijdingstaal, een communicatiemiddel in de handen van ingewijden. De Markha, ook wel Warka genoemd, leven in het noorden van het Bambara-territorium en zijn daarom door hen beïnvloed, met name in het ontwerp van hun maskers. Net als de Bambara en de Bozo hebben ze de bijzonderheid dat ze hun beeldhouwwerken versieren met koperen platen die zijn ingesneden met motieven. Hun poppen zijn ook beroemd. ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon Slot
Afrikaanse kunst > Dogon sloten, Bambara sloten > Dogon Slot

Verzameling Belgische Afrikaanse kunst.

De sloten bestaan ​​uit een verticaal element en een horizontale schuifregelaar. Het oppervlak van het object is gegraveerd met friezen, terwijl bovenaan gebeeldhouwde figuren oprijzen.
Plaatselijk lichter geworden bruine patina.
De sluitingssystemen van de Soedanese regio's bevatten karakteristieke elementen van de Dogon-kosmogonie, volgens welke de eerste bewoners van het Bandiagara-gebied de rivier overstaken op de rug van een krokodil. De ontwerpen op deuren in Mali zijn bedoeld om indringers, zowel mensen als dieren, ervan te weerhouden binnen te komen. De sloten zijn, net als de deuren, uit hout gehouwen, gekozen in overeenstemming met de functie van het gebouw waarin ze zullen worden gebruikt. Omdat aan elke plant ...


Zie het blad

340,00

Dan Bassa Gela masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

Uitstekend voorhoofd domineert brede neergelaten oogleden, ingesneden, vierkante neusbrug, kapsel in parallelle schelpen en gebogen kin. Deze anatomische details vormen de stilistische varianten van het Afrikaanse masker genaamd Gela , Geh-Naw , van de etnische groep Bassa uit Liberia. Glanzende zwarte patina.
Liberia's Bassa groep is gevestigd in de kuststreek, meer bepaald rond Grand-Bassa. De cultuur en artistieke productie zijn beïnvloed door de naburige Dan en Kpellé, van de Mande-taal. De Bassa hebben vrouwelijke en mannelijke initiatieverenigingen, waaronder de chu-den-zo die dit soort beeldhouwwerk hebben voortgebracht. Het masker geh-naw , of gela , werd op het voorhoofd van de danser gedragen, vastgemaakt aan een rieten frame, vergezeld van stoffen die de drager ...


Zie het blad

180,00

Wé / Guéré masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Wé masker

Afrikaanse kunst in Ivoorkust.
Onder een voorhoofd met vizier onthult een gezicht, opgesloten onder opeenvolgende bogen, een imposante neus omlijst door bolvormige ogen; Dit Afrikaanse tribale masker vormt een fantastische versie van de sculpturen van de etnische groep Bété/Wé.
Glad satijn patina, resterende oker inleg. Scheuren.
Het is vooral in het westen van Ivoorkust dat de Bété maskers gebruiken waarvan de stijl is beïnvloed door de maskermaatschappij gla van de bevolking Wobé en Guéré, samen genaamd Wé of "de mannen die gemakkelijk vergeven", die zelf behoren tot de culturele groep Krou , deze tradities zijn overgedragen en hen onderwezen door de Nyabwa. Van oorlogszuchtige oorsprong maar ook deelnemend aan de oplossing van conflicten, wordt ...


Zie het blad

280,00

Yoruba Pijler Top
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba standbeeld

Dit Afrikaanse beeldhouwwerk, dat volgens de Yoruba communicatie met het hiernamaals mogelijk maakt, toont als moederfiguur een van de vele vrouwelijke godinnen, de aardgodin Onilé ("eigenaar van het huis"), die garant staat voor een lang leven, vrede en hulpbronnen, en verbonden is met de machtige Ogboni-gemeenschap onder de Yoruba Egba en Ijebu. Het zou ook symbool kunnen staan voor Orunmila , godin van de waarzeggerij.
Zij wordt aanbeden door leden van de machtige Ogboni, of Osugbo, het genootschap dat verantwoordelijk is voor justitie.
Satijn patina, erosies.
De Yoruba-religie, waarin de verering van haar goden, orisà, centraal staat, steunt op artistieke sculpturen met gecodeerde boodschappen (aroko). De koninkrijken Oyo en Ijebu ontstonden na de ondergang van ...


Zie het blad

280,00

Yaka Yiteke beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Yaka beeldje

Deze Afrikaanse beeldjes, rituele amuletten die tot geslachten behoren en bescherming bieden tegen vijanden, zijn gemaakt volgens de instructies van Nganga ngoombu en de sponsor van het object. De traditionele sculpturen werden vervolgens geactiveerd met rituelen en bezweringsformules, en toevoegingen in de vorm van talismannen of geneeskrachtige stoffen. De karakteristieke hoofdtooi is die van de landhoofden. Deze sculpturen werden vaak in de dozen gehangen. Satijnen patina, schaafwonden.
Hiërarchisch en autoritair, bestaande uit formidabele krijgers, werd de Yaka-samenleving geregeerd door stamhoofden met het recht op leven en dood over hun onderdanen. Jagen en het daaruit voortvloeiende prestige zijn tegenwoordig de gelegenheid voor de Yaka om voorouders op te ...


Zie het blad

140,00

Genya, Topoke / Lokele Kort zwaard
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Genya zwaard

Afrikaanse wapens, prestigeobjecten en transactievaluta's.
Dik handvat met inkepingen, aan het uiteinde kortom in koper omhuld. Het lemmet van het zwaard draagt ​​in het midden een ribbe omlijnd met stippellijnen. De geoxideerde patina is oranje roest van kleur.
In Afrika werden vóór de koloniale periode nooit betalingen in munten gedaan. Er werden transacties gedaan met kauri's, parels, vee, kolanoten, maar ook metalen, vooral ijzer. Deze primitieve valuta werden gebruikt tijdens commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor bruidsschatten, maar konden ook parade- of werpwapens zijn. In Sierra Leone werden goederen getaxeerd tegen ijzeren staven, barriferri genaamd. De koning controleerde over het algemeen de productie of routing van de valuta van het koninkrijk. De ...

Yaka Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Yaka Masker

Onder de Afrikaanse dierensculpturen verschijnt dit masker, dat verwijst naar de wilde buffel, aan het einde van inwijdingsceremonies onder de Yaka en hun buren. Het symboliseert macht en de geest van wraak. Dit masker wordt ook geassocieerd met genezende riten en neemt ook deel aan rituelen die verband houden met de jacht.
Gelegen in Democratisch Congo tussen de Yaka en de Tchokwé van Angola, migreerde de kleine Holo etnische groep van de Angolese kust om zich te vestigen nabij de oevers van de rivier de Kwango. Jacht en landbouw zorgen voor hun levensonderhoud. De naburige etnische groepen, zoals de Suku en Yaka, hebben hun traditionele sculpturen beïnvloed. De Holo produceerde inderdaad helmmaskers en prestigeartikelen voor de heersende elite. De Holo gebruikte sculpturen om ...


Zie het blad

Verkocht

Yaka / Holo Dierenmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Mpakasa masker

Dit zoömorfe masker verschijnt aan het einde van inwijdingsceremonies. Het symboliseert macht en de geest van wraak. Hij wordt geassocieerd met de wilde buffel, wordt ook geassocieerd met genezingsrituelen en wordt ook gebruikt bij jachtrituelen.
Mooie patina van gebruik plaatselijk afgeschilferd, bruin gemengd met rode oker, resten van kaolin.
Een deel van de raffia rand ontbreekt. Gelegen in de Democratische Kongo tussen de Yaka en de Tchokwe van Angola, is de kleine etnische groep Holo gemigreerd van de Angolese kust om zich te vestigen aan de oevers van de Kwango rivier. Jacht en landbouw zorgen voor hun levensonderhoud. Naburige etnische groepen, zoals de Suku en de Yaka, hebben hun traditionele houtsnijwerk beïnvloed. De Holo hebben inderdaad helmmaskers en ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba Bronzen
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Yoruba Bronzen

Figuratief brons dat de Oni voorstelt, koning van Ifé wiegstad van de Yoruba, met een zeer gedetailleerde kroon. Tegenwoordig draagt ​​de koning van Ifé een soortgelijke functiebadge, gevormd uit een gevlochten verticaal segment dat eindigt in een puntige uitstulping. Zo'n hoofd was bevestigd aan de bovenkant van een houten beeltenis, gekleed om de overleden koning bij de begrafenis te vertegenwoordigen, en werd na de ceremonie begraven in een heiligdom in de buurt van het paleis. Gladde textuur, gouden koperen patina. De stad Ifé in Nigeria was in de 15e eeuw het centrum van een machtige staat in de bossen ten westen van de Nigerdelta. Bronswerk was een voorrecht van de "oni"-koning, gebruikmakend van de verloren wastechniek. Deze prestigieuze objecten die de vorsten belichamen, werden ...


Zie het blad

650,00

Bamana Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bamana Masker

In Mali worden de didactische maskerades van de sogobo bevolkt door dierenmaskers. Deze traditie van poppentheater is gemeenschappelijk voor de multi-etnische volkeren die in de binnendelta van de Niger leven, inclusief de Bozo en de Malinké. In tegenstelling tot de ciwara-maskers die verband houden met agrarische riten, zijn deze zoömorfische maskers maskers van theatrale festiviteiten, verwijzend naar lokale mythen en verhalen. Korrelig gebruikspatina, droogtescheuren, veranderingen.
Gevestigd in centraal en zuidelijk Mali, in een savannegebied, behoren de Bambara, "Bamana" of "ongelovigen", zoals de moslims ze hebben genoemd, tot de grote Mande-groep, met de Soninke en de Malinke. Voornamelijk boeren, maar ook fokkers vormen zij de grootste etnische groep in Mali. Animisten, ...


Zie het blad

490,00

Lulua Strijder
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lulua Strijder

Dit Afrikaanse beeldje van een mannelijke voorouder, jager of krijger, heeft verschillende insnijdingen in reliëf, een gebruikelijk gebruik aan het einde van de 19e eeuw in Centraal-Afrika. De hangende halsketting vormt een beschermende fetisj.
Deze merktekens waren tekenen van schoonheid met symbolische waarde, die buitengewone fysieke en morele kwaliteiten onthulden. De concentrische cirkels suggereren niet alleen de grote sterren, maar ook hoop. " Deze beelden van krijgers, waarvan de positie van de armen in een rechte hoek zou worden geassocieerd met kracht, namen deel aan de inhuldigingen en begrafenissen van opperhoofden.
Bruin patina, scheuren.
Lulua is een generieke term, die verwijst naar een groot aantal heterogene volkeren die in de regio nabij de ...


Zie het blad

280,00

Ligbi Yangaleya masker van de Do
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Djimini masker

Dit eivormige masker van de Ligbi, Djimini, lijkt gevangen te zitten onder de gestileerde snavels van neushoornvogels, of yangaleya , door de Dioula magangono genoemd. Accenten van blauwe en rode pigmenten, en kaolien, onderstrepen de details van het masker. Smalle spleten vormen de ogen, en ook de mond is gereduceerd tot een kleine insnijding. Bruin satijn patina. Gevestigd in Ivoorkust, maar ook in Ghana, zijn de Ligbi , geïslamiseerd, echter beïnvloed door de Senoufo tribale beeldhouwkunst. Zij leenden er elementen uit en verwerkten die in Afrikaanse maskers die verband hielden met de do samenleving. Deze gemaskerde traditie is bewaard gebleven om zich te manifesteren tijdens religieuze feesten die gepaard gaan met offers en liederen, zoals het einde van de Ramadan , en die ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal