Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Songye Nkishi tweekoppig standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Statue-fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) antropomorf, begiftigd met twee hoofden, en waarvan de uitgeholde navel geen magische lading verbergt Aan de top zijn twee hoorns door het uiteinde gestoken. Bruin patina met granaat accenten, satijnen afwerking.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met ...

Kusu fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Kusu

Persoonlijke beschermfiguren zoals ons exemplaar, gebruikt door de Hemba en Kusu, werden geïnspireerd door songye fetisjen. De magische lading, samengesteld uit ingrediënten van diverse oorsprong, wordt in dit geval in de holte boven op het hoofd aangebracht. Satijn patina, schaafwonden en barsten. De Kusu die op de linkeroever van de Lualaba-rivier zijn gevestigd, hebben de artistieke tradities van de Luba en de Hemba geleend en hebben een kaste-systeem dat vergelijkbaar is met dat van de Luba .  De Hemba hebben zich gevestigd in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba-rivier. Deze boeren en jagers, die vroeger onder de heerschappij van de Luba vielen, beoefenen de cultus van de voorouders door middel van beeltenissen die lang aan de Luba werden ...


Zie het blad

190,00  152,00

Vrouwen masker Chokwe Mwana pwo
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tschokwe Masker

Voorheen een collectie van Corsicaanse Afrikaanse kunst.
Een helm van vlechtwerk waarop geknoopte textielstroken de krullen vormen van een dichte hoofdtooi die doet denken aan de met rode aarde beklede hoofdtooi van de Chokwe-vrouwen. Harmonieuze kenmerken van het gezicht zijn fijn gebeiteld, verrijkt met traditionele scarificatiepatronen. Gladde satijnen oranje-bruine patina.
De Chokwé, die zich tot de 16e eeuw vreedzaam in Oost-Angola vestigden, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk, waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Toch hebben de Chokwé deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig omarmd. Drie eeuwen later namen de Chokwé uiteindelijk de door interne conflicten verzwakte hoofdstad van de Lunda in, ...


Zie het blad

120,00

Fon Vodun Fetiche
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fon Vodun Fetiche

Als andere Fon fetisjen, dit standbeeld is een houten structuur bedekt met aggregaten gemengd met haren, waarschijnlijk wrattenzwijnen en primaten. De gebogen onderarmen maken elkaar de handen ineen. Gelaatstrekken kunnen nog vaag worden onderscheiden onder libations.

In de loop van zijn geschiedenis is fon art doordrenkt met Yoruba en ooicreaties volgens migratie en handel. Deze kunst kan echter niet worden gereduceerd tot deze twee invloeden. Inderdaad, de Fon zelf hebben hun originaliteit gebracht aan hun beeldhouwser.
Voodoo of vodun, een religieuze cultus waarvan de naam afkomstig is van een variant van het Yoruba-woord dat "dieu"2 betekent, is daarin te vinden.
Deze beelden werden daarom gebruikt tijdens vodun rituelen volgens verschillende procedures.


Zie het blad


Verkocht aan 75,00 Zoek een soortgelijk object

Bembe Alunga masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Alunga masker

Een gezicht met grote holle oogkassen, een gereduceerde neus en mond, vormen dit Afrikaanse masker met daarbovenop een aangroei die aan hoorns doet denken. Het raffia of papyrus ornament, dat nu ontbreekt, was bevestigd aan de perforaties in de contouren. Dit Afrikaanse masker Ibulu lya 'alunga (hoofd van de alunga) werd gebruikt tijdens het stamritueel van de mannelijke samenleving Alunga , die sociale controle uitoefende over de clan, en verantwoordelijk was voor openbare dansen en ceremonies voorafgaand aan de jacht. Dit stammasker, dat een bosgeest oproept, werd in heilige grotten bewaard en werd tentoongesteld tijdens feesten die verband hielden met de jacht en de vooroudercultus. Zij verschenen ook tijdens de Bwami besnijdenis ceremonies.
Tweekleurig licht patina.


Zie het blad

115,00

Songye Nkisi fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye beeldje

Fetisjbeeld Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) antropomorf gedesacraliseerd, waarvan de uitgeholde navel geen magische lading heeft Boven op zijn schedel stond een hoorn, die de opening afsloot waarin ook rituele elementen werden ingebracht. Licht bruin satijn patina.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ...


Zie het blad

150,00  120,00

Lega masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst.

Dit Afrikaanse Lega-masker gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt in de Bwami, een leervereniging bestaande uit verschillende rangen, en die werd vergezeld door vrouwen waarvan de echtgenoten het derde niveau, dat van ngandu, hadden bereikt. Lustroostig zwartbruin patina, resten ingelegd met kaolien. Droogleggingsscheuren. Hoogte op sokkel: 37 cm.
Binnen de Lega, de Bwami-vereniging, open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociaal en politiek leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, ze wonen in autonome dorpen omgeven door ...


Zie het blad

150,00  120,00

Lega masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Dit Afrikaans masker Lega gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerend genootschap bestaande uit verschillende rangen, en verenigd met echtgenotes wier echtgenoten het derde niveau hadden bereikt, dat van de ngandu. Een plat masker, niet bedoeld om te dragen, werd opgehangen aan een palissade tussen andere maskers, of aan de arm bevestigd.

Tweekleurig patina, resten ingelegd met kaolien. Erosies.
Hoogte op voet: 32 cm. Binnen de Lega organiseerde het Bwami genootschap, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westoever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend ...


Zie het blad

130,00

Standbeeld Baule Asia Usu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ancestor Baoulé

De Akan culten in Afrikaanse kunst
dit figuur u-0022waka-sonau-0022, u-0022, hout wordt in baouléu-0022, wordt gepatineerd door olie anointings. Veel scarificaties lopen door de anatomie van de beeltenis. Beide handen rusten in de navelstreek. Dit gebaar van het leven roept de link met de nakomelingen, de bescherming van de voor vader. Dicht hout, Satijn oppervlak. twee soorten Waka-Sona beelden worden geproduceerd door de Baoulé in het rituele kader: degenen die een assiè oussou oproepen, die van de aarde, en die deel uitmaken van een set van standbeelden die bestemd zijn om te worden gebruikt als een middelgroot instrument door de Komian soothsayers, de laatste wordt geselecteerd door de asye Usu geesten om de onthullingen van het hiernamaals te communiceren. De tweede soort ...


Zie het blad


Verkocht aan 220,00 Zoek een soortgelijk object

Lobi Bateba standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lobi standbeeld

Beeldhouwwerk in Afrikaanse kunst .
Afrikaans vrouwenbeeld janus die de illusie wekt serpentineus te zijn.
Armen en benen licht gebogen, rituele korstige patina. Sporen van plengoffers op de bovenkant van het hoofd.
De LOBI gemeenschappen zijn georganiseerd rond natuurgeesten. Wanneer zij worden vereerd, tonen deze geesten hun welwillendheid in de vorm van overvloedige regens, goede gezondheid en talrijke geboorten; worden zij genegeerd, dan trekken zij die terug en brengen verwoestende epidemieën, droogte en lijden. Deze geesten geven aan de wichelroedelopers de wetten door die de volgelingen moeten volgen om hun bescherming te krijgen. Deze geesten worden voorgesteld door houten of koperen beeldhouwwerken die bateba worden genoemd (groot of klein, figuratief of ...


Zie het blad


Verkocht aan 240,00 Zoek een soortgelijk object

Gunye gei masker - Dan
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Mask

Dit Ivoorkust Tribal Mask is een race-masker (scherp gezicht, uitgeholde ronde ogen, mond, het werd gehouden tegen het gezicht met behulp van katoenen stroken bevestigd aan de perforaties van de contouren en geknoopt achter het hoofd. Een onpasto vermengd met nestelen naar beneden, als gevolg van rituele zalvingen, concentreert zich aan de top. Een oog heeft niet langer zijn metalen band. Satijn-zwart bruin patina.
de traditie was voor zijn drager die door een ontmaskerde agent moet worden nagestreefd; als hij werd gevangen, moest hij het masker aan de winnaar overgaan, die beurtelings door een andere agent werd achtervolgd. Deze races waren ooit bedoeld om mannen te trainen in hardlopen en vechten. Dit type van gebeurtenis is nu zeer vaak verbonden met de vakantie die het begin ...


Zie het blad

115,00

Beeld Nkishi Songye Kalebwe
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Deze sculptuur met hoekige vormen is het resultaat van de samenwerking tussen de nganga, de vakman en de klant. Behandeld volgens de instructies van de rituele priester, wordt de figuur bestemd voor de cliënt vervolgens geladen met de elementen bishimba bedoeld om elke kwade kracht tegen te gaan. In het geval van de çi-contre fetisj is de uitgeholde buik er verstoken van. Het gezicht is bezaaid met stoffering nagels. In de Afrikaanse cultuur heeft metaal magische, therapeutische en apotropaïsche eigenschappen. Het gezicht dat de kenmerken van een man van middelbare leeftijd aanneemt herinnert aan zowel het kifwebe masker. Satijn zwart bruin patina.
De fetisj Songye , magische sculptuur Nkisi , nkishi (pl. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote ...


Zie het blad

280,00

Goli s Kplé Kplé Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kplé Kplé Masker

Dit cirkelvormige Afrikaanse masker, bekend als " junior", heeft een gecrenelleerde rand, met uitgeholde ogen gegarneerd met uitstekende conische pupillen, en heeft een rechthoekige mond waarin tanden werden gebeiteld, verwijzend naar het traditionele beeld van tanden onder jongeren. Op de afgeronde hoorns worden minder dierenoren getoond. De vrouwelijke kplekple masker, volgens sommige auteurs (Afrikaanse Barbier-Mueller Maskers, p.116) wordt gezegd dat rood. Vogel ("Baule") geeft echter aan dat in de Baoulé-versie van de Goli het mannelijke masker rood is geschilderd en het vrouwelijke zwart. Het is waarschijnlijk dat deze toewijzing varieert van dorp tot dorp. Metalen inleg.
Aanwijdend de manifestatie van een reeks maskers van de familie " Goli ", dit ronde masker met afgeronde ...


Zie het blad

180,00

Luba / Zula Kipona stoel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Luba stoel

Ex-collection Britse Afrikaanse tribale kunst.
Sacraliteit van de gebeeldhouwde zetels, regalia van prestige, in de primitieve Afrikaanse kunst. Een vrouwenfiguur die met wijd uit elkaar staande benen (Zula stijl) het dienblad van een cirkelvormige zitting ondersteunt, vormt de "bak van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). De uitstekende verticuteertekenen die naar de navelstreng toe convergeren, het "centrum van de wereld" dat geassocieerd wordt met de afstamming, getuigen van noties van vruchtbaarheid. Deze kruk met de naam lupona, of kioni, kipona , kiona, vormt volgens de bronnen het ontmoetingspunt van de vorst, zijn volk en de beschermende geesten en voorouders, waar verleden en heden zich symbolisch en spiritueel met elkaar vermengen. Het vormde ooit het ...


Zie het blad

280,00

Bira, Hunde masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bira masker

De polychrome patronen, oorspronkelijk aangebracht met de vinger door de ritueelman met de naam ishumi , blijven bijna onmerkbaar op het oppervlak van ons bira masker.
Hoewel maskers met stippellijnen vaak afkomstig zijn uit het noorden van D.R.C., maakten clans in de regio Utuiri ook gebruik van soortgelijke maskers met traditionele motieven die tijdens rituele ceremonies op lichaam en gezicht werden aangebracht.
Hoogte op voet: 44cm.
De Bira of Hunde en de Komo van Kongo behoren tot dezelfde etnische entiteit en hun laatste migratie dateert uit de 18e eeuw. Hun gebied van herkomst zou de Ubangi zijn, zelfs Tsjaad, en volgens sommigen zelfs het stroomgebied van de Nijl (Siffer).Zij spreken een archaïsche Bantoe-taal. Zij spreken een archaïsche Bantoetaal. ...


Zie het blad

380,00  304,00

Ashanti Akua  ba doll
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashanti doll

Vruchtbaarheidswensen in Afrikaanse kunst Ashanti.
Deze gestileerde vrouwenfiguur, Akua'ba (meervoud Akua'mma) genoemd, heeft kenmerken die eigen zijn aan de Ashanti-poppen, die meestal geen benen hebben: een plat, rond hoofd met daarop een cilindrische buste met horizontale armen. Dunne kettingen van gekleurde kralen contrasteren met het donkere patina.
Deze gestileerde houten beeltenissen werden gedragen door zwangere vrouwen, strak in hun lendendoeken gewikkeld, om de komst van mooie kinderen te verzekeren. De overgrote meerderheid van deze beelden is vrouwelijk, compleet met borsten.

De Ashanti zijn een van de etnische groepen van Ghana (voorheen de "Goudkust"), deel van de Akan-groep, die een met bossen begroeide regio bewonen. Net als andere ...


Zie het blad

240,00  192,00

Sao Sokoto Putchu Guinadji ruiter
promo art africain
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Sao brons

In de Afrikaanse kunst worden de op Sao Sokoto geïnspireerde werken meestal gekenmerkt door de wereld van de ruiters.
Binnen de etnische groep worden kleine exemplaren van ruiters, meestal in brons, gegoten en als talisman gedragen, gepatineerd en gepolijst door wrijven. Zij worden vooral beschouwd als een middel tegen bezetenheid door boze geesten. Het paard vertegenwoordigt de geest van de persoon die bezeten is, terwijl de geest die hen bezeten heeft, gesymboliseerd wordt door de ruiter.
Als gevolg van de opeenvolgende aanvallen van hun buren uit Kanem en vervolgens van de horden uit het oosten, moesten de Sao hun land verlaten om zich in het noordwesten van Kameroen te vestigen, waar zij zich vermengden met de inboorlingen en zo een etnische groep creëerden die ...


Zie het blad

40,00  32,00

Boa Bavobongo masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Boa masker

Bestaande uit verschillende vlakken van contrasterende kleuren en voorzien van grote oren, werd dit Afrikaanse masker kpongadomba of " Pongdudu " verondersteld onkwetsbaar te maken. Zijn verschijning wilde de vijand afschrikken. Dit masker van Afrikaanse kunst kpongadomba van de Boa werd besteld door het opperhoofd kumu die het aanbood aan de meest dappere krijger . Het werd toen bewaard in de hut van zijn vrouw. De oversized oren zijn geperforeerd zoals vroeger de oorkleppen van de oostelijke Boa. De "bavobongo" heeft een mond met tanden die met stokken zijn gefigureerd, en geeft zijn drager een indrukwekkend voorkomen, geaccentueerd door het contrast van de kleuren. Fluweelachtige patina. De Boa, die dicht bij de Mangbetu en de Zande staan, bewonen de savanne in het ...


Zie het blad

Verkocht

Het buffelmasker van Tabwa
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tabwa masker

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst.
Afrikaans Tabwa-masker dat macht symboliseert. Polychroom matte patina. De Tabwa ("scarificeren" en "schrijven") vormen een etnische groep die aanwezig is in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyikameer. De stammen van deze regio, zoals de Tumbwe, wijden een cultus aan de voorouders mipasi dankzij beelden van opperhoofden of heksendokters. Een magische lading ( dawa ) werd geïntroduceerd aan de bovenkant van het hoofd van de beelden. Genezende wichelroedelopers gebruikten dit soort objecten om hekserij te onthullen en te beschermen tegen boosaardige geesten. Eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, de Tabwa verenigden zich rond stamhoofden na te zijn beïnvloed door de Luba wiens overtuigingen zij integreerden. ...


Zie het blad

Verkocht

 Dan Gunye ge masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

Dit Afrikaanse masker uit Ivoorkust, dat zich onderscheidt door de met metaal omrande ogen, staat bekend als een "racemasker" (puntig gezicht, ronde uitgeholde ogen, ruitvormige mond) werd tegen het gezicht gehouden met katoenen stroken die aan de contourperforaties werden vastgemaakt en achter het hoofd werden vastgebonden.
De drager van het masker werd achtervolgd door een loper zonder masker; als hij werd gepakt, moest hij het masker doorgeven aan de winnaar, die op zijn beurt werd achtervolgd door een andere loper. Het doel van deze races was ooit om mannen te trainen om te rennen en te vechten. Dit soort manifestaties is nu zeer vaak verbonden met de feesten die het begin van het droge seizoen aankondigen en die welke verband houden met de initiatie van jonge kinderen. ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Lega inwijdingsfiguur van de Bwami
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

Dit "iginga" beeldje van de Lega, bedoeld voor educatieve doeleinden, heeft een uitgeholde en geperforeerde buste. Het gezicht staat op de afbeelding van de maskers die de groep heeft gemaakt. De kleine, stompe pootjes doen denken aan poten. Donkere patina, scheurtjes en kaolineresten op de kop. Bij de Lega leidde de leraar van het inwijdingsgenootschap Bwami de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes waren uitgestald, en het was door nauwkeurige observatie dat de toekomstige ingewijde de min of meer ingewikkelde betekenis van deze metaforen moest raden, waarbij de laatste grotendeels betrekking hadden op spreekwoorden en gezegden. Zij die het voorwerp niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, kostbare ceremoniën ondergaan, en soms zelfs toetreden tot ...





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73 Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100