Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Zande Nazeze fetish standbleed
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Zande fetish

Een capsule buste, onderbroken door een kauri, opgesteld op twee benen, het geheel bekroond door een volumineus hoofd, blind, waar de grootte van de oorpaviljoens roept...het geheel is met creativiteit gearticuleerd voor dit beeldje van de Mani-Yanda cultus. Satijnachtig patina. Vroeger aangeduid als " Niam-Niam " omdat ze beschouwd werden als antropofaag, vestigden de stammen zich onder de naam Zande , Azandé , afkomstig uit Tsjaad, op de grens van de D.R.C. (Zaïre), Soedan en de Centraal Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is de mens begiftigd met twee zielen, waarvan de ene zich na zijn dood omvormt tot de dierentotem van de clan waartoe hij behoort. Hun beeldhouwwerken worden sinds het begin van de 20e eeuw in verband gebracht met hun geheime genootschap, de Mani, dat ...


Zie het blad

160,00

Beeldje fetisj Yanda Zandé, Azande
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Zande Fetish

Afrikaanse kunst telt twee soorten Azande beelden: De beelden Kudu , met een hoogte van tussen de 30 en 50 cm vertegenwoordigen voorouders, en beelden Yanda 10 tot 20 cm, van dierlijke of menselijke vorm, met een apotrofische rol, tentoongesteld tijdens divinatory riten tijdens de rituelen van de samenleving Mani .
Structuur gestileerde, geometrische, voor deze Yanda figuur verstoken van armen, gedragen door benen uit elkaar, semi-restended. Encrusted curies, een neusnok uitgebroed met littekens, brede oorbellen, make-up een vrouwelijk gezicht.
Patine duidelijk mate.br-Voorheen bekend als " Niam-Niam " omdat ze worden beschouwd als antroposofen, de stammen gegroepeerd onder de naam Zande , Azandé , vestigden zich, uit Tsjaad, op de grens van de R.D.C. (Zaïre), Soedan en de ...

Chamba Lang Gbadna buffel masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Chamba masker

Het Nam Gbalang- of Lang Badna-masker is een krachtig symbool dat wordt geassocieerd met de Vara-cultus gewijd aan een beschermend genie.

Het verschijnt tijdens de overgangsrituelen van het Kaa-festival en bij hoogwaardige begrafenissen.
Het wordt vergeleken met de buffel; het vertegenwoordigt de wilde geest van de bush met al zijn krachten en gevaarlijkheid.
Volgens sommigen vertegenwoordigt dit masker een koningin wiens chamba-lijn beweert af te stammen van de bosbuffel.
De ronde koepel van het masker vertegenwoordigt symbolisch het idee van de dood, aangezien het een schedel voorstelt, een overblijfsel uit het graf van een ouderling.

De andere kenmerken zijn gerelateerd aan de wilde wereld van de natuur, dus de mond symboliseert de ...


Zie het blad

490,00

Dan Singer Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Masker

Verfraaid met een versiering van bellen, talismannen in zakken, een dik gevlochten hoofddeksel geborduurd met kauri's en spiegels, komt dit indrukwekkend ogende Afrikaanse masker uit de Dan Yacouba aan de oevers van de Cavally River, tussen Ivoorkust en Liberia. Krokant patina.
De Dan-populaties van het noorden bekend als Yacouba van Ivoorkust en de Maou van Touba (Maouka), en die van het noordoosten van Liberia gebruikt ze, nadat ze ze hebben geleend van de naburige Mandé mensen, in de geheime mannelijke ceremonies waarvan de Koma van de Maou Guerze van Liberia noem het Nyomu . Wanneer ze geen klein orkest begeleiden op entertainmentfeesten, treden de maskerzangers 's nachts op, tijdens traditionele riten, om boze geesten tegen te gaan.


Zie het blad

Verkocht

Kwere Zaramo haarspeld
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kwéré haarspeld

Prestige pin met traditioneel poppenmotief.
Glad lichtbruin satijn patina.
De Zaramo en de stammen om hen heen ontwierpen poppen die over het algemeen werden geassocieerd met vruchtbaarheid, maar waaraan andere deugden zouden worden toegeschreven. Zijn primaire rol wordt gespeeld tijdens de periode van opsluiting van de jonge ingewijde Zaramo. De novice gedraagt ​​zich naar het object als bij een kind, en zal ermee dansen tijdens de slotceremonie van de inwijding. Als de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ze het "kind" adopteren. Bij de Zaramo wordt dit gebeeldhouwde motief herhaald op de bovenkant van stokken, siert het rituele voorwerpen en komt het zelfs voor op begraafplaatsen.


Zie het blad

120,00

Tabwa masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tabwa masker

Masker van bescheiden proporties met een gezicht met fijne trekken, gedeeld met lineaire littekens over het voorhoofd, de slapen en de wangen. Ronde oorkleppen omlijsten het gezicht.
Honingbruin patina, schaaf- en uitdrogingsscheurtjes.
Hoogte op voet: 34 cm.

De Luba domineerden de Tabwa in de regio langs het Tanganyikameer, tussen Zaïre en Zambia. "Tabwa" of "vastgebonden worden" verwijst vermoedelijk naar het systeem van slavernij dat ooit door islamitische kooplieden werd toegepast.
De Tabwa herwonnen later hun onafhankelijkheid dankzij de rijkdommen die de ivoorhandel verschafte. Net zoals de invloed van de Luba voelbaar is in de samenlevingen en riten van de Tabwa, hebben de Tanzaniaanse stammen het Tabwa-beeldhouwwerk ook gemarkeerd met betrekking ...


Zie het blad

250,00

Figuur Senoufo Tugubele
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Senoufo

Deze vrouwelijke figuur wordt overwonnen door een dekselcontainer, gesneden met een vogel, symbool van waarzeggerij. Gespikkeld patina. Licht hout waarop grijsachtige resten van olieachtige coating achterblijven. Veel erosies. De heer Brunel, een chemicus door opleiding, heeft kriskras door Afrika: Zaïre, Kenia, Ethiopië, Kameroen, Guinee,... Tot aan zijn dood zal hij bijna 600 stukken hebben verzameld. Stuk toevertrouwd door zijn legaat.
De Senoufos, de naam die hen door Franse kolonisten wordt gegeven, bestaat voornamelijk uit boeren die zich hebben verspreid tussen Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. De raden van oudsten, onder leiding van een gekozen chef, beheren de senoufo dorpen. Geregeerd door matrilineal tradities, zijn ze samengesteld uit clusters van woningen genaamd katiolo ...


Zie het blad


Verkocht aan 160.00 Zoek een soortgelijk object

Chokwe voorouder figuur, Lunda
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Tschokwe

Deze beeltenis van hoogwaardigheidsbekleder presenteert een ceremoniële kapsel aangepast aan zijn rang, traditionele scarificaties en organen verhoogd met rode pigmenten. De rol van dit standbeeld zou worden geassocieerd met de initiatie ceremonies van de jonge meisjes. Het zou ook de begrippen van vruchtbaarheid belichamen die een onderscheid maken tussen kindertijd en volwassen leven. In de luvale , lwena , Zambia, ook naaste buren van de Chokwe als de Lunda, deze inwijding periodes eindigde met feestelijke riten: rituele zalvingen van olie en rode klei op de lichamen, uitgebreide kapsels en Beaded versieringen.
vreedzaam vestigde zich in Oost-Angola tot de 16e eeuw, de Chokwé werden vervolgens onderworpen aan het rijk Lunda van waaruit ze geërfd een nieuw hiërarchisch ...


Zie het blad

Verkocht

Oracle van waarzeggerij
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Orakel

Afrikaanse kunstcollectie te koop aangeboden door Jan Putteneers.
deze Afrikaanse cephalomorphic sculptuur is een middel van communicatie met voor ouders, gebruikt door de waarzegger tijdens waarzeggerij rituelen. Het opnemen van de categorie van objecten Nkisi , nkishi , het wordt verondersteld te worden begiftigd met een geheime macht, recipiënt van een spirituele energie. ( , net als hun buren, gebruik van dit type object in verband met de waarzeggerij kashekesheke genaamd katatora en lubuko . Volgens François Neyt, werd het voorwerp gesneden van hout ( kibekwasa ) met magische eigenschappen.
tijdens het interview, de ring werd gevangen door de waarzegger en zijn cliënt, die sleepte het op een mat of hoofdsteun in antwoord op de gestelde vragen (het produceren ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Bobo nijlpaard kuif masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bobo masker

De Afrikaanse dierenmaskers van Burkina Faso
. Dit imposante helmmasker belichaamt een grote West-Afrikaanse antilope, de antilope, met hoge naar achteren gebogen hoorns. Korrelig bruin en zwart patina.
Mandinka-mensen van wie de meesten in het oosten van Burkina Faso wonen, maar ook in het zuiden van Mali, de cultuur van de Bobo Fing is vergelijkbaar met die van de Bambara. Ze zijn georganiseerd in geslachten onder leiding van raden van oudsten. In elk dorp worden altaren opgericht onder het gezag van de smeden, priesters van de cultus van Dwo, maar de Bobo vereren ook secundaire geesten en die van de voorouders. Naast objecten die in hout zijn gesneden, maken ze ook maskers van vezelplaat die ze tijdens ceremonies zullen dragen om een ​​relatie met de spirituele wereld op te ...


Zie het blad

350,00

Kota Obamba Mbulu-ngulu relikwie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Obamba relikwie

Deze gestileerde voorouderfiguur is van het type Obamba uit Haut-Ogooué. Metalen platen sieren de houten structuur. De koepelvormige ogen, binnen een concaaf gezicht dat een schedel oproept, worden geanimeerd door leerlingen.
Dit type beeltenis, onder de Kota, had de functie om de overblijfselen van het mortuarium van voorouders van hoge afkomst te bewaren, fragmenten van botten die voor dit doel werden geplaatst in manden gemaakt van vlechtwerk of schors.
In de exclusieve aanwezigheid van ingewijden van de bwete-cultus, werden de belangrijkste beslissingen van de clan genomen tijdens ceremonies waarbij de reliekhouders werden verwijderd en gebruikt.
Om de magische lading te reactiveren, wreven de ingewijden het relikwie in met zand. Vervolgens werden er offers ...

Dugn be Bidjogo Masker Guinee
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bidjogo Masker

Masker voorzien van echte hoorns, afkomstig van de Bidjogo, gevestigd in de archipel van Bissagos, bestaande uit een dertigtal eilanden voor de kust van Guinee-Bissau. Bekledingsspijkers, metalen lamellen en rode stof sieren dit masker met de afbeelding van een koeienkop. De snuit draagt ​​een ring. Uitdrogingsscheuren.

Het masker wordt gedragen voor of aan het einde van inwijdingsceremonies, door een jonge "cabaro" ingewijde, die zal buigen en achteruitgaan, het idee overbrengen van een krachtig maar nog steeds ongetemd jong dier, en de het initiatieproces moeten doorlopen om discipline en meesterschap te verwerven. Dit type masker verschijnt tegenwoordig voor amusementsfeesten en ter gelegenheid van de passage van vooraanstaande bezoekers. Deze maskers, in het Portugees ...


Zie het blad

350,00

Dan zingend masker met snavel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

Geïntegreerd in een masker dat een menselijk gezicht voorstelt, strekt een gebogen, gespleten snavel dit Afrikaanse masker van de Dan Yacouba uit vanaf de oevers van de Cavally River, tussen Ivoorkust en Liberia. Een krans van metalen bellen en hoektanden, bevestigd aan een raffia-versiering, benadrukt het gezicht van dit werk van Afrikaanse tribale kunst. Korrelig satijn patina, erosies.
De Dan-populaties van het noorden bekend als Yacouba van Ivoorkust en de Maou van Touba (Maouka), en die van het noordoosten van Liberia gebruikt ze, nadat ze ze hebben geleend van de naburige Mandé mensen, in de geheime mannelijke ceremonies waarvan de Koma van de Maou Guerze van Liberia noem het Nyomu . Wanneer ze geen klein orkest begeleiden op entertainmentfeesten, treden de maskerzangers 's ...


Zie het blad

120,00

Fetisj standbeeld Songye Nkisi
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye standbeeld

Afrikaanse kunst en nkisi fetisjen
Dit fetisjbeeld, Nkisi, nkishi, schijnt niet door de handen van de fetisjist te zijn gegaan, de navel, uitgehold in een beker, heeft geen magische lading. De andere elementen die zijn "macht" versterken, en die geassocieerd worden met de rituelen, zoals hoorn, halskettingen, inlegwerk of metalen beplating, zijn ook afwezig . De bijzonderheid van deze voorwerpen ligt meestal in de hoekige behandeling van de vorm, het imposante driehoekige gezicht waarvan de kin versmelt met de baard, de in een grijns opgetrokken mondhoeken en de voorovergebogen houding van de bolle buik. Donkerbruin patina met overblijvende zwartachtige korstjes, satijnachtige toets. Uitdroging scheuren.


Zie het blad

190,00

Songye Nkishi fetisjbeeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye-fetisj

Beeldje Nkisi, nkishi (mv. mankishi) met bovenaan een hoorn met de punt. De kracht van de fetisj, volgens de overtuigingen van de Songye, zou worden versterkt door de aanwezigheid van zijn accessoires, metaal en, of, verschillende toevoegingen van materialen, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogd fruit, enz... Prachtig geschaafd licht bruine patina.< br /> Deze beschermende fetisjen voor thuis behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal ...


Zie het blad

150,00  130,00

SENOUFO Setien HEMA masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > SENOUFO-masker

Van een bolvormig masker, gegraven met gaten voor de ogen, staat een gestileerde beeltenis van een mythische vogel die vaak geïdentificeerd wordt als de CALAO, of Setien , een van de vijf dieren van de SENOUFO cosmogony. De lange, taps toelopende snavel, geïnterpreteerd als de figuratie van de mannelijke seksuele organ" die het leven van de Gemeenschap bestenveert, keert elegant terug om de uitpuilende kist aan te raken, die het moederschap symboliseert. De poten knuffelen de koepel van het masker.
Desication scheuren gerestaureerd in situ met behulp van metalen nieten, een oude matte, fluweelachtige donkere patina, lokaal geschrodeerd op een licht hout.
de SENOUFO , een naam die hen wordt gegeven door Franse kolonisten, zijn meestal samengesteld uit boeren die zijn ...


Zie het blad

Verkocht

Ashanti Akua ba Ghana pop
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashanti pop

Gebruikt bij de Ashanti en de Fantis van Ghana, zijn de Akuaba (meervoud Akua'mma) poppenbeeldjes amuletten die door Ashanti-vrouwen worden gebruikt om de vruchtbaarheid te bevorderen. Meestal met een gestileerd uiterlijk, heeft dit exemplaar een platte en ronde kop met daarbovenop een meer naturalistische morfologie. Een teken van schoonheid, de vaak geringde nek symboliseert ook welvaart.
Gedragen op de rug van vrouwen, gaan deze beelden ook gepaard met verschillende rituelen, zoals het innemen van een drankje of het plaatsen van het object op het familiealtaar. Na de geboorte van het kind wordt het beeld als speelgoed gebruikt, en soms nog aangeboden aan de genezer om getuige te zijn van de effectiviteit ervan. Lokaal afgesleten glanzend zwarte patina.


Zie het blad

Verkocht

Vrouwelijk figuur Nyamezi
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Nyamézi figuur

Figuratief antropomorf beeldhouwwerk, gesneden in zeer dicht hout. Vertegenwoordigd in een houding die verband houdt met de dans, biedt het personage een strenge fysionomie, die een minutieus gemaakt van glaskralen kapsel verzacht.
Bruin satijn patina, barsten.
De Nyamwezi, Nyamézi, vormen de grootste groep onder de stammen die in het noorden van centraal Tanzania leven. Hun rituele en artistieke productie, die van verschillende origine zijn, hoewel ze dezelfde culturele specificiteiten delen, vertoont bijgevolg zeer verschillende formele aspecten. De cultus van voorouders en leiders, van groot belang binnen hun cultuur, markeerde hun beeldhouwwerken.
De Sukuma en de Nyamézi produceerden beelden die in een statische positie werden weergegeven, waarvan sommige, met ...


Zie het blad

390,00

Zitting kruk Kaguru
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Kaguru kruk

Oude ronde zitting, met een licht concaaf midden, gedragen door drie poten. De decoratie bestaat uit tegengestelde geometrische patronen, fijn gegraveerd op de staanders.
Contouren en voeten geërodeerd.
Grijsbruin ouderdomspatina.
In de zuidelijke kuststreek van Tanzania, rond Dar-es-Salaam, maakte een relatief homogene groep de meeste artistieke producties. Het omvat het Swahili, Kaguru, Doé, Kwéré, Luguru, Zaramo, Kami. Onder deze bevolkingsgroepen zijn de stoelen tronen bedoeld voor de hoofden van de afstamming, die elk onder de bescherming van een beschermgeest staan. Deze krukken werden apart gezet in heiligdommen genaamd kolelo, bewaakt door priesters.


Zie het blad

280,00

Chokwe Mukishi wa Mwana Pwo masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tschokwe masker

De hoofdtooi van dit masker bestaat uit een mandenvlechthoed, verlengd met een visnet, en raffiaknopen die strakke krullen voorstellen. Het doet denken aan de traditionele haardracht van de Chokwe-vrouwen, die het met rode klei bedekten. De gelaatstrekken zijn fijn gebeiteld en worden versterkt door traditionele motieven met littekens. Gladde rode oker patina. Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Toch hebben de Chokwe deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig overgenomen. Drie eeuwen later nam deze laatste bovendien de door interne conflicten verzwakte hoofdstad van de Lunda in, wat bijdroeg tot de ontmanteling van ...





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal