Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Kanyok paar figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kanyok figuur

Ineengestrengelde wezens, dichte gezichten, nekken en heupen zijn in leer gedrapeerd. Geoliede grijszwarte patina. duidelijke restafzettingen. Kleine erosies op de benen.

De Kanyok, Kanioc of zelfs Bena Kanioka, die in het oosten van het Luba-koninkrijk aan de oevers van de Mbujimayi woonden en een deel van de Luba-cultuur hadden overgenomen, creëerden prestigieuze objecten, waterleidingen, neksteunen, stokken en krukken, en zijn vooral bekend om de beeldjes afgebeeld in verschillende houdingen, gemaakt van donker hout en met knotkapsels. Volgens de Kanyok-religie bestaat de mens uit drie delen: lichaam, ziel en geest. Ze geloven in een opperwezen genaamd Tang a Ngoy. De initiatie van jongeren omvatte traditioneel naast de besnijdenis ook het vijlen van tanden.


Zie het blad

Verkocht

Kongo Yombe Pfemba beeldje
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo beeldje

Onder de regalia van de opperhoofden belichaamt dit type Afrikaanse Kongo moederschap, volgens de littekens van de buste, de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur. Het kind zou de matrilineaire overdracht van macht belichamen.
De Yombe versierden hun textiel, matten en lendendoeken, met zuigtabletten die verband hielden met spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijkten. De mond onthult gevijlde tanden, de blik wijst op het vermogen van de grootmoeder om occulte dingen te onderscheiden. Het gebruik van dit type beeldhouwwerk blijft onbekend. Ze vormden vaak het gebeeldhouwde patroon aan de bovenkant van de stokken van de opperhoofden. Satijnen patina. Scheuren, erosies.
Een clan van de Kongo-groep, de Yombe, is gevestigd aan de westkust van Afrika, in het ...


Zie het blad

240,00

Punu Okuyi masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Punu masker

Dit Afrikaans masker met een harmonieus gezicht is een van de stilistische varianten van de witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi). Een omhullende hoofdtooi omlijnt het gezicht. De schaakbord-scarificaties, mabinda, zijn geschuurd. Mat patina, minimale erosies, uitdrogingsscheurtjes. In tribal art werd dit tribale masker uit Gabon geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti , Bwete, en de Mwiri ("leiden"), waarbij de laatste verschillende niveaus van inwijding omvat, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was. De Punu gebruikten geen masker in Bwiti-rituelen, in tegenstelling tot de Tsogo. Deze machtige geheime genootschappen, die ook een gerechtelijke functie hadden, hadden verschillende dansen, ...


Zie het blad

380,00

Relikwie figuur Mashango Bumba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mashango Reliekschrijn

Zeldzame reliekschrijnsculptuur verstoken van de halve maan kuif meestal begeleiden dit soort stukken. De voorkant van de ovale wijzerplaat kantelt naar achteren om uit te breiden met een multi-hulled kapsel. De spectaculaire hals is ook ingekapseld met stroken koper en gehamerd messing. De basis van het object is beschadigd.
Onder de groep Shira-Punu hebben de Massango , Mashango , zich gevestigd op het Chaillu-massief in Gabon en in de provincie Ngounié. Het gebruik van de botmanden van de overledene, waarop sculpturen van dit type stonden, was wijdverbreid in Gabon, de Fang, de Kota, maar ook de Mitsogho en de Massango , waarin deze cultus de naam van Bumba . De beelden die de rol van "medium" tussen de levenden en de doden spelen die over de nakomelingen waakten, werden ...


Zie het blad

Verkocht

Hoogwaardigheidsbekleder riet Kibango Luba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Commandostaf, opperheerschappij > Scepter Luba

Onder de emblemen van prestige dit soort scepter van luba hoogwaardigheidsbekleder. Hij kreeg huisarrest bij inauguratieceremonies en andere belangrijke rituelen. Echte bronnen van informatie over hun eigenaars en lokale geschiedenis, de scepters hebben een gevarieerde iconografie. Het brede deel aan de top, de dibulu, onder de gebeeldhouwde vrouwelijke figuur die verwijst naar royalty, vertegenwoordigt het administratieve centrum van elke koninklijke hoofdstad en draagt motieven gegraveerd met parallelle lijnen die diamanten vormen. Deze tekeningen zijn te vinden op de ezelsbruggetje borden lukasa verwijzend naar de politieke en spirituele geschiedenis van Luba. Het riet is verdeeld in verschillende secties gegraveerd met geometrische patronen bedoeld om de onbewoonde savannes en wegen ...

Masquette HEMBA Sukumutu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > HEMBA masker

Het beeldhouwwerk beheersen met talent, de HEMBA hebben voornamelijk geproduceerd standbeelden van voor ouders singiti , belichamen leiders, lokale krijgers, of Lineage voor ouders die ze vereren om mizimus geesten te kalmeren. Een breed scala aan rituele voorwerpen, fetisjen, Simian maskers, Gourds en anderen van dagelijks gebruik hebben hun reputatie gemaakt. De stukken genaamd Soko Mutu , Suku Muntu , (uit het Swahili, " man's brother", en KiHemba, ibombo ya Soho : "face de singe") behoorde tot de cultus van voor ouders en bestond in twee vormen: aan de ene kant grote maskers gebruikt in rituele dansen, en aan de andere kant, kleine maskers of beeldjes gebruikt als geschenken, werden opgehangen in de dozen als beschermende amuletten. Deze maskers zijn onlangs hernoemd mwisi GWA ...


Zie het blad

Verkocht

Luba wichelroedeloper
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba Rammelaar

Dit Afrikaanse beeldhouwwerk, dat als een "bankishi" wordt beschouwd, zou in de Luba-cultuur begiftigd zijn met krachtige magische en apotropische krachten. Deze objecten zijn er in verschillende vormen, waaronder deze vrouwelijke figuur op drie boven elkaar liggende kalebassen. De houding, de handen op de borsten, herinnert ons eraan dat de geheimen van het koningschap aan vrouwen toebehoren dankzij hun rol als politieke en spirituele tussenpersonen. Dit object werd gebruikt in het kader van de Bugabo-vereniging, gelinkt aan jagen, genezen en bestrijden. Het was gebruikelijk tijdens rituelen om de kalebas te vullen met magische ingrediënten om de kracht te vergroten. De gebruikte ingrediënten produceerden een geluid wanneer het object werd geschud en werd pas aan het einde van de ...


Zie het blad


Verkocht aan 75.00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Luba rammelaar
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba rammelaar

Ex collectie Belgische Afrikaanse kunst. Munt verzameld "in situ" in 1949.

Thusit is een luba rammelaar bestaande uit drie uitgeholde kalebassen geplaatst op een stengel bekroond door een kleine monoxyle figuur geplaatst op een cirkelvormige basis.

De Luba (Baluba in Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun wieg is Katanga, met name de Lubu Rivier regio, vandaar de naam (Baluba, wat betekent \


Zie het blad


Verkocht aan 75.00 Zoek een soortgelijk object

Teke Tsaayi Kidumu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Teke masker

De pictogrammen van de Afrikaanse maskers Téké van Gabon, op een plat en rond oppervlak, benadrukken tegenstellingen die de dualiteit in het universum symboliseren: ze zijn verfraaid met geometrische patronen geschilderd met polychrome pigmenten.
Naast maansymboliek verwijzen deze pictogrammen naar regionale lichaamsscarificaties.
Het is een plankmasker dat de drager met een gevlochten lint tussen de tanden houdt. De perforaties werden gebruikt om veren en vezels te bevestigen, wat de harmonie van het kostuum perfectioneerde.
Mat patina, erosies.
Alleen de Tsaayi, onder de Téké-subgroepen van Gabon, produceerden vanaf het midden van de 20e eeuw houten maskers. Ze werden gebruikt door leden van de geheime mannelijke broederschap kidumu (kidumu is de naam van het ...


Zie het blad

Verkocht

Kota Mbulu ngulu relikwie figuur
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota relikwie

Afrikaans beeldhouwwerk ritueel, bekleed met metalen platen volgens de kota-traditie, vormt een gestileerd beeld van de voorouder, een wapenschild ook voor de clan, en dat zich over het algemeen onderscheidt door de vorm van de hoofdtooi, variabel afhankelijk van de regio's. Dit exemplaar toont een gezicht met halo's van metalen bollen als herinnering aan de bolvormige pupillen. De asymmetrie van het object geeft het ook een wat naïef karakter.
De Kota bewonen het oostelijke deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte naast houtsnijwerk ook gereedschappen voor landbouwwerkzaamheden en rituele wapens. De sculpturen die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd ...


Zie het blad

180,00

Kuba dubbele neksteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Kuba neksteun

Binnen de figuratieve sculptuur van de Kuba zijn de prestigieuze voorwerpen van leden van de koninklijke familie Kuba en de perifere groepen, Bushoong en Dengese, rijkelijk versierd met gegraveerde motieven. Dezelfde geometrische patronen sieren objecten voor individueel gebruik, zoals deze kuba-achtige hoofdsteun. Licht patina.
Uitdrogingsscheurtjes, kleine ongelukjes.
Het Kuba-koninkrijk werd in de 16e eeuw gesticht door de belangrijkste stam Bushoong die vandaag nog steeds wordt geregeerd door een koning, en wiens hoofdstad Nshyeeng of Mushenge was. Onder de Kuba of "bliksemmensen" worden meer dan twintig soorten tribale maskers gebruikt, met betekenissen en functies die van groep tot groep verschillen. Rituele ceremonies waren een gelegenheid om decoratieve kunst en ...


Zie het blad

290,00

Pende Mbangu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

De "ziekte"-maskers Pende Mbangu illustreren, door hun misvormde gelaatstrekken, de patiënt in een epileptische crisis of het resultaat van gezichtsverlamming veroorzaakt door hekserijrituelen. De danser die dit komische masker draagt, draagt ​​een verenhoed gifuatu van parelhoen, coucal of toerako, of de lumbandu, een kroon van bladeren. Het is ook vaak uitgerust met een bult op zijn rug, waardoor het gehandicapte uiterlijk van het personage wordt overdreven.
De westelijke Pende wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke mensen zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze ...


Zie het blad

150,00

Luba figuratief beeldhouwwerk
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldjes Luba

Dit beeld is samengesteld uit vrouwelijke figuren die binnen de Luba-vereniging geassocieerd worden met een functie van spirituele media. Het haar wordt aan de achterkant van het hoofd in elkaar gezet met het traditioneel geschoren voorhoofd. Hun kapsels zijn van het type dat de Luba-vrouwen aan het begin van de 20e eeuw droegen. Dit beeld herinnert ons eraan dat de geheimen van de royalty's (de bizila) aan de vrouwen toebehoren dankzij hun rol als politieke en spirituele tussenpersoon. Goudbruin patina, scheuren van uitdroging.
De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een volk van centraal Afrika. Hun wieg is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu rivier, dus de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Ze zijn geboren uit een afscheiding van de etnische groep Songhoy, onder ...


Zie het blad

Verkocht

Lega Lukungu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

De lega lukungu maskers, zoals deze gemaakt van een schildpaddenschild, werden op de arm gedragen. Het oppervlak heeft een "cirkelsteek" patroon. De gevlochten rand van plantenvezels is versierd met gedroogde zaden. Voor de Lega roept de schildpad wijsheid en voorzichtigheid uit ervaring op. Dit masker was voorbehouden aan ingewijden van hoge rang, die van de kindi, een van de verschillende rangen van de Bwami. Bij de dood van de ingewijde werd het masker op zijn graf gelegd en vervolgens doorgegeven aan zijn neef. Hangende link aan de bovenkant.
("Art of the Lega" E.L.Cameron).
Binnen de Lega organiseerde de Bwami-vereniging, die zowel voor mannen als vrouwen openstond, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. ...


Zie het blad


Verkocht aan 390.00 Zoek een soortgelijk object

Lega Idumu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Dit Afrikaanse Lega-masker, met de klassieke kenmerken, gaf het stadium aan dat de houder had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving bestaande uit verschillende graden, en die zich aansloot bij de echtgenotes van wie de echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van ngandu< /b>. Hoogte op voet: 44 cm
Binnen de Léga organiseerde de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Deze individuen, ook wel Warega genoemd, leven in op zichzelf staande dorpen omringd door palissaden, meestal op de top van heuvels. De rol van chef, kindi, wordt ...


Zie het blad

250,00

Chokwe Ngulu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tschokwe masker

De Tschokwe, in de Afrikaanse kunst, hebben een mannelijke vereniging, de mukanda, die ongeveer dertig maskers gebruikt voor verschillende sociale doeleinden en gerelateerd is aan voorouders, waaronder dit soort dierenmasker, de ngulu. Het ging ook gepaard met gekleurde katoenen stoffen en verschillende kleine voorwerpen. Het obscene gedrag waarmee zijn tentoonstelling gepaard ging, contrasteerde met de andere gemaskerde dansen.
Bruin satijn patina.
De Tschokwe, van de Bantu-cultuur, hadden zich gevestigd in het oosten van Angola, maar ook in Congo en Zambia. Na verschillende allianties vermengden ze zich met de Lunda die hen leerde jagen.
Bronnen: "Chokwe", 5continents, B.Wastiau en "African Art", Mazenod.


Zie het blad

280,00

Gesneden Ubangi Charme
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Gesneden Ubangi Charme

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunstbr>Onder de vele gebeeldhouwde voorwerpen met betrekking tot jacht en magie, bestaat dit zeldzame type sculptuur, bedoeld om op te hangen, uit een paneel waarop een gezicht is afgebeeld. omlijst met hoorns, en had als charme kunnen dienen voor de hoge officieren van de Lombe-compagnie. Prachtig glanzend donkerbruin patina.
De Ngbaka vormen een homogeen volk uit het noordwesten van de DRC, ten zuiden van Ubangui. De Ngandi wonen in het oosten en de Ngombe in het zuiden. De inwijding van jonge mensen, "gaza" of "ganza" (die kracht geeft) tussen de Ngbaka en de Ngbandi, heeft veel overeenkomsten, door middel van uithoudingsproeven, liederen en dansen. De riten vereisten de aanwezigheid van sculpturen van voorouders. Het was na een periode van ...


Zie het blad

180,00

Zande beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Zande beeldje

br>Verschillende hoeken accentueren deze kleine yanda-figuur waarvan het platte gezicht met een gebogen kin licht reliëf vertoont. Puntige uitwassen, omlijst door slanke armen, vormen de buste. De gespreide poten rusten op hoefpoten. Satijnen patina, barsten op de voet.
Afrikaanse kunst heeft twee soorten Azande-beelden: De Kudu-beelden, tussen 30 en 50 cm hoog, stellen voorouders voor, en de Yanda beelden van 10 tot 20 cm, in dierlijke of menselijke vorm, met een apotropische rol, tentoongesteld tijdens de waarzeggerij riten tijdens de rituelen van de Mani samenleving. Vroeger aangeduid onder de naam "Niam-Niam" omdat ze als kannibalen werden beschouwd, vestigden de stammen, gegroepeerd onder de naam Zande, Azandé, zich vanuit Tsjaad, op de grens van de RDC (Zaïre), Soedan en de ...


Zie het blad

150,00

Kongo Solongo beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Solongo beeldje

Kenmerkend voor de Afrikaanse kunst van de Solongo van Angola, een stam van de Kongo-groep, dit soort werk dat een menselijke figuur op de schouders van een seconde voorstelt, werd gebruikt tijdens de riten van de overdracht van bevoegdheden. Ontbreekt aan de basis. Semi-satijn bruin patina.
De Solongo, die bekend stonden om de koloniale markt te voorzien van gesneden ivoren slagtanden, waren de eersten die in de 15e eeuw in contact kwamen met de Portugezen. Hun realistische beeldhouwwerken bestaan ​​uit met spijkers gestoken machtsfiguren, kraamsculpturen, verschillende fetisjen, maskers en prestigieuze voorwerpen. Bron: "het Kongo-gebaar" Ed. Dapper Museum


Zie het blad

170,00

Nkisi Kongo Yombé paar cijfers
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeelden Yombé

Deze Kongo-standbeelden vormen een paar andere gezichten dankzij de rictus van de als figuur. De elementen bilongo het toekennen van extra bevoegdheden aan dit tribale kunstobject genaamd Nkisi werden ondergebracht in de beker vormende reliekschrijn op de buik van de vrouw. Het metaal befaamd om beschermende deugden te houden, is aanwezig in de vorm van nagels die het beeldhouwwerk doen. Satijn patina, korrelig residu.
de tovenares Nganga , beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en bemiddeling in de richting van de God genaamd Nzambi door middel van deze toegewijde figuren. Agressieve hekserij kindoki is het absolute kwaad dat moet worden gestreden. Daartoe worden nkisis beschermende figuren gemaakt en geladen door de Nganga van alle ingrediënten die ...

Pende masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Het masker hiernaast zou in de categorie Kindombolo vallen, waarbij de perforaties een door pokken aangetast gezicht symboliseren. Dit soort masker verschijnt meestal tijdens feestelijke vieringen, zoals na het planten van gierst, en uit zich in een vulgair en ongeordend gedrag. Het is gecoat met oker, heeft neergeslagen oogleden, typisch voor pende-maskers, en een mond die gesneden tanden vertoont. Zijn specificiteit ligt ook in details zoals het hoge smalle voorhoofd en de bolle wangen.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal