Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Het altaarcijfer van Yoruba
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Yoruba

De vrouwelijke figuur afgebeeld zittend op een troon waarvan de voeten zijn parallel aan de benen van het karakter, vormt een incarnatie van een van de vele orisa van de Yoruba, gelijk aan de christelijke heiligen. De miniatuur figuren die hem omringen zou zijn kleine volgelingen of goden. Knapperige patina, maat. Gebrek aan een van de vlechten van het kapsel.
De Yoruba samenleving is zeer georganiseerd en heeft verschillende verenigingen waarvan de rollen variëren. Terwijl de egbe samenleving de sociale normen versterkt, verenigt de aro boeren. De gelede heeft meer esoterische en religieuze doelen. De notabelen komen samen in een samenleving genaamd susu. De koninkrijken van Oyo en Ijebu zijn ontstaan na de verdwijning van de beschaving Ifé en zijn nog steeds de basis van de ...


Zie het blad

210,00

Epa Ekiti Yoruba Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Yoruba Masker

De Ekiti van het noordoostelijke deel van de Yoruba regio gebruiken polychrome heaume maskers die geassocieerd worden met Epa verering, als illustratie van de welvaart van de gemeenschap.
Ze verschijnen bij begrafenissen of overgangsrituelen.
De basis van het janiformasker, ikoko genaamd, wordt bekroond door een schaal, vervolgens door een tweede met gekartelde randen, waarop verschillende figuren zijn opgericht. De vrijlating van deze maskers, die door hun eigenaars zullen zijn beschilderd, vindt om de twee jaar plaats. Ondanks het gewicht van de maskers, voeren de dansers spectaculaire acrobatische vertoningen op. Men gelooft ook dat deze ceremonies de vruchtbaarheid verhogen.
Polychroom korstig patina, schaafwonden. De Yoruba, meer dan 20 miljoen, bezetten het ...


Zie het blad

Verkocht

Luba kam
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba kam

Tribale kunst uit Afrika bewijst eens te meer dat elk gewoon voorwerp een artistieke drager kan worden. Het decoratieve aspect van een voorwerp is nooit zijn intrinsieke functie. In de Afrikaanse kunst kan elk alledaags voorwerp worden omgevormd tot een meesterwerk met behoud van zijn bruikbaarheid. De belangrijke rol van de vrouw in het politieke leven van het koninkrijk wordt geïllustreerd door het steeds terugkerende vrouwelijke motief in de Luba-kunst. Deze laatste, die zich onderscheidde door zijn prestige en kwaliteit, had dus een grote invloed op naburige groepen. Bovenop deze kam staat een beschermende beeltenis die een politieke en spirituele bemiddelaar belichaamt, een rol die de vrouw in het Luba-koningschap vervulde. Haar hoofdtooi, achter een brede band die een ...


Zie het blad

90,00

Luba kam
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba kam

Ex Portugese Afrikaanse kunst collectie. De beeltenissen staan tegenover elkaar afgebeeld, het hoofd aan het eind van een lange geringde hals, rustend op de schouder van degene die er tegenover staat. Zij omhelzen elkaar in een merkwaardige houding, waarbij het rechterbeen van de een ter hoogte van het dijbeen van de ander is opgetrokken. De twee figuren hebben een hoofdtooi die is teruggetrokken achter een vierkante band, een verwijzing naar de uitgebreide vierhoekige hoofdtooien van hoogwaardigheidsbekleders. Donker geolied patina, satijnen accenten, licht ontbreken van een van de tanden van de kam. Afrikaanse tribale kunst bewijst eens te meer dat elk gewoon voorwerp een artistieke drager kan worden. Het decoratieve aspect van een voorwerp is nooit zijn intrinsieke functie. In de ...


Zie het blad

90,00

Luba / Zela Ngabo
Afrikaanse kunst > Afrikaans schild > Zela Schild

Ooit onderworpen aan de Luba en vervolgens aan de Lunda's, hebben de Zela veel van hun gewoonten en tradities overgenomen. Zij zijn ontstaan tussen de Luvua-rivier en het Kisale-meer en zijn thans georganiseerd in vier chiefdoms onder toezicht van leiders van Luba-afkomst. Zij vereren een oerpaar dat vaak in beelden wordt afgebeeld, mythische voorouders, en brengen offers aan de geesten van de natuur. Deze schilden konden in de hutten worden gehangen. Mat patina met gekleurde accenten.
(Luba , Roberts, 5 continenten ; "Trésors d'Afrique" ed. du Musée de Tervuren; "100 mensen van Zaïre" M.L.Félix ). In de zuidoostelijke regio van Katanga, rond de jaren 1960, hebben de Zela, die lange tijd onderworpen waren aan de Luba van wie zij de gebruiken en riten hadden geleend, ...


Zie het blad

240,00

Tabwa Mpundu fetisj pop
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Tabwa pop

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie.
De Afrikaanse stammenkunst van de Tabwa, prestigeobjecten.

Gebruikt door het vrouwelijke inwijdingsgenootschap, heeft deze mensfiguur zonder ledematen vrouwelijke attributen en een vooruitstekende navel, littekens die vergelijkbaar zijn met de traditionele littekens van stamleden. Goudbruin patina. De Tabwa ("littekens maken" en "schrijven") vormen een etnische groep die aanwezig is in het zuidoosten van de DRC. Eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, verenigden zij zich rond stamhoofden na te zijn beïnvloed door de Luba. Het was vooral in deze periode dat hun artistieke beweging tot uiting kwam door middel van standbeelden, maar ook door maskers. De Tabwa aanbaden voorouders en droegen sommige van hun beelden, ...


Zie het blad

240,00

Nkisi Kongo Fetisj
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kongo Fetisj

br>
Tribale Nkisi, nkishi (pl. mankishi )tatuette met een magische bishimba lading die vermoedelijk boven op het hoofd is aangebracht. Er werd ook een plukje veren ingestoken. De beeldhouwwerken van de Kongo groepen symboliseerden vaak spreekwoorden. Gladde patina met gouden mahonie nuance. Uitdroging scheuren.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen god en mensen, verantwoordelijk voor de bescherming tegen verschillende kwaden. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, en de kleinere zijn eigendom van een individu of een familie.


Zie het blad

240,00

Buglé Dan Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Masker

Afrikaanse kunst en diversiteit van maskers Dan
Anthropo-zoomorphic Afrikaans lichaam waarvan het uiterlijk doet denken aan de olifant, zijn sculptuur bestaat uit een gelaagde frontale ruimte waarvan het platform is uitgerust met een metalen haak. Diepe losangische insnijdingen vormen een bovenste fries. Een nok scheidt verticaal het onderste gebied, een gemeenschappelijk kenmerk van de maskers die zijn verstrikt in relatie tot de etnische keloïde. De originaliteit van het masker bestaat uit twee semi-schijven in reliëf samenstellen van de wangen aan weerszijden van een buisvormige mond. Deze vorm eindigt in een cirkelvormige, gapende mond, bekleed met kaolien gebleekte tanden. Elementen voegen zich bij het stuk, zoals een strook leer rond de "trompe", en een grijze katoenen stof ...


Zie het blad

270,00

Figuur mannelijke Bembe
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Bembe

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst.
Deze figuur met hoekige contouren biedt een verticaal profiel. Men denkt dat het in verband staat met begrafenisrituelen. Scheuren en erosies, rode okerkleurige accenten.
De Bembe-groep is een tak van de Luba die in de 18e eeuw Congo verlieten om zich in de buurt van Tanzania en Burundi te vestigen. Hun samenleving en artistieke tendensen worden gekenmerkt door de invloed van naburige etnische groepen in de regio van het Tanganyika-meer : de Lega, de Buyu, enz. Net als de Lega hadden de Bembe een Bwami vereniging die verantwoordelijk was voor de inwijding en de structurering van de samenleving, maar terwijl de Bwami exclusief was voor de Lega, bestonden er andere verenigingen onder de Bembe, zoals de Elanda en Alunga ...


Zie het blad

200,00

Makonde Ndimu gezichtsmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Makondeasker

De Makonde , een matrilineair Bantoevolk in het noorden van Mozambique en het zuiden van Tanzania, droeg tijdens inwijdingsceremonies voor jonge mannen masker-maskers, lipiko , mapiko genoemd. De Makonde vereren een voorouder, wat de overvloed aan relatief naturalistische vrouwenbeelden verklaart. Naast gezichtsmaskers, midimu , vervaardigen de Makonde ook lichaamsmaskers met de vrouwelijke buste, die de vruchtbaarheid verheerlijken, en die door mannen werden gedragen.
Een mooi exemplaar met een satijnrode patina, plaatselijk ingelegd met lichte donkere korrelige deeltjes.
De eerste Makonde-man kerfde een vrouwelijk beeld dat de moeder van zijn kinderen werd en sindsdien wordt vereerd.


Zie het blad

Verkocht

Kasongo / Kusu Kakudji Fetisj
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kasongo Fetisj

De individuele beschermende figuren kakudjis , gebruikt door de Hemba, Kusu en Kasongo, zijn geïnspireerd op Songye fetisjen. De magische lading, samengesteld uit ingrediënten van verschillende oorsprong, werd in de holte van het hoofd gebracht. Dit voorbeeld heeft nog kleiresten in deze opening. Het stuk is massief, gebeeldhouwd in een zeer dichte houtsoort, de armen van de figuur zijn verlengd door een ring die zijn buik drapeert, en staat boven op een cilindrische basis. Satijnachtig patina. De Kusu die op de linkeroever van de Lualaba zijn gevestigd, hebben de artistieke tradities van de Luba en de Hemba geleend en bezitten een kaste-systeem dat vergelijkbaar is met dat van de Luba . De Kasongos vormen een Kusu-subgroep, die nu verspreid is onder de Luba, Songye en Hemba. De ...


Zie het blad

390,00

Songye Kifwebe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

De stammenmaskers van de Songye .
Afrikaans masker van de Songye-etnische groep, in het zuiden van de Democratische Republiek Congo. Met een hoge sagittale kuif wordt dit masker, hier van kleiner formaat, als mannelijk beschouwd, in tegenstelling tot het vrouwelijke dat door een kuif wordt benadrukt. De prominente kenmerken geven het een krachtig karakter. Mat patina, schaafplekken.
Er kunnen drie varianten van dit Kifwebe( pl. Bifwebe) of "dodenjager"(Roberts)-masker worden onderscheiden: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage of zelfs afwezige kuif, en tenslotte de grootste belichaming van macht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, wordt tijdens grote ceremonies ...


Zie het blad

340,00

Buyu Bembe voorouder standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Bassikassingo

De invloed van migratiebewegingen in de Afrikaanse kunst
migrantenstromen zijn vermengd binnen dezelfde gebieden van de Bembe , Lega, buyu (buye) of Boyo , Binji en Bangubangu. De Bassikassingo , door sommigen beschouwd als een sub-clan buyu , zijn niet van Bembe Origin hoewel ze op hun grondgebied wonen, heeft het werk van Biebuyck hun geschiedenis kunnen traceren. Georganiseerd in line-ups, leenden ze de vereniging van de Bwami Lega. De bembé en Boyo tradities zijn relatief vergelijkbaar ze vereren de geesten van de natuur, water specifiek onder de Boyo, maar ook heroïsche voor ouders, wiens wil wordt gezocht om bekend te zijn door middel van profetische riten. De jacht is ook een kans om dankbaarheid te leveren aan de entiteiten wier voorkeur is geroepen en beschermd. ...

Lega Lukwakongo masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Gebleekt kaolien gezicht, uitstekende amandeloogleden in holle oogkassen, smalle mond geplaatst in het einde van de kin, make-up van de traditionele canons van deze Afrikaanse lega masker. Dit stammenmasker wees op het stadium dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving die uit verschillende rangen bestaat, en die werd vergezeld door de vrouwen wier echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van de ngandu. Satijnbruine patina, helder kaolienresidu.
Hoog op een basis: 44 cm. Binnen de Lea, de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociaal en politiek leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba ...


Zie het blad


Verkocht aan 65,00 Zoek een soortgelijk object

Baga Slang Figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baga Slang

Franse Afrikaanse kunstcollectie. Dit voorwerp, waarvan de basis een cirkel vormt waaruit de kop van de slang te voorschijn komt, werd waarschijnlijk gebruikt in een soortgelijke context waarin de slangenmaskers van de verschillende Baga-groepen verschenen. Deze symbolische evocatie van een mythisch slangengenie, die tijdens bepaalde riten in processie werd meegedragen of op een altaar werd geplaatst, was bedoeld om het dorp te beschermen. Scheuren en schaafwonden door gebruik. Afrikaans inwijdingsmasker in serpentijn, hoofdzakelijk gebruikt door de Bulongic (Kifinda-dorp), subgroep Baga van de kust van Guinee, waarvan de afmetingen kunnen oplopen ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon troonsbestijging figuur
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon standbeeld

Franse Afrikaanse kunst collectie.
In Afrikaanse tribale kunst, illustreert dit type beeldhouwwerk vaak de overdracht van macht. Bij de Dogon blijft de betekenis ervan echter onbekend, maar het zou een anekdote kunnen oproepen die verband houdt met scheppingsmythen.
Zwarte vettige patina. Dogon beelden worden meestal in opdracht van een familie gemaakt, maar kunnen ook het voorwerp zijn van verering door de hele gemeenschap. Hun functies blijven echter weinig bekend. Parallel aan de Islam zijn de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier hoofdcultussen: de Lebe, die betrekking heeft op de vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, voorouderverering onder het gezag van de patriarch, de Binou, die de geestenwereld aanroept en geleid ...


Zie het blad

280,00

Kuba Vliegenvanger
Afrikaanse kunst > Vliegenmepper, staf van macht, koninklijke scepter > Kuba Vliegenvanger

De Shoowa vestigden zich in het Kuba koninkrijk en namen geleidelijk enkele van diens tradities over. De Shoowa, die georganiseerd zijn in een matrilineaire samenleving, zijn vooral bekwame wevers, vermaard om hun raffia-textiel dat zij uitvoeren naar naburige groepen. Maar het zijn ook pottenbakkers en graveurs. De Kuba en de stammen tussen de rivieren Sankuru en Kasai, met inbegrip van de Bushoong en de Dengese die eveneens tot de Mongo groep behoren, staan bekend om de verfijning van prestige-objecten die voor de hogere rangen van hun samenleving werden vervaardigd. Het Kuba koninkrijk werd in de 16e eeuw gesticht door de Bushoong, die nog steeds door een koning worden geregeerd. Het is de meest vruchtbare groep in West-Kasaï. Rituele ceremonies waren nog steeds een gelegenheid om ...


Zie het blad

180,00

Lobi paar figuren in brons
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Lobi brons

Zittend paar met opgeheven armen. Zij dragen de traditionele hoofdtooi en een ketting-talisman. Fluweelachtige kaki patina. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana en hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi , afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara , Dian , Gan en Birifor . De Lobi geloven in een schepper God genaamd Thangba Thu, tot wie zij zich wenden door de verering van talrijke intermediaire geesten, de Thil, welke laatste verondersteld worden hen, met de hulp van de wichelaar, te beschermen tegen een groot aantal plagen. Bosgeestjes, ...


Zie het blad

180,00

Lobi bronzen beeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Lobi bronzen

Echtpaar rug aan rug afgebeeld, symbool van complementariteit. Khaki-bruin patina met gouden accenten. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de benaming "lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Hoewel ze niet erg talrijk zijn in Ghana, hebben ze zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi , afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, Dian, Gan en Birifor.


Zie het blad


Verkocht aan 180,00 Zoek een soortgelijk object

Kongo Yombe Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo Masker

Dit Afrikaanse masker was het voorrecht van de nganga, de priester-vinnaar. Zijn mediumnische capaciteiten, die de Kongo dacht te begunstigen dankzij de inname van hallucinogene stoffen, worden onthuld door de blik op de uitgeholde leerlingen. Dit soort maskers werden ngobudi genoemd in verband met iets angstaanjagend, terroriserends. Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig in initiatiefprocessen, werden door fetisjisten gebruikt tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden ze ook gebruikt om personen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap konden verstoren. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk zich onder leiding van hun koning Ne Kongo in een regio op het kruispunt van de grenzen tussen wat nu de DRC, Angola en Gabon is. Twee eeuwen later kwamen de ...


Zie het blad

260,00

Klein Kongo Yombe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo Masker

Een panage van de nganga, de konko priester van Kongo, dit Afrikaanse masker van kleine omvang en realistisch type neemt kongo karakters, zoals de blik op de doorboorde leerling. De psychische vermogens, die de Kongo dachten dat ze bevorderd door het nemen van hallucinogene stoffen, worden onthuld door de brede ogen blik. Dit soort maskers werden ngobudi genoemd verwijzend naar een verschrikkelijk, angstaanjagend iets. Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig in initiatieprocessen, werden gebruikt door fetisjisten tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden ze ook gebruikt om individuen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap konden verstoren.
Oranje bruine patina, schaafwonden. Kleine resten van rode pigmenten op de ogen en mond. Uitstekende staat. ...


Zie het blad

260,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100