Zwangerschapsfiguur die het platte deel van een hoofdsteun ondersteunt. Indicator van het prestige van zijn eigenaar, dit Afrikaanse object roept de bescherming van de voorouders op. Glad en glanzend patina, scheuren, kleine erosies. De Chokwé, die zich tot de 16e eeuw vreedzaam vestigden in Oost-Angola, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan ze een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Desalniettemin hebben de Chokwé deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig overgenomen. Drie eeuwen later veroverden ze uiteindelijk de door interne conflicten verzwakte hoofdstad van de Lunda, wat bijdroeg aan de ontmanteling van het koninkrijk. De Chokwé hadden geen gecentraliseerde macht maar grote chiefdoms. Zij waren het die ...
Zie het blad Chokwe Hoofdsteun
Verkocht
Alleen de Tsaayi, onder de Téké-subgroepen van Gabon, produceerden vanaf het midden van de 20e eeuw houten Afrikaanse maskers. Ze werden gebruikt door leden van de geheime mannelijke broederschap kidumu (kidumu is de naam van het genootschap, de dans en het masker), bij de begrafenissen van dorpsnotabelen of bij bruiloften en andere belangrijke ceremonies. Sinds de onafhankelijkheid van Congo verschijnen ze steeds vaker op vieringen. De Téké-pictogrammen benadrukken tegenstellingen die de dualiteit in het universum symboliseren: cirkelvormig, horizontaal gescheiden door een band en hun oppervlak is versierd met geometrische patronen die zijn geverfd met witte, rode, zwarte of okerpigmenten. Naast maansymboliek verwijzen deze pictogrammen naar regionale ...
Zie het blad Teke Schild
Franse Afrikaanse tribale kunstcollectie.Dit beeld van een vrouw zou worden geassocieerd met vruchtbaarheid. Haar wordt naar achteren geveegd, waardoor gaatjes in de oren vrijkomen. De sobere gelaatstrekken doen denken aan Bundu-maskers. Het vlezige lichaam heeft korte armen waarvan de handen op de heupen rusten. Gespierde benen staan uit elkaar op platformzolen. Oud geschuurd polychroom patina. Lichte droogscheurtjes. Dit type Afrikaanse beelden behoorde toe aan de vrouwenvereniging Temne, genaamd Bundu. Het naburige Mendé had vergelijkbare beeltenissen. Deze laatste werden gebruikt tijdens curatieve rituelen voor overtreders van de regels van de Sandé-vereniging. Afgeslepen mat patina. De Temné organiseerden zich in chiefdoms onder leiding van een opperhoofd. De ragbenle ...
Zie het blad Temne Standbeeld
380,00 €
Oost-Afrikaanse kunst. Afrikaans masker uit Tanzania, geassocieerd met dansceremonies van het droge seizoen. Onder een breed voorhoofd is het gezicht gemodelleerd, waardoor rechthoekige ogen, een rechte neus en een smalle, halfopen mond zichtbaar worden. Mat en fluweelachtig gebruikspatina, erosies. Hoogte op voet: 47 cm. In de zuidelijke kuststreek van Tanzania, rond Dar-es-Salaam, produceerde een relatief homogene groep de meeste artistieke producties. Het omvat het Swahili, Kaguru, Doé, Kwéré, Luguru, Zaramo, Kami. De tweede regio bestaat uit een gebied dat het zuiden van Tanzania tot Mozambique beslaat, waar enkele Makonde en de Yao, de Ngindo, Mwéra en Makua wonen. In het noordoosten van Tanzania hebben de Chaga, Paré, Chamba, Zigua, Massaï, Iraqw, Gogo en Héhé ...
Zie het blad Sukuma Masker
320,00 €
Gevestigd in de Bissagos-archipel, bestaande uit ongeveer dertig eilanden voor de kust van Guinee-Bissau, beeldhouwen de Bijogo figuren van voorouders zoals deze vrij gelijkaardige beeldjes. De gezichten zijn bezaaid met scarificaties onder puntige hoofdtooien van het verstektype. Ze hebben een commandostok onder de borsten en een rok van raffia. Donker zwarte patina. Verdrogingsscheurtjes. De maskers met de naam vaca bruto in het Portugees Creools werden getoond op de boeg van de boten van krijgsheren. Het waren inderdaad Portugese zeelieden die het dier in de 15e eeuw in de archipel introduceerden. Er worden andere zoömorfe maskers geproduceerd, waarvan sommige gerelateerd zijn aan de waterfauna, en beelden die godheden belichamen, met driehoekige gezichten, iran ...
Zie het blad Bijogo standbeelden
180,00 €
De taps toelopende volumes van haarschelpen, waarvan de uiteinden zich aan weerszijden van het gezicht uitstrekken, vergroten de zachtheid van de gelaatstrekken van dit masker dat een jonge vrouw belichaamt. Afgeschuurde matte patina. Kleine ongelukjes. De witte Afrikaanse maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("tot lood"), waarbij de laatste verspreid is over verschillende inwijdingsniveaus, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het patroon met saurische schubben). Het masker, evocatie van een overleden jonge vrouw, werd tentoongesteld tijdens de dans genaamd Okuyi. De machtige geheime genootschappen, die ...
Zie het blad Okuyi Punu masker
Duotone voor dit volumineuze Afrikaanse masker Kwele met een concaaf, hartvormig gezicht, amandelvormige ogen, omlijst door lange hoorns die samenkomen onder de kin. Soms verhuld, geeft de mond een lachend gezicht. Afhankelijk van de vorm die de hoorns van het masker aannemen, wordt het pipibudzé, Ekuku zokou, enz... genoemd en wordt het geassocieerd met de voorouders of de geesten van het bos, "ekuk". Stam van de Kota-groep, de Kwélé, Bakwélé, leven in het bos aan de noordgrens van de Republiek Congo. Ze leven van jacht, landbouw en metallurgie. Ze beoefenden de cultus genaamd Bwété, geleend van de Ngwyes, die gepaard ging met verplichte inwijdingsrituelen, en gebruikten aan het einde van de ceremonies de ekuk-maskers die de antilope opriepen waarvan de hoorns samenkomen in een ...
Zie het blad Kwele Masker
Halsketting bestaande uit negenenveertig blauwe kralen geregen aan een raffia koord, deze juwelen hebben ooit als betaalmiddel gediend. Kralen van dit type, in gesmolten glas, zouden vooral uit Venetië (Murano) komen, maar ook uit andere Europese landen zoals Tsjechoslowakije. Vanaf de 14e eeuw werden ze op het Afrikaanse continent ingewisseld voor verschillende goederen: goud, ivoor, enz. Juwelen konden ook deel uitmaken van de bruidsschat. Als symbool voor rijkdom verwijzen parels ook naar levens die afhankelijk zijn van een geheel. In zwart Afrika droegen clanhoofden halssnoeren die de clan symboliseerden, waarbij elke parel een familie was. Bij de Baluba werden parels in de hand van de overledene gelegd, zodat hij zijn pas naar het hiernamaals kon betalen.
Zie het blad Halsketting in glaspasta Ghana
240,00 €
Cephalomorphic beker met een lang handvat, onder de prestigieuze insignes van de Pende. Het onderste deel van het gezicht, alsof het gezwollen is, voegt zich geleidelijk bij de nek. Een discrete punt is voldoende om de kin aan te geven. De opstaande neus verzacht de schetsmatige kenmerken waar kleine gaatjes tanden, pupillen en neusgaten tonen. Een kapsel wordt omlijnd en verdwijnt achter de hoefijzeroren. Satijn zwartbruin patina. Erosies van gebruik, barst van uitdroging. De westerse Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oosterse zich stroomafwaarts van Tshikapa aan de oevers van de Kasaï vestigden. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen ...
Zie het blad Calyx Cephalomorphic Pende
ExFranse Afrikaanse kunst collectie. Dit oude Afrikaanse masker deelt een gestreepte neus bergkam met de sculptuur Ngbaka en die van de Ngbandi. Het breidt zich hier op het voorhoofd van een Scarification in het oor uit. De grote banen omringd door een rib lijken te worden gewassen van elke porseleinaarde residu, waarvan sommige blijven diep in het gladde oppervlak van het hout. Haloes Toon wast of contact met vocht. Metaal toont de tanden in de quadrangular mond. Beschadigde lagere randen. In het noordwesten van Zaïre, ten zuiden van Oubangui, aan de oevers van de Lualaba, leef de 120.000 Ngombe , geleid door een leider en een oorlog zoals elombe . Hun buren zijn de Ngbandi en de Ngbaka wiens beelden heeft beïnvloed hun tribale sculptuur, en verschillende groepen Banda . ...
Zie het blad Ngombe masker
Guéré-maskers staan bekend als complexe stukken, zowel wat vorm als materiaal betreft. Als men bepaalde overeenkomsten met de Dan-maskers kan waarnemen, zoals het afgeronde voorhoofd, de neus en de algemene vorm van het gezicht, dan zijn de ogen bolvormig en prominent. Een grote mond is zichtbaar op dit stuk. Het voorhoofd is gevlekt. Aan weerszijden van de neus steken gehoornde elementen uit. De Guéré zijn een etnische groep uit een bosgebied langs de westelijke grens van Ivoorkust. Zij maken deel uit van een grotere stam die Wé heet en waartoe ook de etnische groep Wobé behoort, met wie de Guéré veel gewoonten en geloofsovertuigingen delen.
Zie het blad Bété-Guéré masker
Afrikaanse kunstjuwelen en Amazigh-goudsmeden, element van vrouwelijke versiering in de Marokkaanse Anti-Atlas. Deze antieke ketting bestaat uit verschillende kralen geregen op een nylondraad: amber (luban) (van het sap van acacia), oude glaskralen van Venetië (murano), rode koraalkralen, amazonietkralen, metalen bolletjes, plastic en schelpen.
Zie het blad Amazighe tribale ketting
Beeldje van een Yoruba priesteres, waarvan de wangen zijn ingesneden uit verticale scarifications "kpélé", borsten klassiek uitgerekt over een offerbeker. Zijn lichaam toont traditionele stammentekens, en het dragen van juwelen wijst op zijn status als hoogwaardigheidsbekleder. Patine zeer licht satijn. De Yoruba samenleving heeft verschillende verenigingen waarvan de rollen variëren. Terwijl de egbe samenleving de sociale normen versterkt, verenigt de aro boeren. De gelede heeft meer esoterische en religieuze doelen. De notabelen komen samen in een samenleving genaamd susu . Het aanbieden van bekers, waarvan sommige werden gebruikt om kola noten of anderen aanwezig voor bezoekers op te slaan, werden ooit gevestigd in de koninklijke paleizen van de Ekiti en Igbomina regio's ...
Zie het blad Olumèye Yoruba Snijdrager
Ex-Duitse collectie stammenkunst.De gestileerde Afrikaanse kunst van de woudstammen. Kubische volumes en scherpe trekken vormen een zekere dynamiek voor dit primitieve beeld van de Metoko, waarvan de kenmerken gelijkenis vertonen met de beelden van Lengola. Een afgeplat gezicht, met hartvormige banen, is verdeeld in twee tonen die worden herhaald op de vlekken die op het lichaam van de figuur zijn geschilderd, wat herinnert aan het tweekleurige masker van Gabon. De voeten zinken in een ronde basis. Scheuren. Deze mannelijke cultus beeltenis is afkomstig van de Metoko en Lengola, gelegen in het centrum van het Congolese bekken tussen de rivieren Lomami en Lualaba, oerwoudvolkeren die zich wijden aan de verering van één enkele God, een zeldzaam monotheïsme in Afrika. Hun ...
Zie het blad Metoko / Lengola Standbeeld
Deze Afrikaanse maskers die een vrouwelijke voorouder mwana pwo belichamen, werden altijd gedragen door ingewijden van hogere rang en werden vaak versierd met knopen en accessoires van Europese oorsprong. Deze sobere kopie neemt de vrouwelijke esthetische criteria in gebruik, finesse van de functies, keloïden in reliëf, gevijlde tanden. Barsten, glanzend zwart patina. Hoogte op voet: 31 cm. De Chokwé, die tot de 16e eeuw vreedzaam waren gevestigd in het oosten van Angola, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk, van waaruit ze een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van macht erfden. Afrikaanse Chokwe pwo-maskers, tussen de vele akishi (zingen: mukishi, wat wijst op kracht) maskers van Afrikaanse Chokwe-kunst, belichamen een schoonheidsideaal, Mwana Pwo ...
Zie het blad Chokwe Mwan Pwo masker
140,00 €
Franse Afrikaanse kunstcollectie. De Afrikaanse maskers van de Punu drukken een grote sereniteit uit. Deze versie van het punu-type wordt geleverd met matten en gevlochten raffia-stof. Geërodeerde matte patina. De witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), de laatste variërend in verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het patroon van saurische schubben). Dit object, een evocatie van een overleden jonge vrouw, werd tentoongesteld tijdens de dans genaamd Okuyi. Deze machtige geheime genootschappen, die ook een gerechtelijke functie hadden, hadden verschillende ...
Zie het blad Punu Okuyi masker
Houten schild, licht bol van uitvoering, met handvat. Het object is verworven uit de Pende, in de provincie Kwilu, rond Kikwit. Mat patina, polychrome patronen, kleine ongelukjes en droogscheurtjes. De Western Pende wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de Eastern zich vestigden aan de oevers van de Kasaï stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, zijn afgedrukt op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya-maskers, realistisch, elke tien jaar geproduceerd, een feestelijke functie en belichamen ze verschillende karakters, waaronder het opperhoofd, de waarzegger en zijn vrouw, de prostituee, de bezetene, enz. ... De maskers van inwijding en die van macht, de minganji zoals ...
Zie het blad Pende Schild
Afrikaanse alledaagse voorwerpen zijn altijd de favoriete mediums geweest voor de artistieke expressie van Afrikaanse beeldhouwers, en met name in Ivoorkust. De rijstlepels van de Baoulé en de naburige Dan waren niet alleen bedoeld om als trofee aan de meest gastvrije vrouw van de gemeenschap te worden aangeboden. Ze werden gebruikt tijdens gemeenschapsmaaltijden ter afsluiting van traditionele festivals en rituele ceremonies en werden ook gebruikt tijdens vruchtbaarheidsrituelen: rijst werd vervolgens op de menigte gegooid om bescherming en vruchtbaarheid te garanderen. De lepel wordt verlengd door een dikke gekanteelde nek met daarboven een gezicht met dierlijke attributen. Dit laatste doet denken aan de traditionele maskers die bij de Goli horen. Hoogte op voet: 49 ...
Zie het blad Baule ceremoniële lepel met cefalomorfisch motief
190,00 €
Glanzend zwarte patina voor dit gebeeldhouwde Afrikaanse masker. De zorgvuldige modellering van het gezicht, de gebeitelde details, het gepolijste oppervlak onthullen het meesterschap van de beeldhouwers van Afrikaanse tribale kunst uit Ivoorkust. Oude kleine restauratie aan de onderste achtercontour. De Yaouré zijn een subgroep van de Akan mensen die aanwezig zijn in Ivoorkust en Ghana. Geografisch dicht bij de Baoulé en Gouros, werd de kunst van Yaouré gekenmerkt door de invloed van deze etnische groepen door aandacht voor detail en esthetiek. De maskers van Afrikaanse kunst Yaouré, of Yauré, waarvan de Baoulé of Baule vergelijkbare modellen hebben, verdelen zich in twee groepen die moeilijk te onderscheiden zijn, de je , soms met toevoeging van gekleurde pigmenten, en de ...
Zie het blad Yohoure masker
290,00 €
De Afrikaanse Fang-maskers van de So (rode antilope) en Ngil (gorilla) verenigingen, die een gerechtelijke functie verzekert die wordt weerspiegeld in de strengheid van hun fysionomie, werden gedragen met een kostuumplant vezels, vergezeld van parafernalia van glaskralen, dierentanden, hoorns gevuld met therapeutische ingrediënten, bellen en wapens. Ze gaven blijk van het gezag van de notabelen die verantwoordelijk waren voor het aanwijzen van degenen die verantwoordelijk waren voor overtredingen, in het bijzonder tovenaars, en de offers werden waarschijnlijk met hen in verband gebracht. Een instrument van onderdrukking, de rol van dit type Fang-masker was om de vrede te bewaren door het oordeel van criminelen. Geschuurd patina, scheuren en erosies.
Zie het blad Fang masker
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigieuze objecten die zijn gemaakt voor leden van de hoogste rangen van hun samenleving. De Lélé wonen in het westen van het Kuba-koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van het Kuba-land. Beide groepen sieren hun prestigeobjecten met gelijkaardige motieven. De enige etnische groep die een verscheidenheid aan containers met deksels creëerde waarin individuele goederen werden opgeslagen, versierden de Kuba ze met patronen die vergelijkbaar waren met die van geborduurd textiel. Roodachtige resten binnenin zijn waarschijnlijk afkomstig van gereedschap, een traditionele cosmetische pasta die wordt gebruikt door Kuba-mannen en -vrouwen. Donkerbruine satijnen patina, zeer goede staat.
Zie het blad Kuba Doos
280,00 €