Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Het Masker van Lele
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Het Masker van Lele

In de categorie van maskers met een betrekkelijk vlakke structuur vertoont dit Lele-masker details die in een langwerpig gezicht zijn uitgesneden, zoals oogkassen omgeven door groeven en metalen banden, een smalle neus en een kleine buisvormige mond. De hoofdtooi, in licht reliëf, is gegraveerd met elkaar kruisende lijnen. Mooie gladde en glanzende patina, plaatselijk ingelegd met oker.
De Lele , buren van de Tschokwe en de Pende , leven in het westen van het Kuba koninkrijk en hebben gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van Kuba land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven. Hun samenleving, geleid door een " nymi"-koning, bestaat uit drie klassen, die van de Tundu of krijgshoofden, de Batshwa ("zij die het Tundu-gezag ...


Zie het blad

Verkocht

Ere Ibeji Yoruba beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldje

Dit vrouwenbeeldje, met vlechten in een boogvormige kuif, dat uit een ronde basis oprijst, heeft diepe littekens, kralenkettingen versierd met grigris en grote ringen die de beschermende ornamenten abiku vormen.
Gesneden volgens de aanwijzingen van de Ifa die werden doorgegeven aan de wichelroedeloper, de babalawo, speelden de Ibedji-beeldjes de rol van plaatsvervanger voor de dood van het kind. De beeldjes worden dan behandeld alsof het kind gestorven is. Het is de moeder die voor hen moet zorgen; zij zalft hen met olie en voedt hen regelmatig. Als zij verdwijnt, neemt de overgebleven tweeling het over. Beschouwd als veel meer dan een fysieke representatie van een geliefde. De ibedji-beelden beïnvloeden het leven van de familie, en daarom blijft de familie tot hen bidden en ...


Zie het blad


Verkocht aan 175,00 Zoek een soortgelijk object

Baoule, Baule, Ndoma masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baule masker

Collectie Franse Afrikaanse kunst.
Dit Afrikaanse maskerBaoulé, een beeldhouwwerk dat portretmasker of Ndoma wordt genoemd, heeft een gevlochten kapsel dat in schelpen is verzameld. De rustige fysionomie van het gezicht, met halfopen, bolvormige pupillen, wordt verhoogd door de littekens die "ngole" worden genoemd. Satijnachtig patina.
Deze portretmaskers van de Baule, ndoma, die deel uitmaken van een van de oudste artistieke tradities van de Baule en vaak een geïdealiseerd karakter voorstellen, hebben de bijzonderheid dat ze verschijnen aan het einde van ceremonies van vermakelijkheidsdansen.Ze worden, naargelang de streken, bedwo, ngblo, mblo, adjussu, enz. genoemd.... Elk van deze maskers verschilt in haardracht, plaats en keuze van de littekens. Zij treden op ...


Zie het blad


Verkocht aan 280,00 Zoek een soortgelijk object

Kwele Ekuk Masker, Pipibudze
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kwele Masker

Deze Afrikaanse maskers van de Kwele uit Gabon, met een concaaf, hartvormig gezicht, hebben amandelvormige ogen en een driehoekige neus. Over het algemeen verborgen, wordt de lachende mond hier getekend in een dunne incisie. Afhankelijk van de aanwezigheid van hoorns en de opstelling ervan, worden de maskers pipibudzé , Ekuku zokou , enz... genoemd en worden ze geassocieerd met voorouders of bosgeesten, " ekuk ". Satijn patina, erosies.
Een stam van de Kota-groep, de Kwélé, Bakwélé, leeft in het woud aan de noordgrens van de Republiek Congo. Ze leven van de jacht, landbouw en metallurgie. Zij beoefenden de aan de Ngwyes ontleende cultus Bwété, die gepaard ging met verplichte inwijdingsrituelen, en gebruikten aan het eind van de ceremonies de ekuk maskers die aan de ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Nzebi geïnspireerd masker, Ndzabi
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Nzebi-masker

Oorspronkelijk afkomstig uit de regio Ogooué, vestigden de Nzebi of Bandjabi's zich in het zuiden van Gabon en in de Republiek Congo rond Mayoko, een regio die rijk is aan ijzererts. De Bwiti, Mwiri en Ndjobi vormen hun belangrijkste geheime genootschappen. Dit masker van gereduceerde afmetingen, geïnspireerd op nzébi, wordt gekenmerkt door zijn fijne lijnen en de verticale verdeling van zijn gekleurde zones.
Hij belichaamde een geest van de natuur of een voorouder en moest de toegang tot de bovennatuurlijke wereld vergemakkelijken om de welwillendheid van de machten die, volgens de groep, over het hiernamaals regeerden, te garanderen.
Korrelig satijnen oppervlak.


Zie het blad

390,00

Azande/Boa fetisjbeeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Zande beeldje

Afrikaanse kunst tussen de Zande.
Zeer expressionistisch janiform beeldje, met misvormde ledematen en begiftigd met een gezicht dat de maskers van de groep weergeeft. Het hoofd heeft een opening voor fetisj- of therapeutische materialen.
Bruin satijn patina.
Uitdrogingsscheuren, erosies.
Vroeger aangeduid als "Niam-Niam" omdat ze als kannibalen werden beschouwd, de stammen gegroepeerd onder de naam Zande, Azandé, vestigden zich, afkomstig uit Tsjaad, op de grens van de DRC (Zaïre), Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. De Zande, of "zij die veel land bezitten", gebruiken twee soorten beelden: Kudu-beelden met een hoogte tussen 30 en 50 cm stellen voorouders voor. Er zijn ook zogenaamde Yanda-beelden van 10 tot 20 cm, in dierlijke of menselijke vorm, met ...


Zie het blad

340,00

Standbeeld "colon" Baule
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kolonist Baoule

Westerse invloeden in Afrikaanse kunst Baoulé .
Gewoonlijk "colon" genoemd, maar soms ook een soort "ideale echtgenoot" belichamend volgens individuele criteria, deze mannelijke figuur, bedekt met een polychrome patina verzacht, is vertegenwoordigd in westerse kleding (African Art Western Eyes, Baule", Vogel, p.253 tot 257).
In de rituele context worden door de baoulé twee soorten beelden gemaakt: De Waka-Sona beelden, "van hout" in Baoulé, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Ze zijn een van een soort standbeelden die bedoeld zijn om te worden gebruikt als medium gereedschap door Komien waarzeggers, waarbij de laatste wordt geselecteerd door de asye usu-geesten om openbaringen van buitenaf over te brengen. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van ...


Zie het blad

95,00

Pijp anthropomoprhe Mangbetu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse pijpen in hout, in brons > Pijp Mangbetu

Gevestigd in het bos in het noordoosten van Zaïre, heeft het Koninkrijk Mangbetu zich door architecturale werken uitgedrukt die Europese bezoekers in de 19de eeuw indruk maakten. Hun meubels, wapens, versieringen en beeldhouwen waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. Het Mangbetu verhaal was gebaseerd op de verfijning van zijn hof, maar ook op kannibalistische gewoonten. Koning Mangbetu "Munza" kreeg daarmee de bijnaam " de kannibaal koning,". De lichaamslijnen op de personages, zoals die van het gezicht, omvatten de traditionele schilderijen van de etnische groep, geïnspireerd door de tatoeages van de nabijgelegen Asua pygmeeën, en die varieerden naar gelang van de omstandigheden. Inderdaad, onder de Mangbetu vanaf jonge leeftijd, upper-class kinderen leed aan een ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon bronzen ceremoniekist
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Dogon doos

De ruiter en zijn rijdier, symbolen van macht en rijkdom omdat ze zeldzaam zijn, zijn een terugkerend thema in de Afrikaanse kunst, vooral in Mali.

Deze ceremoniële beker neemt het thema over van de mythische ark in de Dogon ontstaansgeschiedenis. Een van de Nommos , voorouders van de Dogon, herrezen door de scheppergod Amma , zou zijn afgedaald naar de aarde gedragen door een ark metamorfoseerd in een paard. Ornamentele motieven, zoals golffriezen en verwijzingen naar de slang, sieren de contouren.
Koperbruin patina. De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, mythen en legenden. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die leven in de zuidwestelijke lus van de Niger in de regio Mopti in Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de ...


Zie het blad

Verkocht

Vodou Fon Benin Fetish
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Vodou Fetish

Sterke" objecten van de voodoo cultus in Afrikaanse kunst Oprijzend uit een heterogene hoop touwen, kettingen en houten stokken, blijft dit beeld, waarvan alleen het hoofd te zien is, voor de Vodou van Benin een actieve kracht, in staat om te beschermen of te genezen. Rituele korstlaag vermengd met indigopigmenten.
Deze botchio (van bo : "kwade spreuk" in het Fon, en tchio , "lijk"), die boven op een paal stond, werd bij de ingang van het dorp of van een huis opgesteld om elke bedreiging, lichamelijk of geestelijk, af te weren. Sommige hadden minimalistische vormen, nauwelijks geschetst rond een centrale stam. De veelheid van fon goden (de vodun), gelijkend op die van de Yoruba onder verschillende namen, wordt vertegenwoordigd door fetisjen van allerlei vormen en ...


Zie het blad


Verkocht aan 105,00 Zoek een soortgelijk object

Fon Vodun Fetiche
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fon Vodun Fetiche

Als andere Fon fetisjen, dit standbeeld is een houten structuur bedekt met aggregaten gemengd met haren, waarschijnlijk wrattenzwijnen en primaten. De gebogen onderarmen maken elkaar de handen ineen. Gelaatstrekken kunnen nog vaag worden onderscheiden onder libations.

In de loop van zijn geschiedenis is fon art doordrenkt met Yoruba en ooicreaties volgens migratie en handel. Deze kunst kan echter niet worden gereduceerd tot deze twee invloeden. Inderdaad, de Fon zelf hebben hun originaliteit gebracht aan hun beeldhouwser.
Voodoo of vodun, een religieuze cultus waarvan de naam afkomstig is van een variant van het Yoruba-woord dat "dieu"2 betekent, is daarin te vinden.
Deze beelden werden daarom gebruikt tijdens vodun rituelen volgens verschillende procedures.


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Ooifetisjbeeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Ooi Fetisj

Afrikaanse kunst en tribale cultus vodun van de ooi en fon
Affubé populaties van verschillende amuletten in de vorm van sieraden, hoorns gevuld met stoffen vermengd met rode klei, metalen accessoires, gedroogde zaden, en reptielen huidriem, dit realistische beeldje was ritueel coating met een dikke poeder coating peeling lokaal. De pupillen bestaan uit rode kralen en een van de voeten wordt veranderd. Desication scheuren, groeven.
In Togo maken Afrikaanse fetisjen deel uit van heilzame of kwaadaardige rituelen volgens de bedoelingen van hun eigenaar. De fetisjisten, na het waarzeggerijritueel van de fa met behulp van palmnoten, maken ze op bestelling om beschermende en medicinale deugden aan te bieden, maar bieden ook meer conventionele kant-en-klare versies.
Deze ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Teke Tsaayi Kidumu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Teke masker

Ex-Belgische Afrikaanse kunstcollectie. De pictogrammen van de Afrikaanse Téké-maskers uit Gabon benadrukken tegenstellingen die de dualiteit in het universum symboliseren: hun oppervlak is verfraaid met geometrische patronen beschilderd met polychrome pigmenten. Naast maansymboliek verwijzen deze pictogrammen naar regionale lichaamsscarificaties. Het is een plankmasker dat de drager met een gevlochten lint tussen de tanden houdt. De perforaties werden gebruikt om veren en vezels te bevestigen die de harmonie van het kostuum perfectioneerden. Mat patina, lichte ongelukjes. Alleen de Tsaayi, onder de Téké-subgroepen van Gabon, produceerden vanaf het midden van de 20e eeuw houten maskers. Ze werden gebruikt door leden van de geheime mannelijke kidumu-broederschap (kidumu is de naam van ...


Zie het blad

Verkocht

Chokwe Cihongo Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tschokwe Masker

br>In de vele Afrikaanse maskers akishi (zingen: mukishi, met vermelding van macht) van de Afrikaanse tribale kunst Chokwe, de krachtige mannelijke tegenhanger van de Mwana Pwo masker is de hongcio . Deze maskers worden gedanst door rondtrekkende professionals. De karakteristieke motieven op het voorhoofd, en soms op de jukbeenderen, maken deel uit van de chokwe esthetische canons, maar diende ook als openbare markers van etnische identiteit. Dit terugkerende kruisvormige frontale patroon zou ook een kosmische betekenis hebben. Altijd gedragen door dansers van koninklijk bloed, dit masker belichamen een geest symboliseert macht en rijkdom. Hij greep ook soms in bij uitspraken. Donkere patina maten, schaafwonden en scheuren van desication.
De maskers van de Chokwe, Luda, ...


Zie het blad

90,00

Lega Bwami figuur van inwijding
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

Sculptuur met betrekking tot een spreekwoord dat alleen bekend is bij ingewijden, deze menselijke figuur heeft een rechtopstaande arm en een stomp. Deze houding symboliseert over het algemeen de verzoening van een ruzie door de arbitrage van een individu.
Duidelijk afgesleten patina.
Uitdrogingsscheuren.
De tribale kunst van de Lega , Balega, of zelfs Warega, onderscheidt zich door zijn inwijdingsbeeldjes, waarvan sommige werden bewaard in een mand die bedoeld was voor de hoogste officieren van de Bwami uit verschillende gemeenschappen. Dit type Iginga tribal art beeldje ( Maginga in het meervoud), was eigendom van de hoge officieren van Bwami , een geheim genootschap dat mannen toeliet en hun vrouwen, en het sociale leven regeren. Deze organisatie ...


Zie het blad

190,00

Idoma Okua masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Idoma masker

Naturalisme voor dit Nigeriaanse masker dat in verband wordt gebracht met begrafenisrituelen, en waarvan het met witte klei bedekte gezicht de traditionele vertikaal gerafelde keloïden vertoont, die ook bij de Igbos voorkomen, vooruitstekende jukbeenderen onder ruime oogkassen, en een duidelijk gebit. De oren zijn met rode okerpigmenten opgehoogd. Schilferig, afbladderend patina. De Idoma vestigden zich aan de samenvloeiing van de rivieren Benue en Niger. Het zijn 500.000 boeren en handelaars. De nabijheid en dus de invloeden van de Igbo, de Cross River en Igala etnische groepen hebben geleid tot stilistische ontleningen en grote tribale gelijkenissen. De leden van de koninklijke lijn van hun oglinye samenleving, die moed verheerlijken, gebruiken maskers en wapenschilden ...


Zie het blad

280,00

Machtsfiguur Teke Buti
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Teke standbeeld

Standbeeld biteke (gebeeldhouwde figuur) die een voorouder van de clan belichaamt. Zijn holle buste moet de magische lading " Bonga " of "bilongo" hebben gehuisvest, die over het algemeen werd vastgezet of verborgen door een stof. Deze symboliek verwijst naar het téké-geloof dat de buik wijsheid bevat. Deze fetisjen werden op de altaren van de hoofden geplaatst.
Mat patina.
Gevestigd tussen de Democratische Republiek Congo, de Republiek Congo en Gabon, waren de Téké georganiseerd in chiefdoms, waarvan de chef vaak werd gekozen uit de smeden. Het gezinshoofd, mfumu , had het recht van leven of dood over zijn gezin, waarvan het belang zijn prestige bepaalde. Het hoofd van de clan, ngantsié , bewaarde de grote beschermende fetisj tar mansié die toezicht hield op ...


Zie het blad

180,00

Berberse Amazigh ketting
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Sieraden, ornament > Amazigh ketting

Marokkaans sieraad bestaande uit oude aaneengeregen parels en zilver, waarbij de glasparels in het verleden als ruilmiddel werden gebruikt.
De kralen van dit type (Millefiori), gemaakt van glaspasta, zouden met name afkomstig zijn uit Venetië (Murano), maar ook uit andere Europese landen zoals Tsjechoslowakije. Reeds in de 14e eeuw werden zij op het Afrikaanse continent verhandeld tegen diverse goederen: goud, ivoor, enz. Juwelen kunnen ook deel uitmaken van de bruidsschat. Zilveren gesp.


Zie het blad

Verkocht

Bamileke hoofdtooi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke hoofdtooi

Weelderige Bamileke hoofdtooien in Afrikaanse kunst.
Ernstige Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, dit exemplaar heeft een felgele veren versiering.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een cirkelvormig ...


Zie het blad

Verkocht

Guro Gyela lu Zaouli masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Gouro masker

Een vrouwelijk gezicht, felrood gelakt en bedekt met gestreepte schelpen, wordt bekroond door een gebeeldhouwd dierenmotief.
Polychroom patina.
Onder de Mande-groep uit het zuiden, in het centrum van Ivoorkust, gebruiken de Gouro sinds de jaren vijftig een familie van Afrikaanse maskers die geassocieerd worden met dans. . Inderdaad, net als de Goli-maskers van de Baoulé, zijn alle Guro-maskers verkrijgbaar in twee zoömorfische maskers, gevolgd door een derde antropomorfe, die wordt beschouwd als de vrouw van het zamblé -masker, het Gu . De Gu , wiens functie apotropaisch is, vertegenwoordigt een jonge vrouw die begiftigd is met de schoonheidscriteria die specifiek zijn voor de Guro, in het bijzonder littekens in het gezicht en gevijlde tanden. Het is tijdens het ...


Zie het blad

Verkocht

Pollepel AmmôlaTouareg Niger
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Touareg Pollepel

br> Gebruikelijke objecten in Afrikaanse kunst.
Een functioneel accessoire voor rituele ceremonies, deze gebeeldhouwde lepel biedt een diepe kegelvormige lepel met daarboven een gebogen handvat met een plat uiteinde. Zeer fijne strepen sieren het oppervlak.
Verspreid over de Sahara-regio van Libië, Mali, Algerije en Niger, zouden de Toearegs (zing: Targui), of "Gesluierde mannen", afkomstig zijn van Berber-predikanten die in de 7e eeuw de Arabieren in Libië ontvluchtten. De targui-smid beeldhouwt ook hout, een zeldzaam materiaal, gesneden voorwerpen die vaak worden gerepareerd om hun gebruik te verlengen, maken deel uit van de bruidsschat.
ref. : "Zwart Afrika, 1" J. Anquetil.


Zie het blad

140,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100