Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Tabwa ceremoniële lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Tabwa Lepel

Ex-Duitse Afrikaanse kunstcollectie.

De Tabwa ("scarifier" en "crire") zijn een etnische groep aanwezig in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyikameer. De stammen van deze regio, zoals de Tumbwe, aanbidden de voorouders mipasi door middel van sculpturen in het bezit van leiders of tovenaars.
Simples boeren zonder gecentraliseerde macht, de Tabwa verenigd rond tribale leiders na te zijn beïnvloed door de Luba. Het was vooral in deze periode dat hun artistieke stroom vooral tot uiting kwam door beelden, maar ook door maskers. De Tabwa aanbad voorouders en wijdde een aantal van hun beelden aan hen. Animisten, hun overtuigingen zijn geworteld rond ngulu, geesten van de natuur aanwezig in planten en rotsen. Bron: "Sors of Africa" ed. Tervuren Museum.


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Songye fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetisj

Deze fetisj Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), zonder accessoires, is krachtig gesneden, waardoor de naaldstreken zichtbaar worden. Individuele fetisjen werden soms gesneden door niet-professionelen, de eigenaars zelf. Bruin satijn patina. Schaafwonden. Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi treedt op als bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn collectief eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba met wie zij ...


Zie het blad

160,00

Lega aap masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker


Masker met de fysionomie van een primaat. Kaolien residuen. Dit gebeeldhouwde werk gaf het stadium aan dat de houder had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving bestaande uit verschillende rangen, en die werden vergezeld door de vrouwen wier echtgenoten het derde niveau hadden bereikt, dat van ngandu . Hoogte inclusief baard: 48 cm. Binnen de Léga organiseerde de Bwami-samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven inwijdingsniveaus, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Tijdens rituele ceremonies werden Idumu-maskers aangeboden aan ingewijden die op een barrière werden geplaatst en omringd waren door ...


Zie het blad

380,00

Ti wara Bamana verticaal kuifmasker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ci wara Bambara

Ti-wara maskers in Afrikaanse kunst.
Het zou een geniaal dier zijn, Ciwara genaamd, dat de Bambara zou hebben geleerd het land te bewerken. Ze herinneren aan de mythe door de gestileerde afbeelding van een hippotrague antilope, wiens naam ci wara betekent " reekalf van de aarde. Versierd op het hoofd en de zijkanten van latten van koper, oren en snuit zijn verfraaid met pompons van katoendraad.De toppen van de naar achteren hellende hoorns zijn ook omhuld met leer en paardenhaar. Dit beeld van Ti wara zou uit de regio van Ségou komen.
Fluweelachtig mat patina. Boven op het hoofd gedragen en op zijn plaats gehouden door een soort mandje, begeleidden deze kammen de dansers tijdens de rituelen van tòn , een vereniging die zich toelegt op landbouwwerk. De maskers ...


Zie het blad

340,00

Senoufo standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Senoufo standbeeld

Figuur gebeeldhouwd voor waarzeggerij, dit beeldje heeft "hoeven" handen aan weerszijden van de buik. Het gezicht is schuin gestreept met lineaire scarificaties. Lichtbruin satijn patina. schaafwonden. Uitdrogingsscheuren.
De Senoufos, een naam die Franse kolonisten hun hebben gegeven, bestaan ​​voornamelijk uit boeren die zich hebben verspreid tussen Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. Geregeerd door matrilineaire tradities, bestaan ​​hun dorpen uit clusters van woningen die katiolo worden genoemd. Elk van hen heeft zijn eigen Poro vereniging die jonge jongens vanaf zeven jaar initieert in een opeenvolging van drie cycli van zeven jaar. Toen een van de Poro-leden stierf, werden de beelden met de naam pombibele tentoongesteld. Hoewel het uitsluitend mannelijk is, brengt het ...


Zie het blad

240,00

Mfinu nek steun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Mfini nek steun

Onder de traditionele Afrikaanse meubels heeft dit type Afrikaanse neksteun een gladde, satijnachtige mahonie patina. De strakke lijnen en de zacht gebogen basis geven het een eigentijds ontwerp, hoewel het is afgeleid van traditionele Afrikaanse kunst. De basis is gebarsten door uitdroging. De Mfinu, die in de 15e eeuw net als de Tekes deel uitmaakten van het Tio-koninkrijk, werden vanaf de 19e eeuw autonoom, gegroepeerd in dorpen die onder leiding stonden van de "mbé". Hun beeldhouwwerk is van hetzelfde type als dat van de Tékés, hoewel het enigszins verschilt. Hun neksteunen, zoals dit model, staan bekend om hun geometrische structuur.


Zie het blad

Verkocht

Hemba Singiti standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Hemba standbeeld

Het Afrikaanse beeldje Hemba hiernaast, een beeltenis van een plaatselijk opperhoofd dat verondersteld werd het contact met de voogdijgeesten te vergemakkelijken, werd oorspronkelijk toegeschreven aan de Luba. De stamhoofden van de Hemba-clans hadden verschillende standbeelden van voorouders die zij vereerden en waaraan zij offers wijdden om hun legitimiteit te bevestigen. De houding is klassiek, de handen rustend op een vooruitstekende buik, symbool van afstamming. De kruisvormige hoofdtooi wordt begrensd door een brede band die net als de baard is uitgesneden. Lichtbruin patina met okerresten. Uitdroging scheuren. De Hemba, gevestigd in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba, waren lange tijd onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat een onmiskenbare ...


Zie het blad

350,00

Voorouder standbeeld Singiti Wulf Niembo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Wulf

Ex-Franse Afrikaanse kunst collectie.
een profiel met scherpe hoeken, dit cijfer van voorouder, intermediair tussen mannen en goden, onderscheidt zich door zijn Alt-achtige houding en de gekampeerde positie toont rust en stabiliteit. De geschoren kop wordt begrensd door een frontale tiara, bestaande uit een opeenvolging van staven. Een verfijnde hoofdtooi eindigt aan de achterkant van de kop in een kruis element. Het gezicht is versierd met een gekanteelde V-baard, oproepen van de wijsheid en de ervaring van de voorvader. . Meestal gemaakt in iroko, werden deze rituele sculpturen vereerd door een bepaalde clan en opgeslagen in de begrafenis kamers in het huis van de Chief. Geolied donker bruin patina, lokaal gematteerd. Desication scheuren, poederachtige residuen van rode oker ...

Figuur van voorouder Hemba Singiti
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Hemba

Ex Franse Afrikaanse kunst collectie.
Symbool van een lokale chef, deze Hemba beeltenis, waarvan de kenmerken ooit werden toegeschreven aan de Luba, werd gesneden om een link met de voogd geesten te creëren. De Hemba clan leiders hadden verschillende beelden van voorouders die ze vereerd en waaraan zij gewijd offers om hun legitimiteit vast te stellen. De positie is klassiek, handen waarderen een uitstekende buik, symbool van afstamming. De verfijnde hoofdtooi wordt begrensd door een tiara.

Zwarte bruine Patine. Satijnen oppervlak. Gespleten basis.
De Luba (Baluba in Tchiluba) is een bevolking uit Centraal-Afrika, gevestigd in het zuidoosten van de R.D.C, op vlaktes omringd door beken. Hun wieg is de Katanga, met name de regio van de Lubu rivier, dus de naam ...

Baule paar figuren
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule standbeeld

De "Asye usu" in de Afrikaanse tribale kunst sculpturen van de Baule.
Deze sculpturen van een zittend stel met een slank lichaam, dat als zeldzamer wordt beschouwd dan de staande voorstellingen, bieden de klassieke versieringen van de integumenten, talrijke geruite scarificaties en nette hoofdtooien, die getuigen van het concept van schoonheid van de Baoulé. Tijdens openbare waarzeggerijceremonies waar de waarzegger ze opvoerde, vormden deze beelden onmisbare rituele ondersteuningen. Ongeveer zestig etnische groepen bewonen de Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw beoefenen, evenals de Gouro van wie ze rituele culten en maskers leenden.


Zie het blad

Verkocht

Baule Kplé kplé masker met kuif
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baoule masker

Dit platte, ronde Afrikaanse masker is het minst belangrijke in de hiërarchie van de Afrikaanse Goli maskers.
Het heeft een geciseleerde sierrand met uitstekende pupillen en een geciseleerde mond met tanden, die doet denken aan het traditionele vijlen van de tanden van jonge mensen. Dit exemplaar wordt bekroond door een gebeeldhouwde figuur, gemaskerd, die tussen de gekrulde hoorns staat. Volgens sommige auteurs is het vrouwelijke kplekple masker (Masques africains Barbier-Mueller, p.116) rood. Vogel (Baule) daarentegen geeft aan dat in de Baule versie van de Goli het mannelijke masker rood is geschilderd, en het vrouwelijke zwart. Het is waarschijnlijk dat deze toeschrijving van dorp tot dorp verschilt. Uitdroging scheuren.
Dit cirkelvormige masker met ronde horens ...


Zie het blad

380,00

Gan hanger met dieren motief
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Gan

Meester bronzers in Afrikaanse kunst .
. Gan bronzen, metalen voorwerpen die door de smid zijn gesmolten met behulp van de verloren-wastechniek, vormen individuele beschermende fetisjen. Zij belichamen een heilig mythisch dier waarvan de rol van cruciaal belang was voor de mens, en zijn verkrijgbaar in de motieven van de schildpad, de kameleon, de krokodil of de panter. Sommige daarvan, die de koninklijke regalia vormden, werden in heiligdommen geplaatst.

Deze zoömorfe hanger, een beschermend sieraad, stelt een leeuw voor die zijn prooi verslindt. Khaki bruin patina met gouden accenten. Een naburig volk van de Lobi in het zuidwesten van Burkina Faso, de Gan of Kaa (Kaaba pl.), vormen volgens Madeleine Père een "relikwieënvolk", dat in een beboste savanne leeft. Hun ...


Zie het blad

180,00

Showa fluwelen paneel van Kasai
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Textiel, Kuba fluweel, Ncak nsueha Bushoong > Kuba fluwelen

De Afrikaanse kunst en het raffinement van het Kuba-weven.
Deze in Zaïre door de Shoowa, Bashoowa, subgroep Kuba, vervaardigde stoffen, die echte schilderijen van primitieve kunst vormen, bestaan uit een basis van raffiatextiel waarop de draden kort geknipt zijn, waardoor een fluweelachtig effect ontstaat dat door de contrasten in tint wordt geaccentueerd. De gevormde geometrische patronen vertegenwoordigen de etnische littekens op het lichaam of de versieringen van de sculpturen. Deze verfijnde stoffen waren bestemd voor gebruik aan het koninklijk hof, als zetel of als bekleding, om het prestige te verhogen. In veel gevallen werden ze gebruikt als betaalmiddel of volgden ze hun eigenaars naar het graf, waar ze het lichaam van de overledene bedekten. Het was koning Shamba ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Kifwebe miniatuur masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

De tribale maskers van de Songye .
Afrikaans masker van de etnische groep Songye, in het zuiden van de Democratische Republiek Congo . Voorzien van een hoge sagittale kuif, zou dit masker, van bescheiden formaat, mannelijk zijn, in tegenstelling tot het vrouwelijke masker dat een richel draagt. De lijnen in krachtig reliëf geven het een spectaculaire uitstraling. Mat patina, schaafwonden.
Drie variaties van dit Kifwebe-masker (pl. Bifwebe) of "achtervolging van de dood" (Roberts) vallen op: het mannelijke (kilume) over het algemeen met een hoge kuif, het vrouwelijke (kikashi) met een zeer hoge kuif bas of zelfs afwezig, en tenslotte de grootste die kracht belichaamt (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, wordt ...


Zie het blad

140,00

Mbagani Masker, Babindi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Mbagani Masker

Grote kaolin-gecoate oogkassen bieden bolvormige, op een kier oogleden. Er zitten kleine oren aan vast. Het onderste deel van het gezicht bekroond met een geplofeerde hoofdtooi eindigt in een gebogen punt, kenmerkend voor de Mbagani , van de groep Mpasu na uitgestorven, en zelf een subgroep van Lulua, of Béna Lulua, en die ook de Salampasu. Zij vormen de Ding een groep van 50.000 individuen gevestigd in R.D.C. in de buurt van de Angolese grens. Ze werden gekenmerkt door de invloed van hun buren Lunda en voormalige bezetters Tchokwé . Georganiseerd in kleine onafhankelijke chiefdoms, ze groeien voornamelijk maïs, met vrouwen borduren textiel geweven door mannen. Maskers zouden worden geassocieerd met helende riten. Donkere patina, maat, verspreid geschift. (Black African Tribal Art, ...


Zie het blad


Verkocht aan 350,00 Zoek een soortgelijk object

Tetela masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tetela masker

Masker waarop de impact van het beeldhouwwerk van de groepen die rond de Tetela wonen, wordt weerspiegeld. Het ronde voorhoofd, met geschoren slapen, herinnert aan Kuba-beeldhouwwerken; de geometrische lijnen de strepen van de songye-maskers.
Diepbruine patina, satijn, plaatselijk geschaafd.
Inheemse restauratie.
Verspreid over het Kasai-bekken, zijn de Tetela van Mongo-oorsprong de bron van onophoudelijke conflicten met hun buren. Ze namen ook veel deel aan de slavenhandel. Hun zeer diverse beeldhouwwerk wordt gekenmerkt door de invloed van groepen die met hen in contact staan: in het noorden is hun kunst onderworpen aan de invloed van bospopulaties zoals de Mongo, in het noordwesten die van de Nkutschu en in het westen die van Binji en Mputu. ...


Zie het blad

Verkocht

Baule Asié koppel standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule standbeeld

De "geesten van de natuur" in Afrikaanse kunst
. In de rituele setting belichamen de "asié oussou" beelden wezens van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die bedoeld zijn om als medium te worden gebruikt door komien wichelroedelopers; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen van gene zijde door te geven. Als het gaat om de weergave van een echtpaar, ondanks hun vergelijkbare kenmerken met de Baule beelden van mystieke echtgenoten "blolo bian" of "blolo bia", de Baule paar beeltenissen nog steeds behoren tot de categorie van asiè usu of genieën van de natuur .
Zittend op smalle akan-achtige krukjes, belichamen deze beelden "natuurgeesten" (asie usu). De morfologie en houding zijn elegant. De gevlochten kapsels zijn ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Mangbetu Nebeli voorouder figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mangbetu standbeeld

De traditionele schilderijen van de etnische Mangbetu-groep, geïnspireerd op de tatoeages van de naburige pygmeeën Asua, en evoluerend volgens de omstandigheden, worden op dit beeld weergegeven dankzij lineaire patronen.
Bij de Mangbetu hadden kinderen van de hogere klassen van jongs af aan ook last van compressie van de schedel, die werd vastgehouden door raffia-stropdassen. Later werd het haar "gebreid" op rieten strengen en een hoofdband om het voorhoofd om het haar naar voren te laten komen en dit majestueuze hoofddeksel te vormen dat de verlenging van de schedel accentueert. De ouden noemden beli de antropomorfe figuren die voorouders belichamen, uit het zicht bewaard en vergelijkbaar met die van hun geheime genootschap nebeli .

Roodbruin patina, ...


Zie het blad

Verkocht

Kwéré / Zaramo vruchtbaarheidspop
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Mwana hiti pop

De Zaramo en de hen omringende stammen, zoals de Kwéré en de Doé, hebben poppen ontworpen die over het algemeen in verband worden gebracht met vruchtbaarheid, maar waaraan ook andere deugden worden toegeschreven. Zijn voornaamste rol speelt zich af tijdens de periode van afzondering van de jonge Zaramo ingewijde. De novice gedraagt zich tegenover het voorwerp als tegenover een kind en danst ermee tijdens de slotceremonies van de inwijding. Als de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ze het 'kind' adopteren. Bij de Zaramo wordt dit gebeeldhouwde motief herhaald op stokken, versiert rituele voorwerpen en verschijnt zelfs op begraafpalen. De vorm is steeds terugkerend, een gestileerd hoofd, bekroond door een dubbele of enkele kuif, waarop een buisvormige buste zonder armen staat, waarop ...


Zie het blad

240,00

Idoma danswapen
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Idoma Crest

Er is een grote verscheidenheid aan traditionele Afrikaanse maskers die de Idoma als wapenschild dragen. Over het gezicht van dit masker lopen lineaire littekens met spijlen, waarvan sommige bovenaan uitlopen in voluten. Deze gehoornde hoofdtooi wordt ochobo genoemd en is verwant aan de osobo dans. Het hoofd vormde het bovenste deel van een kuifmasker van hetzelfde type als de ungulali-maskers. Een tweekleurig patina verfraait het masker en versterkt de visuele impact. Metalen tanden zijn in de mond ingelegd.
De Idoma leven aan de samenvloeiing van de rivieren Benue en Niger. Het zijn 500.000 boeren en handelaars. Er zijn Igbo, Cross River en Igala invloeden in hun kunst en gebruiken en het is vaak moeilijk hen te onderscheiden van hun buren. Okua-maskers worden bij de ...


Zie het blad

280,00

Dan Gunyeya "race" masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

Het Afrikaanse Dan-masker, een acteur van de sociale orde, zou volgens Eberhard Fisher van het vrouwelijke of het mannelijke type zijn. Het amandelvormige gezicht, met harmonieuze trekken, wordt doorboord door grote ronde ogen die zijn afgezet met metaal. Gladde grijsbruine patina.
De maskers met ronde oogkassen (gunyeya of gunye ge genoemd), die het gezichtsvermogen vergemakkelijken, maken deel uit van de maskerset van de Noordelijke Dan en worden gebruikt voor wedrennen in het droge seizoen. De zapkei ge, met een rode textiel onderstreepte blik doorboord door cirkelvormige banen, zijn ondertussen verantwoordelijk voor het voorkomen van brand door het bewaken van huisvuren. De maskers zijn versierd met mutsen, vlechten, stoffen cape en raffia. Het meest prestigieuze masker is ...


Zie het blad

100,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100