Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Het buffelmasker van Tabwa
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tabwa masker

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst.
Afrikaans Tabwa-masker dat macht symboliseert. Polychroom matte patina. De Tabwa ("scarificeren" en "schrijven") vormen een etnische groep die aanwezig is in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyikameer. De stammen van deze regio, zoals de Tumbwe, wijden een cultus aan de voorouders mipasi dankzij beelden van opperhoofden of heksendokters. Een magische lading ( dawa ) werd geïntroduceerd aan de bovenkant van het hoofd van de beelden. Genezende wichelroedelopers gebruikten dit soort objecten om hekserij te onthullen en te beschermen tegen boosaardige geesten. Eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, de Tabwa verenigden zich rond stamhoofden na te zijn beïnvloed door de Luba wiens overtuigingen zij integreerden. ...


Zie het blad

Verkocht

 Dan Gunye ge masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

Dit Afrikaanse masker uit Ivoorkust, dat zich onderscheidt door de met metaal omrande ogen, staat bekend als een "racemasker" (puntig gezicht, ronde uitgeholde ogen, ruitvormige mond) werd tegen het gezicht gehouden met katoenen stroken die aan de contourperforaties werden vastgemaakt en achter het hoofd werden vastgebonden.
De drager van het masker werd achtervolgd door een loper zonder masker; als hij werd gepakt, moest hij het masker doorgeven aan de winnaar, die op zijn beurt werd achtervolgd door een andere loper. Het doel van deze races was ooit om mannen te trainen om te rennen en te vechten. Dit soort manifestaties is nu zeer vaak verbonden met de feesten die het begin van het droge seizoen aankondigen en die welke verband houden met de initiatie van jonge kinderen. ...


Zie het blad

Verkocht

Lega inwijdingsfiguur van de Bwami
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

Dit "iginga" beeldje van de Lega, bedoeld voor educatieve doeleinden, heeft een uitgeholde en geperforeerde buste. Het gezicht staat op de afbeelding van de maskers die de groep heeft gemaakt. De kleine, stompe pootjes doen denken aan poten. Donkere patina, scheurtjes en kaolineresten op de kop. Bij de Lega leidde de leraar van het inwijdingsgenootschap Bwami de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes waren uitgestald, en het was door nauwkeurige observatie dat de toekomstige ingewijde de min of meer ingewikkelde betekenis van deze metaforen moest raden, waarbij de laatste grotendeels betrekking hadden op spreekwoorden en gezegden. Zij die het voorwerp niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, kostbare ceremoniën ondergaan, en soms zelfs toetreden tot ...

Figuur van Reliquary Kota Mbulu-Ngulu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliekschrijn

Dit rituele beeldhouwwerk, dat volgens de Kota-traditie met koperbladeren is bekleed, vormt een gestileerde afbeelding van de voorouder, tevens een wapenschild voor de clan, en onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die varieert naar gelang van de streek. Deze variant onderscheidt zich inderdaad door de bollen die de contouren van het centrale vlak omlijnen, een ongebruikelijk decoratief element.
De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en ook rituele wapens. De beelden die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd met de riten bij de bwete ...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Lega Bwami masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

De soberheid van de Afrikaanse maskers van de Lega.
Dit Afrikaanse masker wordt gebruikt tijdens de inwijdingsrituelen van het Bwami genootschap. Deze staat open voor mannen en vrouwen. Het centrum draagt resten van kaolien. Het passeren van een rang duidde op het verwerven van een zekere wijsheid en individuele moraal. Twee-kleurig patina. Hoogte op voet: 38 cm. Binnen de Lega organiseerde het Bwami genootschap, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westoever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, leven zij in op zichzelf staande dorpen, omgeven door palissaden, meestal op heuveltoppen. ...


Zie het blad

380,00  304,00

Lega Iginga beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

De inheemse kunst van de Lega, Balega, of zelfs Warega, onderscheidt zich door haar inwijdingsbeeldjes, eveneens van ivoor, waarvan sommige in een mand werden bewaard voor de hoogstgeplaatste Bwami van verschillende gemeenschappen. Dit type tribale kunst beeldje Iginga ( Maginga in het meervoud), was het eigendom van de hooggeplaatste leden van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toeliet , en het sociale leven regelde . Deze organisatie was onderverdeeld in inwijdingsstadia, waarvan het hoogste het Kindi was. De beeldjes werden gebruikt bij de inwijding van de aspiranten. Elk is een voorstelling met een bepaalde vorm en betekenis, waaruit altijd een moraal of een dogma wordt afgeleid. De bijzonderheid van de Lega, in tegenstelling tot andere etnische groepen, ...


Zie het blad

180,00  144,00

Songye buste fetisj
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye buste

Statuette-fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) met een gebuste, gemaskerde figuur. Glanzend zwart patina. Licht vermist, uitdrogingsscheurtjes.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie zij door gemeenschappelijke voorouders verwant zijn.
De Songyes hebben indrukwekkende beelden gemaakt ...


Zie het blad

190,00  152,00

Kumu, Komo masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kumu masker

Afrikaans masker waarvan de pastillage, die verwant zou kunnen zijn aan de panter, de afdruk draagt van Pygmee invloed.
Een richel verdeelt het voorhoofd en strekt zich uit over de neus, terwijl de schuine ogen atypisch zijn. De pruilende mond onthult een rij uit elkaar staande tanden. Mat patina, oude polychromie. Erosies.
Volgens M.L. Félix hebben de Afrikaanse maskers van de clans die in het noorden van het Ituri-gebied leven, meestal gestileerde gelaatstrekken die op een ondiepe basis zijn gebeeldhouwd, en roepen hun versieringen de dierenwereld op, vergezeld van kleurpigmenten die lijken op die waarmee de lichamen tijdens inwijdingsrituelen zijn versierd. Soortgelijke maskers, versierd met stippellijnen, werden echter in Ubangi gedragen door de Ndunga en de Zande ...


Zie het blad

290,00  232,00

Dan Zapkei masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

De Afrikaanse maskers dan zapkei ge zijn verantwoordelijk voor het voorkomen van brand door het bewaken van huisvuren. De maskers zijn versierd met mutsen, vlechten, stoffen cape en raffia. Het meest prestigieuze masker is de go ge , een koninklijk masker dat alleen bij uitzonderlijke gebeurtenissen wordt gedragen. Dit sobere exemplaar is versierd met een gevlochten kapsel, waarvan de twee vlechten het gezicht omlijsten. Het dunne gezicht heeft vooruitstekende lippen. Glad, fluweelzacht patina, bedekt met klei.
Voor de Dan, of Yacouba, die in het westen van Ivoorkust en in Liberia leven, manifesteert de "dü" kracht die de wereld bezielt zich in de gebeeldhouwde maskers. Op deze wijze tracht zij de mens kennis bij te brengen om hem steun te geven, en gebruikt zij vooraf het ...


Zie het blad

280,00  224,00

Kongo Nkishi Yombe ritueel figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yombe standbeeld

Inheems beeldje dat vooraf is ingewijd door de priester nganga en waarvan de buikholte rituele elementen bevat in de vorm van doornige takken. De lading of bilongo is inderdaad samengesteld uit verschillende ingrediënten uit de natuurlijke omgeving: klei, rood houtpoeder tukula , witte klei pembe... maar mogelijk van menselijke fragmenten zoals tanden, nagels of zelfs haar.
Deze bezwerende fetisj, gezeten op een schildpad die wijsheid, voorzichtigheid en een lang leven symboliseert, werd verondersteld tegenspoed tegen te gaan.
De hoofdtooi is kenmerkend voor de Beembe en Yombe beelden, andere stammen van de Kongo groep.
Bij de Kongo was de specialist, nganga genaamd, verantwoordelijk voor rituelen door een spirituele kracht te activeren met een nkondi ...

Yaure Lomane, Anoman masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Yohoure masker

Een subgroep van het Akan-volk in Ivoorkust en Ghana. De Yaoure hebben een beeldhouwkunst voortgebracht die beïnvloed is door de naburige etnische groepen Baule en Gouro. Dit Afrikaanse masker van het I genootschap wordt bekroond door een vogelfiguur. Zorgvuldig uitgesneden driehoekig haar accentueert het dunne gezicht en een kraag van driehoekige motieven omringt het masker. Fijne "ngole" littekens op de slapen. Bruin patina.
Dit exemplaar, dat zou kunnen worden toegeschreven aan de Anoman , Lomane , (vogel)groep, maakt deel uit van het vierde van de zeven I-maskers dat oorspronkelijk rond de overledene danste en zich voorover boog tot het hem aanraakte voor zuiverende doeleinden. Het verschijnt tegenwoordig ook tijdens vieringen. De Afrikaanse kunstmaskers Yaoure , of ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon rolluik deur
promo art africain
Afrikaanse kunst > Deuren, luiken, ladders dogon hout > Dogon rolluik deur

Deze Dogon deur of luik, met slot, is zorgvuldig gebeeldhouwd met antropomorfe en zoömorfe figuren in laag reliëf, en scènes die de rijke Dogon kosmogonie uitbeelden. De deur bestaat uit verticale panelen die bijeengehouden worden door grote metalen klemmen. Elk van de figuren bovenaan het paneel draagt een kanaga masker, dat door de Dogon wordt getoond tijdens rouwceremonies.

Kleine scènes in het onderste deel van het paneel illustreren ook het dagelijkse leven.
De Nommo, de mythische voorouder, zou de acht Dogon-lijnen hebben gesticht en hun menselijke nakomelingen hebben geleerd te weven, te smeden en landbouw te bedrijven.
De figuren kunnen symbool staan voor vorige generaties, mythische voorouders, maar ook de eigenaars van de graanschuur komen ...


Zie het blad

280,00  224,00

Dierfiguur Boulou, Bulu
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Boulou standbeeld

Anthropozoomorphic voorstellingen in Afrikaanse kunst.
Dit beeld, dat de geest van een grote aap belichaamt, stelt een orang-oetang voor. Gevangen in een kleiheuvel, vormen abruszaden en kauri's een decoratief motief. Korstig oppervlak, rode okerkleuren. De Boulou, gelegen tussen Kameroen en Gabon, in het evenaarswoud, maken deel uit van de Fang-groep. Evenals de Fang van Zuid-Kameroen, beroemd om hun grote witte maskers, beoefenden ook de Boulou het Ngil-ritueel ter bestrijding van hekserij en vergiftiging. Ngi is de gorilla, een angstaanjagend dier waarmee de postulant zich identificeert nadat hij in het geheime genootschap is opgenomen.


Zie het blad

480,00  384,00

Songye Kalebwe Nkishi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetisj

Beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) hoog gekampeerd op een afgeronde sokkel. De kracht van de fetisj zou, volgens het Songye-geloof, worden versterkt door de aanwezigheid van zijn accessoires, zoals de tophoorn en de verschillende toevoegingen van materialen en accessoires, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogde vruchten, enz. Semi-matte grijs-bruine patina. Scheuren.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote voorbeelden zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun ...

Pende Mbuya masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Dit Afrikaanse inwijdingsmasker, Mbuya , stamt af van de Pende van het Westen, waarvan de Yaka-invloed merkbaar is in de enigszins omgekeerde neusfiguur. De wijd neergeslagen oogleden wijzen op de Pende-traditie om niet in het openbaar te staren.
Dit Afrikaanse Pendé masker draagt een hoofdtooi gemaakt van doek en raffia vezels.
Totale hoogte op voet: 42 cm.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salampasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya maskers, realistisch, om de tien jaar geproduceerd, ...


Zie het blad

320,00  256,00

Songye fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye fetisj

Een verkleinde reproductie van het kifwebe masker dat verbonden is met de Bwadi ka bifwebe samenleving vormt het gezicht van de antropomorfe fetisj die hier tegenover staat. Deze laatste is gesneden in een dichte houtsoort in geometrische volumes. De symbolische en magische rituele accessoires worden hier gepresenteerd in de vorm van een halsketting van blauwe kralen. Licht bruin patina.
De fetisj Songye, magisch beeld Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op ...


Zie het blad

180,00  144,00

Baoulé standbeeld Asia usu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Baoulé

De rechterhand rust op de buik, wanneer links zachtjes de baard van dit Asia Usu-standbeeld streelt met een knapperig patina. Veel verticutering zichtbaar op rug, gezicht en nek. Dit werk roept het wezen van de aarde op (Asié Usu) en maakt deel uit van een reeks beelden die bedoeld zijn om te worden gebruikt in een middelgrote omgeving door de Komische waarzeggers die door de asye Usu-geesten zijn geselecteerd om de openbaringen van het hiernamaals te communiceren.
Een zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, de savannemensen, jacht en landbouw, evenals de Gouro, wiens culten en maskers ze leenden. De basiseenheid is afstamming, onder de verantwoordelijkheid van een ouderling, wiens functies politiek en religieus zijn.


Zie het blad


Verkocht aan 220,00 Zoek een soortgelijk object

Sao Sokoto Putchu Guinadji ruiter
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Sao brons

In de Afrikaanse kunst worden de op Sao Sokoto geïnspireerde werken meestal gekenmerkt door de wereld van de ruiters.
Binnen de etnische groep worden kleine exemplaren van ruiters, meestal in brons, gegoten en als talisman gedragen, gepatineerd en gepolijst door wrijven. Zij worden vooral beschouwd als een middel tegen bezetenheid door boze geesten. Het paard vertegenwoordigt de geest van de persoon die bezeten is, terwijl de geest die hen bezeten heeft, gesymboliseerd wordt door de ruiter.
Als gevolg van de opeenvolgende aanvallen van hun buren uit Kanem en vervolgens van de horden uit het oosten, moesten de Sao hun land verlaten om zich in het noordwesten van Kameroen te vestigen, waar zij zich vermengden met de inboorlingen en zo een etnische groep creëerden die ...


Zie het blad


Verkocht aan 40,00 € 32,00 ( -20,0 %) Zoek een soortgelijk object

Pende Caryatid Stoel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Pende Kruk

Verminderde grootte voor dit persoonlijke meubilairvoorwerp waar de voet de vorm van een vrouwelijk cijfer in een knielende positie aanneemt. Volgens Marc Léo Félix zijn er echter maar weinig zetels van hoogwaardigheidsbekleders, omdat ze met hun houders begraven zijn. Het gezicht hier presenteert de beroemde look "zanze" met halfgesloten ogen die te vinden zijn op de hangende maskers. Donkere patina schuurde.

De zaad wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de zich vestigden aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, werden bedrukt op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit de maskers Mbuya, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, hebben een ...


Zie het blad

140,00

Zande beeldje van de Yanda cultus
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Zande beeldje

Gestileerde Yanda-figuur, met een torso zonder armen, gevangen in metaaldraad, gedragen door brede, halfgebogen benen. De neusbrug is gekruist met littekens, de oorbellen ontbreken. Korrelig satijn patina. Afrikaanse kunst telt twee soorten Azande standbeelden: De beelden Koedoe , van een hoogte tussen 30 en 50 cm stellen voorouders voor, en de Yanda-beeldjes van 10 tot 20 cm, van dierlijke of menselijke vorm, met een apotropische rol, tentoongesteld tijdens waarzeggerij-rituelen tijdens de rituelen van het Mani genootschap. br> Vroeger "Niam-Niam" genoemd omdat zij als antropofaag werden beschouwd, vestigden de stammen zich onder de naam Zande , Azandé , vanuit Tsjaad, op de grens van de D.R.C. (Zaïre), Soedan en de Centraal Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is de ...

Dogon Monkey Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dogon masker

Dit Afrikaanse Dogon "aap" masker werd verzameld in de jaren 1950 door Monsieur Arnaud, begeleider van Alain Bilot, Alain Bilot,
beroemd verzamelaar van Dogon kunst tijdens studieverblijven in Mali.
Dit zware masker van hoekige structuur, waarin grote oogholten zijn ondergebracht, vormt de gestileerde evocatie van een aap. Het matte, gouden oppervlak is ook ingewreven met rode oker, waarbij er plaatselijk nog resten van de korst zijn achtergebleven. De patina is poederachtig en gespikkeld. Enigszins vermist.
Meer dan tachtig soorten Dogon maskers worden vermeld, ...


Zie het blad


Verkocht aan 275,00 Zoek een soortgelijk object





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73 Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100