Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Wij bieden u een grote selectie unieke stukken Afrikaanse kunst. Deze werken, afkomstig uit privécollecties of rechtstreeks “in situ” aangekocht, maken het voorwerp uit van een speciale studie om hun herkomst en de voorwaarden voor verwerving vast te stellen. Wij maken er een erezaak van om onze klanten kwalitatieve Afrikaanse kunstwerken aan te bieden, oud of hedendaags, verworven in het kader van een ethische markt. Het is de geschiedenis van deze stukken die wij u uitnodigen om te ontdekken via onze galerij en websites.

 Ijo masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > ijo masker

Voormalige prive-collectie van Afrikaanse kunst Guy Chérel

Ijo maskers functie wezens geboren uit de verbeelding meestal gerelateerd aan het waterleven.
In feite, de Ijos leven voornamelijk uit de visserij en landbouw, en hun kleine dorpjes gelegen in moerassige gebieden ten westen van de Rivier de Non, hun cosmogony natuurlijk gecentreerd rond deze omgeving. Verwijzingen naar hun krijger verleden in overvloed in reliekschrijnen, rituelen en gemaskerde vieringen.
Hun maskers en andere artistieke producties zijn bedoeld ter ere van aquatische geesten, otojo, die ze vereren en aan wie offers waren bedoeld. Vissers moesten oppassen dat ze deze geesten niet konden beledigen of ze konden hun toorn doden door middel van de verschillende gevaarlijke diersoorten in het ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon standbeeld

Recupero Privé Verzameling De grote verscheidenheid van de Afrikaanse kunstproductie van de Dogon.
Standbeeld zittend met de handen op de dijen. De buik is prominent aanwezig, als verwijzing naar vruchtbaarheid. Boven de overdreven gestrekte hals vertoont het gezicht een hoekige stilering, de vorm van de neus, die kenmerkend is voor de Dogon. Het gekuifde kapsel is ingesneden met chevrons. Zwaar geërodeerd hout, licht patina.
De belangrijkste religieuze leiders van de Dogon zijn de Hogon, priesters van de Lebe-cultus, gewijd aan de landbouw. Een van de belangrijkste ceremonies van de lébé heet bulu; het viert de vernieuwing en de terugkeer van het leven, en vindt plaats in de lente. De voorouders worden geëerd door de binu-cultus, en geven op hun beurt hun welwillendheid ...


Zie het blad

490,00

Standbeeld Dogon Tellem
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Dogon Tellem

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunst.
De Dogon Tellem-beelden zijn herkenbaar aan hun figuren die staand met opgeheven armen staan afgebeeld.
De Dogons hebben deze houding misschien overgenomen van de vorige bewoners van de prachtige bandiagara klif, een volk genaamd Tellem. De figuren met opgeheven armen symboliseerden altijd een gebed tot Amma om de regen toe te staan die essentieel is voor al het leven, en het zou ook een daad van berouw kunnen zijn nadat de schending van een rituele wet de droogte veroorzaakte.


Zie het blad

Verkocht

Yoruba Egungun kostuum
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Yoruba kostuum

Polychromie in Coen in Afrikaanse kunst. Dit traditionele kostuum waarvan de naam Egungun betekent "terugkeer", is geïntegreerd als onderdeel van de cultus van de voor ouders tijdens de verschillende gebeurtenissen van het leven van de Gemeenschap. Concreet, deze kostuums hebben als doel om de overledene te sussen en alleen rijke gezinnen kunnen dit soort vakanties veroorloven. Dit full-length kostuum is opgebouwd uit grote en zware fluwelen geborduurde stoffe panelen en is bedekt met veelkleurige en glinsterende metalen pellets. Tijdens de dans ceremonies worden ze begeleid door de TAM-TAMS, ze hebben altijd zeer levendige kleuren. Deze is ook versierd met vele kleine decoratieve elementen, grijs-grijs, zoals kauri en kleine kralen, symbolen van macht en prestige. Ook op de ...


Zie het blad

Verkocht

Oshe Eshu staf
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Commandostaf, opperheerschappij > Oshe Eshu staf

"De term Eshu verwijst naar een van de geesten of orisha uit de religieuze tradities van Yoruba, waaronder zijn equivalent Papa Legba in Brazilië en Haïti, en Elegua in Cuba na de deportaties van slaven gevangen op de kusten van Benin en Nigéria. Eshu is een godheid gerelateerd aan communicatie, maar zijn rol is breder. Van deze orisha hangt inderdaad de bescherming af van het huis, de stad en, in algemene zin, van alles wat de Man bedacht heeft. Door zijn attributen en deugden werd Eshu aanvankelijk door westerse kolonisten geassocieerd met de duivel. In tegenstelling tot de joods-christelijke en Grieks-religieuze opvatting hebben de Afrikaanse stammen en met name de Yoruba echter geen godheden die op manicheïsche wijze worden gedistribueerd. Elke orisha heeft zijn positieve en slechte ...


Zie het blad

Verkocht

Djanou Bwa balafoon
Afrikaanse kunst > Tam Tam, Djembe, muziekinstrumenten > Djanou Bwa balafoon

Ex privécollectie van Afrikaanse kunst Emile Robyn (Brussel, België). De balafoon of xylofoon behoort tot de familie van idiofonen uit West-Afrika. Het geluid wordt gegenereerd door de galm in de pompoenen van de percussie op de uitgelijnde houten bladen. Letterlijk komt het woord balafon van de Malinke " bala " betekent " instrument " en " fon " wat " geluiden betekent". De bijzonderheid van Djanou moet aan de uiteinden worden verhoogd en zijn voorzien van handvatten voor transport. Het was de grootvader van Emile, Abel Robyn, die de collectie in 1850 begon. Het werd drie generaties lang doorgegeven. Toen Abel in 1895 stierf, erfde zijn zoon Jerome Robyn deze verzameling die hij tot zijn dood in 1968 verlengde. Emile Robyn erfde van zijn vader en voltooide deze prachtige collectie over ...


Zie het blad

1490,00

Paar grote kraalvormige Bangwa-beelden
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Paar grote kraalvormige Bangwa-beelden

De bekendheid van de Bangwa-kunst in de Afrikaanse kunst komt vooral voort uit hun beeldhouwwerken, waarvan de belangrijkste werken de herdenkingsbeelden zijn van koningen, koninginnen, prinsessen en titulaire bedienden, maar ook van verwanten van tweelingen. Deze kraalvormige beelden bevatten kalebassen met stoppers, gevuld met palmolie, die tijdens de festiviteiten werden geserveerd. Deze met parels versierde kalebassen werden in het hele Kameroense Grasland beschouwd als prestigieuze eigendommen.

Paar Sukwava Wurkum-schoudermaskers
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Paar Sukwava Wurkum-schoudermaskers

Ex-Belgische privé-verzameling van Afrikaanse kunst J. Putteneers.
Deze imposante maskers werden traditioneel gedragen tijdens oorlogsvoorbereidingsceremonies, maar zijn nu gekoppeld aan genezings- en regenrituelen. < Deze ongewone stukken komen uit de noordelijke regio's van de Benue-vallei. Het patina is glad in koffietinten.


Zie het blad

1950,00

Dogon sirige masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dogon masker

In de Afrikaanse kunst maakt dit masker indruk door zijn hoogte van enkele meters.
Het vertegenwoordigt de Ginna, met andere woorden het huis van de "grote familie" die de zetel is van de patrilineaire lijn. Het sirigeummasker "lang, hoog", of wacht danu "hoog houten masker", wordt meestal vergeleken met een "huis met twee verdiepingen", d.w.z. een huis met één verdieping, met een gecompartimenteerde gevel, zodat alleen bepaalde stamhoofden of weelderige mannen er eigenaar van kunnen zijn.
Het symboliseert ook de Grote Slang, yam babala, die de Dogon volgde in hun migratie naar de kliffen van Bandiagara in de 15e eeuw. Dit masker bestaat uit twee elementen die met elkaar verbonden zijn door lederen riemen.


Zie het blad

Verkocht

Groot gepareld Bamileke beeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Groot gepareld Bamileke beeld

Ex Franse privé collectie van Afrikaanse kunst.
Dit imposante en uitzonderlijke kralenbeeldje bereikt 1m35. De Bamiléké, een subgroep van een grotere stam die ook uit de Bamoun en de Tikar bestaat, blonk uit in de vervaardiging van veelkleurige kralenbeelden, een teken van welvaart en rijkdom, waardoor het koninklijke voorwerp de schittering krijgt die het onderscheidt van gewone voorwerpen.
Bij de Bamileke, zoals bij andere etnische groepen, getuigden kunstvoorwerpen van de positie van hun eigenaars in de hiërarchie van de maatschappij. Zo varieerden de materialen en vormen van de ...


Zie het blad

9150,00

Bambara-moederschap
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Bambara-moederschap

Ex privé Franse verzameling Afrikaanse kunst. Dit Bambara-moederschap schittert met zijn verticaliteit en de plechtigheid van zijn expressie. De kenmerken worden net zo vaak verlengd in de Bambara beeldhouwkunst en in die van hun naaste buren, de Dogon. De hoog gedecoreerde hoofdtooi hangt twee matten. Terugkerende thema's in Afrikaanse kunst, vruchtbaarheid en borstvoeding worden hier behandeld door de twee kinderen borstvoeding te geven aan deze indrukwekkende borst. De patina is over het algemeen glad, van een nogal verzadigd bruin. Meestal bewaard in een afgelegen hut, werd dit object vrijgegeven tijdens initiatieceremonies voor meisjes en af ​​en toe wanneer een vrouw hulp wilde om de vruchtbaarheid te bevorderen. De Bambara zijn te vinden in Midden- en Zuid-Mali. Ze behoren tot de ...


Zie het blad

Verkocht

Guéré Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Guéré Masker

Ex-Belgische privé-verzameling van Afrikaanse kunst Edouard Bonhomme.
De buisvormige ogen staan sterk los van het gezicht, net als de mond en twee kleine hoorns. De puntige oren zijn bedekt met kaolien. Het voorhoofd is afgerond.


Zie het blad

365,00

Lobi Bateba Standbeelden
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lobi Bateba Standbeelden

Dit vrouwelijke standbeeld is voorzien van de typische esthetische kanunniken van de Lobi, eenvoudige kenmerken voor een lichaam en nogal imposante ledematen.

De lobi gemeenschappen zijn georganiseerd rond de geesten van de natuur. Wanneer geëerd, tonen deze geesten hun welwillendheid in de vorm van zware regenval, goede gezondheid, en vele geboorten. Genegeerd, verwijderen ze het en leiden tot verwoestende epidemieën, droogte en lijden.
Deze beeldjes worden geplaatst op de graven, in een donkere hoek van het huis van de eigenaren, samen met vele andere sculpturen belichamen andere geesten als het duurt veel om de vele bedreigingen van de landelijke West-Afrikaanse wereld gezicht.


Zie het blad

Verkocht

Groot Bambara koninklijk paar
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bambara koninklijk paar

Wanneer Afrikaanse kunst regalien is. Het opleggen van koninklijk paar vergezeld van zijn pasgeborene. De beelden zijn gesneden in zwaar hout en hebben veel sporen van uitdroging die getuigen van de ouderdom van de stukken. De twee personages zitten plechtig, de koning houdt zijn attributen van macht vast, de koningin presenteerde zich met zijn kind als de andere moeders van de etnische groep. Beide dragen uitgebreide hoofdtooien en armarmbanden. De Bambara zijn te vinden in Midden- en Zuid-Mali. Ze behoren tot de grote Mande-groep, zoals Soninke en Malinke. Ze geloven in het bestaan ​​van een scheppergod die generiek de naam Ngala draagt, die 266 heilige attributen heeft. Eén, voor elke dag van de 9 maanmaanden die de zwangerschap van een kind duurt. Ngala houdt de orde in het universum. ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  - 

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal