Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Masque dan Déangle
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ivoorkust masker

Voor de dan, of Yacuba, die in West-Ivoorkust en Liberia leeft, zou de "d-" kracht die de wereld zou animeren zich in gebeeldhouwde maskers manifesteren. Zo tracht ze kennis aan de mens te brengen om hem te ondersteunen, en gebruikt hij het kanaal van dromen van tevoren. De geesten geven vervolgens aan hoe ze het masker moeten noemen dat ze willen zien. Deze maskers van verschillende types hebben sociale, spirituele en politieke functies, vaak evolueren in de tijd. Masker met regelmatige kenmerken, wiens losangische mond oproept weelderige lippen vormt een constante van maskers dan, en wiens gespleten ogen behoren tot het type deanglé . Hier is het versierd met een dik trimmen van gevlochten Raffia, en rijen van cauris gerangschikt in decoratief motief in het midden van de schedel. Een ...


Zie het blad


Verkocht aan 100,00 Zoek een soortgelijk object

Kakongo Nkisi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kakongo fetisj

De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden zij een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar dat verband hield met hun wereldbeeld. De Kakongo zijn samengesteld uit Bakongo stammen van de linkeroever van de Zaïre Rivier. De toverdokters nganga , beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en bemiddeling naar de God genaamd Nzambi door middel van gewijde figuren. Daartoe worden individuele beschermfiguren nkisis, ter bescherming tegen hekserij en verschillende plagen, gemaakt en door de nganga geladen met alle ...


Zie het blad

120,00

Nkisi Kongo Yombé paar cijfers
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeelden Yombé

Deze Kongo-standbeelden vormen een paar andere gezichten dankzij de rictus van de als figuur. De elementen bilongo het toekennen van extra bevoegdheden aan dit tribale kunstobject genaamd Nkisi werden ondergebracht in de beker vormende reliekschrijn op de buik van de vrouw. Het metaal befaamd om beschermende deugden te houden, is aanwezig in de vorm van nagels die het beeldhouwwerk doen. Satijn patina, korrelig residu.
de tovenares Nganga , beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en bemiddeling in de richting van de God genaamd Nzambi door middel van deze toegewijde figuren. Agressieve hekserij kindoki is het absolute kwaad dat moet worden gestreden. Daartoe worden nkisis beschermende figuren gemaakt en geladen door de Nganga van alle ingrediënten die ...

Guéré/Bété Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Guere Masker

Ex-collectie Franse Afrikaanse stamkunst.

Afrikaanse masker uit Ivoorkust zou angst moeten oproepen, het onderscheidt zich door zijdelingse haken, blootliggende metalen tanden en een voorhoofd dat lijkt op een helm. Het heeft ook een lange paardenhaarsnor die gevangen zit in een harsachtige massa. Polychroom krokant patina. Het is vooral in het westen van de Ivoorkust dat de Bété maskers gebruiken die verband houden met de cultus van de bagnon . De stijl van hun dansmaskers is beïnvloed door de Wobe- en Guéré-bevolking, een groep die bekend staat als Wé of "mannen die gemakkelijk vergeven", zelf behorend tot de Krou culturele groep, deze tradities zijn aan hen doorgegeven en onderwezen door de Nyabwa. Dit heilige masker, dat van oorsprong een krijger is maar ook betrokken ...


Zie het blad

Verkocht

Masque heaume Pende Kipoko
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende Masker

Het Kipoko masker (ook Mukishi wa Mutsue of Mbundju genoemd) is een dorpsmasker van de Oostelijke Pende en niet van mannelijke associatie. Het is een masker van een opperhoofd dat geassocieerd wordt met vreugde en dankzegging. Het wordt verder gebruikt om inwijdingsceremonies af te sluiten: elke jonge ingewijde moet een voedselitem inslikken dat op de cirkelvormige kinriem van Kipoko is geplaatst terwijl hij het bij de oren vasthoudt.("Pende", Strother) Tweekleurig satijn patina.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale ...


Zie het blad

Verkocht

Dan Zapkei masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

De Afrikaanse maskers dan zapkei ge zijn verantwoordelijk voor het voorkomen van brand door het bewaken van huisvuren. De maskers zijn versierd met mutsen, vlechten, stoffen cape en raffia. Het meest prestigieuze masker is de go ge , een koninklijk masker dat alleen bij uitzonderlijke gebeurtenissen wordt gedragen. Dit sobere exemplaar is versierd met een gevlochten kapsel, waarvan de twee vlechten het gezicht omlijsten. Het dunne gezicht heeft vooruitstekende lippen. Glad, fluweelzacht patina, bedekt met klei.
Voor de Dan, of Yacouba, die in het westen van Ivoorkust en in Liberia leven, manifesteert de "dü" kracht die de wereld bezielt zich in de gebeeldhouwde maskers. Op deze wijze tracht zij de mens kennis bij te brengen om hem steun te geven, en gebruikt zij vooraf het ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Parelketting
Afrikaanse kunst > Sieraden, ornament > Afrikaanse ketting

Ketting bestaande uit verschillende parels die stevig aan een dikke raffiaschakel zijn geregen en waarvan sommige ooit als betaalmiddel werden gebruikt. Millefiori kralen, gemaakt van glaspasta, zouden met name afkomstig zijn uit Venetië (Murano), maar ook uit andere Europese landen zoals Tsjechoslowakije. Reeds in de 14e eeuw werden ze in Afrika geruild tegen diverse goederen: goud, ivoor, enz... Juwelen kunnen ook deel uitmaken van de bruidsschat. Kralen werden ook in Ghana gemaakt.


Zie het blad

280,00

Bembe Biteki beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bembe beeldje

Gevestigd op de plateaus van de Volksrepubliek Congo ex.Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembe-groep van het noordelijke Tanganinyikameer, werd de kleine groep Babembé, Béembé, beïnvloed door de Téké-riten en -cultuur, maar vooral door die van de Kongo's. De Béembé, gevestigd in de huidige Republiek Congo, vormden oorspronkelijk het koninkrijk Kongo, met de Vili, Yombé, Bwendé en Woyo. Ze stonden onder de voogdij van koning ntotela, gekozen door de gouverneurs. De handel in ivoor, koper en slaven waren de belangrijkste middelen van deze weinig bekende groep tot de kolonisatie. Het hoofd van het dorp, nga-bula, was verantwoordelijk voor het bemiddelen bij de voorouders. Omdat jagen een belangrijke activiteit was, werden de voorouders aangeroepen door middel van beeldjes. Deze ...


Zie het blad

280,00

Lobi dierfiguur in brons
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Lobi brons

Beschermend figuur van een krokodil. Khaki patina met gouden accenten. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana, maar hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi , afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara , Dian , Gan en Birifor . De Lobi geloven in een schepper God genaamd Thangba Thu, tot wie zij zich wenden door de verering van talrijke intermediaire geesten, de Thil, welke laatste verondersteld worden hen, met de hulp van de wichelaar, te beschermen tegen een groot aantal plagen. Bosgeestjes, roodharige wezens die Kontuor worden genoemd, ...


Zie het blad

180,00

Amazighe tribale ketting
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Sieraden, ornament > Berberketting

Afrikaanse kunstjuwelen en Amazigh-goudsmeden, element van vrouwelijke versiering in de Marokkaanse Anti-Atlas.
Deze antieke ketting bestaat uit verschillende kralen geregen op een nylondraad: amber (luban) (van het sap van acacia), oude glaskralen van Venetië (murano), rode koraalkralen, amazonietkralen, metalen bolletjes, plastic en schelpen.


Zie het blad

Verkocht

Alunga Bembe masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bembe masker

Hoge holle banen waarin een kruis is getekend dat de kardinale punten symboliseert, vormen dit Afrikaanse masker dit Afrikaanse masker met hoorns erop. Het nu ontbrekende raffia of papyrus ornament was bevestigd aan de perforaties van de contouren.
Dit Afrikaanse masker Ibulu lya 'alunga (hoofd van de alunga) werd gebruikt tijdens het stamritueel van de mannelijke samenleving Alunga, die sociale controle uitoefende over de clan, en verantwoordelijk was voor openbare dansen en ceremonies voorafgaand aan de jacht.
Dit stammasker, dat een bosgeest oproept, werd in heilige grotten bewaard en werd tentoongesteld tijdens feesten die verband hielden met de jacht en de vooroudercultus. Zij verschenen ook tijdens Bwami besnijdenis ceremonies. Donker satijn patina.


Zie het blad

Verkocht

Goli s Kplé Kplé Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kplé Kplé Masker

Dit cirkelvormige Afrikaanse masker, bekend als " junior", heeft een gecrenelleerde rand, met uitgeholde ogen gegarneerd met uitstekende conische pupillen, en heeft een rechthoekige mond waarin tanden werden gebeiteld, verwijzend naar het traditionele beeld van tanden onder jongeren. Op de afgeronde hoorns worden minder dierenoren getoond. De vrouwelijke kplekple masker, volgens sommige auteurs (Afrikaanse Barbier-Mueller Maskers, p.116) wordt gezegd dat rood. Vogel ("Baule") geeft echter aan dat in de Baoulé-versie van de Goli het mannelijke masker rood is geschilderd en het vrouwelijke zwart. Het is waarschijnlijk dat deze toewijzing varieert van dorp tot dorp. Metalen inleg.
Aanwijdend de manifestatie van een reeks maskers van de familie " Goli ", dit ronde masker met afgeronde ...


Zie het blad

Verkocht

Bamileke veren hoofdtooi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Bamileke Hoed

De weelderige Bamileke hoofdtooi in Afrikaanse kunst.
Een prestigieuze Afrikaanse hoofdtooi, gedragen door notabelen, met een felgekleurde veren versiering.
Het was ter gelegenheid van de olifantendans, tso , dat leden van het Kuosi , Kwosi , genootschap deze indrukwekkende hoofdtooien droegen. Ze werden gedragen over een veelkleurig kostuum bestaande uit een groot kralenmasker met grote ronde oren, mbap mteng , een stoffen doek, ndop , versierd met apenbont en een luipaardgordel. Deze dansen werden uitgevoerd tijdens feestelijke plechtigheden en begrafenissen. De hoeden werden vroeger gemaakt van papegaaienveren, nu van wilde parelhoenderveren, die door hun schaarste duur werden. De veren zijn bevestigd aan met stof bedekte houten stroken die rond een cirkelvormig ...


Zie het blad

Verkocht

Baule Waka Sona standbleed
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule colon

Dit beeldje is frontaal afgebeeld, in een zelfverzekerde houding, de handen in de zakken. De overmaatse voeten zijn verbonden. Afgeschuurde polychrome patina. Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baule, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw beoefenen net als de Gouro van wie zij rituele cultussen en gebeeldhouwde maskers leenden. Twee soorten beelden worden door de Baoulé, Baulé, geproduceerd in het rituele kader: De Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baoulé, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals ...


Zie het blad

160,00

Colon Baoule beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule beeldje

Westerse invloeden in Afrikaanse kunstbaoulé .
Gewoonlijk aangeduid als een "kolonist", maar soms niettemin de belichaming van een type "ideale echtgenoot" volgens individuele criteria, is deze mannelijke figuur, bedekt met een verzacht polychroom patina, afgebeeld in westerse kledij (Afrikaanse kunst Westerse ogen, Baule", Vogel, p.253 tot 257). Twee soorten beelden worden door de Baule gemaakt voor rituele doeleinden: Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals door te geven. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van ...


Zie het blad

160,00

Fang Ngil Helmmasker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Rechtvaardigheidsrituelen en Afrikaanse Fang maskers.
Een ribbe omzoomt de oogkassen in het hart van dit masker en loopt door tot aan de rechthoekige, getande mond. De oogleden zijn gearceerd, wat de ernst van de gelaatstrekken accentueert.
Inheemse restauratie aan de bovenzijde met aluminiumfolie.

Dicht hout, geschuurde droge patina. Uitdrogingsscheuren, erosies.
Het uiterlijk van deze maskers bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van voorouders op), midden in de nacht, kan angst veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door mannen in het noordwesten van Gabon, in het zuiden van Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Dit geheime genootschap was verantwoordelijk voor inwijdingen en vocht tegen hekserij. De ngil was een ritueel van zuiverend ...


Zie het blad

390,00

Djimini masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Djimini masker

Afrikaanse maskers en de mosliminvloed
De Ligbi , die in Ivoorkust, maar ook in Ghana zijn gevestigd, zijn geïslamiseerd, maar zijn beïnvloed door de beeldhouwkunst van de Senoufo, aangezien zij de Senoufo of Mandé mensen opdracht gaven hun maskers te beeldhouwen. De Dimini, daarentegen, zijn Senoufo die in de Dabakala-regio wonen. Daarom zijn hun maskers die verbonden zijn met de do samenleving, waarvan de dansen over het algemeen onder toezicht stonden van de Ligbi, doordrongen van deze wederkerige invloeden. Deze gemaskerde traditie is bewaard gebleven om zich te manifesteren tijdens de religieuze feesten aïd-el-fitr en Aïd el Kébir (feest van de schapen) die gepaard gaan met offers en liederen, en die op deze wijze het verbreken van het vasten symboliseren. Vlak voor de ...


Zie het blad

180,00

Mbunda Samahongo masker Zambia
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Mbunda masker

In Zambia bestaan de maskertradities uit een reeks specifieke maskers die zich onderscheiden door hun karakter, gedrag en fysionomie. Bij de Chokwe, Luvale, Lunda, Luchasi en Mbunda van Zambia worden ze makishi genoemd, (z. likishi ), terwijl ze in Angola en D.R.C. bekend staan als makishi (z. mukishi ). De beeldhouwer zal het masker en zijn kostuum niet als zodanig benoemen, maar eerder "het hoofd", en "het lichaam" om de gemaskerde entiteit te definiëren. De danser, die de voorouderlijke geest belichaamt, zal niet verantwoordelijk worden gesteld voor zijn of haar daden tijdens de gemaskerde evenementen. Van de Samahongo wordt gezegd dat hij een waarzegger belichaamt en verschijnt tijdens de mannelijke inwijdingen van de mukanda. De driedubbele wenkbrauwen, of rimpels, en de ...


Zie het blad

Verkocht

Lega Idimu Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega Masker

Bolvormig masker ingekeept met horizontale oogkassen en een korte, naar boven gebogen neus. De cirkelvormige pupillen en de ingesneden mond vormen de meest elementaire kenmerken.
Korrelig mat patina.
Binnen de Léga organiseerde de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Deze individuen, ook wel Warega genoemd, leven in op zichzelf staande dorpen omringd door palissaden, meestal op de top van heuvels. De rol van chef, kindi, wordt bekleed door de oudste man in de clan, die de hoogste moet zijn. Net als bij andere bosstammen jagen en ruimen ...


Zie het blad

190,00

Chamba Nam Gbalang Crest Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Chamba Masker

De Nam Gbalang of Lang Badna masker is een krachtig symbool van een cultus gewijd aan een beschermend genie.

Hij verschijnt tijdens de overgangsriten van het Kaa festival en op de begrafenissen van hoge officieren.
Het wordt vergeleken met buffels; het vertegenwoordigt de wilde geest van de struik met al zijn krachten en gevaarlijkheid.
Op sommige auteurs zou hij een koningin vertegenwoordigen wiens chamba-afstamming beweert af te stammen van de buffel van de bossen.
De afgeronde koepel van het masker verwijst naar de dood omdat het een schedel afbeeldt, een relikwie uit het graf van een oude.

De andere kenmerken zijn gerelateerd aan de wilde wereld van de natuur, dus de machore die lijkt getand symboliseert de krokodil, terwijl de hoorns, ...


Zie het blad

390,00

Banja, Mbanza, Banga beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bandja beeldje

Grafisch gezicht gevormd door verticale secties gescheiden door de neusbrug. De ronde rug omvat de armen die langs de buste lopen, een specificiteit van de ubanguienne-regio. De functies van deze beeldjes zijn vergelijkbaar met die van de Ngbaka van de Mani-Yanda-samenleving, in het kader van therapeutische riten of ter voorbereiding op de jacht. Goudbruin satijn patina. Uitdrogingsscheur in het gezicht.
De banda-groep, Mbanza, Mabanja of Banza, bestaat uit ongeveer vijftig subgroepen, verspreid in Soedan, Zuid-Tsjaad, de Centraal-Afrikaanse Republiek en het noordwesten van de Democratische Republiek van de Congo. Het heeft verschillende initiërende verenigingen gewijd aan geesten en maakt gebruik van sculpturen. Banda sculpturale tradities hebben de etnische groepen van ...


Zie het blad

180,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100