Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Banja, Mbanza, Banga beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bandja beeldje

Grafisch gezicht gevormd door verticale secties gescheiden door de neusbrug. De ronde rug omvat de armen die langs de buste lopen, een specificiteit van de ubanguienne-regio. De functies van deze beeldjes zijn vergelijkbaar met die van de Ngbaka van de Mani-Yanda-samenleving, in het kader van therapeutische riten of ter voorbereiding op de jacht. Goudbruin satijn patina. Uitdrogingsscheur in het gezicht.
De banda-groep, Mbanza, Mabanja of Banza, bestaat uit ongeveer vijftig subgroepen, verspreid in Soedan, Zuid-Tsjaad, de Centraal-Afrikaanse Republiek en het noordwesten van de Democratische Republiek van de Congo. Het heeft verschillende initiërende verenigingen gewijd aan geesten en maakt gebruik van sculpturen. Banda sculpturale tradities hebben de etnische groepen van ...


Zie het blad

180,00

Rungu/Bembaminine Luba/Zela voorouder figuur
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Rungu beeldje

Gedrongen morfologie rond een gebogen buste voor deze mannelijke figuur wiens gezicht vrij is van vertekende patronen. Glanzend patina, lange uitdrogingsscheuren.
Een stam van de Tabwa-groep, de Rungu, is gevestigd in een gebied tussen de R.D.C. (Democratische Republiek Congo), Zambia en Tanzania. Onder invloed van de naburige Lubas en Bemba produceerden de Rungu prestigieuze voorwerpen bestemd voor hoogwaardigheidsbekleders, krukjes, kammen, lepels en scepters, vaak versierd met figuren van koppels of tweelingen die de oorspronkelijke voorouders oproepen. Hun koning, genaamd mwéné tafuna , woont in Zambia. Een vrouwenvereniging, Kamanya, heeft poppen zoals die van de Tabwas.

Galoa Okuyi, Okukwé masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Okuyi masker

Dit eivormige masker, een latere versie van de Okukwe, heeft met donkere pigmenten verhoogde gelaatstrekken en een groot horizontaal merkteken. Het is een gerechtelijk masker van de Okukwe gemeenschap, gedragen bij begrafenissen, de geboorte van een tweeling, of andere belangrijke gebeurtenissen. Afgeschuurde patina. Scheuren en erosies. Hoogte op voet: 40 cm. De Galoa (of Galwa), subgroep Pounou , leven stroomafwaarts van Lambaréné op de rivier de Ogooué, aan de rand van de Atlantische Oceaan. Ze worden "de mensen van het meer" genoemd. Zij vervaardigden maskers, Okouyi , Okukwé genoemd, die door inwijdingsgenootschappen werden gebruikt om door middel van waarzeggerij de hekserij en hun auteurs te onthullen. Verscheidene naburige etnische groepen, waaronder de Adouma en de Kota, ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon Ogo Banya Beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Dogon Beker

De emblematische bekers van de Afrikaanse Dogon kunst
. Dogon pot voor ceremonieel gebruik waarvan het deksel is versierd met de Hogon, een religieuze leider verpersoonlijkt door de ruiter op zijn rijdier. Zeer fijne lineaire motieven herinneren ons eraan dat de Nommo, mythische voorouder naar wie de ruiter ook verwijst, een watergod is die de mensen het weven heeft geleerd (M. Buratti). Dik matzwart patina, uitdrogingsscheurtjes. De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, mythen en rituelen. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die leven in de zuidwestelijke lus van de Niger in de regio Mopti in Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de buurt van Douentza en een deel van het noorden van Burkina (ten noordwesten van Ouahigouya). Hun oudste ...


Zie het blad

Verkocht

Ngulu Ngombe executie mes
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Ngombe mes

"Executie"-messen zijn ook paradewapens, zoals deze ngulu met een houten heft dat gedeeltelijk met koperdraad is omwikkeld. In het noordwesten van Zaïre, ten zuiden van de Ubangi, leven de 6000 Moswea-Ngombe Bantoe sprekende mensen. Hun buren zijn de Ngbandi en de Ngbaka en verschillende banda groepen. Zij kenden geen god, maar verwachtten gunsten van hun voorouders, waaronder gezondheid en voorspoed. Hun werpmessen, gebruikt voor de jacht, werden gebruikt als betaalmiddel.
Zie deze site: Voor info


Zie het blad

Verkocht

Kota Obamba relikwie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Obamba relikwie

Sculpturale expressie Obamba in Afrikaanse kunst

Kota voorouderbeeld bekend als mbulu-ngulu, de morfologie is vergelijkbaar met het Obamba-type. Een concaaf gezicht met een prominent voorhoofd is omgeven door een halvemaanvormige dop. Het geheel is verguld met metalen platen gegraveerd met repoussé. De basis die de armen zou voorstellen, is slechts gedeeltelijk bedekt met metaal.
Dit type figuur stond boven de manden waarin de relikwieën van het mortuarium van voorouders van hoge afkomst waren opgeslagen, en speelde op een bepaalde manier de rol van bewakers genaamd ngulu .
Erosies en scheuren van de voet.
In de exclusieve aanwezigheid van ingewijden werden de belangrijkste beslissingen van de clan genomen tijdens ceremonies waarbij de reliekhouders ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Beeldje Suku Kiteke
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fetish Suku

Ex-Britse Afrikaanse tribale kunstcollectie.

Een gehurkte houding voor dit personage ondersteunt met zijn handen een imposant hoofd met een dikke stompe neus, die doet denken aan een boze geest met de naam kiteke. De vreemde cilindrische oren zijn ook een opvallend kenmerk. Bij de naburige Kongo-clans roept de naakte, gehurkte houding, sondama , een noodactie op, waarbij de vijanden op bovennatuurlijke wijze worden aangevallen. Glanzend patina. Uitdroging scheuren. Snijwonden aan een voet. De etnische groepen Suku en Yaka, die geografisch zeer dicht bij elkaar liggen in het zuidwesten van de Democratische Republiek Congo, hebben dezelfde sociale en politieke structuur en vergelijkbare culturele gebruiken. Zij kunnen alleen van elkaar worden onderscheiden door hun stilistische ...


Zie het blad

130,00

Yaka / Suku Yiteke cult beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Yaka

Afrikaanse kunst, afstamming charmes
Ex-collectie Franse tribale kunst.
De buik van deze antropomorfe figuur belichamen een bemiddelaar voorouder is uitgehold om voorouder relikwieën of een rituele magische lading te ontvangen. Een soortgelijk figuur geborsteld met rode oker, in miniatuur, is bevestigd aan de hals van het karakter, een vis hangt in zijn rug. Deze tribale beelden beschermen tegen vijanden werden gemaakt volgens de instructies van de Nganga ngoombu en de sponsor van het object. Dit krachtige object van tribale kunst werd vervolgens geactiveerd met rituelen en incantatoire formules. Het kapsel van dit cijfer, vergelijkbaar met dat van Zombos buren die fetisjen van hetzelfde type produceerden, is representatief voor die van het kwango-riviergebied.
Een van de ...

Lega Bwami masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Een dikke korst van wit pigment omringt de oogleden van het tegenoverliggende legamasker. In het midden van de eivormige kaak bevindt zich een rechthoekige mond. Fijne oren met gaatjes omlijsten het gezicht. De raffia baard is nog aanwezig. Binnen de Lega organiseerde de Bwami samenleving, open voor zowel mannen als vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westoever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook wel Warega genoemd, leven deze individuen in op zichzelf staande dorpen, omgeven door palissaden, meestal op heuveltoppen. De rol van opperhoofd, kindi, wordt vervuld door de oudste man van de clan, die de hoogste rang moet hebben. Net als bij ...


Zie het blad

190,00

Masque League Idumu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Masque League

Gebeeldhouwd in het hart in het midden van het eivormige volume van deze Afrikaanse Lega masker, de wenkbrauw bogen toetreden tot een kleine mond die lijkt te stralen een adem, roepen tot de geheimhouding van de ingewijden. Een Raffia baard breidt de kaak uit. Glanzend oppervlak dat de veining van het hout onthult. Dit Afrikaanse Lega masker gaf het podium aan dat de houder binnen het Bwami had bereikt, een leer maatschappij bestaande uit verschillende rangen, en die werden samengevoegd door echtgenotes wier spousehet derde niveau bereikte, dat van de ngandu . Masker met baard: 40 Cmbinnen de Lega, de vereniging van de Bwami open voor mannen en vrouwen, georganiseerde sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inleiding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun exodus uit ...


Zie het blad


Verkocht aan 125,00 Zoek een soortgelijk object

Markha Gezichtsmasker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Warka masker

Een smal gezicht met een vooruitstekende mond en een rechthoekige rand voor de neus, een voorhoofd en een hoofdtooi die een helm vormen, dit verkoperde masker is een specifiek kenmerk van marka sculpturen. Mat glad patina.
In Afrikaanse kunst, de Marka , Maraka in Bamana, Warka , of Sarakolé, zijn islamitische stadsbewoners van Soninke afkomst, gevestigd in het zuiden van Niger, verspreid sinds het einde van het Ghana-rijk in Mali, Mauritanië en Senegal. Ze spreken nu Bamana en hebben veel van de Bambara-tradities overgenomen, zoals Ntomo en Koré , initiatieverenigingen die maskers gebruikten tijdens hun ceremonies. De Afrikaanse beeldhouwers Bambara en Marka maken deel uit van de Numuw , die niet gebonden zijn aan een etnische groep en vrij zijn om ...


Zie het blad

250,00

Zwangerschapsfiguur Baule Waka sona
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoulé standbeeld

De "omgekeerde dubbelgangers" in Afrikaanse kunstsculpturen in Baule
Een schitterende zwarte patina bedekt dit beeld uit Ivoorkust met een zittende vrouw die haar kind borstvoeding geeft. Inheemse uitdrogingsscheurtjes en restauraties.
Ongeveer zestig etnische groepen bewonen Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw beoefenen, evenals de Gouro van wie ze rituele culten en maskers leenden. Twee soorten beelden worden geproduceerd door de Baoulé , Baulé , binnen het rituele kader: De Waka-Sona , "van hout zijnde" beelden in baoulé, roep een assié oussou op, wezen van de aarde. Ze maken deel uit van een soort beelden die bedoeld zijn om door komien waarzeggers te worden gebruikt als medium, ...


Zie het blad

240,00

Lega Iginga beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

Antropomorf beeldje met een gezicht in een hart gesneden, dat het lega-masker in miniatuur nabootst. De gedrongen morfologie brengt een idee van kracht en stabiliteit over.
Goudbruin patina.
De tribale kunst van de Lega, Balega of zelfs Warega onderscheidt zich door zijn inwijdingsbeeldjes, ook gemaakt in ivoor, waarvan sommige werden bewaard in een mand die bedoeld was voor de hoogste officieren van de Bwami uit verschillende gemeenschappen. Dit type beeldje van stamkunst Iginga ( Maginga in het meervoud), was eigendom van de hoge officieren van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toelaat en het sociale leven bestuurt. Deze organisatie was onderverdeeld in initiatiefasen, waarvan de Kindi de hoogste was. De beeldjes werden gebruikt ...


Zie het blad

280,00

Singe Baoule Gbekre
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Singe Baoule Gbekre

Italiaanse privé collectie van Afrikaanse kunst E. Recupero.

Gbekre zijn een bijzonder type beeld dat uitsluitend in de Baule beeldhouwkunst voorkomt. Hoewel de meeste afbeeldingen apen zijn, zijn er enkele zeldzame uitzonderingen waar de figuur een mens is.
Het lichaam is niettemin over het algemeen antropomorf, het hoofd is aapachtig.
Er zijn bepaalde constanten, zoals het vooruitstekende onderste deel van het gezicht, de zichtbare tanden en het expressieve gezicht, alsmede een gekartelde rugkam. De figuur houdt in de holte van zijn handen een schaaltje of een ei, zoals hier het geval is.

Volgens Delafosse, een bestuurder aan het begin van de 20e eeuw, was de samenleving in Baule uitzonderlijk egalitair. Het werd namelijk gekenmerkt door een ...


Zie het blad


Verkocht aan 160,00 Zoek een soortgelijk object

Tête Ifé Oni
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Bronzen hoofd

In Afrikaanse kunst, de artistieke stroming waarvan deze sculpturen behoren is vernoemd naar de oude religieuze hoofdstad van Nigeria, Ifè, een van de vele stadstaten opgericht door de Yoruba. deze beschaving volgde de nok-beschaving op. Deze stad staat van Ilé-Ifé, waarvan de groei culmineerde in de 12e tot de 15e eeuw, had een artistieke traditie van realistische Koninklijke portretten, bronzen en terracotta funeraire beeltenissen. De parallelle plooien op de nek zouden de plooien van het vlees van de welvarende notables oproepen, en de uitgeholde delen die het vergezelden, moesten worden gebruikt om de Beaded sluier van de koning veilig te stellen. De parallelle lijnen van het gezicht zijn traditionele scarificaties. De gaten rond de mond waarschijnlijk symboliseerde een baard ...


Zie het blad

Verkocht

Lobi-paar in brons
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Lobi brons

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie.
Zittend figuratief paar. Zij dragen de traditionele haardracht en een ketting-talisman. Fluweelachtige kaki patina. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana en hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi , afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara , Dian , Gan en Birifor . De Lobi geloven in een schepper God genaamd Thangba Thu, tot wie zij zich wenden door de verering van talrijke intermediaire geesten, de Thil, welke laatste verondersteld worden hen, met de hulp van de wichelaar, te beschermen tegen een ...


Zie het blad

340,00

Punu Okuyi masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Punu masker

De witte maskers van Gabon, itengi , (pl. Bitengi) onderscheiden zich over het algemeen door hun schelpkapsel en dambord-scarificaties, mabinda , getint met rode oker. Deze markeringen, hier lineair, worden toegeschreven aan de Tsengi en Ndzébi van de regio Punu-Bakaya. Een kinband accentueert de contouren van het gezicht.
Afgeschuurde matte patina.
In de eerste kunst werd dit tribale masker uit Gabon geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti , Bwete en de Mwiri ("lead"), waarbij de laatste zich verspreidde over verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was. De punu gebruikte geen masker in de rituelen van Bwiti, in tegenstelling tot de Tsogo. Deze ...


Zie het blad

280,00

Kwele Pipibudze Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kwele Masker

Ex Franse Afrikaanse kunst collectie.
Masker Kwele Pipibuze, Pipibudze, ("de man") symboliseert het licht en de helderziendheid die nodig zijn om de krachten van de hekserij te bestrijden. Dit masker wordt bekroond met hoorns die zich zijdelings rond het gezicht wikkelen en waarvan de bogen in het hart zijn uitgehold. De zoömorfe attributen doen denken aan de antilope of duinker, het hoofdwild van de regio kwele. Dit soort masker was niet altijd bedoeld om te dragen, maar sierde de muren van de hutten. Discreet kaolien residu, poederige matte patina. Afhankelijk van de aanwezigheid van hoorns en de opstelling ervan, worden de maskers pibibudzé , Ekuku zokou , enz. genoemd en worden ze geassocieerd met voorouders of geesten van het woud, " ekuk ". Stam van de Kota-groep, de ...


Zie het blad

160,00

Kwele Pipibudzé Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kwele Masker

Ex-verzameling van Franse Afrikaanse kunst.

Masker van contrasterende kleuren die het licht en de helderziendheid symboliseren die nodig zijn om de krachten van de hekserij te bestrijden, het heeft een hoorn die zijwaarts valt voor het langwerpige gezicht waarin de bogen in het hart zijn gegraven. Dit attribuut wordt geassocieerd met de olifant. Dit type masker was niet altijd bedoeld om te dragen, maar sierde de muren van de hutten. Satijn patina, schaafwonden.br /> Afhankelijk van de aanwezigheid van hoorns en hun opstelling worden de maskers pibibudzé , Ekuku zokou , enz...en worden ze geassocieerd met voorouders of geesten van het bos, " ekuk ". De stam van de Kota-groep, de Kwélé , Bakwélé , woont in het bos aan de noordelijke grens van de Republiek Congo. Ze leven van ...


Zie het blad


Verkocht aan 160,00 Zoek een soortgelijk object

Kumu, Komo masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kumu masker

Dit zuivere masker, waarschijnlijk afkomstig van clans die in het noorden van de Uituri-streek leefden, waarbij het enige detail op de vooruitstekende mond een kanteling is die een gebit voorstelt, is beschilderd met witte klei. Deze versiering roept de dierenwereld op, met kleurpigmenten die lijken op die waarmee de lichamen tijdens inwijdingsrituelen worden versierd. Satijnen oppervlak. Insecten afdrukken.
De Kumu , Bakumu, Komo, leven voornamelijk in het noordoosten en het centrum van de Democratische Republiek Congo. Hun Bantoetaal is Komo of Kikomo . Verschillende etnische groepen zijn nauw met elkaar verweven, met gelijksoortige associaties: de Mbole, de Yela, de Lengola en de Metoko. Hun artistieke productie vertoont ook grote gelijkenis met die van de Metoko en ...


Zie het blad

Verkocht

Fang voorouder figuur van de Byeri
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Fang standbeeld

De Afrikaanse kunst met betrekking tot de Byeri-cultus wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die optreden als "bewakers" en de voorouder incarneren.
Deze mannelijke figuur heeft een pruilende mond die gevijlde tanden onthult. Onder gevouwen handen verwijst de navelstreng naar de afstamming. Halfmat zwart patina, ontbreekt. De dozen met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaard door de oudste man van het dorp, de "esa". Bedekt met een standbeeld of een hoofd dat fungeerde als bewaker van de "byeri" dozen, werden ze bewaard in een donkere hoek van de doos, verondersteld om kwade invloeden af ​​te weren. Ze werden ook gebruikt tijdens inwijdingsceremonies voor jongeren die verbonden waren met de So-maatschappij. Tijdens de feestdagen werden ...


Zie het blad

390,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100