Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Muhunzu Pové, Vuvi masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Vuvi masker

br>Het Afrikaanse masker Pové, dat een heilige kracht ondersteunt, is een vlak volume onder de verscheidenheid aan Okandé,Membé maskers, afkomstig van de stammen van centraal Gabon.
Het doet denken aan de Tsogho maskers en is bovendien bedekt met naast elkaar geplaatste kleuren die worden gescheiden door lijnen die in zwart zijn opgetrokken.
Dit masker, gesneden door een ingewijde aan de vooravond van rituele ceremonies, belichaamt de mythische voorouder van de stam. Tegenwoordig wordt het gebruikt voor de rouw van persoonlijkheden of om een vorm van gerechtigheid uit te oefenen. De groep Okande van de Membé-taal, die in het stroomgebied van de Ogooué is gevestigd, grenst aan de Punu, Pounou, en bestaat uit de etnische groepen Tsogho, Pové (Vuvi), Okande, Evea, en ...


Zie het blad

240,00  192,00

Kongo Yombe Pfemba beeldje
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo beeldje

Deze vrouwelijke beeltenis is een gebeeldhouwde figuur van de Kongo en belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur.
Het kind belichaamt de matrilineaire overdracht van macht.
De mond onthult traditioneel gevijlde tanden, de ogen lijken exorbitant, wat het vermogen van de voorouder benadrukt om occulte dingen te onderscheiden.
Het gebruik van dit soort houtsnijwerk is niet goed bekend. Zij vormden echter vaak het gebeeldhouwde motief op de top van de wandelstokken van de opperhoofden. Licht bruin patina. Scheuren en schaafwonden.
Een clan van de Kongo groep, de Yombe zijn gevestigd aan de West-Afrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke moederschappen. Bij de Kongo ...


Zie het blad

150,00

Songola Nsindi masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songola masker

Plat masker, doorboord met ronde en rechthoekige gaten voor de mond, ingesneden met tanden. De wenkbrauwen, in reliëf, benadrukken de exorbitante blik. Tweekleurig gebarsten patina. Hoogte op voet: 55 cm. Door huwelijk vermengd met de Lega, Ngengele en Zimba, worden de Songola geregeerd door de oudsten van de geslachten. Zij leenden van de Luba en Songye, de Luhuna instelling bestaande uit hoogwaardigheidsbekleders en die van de Bwami door hun lega vrouwen. De Songola leven van de jacht en de visvangst, en zij wijden zich aan de beeldhouwkunst, hoewel de voorwerpen die in verband worden gebracht met de Bwami-cultus afkomstig zijn van de Lega. Onder hun gereduceerde beeldhouwwerk doen de figuren van de voorouders van de Nsubi samenleving denken aan die van de Mbole, andere beelden ...


Zie het blad

280,00  224,00

Pende Mingangi, Minyangi masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Bij de Pende worden zeer verschillende maskers "giphogo genoemd. Dit exemplaar verschilt inderdaad van het ronde helmmasker. De verkleinde versie van de driehoekige giphogo wordt Minyangi genoemd.
Dit platte, driehoekige pende-masker van Kasai is bedekt met verticale hoorns. Afgeschuurde matte patina. Hoogte op voet: 46 cm. De westelijke Pende leven op de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke Pende zich hebben gevestigd op de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya maskers , die realistisch zijn en om de tien jaar worden geproduceerd, een feestelijke functie en ...


Zie het blad

Verkocht

Lobi figuur in zwart ijzer
promo art africain
Afrikaanse kunst > Zwart ijzeren voorwerpen, zwart ijzeren maskers > Lobi figuur

Minimalisme voor deze antropomorfe figuur in zwart ijzer. Een sierlijke mannelijke gestalte die lijkt te worden voortgestuwd door contrast dankzij de breedte van zijn bouw. Korstige gevlekte patina. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Weinig talrijk in Ghana, vestigden zij zich ook in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de achttiende eeuw dat de Lobi , afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara , de Dian , de Gan en de Birifor . De Lobi geloven in een schepper God genaamd Thangba Thu, tot wie zij zich wenden door de verering van vele intermediaire geesten, de Thil, welke laatste verondersteld worden hen, met de hulp van ...


Zie het blad

180,00  144,00

Igbo schrijn figuur
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Igbo standbeeld

De Igbo, in het zuidoosten van Nigeria, vereren een aanzienlijk aantal goden die bekend staan als alusi , of agbara, die beschouwd worden als de nakomelingen van Chuku, of Chukwu, en als zodanig tussenpersonen zijn aan wie offers worden gebracht, zoals kolanoten, geld, kaolien, met het doel hun gunsten te verkrijgen.
Deze Nigeriaanse beelden die in verschillende streken worden vervaardigd, variëren van ongeveer veertig centimeter tot een menselijke maat, en zijn versierd met min of meer uitgewerkte aristocratische attributen.
De beeldhouwers blijken mannen te zijn, maar vrouwelijke adepten dragen vaak bij door het werk met gekleurde pigmenten af te werken.
De haardracht en de versieringen van het lichaam geven ook de sociale rang van de figuur aan. Geërodeerd ...


Zie het blad

390,00  312,00

Salampasu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Salampasu masker

Een bolvormig voorhoofd bekroond met rieten bollen, ruitvormige ogen, een grote neus en scherpe tanden vormen dit Mukinka masker van de Salampasu. Koperen rechthoeken op het oppervlak. Dit ceremoniële masker hield verband met het krijgersgenootschap en werd getoond bij begrafenissen in verband met de vroegere inwijdingen van de overledene. Het nam ook deel aan inwijdingsrituelen. Sommige van deze maskers waren zo gevreesd dat hun naam alleen al vrouwen en kinderen zou afschrikken.
Hoogte inclusief baard: 68 cm. Levend van jacht en landbouw, oorlogszuchtig volk, vormen de Salampasu een stam van de Lulua-groep en zijn geïnstalleerd tussen de Democratische Republiek Kongo en Angola, in het oosten van de Kasaï-rivier. Zij worden in het westen en zuiden omringd door de ...


Zie het blad

220,00

Ntomokum Bambara masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bamana masker

Afrikaanse kunst en maskers van inwijdingsceremonies
Het is tijdens de inwijdingsceremonies van jonge jongens met betrekking tot de Ntomo samenleving en gedeeld met hun Malinke buren, dat de Bambara deze maskers dansen.
De lange neus, waaraan de Bambara de voorkeur geven in hun stambeelden, wordt geassocieerd met gezelligheid en clan-cohesie. Vóór de vier hoorns, ingelegd met kauri, staat een rond beeldhouwwerk dat een vrouw voorstelt.
Donkerbruin patina, geolied en mat. De groepen Bambara ambachtslieden nyamakala , meer bepaald de smeden met de naam numu , zijn belast met het snijden van rituele voorwerpen, begiftigd met de nyama , occulte energie. Met behulp van vuur en magische voorwerpen wordt hun verder de rol van genezer en waarzegger toegedicht. Hun ...


Zie het blad

Verkocht

Tabouret caryatide Luba/ Hemba Lupona / Kipona
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Luba Stoel

Knielend en ondersteunend de cirkeldienblad van een zetel, vormt een vrouwelijk cijfer u-0022receptacle van een overleden soevereine leider" (Luba, Roberts). De littekens van de vrouwelijke figuur, uitsteken, in spikes, omringen de navelstreng, " centrum van de world" geassocieerd met afstamming, en die van de onderbuik, horizontaal, symboliseren vruchtbaarheid. Deze kruk genaamd lupona , of kioni of kipona, kiona vormt volgens de bronnen het ontmoetingspunt van de vorst, zijn volk en beschermende geesten en voorouders, waar symbolisch en geestelijk verleden en heden zich mengen. Het was ooit de zetel waarop de koning werd ingewijd mulopwe. De zetels werden geschikt op luipaardhuiden bij de inauguratie van de nieuwe leider. Het was pas na daar te hebben gezeten dat zijn adres koninklijk ...

Kongo Vili fetisj
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Vili fetisj

Deze fetisj met verschillende hoofden die onheilspellend zijn, heeft een harsachtige massa waarin een magische lading is opgesloten. Het object kan zijn ontworpen voor therapeutische doeleinden of als beschermend figuur tegen hekserij.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, onder leiding van de koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities, produceerden zij een beeldhouwwerk begiftigd met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. Aanwezig langs de Gabonese kust, braken de Vili zich in de 16e eeuw af van het Kongo koninkrijk en werd het Loango koninkrijk een machtige staat. Nu voor ...


Zie het blad

180,00  144,00

Pende ritueel standbeeld
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Pende standbeeld

De meeste pende-beelden maakten deel uit van een vruchtbaarheidscultus en werden bewaard in een kamer in het huis van het stamhoofd. Het doel van deze is ons echter onbekend. In de categorie van de meest onwaarschijnlijke beeldhouwwerken valt deze in een ingewikkeld gebaar verstarde vrouwenfiguur, die op een voetstuk staat, met daarop broodjes die waarschijnlijk een therapeutische of magische rituele lading bevatten.

Uitdroging scheuren, schaafwonden.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. ...


Zie het blad

490,00  392,00

Pende masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Het masker hiernaast zou in de categorie Kindombolo vallen, waarbij de perforaties een door pokken aangetast gezicht symboliseren. Dit soort masker verschijnt meestal tijdens feestelijke vieringen, zoals na het planten van gierst, en uit zich in een vulgair en ongeordend gedrag. Het is gecoat met oker, heeft neergeslagen oogleden, typisch voor pende-maskers, en een mond die gesneden tanden vertoont. Zijn specificiteit ligt ook in details zoals het hoge smalle voorhoofd en de bolle wangen.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide ...


Zie het blad

Verkocht

Komo, Kumu, Biangolo masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Komo masker

De maskers nsembu van de Kumu verschijnen in paren bij de inhuldiging of begrafenis van de waarzegger. Door de combinatie van twee contrasterende kleuren verpersoonlijkt hij de geest van de waarzeggerij.
Matte patina.
De Kumu , Bakumu, Komo, leven voornamelijk in het noordoosten en het centrum in de Democratische Republiek Congo. Hun Bantoetaal is Komo of Kikomo . Verschillende etnische groepen zijn nauw met elkaar verweven, met gelijksoortige associaties: de Mbole, de Yela, de Lengola, en de Metoko. Hun artistieke productie vertoont ook grote gelijkenis met die van de Metoko en de Lengola. Hun waarzeggersmaskers werden tentoongesteld tijdens de ceremonies ter afsluiting van de inwijding en de besnijdenis van de jeugd van de nkunda samenleving. Het is inderdaad in de ...


Zie het blad

Verkocht

Sundi klein masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Sundi masker

De Afrikaanse maskers naturalistisch van de Kongo clans.

Volgens de bronnen zouden deze maskers toebehoren aan wichelaars of werden ze gedragen tijdens begrafenisrituelen.
Dit exemplaar, omlijst met delicate oortjes, waarvan er een beschadigd is, valt op door de sereniteit en harmonie van zijn gelaatstrekken.
Een gevlekt hoofddeksel bedekt het gezicht met een rand van raffia op de onderste contouren.
Okerpatina met resten van witte pigmenten.

Hoogte op voet: 27 cm.
De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde ...


Zie het blad

340,00  272,00

Hemba "Buli" bekerdragend
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Hemba standbeeld

Dit Luba/Hemba-beeld, gebeeldhouwd in de stijl van de beroemde "meester van Buli" van Hemba-afkomst, is afgebeeld in een houding van geconcentreerde meditatie en toont een "mboko"-beker bestemd voor de heilige kaolien, een onmisbaar element voor de bemiddeling met de geesten. De bijzonderheid van de plasticiteit kenmerkt de beeldhouwkunst van de Buli. Bruinzwart glanzend patina, uitdrogingsscheurtjes en schaafplekken.

De Hemba vestigden zich in het zuidoosten van Zaïre. Eens onder de heerschappij van de Luba, beoefenen deze boeren en jagers voorouderverering door middel van beeltenissen die lang aan de Luba werden toegeschreven. De beelden singiti werden bewaard door de fumu mwalo en geëerd tijdens ceremonies waarbij offers aan hen werden gebracht. Naast het gezag ...


Zie het blad

350,00  280,00

Lega inwijdingsfiguur van de Bwami
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

Kleine gestippelde figuur, gebeeldhouwd zonder armen, waarvan de buste een replica van het hoofd vormt.
De gelaatstrekken, uitgehold in de vorm van een hart, met oogleden van koffiebonen, doen denken aan Lega-maskers doordrenkt met kaolien.
Plaatselijk geschuurde matte patina, uitdrogingsscheurtjes.
De Afrikaanse kunst van de Lega , Balega, of Warega , onderscheidt zich door zijn inwijdingsbeeldjes, eveneens van ivoor, waarvan sommige in een mandje werden bewaard voor de hoogste Bwami-ambtenaren van verschillende gemeenschappen. Dit soort inheemse kunst beeldjes Iginga ( Maginga in het meervoud), waren het eigendom van de hooggeplaatste leden van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toeliet , en het sociale leven regelde.
...


Zie het blad

240,00  192,00

Luba kam met vrouwelijk motief
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba kam

De Afrikaanse kam, een belangrijk accessoire van de weelderige Luba-hoofdtooien, is altijd gebeeldhouwd met motieven die verband houden met stichtingsmythen, koningschap of religieuze overtuigingen. Dit alledaagse voorwerp wordt bekroond door een vrouwelijke figuur die in het rond is gebeeldhouwd. De Luba vrouwelijke beeltenis, geassocieerd met een rol als spiritueel medium, toont een hoofdtooi, achter een band die een traditioneel geschoren voorhoofd bedekt, gedragen door Luba vrouwen in het begin van de 20e eeuw. Deze figuur bevestigt de belangrijke rol van vrouwen in het Luba-rijk (de bizila) door hun rol als politieke en spirituele bemiddelaars.
Lichtbruine halfmatte patina.
De Luba (Baluba in Tchiluba) zijn een volk van Centraal Afrika. Hun bakermat is ...


Zie het blad

150,00  120,00

Guéré Wé masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Guere masker

Dit krijgersmasker, dat angst moet inboezemen, ziet er fantastisch uit door zijn zeer diverse uitwassen. Smalle openingen stellen de ogen voor, terwijl een gegroefde "snuit" tegenwicht biedt aan het volume van het voorhoofd. Het korrelige, gedeeltelijk afgeschilferde patina is verrijkt met witte en rode okerpigmenten.
De Wé produceerden Afrikaanse maskers die het resultaat zijn van in elkaar grijpende stijlvormen. De Dan , in het noorden, en de Wé van het zuiden (de Krou groep met inbegrip van de Guéré , de Wobé van het noordoosten en de Wé van Liberia genaamd Kran of Khran), maakten gebruik van veelvuldige ontleningen vanwege hun nabijheid. De elementen van de struik, vooruitstekende volumes van het voorhoofd, hoorns en hoektanden, zoömorfe kaken in sommige gevallen ...


Zie het blad

380,00  304,00

Gesneden beker Kuba Lele
promo art africain
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Lele beker

Deze met geometrische motieven versierde cefalomorfe beker behoort tot de prestigieuze voorwerpen van de Kuba-groepen en heeft een handvat. Glanzend patina. Beschadigde bovenste contouren. Uitdroging scheur.
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen produceerden inderdaad antropomorfe voorwerpen met verfijnde ontwerpen, waaronder bekers, drinkhoorns en bekers. De Lele zijn gevestigd in het westen van het Kuba koninkrijk, aan de samenvloeiing van de Kasai en de Bashilele rivieren. Interculturele uitwisselingen tussen de Bushoong van het Kuba-gebied en de Lele hebben de toeschrijving van bepaalde voorwerpen bemoeilijkt, aangezien beide groepen dezelfde iconografie ...


Zie het blad

180,00  144,00

Damesfiguur Metoko
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Metoko standbeeld

Dit beeld speelde een rol bij begrafenisrituelen en werd dan op het graf van de overledene geplaatst. Het gezicht, de grafische voorstelling en het lichaam, in een realistische stijl bewerkt, zijn in twee kleuren verdeeld. Overgebleven klei korsten. Uitdroging scheuren.
Beelden met de naam Ibubi, behorend tot de Nkumi, oud van de Bukota gebruikt als de kakungu figuur voor inwijdingsrituelen in de mannelijke samenleving, speelden een rol bij bemiddeling in geschillen. De Metoko en de Lengola, waarvan de rituele beelden sterk op elkaar lijken, zijn oerwoudvolkeren die zich wijden aan de verering van één enkele God, een zeldzaam monotheïsme in Afrika. Hun samenleving, bestaande uit drie rangen, de Bukota, structureerde het dagelijks leven en bood onderdak aan zowel ...


Zie het blad

340,00  272,00

Dogon ruiter in brons
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Dogon ruiter

Dit beeldje toont een amazone, die een speer draagt. Bruin patina met overgebleven oker inlegwerk. De veelvuldige voorstellingen van ruiters bij de Dogon van Mali verwijzen naar hun kosmogonie en hun complexe religieuze mythen. Een van de Nommos, de voorouders van de mensheid, die door de scheppergod Amma is herrezen, is op aarde neergedaald, gedragen door een ark die een gedaanteverwisseling tot paard heeft ondergaan. Bovendien paradeerde de hoogste autoriteit van het Dogon-volk, het religieuze opperhoofd met de naam Hogon, tijdens zijn troonsbestijging op zijn paard, omdat hij volgens de gewoonte zijn voet niet op de grond mocht zetten. In het gebied van de Sangha-rotsen, onbereikbaar per paard, droegen de priesters hem, hinnikend naar de mythische voorouder Nommo.
De smeden ...


Zie het blad

280,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73 Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100