Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld:

In de Afrikaanse kunst vinden wij een veelheid van bronzen voorwerpen die in de zuiverste animistische traditie door de dorpssmeden zijn vervaardigd. Nigeria was, dankzij de koninkrijken van Benin en Ife, een belangrijke producent van bronzen voorwerpen. De bronzen beelden, hoofden en voorwerpen voor dagelijks gebruik zijn van uitstekende kwaliteit, dankzij het gebruik van het verloren-wasprocédé, waarbij een massief model in klei wordt gemaakt. Dit wordt bedekt met een laagje was en er worden metalen staafjes aan toegevoegd. Vervolgens bedekken wij het geheel met vuurvaste klei, waarbij wij in het bovenste gedeelte een gat laten. Als het droog is, verwarmen we het, waardoor de was binnenin smelt, en dan gieten we het brons erin. Tenslotte is er alleen nog de klei binnenin te breken om het bronzen voorwerp te recupereren.


Sao Sokoto Putchu Guinadji ruiter
promo art africain
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Sao brons

In de Afrikaanse kunst worden de op Sao Sokoto geïnspireerde werken meestal gekenmerkt door de wereld van de ruiters.
Binnen de etnische groep worden kleine exemplaren van ruiters, meestal in brons, gegoten en als talisman gedragen, gepatineerd en gepolijst door wrijven. Zij worden vooral beschouwd als een middel tegen bezetenheid door boze geesten. Het paard vertegenwoordigt de geest van de persoon die bezeten is, terwijl de geest die hen bezeten heeft, gesymboliseerd wordt door de ruiter.
Als gevolg van de opeenvolgende aanvallen van hun buren uit Kanem en vervolgens van de horden uit het oosten, moesten de Sao hun land verlaten om zich in het noordwesten van Kameroen te vestigen, waar zij zich vermengden met de inboorlingen en zo een etnische groep creëerden die ...


Zie het blad

40,00  32,00

Sao Sokoto Putchu Guinadji ruiter
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Sao brons

In de Afrikaanse kunst worden de op Sao Sokoto geïnspireerde werken meestal gekenmerkt door de wereld van de ruiters.
Binnen de etnische groep worden kleine exemplaren van ruiters, meestal in brons, gegoten en als talisman gedragen, gepatineerd en gepolijst door wrijven. Zij worden vooral beschouwd als een middel tegen bezetenheid door boze geesten. Het paard vertegenwoordigt de geest van de persoon die bezeten is, terwijl de geest die hen bezeten heeft, gesymboliseerd wordt door de ruiter.
Als gevolg van de opeenvolgende aanvallen van hun buren uit Kanem en vervolgens van de horden uit het oosten, moesten de Sao hun land verlaten om zich in het noordwesten van Kameroen te vestigen, waar zij zich vermengden met de inboorlingen en zo een etnische groep creëerden die ...


Zie het blad


Verkocht aan 40,00 € 32,00 ( -20,0 %) Zoek een soortgelijk object

Vere, Duru, beeldje van bronslegering
promo art africain
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Vere brons

Dit zeldzame beeldje stelt een androgyn wezen voor met eigenaardige voeten en handen met vliezen en een gezicht met opvallende gelaatstrekken, gekenmerkt door bolle oogleden, puntige, horizontale oren en een sagittale kuif. Het lichaam is vanaf de hals versierd met lineaire dambordvormige inkervingen. Deze laatste is omlijnd met een koppel, terwijl een riem de heupen en de enkels de benen markeert.
De Vere , Verre , Were, Duru-Verre, of Dii, leven in het noordoosten van Nigeria, in de staat Adamawa (het vroegere Gongola), en in het noorden van Kameroen. Deze zeer kleine bevolking leeft in ronde hutten gegroepeerd in versterkte dorpen.
De beeldjes van Vere, waarvan de functie onbekend blijft, zijn zeldzaam en vertonen overeenkomsten met de werken van de Mumuye, ...


Zie het blad

380,00  304,00

Bamoun Mgba-Mgba inductie ketting
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Bronzen Bamoun

De Afrikaanse kunst van de Bamoun, en de regalia, symbolen van prestige verbonden aan soevereiniteit.
Deze Bamoun halsketting voor hoogwaardigheidsbekleders, of Bamoum, is versierd met 12 buffelkoppen in een metalen ring. Deze iconografie symboliseert de waarden van strijdlust en vasthoudendheid. Wanneer zij zitten, dragen de leden van de hofraad van de sultan van Bamoun dit voor hun functie kenmerkende sieraad, de mbangba , "mgba-mgba", waarvan zij geloven dat het helpt hun prestige te verhogen en elke kwade macht af te weren. Bij de Bamoun is het de fon , het hoofd van het koninkrijk of het stamhoofd, die deze ketting aanbiedt aan verdienstelijke mannen.

De Bamoun bewonen een streek die zowel beboste reliëfs als savannes telt. In dit grote gebied, Grasland ...

Bronzen Kongo beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Congo

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunst.
Deze kleine antropomorfe sculptuur, gemaakt van brons, neemt in miniatuur de canons van de Kongo beeldhouwkunst, met name de grafbeelden inyongo of mintadi van neder-Zaïre, die werden gemaakt van steen en vertegenwoordigde verschillende thema's dankzij personages bevroren in verschillende houdingen. Deze figuren vormen de vitale belichaming van een geest of voorouder. 
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de groep Kôngo , onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor-, koper- en slavenhandel. Op dezelfde manier, overtuigingen en tradities, produceerden ze een beeldhouwen met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun wereldbeeld. De ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon ruiter in brons
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Dogon ruiter

Dit beeldje toont een amazone, die een speer draagt. Bruin patina met overgebleven oker inlegwerk. De veelvuldige voorstellingen van ruiters bij de Dogon van Mali verwijzen naar hun kosmogonie en hun complexe religieuze mythen. Een van de Nommos, de voorouders van de mensheid, die door de scheppergod Amma is herrezen, is op aarde neergedaald, gedragen door een ark die een gedaanteverwisseling tot paard heeft ondergaan. Bovendien paradeerde de hoogste autoriteit van het Dogon-volk, het religieuze opperhoofd met de naam Hogon, tijdens zijn troonsbestijging op zijn paard, omdat hij volgens de gewoonte zijn voet niet op de grond mocht zetten. In het gebied van de Sangha-rotsen, onbereikbaar per paard, droegen de priesters hem, hinnikend naar de mythische voorouder Nommo.
De smeden ...


Zie het blad

280,00

Bronzen Dogon oerpaar figuren
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Dogon standbeeld

Silhouetten van voorouders, sierlijk, staand als zuilen naar de hemel. Deze Afrikaanse Dogon bronzen beelden doen denken aan de Nommos, mythische wezens aan de oorsprong van de schepping bij de Dogon van Mali. Ze doen denken aan de beroemde beeldhouwwerken van Giacometti en zijn afgebeeld in een aanroepende houding, met de armen naar de hemel geheven. Hun oppervlak is gehamerd met inkepingen. Groen-bruin patina.
De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, hun esoterie, hun mythen en legenden. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die wonen in het zuidwesten van de Niger-lus in de streek van Mopti in Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de buurt van Douentza en een deel van het noorden van Burkina (ten noordwesten van Ouahigouya). De dorpen ...


Zie het blad

Verkocht

Bronzen figuur van koning Benin
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Benin

Belgische tribale kunstcollectie.
De beheersing van brons in de Afrikaanse kunst.
L'Oba heeft een hoofdtooi genaamd "ailettes" (ikekeze) die werd geïntroduceerd door de Oba Osemwede (1816 - 1848, evenals een ceremoniële jurk bestaande uit talrijke kettingen van koraalparels. Korrelig patina.
De kunst van Bnin wordt omschreven als een hofkunst omdat het nauw verbonden is met de koning, bekend als oba . De traditie van bronzen hofobjecten van Ifè dateert uit de 14e eeuw. Vóór de vernietiging van het paleis van het koninkrijk van Bnin in 1897, werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba , geïllustreerd door talrijke werken die hun macht vierdeen. Oorlogsscènes werden gereproduceerd op narratieve platen, in brons, en aangebracht op de muren. Weelderige bronzen ...


Zie het blad

Verkocht

Figuur van de Portugese soldaat Benin
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld van Benin

Dit bronzen beeld toont een Portugese soldaat gewapend met een geweer, een dolk op de heup, gekleed in zijn traditionele militaire gewaad. De Portugezen arriveerden in Benin in de 15e eeuw, begiftigd met een militair arsenaal dat grote belangstelling onder koningen wekt. De kracht van vuurwapens werd dan natuurlijk geassocieerd met de occulte verdediging tegen onzichtbare vijanden. In de 16e eeuw speelden de Europeanen een belangrijke rol bij het Oba-Hof: ze importeerden koralen en glas parels, boeien ook zeer begeerde door de koning en zijn hovelingen. Tegelijkertijd namen hun soldaten deel aan de militaire campagnes van Benin, met name tegen het Koninkrijk Idah. De enorme toename van de invoer van metaal in de vorm van boeien, gebruikt als ruil chips, voorzag bronzen ambachtslieden van ...

Bronzen Ifé herdenkingskop
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Hoofd Yoruba

Het vertegenwoordigt de Oni, koning van Ifé stadswieg van de Yorubas, met zijn kroon op zijn hoofd, een kegel met uitzicht op het. Vandaag de dag draagt de koning van Ifé een soortgelijke functiebadge, gevormd uit een verticaal segment gevlochten en bovenaan afgewerkt door een scherpe uitstulping. Een dergelijk hoofd was bevestigd aan de bovenkant van een houten beeltenis, gekleed, om de overleden koning te vertegenwoordigen op de begrafenis, en vervolgens begraven na de ceremonie in een heiligdom in de buurt van het paleis.
De stad Ife in Nigeria was in de 15e eeuw het centrum van een machtige bosstaat in de westelijke Nigerdelta. Het werk van brons was een voorrecht van koning "oni", volgens de techniek van verloren was. Deze prestigieuze voorwerpen die de vorsten belichamen ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Bronzen buste Mambila
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Mambila

Deze bronzen sculptuur doet denken aan de monolieten, architectonische stenen constructies, van de Kameroense graslanden. Deze gedenkstenen werden voornamelijk voor religieuze en funeraire doeleinden gemaakt. Het doet qua vorm en decoratieve motieven, die verband houden met rituele markeringen van stammen, ook denken aan de atals van de Bakor, en Ekoi, van de naburige Graslanden, rond de Cross River in Nigeria. Het brons stelt een figuur voor, een voorouder of een mythische held, met een opvallende hoofdtooi. De voorstelling van de vooruitstekende navel benadrukt de afstamming.
Ondanks hun kleine aantal hebben de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de "men", in het Fulani), die in het noordwesten van Kameroen ...


Zie het blad

Verkocht

Bronzen Benin dwergfiguur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Benin

Gekleed in een lendendoek, sportieve kettingen van koraal kralen, de figuur realistisch afgebeeld biedt een imposante hoofd waarin de ogen blind lijken. Satijnzwart patina.
In de Afrikaanse kunst wordt Benin-kunst omschreven als hofkunst omdat deze nauw verbonden is met de koning, bekend als Oba.
De dwergen van de entourage van de koning, die in de 15e eeuw verscheen, waren niet alleen bedoeld voor afleiding, maar ook voor surveillance. Occulte gaven werden inderdaad aan hen gegeven. Volgens Fagg waren deze personages ook acrobaten en illusionisten. Hun bronzen figuren moesten de altaren van de voorouders sieren.

Voorde de vernietiging van het paleis van het Koninkrijk Benin in 1897 werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door meerdere ...


Zie het blad

Verkocht

Bronzen Dogon-doos
promo art africain
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Bronzen Dogon

Ex-verzameling van Franse Afrikaanse kunst.

De veelvuldige voorstellingen van ruiters in de Afrikaanse kunst van de Dogon van Mali verwijzen naar hun kosmogonie en complexe religieuze mythen. Een van de Nommos, voorouders van de mensheid, herrezen door de scheppergod Amma, daalde af naar de aarde gedragen door een ark gemetamorfoseerd in een paard. De muren zijn versierd met allegorische decoratiemotieven, zoals friezen van golfjes en bladmotieven. Het geheel heeft een goudbruine patina.
( Dogon , Huib Blom) De missie Dakar-Djibouti van 1931, onder leiding van Marcel Griaule, had tot taak de riten van deze in de streek van de kliffen van Bandiagara gevestigde bevolkingsgroep grondig te bestuderen. De Dogon zouden zijn samengesteld uit verschillende volkeren die er hun ...


Zie het blad

210,00  168,00

Cavalier Sao Sokoto Putchu Guinadji
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Ruiter Sao

Dit kleine bronzen beeldje, dat wordt gebruikt als amulet met de apotropaanse deugden, is voor de Sao een talisman die hen moet beschermen tegen de waanzin. Het wordt daarom permanent gedragen. Het genie dat de gek zou bezitten wordt vertegenwoordigd door de ruiter, het paard dat het slachtoffer vertegenwoordigt. De ruiter draagt een geitenkop op een paard, wat een zeldzaam prestigeattribuut was in deze streken van de Sahel. Goudbruin patina.
De Sao, voorouders van de Kotoko, zijn tussen de 12e en 14e eeuw ontstaan in een geografisch gebied dat zich uitstrekt langs de grenzen tussen Tsjaad, Noord-Kameroen en Nigeria. Ze vestigden zich op heuvels, waardoor ze indringers konden afweren. Onderworpen aan opeenvolgende aanvallen van hun buren in Kanem en vervolgens aan hordes ...

Het cijfer Benin van de luipaard
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Benin

Vóór de verwoesting van het paleis van het koninkrijk Benin in 1897 werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba , geïllustreerd door talrijke werken waarin hun macht werd gevierd. Oorlogstaferelen werden weergegeven op verhalende plaquettes, in brons, en aan de muren bevestigd. Weelderige bronzen altaren, herdenkingsbeelden van overleden stamhoofden, zware armbanden, enkelbanden en recades werden in grote hoeveelheden vervaardigd in talrijke gieterijen waar de verloren-was giettechniek werd toegepast. Het luipaard, dat de koninklijke macht vertegenwoordigt, neemt een centrale plaats in in de cultuur van het koninkrijk Benin omdat dit dier voorkomt in de stichtingsmythe waarvan koning Ewuare de held is. Volgens de legende werd hij wakker na een nacht naast een luipaard en een ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon kano
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse kano > Dogon kano

Boot van mythische wezens, Nommos verbonden met de complexe legendes en geloofsovertuigingen van de Dogon. De diermotieven verwijzen ook naar de dieren van de schepping. Roestbruin patina. De Nommo, de beschermende voorouder die in verschillende vormen voorkomt in de iconografie van de Dogon, zou een voorouder zijn die begaafd is met het vermogen zich te manifesteren in menselijke of dierlijke vorm. De smeden van de Dogon vormen een endogame kaste onder de Dogon, irim genaamd. Tegenwoordig maken zij wapens, werktuigen en bewerken ook hout. "Meesters van het vuur", in de Dogon kosmogonie geassocieerd met de oerwezens "Nommo" geschapen door de god Ama, worden ook verondersteld brandwonden te genezen. Kleine metalen voorwerpen, vervaardigd met behulp van ...


Zie het blad

250,00  200,00

Brons Dogon Pirogue
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Bronzen Dogon

Het werk van brons en de Dogons in de Afrikaanse kunst
br>Deze bronzen sculptuur is voorzien van een bemanning die bestaat uit mythische wezens, de Nommos, gekoppeld aan de complexe legendes en overtuigingen van de Dogon. De Namo stichtte de acht dogon-afstammingen en bijgebrachte weven, de kunst van het smeden en landbouw in hun menselijke nakomelingen. Deze beschermende voorouder opgeroepen in verschillende vormen in Dogon iconografie zou worden begiftigd met de mogelijkheid om zich te manifesteren in een menselijke of dierlijke vorm. Skate vert-de-gris.br />Gon smeden vormen een endoamous kaste onder de Dogon genaamd irim. Ze produceren nu wapens, gereedschap, en werken ook met hout. "Men van de fire" geassocieerd in de dogon cosmogony met de oerwezens "Nommo" gemaakt door de god ...


Zie het blad

Verkocht

Ruiter Dogon in brons
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Dogon Brons

Dit beeldje zou de Hogon voorstellen, die zonder zadel reed. Groen-grijs patina. De veelvuldige voorstellingen van ruiters bij de Dogon van Mali verwijzen naar hun kosmogonie en hun complexe religieuze mythen. Een van de Nommos, de voorouders van de mensen, die door de scheppergod Amma werd gereanimeerd, daalde op de aarde neer, gedragen door een ark die een gedaanteverwisseling tot paard onderging. Bovendien paradeerde de hoogste autoriteit van het Dogon-volk, het religieuze opperhoofd met de naam Hogon, tijdens zijn troonsbestijging op zijn paard, omdat hij volgens de gewoonte zijn voet niet op de grond mocht zetten. In het gebied van de Sangha-rotsen, onbereikbaar per paard, droegen de priesters hem, hinnikend naar de mythische voorouder Nommo. De missie Dakar-Djibouti van 1931, ...


Zie het blad

320,00

Bronzen buste Mambila
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Mambila

Deze bronzen sculptuur doet denken aan de monolieten, architectonische stenen constructies, van de Kameroense graslanden. Deze gedenkstenen werden gemaakt voor religieuze en funeraire doeleinden. Door zijn vorm en decoratieve motieven die verband houden met rituele tekens van de stammen, herinnert het ook aan de atals van de Bakor, en Ekoi, van de naburige regio's van de Graslanden, rond de Cross River in Nigeria. Het brons stelt een figuur voor, een voorouder of mythische held, die zijn handen onder zijn mond draagt, vergelijkbaar met gebeeldhouwde tadep figuren van de Mambila.
Ondanks hun kleine aantal hebben de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de "men", in het Fulani), die in het noordwesten van Kameroen ...


Zie het blad

Verkocht

Standbeelden van het primordiale paar Dogon
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Dogon

Deze hooghartige figuren belichamen het oerpaar Nommos dat aan de oorsprong ligt van de schepping onder de Dogon van Mali. Deze bronzen beelden, die Giacometti's sculpturen oproepen, zijn in een wandelende beweging bevroren. Een opeenvolging van inkepingen leest de slanke lichamen. Bruin patina.
De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, hun esoterie, hun mythen en legenden. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die ten zuidwesten van de Niger-lus in de Mopti-regio van Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de buurt van Douentza en een deel van Noord-Burkina (ten noordwesten van Ouahigouya) wonen. De dorpen liggen vaak op de hellingen van de hellingen, met een unieke architectuur. De geschiedenis van de migraties en de nederzettingen van de Dogon ...

Bronzen Benin luipaardfiguur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Luipaard Benin

Ex-Corsicaanse Afrikaanse kunstcollectie.
Het luipaard, dat de koninklijke macht vertegenwoordigt, neemt een centrale plaats in in de cultuur van het koninkrijk Benin omdat dit dier voorkomt in de stichtingsmythe waarvan koning Ewuare de held is. Volgens de legende werd hij wakker na een nacht naast een luipaard en een slang te hebben doorgebracht zonder het te beseffen. Zoals in andere kosmogonieën zijn dieren de manifestatie of zelfs de incarnatie van bovennatuurlijke krachten. Gespaard te worden door deze roofdieren is daarom een teken van goddelijke zegen. Vóór de verwoesting van het paleis van het koninkrijk Benin in 1897 werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door talrijke werken waarin hun macht werd gevierd. Oorlogstaferelen werden weergegeven ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73 Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100