Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst:

Het Afrikaanse masker is zonder twijfel en met kracht, wat het vertegenwoordigt, wat het belichaamt. Het kan een voorouder zijn, een geest, enz. .... Dit is de reden waarom Afrikaanse maskers als mensen worden behandeld, ze worden gevoed met offers, ze hebben persoonlijke heiligdommen. De meeste Afrikaanse maskers zijn gemaakt om te dansen. Fang, Punu, Baule, Lega, monochroom of polychroom, zoömorf, antropomorf of zelfs hybride, bedekt met kaolien, ruw of met een offerpatina, ze zijn verbonden met rituele culten, met verschillende functies (landbouw, initiatie, begrafenissen, inhuldiging enz...). Sommige hebben een sociale, juridische, politionele of vredestichtende rol.


Luba / Zela zoömorfe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Luba masker

In de zuidoostelijke regio van Katanga, rond de jaren zestig, sneden de Zela, lang onderworpen aan de Lubas wiens gebruiken en riten ze leenden, dierenmaskers, zoals de Lubas en de Kundas . In 1970 onderging het bedrijf kifwebe een transformatie die gepaard ging met nieuwe maskers. In de groepen Zela en Kundas werd dit type masker echter gemanifesteerd tijdens seculiere theatrale ceremonies met verhalen. Mat patina met polychrome highlights. Slijtage en scheuren.
De Zela, voorheen onderworpen aan de Luba en daarna aan de Lunda's, hebben een groot deel van hun gebruiken en tradities overgenomen. Gevestigd tussen de Luvua-rivier en het meer van Kisalé, zijn ze tegenwoordig georganiseerd in vier chiefdoms onder toezicht van leiders van Luba-origine. Ze vereren een oerpaar dat vaak ...


Zie het blad

175,00

Luba / Zela zoomorf masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Masque Zela

In het zuidoosten van Katanga, rond de jaren 1960, hebben de Zela's, die lange tijd onderworpen waren aan de Lubas, aan wie zij hun gebruiken en riten ontleenden, dierenmaskers gebeeldhouwd, naar het voorbeeld van de Lubas en de Kundas. In 1970 onderging de kifwebe-samenleving inderdaad een gedaanteverandering die gepaard ging met nieuwe maskers. Bij de Zela- en Kundas-groepen werd dit type masker echter gebruikt bij profane theatrale ceremonies waarin verhalen werden opgevoerd. Matte korrelige patina. Oude restauraties van een oor en de contour.
Ooit onderworpen aan de Luba en vervolgens aan de Lunda's, namen de Zela's veel van hun gewoonten en tradities over. Zij zijn gevestigd tussen de Luvua-rivier en het Kisalé-meer en zijn thans georganiseerd in vier stamhoofden onder ...


Zie het blad

175,00

Igbo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Igbo masker

Sobere versie van het Igbo-masker geassocieerd met de geest van een jong meisje. De hoofdtooi bestaat uit drie vlechten in een verticaal boeket. De littekens zijn hier discreet, in de kolf en in arcering op het voorhoofd. Licht gebrek aan de omtrek, schaafwonden.
De Igbo's leven in het bos in het zuidoosten van Nigeria. Ze slaagden erin een diep gevoel van individualiteit te combineren met een even sterk gevoel van verbondenheid met de groep.
Het dorp is de belangrijkste sociale eenheid, de kleinste is de uitgebreide familie. Elk dorp heeft een hoge mate van autonomie en staat onder het gezag van het oudste stamhoofd.
De religie van de Igbo omvat enerzijds de god Chuku, de allerhoogste schepper, die als almachtig, alwetend en alomtegenwoordig wordt beschouwd, en anderzijds ...


Zie het blad

150,00

Antilope kuif Adone Kurumba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kurumba masker

Totemfiguur in Afrikaanse Kurumba kunst
Dit kuifmasker, emblematisch voor de meeste Kurumba-clans in het noorden van Burkina, was bedoeld om de nagedachtenis van de voorouders tijdens de rouw te eren. Het kan ook dienen als een altaar in het huis, waar de geesten van de voorouders van het geslacht wonen. Het doet denken aan de nijlpaardantilope en heeft een halfbolvormig gezichtsmasker met een lange nek waarop de kop van het dier is ontwikkeld.

Taps toelopende, slanke lijnen, die behendigheid oproepen, en geometrische decoratieve motieven onderscheiden dit masker. Gladde, satijnachtige patina, gearceerd met oker.
Ontstoppingsscheurtjes. De Afrikaanse kunstsculpturen van de Bobo , Bwa , Kurumba en Mossi , die in Burkina Faso leven, nemen vaak ...


Zie het blad

Verkocht

Chokwe Mwana Pwo masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tschokwe masker

Groot gevlochten kapsel voor dit Afrikaanse masker van de Chokwe. Dit kapsel doet denken aan de met rode aarde beklede haardracht van de Chokwe-vrouwen. Een gebeiteld fries van damborden omlijnt het voorhoofd. Gladde roodbruine patina. Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Toch hebben de Chokwe deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig overgenomen. Drie eeuwen later nam deze laatste bovendien de door interne conflicten verzwakte hoofdstad van de Lunda in, wat bijdroeg tot de ontmanteling van het koninkrijk. De Chokwé hadden geen gecentraliseerde macht maar grote stamhoofden. Zij waren het die kunstenaars aantrokken die ...


Zie het blad

Verkocht

Lunda Zambie masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lunda masker

Afrikaans masker van grote sculpturale kwaliteit, de gelaatstrekken en volumes zijn met precisie en realisme gemodelleerd, waardoor een delicaat gezicht van een zeer jonge vrouw ontstaat. Gladde, roodbruine patina. Randerosie.
Hoogte op voet: 36 cm.
De Lwena, van oorsprong uit Lunda, emigreerden in de 19e eeuw van Angola naar Zaïre, afgestoten door de Chokwe. Toen sommigen slavenhandelaren werden, vonden andere groepen hun toevlucht in Zambia en vormden de Luvale, Lovale. Hun samenleving is matrilineair, exogaam en polygaam. De Lwena en de Luvale werden bekend om hun sculpturen die de figuren van overleden voorouders en stamhoofden belichamen, en hun maskers die verband hielden met de inwijdingsrituelen van de mukanda, een geheime mannelijke vereniging die al deze groepen ...


Zie het blad

390,00

Gouro Gu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Gouro masker

Afrikaans masker Guro, gebeeldhouwd naar het beeld van de werken van de meester van Bouafle. Het beeldt een gezicht af met fijne gelaatstrekken die een amulet dragen, zoals gedicteerd door de gewoonte onder Guro-vrouwen. Dit masker kwam tussenbeide bij Zamble en Zaouli, maar zou vandaag niet meer worden gebruikt. ("Guro", ed. 5Continents, pl.13) Roodbruine matte patina. Slijtage en gebrek aan de interne contour.

Onder de groep Mande uit het zuiden, in het centrum van Ivoorkust, aan de oevers van de Bandama, zijn de Gouro georganiseerd in geslachten, en vormen de westelijke buren van de Baoulé die verschillende kenmerken leenden van hun Afrikaanse tribale kunstcreaties. Animisten gebruiken sinds de jaren vijftig een familie van maskers die verband houden met de Zaouli-dans. ...


Zie het blad

Verkocht

Ngbaka masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ngbaka masker

Initiatierituelen en Ngbaka-stamkunst.
Ondanks de afwezigheid van strepen op de neusbrug, is vastgesteld dat dit masker afkomstig is uit de Ngbaka. Het zijn de banen die hier een opeenvolging van groeven bieden, die de boog van de wenkbrauwen accentueren. Ongebruikelijk ook de perforaties van de contouren van de mond. Nette sculptuur met een gladde, satijnen, mahonie bruine patina. Lichte verliezen en kleine ongelukken.
Stam vestigde zich op de linkeroever van de Ubangui, de Ngbaka beoefenen landbouw, en hun artistieke prestaties werden geïnspireerd door die van de naburige stammen Ngbandi en Ngombe, met een onderscheidend kenmerk echter, de lijn van het voorhoofd bezaaid met lineaire keloïden. Ze zijn georganiseerd in stammen zonder politieke eenheid, onder de ...


Zie het blad

380,00

Ogbodo enyi Igbo-Izzi masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Igbo masker

Dit type hybride Afrikaans masker genaamd ogbodo enyi wat "geest van de olifant" betekent, verwijst naar de kracht en het uithoudingsvermogen van de majestueuze dikhuid. Dankzij zijn uitzonderlijke eigenschappen wordt de olifant geassocieerd met een symboliek van politieke en spirituele macht.
Deze maskers zijn herkenbaar aan hun atypische vormen in projectie. De bovenkant van het masker heeft een gebeeldhouwd hoofd.
Tweekleurige patina. Uitdroging scheurt.
In het noordoosten van de Igbo-regio werden deze maskers alleen gedragen door mannen tijdens jaarlijkse festiviteiten, waaronder het New Yam-festival, die ze op hun hoofd droegen en ze naar snelle eenzame dansen zwaaiden.


Zie het blad

390,00

Lega Bwami masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Binnen de Léga organiseerde de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Deze individuen, ook wel Warega genoemd, leven in op zichzelf staande dorpen omringd door palissaden, meestal op de top van heuvels. De rol van chef, kindi, wordt bekleed door de oudste man in de clan, die de hoogste moet zijn. Net als bij andere bosstammen jagen en ruimen mannen op, terwijl vrouwen cassave verbouwen. Maatschappelijke erkenning en autoriteit moesten ook individueel verdiend worden: de chef had zijn selectie te danken aan zijn hart (mutima), goed karakter, intelligentie en ...


Zie het blad

90,00

Baule Ndoma masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baoulé masker

Dit Afrikaanse masker Baoulé, maskerportret of Ndoma genaamd, vertoont een vredige gestalte met halfgesloten oogleden, opgetrokken door littekens die " ngole" worden genoemd.
Satijn donkerbruin oppervlak. Uitdrogingsscheur.
Deze Afrikaanse maskers portretten van de Baoulé, ndoma, die deel uitmaken van een van de oudste artistieke tradities van Baoulé en vaak een geïdealiseerd karakter vertegenwoordigen, hebben de bijzonderheid dat ze zich manifesteren op de einde van entertainment dansceremonies. Deze worden, afhankelijk van de regio, bedwo , ngblo , mblo , adjussu< /i> genoemd , enzovoort. Elk van deze maskers onderscheidt zich door de kapsels, de locatie en de keuze van scarificaties. Ze treden op tijdens dansevenementen begeleid door muziek en liederen, vieringen, ...


Zie het blad

Verkocht

Pende Giwoyo Masker, Kiwoyo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pendemasker

Genaamd Kiwoyo met de Eastern Pende, Giwoyo ch die van het Centrum, dit Afrikaanse masker nog steeds met zijn accessoires en uitgebreid met een kin riem werd gedragen in een pet over een zachte hoed, tumba . De meeste maskers van de Centrale Pende, gebeeldhouwd door de dansers, werden gedragen gekanteld op het voorhoofd, te zien in profiel. Oorspronkelijk geassocieerd met de overledene liggend op zijn luier, dit masker werd geassocieerd met begrafenis rituelen. Tegenwoordig neemt hij deel aan rustige en feestelijke ceremonies. De spendents wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de zich vestigden aan de oevers van de Kasai rivier stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, werden bedrukt op hun grote tribale ...


Zie het blad

Verkocht

Van, Vabou, Mumuye Zoomorphic masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Mumuye masker

Zoömorfische Mumuye-maskers in Afrikaanse tribale kunst
Dit masker heeft de vorm van een verlengde helm van hoorns. Twee grote gapende pupillen overstijgen een gespleten "snavel". Afrikaanse Mumuye-maskers werden uitgevoerd tijdens ceremonies ter afsluiting van de inwijdingsperioden van de " sons of va "' en tijdens grote evenementen. Elke groep had een masker gebeeldhouwd dat hun identiteit symboliseerde, buffel, aap, luipaard, enz., die de naam va of vabou droeg.

Matte ouderdomspatina, bordeauxrode highlights, knapperige agglomeraten. Kleine ongelukjes.

Het beeldhouwwerk dat afkomstig is uit de noordwestelijke regio van het midden van Benoué, van de Kona Jukun tot de Mumuye en tot aan de Wurkun-bevolking, onderscheidt zich door een relatieve ...

Kumu, Komo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kumu masker

Onder primitieve kunst maskers, werd dit Afrikaanse masker genaamd Nsembu geproduceerd in man-vrouw paren, en werd gebruikt door de vereniging van waarzeggers Nkunda binnen de clans die in het noorden van de Ituri-regio wonen.
Dit voorbeeld onderscheidt zich door het onverwachte geometrische reliëf met de neus. Het platte vlak is bezaaid met polychrome stippellijnen, die verwijzen naar de dierenwereld en de patronen die de lichamen sieren tijdens inwijdingsrituelen.
Mat patina. Uitdrogingsscheuren en schaafwonden.
Hoogte op voet: 35 cm.
De Kumu, Bakumu, Komo, leven voornamelijk in het noordoosten en in het centrum van de Democratische Republiek Congo. Hun Bantoetaal is Komo of Kikomo. Verschillende etnische groepen zijn nauw met elkaar verweven, ...


Zie het blad

190,00

 Kumu, Komo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kumu masker

Rond en verfraaid met raffia, is dit masker grotendeels uitgehold op ooghoogte, neusgaten en mond onder een massief voorhoofd. De kaak vormt een lichte uitstulping.
Onregelmatig gespikkeld oppervlak. De Kumu , Bakumu, Komo, leven voornamelijk in het noordoosten en in het centrum van de Democratische Republiek Congo. Hun Bantoetaal is Komo of Kikomo. Verschillende etnische groepen zijn nauw met elkaar verweven, begiftigd met soortgelijke verenigingen: de Mbole, de Yela, de Lengola en de Metoko. Ook hun artistieke productie vertoont grote overeenkomsten met die van de Metoko en de Lengola. Hun waarzeggerij maskers werden tentoongesteld tijdens de sluitingsceremonie van de initiatie en besnijdenis van de jongeren van de nkunda samenleving. Het is inderdaad in de Maniema-regio ...


Zie het blad

190,00

Crest Ci wara Bambara, Bamana
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ti Wara

Een vakkundig gebogen structuur, opengewerkt en gegraveerd met strepen om de jas weer te geven, vormt hier een van de varianten van Afrikaanse beeldhouwkunst Ci Wara van de Bambara, Bamana, een decoratief element dat wordt gewaardeerd door verzamelaars. Gespikkelde matte patina.

Gebeeldhouwd door de smid numu, die ook de rol van waarzegger en genezer speelt, wordt deze verticale, gestileerde kam hier weergegeven met de opeenvolgende bogen die de manen van een mannelijke antilope voorstellen. Het zou een dierlijk genie zijn genaamd Ciwara die de Bambara zou hebben geleerd het land te bewerken. Deze laatste herinneren zich de mythe door de gestileerde afbeelding van een antilope antilope, wiens naam ci wara "wild dier van de aarde" betekent. Gedragen op de schedel en op zijn ...


Zie het blad

450,00

Dan Kaoglé Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Wé Wobé Masker

Ex-verzameling Belgische Afrikaanse kunst.
Chez les Dan, het is om geëerd te worden dat geesten zich in dromen manifesteren. Vervolgens geven zij de details van de te maken maskers aan. De Afrikaanse Dan-maskers, van uiteenlopende makelij, komen in het algemeen voor tijdens zeer theatrale amusementsfeesten waarin vrouwen een hoofdrol spelen. Elk masker heeft een naam die gekoppeld is aan zijn functie. Het masker kagle , kaoglé , met driehoekige reliëfs, werd tentoongesteld in vreugdevolle evoluties waarbij de danser stokken naar het publiek gooide. De Dan sneed ook, altijd volgens de aanwijzingen van de wichelroedeloper, miniatuurmaskers naar het model van de grote maskers. Ze worden door kinderen als amuletten gedragen. Het donkere, glanzende patina van de Afrikaanse maskers van de ...


Zie het blad

380,00

Dogon Kanaga Polychrome Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dogon-masker

Afrikaans Kanaga-masker van de Dogon. In de begrafenisrituelen dansen de leden van de vereniging Awa , met maskers op het dak van het dodenhuis, om zijn ziel (nyama) naar de eeuwige rust te leiden en de levenden te verdedigen. Het Kanaga-masker wordt ook gebruikt om jagers te beschermen tegen de wraak van de prooi die hij heeft gedood. Deze kopie is ontworpen volgens een terugkerende structuur: een centrale verticale plank met "armen" bevestigd met lederen banden en een masker met hoekige kenmerken. De polychrome pigmenten werden voor elke voorstelling opgefrist. Korrelvormig oppervlak. Schaafwonden.
Als opmaat naar de begrafenis of tijdens de rouwrituelen verschijnen vele bijna identieke exemplaren op de dansvloer, nadat ze door de steegjes van het dorp zijn ...


Zie het blad

Verkocht

Gouro Gu Zaouli masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Guro masker

Dit Afrikaanse masker, met een creatieve combinatie van verschillende zoömorfe elementen, is waarschijnlijk een amusementsmasker. Zijn gezicht, omlijst door vleugels, roept een hybride wezen op, half dier, half mens, een geest van de natuur. Polychroom gelakt.
Onder de groep van de Mande in het zuiden, in centraal Ivoorkust, aan de oevers van de Bandama, zijn de Gouro in lijnen georganiseerd, en zijn de westelijke buren van de Baoulé die verschillende kenmerken aan hun Afrikaanse tribale kunstcreaties hebben ontleend. Animisten, die sinds de jaren 1950 een familie van maskers gebruiken die verbonden zijn met de dans Zaouli. Inderdaad, zoals de Afrikaanse Goli maskers van de Baule, bestaat de Guro maskerset, die betrekking heeft op de genieën van de natuur, uit twee ...


Zie het blad

Verkocht

Djimini / Ligbi Du Do Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ligbi-masker

Altijd enigszins ongebruikelijk, dit type gezichtssculptuur van de Ligbi, Djimini, wordt hier overwonnen door een snavel van calao waarvan de gebogen snavel terugkeert verticaal benadrukt de eivormige contouren van het masker. Hoogwaardige driekleurige pigmenten en vergulde metalen inleg verbeteren de gemarkeerde kenmerken van scarificies in "moustachities van chat". Smalle spleten vormen de look, en de mond komt ook neer op een dunne opening. Satijnbruine patina.
Andeblis in Ivoorkust, maar ook in Ghana, de Ligbi , geislamiseerd, werden niettemin beïnvloed door tribale sculptuur Senoufo . Ze leende neigen elementen die ze opgenomen in Afrikaanse maskers in verband met de samenleving van do . Deze gemaskerde traditie is bewaard gebleven om zich te manifesteren tijdens religieuze ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Pende Tundu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Onder de reeks Afrikaanse maskers van Mbuya-initiatie van de Pende, biedt het masker van de "dwaas" of nar, Tundu, misvormde gelaatstrekken onder een gerimpeld voorhoofd dat onbeheersbare emoties kenmerkt.
Iets okerbruin patina. schaafwonden. Hoogte op voet: 44 cm.
De westelijke Pende wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke mensen zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit nemen de Mbuya-maskers, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, een feestelijke functie aan en belichamen verschillende karakters die moeilijk te onderscheiden zijn zonder hun kostuum, ...


Zie het blad

350,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal