Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst:

Het Afrikaanse masker is zonder twijfel en met kracht, wat het vertegenwoordigt, wat het belichaamt. Het kan een voorouder zijn, een geest, enz. .... Dit is de reden waarom Afrikaanse maskers als mensen worden behandeld, ze worden gevoed met offers, ze hebben persoonlijke heiligdommen. De meeste Afrikaanse maskers zijn gemaakt om te dansen. Fang, Punu, Baule, Lega, monochroom of polychroom, zoömorf, antropomorf of zelfs hybride, bedekt met kaolien, ruw of met een offerpatina, ze zijn verbonden met rituele culten, met verschillende functies (landbouw, initiatie, begrafenissen, inhuldiging enz...). Sommige hebben een sociale, juridische, politionele of vredestichtende rol.


Salampasu Masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Salampasu Masker

Een verzachte versie van het Mukinka-masker van de Salampasu, dit tweekleurige masker gekoppeld aan de samenleving van krijgers werd tentoongesteld bij begrafenissen in verband met de eerdere inwijdingen van de overledene. Hij nam ook deel aan de inwijdingsrituelen. Sommige van deze maskers waren zo gevreesd dat alleen al hun naam vrouwen en kinderen afschrikte. Mat patina.
De Salampasu, die van jacht en landbouw leven, vormen een stam van de Lulua-groep en zijn gevestigd tussen de Democratische Republiek Congo en Angola, ten oosten van de Kasai-rivier. Ze worden in het westen en zuiden omringd door de Tschokwe en de Lunda, en in het noorden en oosten door de Kete en de Lwalwa. Een hiërarchie van maskers, eenvoudige houten kasangu-maskers en met koper bedekte mukinka-maskers, werd ...


Zie het blad

240,00  192,00

Klein Teke Tsaayi Kidumu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Teke masker

De pictogrammen van de Afrikaanse maskers Téké van Gabon benadrukken tegenstellingen die de dualiteit in het universum symboliseren: hun oppervlak is verfraaid met geometrische patronen beschilderd met polychrome pigmenten. Naast maansymboliek verwijzen deze pictogrammen naar regionale lichaamsscarificaties. Het is een plankmasker dat de drager met een gevlochten lint tussen de tanden houdt. De perforaties werden gebruikt om veren en vezels te bevestigen die de harmonie van het kostuum perfectioneerden. Alleen de Tsaayi, onder de Téké-subgroepen van Gabon, produceerden vanaf het midden van de 20e eeuw houten maskers. Ze werden gebruikt door leden van de geheime mannelijke kidumu-broederschap (kidumu is de naam van het genootschap, de dans en het masker), bij de begrafenissen van ...


Zie het blad

Verkocht

Gouro Zamble masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Zamble masker

br>Verboden, de maskers van het Gyé genootschap, of Dyé, mochten niet door vrouwen worden gezien. Dit Afrikaanse masker, een heilig masker dat een natuurgeest belichaamt en dierlijke elementen combineert die doen denken aan het luipaard en de antilope, is de Zamblé, een mannelijke mythische held. De kleuren zijn nu vervaagd.
Hoogte op voet: 54 cm.
Onder de Mande-groep in het zuiden, in centraal Ivoorkust, aan de oevers van de Bandama, zijn de Gouro in lijnen georganiseerd, en zijn de westelijke buren van de Baoulé die verschillende kenmerken aan hun Afrikaanse tribale kunstcreaties hebben ontleend. Animisten, die sinds de jaren 1950 een familie van maskers gebruiken die verbonden zijn met de dans Zaouli. Inderdaad, zoals de Afrikaanse Goli maskers van de Baule, bestaat ...


Zie het blad

Verkocht

Lega Masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega Masker

Bwami-initiatiemasker, dat het verwerven van een bepaalde individuele wijsheid en moraliteit aangeeft. Dit masker is relatief groot en heeft een afgebrokkeld grijs patina, dat op sommige plaatsen patronen onthult die de littekens tijdens het gebruik oproepen.
Verliezen, schaafwonden.
Binnen de Léga gevestigd op de westelijke oever van de rivier de Lualaba, in de DRC, organiseerde de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. De rol van chef, kindi, wordt bekleed door de oudste man in de clan, die de hoogste moet zijn. Net als bij andere bosstammen jagen en ruimen mannen op, terwijl vrouwen cassave verbouwen. Maatschappelijke erkenning en autoriteit moesten ook ...


Zie het blad

180,00  144,00

Kongo Lumbu Afrikaans masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lumbu masker

Collectie Afrikaanse kunst Jauregui.
Compositioneel werk met elementen van het Kongo-Lumbu-type. Een zekere sereniteit kenmerkt de Afrikaanse maskers van Gabon. Fluweelachtige matte patina, erosies.

Dit type masker verscheen tijdens de Okuyi-dans en de culten gewijd aan de voorouders, rituele praktijken die met de Punu werden gedeeld. Binnen de groep genaamd Shira, vestigde de Lumbu Loumbu, Balumbu, van Bantoe-oorsprong en afkomstig uit het Congo-koninkrijk, zich aan de kust van Gabon en in de Republiek Congo, in het midden Ogooue. Ze bewaren de beenderen van hun voorouders in reliekschrijnmanden versierd met beeldjes en andere prestigieuze voorwerpen.
Onder de Lumbu is de boyo een lokaal equivalent van de mwiri: hij was verantwoordelijk voor het handhaven ...


Zie het blad

240,00

Markha helmmasker van Ntomo
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Warka masker

Gesneden in dicht hout, dit masker met een ruime kuif wordt verlengd door een gezicht met een lange rechthoekige neus. Ongewone, lange paardenhaar wimpers versluieren de look. De gereduceerde mond vormt een lichte steenbolk in de punt van de kin. Decoratieve metalen elementen zijn een van de specifieke kenmerken van marka sculpturen. Korrelig mat patina, goudbruin.
In Afrikaanse kunst, de Marka , Maraka in Bamana, Warka , of Sarakolé, zijn islamitische stadsbewoners van Soninke-oorsprong, gevestigd in het zuiden van Niger, verspreid sinds het einde van het Ghana-rijk in Mali, Mauritanië en Senegal. Ze spreken nu Bamana en hebben veel van de Bambara-tradities overgenomen, zoals de Ntomo en de Koré, initiatieverenigingen die maskers gebruikten tijdens hun ceremonies. De ...


Zie het blad

390,00  312,00

Kuba Pwoom itok initatie masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kuba masker

Dit Afrikaanse masker Kuba/Bushoong, genaamd Ishyeenmaal, Ishendemale of zelfs Pwoom itok, heeft conisch uitstekende pupillen die doen denken aan die van de kameleon. De snit van het kapsel was dat van Kuba-vrouwen. Het masker heeft een matte patina. Slijtage en erosies.
Hoogte op voet: 36 cm.
De meest productieve groep Afrikaanse kunst uit West-Kasai, de Kuba, of bliksemmensen, ontwikkelden hun kunst rond de koninklijke persoon. Deze prestigieuze cultuur werd beroemd door zijn maskers, waaronder de grote koninklijke maskers, zeer uitgebreide machtsvoorwerpen die als betaalmiddel tussen groepen werden gebruikt. Ook beroemd zijn hun Ndop koninklijke beeldjes en de "fluwelen van Kasai". Er worden meer dan twintig soorten maskers gebruikt, met betekenissen en functies die van groep ...


Zie het blad

290,00  232,00

Wapenschild masker "Sogi ni kun" Bambara Koni
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bamana kuif

Het zou een dierlijk genie zijn genaamd Ciwara die de Bambara zou hebben geleerd het land te bewerken. Deze laatste herinneren zich de mythe door middel van kammaskers, waarvan dit voorbeeld een zeldzame abstracte versie uit de Sikasso-regio vormt, vergezeld van gestileerde zoömorfische figuren. De smalle structuur is vlak, opengewerkt en brengt geometrische patronen en dierenkoppen samen.
Fluweelachtige matte patina, schaafwonden, uitdrogingsscheurtjes.
Gevestigd in Midden- en Zuid-Mali, de Bambara , Bamana" of "ongelovigen ", zoals de moslims ze hebben genoemd, behoren samen met de Soninke en de Malinke tot de grote Mande-groep. Gedragen op het hoofd en op zijn plaats gehouden door een mandenmakerij, begeleidden de kammen de dansers tijdens de rituelen van de tòn, een ...

Mbole Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Mbole Masker

Het Afrikaanse masker Mbole komt in het spel tijdens de begrafenis van Lilwa hoogwaardigheidsbekleders of wordt gebruikt door de smid tijdens besnijdenisrituelen. De ogen en mond zijn in het platte oppervlak gesneden, het voorhoofd en de neus vormen een licht reliëf. Polychroom mat patina.
Hoogte op voet: 44 cm.
De provincie Lualaba had verschillende hechte etnische groepen met vergelijkbare verenigingen. De Mbole en de Yela staan ​​bekend om hun beelden die volgens D. Biebuck opgehangen mannen belichamen, ofika genaamd. De lilwa, een vereniging met dogmatische inwijdingsrituelen, oordeelde en veroordeelde degenen die zich schuldig maakten aan overtredingen van de opgelegde regels, die echter uitzonderlijk bleven. Deze overtredingen varieerden van moord tot overspel tot het ...


Zie het blad

250,00

Kela Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kela Masker

De kenmerken van dit Kela, Yela-masker zijn geconcentreerd in de onderste helft van een gezicht waarin het ruime ronde volume van het voorhoofd opvalt. Brede gekleurde groeven versterken de rondingen. Smalle gerimpelde ogen en een dunne mond contrasteren met een sterke haakneus. Polychroom mat patina. Erosies en scheuren door uitdroging.

De provincie Lualaba had verschillende hechte etnische groepen met vergelijkbare verenigingen. De Mbole en de Yela, Kela, staan ​​bekend om hun beelden die volgens D. Biebuck opgehangen mannen belichamen, genaamd ofika. De lilwa , een vereniging met dogmatische inwijdingsrituelen, oordeelde en veroordeelde tot het ophangen van degenen die zich schuldig maakten aan overtredingen van de opgelegde regels. Deze overtredingen varieerden van moord ...


Zie het blad

250,00

Wé Masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Wé Masker

De Wé beeldhouwen Afrikaanse maskers die het resultaat zijn van in elkaar grijpende stilistische vormen. De Dan , in het noorden, en de Wé in het zuiden (groep Krou inclusief de Guéré , de < i> Wobé in het noordoosten en de Wé van Liberia genaamd Kran of Khran), maakten gebruik van frequente leningen vanwege hun nabijheid. De elementen van de struik, in dit geval verwijzingen naar de dikhuid, worden geassocieerd met menselijke eigenschappen die de dualiteit van het goddelijke markeren. Vóór de jaren zestig begeleidden de maskers, waarvan de uitwerking werd geïnspireerd door de bezoeken van de geesten tijdens dromen, de meeste activiteiten zoals oorlog, dansen, zingen, jagen. Elk van deze maskers had een naam die verband hield met zijn functie. Het bleef eigendom van de afstamming ...


Zie het blad

380,00  304,00

Bete / Gouro Tohourou Gezichtsmasker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Guro Masker

Ex-verzameling Belgische Afrikaanse kunst.
De Bété vormen een volk dat is gevestigd op de linkeroever van de Sassandra-rivier in het zuidwesten van Ivoorkust. Hun maskers, die dicht bij de Kouya en de Niabwa staan, lijken qua ontwerp en functie sterk op elkaar. Deze door de Niabwa geïntroduceerde maskers werden gekerfd met het doel psychologische voorwaarden te scheppen die gunstig zijn voor rituelen. Elk van hen had een geheime naam en materialiseerde de krachten van het woud.  Ter beschikking van het opperhoofd werden zij tentoongesteld tijdens begrafenisplechtigheden of ter gelegenheid van de grote feesten van ontmoetingen tussen verschillende dorpen. Volgens Koré, in "Masques vivants de Côte d'Ivoire", omvatten de Bété-maskers twee soorten: het zangmasker tohourou en het ...

Afrikaans masker Bété/Dida
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bete masker

Het is voornamelijk in West-Ivoorkust dat Bété maskers gebruikt waarvan de stijl is beïnvloed door de vereniging van maskers GLA populaties Wobé en Guéré , samen genaamd Wé of "men die gemakkelijk forgive". dit naturalistische masker, uit de Centraal-westelijke regio van Ivoorkust op de grens van het land Dida, is gesneden uit zwaar hout. Het heeft een hoog eivormige voorhoofd, zetel van wijsheid en reflectie, die een middelste richel gemarkeerd door messing nagels verdeelt. Het kapsel gescheiden in drie wordt verhoogd met kaolin. De uitstekende, half gesloten palpebrale spleten zijn omgeven door parallelle uitscheping. De mond is ajar. Een uitgroei vormende kraag, bekleed met interliniëring parels en een Raffia baard, grenst aan het onderste deel. Abraded satijnen Skate. Resten ...


Zie het blad


Verkocht aan 130.00 Zoek een soortgelijk object

Pende Tundu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Onder de reeks Afrikaanse maskers van Mbuya-initiatie van de Pende, biedt het masker van de "dwaas" of nar, Tundu, misvormde gelaatstrekken onder een gerimpeld voorhoofd dat onbeheersbare emoties kenmerkt.
Iets okerbruin patina. schaafwonden. Hoogte op voet: 44 cm.
De westelijke Pende wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke mensen zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit nemen de Mbuya-maskers, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, een feestelijke functie aan en belichamen verschillende karakters die moeilijk te onderscheiden zijn zonder hun kostuum, ...


Zie het blad

180,00

Ungulali Idoma Kuifmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Idoma masker

De Afrikaanse maskers die als kammen worden gedragen, variëren onder de Idoma, zoals dit figuurmasker met daarop matten, waarvan sommige bovenaan in voluten oprijzen. Lineaire scarificaties in tralies sieren het gezicht, de zwart getinte mond staat wijd open op metalen tanden. De hoofdtooi zou ochobo heten en is gerelateerd aan de osobo-dans. Het hoofd vormde het bovenste deel van een kammasker van hetzelfde type als ungulali maskers.
Tweekleurige matte patina, korrelige resten.
De Idoma leven aan de samenvloeiing van de Bénué en de Niger. Met een getal van 500.000 zijn het boeren en handelaren. Er zijn Igbo-, Cross River- en Igala-invloeden in hun kunst en gebruiken en het is vaak moeilijk om ze te onderscheiden van hun buren. Okua-maskers worden gedragen onder de zuidelijke ...


Zie het blad

Verkocht

Lele Masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lele Masker

Afrikaans masker Lele waarvan de fijne, zorgvuldig gedetailleerde kenmerken, bekroond door een gebeiteld kapsel, voortkomen uit een bijna plat oppervlak. Het masker wordt verlengd door een gewatteerde structuur in vlechtwerk en raffia waarvan de linten om het gezicht terugkomen. Klein gebrek. Glanzend zwart patina.
De Lélé, dicht bij de Tschokwe en de Pende, wonen in het westen van het Kuba koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van het Kuba-land. Beide groepen sieren hun prestigeobjecten met vergelijkbare motieven. Hun samenleving geleid door een "nymi"-koning, omvat drie klassen, die van de Tundu of krijgsheren, de Batshwa ("zij die de Tundu-autoriteit") en de Wongo genoemd naar de naam van de naburige etnische groep. De rituele ceremonies ...


Zie het blad

290,00  232,00

Grebo Kru Liberia Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Grebo Masker

Afrikaanse kunst uit Ivoorkust en zijn fantastische maskers.
Uitgerust met zes paar buisvormige ogen, verwijzend naar de uitdrukking die vaak wordt aangehaald in West-Afrika "vier ogen", die een persoon kwalificeren die is begiftigd met vermogens van helderziendheid, vertoont dit Kru-platenmasker een afwisselende polychromie.

De Kru zijn onderverdeeld in vierentwintig subgroepen, waaronder de Grebo, die in het zuiden van Liberia en in het zuidwesten van Ivoorkust leven. Hun leider is de bodio, die in afzondering leeft.In tegenstelling tot de meeste West-Afrikaanse bevolkingsgroepen, zijn ze niet onderworpen aan de Poro-samenleving. Hun maskers met buisvormige gezwellen zouden van oubi oorsprong zijn, en zouden de mythische wezens kunnen symboliseren die de bossen ...


Zie het blad

Verkocht

Bamileke Té mam bu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bamileke masker

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst

In de streek van Batoufam, in het gebied van de Bamileke, wordt dit type Afrikaans masker vervaardigd met bolle wangen die bij de blazer horen, uitpuilende ogen, een lange borstelige neus en uitgesneden tanden. Het masker is bedoeld om op het hoofd te worden gedragen en is uitgehold om het gewicht te verminderen, met een bossige kraag van raffia. Gelegen in het grensgebied van Nigeria, de noordwestelijke provincie van Kameroen, het Grasland wordt gevormd door verschillende etnische groepen: Tikar, Anyang, Widekum, Chamba, Bamoun en Bamileke. Verscheidene gecentraliseerde stamhoofden, of koninkrijken, gebaseerd op gebruikelijke verenigingen, geheime genootschappen, zijn georganiseerd rond de Fon die naar verluidt over brede ...


Zie het blad

Verkocht

Metoko, Mitoko, Nkudu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Metoko masker

Een ietwat verdwaasde fysionomie voor dit Afrikaanse masker van de Metoko , Mituku , gewoonlijk getoond op de begrafenissen van Bukota leden. Lichtbruine patina ingelegd met kaolien.
Hoogte op voet: 38 cm. Scheuren door uitdroging. De etnische groepen Mbole, Yela, Lengola en Metoko, die overeenkomsten vertonen in hun samenlevingen, leven op de linkeroever van de Zaïre-rivier, in de Lualaba-regio van het vroegere Katanga. Ook de plastische werken van deze groepen vertonen gelijkenissen.
Hun vereniging, de Butoka , die zowel mannen als vrouwen herbergt, is het equivalent van de Bwami vereniging van de Lega. De sculpturen, vaak geometrisch en versierd met gekleurde vlekken, speelden een rol in het kader van inwijdingsceremonies, en werden dan geplaatst op de graven van ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Lwalwa klein masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lwalwa masker

Gereduceerd masker van het type lwalwa, begiftigd met onderscheidende kenmerken, zoals het concave, puntige gezicht, met een krachtige neus waarvan de rand naar de top loopt.
Hoogte op voet: 30 cm.
De Lwalwa wonen in de buurt van de Kasai-rivier, tussen Angola en Zaïre. De Lwalwa, die historisch gezien een matrilineaire samenleving hadden, namen, na te zijn beïnvloed door Luba en Songye, een patrilineair systeem aan binnen hun rudimentaire politieke en sociale organisatie. Het mannelijke nkaki-masker, gesneden in mulela-hout, is een van de vier soorten maskers die worden geproduceerd door de bevoorrechte kaste gevormd door hun beeldhouwers: deze ambachtslieden, volgens hun verdiensten, kan chef-kok worden en dansen organiseren, waaronder de balango, waarbij acrobatiek wordt ...


Zie het blad

Verkocht

Lwalwa-masker, Lualua
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lualua-masker

Het Afrikaanse masker mannelijke nkaki, nkaaki, van rode of bruine kleur volgens M.L. Félix, uit hout gesneden mulela, is een van de vier soorten van maskers geproduceerd door de bevoorrechte kaste gevormd door de Lwalwa-beeldhouwers. Deze ambachtslieden kunnen, op basis van hun verdiensten, chef-kok worden en dansen organiseren, waaronder de balango, waarbij acrobatiek wordt uitgevoerd door jonge dansers.
Deze maskers worden vervolgens tentoongesteld, of gedragen tijdens inwijdingsceremonies, of om de geesten te kalmeren na een mislukte jacht.
Een driehoekige hoofdtooi overwint het smalle gezicht gemarkeerd met de neus die de gebeeldhouwde werken van de Lwalwa identificeert. Deze laatste bieden ook terugkerende geometrische kenmerken. Geschaafde bruine patina.
De ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal