Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst:

Het Afrikaanse masker is zonder twijfel en met kracht, wat het vertegenwoordigt, wat het belichaamt. Het kan een voorouder zijn, een geest, enz. .... Dit is de reden waarom Afrikaanse maskers als mensen worden behandeld, ze worden gevoed met offers, ze hebben persoonlijke heiligdommen. De meeste Afrikaanse maskers zijn gemaakt om te dansen. Fang, Punu, Baule, Lega, monochroom of polychroom, zoömorf, antropomorf of zelfs hybride, bedekt met kaolien, ruw of met een offerpatina, ze zijn verbonden met rituele culten, met verschillende functies (landbouw, initiatie, begrafenissen, inhuldiging enz...). Sommige hebben een sociale, juridische, politionele of vredestichtende rol.


Epa Ekiti Yoruba Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Yoruba Masker

De Ekiti van het noordoostelijke deel van de Yoruba regio gebruiken polychrome heaume maskers die geassocieerd worden met Epa verering, als illustratie van de welvaart van de gemeenschap.
Ze verschijnen bij begrafenissen of overgangsrituelen.
De basis van het janiformasker, ikoko genaamd, wordt bekroond door een schaal, vervolgens door een tweede met gekartelde randen, waarop verschillende figuren zijn opgericht. De vrijlating van deze maskers, die door hun eigenaars zullen zijn beschilderd, vindt om de twee jaar plaats. Ondanks het gewicht van de maskers, voeren de dansers spectaculaire acrobatische vertoningen op. Men gelooft ook dat deze ceremonies de vruchtbaarheid verhogen.
Polychroom korstig patina, schaafwonden. De Yoruba, meer dan 20 miljoen, bezetten het ...


Zie het blad

Verkocht

Buglé Dan Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Masker

Afrikaanse kunst en diversiteit van maskers Dan
Anthropo-zoomorphic Afrikaans lichaam waarvan het uiterlijk doet denken aan de olifant, zijn sculptuur bestaat uit een gelaagde frontale ruimte waarvan het platform is uitgerust met een metalen haak. Diepe losangische insnijdingen vormen een bovenste fries. Een nok scheidt verticaal het onderste gebied, een gemeenschappelijk kenmerk van de maskers die zijn verstrikt in relatie tot de etnische keloïde. De originaliteit van het masker bestaat uit twee semi-schijven in reliëf samenstellen van de wangen aan weerszijden van een buisvormige mond. Deze vorm eindigt in een cirkelvormige, gapende mond, bekleed met kaolien gebleekte tanden. Elementen voegen zich bij het stuk, zoals een strook leer rond de "trompe", en een grijze katoenen stof ...


Zie het blad

270,00

Songye Kifwebe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

De stammenmaskers van de Songye .
Afrikaans masker van de Songye-etnische groep, in het zuiden van de Democratische Republiek Congo. Met een hoge sagittale kuif wordt dit masker, hier van kleiner formaat, als mannelijk beschouwd, in tegenstelling tot het vrouwelijke dat door een kuif wordt benadrukt. De prominente kenmerken geven het een krachtig karakter. Mat patina, schaafplekken.
Er kunnen drie varianten van dit Kifwebe( pl. Bifwebe) of "dodenjager"(Roberts)-masker worden onderscheiden: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage of zelfs afwezige kuif, en tenslotte de grootste belichaming van macht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, wordt tijdens grote ceremonies ...


Zie het blad

340,00

Lega Lukwakongo masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Gebleekt kaolien gezicht, uitstekende amandeloogleden in holle oogkassen, smalle mond geplaatst in het einde van de kin, make-up van de traditionele canons van deze Afrikaanse lega masker. Dit stammenmasker wees op het stadium dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving die uit verschillende rangen bestaat, en die werd vergezeld door de vrouwen wier echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van de ngandu. Satijnbruine patina, helder kaolienresidu.
Hoog op een basis: 44 cm. Binnen de Lea, de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociaal en politiek leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba ...


Zie het blad


Verkocht aan 65,00 Zoek een soortgelijk object

Kongo Yombe Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo Masker

Dit Afrikaanse masker was het voorrecht van de nganga, de priester-vinnaar. Zijn mediumnische capaciteiten, die de Kongo dacht te begunstigen dankzij de inname van hallucinogene stoffen, worden onthuld door de blik op de uitgeholde leerlingen. Dit soort maskers werden ngobudi genoemd in verband met iets angstaanjagend, terroriserends. Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig in initiatiefprocessen, werden door fetisjisten gebruikt tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden ze ook gebruikt om personen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap konden verstoren. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk zich onder leiding van hun koning Ne Kongo in een regio op het kruispunt van de grenzen tussen wat nu de DRC, Angola en Gabon is. Twee eeuwen later kwamen de ...


Zie het blad

260,00

Klein Kongo Yombe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo Masker

Een panage van de nganga, de konko priester van Kongo, dit Afrikaanse masker van kleine omvang en realistisch type neemt kongo karakters, zoals de blik op de doorboorde leerling. De psychische vermogens, die de Kongo dachten dat ze bevorderd door het nemen van hallucinogene stoffen, worden onthuld door de brede ogen blik. Dit soort maskers werden ngobudi genoemd verwijzend naar een verschrikkelijk, angstaanjagend iets. Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig in initiatieprocessen, werden gebruikt door fetisjisten tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden ze ook gebruikt om individuen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap konden verstoren.
Oranje bruine patina, schaafwonden. Kleine resten van rode pigmenten op de ogen en mond. Uitstekende staat. ...


Zie het blad

260,00

Lele, Bashilele masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lele masker

In de categorie van maskers met een vlakke structuur, heeft dit Lele masker laag reliëf kenmerken. Het ongewone kapsel vormt boven elkaar liggende banden. Semi-satijn patina.
De Lele, buren van de Tschokwe en de Pende, leven in het westen van het Kuba-koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong in Kuba-land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven. Hun samenleving, geleid door een " nymi" koning, bestaat uit drie klassen, die van de Tundu of krijgshoofden, de Batshwa ("zij die het Tundu-gezag verwerpen") en de Wongo, genoemd naar de naburige etnische groep. De rituele ceremonies staan onder het gezag van de oudsten, stamhoofden van elk dorp die de geheimen van de geneeskrachtige planten kennen. Deze oudsten ...


Zie het blad

180,00

Baoule/Yohoure masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baule masker

Dit tribale kunstbeeld van een gezicht met delicate trekken heeft een satijnzwarte patina. De neergeslagen oogleden zijn gemarkeerd door kaolien accenten.
Deze portretmaskers van de Baule, ndoma , die deel uitmaken van een van de oudste Baule artistieke tradities en vaak een geïdealiseerd karakter voorstellen, hebben de bijzonderheid te verschijnen aan het einde van ceremonies van amusementsdansen.Ze worden, naargelang de streken, bedwo , ngblo , mblo , adjussu , enz. genoemd.... Elk van deze maskers onderscheidt zich door haardracht, plaats en keuze van de scarificatie, enz... Ook wel Gbagba genoemd, verpersoonlijken zij sierlijke jonge meisjes of mannen wier dapperheid of kwaliteiten van integriteit vermaard zijn. De nieuwe generaties vervangen deze Mblo-dansen, die in ...


Zie het blad

240,00

Teke Masker - Tsaayi Kidumu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Teke Masker

Alleen de Tsaayi, onder Gabon's Téké subgroepen, produceerden al halverwege de 19e eeuw houten maskers. Ze werden gebruikt door leden van de geheime mannelijke broederschap kidumu (de kidumu is de naam van de samenleving, dans en masker), dansen op de begrafenissen van dorp notabelen of op bruiloften en andere belangrijke ceremonies. Sinds de onafhankelijkheid van Congo zijn ze steeds meer verschenen bij de viering van vreugde. Deze sculptuur met behulp van de plank masker is niet uitgerust met oogperforaties en kan een doos masker.
De pictogrammen van de Téke maskers benadrukken tegenstellingen die de dualiteit in het universum symboliseren: cirkelvormig, ze worden horizontaal verdeeld door een band en hun oppervlak is versierd met geometrische patronen geschilderd met witte, ...


Zie het blad

Verkocht

Dan/Toma masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Toma masker

Dit masker heeft kenmerken gemeen met de Dan en de Toma van Liberia. Op het vooruitstekende voorhoofd staat een gezicht dat in verband wordt gebracht met "paspoortmaskers", miniatuurmaskers die als magische talismannen fungeren. Instituties zoals het Poro mannengenootschap zijn in gebruik bij verschillende stammen aan weerszijden van de grenzen van Guinee, Liberia en Sierra Leone. De inwijdingen van de jongeren die aan deze verenigingen verbonden zijn, eindigen met gemaskerde feestelijke plechtigheden.
Fluweelachtige matte patina.
De Toma van Guinee, in Liberia Loma genoemd, leven in het woud, op grote hoogte. Zij zijn beroemd om hun landai plankmaskers, bedoeld om de inwijdingsrituelen van de poro vereniging die hun samenleving structureert, te verlevendigen, en die de ...


Zie het blad

380,00

Lega Bwami masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Masker voor een ovaal gezicht, waarbij de hartvormige banen een asymmetrische uitstraling hebben. Resterende korsten van kaolien. Gouden patina. Dit houtsnijwerk gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een leergezelschap bestaande uit verschillende rangen, en met echtgenotes waarvan de echtgenoten het derde niveau hadden bereikt, dat van de ngandu. Hoogte op voet: 29 cm.
Binnen de Lega organiseerde de Bwami, een vereniging die openstond voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Bij rituele ceremonies werden Idumu-maskers aan ingewijden ...


Zie het blad

350,00

Het masker van Markha van Ntomo
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Markha-masker

Dit masker met een slanke kaak heeft een rechthoekige neusrug die een smalle prominente mond overstuwt. Specificiteit van de sculpturen marka, metaal in de vorm van platen die de volumes van het gezicht benadrukken, wordt verfraaid met parallelle lijnen en doorspekt met stippellijnen. Gespikkeld en mat patina, fluweelachtig. Licht geoxideerd metaal.
br>In Afrikaanse kunst, de Marka , Maraka en Bamana, Warka, of Sarakolé, zijn moslim stedelingen van Soninke oorsprong, gevestigd in het zuiden van Niger, verspreid sinds het einde van het Ghanese rijk in Mali, Mauritanië en Senegal. Ze spreken nu bamana en hebben veel van de Bambara tradities, zoals Ntomo en Koré , initiatie samenlevingen die maskers gebruikt tijdens hun ceremonies. De beeldhouwers van de Afrikaanse kunst Bambara en ...


Zie het blad

100,00

Anang Idiok ekpo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Anang mask

Ziekte masker, mogelijk een pathologie die verband houdt met de moerassige omgeving waarin de Cross River Anang leven. Deze laatsten zouden verwant zijn met de naburige Ibibios die idiok-maskers van hetzelfde type gebruiken. Deze gebeeldhouwde schedelachtige gezichten weerspiegelen een gevaarlijke geest.
Schaafwonden, droge patina.
De Ibibios zijn een West-Afrikaans volk, dat vooral voorkomt in het zuidoosten van Nigeria (Akwa Ibom State), maar ook in Ghana, Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Geheime genootschappen zijn talrijk onder de Ibibio die ten westen van de Cross River wonen. Zonder een gecentraliseerde regering is hun sociale organisatie vergelijkbaar met die van de naburige Igbo. De voorouderverering, die gedeeld wordt door de Oron en Eket die zich op de ...


Zie het blad

290,00

Salampasu Dieren Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Salampasu masker

Dit Salampasu-masker is herkenbaar aan het bolronde voorhoofd en de vorm van de neus, en heeft ook een versiering in parallelle streeppatronen. Maar zijn hoofdtooi maakt hem bijzonder. Semi-satijn patina, schaafwonden. De Salampasu, die leven van de jacht en de landbouw, zijn een krijgersvolk dat deel uitmaakt van de Lulua-groep en zich vestigt tussen de Democratische Republiek Kongo en Angola, ten oosten van de Kasaï-rivier. Zij worden in het westen en zuiden omringd door de Tschokwe en de Lunda, en in het noorden en oosten door de Kete en de Lwalwa. Een hiërarchie van maskers, eenvoudige houten maskers kasangu en met koper bedekte maskers mukinka , werd geassocieerd met het krijgersgenootschap mungongo (pl. bangongo ). Het dragen van deze maskers hing af van een grote inbreng ...


Zie het blad

380,00

Songye Kifwebe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

De stammenmaskers van de Songye .
Afrikaans masker van de Songye-etnische groep, in het zuiden van de Democratische Republiek Congo. Met een hoge sagittale kuif wordt hij als mannelijk beschouwd, in tegenstelling tot de vrouwelijke, die een lagere kuif heeft. De prominente kenmerken geven het een krachtig karakter. Schaafwonden.
Er kunnen drie varianten van dit Kifwebe(pl. Bifwebe) of "de dood achterna"(Roberts)-masker worden onderscheiden: het mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, het vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage of zelfs afwezige kuif, en tenslotte het grootste belichamende machtsmasker (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, wordt tijdens grote ceremonies gedragen met een lang kostuum en een lange baard ...


Zie het blad

240,00

Sundi Ndunga / Yombe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Sundi masker

De Afrikaanse maskers naturalistisch van de Kongo clans.

Volgens de bronnen behoorden deze maskers toe aan wichelaars, aan het Ndunga genootschap, of werden zij gedragen tijdens begrafenisrituelen.
Het gezicht is naturalistisch van karakter, omlijst door oren, met een mond die twee enkele tanden vertoont, een afgeplatte neus en smalle spleten voor de ogen. Hij draagt ook een keppel. Zacht hout, geschuurd mat patina.
De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden zij een beeldhouwwerk met een gecodificeerd ...


Zie het blad

340,00

Pende Mingangi, Minyangi masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Afrikaans masker bekend als minyangi , een kleinere versie van de giphogo , die het recht aangeeft om vergoedingen te ontvangen van ondergeschikte stamhoofden na besnijdenisrituelen. Dit masker werd mettertijd platter om op de deur van de hut van het stamhoofd te passen. De uitsteeksels aan de bovenkant zijn geen hoorns, maar symboliseren de wapens van het opperhoofd. Mat polychroom patina. Een beetje vermist. De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de realistische Mbuya-maskers, ...


Zie het blad

180,00

Lega Kayamba klein masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Verkleinde versie van dit Afrikaanse Legamasker met hoorns ter identificatie. Satijn patina, residu van kaolien. Deze maskers gaven het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerend genootschap dat uit verschillende rangen bestond, en waaraan echtgenotes deelnamen wier echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van de ngandu. Wordt verkocht met voet. Totale hoogte: 24 cm.

Binnen de Lega organiseerde de Bwami-vereniging, die openstond voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, leven zij in op zichzelf staande dorpen, ...


Zie het blad

280,00

Wé Guéré Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Wé Masker

Verschillende uitwassen geven dit krijgersmasker, dat geacht wordt angst aan te jagen, een fantastisch uiterlijk. In het midden, kleine gaatjes die de ogen vormen. Het satijnen patina waarop gedeeltelijk afgeschilferde resten agglomereren, wordt vergroot door de schittering van gouden accenten.
De Wé produceerden Afrikaanse maskers die het resultaat zijn van in elkaar grijpende stijlvormen. De Dan , in het noorden, en de Wé van het zuiden (de Krou groep met inbegrip van de Guéré , de Wobé van het noordoosten en de Wé van Liberia genaamd Kran of Khran), maakten gebruik van veelvuldige ontleningen vanwege hun nabijheid. De elementen van de struik, vooruitstekende volumes van het voorhoofd, hoorns en hoektanden, zoömorfe kaken in sommige gevallen die de gapende muil van ...


Zie het blad

180,00

Genezen Wé Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Wé Mask

Ex-verzameling Franse Afrikaanse kunst.
Les Wé , etnische groep uit het westen van Ivoorkust hebben Afrikaanse maskers vervaardigd die het resultaat zijn van met elkaar verweven stijlvormen. De Dan, in het noorden, en de Wé uit het zuiden (groep Krou bestaande uit de Guéré, de Wobé uit het noordoosten en de Wé uit Liberia genaamd Kran of Khran), maakten gebruik van frequente leningen vanwege hun nabijheid. De elementen van de struik, de vooruitstekende delen van het voorhoofd die aan een hoorn doen denken, de zoömorfe kaak, worden in verband gebracht met menselijke trekken die de dualiteit van het goddelijke aangeven. Vóór de jaren zestig begeleidden maskers, waarvan de vervaardiging was geïnspireerd door het bezoek van geesten tijdens dromen, de meeste activiteiten zoals ...


Zie het blad

180,00

Groot masker Kumbukutu Ndunga Woyo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Woyo masker

Aanvankelijk gemaakt van een kalebas, werden de maskers Ndunga vervolgens uit hout gesneden. Ze werden gedragen accessorized met een bananenblad pak. De hele zaak verwees naar een schijnheilig gezegde. De bakama was een burgerlijke orde regelgevende maatschappij met verschillende niveaus, met inbegrip van bandunga, geheime politie en godsdienstig gezag. De maskers verschenen later tijdens rituelen van zuivering of bescherming tegen calamiteiten, bij begrafenissen van hoogwaardigheidsbekleders, of inducties van leiders. Lokaal gechipt polychroom knapperige patina.
De Vili, de Lâri, Sûndi, Woyo, Bembé, Bwende, Yombé en Kôngo vormden de Kôngo groep, onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor-, koper- en slavenhandel. Op ...





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100