Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Maskers:

Het Afrikaanse masker is zonder twijfel en met kracht, wat het vertegenwoordigt, wat het belichaamt. Het kan een voorouder zijn, een geest, enz. .... Dit is de reden waarom Afrikaanse maskers als mensen worden behandeld, ze worden gevoed met offers, ze hebben persoonlijke heiligdommen. De meeste Afrikaanse maskers zijn gemaakt om te dansen. Fang, Punu, Baule, Lega, monochroom of polychroom, zoömorf, antropomorf of zelfs hybride, bedekt met kaolien, ruw of met een offerpatina, ze zijn verbonden met rituele culten, met verschillende functies (landbouw, initiatie, begrafenissen, inhuldiging enz...). Sommige hebben een sociale, juridische, politionele of vredestichtende rol.


Dogon Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dogon Masker

Het Afrikaanse masker staat centraal in het culturele en religieuze leven van de Dogon en wordt gebruikt door besneden ingewijden van de Awa-samenleving, voornamelijk tijdens begrafenisceremonies. Dit Afrikaanse Dogon-masker, bekroond met een opengewerkte boord, vormt een van de vele stilistische varianten van Dogon-maskers. Tot de Dogon behoren meer dan tachtig soorten Afrikaanse maskers, waarvan de bekendste de Kanaga, Sirigé, Satimbé en Walu zijn. De Awa duidt de maskers, hun kostuums en alle Dogons aan die als maskers dienen. Sommige doen denken aan dieren, verwijzend naar de rijke kosmogonie en mythologie van de Afrikaanse Dogon-kunst. De "nyama", de vitale kracht van het masker, wordt geactiveerd door verschillende rituelen om het volledige magische potentieel van het object te ...


Zie het blad

290,00

Songye Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Masker met een halo van een plat oppervlak voorzien van een handvat.
In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich te vestigen op de linkeroever van de Lualaba, in Katanga en Kasai. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ze via gemeenschappelijke voorouders verwant zijn. Waarzeggerij was zeer aanwezig in hun samenleving en maakte het mogelijk tovenaars te ontdekken en licht te werpen op de oorzaken van de tegenslagen die individuen troffen. De gemaskerde uitvoeringen van mannenmaskers boden de mogelijkheid om strafexpedities uit te voeren en de sociale orde te handhaven. De vrouwelijke maskers, die zouden zijn uitgerust met waarzeggerij, activeerden de welwillende geesten met hun ...


Zie het blad

180,00

Baule Ndoma klein masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baoule masker

Masker met een gezicht bedrukt met een donkere middenstreep, uitgeholde pupillen, en een mond waarin traditioneel gevijlde tanden te zien zijn. Het kapsel bestaat uit vlechten die in schelpen zijn verzameld. Tweekleurig patina. Schaafwonden en erosies. Aanwezig langs de Gabonese kust, braken de Vili zich in de 16e eeuw af van het Kongo koninkrijk en werd het Loango koninkrijk een machtige staat. Nu meestal verstedelijkt, integreren zij niettemin nog traditionele verenigingen, die afhankelijk zijn van voorouderverering, zoals de Mbouiti of de Bieri. Evenals de Kongo-groep produceren zij, om zich tegen hekserij en verschillende plagen te beschermen, een grote verscheidenheid aan magische rituele voorwerpen van het nkisi-type. Hun maskers worden gebruikt door de Ndunga of Djembe ...


Zie het blad


Verkocht aan 200.00 Zoek een soortgelijk object

Baule Goli masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baoule masker

Deze Afrikaanse mascotte, een beeldhouwwerk dat portretmascotte of Ndoma wordt genoemd, heeft een kapsel waarop lineaire lijnen de vlechten laten zien. De majestueuze uitdrukking van het gezicht De majestueuze uitdrukking van het gezicht, met halfgesloten ogen, wordt versterkt door de littekens die "ngole" worden genoemd. Oud, afgesleten patina.
Deze portretmaskers van de Baule, ndoma, die deel uitmaken van een van de oudste Baule artistieke tradities en vaak een geïdealiseerd karakter voorstellen, hebben de bijzonderheid dat ze verschijnen aan het einde van ceremonies van amusementsdansen.Ze worden, naargelang de regio's, bedwo, ngblo, mblo, adjussu, etc genoemd.... Elk van deze maskers verschilt in haardracht, plaats en keuze van de littekens. Zij treden op tijdens ...


Zie het blad

Verkocht

Baoule Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baoule Masker

Ex-collectie Belgische Afrikaanse kunst.
Het Baoulé-volk (naam ontleend aan een legende, "Bauli", "de zoon is dood") vormt een van de grootste stammen in Ivoorkust.
De Afrikaanse dansmaskers Mblo maken deel uit van een van de oudste artistieke tradities van Baoulé en vertegenwoordigen vaak een geïdealiseerd personage wiens bepaalde esthetische kenmerken bevoorrecht zullen zijn. Ze vinden plaats tijdens dansevenementen begeleid door muziek en liederen, zoals vieringen, bezoeken van persoonlijkheden, entertainment met verschillende satirische scenario's. Dit gezicht, doordrenkt met een serene uitdrukking, vormt een "portret"-masker ndoma. Het visuele effect dat zich manifesteert dankzij de rondingen en rondingen straalt een grote zachtheid uit. Wanneer het onderwerp van een ...


Zie het blad

280,00

Dan Déanglé masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

Afrikaans masker "Déanglé", met een dikke gevlochten opsmuk, en wiens dunne gezicht met halfgesloten ogen getuigt van de kwaliteit van Dan-beeldhouwkunst.
Mat zwarte patina.
Het was na dromen waarin de geesten zich zouden manifesteren dat de maskers werden gebeeldhouwd volgens nauwkeurige aanwijzingen, om door hun verschijningen geëerd te kunnen worden.
Dan-maskers, van wisselend vakmanschap, treden meestal op tijdens zeer theatrale entertainmentfeesten waar vrouwen een prominente rol spelen. Het zogenaamde "spottende" masker genaamd Déanglé definieert een ideaal van schoonheid en welwillendheid omdat het is gebeeldhouwd ter ere van jonge meisjes uit het dorp of beroemde mannen. Elk van de maskers had een naam gekoppeld aan zijn functie. Ook gebruikt ...


Zie het blad

175,00

Lega Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega Masker

De Afrikaanse Lega-sculpturen in Afrikaanse kunst. Dit masker, dat niet bedoeld was om te worden gedragen, maar om tijdens rituelen te worden gemanipuleerd, vertoont klassieke lega-kenmerken. Dit Afrikaans masker Lega gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving bestaande uit verschillende rangen, en welke vrouwen wiens echtgenoot had het derde niveau bereikt, dat van ngandu.
Binnen de Léga organiseerde de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Sociale erkenning en autoriteit moesten ook individueel worden verdiend: de chef had zijn selectie te danken aan zijn hart (mutima), goed karakter, ...


Zie het blad

Verkocht

Ekoi Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ekoi Masker

Uit een mandenmakerij-basis rijst een houten hoofd op, bedekt met leer. De gelaatstrekken zijn fijn, onderstreept met littekens en tanden worden weergegeven door stokjes. De hoofdtooi, meestal gemaakt van gekrulde hoorns, is hier gemaakt van hoorns. Het kostuum van de danseres bestond uit een groot latwerk van koorden in raffia en, meer recentelijk, in katoenen stof. De maskers werden voor gebruik met palmolie ingesmeerd en in het daglicht geplaatst zodat hun leer zacht werd en een bevredigende glans kreeg. Luipaardverenigingen, zoals de mannenvereniging Kpe, Ngbe onder de Aro, gebruikten dit model van toppen voor inwijdingsceremonies of begrafenissen van leden van de luipaardvereniging, maar ook tijdens agrarische rituelen. Het kapsel zou dat van de jonge vrouwen genaamd Moninkim ...


Zie het blad

390,00

Okuyi Punu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Punu masker

Onder de grote verscheidenheid aan Afrikaanse maskers Punu, is dit exemplaar bekroond met dubbele schelpen omlijst door korte vlechten. Traditionele "mabinda" dambord scarificaties sieren het vrouwelijke gezicht. Deze witte maskers uit Gabon genaamd bitengi (zang: itengi) werden met name gebruikt bij begrafenissen en bij de inwijdingen van jonge jongens. Tweekleurige matte patina. Slijtage.
De maskers van de Punu werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), waarbij de laatste verschillende niveaus van inwijding omvatte, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en waarvan het embleem was de kaaiman. De Punus gebruikten geen masker in Bwiti-rituelen, in tegenstelling tot de Tsogo. Deze machtige geheime ...


Zie het blad

Verkocht

Teke Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Teke Masker

De patronen die de Afrikaanse maskersTéké van Gabon sieren, symboliseren de dualiteit in het universum en worden afgewisseld met de kleuren: deze geometrische pictogrammen, die niet alleen naar de maan verwijzen, maar ook naar regionale lichaamsscarificaties, zijn beschilderd met kleurrijke pigmenten.
Geschaafde matte patina, droogbarst, lichte chipjes.
Alleen de Tsaayi, onder de Téké-subgroepen van Gabon, produceerden vanaf het midden van de 20e eeuw houten maskers. Het is een bordmasker dat de drager met een gevlochten lint tussen de tanden hield en dat werd gebruikt door leden van de geheime mannelijke Kidumu-broederschap (kidumu is de naam van de vereniging, van de dans en het masker) tijdens de begrafenissen van dorpsbewoners. notabelen of tijdens bruiloften en andere ...


Zie het blad

280,00

Teke Tsaayi Kidumu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Teke masker

De pictogrammen van Afrikaanse maskers Téké uit Gabon benadrukken tegenstellingen die de dualiteit in het universum symboliseren: hun oppervlak is verfraaid met geometrische patronen beschilderd met polychrome pigmenten.
Naast maansymboliek verwijzen deze pictogrammen naar regionale lichaamsscarificaties.
Het is een plankmasker dat de drager met een gevlochten lint tussen de tanden houdt. De perforaties werden gebruikt om veren en vezels te bevestigen, wat de harmonie van het kostuum perfectioneerde.
Fluweelachtige matte patina, uitdrogingsscheurtjes.
Alleen de Tsaayi, onder de Téké-subgroepen van Gabon, produceerden vanaf het midden van de 20e eeuw houten maskers. Ze werden gebruikt door leden van de geheime mannelijke broederschap kidumu (kidumu is ...


Zie het blad

Verkocht

Wé / Guéré masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Wé masker

Oorspronkelijk ontworpen om angst aan te jagen, heeft dit zware Afrikaanse masker gesneden uit dicht hout, ingelegd met koperen spijkers, verschillende gezwellen die zijn gelaatstrekken opsluiten.
Schuur- en uitdrogingsscheuren.
Het is vooral in het westen van Ivoorkust dat de Bété maskers gebruiken waarvan de stijl is beïnvloed door de gla mask society glaé van de < i> Wobé en Guéré bevolkingsgroepen, samen aangeduid als Wé of "de mannen die gemakkelijk vergeven", die zelf behoren tot de culturele groep Krou< /b> , deze tradities zijn aan hen overgedragen en onderwezen door de Nyabwa. Van oorlogszuchtige oorsprong maar ook deelnemend aan de oplossing van conflicten, wordt dit heilige masker gedragen vergezeld van amuletten die de drager beschermen tegen zijn macht ...


Zie het blad

280,00

Masque gezicht Kru / Grebo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kru Masker

De Afrikaanse kunst van Ivoorkust en zijn fantastische maskers.
Doserend zes paar buisvormige ogen, verwijzend naar de zin die vaak wordt aangehaald in West-Afrika "four eyes", waarin een persoon met een kracht van waarzeggerij wordt beschreven, heeft dit Kruer-masker een parallaire mond. De organen werden behandeld in polychromie in tegenstelling tot de gespikkelde en korrelige patina, oker bruine kleur, van het geheel. De top heeft hoorns die samenkomen en een raffia baard trimt de kin.
De Kru zijn verdeeld in vierentwintig subgroepen, waaronder de Grebo, gevestigd in het zuiden van Liberia en het zuidwesten van Ivoorkust. Hun leider is de bodio , die woont teruggetrokken. In tegenstelling tot de meeste mensen in West-Afrika, zijn ze niet onderworpen aan Poro samenleving. ...


Zie het blad

Verkocht

Makonde masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Makonde masker

Afrikaans gezichtsmasker Makonde geassocieerd met een voorouderlijke geest. Deze sculptuur wordt gekenmerkt door een diep verzonken look die het reliëf van de jukbeenderen en de in de hoogte geplaatste oren benadrukt. Het kapsel vormt een dubbele kuif. Een labret vervormt de bovenlip. Donker satijn patina.
Hoogte op voet: 37 cm.

De Makonde van Noord-Mozambique en Zuid-Tanzania droegen helmmaskers genaamd lipiko tijdens inwijdingsceremonies voor jongeren. De Makonde vereren een voorouder, wat de overvloed aan naturalistische vrouwelijke beeldhouwwerken verklaart. Naast de gezichtsmaskers die worden gedragen tijdens mapiko-dansen en ngoma-ceremonies die jonge mensen informeren over de eisen van het huwelijk en het gezinsleven. de Makonde produceren ook lichaamsmaskers met de ...


Zie het blad

170,00

Makonde inwijdingsmasker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Makonde masker

Afrikaans masker Makonde belichaamt een voorouderlijke geest, met een gezicht waarvan de lip een labret draagt.
De voorouders zouden gemaskerd terugkeren om hun tevredenheid na de inwijding te markeren. De reliëfpatronen verwijzen naar traditionele Makonde-tatoeages en scarificaties.
Glad, fluweelachtig, goudbeige patina. Uitdrogingsscheuren, lichte verliezen.

De Makonde van Noord-Mozambique en Zuid-Tanzania droegen helmmaskers genaamd lipiko tijdens inwijdingsceremonies voor jongeren. De Makonde vereren een voorouder, wat de overvloed aan naturalistische vrouwelijke beeldhouwwerken verklaart. Naast de gezichtsmaskers die worden gedragen tijdens mapiko-dansen en ngoma-ceremonies die jonge mensen informeren over de eisen van het huwelijk en het gezinsleven. de ...


Zie het blad

170,00

Aduma Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Aduma Masker

Afrikaans masker van het type Mbudi, Mvudi (voor de Nzébi) en Mvuli (Mbédé), zeer schematisch waarbij de voorkant een dubbele projectie vormt. De danser is versierd met attributen die hem de kwaliteiten van bepaalde dieren zouden geven, zoals de panter, de genet of de aap. Hij is uitgerust met scepters gemaakt van apenhaar.
Matte patina, geschuurd. De Aduma zijn een etnische groep gevestigd in centraal Gabon, in een bergachtig gebied. De Adouma, "mannen van de rivier" of "meesterpiroguiers", leven al lang aan de oevers van de Ogooué, stroomopwaarts en stroomafwaarts van Lastourville, tussen de uitlopers van Doumé en Bounji. Het masker van grote nuchterheid, genaamd mvoudi, bodi of zelfs yoyo , werd vroeger gebruikt voor gerechtelijke doeleinden en wordt tegenwoordig gebruikt ...


Zie het blad

380,00

Senoufo Kpeliye masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Senufo masker

Verwijzingen naar moslims vermengen zich met gezwellen die dit Senoufo-masker, bedekt met een zwarte patina, sieren. "Kpélié", wat "springmasker" betekent, wordt ook gedragen tijdens inwijdingen die symbolisch een dood markeren, gevolgd door een wedergeboorte. Gesleten patina, kleine ongelukjes. Minimale scheuren.
De Afrikaanse Sénufo-maskers worden gedragen door mannelijke leden van de Poro-samenleving, een instelling die het politieke en economische leven controleert. Ze worden bewaard in de heilige ruimte met de naam sezang om ze te verbergen voor de blik van niet-ingewijden, hun functie is om de oudsten te eren of zelfs op begrafenissen te verschijnen. Antropomorfe maskers zouden in de eerste plaats de geest van de overledene uit zijn woonplaats verjagen. Door de Dyoula ...


Zie het blad

Verkocht

Masker Senoufo Kpeliye
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Het Masker van Senoufo

Dit Afrikaanse masker Senoufo, waarvan de oorspronkelijke naam Kpeliye is, wat "masque betekent dat springt", is niemand minder dan de vertegenwoordiging van een voorouder van het geheime genootschap van de Poro. De functie is om ouderen te eren of op begrafenissen te verschijnen. Antropomorfe maskers zouden vooral de geest van de overledene uit zijn woonplaats drijven. Zoomorfe elementen en menselijke figuren combineren hier in een werk van zeer fijn vakmanschap. Hij komt uit de korhogo-regio Ivoorkust en vertegenwoordigt ook twee gezichten.


Zie het blad


Verkocht aan 180.00 Zoek een soortgelijk object

Masker Senoufo Kpéllié, Kpeliye e
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Senoufo Masker

De Afrikaanse maskers van de Sénufo worden gedragen door mannelijke leden van de Poro-samenleving, een instelling die het politieke en economische leven beheerst. Bewaard in de heilige behuizing genaamd sezang fijn om ze te verwijderen uit de ogen van de niet-ingewijden, hun functie is om de oudsten te eren of verschijnen op begrafenissen. Antropomorfe maskers zou vooral rijden de geest van de overledene uit zijn woonplaats. Zoömorfe elementen en menselijke figuren combineren hier in een smal masker waarvan de contouren zijn bekleed met rijen parels en bekleed met een textielkap. "Kpélié" Sgnifying "masque dat springt", het wordt ook gedragen tijdens initiaties symbolisch markeren van een dood, gevolgd door een wedergeboorte. Het masker is gesneden in dicht hout, een van de lagere vinnen ...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Fang Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang Masker

Gerechtigheidsrituelen en Afrikaanse maskers Fang.
Een drievoudige rib deelt het voorhoofd van dit masker en strekt zich uit over de neusbrug. De oogleden en het filtrum dat de projectie van samengeknepen lippen overwint, zijn gearceerd, waardoor het plechtige aspect van het gezicht wordt geaccentueerd.

Dicht hout, droog geschuurd patina. Scheuren door uitdroging, erosies.
Het verschijnen van deze maskers bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht, zou angst kunnen veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door de mannelijke ngil samenleving in het noordwesten van Gabon, het zuiden van Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Dit geheime genootschap had de leiding over initiaties en bestreed de hekserij.
Halfmatte ...


Zie het blad

280,00

Dan Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Masker

Het Afrikaanse Dan-masker, acteur van de sociale orde, zou volgens Eberhard Fisher vrouwelijk of mannelijk zijn. Het amandelvormige gezicht, met uitstekende, weelderige lippen en grote ogen met metalen randen, wordt geaccentueerd door vlechten en een sikje gemaakt van plantaardige vezels. Gladde zwarte patina.
De maskers uitgerust met ronde banen (gunyeya of gunye ge genoemd), die het zicht vergemakkelijken, maken deel uit van alle maskers van de Dan noordelijke regio's en worden gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen. De zapkei ge


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  - 

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal