Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Maskers:

Het Afrikaanse masker is zonder twijfel en met kracht, wat het vertegenwoordigt, wat het belichaamt. Het kan een voorouder zijn, een geest, enz. .... Dit is de reden waarom Afrikaanse maskers als mensen worden behandeld, ze worden gevoed met offers, ze hebben persoonlijke heiligdommen. De meeste Afrikaanse maskers zijn gemaakt om te dansen. Fang, Punu, Baule, Lega, monochroom of polychroom, zoömorf, antropomorf of zelfs hybride, bedekt met kaolien, ruw of met een offerpatina, ze zijn verbonden met rituele culten, met verschillende functies (landbouw, initiatie, begrafenissen, inhuldiging enz...). Sommige hebben een sociale, juridische, politionele of vredestichtende rol.


Tsengi/Punu Ikwara Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tsengi Masker

Volgens Alisa LaGamma werd dit Afrikaanse masker uit Gabon, bedoeld voor de dans ikwara, gebruikt tijdens moeilijke palaver. Dit donkergekleurde rechtvaardigheidsmasker danste op kleine stelten. Het is bekleed met de gekreukelde schelpen die mannen in het Punu-Bayaka land droegen aan het begin van de 20e eeuw. ("Punu" L. Perrois en C. Grand-Dufay, p.57, ed. 5Continents) De littekens strekken zich horizontaal uit over de oogleden en de hoeken van de lippen. Sommige witte maskers van de Punu werden echter overgeschilderd in zwart voor de dans ikwara.
Afgeschuurde matte patina, erosies.
De maskers van Gabon, itengi, (pl. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete, en de Mwiri ("leiden"), deze laatste ...


Zie het blad

Verkocht

Muhunzu Pové, Vuvi masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Vuvi masker

br>Het Afrikaanse masker Pové, dat een heilige kracht ondersteunt, is een vlak volume onder de verscheidenheid aan Okandé,Membé maskers, afkomstig van de stammen van centraal Gabon.
Het doet denken aan de Tsogho maskers en is bovendien bedekt met naast elkaar geplaatste kleuren die worden gescheiden door lijnen die in zwart zijn opgetrokken.
Dit masker, gesneden door een ingewijde aan de vooravond van rituele ceremonies, belichaamt de mythische voorouder van de stam. Tegenwoordig wordt het gebruikt voor de rouw van persoonlijkheden of om een vorm van gerechtigheid uit te oefenen. De groep Okande van de Membé-taal, die in het stroomgebied van de Ogooué is gevestigd, grenst aan de Punu, Pounou, en bestaat uit de etnische groepen Tsogho, Pové (Vuvi), Okande, Evea, en ...


Zie het blad

Verkocht

Dan Gunye ge masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

Acteur van de sociale orde, het Afrikaanse masker Dan zou volgens Eberhard Fisher van het vrouwelijke of mannelijke type zijn. In de categorie van zapkei-maskers is dit racemasker, vaak bekleed met rood textiel, hier doorboord met ronde pupillen die grotendeels omringd zijn.
Gevlochten raffia heeft dicht haar en een realistische baard. Mat zwarte patina.
De maskers uitgerust met ronde banen (genaamd gunyeya of gunye ge), die het zicht vergemakkelijken, maken deel uit van de set Dan maskers noordelijk en worden gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen. De zapkei ge


Zie het blad

175,00

Dan Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Masker

Het Afrikaanse masker genaamd "racing", Gunye ge, acteur van sociale orde onder de Dan, heeft grote oogkassen en biedt regelmatige kenmerken en een vooruitstekende mond. Hij is ook verfraaid met een raffiabaard en een fijn gevlochten kapsel.
Hoogte op voet: 38 cm.
De maskers die zijn uitgerust met ronde banen ( gunye ge), die het zicht vergemakkelijken, maken deel uit van de set noordelijke Dan maskers en worden gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen. De zapkei ge, ook uitgerust met cirkelvormige banen, zijn verantwoordelijk voor het voorkomen van branden door te waken over woningbranden. Voor de Dan, of Yacouba, die in het westen van Ivoorkust en in Liberia wonen, zou de "dü" -kracht die de wereld zou bezielen zich manifesteren in de gebeeldhouwde maskers. ...


Zie het blad

170,00

Dan Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Masker

Dit Afrikaanse masker Dan genaamd Déanglé, van een hoge kwaliteit van uitvoering, biedt een fijn gezicht waar de mond, in evenwicht gehouden door een gebogen neus, het opvallende element vormt. Een uitvoerig gevlochten kapsel omlijnt het voorhoofd en de slapen.
Korrelig zwart patina.

Hoogte op voet: 36 cm.
De Dan wonen in het westen van Ivoorkust, maar ook in Liberia. Ook wel Yacouba genoemd, ze hebben een machtige inwijdingsmaatschappij, die van de luipaard. De Dan-maskers, van verschillende ontwerpen, komen over het algemeen voor tijdens zeer theatrale amusementsfeesten waar vrouwen een overheersende rol spelen. Het zogenaamde "spotmasker" genaamd Déanglé definieert een ideaal van schoonheid en welwillendheid omdat het is gebeeldhouwd ter ere van de jonge ...


Zie het blad

175,00

Chokwe Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Chokwe Masker

Dit type Afrikaans masker dat de vrouwelijke voorouder mwana pwo belichaamt, vaak versierd met knopen en accessoires van Europese oorsprong, werd gedragen door een ingewijde van hogere rang. Deze kopie neemt de conventionele esthetische criteria over, finesse van de gelaatstrekken, gezichtsscarificaties, gevijlde tanden. Satijn chocoladepatina.

De Chokwé, die zich tot de 16e eeuw vreedzaam vestigden in het oosten van Angola, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan ze een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Afrikaanse Chokwe pwo-maskers, onder de vele akishi (zingen: mukishi, wat kracht aangeeft) maskers van de Afrikaanse Chokwe-kunst, belichamen een schoonheidsideaal, Mwana Pwo b>, of de vrouw Pwo en verschijnen tegenwoordig ...


Zie het blad

280,00

Hemba Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Hemba Masker

Ondiep antropomorf masker, waarvan de gelaatstrekken op een plat oppervlak zijn gebeiteld. Hoogte op voet: 28 cm. Lichte erosies, bruine patina met beige okerresten.
Er zijn slechts twee soorten Hemba-maskers geïdentificeerd: die van een antropomorf type met regelmatige kenmerken, waarvan de puntige kin doet denken aan beeldhouwwerken, en die van apen, de soko mutu, waarvan de functies weinig bekend zijn, maar die volgens J. Kerchache, tot de geheime genootschappen Bugabo en Bambudye. De kleinste exemplaren (ongeveer twintig centimeter) zouden met de hand zijn gedragen tijdens rituelen die bedoeld waren voor de bescherming van het huis en voor de vruchtbaarheid. Naast de janiforme kabeja-beeldjes worden de beelden van mannelijke voorouders, bewaakt door het erfelijke hoofd van elke ...


Zie het blad

190,00

Kongo Yombe/Vili Ngobudi masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo masker

Attribuut van de nganga,, priester-ziener, dit Afrikaanse masker biedt uitgeholde leerlingen die de mediamieke capaciteiten benadrukken die de Kongo meende te bevorderen door hallucinogene middelen te nemen. Dit type masker werd ngobudi genoemd, verwijzend naar iets vreselijks, terroriserends. Afgeschuurde matte patina, indigo highlights, erosies.
Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig bij inwijdingsprocessen, werden door medicijnmannen gebruikt tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden ze ook gebruikt om individuen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap konden verstoren. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk, geleid door hun koning Ne Kongo, zich in een regio op het kruispunt van de grens tussen de huidige DRC, Angola en Gabon. De "ntotela" ...


Zie het blad

150,00

Songye Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Met de naam Kifwebe of "houten masker", (meervoud Bifwebe), wekt het Songye-stammasker een intens visueel effect op. De term Kifwebe verwijst naar het masker, het genootschap van maskers en de drager van het masker behorend tot het mannelijke geheime genootschap bwadi bwa kifwebe dat zorgde voor sociale controle. Verliezen en droogscheuren, mat patina.
In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich te vestigen op de linkeroever van de Lualaba, in Katanga en Kasaï. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, aan wie ze via gemeenschappelijke voorouders verwant zijn. Waarzeggerij, zeer aanwezig in hun samenleving, maakte het mogelijk tovenaars te ontdekken en licht te werpen op de oorzaken van de tegenslagen die individuen troffen. De ...


Zie het blad

240,00

Punu Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Punu Masker

Het was tijdens een moeilijk gesprek dat dit type donkere masker tussenbeide kwam. Dit burgerwachtmasker danste tijdens de ikwara-dans. De bijzonder uitgebreide modellering van het gezicht geeft deze sculptuur een verfijnd realisme. Het gezicht, bekroond met een enkele koepelvormige schaal verlengd met kleine quilts, wordt geaccentueerd door een halsmat. Donker geschuurd patina, subtiele roodachtige highlights.
De witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri< /i> i> ("leiden"), waarbij de laatste zich uitstrekte over verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was. De Punu gebruikten geen enkel masker in ...


Zie het blad

Verkocht

Masker Zaouli Gouro Gyela lezen
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Gouro Masker

Afrikaans masker van Ivoorkust en dierlijke symboliek in Afrikaanse kunst.
Dit beeld toont een fijn gezicht met realistische kenmerken bekroond door een vogel met een staart ingezet. Een levendige polychrome laquise verfraait de kamer. Lichte verspreide schaafwonden. Onder de groep van Mande in het zuiden, in het centrum van Ivoorkust, aan de oevers van de Bandama, de Gouro zijn georganiseerd in afstammingen, en vormen de westelijke buren van de Baoulé die verschillende kenmerken van hun creaties hebben geleend. Animisten, ze zijn met behulp van een familie van maskers in verband met de dy Zaouli. Inderdaad, net als de Afrikaanse maskers Goli des Baoulé, alle Guro maskers, in verband met de genieën van de natuur, komen in twee zoömorfe maskers, gevolgd door een derde antropomorf, ...


Zie het blad

Verkocht

Ogoni Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ogoni Masker

Een masker met volle wangen, wijd neergelaten oogleden, zijvleugels die veren oproepen, verlengd door een gebogen, gespleten snavel. De kaak is gearticuleerd, gefixeerd door koorden. Tweekleurig patina, minimale scheuren.
De Ogoni leven langs de kusten van Nigeria, nabij de monding van de Cross-River, ten zuiden van de Igbo en ten westen van de Ibibio. Hun houtsnijwerk varieert van dorp tot dorp, maar staat vooral bekend om hun maskers met scharnierende kaken, zoals sommige Ekpo Ibibio-maskers. Hun maskers werden meestal gedragen bij begrafenissen, festiviteiten rond aanplantingen en oogsten, maar ook meer recentelijk om vooraanstaande gasten te verwelkomen. De acrobatiekdemonstraties gekoppeld aan het feest karikpo, en begeleid door de drum kere karikpo, waren ook een gelegenheid ...


Zie het blad

180,00

Lega Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega Masker

Dit Afrikaanse masker wordt gebruikt tijdens de initiatieriten van de Bwami-samenleving. Deze staat open voor zowel mannen als vrouwen. Het passeren van een rang duidde op het verwerven van een bepaalde individuele wijsheid en moraal. Afgeslepen tweekleurig patina. Kaolien residu. Scherven.
Hoogte op voet: 49 cm.
Binnen de Léga organiseerde de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de rivier de Lualaba in de DRC. Maatschappelijke erkenning en gezag moesten ook individueel verdiend worden: de chef dankte zijn keuze aan zijn hart (mutima), goed karakter, intelligentie en ...


Zie het blad


Verkocht aan 120.00 Zoek een soortgelijk object

Lulua Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lulua Masker

Afrikaans masker in miniatuurversie, voorzien van ruime arcades doorboord met openingen, die volgens sommige auteurs pokkenlittekens zouden voorstellen. In de hand gehouden, of bewaard als talismannen, speelde dit type verkleind masker zijn rol tijdens besnijdenisrituelen en bij begrafenissen van notabelen. Zwart satijnen patina, minimale slijtage.
Hoogte op voet: 21 cm.
Lulua is een generieke term, die verwijst naar een groot aantal heterogene volkeren die in de regio nabij de Lulua-rivier wonen, tussen de rivieren Kasaï en Sankuru. Het Lulua-volk migreerde in de 18e eeuw vanuit West-Afrika en vestigde zich in het zuidelijke deel van de Democratische Republiek Congo (voorheen Zaïre). In 1875 voerde koning Lulua, Kalambam, nieuwe sociale en religieuze regels in, die een ...


Zie het blad

240,00

Kongo Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo Masker

Groot masker van het Kongo-type, gesneden in dicht hout, verfraaid met verschillende accessoires. Het gezicht met realistische trekken biedt een glazige blik, verwijzend naar de mediamieke capaciteiten die de Kongo's dachten te prefereren dankzij hallucinogene planten. Het met spijkers ingelegde hoofd herinnert aan de bemiddelende rol van nkisi-beschermende fetisjen. Polychroom patina, klei-aggregaten, schaafwonden.
Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig bij initiatieprocessen, werden gebruikt tijdens genezingsrituelen. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk, geleid door hun koning Ne Kongo, zich in een regio op het kruispunt van de grenzen tussen het huidige DRC, Angola en Gabon. Twee eeuwen later kwamen de Portugezen in contact met de Kongo en bekeerden hun koning tot het ...


Zie het blad


Verkocht aan 150.00 Zoek een soortgelijk object

Obamba Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Obamba Masker

Een opmerkelijk verfijnd masker verdeeld in vlakken met contrasterende kleuren, waarop discrete lijnen een menselijk gezicht aangeven. De zwart onderstreepte wenkbrauwranden, scherp op de lichte kaolienpatina of gekleurd met padouk-schors, vormen een gemeenschappelijk element voor de hoektand-, pové-, kwélé- en tsogho-groepen. Het obamba-masker en het adouma mvudi-masker lijken qua uiterlijk op elkaar.
Fluweelachtig mat patina, erosies.
De Mahongwe, Obamba, Shamayé en Sango vormen met de Kota een groep met vergelijkbare rituelen en samenleving. Het is in het oostelijke deel van Gabon dat ze tussen de bossen leven. Sommigen staken de grens met Congo over nadat ze de bronnen van de Ogooué waren opgegaan.


Zie het blad

280,00

Bambara Stok
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Poppen in afrikaanse kunst > Bambara Stok

Poppenbeeld betrokken bij de vierde inwijdingsrang van de Bamana Koré-vereniging, Bambara. Deze stok wordt, net als het paardenmasker, Kore Duga of de Kore-gier b> genoemd. De naam van het masker verwijst naar het satirische gedrag van de danser-nar die tijdens zijn optreden schrijlings op de stok zit. Het heeft verschillende objecten die verband houden met de kennis die wordt verstrekt door de Koré, de laatste inwijdingsmaatschappij van de Bamana. Het handvat heeft een vlakke, licht gebogen zitting en wordt verlengd door een gebeeldhouwde kop.
Zwart geolied, fluweelachtig patina, lichte schaafwonden en erosies, scheuren.


Zie het blad

Verkocht

Dogon masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dogon masker

Dogon dierenmasker met daarboven een in het rond gesneden vrouwenfiguur. Polychroom patina. Schaafwonden.
De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, hun esoterie, hun mythen en legenden. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die ten zuidwesten van de Nigerlus wonen in de Mopti-streek in Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de buurt van Douentza en een deel van het noorden van Burkina (ten noordwesten van Ouahigouya). Bij de Dogon worden meer dan tachtig soorten Afrikaanse maskers vermeld, waarvan de bekendste de Kanaga, Sirigé, Satimbé en Walu zijn. De meeste worden gebruikt door de besneden ingewijden van het Awa-genootschap, tijdens begrafenisceremonies. De Awa verwijst naar de maskers, hun kostuums, en het stel Dogons dat de maskers ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Er worden drie soorten Kifwebe-maskers vermeld: de mannelijke (kilume) over het algemeen met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) zou een meer bescheiden of zelfs afwezige kuif hebben, en ten slotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi ). In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, aan wie ze via gemeenschappelijke voorouders verwant zijn. De Songyes creëerden indrukwekkende beelden met krachtige kenmerken die vaak werden gebruikt tijdens geheime ceremonies, bedekt met accessoires zoals veren, huid en een hoorn vol magische lading. Waarzeggerij, zeer aanwezig in hun samenleving, maakte het mogelijk ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Markha Gezichtsmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Warka masker

Een smal gezicht met een vooruitstekende mond en een rechthoekige rand voor de neus, een voorhoofd en een hoofdtooi die een helm vormen, dit verkoperde masker is een specifiek kenmerk van marka sculpturen. Mat glad patina.
In Afrikaanse kunst, de Marka , Maraka in Bamana, Warka , of Sarakolé, zijn islamitische stadsbewoners van Soninke afkomst, gevestigd in het zuiden van Niger, verspreid sinds het einde van het Ghana-rijk in Mali, Mauritanië en Senegal. Ze spreken nu Bamana en hebben veel van de Bambara-tradities overgenomen, zoals Ntomo en Koré , initiatieverenigingen die maskers gebruikten tijdens hun ceremonies. De Afrikaanse beeldhouwers Bambara en Marka maken deel uit van de Numuw , die niet gebonden zijn aan een etnische groep en vrij zijn om ...


Zie het blad

Verkocht

Chamba Nam Gbalang Crest Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Chamba Masker

De Nam Gbalang of Lang Badna masker is een krachtig symbool van een cultus gewijd aan een beschermend genie.

Hij verschijnt tijdens de overgangsriten van het Kaa festival en op de begrafenissen van hoge officieren.
Het wordt vergeleken met buffels; het vertegenwoordigt de wilde geest van de struik met al zijn krachten en gevaarlijkheid.
Op sommige auteurs zou hij een koningin vertegenwoordigen wiens chamba-afstamming beweert af te stammen van de buffel van de bossen.
De afgeronde koepel van het masker verwijst naar de dood omdat het een schedel afbeeldt, een relikwie uit het graf van een oude.

De andere kenmerken zijn gerelateerd aan de wilde wereld van de natuur, dus de machore die lijkt getand symboliseert de krokodil, terwijl de hoorns, ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal