Voorouderfiguur, talisman van individuele bescherming, groene patina ingewreven met roze oker voor een ritueel doel. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep onder leiding van koning Ntotela. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. De nganga, beide genezers, hadden de leiding over religieuze activiteiten en bemiddeling met de God genaamd Nzambi door middel van toegewijde figuren. De beschermende figuren van Nkisis zijn gemaakt en opgeladen door de nganga met alle noodzakelijke ingrediënten om verschillende kwalen te bestrijden. Bron: "The Kôngo gebaar" Ed. Dapper Museum; "Dier" uitg. Dapper Museum; "Art and ...
Zie het blad Kongo Bronzen
250,00 €
Arm- of enkelband die rond de jaren 50 door de groepen Jonga en Hamba in Congo Kinshasa werd gebruikt voor de betaling van de bruidsschat. (""De perfecte vorm" R. Ballarini, p. 291) Aangepaste basis op aanvraag. In Afrika werden vóór de koloniale periode nooit betalingen in munten gedaan. Er werden transacties gedaan met kauri's, parels, vee, kolanoten, maar ook metalen, vooral ijzer. Deze primitieve valuta werden gebruikt tijdens commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor bruidsschatten, maar konden ook voorwerpen van parade of werpwapens zijn. In Sierra Leone werden goederen gewaardeerd tegen ijzeren staven, barriferri genaamd. In 1556 merkte de Afrikaan in Djenné Jean-Léon op dat de bevolking ijzer gebruikte om "dingen van weinig waarde" te betalen. De koning ...
Zie het blad Lokoko Armband
150,00 €
Gebruikt als een amulet met apotropische deugden, vormt dit kleine bronzen beeldje voor de Sao een talisman die hen zou moeten beschermen tegen waanzin. Het wordt daarom permanent gedragen. Het genie dat de gek bezit, wordt vertegenwoordigd door de ruiter, het paard dat het slachtoffer vertegenwoordigt. Deze ruiter met een cheche rijdt op een paard, wat in deze regio's van de Sahel een zeldzaam prestigekenmerk was. De Sao, voorouders van de Kotoko, werden tussen de 12e en 14e eeuw gesticht in een geografisch gebied dat zich uitstrekte over de grens tussen Tsjaad, Noord-Kameroen en Nigeria. Ze vestigden zich op heuvels, waardoor ze indringers konden afweren. Onderworpen aan opeenvolgende aanvallen van hun buren in Kanem en vervolgens aan hordes uit het oosten, moesten de Sao hun ...
Zie het blad Sao Bronzen
40,00 €
Laat beeld van het type Edo, in bronslegering. Het bevat een zittende hoogwaardigheidsbekleder, die de Oba Ewuakpe zou kunnen voorstellen die gedwongen werd een Europese helm te dragen nadat hij door een opstand van zijn prerogatieven was beroofd. Zwart geschuurd patina. Vóór de vernietiging van het paleis van het koninkrijk Benin in 1897, werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door meerdere werken die hun macht vierden. Oorlogstaferelen werden gereproduceerd op verhalende plaquettes, in brons, en aan de muren bevestigd. Weelderige bronzen altaren, herdenkingsfiguren van overleden opperhoofden, zware armbanden, enkelbanden en recades werden in veel gieterijwerkplaatsen in grote hoeveelheden geproduceerd met behulp van de verloren was-giettechniek. De ...
Zie het blad Bénin Standbeeld
De frequente voorstellingen van ruiters onder de Dogon van Mali verwijzen naar hun kosmogonie en hun complexe religieuze mythen. Inderdaad, een van de Nommos, voorouders van mensen, opgewekt door de scheppende god Amma, daalde af naar de aarde gedragen door een ark die in een paard was veranderd. Bovendien paradeerde de hoogste autoriteit van het Dogon-volk, de religieuze leider genaamd Hogon, tijdens zijn troonsbestijging op zijn rijdier omdat hij volgens de gewoonte geen voet aan de grond zou zetten. In het gebied van de kliffen van Sangha, onbereikbaar te paard, droegen de priesters het, terwijl ze hinnikten in verwijzing naar de mythische voorouder Nommo. Dogon smeden vormen een endogame kaste onder de Dogon genaamd irim. Ze produceren nu wapens, gereedschappen en werken ook met hout. ...
Zie het blad Dogon Bronzen
Verkocht
Bemanning bestaande uit mythische figuren geassocieerd met de "nommos", hun boot in de vorm van een krokodil. Deze denkbeeldige wereld, ontleend aan de legendes van de Dogon-creatie, inspireert het werk van de Dogon-ambachtslieden. Groen-grijze patina. Dogon smeden vormen een endogame kaste onder de Dogon genaamd irim. Ze produceren nu wapens, gereedschappen en werken ook met hout. "Meesters van vuur" die in de Dogon-kosmogonie worden geassocieerd met de oerwezens "Nommo", gecreëerd door de god Ama, zouden ook brandwonden genezen. Kleine metalen voorwerpen, gemaakt met behulp van de verloren wastechniek, waren wijdverspreid in de regio van de Binnenste Nigerdelta, met koper dat het bereikte via trans-Sahara handel. Opgravingen op het Bandiagara-plateau hebben inderdaad ...
Zie het blad Dogon Bronze
Verkocht aan 180.00 € Zoek een soortgelijk object
Ex-Franse Afrikaanse kunst collectie. de Tikars bevolken het westelijke deel van centraal-Kameroen, die ligt binnen de dichte secundaire bos van middelgrote hoogte, langs de mbam. Binnen deze Ecotone, de "plaine tikar" (vernoemd naar de huidige bewoners) is een depressie die het westen en het noorden respectievelijk leunt op de mbam massief (en de Mapé en Kim schatplichtigen) en de eerste uitlopers van het plateau de Adamaoua. Het strekt zich uit tot het Oosten en het zuiden op een lange drainage gebied van de belangrijkste rivieren van het centrale deel van het land (Djerem, Sanaga, Benue). Etnisch, de huidige grenzen van de Tikar land samenvallen met die van de Bamun in het westen (Foumban), Mambila in het noordwesten, Foulbé in het zuiden, Babouté in het zuidoosten (Yoko) en ...
Zie het blad Tikar moederschap
Ex Belgische collectie van Afrikaanse kunst. Zittend figuurlijk paar, handen op de knieën. Fluweelbruine patina, gouden accenten. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana, maar hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi , afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara , Dian , Gan en Birifor . De Lobi geloven in een schepper God genaamd Thangba Thu, tot wie zij zich wenden door de verering van talrijke intermediaire geesten, de Thil, welke laatste verondersteld worden hen, met de hulp van de wichelaar, te beschermen tegen een groot aantal ...
Zie het blad Lobi paar figuren in brons
280,00 €
Afrikaanse Dogon-kunst Deze hooghartige Afrikaanse sculpturen belichamen het oerpaar Nommos aan de oorsprong van de schepping bij de Dogon van Mali. Deze bronzen beelden met slanke lichamen doen denken aan de sculpturen van Giacometti en worden onderbroken door een opeenvolging van inkepingen. Lichtbruin patina. De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, hun esoterie, hun mythen en legendes. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die leven in het zuidwesten van de Niger-lus in de Mopti-regio van Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de buurt van Douentza en een deel van het noorden van Burkina (noordwesten van Ouahigouya). De dorpen liggen vaak bovenop de puinhelling aan de kant van de heuvels, volgens een unieke architectuur. De geschiedenis van ...
Zie het blad Dogon bronzen
480,00 €
Figuratieve bronzen in de Afrikaanse kunst van de oude Yoruba beschavingenDe stad Ifé in Nigeria was in de 15e eeuw het centrum van een krachtige bosstaat ten westen van de Nigerdelta. Het werk van brons was een voorrecht van koning "oni", volgens de techniek van verloren was. Deze prestigieuze objecten belichamen de vorsten werden geplaatst op de koninklijke altaren voor ceremonieel gebruik. Deze herdenkingssculptuur in de naturalistische stijl toont een koninklijk figuur trots dragen van een zeer vervaardigde helm. De verticale strepen op zijn gezicht roepen de traditionele littekens op van de etnische groep vernoemd naar de voormalige religieuze hoofdstad van Nigeria, Ifè. Deze bronzen kop is geïnspireerd op die geproduceerd door de beeldhouwers van Ilé-Ifé en getuigt van hun ...
Zie het blad Tête Ifé Yoruba
De vorstelijke tribale kunst van Benin. vóór de vernietiging van het paleis van het Koninkrijk Benin in 1897, werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door meerdere werken die hun macht vierden. Oorlogs scènes werden gereproduceerd op verhalende platen, in brons, en aangebracht op de muren. Weelderige bronzen altaren, Herdenkings figuren van overleden chefs, zware armbanden, haren en recades werden in veel workshops van smelterijen geproduceerd volgens de techniek van gietijzer met Lost Wax. Het doden van de koning van dieren in verband met de legendes, de Luipaard, was het voor recht van de Chief, de OBA. De katachtige kan dan dienen als een aanbod voor de aanbidding van het hoofd van de chef. Soms getemd door verschillende Koninklijke gilden, vergezelde hij ...
Zie het blad Luipaard Benin in brons
De Afrikaanse kunst van Benin, een hofkunst die nauw verbonden is met koning Oba, dateert uit de 14e eeuw. De vele hoofden en standbeelden van bronslegering, gemaakt door de kunstenaars van Benin, waren voorbehouden aan het exclusieve gebruik van de bewoners van het koninklijk paleis en, vaker wel dan niet, geplaatst op altaren die door elke nieuwe Oba werden ingewijd. Deze late sculptuur, die doet denken aan die gemaakt toen de koningin stierf, toont een koningin-moeder van Benin genaamd de Iyoba, wiens nek is omringd met meerdere kettingen van koraalkralen. Haar hoge kapsel bestond ook uit een netwerk van parels die aan weerszijden van haar gezicht vielen. Na de geboorte van de toekomstige koning werd de koningin uit de macht "verwijderd" en kon ze niet langer vader worden. Maar aan ...
Zie het blad Bénin Bronzen
650,00 €
De vorstelijke stamkunst van Benin. Vóór de vernietiging van het paleis van het koninkrijk Benin in 1897, werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door meerdere werken die hun macht vierden. Oorlogsscènes werden gereproduceerd op verhalende platen, in brons en aan de muren bevestigd. Weelderige bronzen altaren, herdenkingsfiguren van overleden hoofdmannen, zware armbanden, enkelbanden en recades werden in veel gieterijen geproduceerd met behulp van de verloren was-giettechniek. Het doden van de koning van de dieren in verband met legendes, de luipaard, was het voorrecht van het opperhoofd, de Oba. De kat zou dan kunnen dienen als een offer voor de cultus van het hoofd van het opperhoofd. Soms getemd door verschillende koninklijke gilden, vergezelde het de ...
Zie het blad Benin bronzen luipaard figuren
Verkocht aan 7950.00 € Zoek een soortgelijk object
Dit Afrikaanse brons heeft een koperachtig patina. De krijger afgebeeld op zijn rijdier heeft zijn hoofd gewikkeld in een chêche die identiek is aan die van de Toearegs. In de Afrikaanse kunst zijn Sao Sokoto-geïnspireerde werken meestal bedrukt met de paardenwereld. Binnen de etnische groep worden kleine voorbeelden van ruiters, meestal in brons, gegoten en gedragen als talismannen, gepatineerd en gepolijst door wrijving. Ze worden vooral beschouwd als een remedie tegen bezetenheid door boze geesten. Het paard vertegenwoordigt de geest van de persoon die bezeten is, terwijl het genie dat het bezit wordt gesymboliseerd door de ruiter. Onderworpen aan opeenvolgende aanvallen van hun buren in Kanem en vervolgens van hordes uit het oosten, moesten de Sao hun land verlaten om ...
Verkocht aan 40.00 € Zoek een soortgelijk object
Afrikaans beeldje in bronslegering dat een personage voorstelt wiens lichaam lijkt te buigen onder het gewicht van de kinderen die rond zijn buste worden gehouden. De oren zijn traditioneel opgezwollen. Het beeldje draagt ook concentrische scarificaties. Gouden patina, resterende donkere inlays. De Vere , Verre , Were, Duru-Verre of Dii, wonen in het noordoosten van Nigeria, in de staat Adamawa (voorheen Gongola), en in het noorden van Kameroen. Deze zeer kleine populatie leeft in ronde hutten die gegroepeerd zijn in versterkte dorpen. De Vere-beeldjes, waarvan de functie onbekend blijft, zijn zeldzaam en vertonen overeenkomsten met de werken van de Mumuye, hun naaste buren gevestigd tussen Nigeria en Kameroen.
Zie het blad Moederfiguur Vere, Duru, in brons
380,00 €
Van dit figuratieve fetisjbeeldje wordt gezegd dat het een waarzeggend fetisjobject is. Het zou van Tussia-oorsprong zijn, een Senoufo-subgroep van Burkina Faso. Onregelmatige grijsgroene korrelige patina. De Senoufos, de naam die de Franse kolonisten aan hen gaven, zijn voornamelijk landbouwers die verspreid zijn over Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. De Senufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden geregeerd door matrilineaire tradities en bestaan uit clusters van woningen die katiolo worden genoemd. Elk van hen heeft zijn eigen Poro vereniging die jonge jongens vanaf de leeftijd van zeven jaar inwijdt in een opeenvolging van drie cycli van zeven jaar . Zij komen bijeen in een heilige omheining genaamd sinzanga in de ...
Zie het blad Senufo bronzen beeldje
Vóór de verwoesting van het paleis van het koninkrijk van Benin in 1897 werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door talrijke werken waarin hun macht werd gevierd. In de Afrikaanse tribale kunst werden oorlogstaferelen verheerlijkt op bronzen vertelplaten en aan de muren bevestigd. Weelderige bronzen altaren, herdenkingsbeelden van overleden stamhoofden, majestueuze katachtigen, zware armbanden, enkelbanden en recades werden in grote hoeveelheden vervaardigd in vele gieterij-ateliers waarbij de techniek van het verloren-was-gieten werd toegepast. In de 16e eeuw bestelde de Oba Esigie de eerste platen van koperlegering met reliëfversieringen. Vele werden in paren gegoten om de zuilen of muren van het paleis symmetrisch te versieren. Olfert Dapper beschrijft deze ...
Zie het blad Edo bronzen plaat
Bemanning bestaande uit "nommos" koppelfiguren op weg naar een mythisch epos, waarbij hun "schip" de vorm van een krokodil aanneemt. Deze denkbeeldige wereld, ontleend aan de legendes van de creatie van Dogon, inspireert het werk van Dogon-ambachtslieden. Oker zwart patina. Dogon smeden vormen een endogame kaste onder de Dogon genaamd irim. Ze produceren nu wapens, gereedschappen en werken ook met hout. "Meesters van vuur" die in de Dogon-kosmogonie worden geassocieerd met de oorspronkelijke wezens "Nommo", gecreëerd door de god Ama, worden ook verondersteld om brandwonden te genezen. Kleine metalen voorwerpen, gemaakt met behulp van de verloren-wastechniek, waren wijdverbreid in de regio van de Inner Niger Delta, waar koper het bereikte via trans-Sahara handel. Opgravingen op ...
Ex-Belgische Afrikaanse kunst collectie. Enkelring als amulet waarvan de decoratieve patronen, verwijzend naar Lobi-overtuigingen, de drager moesten beschermen. Veel ringen werden geproduceerd in het zuidwesten van Burkina Faso, met meer valutawaarde. Hoogte op voet: 17 cm. Alleen ring: 300 gram De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Weinigen in Ghana, ze hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, afkomstig uit het noorden van Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, de Dian, de Gan en de Birifor. De Lobi geloven in een scheppende God genaamd Thangba Thu, tot wie ...
Zie het blad Messing Lobi enkelbandje
240,00 €
Belgische Afrikaanse kunstcollectie. Bronzen beeld van een mythische ruiter, voorouder of religieus leider van de Dogon. Gouden patina. De veelvuldige afbeeldingen van ruiters, bij de Dogon van de Mali, verwijzen naar hun complexe kosmogonie en religieuze mythen. Inderdaad, een van de Nommos , voorouders van de mensen , herrezen door de scheppergod Amma , daalde af naar de aarde gedragen door een ark metamorfoseerde in een paard. Bovendien paradeerde de hoogste autoriteit van het Dogon volk, het religieuze opperhoofd Hogon genaamd, tijdens zijn troonsbestijging op zijn paard, omdat hij volgens de gewoonte geen voet op de grond mocht zetten. In het gebied van de Sangha-rotsen, onbereikbaar per paard, droegen de priesters hem, hinnikend naar de mythische voorouder Nommo. De ...
Zie het blad Dogon bronzen ruiter
180,00 €
Dit laat Afrikaanse brons van het Benin-type, gemaakt van een werk dat is gemaakt bij de dood van de koningin, toont een koningin-moeder van Benin genaamd de Iyoba, wiens nek wordt omringd door meerdere kettingen van koraalkralen. Haar hoog gebogen kapsel bestond ook uit een netwerk van parels die aan weerszijden van het gezicht vielen. Na de geboorte van de toekomstige koning werd de koningin uit de macht "verwijderd" en kon ze niet langer vader worden. Maar aan het einde van de 15e eeuw weigerde de Oba Esigie zich aan deze praktijk te conformeren en wilde hij de stad Uselu aan zijn moeder toeschrijven. Ze kreeg ook een paleis en vele privileges. Als erkenning bracht ze een leger bijeen om de Igala van het noorden te bevechten. De Oba wierp een hoofd in zijn beeltenis, naast vele ...