Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap:

Afrikaans beeldhouwwerk is vaak het werk van smeden die zacht hout bewerken, en omvat beelden van voorouders, poppen, beeldjes van tweelingen. Al deze beelden hebben geometrische vormen met hoekige contouren, langgerekte trekken, soms met een strenge uitdrukking. De armen kunnen aan het lichaam worden vastgeplakt, maar ze kunnen er ook van weg bewegen. We vinden zittende of staande figuren, de armen en knieën gebogen of, zoals bij de Dogon Tellem, de armen naar de hemel geheven smekend om de komst van regen. De beelden kunnen ook worden gebruikt als fetisjen voor allerlei animistische praktijken, vooral in Kongo. Sommige zijn van brons gemaakt, zoals in het koninkrijk van Benin. Voor de traditionele Afrikaan is hun functie het zichtbaar maken van onzichtbare werkelijkheden.


Ashanti Akua  ba doll
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashanti doll

Vruchtbaarheidswensen in Afrikaanse kunst Ashanti.
Deze gestileerde vrouwenfiguur, Akua'ba (meervoud Akua'mma) genoemd, heeft kenmerken die eigen zijn aan de Ashanti-poppen, die meestal geen benen hebben: een plat, rond hoofd met daarop een cilindrische buste met horizontale armen. Dunne kettingen van gekleurde kralen contrasteren met het donkere patina.
Deze gestileerde houten beeltenissen werden gedragen door zwangere vrouwen, strak in hun lendendoeken gewikkeld, om de komst van mooie kinderen te verzekeren. De overgrote meerderheid van deze beelden is vrouwelijk, compleet met borsten.

De Ashanti zijn een van de etnische groepen van Ghana (voorheen de "Goudkust"), deel van de Akan-groep, die een met bossen begroeide regio bewonen. Net als andere ...


Zie het blad

240,00  192,00

Lega inwijdingsfiguur van de Bwami
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

Dit "iginga" beeldje van de Lega, bedoeld voor educatieve doeleinden, heeft een uitgeholde en geperforeerde buste. Het gezicht staat op de afbeelding van de maskers die de groep heeft gemaakt. De kleine, stompe pootjes doen denken aan poten. Donkere patina, scheurtjes en kaolineresten op de kop. Bij de Lega leidde de leraar van het inwijdingsgenootschap Bwami de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes waren uitgestald, en het was door nauwkeurige observatie dat de toekomstige ingewijde de min of meer ingewikkelde betekenis van deze metaforen moest raden, waarbij de laatste grotendeels betrekking hadden op spreekwoorden en gezegden. Zij die het voorwerp niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, kostbare ceremoniën ondergaan, en soms zelfs toetreden tot ...

Lega Iginga beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

De inheemse kunst van de Lega, Balega, of zelfs Warega, onderscheidt zich door haar inwijdingsbeeldjes, eveneens van ivoor, waarvan sommige in een mand werden bewaard voor de hoogstgeplaatste Bwami van verschillende gemeenschappen. Dit type tribale kunst beeldje Iginga ( Maginga in het meervoud), was het eigendom van de hooggeplaatste leden van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toeliet , en het sociale leven regelde . Deze organisatie was onderverdeeld in inwijdingsstadia, waarvan het hoogste het Kindi was. De beeldjes werden gebruikt bij de inwijding van de aspiranten. Elk is een voorstelling met een bepaalde vorm en betekenis, waaruit altijd een moraal of een dogma wordt afgeleid. De bijzonderheid van de Lega, in tegenstelling tot andere etnische groepen, ...


Zie het blad

180,00  144,00

Kongo Nkishi Yombe ritueel figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yombe standbeeld

Inheems beeldje dat vooraf is ingewijd door de priester nganga en waarvan de buikholte rituele elementen bevat in de vorm van doornige takken. De lading of bilongo is inderdaad samengesteld uit verschillende ingrediënten uit de natuurlijke omgeving: klei, rood houtpoeder tukula , witte klei pembe... maar mogelijk van menselijke fragmenten zoals tanden, nagels of zelfs haar.
Deze bezwerende fetisj, gezeten op een schildpad die wijsheid, voorzichtigheid en een lang leven symboliseert, werd verondersteld tegenspoed tegen te gaan.
De hoofdtooi is kenmerkend voor de Beembe en Yombe beelden, andere stammen van de Kongo groep.
Bij de Kongo was de specialist, nganga genaamd, verantwoordelijk voor rituelen door een spirituele kracht te activeren met een nkondi ...

Dierfiguur Boulou, Bulu
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Boulou standbeeld

Anthropozoomorphic voorstellingen in Afrikaanse kunst.
Dit beeld, dat de geest van een grote aap belichaamt, stelt een orang-oetang voor. Gevangen in een kleiheuvel, vormen abruszaden en kauri's een decoratief motief. Korstig oppervlak, rode okerkleuren. De Boulou, gelegen tussen Kameroen en Gabon, in het evenaarswoud, maken deel uit van de Fang-groep. Evenals de Fang van Zuid-Kameroen, beroemd om hun grote witte maskers, beoefenden ook de Boulou het Ngil-ritueel ter bestrijding van hekserij en vergiftiging. Ngi is de gorilla, een angstaanjagend dier waarmee de postulant zich identificeert nadat hij in het geheime genootschap is opgenomen.


Zie het blad

480,00  384,00

Songye Kalebwe Nkishi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetisj

Beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) hoog gekampeerd op een afgeronde sokkel. De kracht van de fetisj zou, volgens het Songye-geloof, worden versterkt door de aanwezigheid van zijn accessoires, zoals de tophoorn en de verschillende toevoegingen van materialen en accessoires, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogde vruchten, enz. Semi-matte grijs-bruine patina. Scheuren.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote voorbeelden zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun ...

Songye fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye fetisj

Een verkleinde reproductie van het kifwebe masker dat verbonden is met de Bwadi ka bifwebe samenleving vormt het gezicht van de antropomorfe fetisj die hier tegenover staat. Deze laatste is gesneden in een dichte houtsoort in geometrische volumes. De symbolische en magische rituele accessoires worden hier gepresenteerd in de vorm van een halsketting van blauwe kralen. Licht bruin patina.
De fetisj Songye, magisch beeld Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op ...


Zie het blad

180,00  144,00

Lobi Bateba standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lobi standbeeld

Beeldhouwwerk in Afrikaanse kunst .
Afrikaans vrouwenbeeld janus die de illusie wekt serpentineus te zijn.
Armen en benen licht gebogen, rituele korstige patina. Sporen van plengoffers op de bovenkant van het hoofd.
De LOBI gemeenschappen zijn georganiseerd rond natuurgeesten. Wanneer zij worden vereerd, tonen deze geesten hun welwillendheid in de vorm van overvloedige regens, goede gezondheid en talrijke geboorten; worden zij genegeerd, dan trekken zij die terug en brengen verwoestende epidemieën, droogte en lijden. Deze geesten geven aan de wichelroedelopers de wetten door die de volgelingen moeten volgen om hun bescherming te krijgen. Deze geesten worden voorgesteld door houten of koperen beeldhouwwerken die bateba worden genoemd (groot of klein, figuratief of ...


Zie het blad


Verkocht aan 240,00 Zoek een soortgelijk object

Baoulé standbeeld Asia usu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Baoulé

De rechterhand rust op de buik, wanneer links zachtjes de baard van dit Asia Usu-standbeeld streelt met een knapperig patina. Veel verticutering zichtbaar op rug, gezicht en nek. Dit werk roept het wezen van de aarde op (Asié Usu) en maakt deel uit van een reeks beelden die bedoeld zijn om te worden gebruikt in een middelgrote omgeving door de Komische waarzeggers die door de asye Usu-geesten zijn geselecteerd om de openbaringen van het hiernamaals te communiceren.
Een zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, de savannemensen, jacht en landbouw, evenals de Gouro, wiens culten en maskers ze leenden. De basiseenheid is afstamming, onder de verantwoordelijkheid van een ouderling, wiens functies politiek en religieus zijn.


Zie het blad


Verkocht aan 220,00 Zoek een soortgelijk object

Standbeeld Baule Asia Usu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ancestor Baoulé

De Akan culten in Afrikaanse kunst
dit figuur u-0022waka-sonau-0022, u-0022, hout wordt in baouléu-0022, wordt gepatineerd door olie anointings. Veel scarificaties lopen door de anatomie van de beeltenis. Beide handen rusten in de navelstreek. Dit gebaar van het leven roept de link met de nakomelingen, de bescherming van de voor vader. Dicht hout, Satijn oppervlak. twee soorten Waka-Sona beelden worden geproduceerd door de Baoulé in het rituele kader: degenen die een assiè oussou oproepen, die van de aarde, en die deel uitmaken van een set van standbeelden die bestemd zijn om te worden gebruikt als een middelgroot instrument door de Komian soothsayers, de laatste wordt geselecteerd door de asye Usu geesten om de onthullingen van het hiernamaals te communiceren. De tweede soort ...


Zie het blad


Verkocht aan 220,00 Zoek een soortgelijk object

Vrouwelijke figuur Nebeli Mangbetu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Mangbetu

De lichaamsschilderingen zijn, evenals die van het gezicht, verbonden met de traditionele schilderingen van de etnische groep, die geïnspireerd waren op de tatoeages van de naburige Asua pygmeeën, en die varieerden naar gelang van de omstandigheden. Bij de Mangbetu ondergingen de kinderen van de hogere klassen bovendien van jongs af aan een compressie van de schedel, die werd vastgehouden met raffia banden. Later werd het haar "gebreid" op rieten strengen en werd een hoofdband rond het voorhoofd geplaatst om het haar naar voren te brengen en deze majestueuze hoofdtooi te vormen die de verlenging van de schedel accentueert. De ouden noemden beli antropomorfe figuren die voorouders belichamen, uit het zicht opgeborgen, en vergelijkbaar met die van hun geheime genootschap nebeli . Donker ...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Beeldje Luba Mikisi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Luba

Deze vrouwelijke luba-figuur speelt de rol van spiritueel medium en wordt in een klassieke houding, met de handen op de borst, weergegeven. Haar hoofdtooi, achter een brede band die een geschoren voorhoofd onthult, is verwant aan die van de Luba-vrouwen aan het begin van de 20e eeuw. Door haar symbolisch gebaar geeft ze aan dat de geheimen van de royalty's (de bizila) aan de vrouwen toebehoren dankzij hun rol van politieke en spirituele tussenpersoon. De littekens in reliëf op de buik, horizontaal op de onderbuik, stippelen haar buste uit. De navelstreng heeft een prominente plaats die ook de rol van de vruchtbaarheid en de overdracht van het leven benadrukt. Matte donkerbruine patina. Droogleggingsscheur op de rug.
Drogende scheur op de rug. De Luba (Baluba in tchiluba) ...


Zie het blad


Verkocht aan 120,00 Zoek een soortgelijk object

Bwami Lega initiatie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > League standbeelden

Deze Lega sculptuur, waarvan de morfologie uitgehouwen in het blok van hout onthult verlaagde borsten wijzen onder omhullende schouders, behoorde tot een initia van de Bwami en maakte deel uit van een set gebruikt tijdens de initiaties. Vingers zoals klauwen op de buste te verlengen van de armen, alle oproepen vleugels. Het gezicht qant aan hem neemt de terugkerende kenmerken van Lega beeldhouwkunst. Een uitlopende basis ondersteunt het object, zelf bevestigd op een ronde basis.
heldere en matte patina, schaafwonden van gebruik, fluweelachtig oppervlak.
de leraar van de Bwami leidde de aspirant Lega naar een plek waar Afrikaanse Lega maskers en beeldjes werden tentoongesteld, en het was door middel van zorgvuldige observatie dat de toekomst initieerde moest raden de meer ...


Zie het blad

Verkocht

Paar Ngbandi standbeelden
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ngbandi standbeelden

Bij de Ngbandi werden grafbeelden gebruikt, en beelden van een echtpaar yangba en zijn zuster, die overeenkomen met de Seto- en Nabo-voorouders van de Ngbaka.

Ze stonden op altaren opgesteld en werden dagelijks geofferd en gebeden.

Donkere glanzende patina. Rehauts van kaolien. Uitdroging scheuren.
De Ngbaka zijn een homogeen volk in het noordwesten van D.R.C., ten zuiden van de Ubangui-rivier. De Ngbandi wonen in het oosten (op de linkeroever van de Ubangui) en de Ngombe in het zuiden. De initiatie van de jongeren, "gaza" of "ganza" (dat geeft kracht) bij de Ngbaka en de Ngbandi, vertoont veel gelijkenissen, door middel van uithoudingsproeven, liederen en dansen. De riten vereisten de aanwezigheid van beelden van voorouders. Besnijdenis en ...


Zie het blad

480,00  384,00

Paar d  Ere Ibeji Yoruba Igbomina
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ibeji Tweelingen

De ibeji in de Afrikaanse kunst.

In de taal van het Yoruba volk betekent ibeji een tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze vertegenwoordigen de figuur van een overleden tweeling.
Deze ibeji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; ze kan hem regelmatig wassen en voeden. Als ze sterft, neemt de resterende tweeling het over.
De ibeji wordt beschouwd als meer dan een fysieke representatie van een geliefde en beïnvloedt het leven van de familie. Daarom blijft de familie gebeden, sektes en bevrijdingen tot hem of haar richten.
Deze stukken behoren tot de beroemdste kunstobjecten van de Yoruba-groep. In feite is het voorkomen van jumelage in deze etnische groep sterker dan ...

Bronzen Kongo beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Congo

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunst.
Deze kleine antropomorfe sculptuur, gemaakt van brons, neemt in miniatuur de canons van de Kongo beeldhouwkunst, met name de grafbeelden inyongo of mintadi van neder-Zaïre, die werden gemaakt van steen en vertegenwoordigde verschillende thema's dankzij personages bevroren in verschillende houdingen. Deze figuren vormen de vitale belichaming van een geest of voorouder. 
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de groep Kôngo , onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor-, koper- en slavenhandel. Op dezelfde manier, overtuigingen en tradities, produceerden ze een beeldhouwen met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun wereldbeeld. De ...


Zie het blad

Verkocht

Kongo Yombe Pfemba beeldje
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo beeldje

Deze vrouwelijke beeltenis is een gebeeldhouwde figuur van de Kongo en belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur.
Het kind belichaamt de matrilineaire overdracht van macht.
De mond onthult traditioneel gevijlde tanden, de ogen lijken exorbitant, wat het vermogen van de voorouder benadrukt om occulte dingen te onderscheiden.
Het gebruik van dit soort houtsnijwerk is niet goed bekend. Zij vormden echter vaak het gebeeldhouwde motief op de top van de wandelstokken van de opperhoofden. Licht bruin patina. Scheuren en schaafwonden.
Een clan van de Kongo groep, de Yombe zijn gevestigd aan de West-Afrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke moederschappen. Bij de Kongo ...


Zie het blad

150,00

Lobi figuur in zwart ijzer
promo art africain
Afrikaanse kunst > Zwart ijzeren voorwerpen, zwart ijzeren maskers > Lobi figuur

Minimalisme voor deze antropomorfe figuur in zwart ijzer. Een sierlijke mannelijke gestalte die lijkt te worden voortgestuwd door contrast dankzij de breedte van zijn bouw. Korstige gevlekte patina. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Weinig talrijk in Ghana, vestigden zij zich ook in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de achttiende eeuw dat de Lobi , afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara , de Dian , de Gan en de Birifor . De Lobi geloven in een schepper God genaamd Thangba Thu, tot wie zij zich wenden door de verering van vele intermediaire geesten, de Thil, welke laatste verondersteld worden hen, met de hulp van ...


Zie het blad

180,00  144,00

Igbo schrijn figuur
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Igbo standbeeld

De Igbo, in het zuidoosten van Nigeria, vereren een aanzienlijk aantal goden die bekend staan als alusi , of agbara, die beschouwd worden als de nakomelingen van Chuku, of Chukwu, en als zodanig tussenpersonen zijn aan wie offers worden gebracht, zoals kolanoten, geld, kaolien, met het doel hun gunsten te verkrijgen.
Deze Nigeriaanse beelden die in verschillende streken worden vervaardigd, variëren van ongeveer veertig centimeter tot een menselijke maat, en zijn versierd met min of meer uitgewerkte aristocratische attributen.
De beeldhouwers blijken mannen te zijn, maar vrouwelijke adepten dragen vaak bij door het werk met gekleurde pigmenten af te werken.
De haardracht en de versieringen van het lichaam geven ook de sociale rang van de figuur aan. Geërodeerd ...


Zie het blad

390,00  312,00

Pende ritueel standbeeld
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Pende standbeeld

De meeste pende-beelden maakten deel uit van een vruchtbaarheidscultus en werden bewaard in een kamer in het huis van het stamhoofd. Het doel van deze is ons echter onbekend. In de categorie van de meest onwaarschijnlijke beeldhouwwerken valt deze in een ingewikkeld gebaar verstarde vrouwenfiguur, die op een voetstuk staat, met daarop broodjes die waarschijnlijk een therapeutische of magische rituele lading bevatten.

Uitdroging scheuren, schaafwonden.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. ...


Zie het blad

490,00  392,00

Hemba "Buli" bekerdragend
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Hemba standbeeld

Dit Luba/Hemba-beeld, gebeeldhouwd in de stijl van de beroemde "meester van Buli" van Hemba-afkomst, is afgebeeld in een houding van geconcentreerde meditatie en toont een "mboko"-beker bestemd voor de heilige kaolien, een onmisbaar element voor de bemiddeling met de geesten. De bijzonderheid van de plasticiteit kenmerkt de beeldhouwkunst van de Buli. Bruinzwart glanzend patina, uitdrogingsscheurtjes en schaafplekken.

De Hemba vestigden zich in het zuidoosten van Zaïre. Eens onder de heerschappij van de Luba, beoefenen deze boeren en jagers voorouderverering door middel van beeltenissen die lang aan de Luba werden toegeschreven. De beelden singiti werden bewaard door de fumu mwalo en geëerd tijdens ceremonies waarbij offers aan hen werden gebracht. Naast het gezag ...


Zie het blad

350,00  280,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73 Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100