Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap:

Afrikaans beeldhouwwerk is vaak het werk van smeden die zacht hout bewerken, en omvat beelden van voorouders, poppen, beeldjes van tweelingen. Al deze beelden hebben geometrische vormen met hoekige contouren, langgerekte trekken, soms met een strenge uitdrukking. De armen kunnen aan het lichaam worden vastgeplakt, maar ze kunnen er ook van weg bewegen. We vinden zittende of staande figuren, de armen en knieën gebogen of, zoals bij de Dogon Tellem, de armen naar de hemel geheven smekend om de komst van regen. De beelden kunnen ook worden gebruikt als fetisjen voor allerlei animistische praktijken, vooral in Kongo. Sommige zijn van brons gemaakt, zoals in het koninkrijk van Benin. Voor de traditionele Afrikaan is hun functie het zichtbaar maken van onzichtbare werkelijkheden.


Benin Leopard figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Standbeeld van Benin

De vorstelijke tribale kunst van Benin
voor de vernietiging van het paleis van het Koninkrijk Benin in 1897, het goddelijke karakter van koningen, de Oba , werd geïllustreerd door meerdere werken die hun macht vieren. Oorlogs scènes werden gereproduceerd op verhalende platen, in brons, en aangebracht op de muren. Weelderige bronzen altaren, Herdenkings figuren van overleden chefs, zware armbanden, haren en recades werden in veel workshops van smelterijen geproduceerd volgens de techniek van gietijzer met Lost Wax.
het doden van de koning van dieren in verband met de legendes, de Luipaard, was het voor recht van de Chief, de OBA. De katachtige kan dan dienen als een aanbod voor de aanbidding van het hoofd van de chef. Soms getemd door verschillende Koninklijke gilden, ...


Zie het blad

Verkocht

Bwami Lega initatie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

Dit Afrikaanse beeldje "iginga" van de Lega, voor didactische doeleinden, stelt een figuur voor met de handen samen voor de borst, gedragen door gereduceerde, gekartelde benen met ronde, digitate voeten. Het gezicht is als de maskers die de groep heeft gemaakt.
Goudbruin gearceerd patina, scheurtjes en kaolineresten op het hoofd.
Bij de Lega leidde de leraar van het inwijdingsgenootschap Bwami de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes waren uitgestald, en het was door nauwkeurige observatie dat de aspirant-ingewijde de min of meer complexe betekenis van deze metaforen moest raden, waarbij de laatste grotendeels betrekking hadden op spreekwoorden en gezegden. Zij die het voorwerp niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, kostbare ceremoniën ...


Zie het blad

Verkocht

Buyu Bembe voorouder standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Bassikassingo

De invloed van migratiebewegingen in de Afrikaanse kunst
migrantenstromen zijn vermengd binnen dezelfde gebieden van de Bembe , Lega, buyu (buye) of Boyo , Binji en Bangubangu. De Bassikassingo , door sommigen beschouwd als een sub-clan buyu , zijn niet van Bembe Origin hoewel ze op hun grondgebied wonen, heeft het werk van Biebuyck hun geschiedenis kunnen traceren. Georganiseerd in line-ups, leenden ze de vereniging van de Bwami Lega. De bembé en Boyo tradities zijn relatief vergelijkbaar ze vereren de geesten van de natuur, water specifiek onder de Boyo, maar ook heroïsche voor ouders, wiens wil wordt gezocht om bekend te zijn door middel van profetische riten. De jacht is ook een kans om dankbaarheid te leveren aan de entiteiten wier voorkeur is geroepen en beschermd. ...


Zie het blad

Verkocht

Baga Slang Figuur
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baga Slang

Franse Afrikaanse kunstcollectie. Dit voorwerp, waarvan de basis een cirkel vormt waaruit de kop van de slang te voorschijn komt, werd waarschijnlijk gebruikt in een soortgelijke context waarin de slangenmaskers van de verschillende Baga-groepen verschenen. Deze symbolische evocatie van een mythisch slangengenie, die tijdens bepaalde riten in processie werd meegedragen of op een altaar werd geplaatst, was bedoeld om het dorp te beschermen. Scheuren en schaafwonden door gebruik. Afrikaans inwijdingsmasker in serpentijn, hoofdzakelijk gebruikt door de Bulongic (Kifinda-dorp), subgroep Baga van de kust van Guinee, waarvan de afmetingen kunnen oplopen ...


Zie het blad

390,00

Dogon troonsbestijging figuur
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon standbeeld

Franse Afrikaanse kunst collectie.
In Afrikaanse tribale kunst, illustreert dit type beeldhouwwerk vaak de overdracht van macht. Bij de Dogon blijft de betekenis ervan echter onbekend, maar het zou een anekdote kunnen oproepen die verband houdt met scheppingsmythen.
Zwarte vettige patina. Dogon beelden worden meestal in opdracht van een familie gemaakt, maar kunnen ook het voorwerp zijn van verering door de hele gemeenschap. Hun functies blijven echter weinig bekend. Parallel aan de Islam zijn de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier hoofdcultussen: de Lebe, die betrekking heeft op de vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, voorouderverering onder het gezag van de patriarch, de Binou, die de geestenwereld aanroept en geleid ...


Zie het blad

280,00

Lobi paar figuren in brons
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Lobi brons

Zittend paar met opgeheven armen. Zij dragen de traditionele hoofdtooi en een ketting-talisman. Fluweelachtige kaki patina. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana en hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi , afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara , Dian , Gan en Birifor . De Lobi geloven in een schepper God genaamd Thangba Thu, tot wie zij zich wenden door de verering van talrijke intermediaire geesten, de Thil, welke laatste verondersteld worden hen, met de hulp van de wichelaar, te beschermen tegen een groot aantal plagen. Bosgeestjes, ...


Zie het blad

180,00

Lobi bronzen beeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Lobi bronzen

Echtpaar rug aan rug afgebeeld, symbool van complementariteit. Khaki-bruin patina met gouden accenten. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de benaming "lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Hoewel ze niet erg talrijk zijn in Ghana, hebben ze zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi , afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, Dian, Gan en Birifor.


Zie het blad


Verkocht aan 180,00 Zoek een soortgelijk object

Lobi Buthib talisman beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Lobi talisman

Gesneden beeldje voor individueel gebruik, voor, volgens het Lobi-geloof, een beschermende of therapeutische werking. Deze beeldjes werden na een ritueel op het altaar geplaatst om het recipiënt te zijn van een bosgeest, de Thil, en zo een actief wezen te worden, een tussenpersoon die streed tegen tovenaars en alle andere schadelijke krachten.
Wanneer deze geesten worden geëerd, zouden zij hun welwillendheid manifesteren in de vorm van overvloedige regens, goede gezondheid en talrijke geboorten; worden zij genegeerd, dan zouden zij deze intrekken en verwoestende epidemieën, droogte en lijden brengen.
Zij worden verondersteld aan de wichelroedelopers de wetten over te brengen die de volgelingen moeten volgen om hun bescherming te genieten.
Zij worden voorgesteld door ...


Zie het blad

180,00

Beeld Dan L-Me - Ivoorkust
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Dan

Dubbele schelpen cap dit vrouwelijke figuur van Dan als een vrouw. Het gezicht doet denken aan de maskers van de Dans. Een geconcentreerde houding, haar armen nieuwsgierig gevouwen, ze is kampeerden benen uit elkaar. Tribale littekens worden fijn weergegeven door patronen in beugels. Zeer mooie satijnen patina bezaaid met kaolien residu. Gebrek aan het einde van de voet.
Een geschenk van vrouwen, eten, feestelijke ceremonies en eervolle status eens beloond de dan beeldhouwers aan wie dit talent werd toegekend tijdens een droom. Dat laatste was het communicatiemiddel van Du, onzichtbare geestelijke kracht, met mannen. Statuary, zeldzaam, speelde een prestigieuze rol met de houder. Dit zijn voornamelijk beeltenissen van vrouwen, la m , houten mensen. Dit zijn geen incarnaties van ...


Zie het blad

210,00

Lega Iginga beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

De inheemse kunst van de Lega, Balega, of zelfs Warega, onderscheidt zich door haar inwijdingsbeeldjes, ook van ivoor, waarvan sommige in een mand werden bewaard voor de hoogstgeplaatste Bwami van verschillende gemeenschappen.
Dit type tribale kunst beeldje Iginga ( Maginga in het meervoud), was het eigendom van de hooggeplaatste leden van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toeliet , en het sociale leven regelde . Deze organisatie was onderverdeeld in inwijdingsstadia, waarvan het hoogste het Kindi was.
De beeldjes werden gebruikt bij de inwijding van de aspiranten. Elk is een voorstelling met een bepaalde vorm en betekenis, waaruit altijd een moraal of een dogma wordt afgeleid. De bijzonderheid van de Lega, in tegenstelling tot andere ...


Zie het blad

190,00

Lulua figuratief pijp
Afrikaanse kunst > Afrikaanse pijpen in hout, in brons > Lulua pijp

Ex-collectie Afrikaanse kunst. Deze figuur met de handen op de slapen is afgebeeld gehurkt op het fornuis waarop het oversized geslacht van de figuur rust. Het kegelvormige topkapsel, vanaf de pijp verlengd, herinnert waarschijnlijk aan de zogenaamde disungu haarpunt. Het gezicht draagt de traditionele littekens in het gezicht, wat ooit gebruikelijk was.
Uitdroging scheuren. Het was in het zuiden van de Democratische Republiek Congo dat de Lulua , of Béna Lulua , zich vanuit West-Afrika vestigden.
Lulua is een generieke term, die verwijst naar een groot aantal heterogene volkeren die het gebied bij de Lulua-rivier bewonen, tussen de Kasai en de Sankuru-rivieren. Hun sociale structuur, gebaseerd op kasten, is vergelijkbaar met die van de Luba. Tijdens de late 19e eeuw ...


Zie het blad

380,00

Paar beeldjes Ere ibedji Yoruba
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeelden Ibedji

Met tal van ornamenten en beschermende accessoires, deze beeldjes-poppen "ere" (beelden), incarnatie van tweelingen, zijn voorzien van een conisch kapsel gemaakt van vlechten, getint met indigo. De snaren van krenten symboliseren waarden van rijkdom en vruchtbaarheid.
SPatine glanzend mahonie.
In de taal van het Yoruba-volk betekent ibeji tweevoudig: ibi voor geboren en eji voor twee. Zij vertegenwoordigen de figuur van een overleden tweeling. Deze ibedji wordt dan behandeld als het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; ze kan wassen en voeden regelmatig. Als ze sterft, neemt de overgebleven tweeling het over. Een man had soms ook ibeji voor zijn vrouw in de hoop op zwangerschap. Ter ondersteuning van de ziel van de tweeling, ibeji ...


Zie het blad

350,00

Beeldjes Ere Ibedji Yoruba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ibeji poppen

Ibeji Beeldjes, belichaming van het vermiste kind in Yoruba Afrikaanse kunst.
Brede amandelvormige ogen, diepe littekens op de gezichten, vlechten gecombineerd tot een kuif en identieke fysiognomieën die de esthetische tradities in de Yoruba Afrikaanse kunst illustreren. Deze tweeling is stevig verankerd op cirkelvormige steunen, en draagt een fijnheid van parels en kaurienschalen, en grote metalen ringen, die verbonden zijn met het heilige. Chocolade patina, matte inlegwerk. In de taal van het volk Yoruba , ibeji betekent tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze vertegenwoordigen de figuur van een dode tweeling. Deze Afrikaanse beeldjes met de naam ibeji worden dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor ze moet zorgen; ze ...


Zie het blad


Verkocht aan 380,00 Zoek een soortgelijk object

Tadep Mambila standbleed
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mambila standbleed

Alsof het een krachtige interne energie beheerst, zijn de opeengepakte schouders en armen van dit beeld geconcentreerd rond een slanke buste die breder wordt naar de buik toe. De benen eindigen in dikke voeten, naar het midden toe gedigitaliseerd. Enorme oncave orbieten, onderstreept door noppen, beslaan het grootste deel van het gezicht. Op de top, een korstige prominence, een aggregaat van rituele elementen. Dikke matte patina met barsten, kaolien en rode oker accenten. Ondanks hun kleine aantal hebben de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de "men", in het Fulani), die in het noordwesten van Kameroen wonen, een groot aantal maskers en beelden gemaakt die gemakkelijk te herkennen zijn aan hun hartvormige gezichten. ...


Zie het blad

Verkocht

Mambila Tadep standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mambila standbeeld

Gemaakt volgens terugkerende canons, hebben deze beelden, die verondersteld worden de voorouders te belichamen, vaak kleine noppen op het hoofd als hoofdtooi, zoals dit enigszins uit het midden geplaatste beeld. Het toont een corpulente figuur waarvan het hoofd is gevat in brede, ronde schouders.
De handen komen samen onder het gezicht, dat lijkt te zijn verlengd door een baard, terwijl de hallucinerende blik trance zou kunnen suggereren.
De massieve gekartelde poten bootsen het hoekige volume van het achterlijf na.
Korstige okergematte patina, plaatselijk schilferig. Scheuren.


Ondanks hun kleine aantal hebben de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de "men", in het Fulani), die in het ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Lari / Teke vruchtbaarheidspatroon
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lari standbeeld

De traditionele Afrikaanse kunst van de Lari draagt de invloed van de groepen waarmee zij samenleven: Beembe, Sundi, Bwende, en Teke. Een bevolkingsgroep afkomstig uit het Kongo-koninkrijk, de Lari , Lali , Baladi , hebben zich op Teke-gebied gevestigd. De stamboom is matrilineair en wordt geleid door een stamhoofd mfumu kanda , en gegroepeerd in dorpen onder het gezag van het stamhoofd mfumu mpu. Zij leven van de landbouw en de jacht, waarbij de laatste het gebruik van specifieke riten vereist, waarbij de beeldhouwwerken een rol spelen. Heksendokters en genezers gebruiken ook beeldjes, waaronder "mamuanga", en beeldjes die verband houden met de inwijdingscultus lemba .
Een antropomorfe figuur met een bebaard en gestreept gezicht, dit beeld heeft een typisch Kongo ...


Zie het blad

380,00

Beker vervoerder Luba Shankadi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Luba

Een knielende vrouwelijke figuur met een hemisferische container mboko , een kalebas die gevuld was met kaolin, een beeld van zuiverheid en de spirituele wereld. Deze containers werden gebruikt door verschillende Luba-genootschappen en groepen profeten, meer in het algemeen door de mediums van de Society of waarzeggerij kilumbu , bilumbu , of door de genezers van de samenleving buhabo . De waarzeggers mbudye ook gebruikt. Het was een zaak, individueel of collectief, om de geesten van de voor ouders te raadplegen door middel van specialisten.
rood bruin oranje Skate. Erosies, scheuren op de snede.
volgens P. Nooter, deze figuren, zittend of knielende naar gelang van het geval, vertegenwoordigden ook de vrouw van de Soothsayer en onderstreep haar belang in het ...

Luba Cup Carrier
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Luba

Gracieuze hoofddragend voor deze zittende vrouwelijke figuur met de mboko beker, een kalebas gevuld met kaolien, symbool van zuiverheid en de spirituele wereld, en waarvan de bezoekers van de koning waren stil. Een klein gezicht, een lange nek, en een buste waar de littekens in gebruik zijn geschreven in diamant en epi. Volgens P.Nooter vertegenwoordigden deze cijfers de vrouw van de waarzegger, die het belang ervan onderstreept in het proces van waarzeggerij bilumbu. Kleine gaatjes aan de bovenkant werden gebruikt om magische actieve ingrediënten te introduceren. Half-mate fluweelzachte patina. Schaafwonden.


Luba (Baluba in Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun wieg is de Katanga, met name de regio van de Lubu rivier, dus de naam (Baluba, wat betekent \


Zie het blad

Verkocht

Beker vervoerder Luba Shankadi
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Luba

Deze vrouwelijke figuur met een gelaagde kapsel heeft een mboko ", Calabash dat was gevuld met kaolin, symbool van zuiverheid en de spirituele wereld. Deze containers werden gebruikt door verschillende Luba-genootschappen, meer in het algemeen door de mediums van de waarzeggerij Society kilumbu , bilumbu , of door de genezers van de Society buhabo . De waarzeggers mbudye ook gebruikt. De gezichten van deze personages die de Guardian geesten belichamen tonen een vreedzame interiority. Volgens P. Nooter vertegenwoordigde deze figuren ook de vrouw van de Soothsayer, die het belang onderstreept in het waarderingsproces bilumbu . Volgens sommige Luba, echter, hoewel een vrouw, zou ze de eerste ziener Luba vertegenwoordigen, en zou ook een allegorie van royalty's die verband houden met ...


Zie het blad

180,00

Lega Bwami standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega tsandbeeld

In de Afrikaanse kunst was dit antropomorfe beeld van de Lega, zonder armen, bedoeld voor een ingewijde van de Bwami .
Het maakte deel uit van een set die tijdens de inwijdingen werd gebruikt.
De leraar leidde de lega-aspirant naar een plaats waar Afrikaanse legamaskers en beeldjes waren uitgestald, en het was door zorgvuldige observatie dat de toekomstige ingewijde de meer of minder complexe betekenis van deze voorwerpen moest raden, ware metaforen die grotendeels verwezen naar spreekwoorden en gezegden.
Zij die het voorwerp niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, kostbare ceremoniën ondergaan, en soms zelfs toetreden tot de lagere rang van de Bwami, de kongabulumbu, tegen hoge kosten voor de families. Elk van deze inwijdingen vond plaats ...


Zie het blad

100,00

Lega Iginga Inleidende Beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > De beeldjes van de liga

Een gebeeldhouwde figuur geassocieerd met een spreekwoord of gezegde, waarvan alleen Bwami ingewijden kunnen ontcijferen en begrijpen van de symbolische betekenis. Inventieve, rechthoekige proporties voor dit kleine karakter waarvan het hoofd neemt de kanonnen van Thega maskers. Voeten en handen worden gedigitaliseerd, handen verzameld voor de buste. Mate patina, fluweelachtig, desicit scheuren.
De Afrikaanse kunst van de Lega , Balega, of Warega , onderscheidt zich door zijn initiatie beeldjes, ook gemaakt van ivoor, waarvan sommige werden bewaard in een mand voor de hoogste rangen van de Bwami van verschillende gemeenschappen. Dit soort tribale kunst beeldje Iginga ( Maginga in het meervoud), was het eigendom van de hoge officieren van de Bwami, een geheim genootschap dat mannen ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100