Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap:

Afrikaans beeldhouwwerk is vaak het werk van smeden die zacht hout bewerken, en omvat beelden van voorouders, poppen, beeldjes van tweelingen. Al deze beelden hebben geometrische vormen met hoekige contouren, langgerekte trekken, soms met een strenge uitdrukking. De armen kunnen aan het lichaam worden vastgeplakt, maar ze kunnen er ook van weg bewegen. We vinden zittende of staande figuren, de armen en knieën gebogen of, zoals bij de Dogon Tellem, de armen naar de hemel geheven smekend om de komst van regen. De beelden kunnen ook worden gebruikt als fetisjen voor allerlei animistische praktijken, vooral in Kongo. Sommige zijn van brons gemaakt, zoals in het koninkrijk van Benin. Voor de traditionele Afrikaan is hun functie het zichtbaar maken van onzichtbare werkelijkheden.


Songye Nkisi Kalebwe standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Magisch beeldhouwwerk, Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), in hoekige volumes gebeeldhouwd en beladen met de bishimba die waarschijnlijk in de hoorn zit, de buik herbergt er blijkbaar geen. De kracht van de fetisj zou nog worden versterkt door de aanwezigheid van verschillende accessoires, metaal, quolifichets, enz... In dit geval, alleen een huid lendendoek kleedt de fetisj. Matte patina. Sterke erosies.


Zie het blad

Verkocht

Beeldje Yoruba Osé sango
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldje

Genuflecteerde figuur, een verwijzing naar respect en smeekbede in de Yoruba-cultuur. Deze afbeelding van een volgeling van de Shango-cultus draagt ​​een dubbele hoofdtooi die de stenen bijlen symboliseert die worden geassocieerd met de god van de donder en de jeugd Shango, of Sango. De laatste is de mythische voorouder van de koningen van Oyo. Sango was ook de beschermer van de tweeling, die in de regio heel gewoon was.
Dit is een godheid die wordt gevreesd vanwege zijn onvoorspelbaarheid, vereerd omdat hij heilzame regens op gewassen brengt. Het is ook aan haar dat de vruchtbaarheid van vrouwen wordt toegeschreven.

Barst op de basis.
De Yoruba-samenleving is sterk georganiseerd en heeft verschillende verenigingen met verschillende rollen. Terwijl de mannelijke ...


Zie het blad

240,00

Figuur van chef-kok Chokwe Chibinda Ilunga
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Tschokwe

Ex-collectie Duitse Afrikaanse kunst.

De gebeeldhouwde beeltenis, tegenovergesteld, verheerlijkt de kwaliteiten van jager, mythische held en stichter van de etnische groep, Chibinda Ilunga. Het opperhoofd, met oversized palmen en voeten, heeft een indrukwekkende edele hoofdtooi. Gemakkelijk herkenbaar dankzij deze grote hoofdtooi met gebogen zijvleugels (cipenya-mutwe), had hij zijn volk de kunst van het jagen geleerd. Dit werk valt op door de verschillende fijn gebeitelde details. Oorspronkelijk werden de patina's verkregen door het herhaaldelijk aanbrengen van ricinusolie en het kleuren van plantaardige afkooksels. Bruine mahoniehouten reflecties benadrukken dit Chokwe beeld. Zeer goede staat. De Chokwe vestigden zich vreedzaam in het oosten van Angola tot de 16e ...

Ere Ibeji Yoruba beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldje

Dit vrouwenbeeldje, met vlechten in een boogvormige kuif, dat uit een ronde basis oprijst, heeft diepe littekens, kralenkettingen versierd met grigris en grote ringen die de beschermende ornamenten abiku vormen.
Gesneden volgens de aanwijzingen van de Ifa die werden doorgegeven aan de wichelroedeloper, de babalawo, speelden de Ibedji-beeldjes de rol van plaatsvervanger voor de dood van het kind. De beeldjes worden dan behandeld alsof het kind gestorven is. Het is de moeder die voor hen moet zorgen; zij zalft hen met olie en voedt hen regelmatig. Als zij verdwijnt, neemt de overgebleven tweeling het over. Beschouwd als veel meer dan een fysieke representatie van een geliefde. De ibedji-beelden beïnvloeden het leven van de familie, en daarom blijft de familie tot hen bidden en ...


Zie het blad


Verkocht aan 175,00 Zoek een soortgelijk object

Azande/Boa fetisjbeeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Zande beeldje

Afrikaanse kunst tussen de Zande.
Zeer expressionistisch janiform beeldje, met misvormde ledematen en begiftigd met een gezicht dat de maskers van de groep weergeeft. Het hoofd heeft een opening voor fetisj- of therapeutische materialen.
Bruin satijn patina.
Uitdrogingsscheuren, erosies.
Vroeger aangeduid als "Niam-Niam" omdat ze als kannibalen werden beschouwd, de stammen gegroepeerd onder de naam Zande, Azandé, vestigden zich, afkomstig uit Tsjaad, op de grens van de DRC (Zaïre), Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. De Zande, of "zij die veel land bezitten", gebruiken twee soorten beelden: Kudu-beelden met een hoogte tussen 30 en 50 cm stellen voorouders voor. Er zijn ook zogenaamde Yanda-beelden van 10 tot 20 cm, in dierlijke of menselijke vorm, met ...


Zie het blad

340,00

Standbeeld "colon" Baule
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kolonist Baoule

Westerse invloeden in Afrikaanse kunst Baoulé .
Gewoonlijk "colon" genoemd, maar soms ook een soort "ideale echtgenoot" belichamend volgens individuele criteria, deze mannelijke figuur, bedekt met een polychrome patina verzacht, is vertegenwoordigd in westerse kleding (African Art Western Eyes, Baule", Vogel, p.253 tot 257).
In de rituele context worden door de baoulé twee soorten beelden gemaakt: De Waka-Sona beelden, "van hout" in Baoulé, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Ze zijn een van een soort standbeelden die bedoeld zijn om te worden gebruikt als medium gereedschap door Komien waarzeggers, waarbij de laatste wordt geselecteerd door de asye usu-geesten om openbaringen van buitenaf over te brengen. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van ...


Zie het blad

95,00

Lega Bwami figuur van inwijding
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

Sculptuur met betrekking tot een spreekwoord dat alleen bekend is bij ingewijden, deze menselijke figuur heeft een rechtopstaande arm en een stomp. Deze houding symboliseert over het algemeen de verzoening van een ruzie door de arbitrage van een individu.
Duidelijk afgesleten patina.
Uitdrogingsscheuren.
De tribale kunst van de Lega , Balega, of zelfs Warega, onderscheidt zich door zijn inwijdingsbeeldjes, waarvan sommige werden bewaard in een mand die bedoeld was voor de hoogste officieren van de Bwami uit verschillende gemeenschappen. Dit type Iginga tribal art beeldje ( Maginga in het meervoud), was eigendom van de hoge officieren van Bwami , een geheim genootschap dat mannen toeliet en hun vrouwen, en het sociale leven regeren. Deze organisatie ...


Zie het blad

190,00

Machtsfiguur Teke Buti
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Teke standbeeld

Standbeeld biteke (gebeeldhouwde figuur) die een voorouder van de clan belichaamt. Zijn holle buste moet de magische lading " Bonga " of "bilongo" hebben gehuisvest, die over het algemeen werd vastgezet of verborgen door een stof. Deze symboliek verwijst naar het téké-geloof dat de buik wijsheid bevat. Deze fetisjen werden op de altaren van de hoofden geplaatst.
Mat patina.
Gevestigd tussen de Democratische Republiek Congo, de Republiek Congo en Gabon, waren de Téké georganiseerd in chiefdoms, waarvan de chef vaak werd gekozen uit de smeden. Het gezinshoofd, mfumu , had het recht van leven of dood over zijn gezin, waarvan het belang zijn prestige bepaalde. Het hoofd van de clan, ngantsié , bewaarde de grote beschermende fetisj tar mansié die toezicht hield op ...


Zie het blad

180,00

Senoufo standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Senoufo standbeeld

Figuur gebeeldhouwd voor waarzeggerij, dit beeldje heeft "hoeven" handen aan weerszijden van de buik. Het gezicht is schuin gestreept met lineaire scarificaties. Lichtbruin satijn patina. schaafwonden. Uitdrogingsscheuren.
De Senoufos, een naam die Franse kolonisten hun hebben gegeven, bestaan ​​voornamelijk uit boeren die zich hebben verspreid tussen Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. Geregeerd door matrilineaire tradities, bestaan ​​hun dorpen uit clusters van woningen die katiolo worden genoemd. Elk van hen heeft zijn eigen Poro vereniging die jonge jongens vanaf zeven jaar initieert in een opeenvolging van drie cycli van zeven jaar. Toen een van de Poro-leden stierf, werden de beelden met de naam pombibele tentoongesteld. Hoewel het uitsluitend mannelijk is, brengt het ...


Zie het blad

240,00

Hemba Singiti standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Hemba standbeeld

Het Afrikaanse beeldje Hemba hiernaast, een beeltenis van een plaatselijk opperhoofd dat verondersteld werd het contact met de voogdijgeesten te vergemakkelijken, werd oorspronkelijk toegeschreven aan de Luba. De stamhoofden van de Hemba-clans hadden verschillende standbeelden van voorouders die zij vereerden en waaraan zij offers wijdden om hun legitimiteit te bevestigen. De houding is klassiek, de handen rustend op een vooruitstekende buik, symbool van afstamming. De kruisvormige hoofdtooi wordt begrensd door een brede band die net als de baard is uitgesneden. Lichtbruin patina met okerresten. Uitdroging scheuren. De Hemba, gevestigd in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba, waren lange tijd onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat een onmiskenbare ...


Zie het blad

350,00

Voorouder standbeeld Singiti Wulf Niembo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Wulf

Ex-Franse Afrikaanse kunst collectie.
een profiel met scherpe hoeken, dit cijfer van voorouder, intermediair tussen mannen en goden, onderscheidt zich door zijn Alt-achtige houding en de gekampeerde positie toont rust en stabiliteit. De geschoren kop wordt begrensd door een frontale tiara, bestaande uit een opeenvolging van staven. Een verfijnde hoofdtooi eindigt aan de achterkant van de kop in een kruis element. Het gezicht is versierd met een gekanteelde V-baard, oproepen van de wijsheid en de ervaring van de voorvader. . Meestal gemaakt in iroko, werden deze rituele sculpturen vereerd door een bepaalde clan en opgeslagen in de begrafenis kamers in het huis van de Chief. Geolied donker bruin patina, lokaal gematteerd. Desication scheuren, poederachtige residuen van rode oker ...

Figuur van voorouder Hemba Singiti
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Hemba

Ex Franse Afrikaanse kunst collectie.
Symbool van een lokale chef, deze Hemba beeltenis, waarvan de kenmerken ooit werden toegeschreven aan de Luba, werd gesneden om een link met de voogd geesten te creëren. De Hemba clan leiders hadden verschillende beelden van voorouders die ze vereerd en waaraan zij gewijd offers om hun legitimiteit vast te stellen. De positie is klassiek, handen waarderen een uitstekende buik, symbool van afstamming. De verfijnde hoofdtooi wordt begrensd door een tiara.

Zwarte bruine Patine. Satijnen oppervlak. Gespleten basis.
De Luba (Baluba in Tchiluba) is een bevolking uit Centraal-Afrika, gevestigd in het zuidoosten van de R.D.C, op vlaktes omringd door beken. Hun wieg is de Katanga, met name de regio van de Lubu rivier, dus de naam ...

Baule paar figuren
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule standbeeld

De "Asye usu" in de Afrikaanse tribale kunst sculpturen van de Baule.
Deze sculpturen van een zittend stel met een slank lichaam, dat als zeldzamer wordt beschouwd dan de staande voorstellingen, bieden de klassieke versieringen van de integumenten, talrijke geruite scarificaties en nette hoofdtooien, die getuigen van het concept van schoonheid van de Baoulé. Tijdens openbare waarzeggerijceremonies waar de waarzegger ze opvoerde, vormden deze beelden onmisbare rituele ondersteuningen. Ongeveer zestig etnische groepen bewonen de Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw beoefenen, evenals de Gouro van wie ze rituele culten en maskers leenden.


Zie het blad

Verkocht

Baule Asié koppel standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule standbeeld

De "geesten van de natuur" in Afrikaanse kunst
. In de rituele setting belichamen de "asié oussou" beelden wezens van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die bedoeld zijn om als medium te worden gebruikt door komien wichelroedelopers; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen van gene zijde door te geven. Als het gaat om de weergave van een echtpaar, ondanks hun vergelijkbare kenmerken met de Baule beelden van mystieke echtgenoten "blolo bian" of "blolo bia", de Baule paar beeltenissen nog steeds behoren tot de categorie van asiè usu of genieën van de natuur .
Zittend op smalle akan-achtige krukjes, belichamen deze beelden "natuurgeesten" (asie usu). De morfologie en houding zijn elegant. De gevlochten kapsels zijn ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Mangbetu Nebeli voorouder figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mangbetu standbeeld

De traditionele schilderijen van de etnische Mangbetu-groep, geïnspireerd op de tatoeages van de naburige pygmeeën Asua, en evoluerend volgens de omstandigheden, worden op dit beeld weergegeven dankzij lineaire patronen.
Bij de Mangbetu hadden kinderen van de hogere klassen van jongs af aan ook last van compressie van de schedel, die werd vastgehouden door raffia-stropdassen. Later werd het haar "gebreid" op rieten strengen en een hoofdband om het voorhoofd om het haar naar voren te laten komen en dit majestueuze hoofddeksel te vormen dat de verlenging van de schedel accentueert. De ouden noemden beli de antropomorfe figuren die voorouders belichamen, uit het zicht bewaard en vergelijkbaar met die van hun geheime genootschap nebeli .

Roodbruin patina, ...


Zie het blad

Verkocht

Kwéré / Zaramo vruchtbaarheidspop
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Mwana hiti pop

De Zaramo en de hen omringende stammen, zoals de Kwéré en de Doé, hebben poppen ontworpen die over het algemeen in verband worden gebracht met vruchtbaarheid, maar waaraan ook andere deugden worden toegeschreven. Zijn voornaamste rol speelt zich af tijdens de periode van afzondering van de jonge Zaramo ingewijde. De novice gedraagt zich tegenover het voorwerp als tegenover een kind en danst ermee tijdens de slotceremonies van de inwijding. Als de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ze het 'kind' adopteren. Bij de Zaramo wordt dit gebeeldhouwde motief herhaald op stokken, versiert rituele voorwerpen en verschijnt zelfs op begraafpalen. De vorm is steeds terugkerend, een gestileerd hoofd, bekroond door een dubbele of enkele kuif, waarop een buisvormige buste zonder armen staat, waarop ...


Zie het blad

240,00

Kakongo Nkisi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kakongo fetisj

De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden zij een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar dat verband hield met hun wereldbeeld. De Kakongo zijn samengesteld uit Bakongo stammen van de linkeroever van de Zaïre Rivier. De toverdokters nganga , beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en bemiddeling naar de God genaamd Nzambi door middel van gewijde figuren. Daartoe worden individuele beschermfiguren nkisis, ter bescherming tegen hekserij en verschillende plagen, gemaakt en door de nganga geladen met alle ...


Zie het blad

120,00

Nkisi Kongo Yombé paar cijfers
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeelden Yombé

Deze Kongo-standbeelden vormen een paar andere gezichten dankzij de rictus van de als figuur. De elementen bilongo het toekennen van extra bevoegdheden aan dit tribale kunstobject genaamd Nkisi werden ondergebracht in de beker vormende reliekschrijn op de buik van de vrouw. Het metaal befaamd om beschermende deugden te houden, is aanwezig in de vorm van nagels die het beeldhouwwerk doen. Satijn patina, korrelig residu.
de tovenares Nganga , beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en bemiddeling in de richting van de God genaamd Nzambi door middel van deze toegewijde figuren. Agressieve hekserij kindoki is het absolute kwaad dat moet worden gestreden. Daartoe worden nkisis beschermende figuren gemaakt en geladen door de Nganga van alle ingrediënten die ...

Bembe Biteki beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bembe beeldje

Gevestigd op de plateaus van de Volksrepubliek Congo ex.Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembe-groep van het noordelijke Tanganinyikameer, werd de kleine groep Babembé, Béembé, beïnvloed door de Téké-riten en -cultuur, maar vooral door die van de Kongo's. De Béembé, gevestigd in de huidige Republiek Congo, vormden oorspronkelijk het koninkrijk Kongo, met de Vili, Yombé, Bwendé en Woyo. Ze stonden onder de voogdij van koning ntotela, gekozen door de gouverneurs. De handel in ivoor, koper en slaven waren de belangrijkste middelen van deze weinig bekende groep tot de kolonisatie. Het hoofd van het dorp, nga-bula, was verantwoordelijk voor het bemiddelen bij de voorouders. Omdat jagen een belangrijke activiteit was, werden de voorouders aangeroepen door middel van beeldjes. Deze ...


Zie het blad

280,00

Baule Waka Sona standbleed
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule colon

Dit beeldje is frontaal afgebeeld, in een zelfverzekerde houding, de handen in de zakken. De overmaatse voeten zijn verbonden. Afgeschuurde polychrome patina. Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baule, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw beoefenen net als de Gouro van wie zij rituele cultussen en gebeeldhouwde maskers leenden. Twee soorten beelden worden door de Baoulé, Baulé, geproduceerd in het rituele kader: De Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baoulé, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals ...


Zie het blad

160,00

Colon Baoule beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule beeldje

Westerse invloeden in Afrikaanse kunstbaoulé .
Gewoonlijk aangeduid als een "kolonist", maar soms niettemin de belichaming van een type "ideale echtgenoot" volgens individuele criteria, is deze mannelijke figuur, bedekt met een verzacht polychroom patina, afgebeeld in westerse kledij (Afrikaanse kunst Westerse ogen, Baule", Vogel, p.253 tot 257). Twee soorten beelden worden door de Baule gemaakt voor rituele doeleinden: Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals door te geven. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van ...


Zie het blad

160,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100