Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap:

Afrikaans beeldhouwwerk is vaak het werk van smeden die zacht hout bewerken, en omvat beelden van voorouders, poppen, beeldjes van tweelingen. Al deze beelden hebben geometrische vormen met hoekige contouren, langgerekte trekken, soms met een strenge uitdrukking. De armen kunnen aan het lichaam worden vastgeplakt, maar ze kunnen er ook van weg bewegen. We vinden zittende of staande figuren, de armen en knieën gebogen of, zoals bij de Dogon Tellem, de armen naar de hemel geheven smekend om de komst van regen. De beelden kunnen ook worden gebruikt als fetisjen voor allerlei animistische praktijken, vooral in Kongo. Sommige zijn van brons gemaakt, zoals in het koninkrijk van Benin. Voor de traditionele Afrikaan is hun functie het zichtbaar maken van onzichtbare werkelijkheden.


Ngbandi beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ngbandi beeldje

Een gefacetteerd gezicht met een vooruitstekende kin, met de traditionele strepen die de neusbrug accentueren, en een kleine figuur met afgeknotte armen, gescheiden van de kraterbuste gedragen door geringde benen. Geoliede patina, genuanceerd, roodbruin.
De vele gebeeldhouwde voorwerpen zijn, onder de Ngandi, gerelateerd aan jagen en magie. Sommigen vertegenwoordigen de geest van Ngbirondo en treden op als bewakers van het dorp.
Er werden ook grafbeelden gebruikt, en sculpturen van het echtpaar yangba en zijn zus, gelijk aan de Seto- en Nabo-voorouders van de Ngbaka.

De Ngbaka vormen een homogeen volk in het noordwesten van de DRC, ten zuiden van Ubangui. De Ngbandi wonen in het oosten (op de linkeroever van de Oubangui) en de Ngombe in het zuiden. De inwijding ...


Zie het blad

280,00

Beeldje van een Pende danseres
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Pende Beeldje

Beeldje met een danseres van de Pende Minganji-maskerade uit Zaïre, gekleed in zijn volledige raffia-visnetkostuum. Léon de Sousberghe identificeerde twee soorten maskers, de minganji geassocieerd met de mannelijke samenleving en de mbuya maskers geassocieerd met het dorp, op enkele uitzonderingen na.
De westerse Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oosterse zich stroomafwaarts van Tshikapa aan de oevers van de Kasaï vestigden. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit nemen de Mbuya-maskers, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, een feestelijke functie aan en belichamen verschillende karakters, waaronder de chef, de waarzegger en zijn ...


Zie het blad

180,00

Tabwa Altaar Figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Tabwa standbeeld

Deze voorouderfiguur, bedoeld om op een altaar te zitten, uit de Afrikaanse stammenkunst, draagt de littekens op gezicht en lichaam van de Batabwa-clans.
Donker glanzend patina, schaafwonden.
De Tabwa ("littekens maken" en "schrijven") zijn een etnische groep die voorkomt in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyika-meer. Stammen in deze regio, zoals de Tumbwe , vereren de mipasi voorouders door middel van houtsnijwerk dat in het bezit is van stamhoofden of toverdokters. Een magische lading ( dawa ) werd vaak boven op de hoofden van de standbeelden aangebracht. Wichelroedelopers en genezers gebruikten dergelijke voorwerpen om tovenarij te onthullen en te beschermen tegen kwaadwillige geesten.
Eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, ...


Zie het blad

Verkocht

Tabwa inductie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Tabwa standbeeld

Dit type object, menselijke figuren die op de schouders van hun medemensen zitten, is kenmerkend voor beeldhouwwerken die in verband worden gebracht met troningsrituelen. Bruin satijn patina. De Tabwa ("littekens maken" en "schrijven") zijn een etnische groep die voorkomt in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyika-meer. Stammen in deze regio, zoals de Tumbwe , vereren voorouders mipasi door middel van houtsnijwerk dat in handen is van stamhoofden of tovenaars. Een magische lading ( dawa ) werd vaak boven op de hoofden van de standbeelden aangebracht. De wichelroedelopers-genezers gebruikten dergelijke voorwerpen om tovenarij te onthullen en te beschermen tegen kwaadwillige geesten.
Eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, de Tabwa verenigden zich rond ...


Zie het blad

Verkocht

Makonde beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Makonde beeldje

Gebeeldhouwd met gevoeligheid, is deze naturalistische figuur verstoken van integumentaire ornamenten. De gelaatstrekken zijn zorgvuldig gemodelleerd, waardoor de labiale vervorming als gevolg van de traditionele labret wordt afgedrukt.
Prachtig geolied patina ingelegd met rode pigmenten.
De Makonde, een matrilineair Bantu-volk uit het noorden van Mozambique en het zuiden van Tanzania, droegen tijdens inwijdingsceremonies voor jongeren helmmaskers genaamd lipiko, mapiko. De Makonde vereren een voorouder, wat de overvloed aan relatief naturalistische vrouwelijke beeldhouwwerken verklaart. Naast gezichtsmaskers, midimu, produceren de Makonde ook lichaamsmaskers met de vrouwelijke buste, wat de vruchtbaarheid verhoogt.


Zie het blad

Verkocht

Beembe Lemba paar figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beembe standbeeld

De Beembé worden in de Afrikaanse kunst gewaardeerd om de zorg en afwerking die aan de sculpturen van voorouders wordt gegeven.
Een paar beelden naast elkaar afgebeeld. Ingewikkelde keloïde tatoeages zijn in reliëf getekend van de borst tot aan het schaambeen. Deze scarificaties getuigen van de opeenvolgende stadia van inwijding waaraan een individu is onderworpen. Soms bezet met ivoor of aardewerk, zijn de amandelvormige ogen bezet met hoorn. Dit type beeldhouwwerk vormde een drager bedoeld voor de rituelen van de Lemba-samenleving, bijvoorbeeld met het oog op genezing. Goud satijn patina, donkere highlights, diepe erosies.
Gevestigd op de plateaus van de Volksrepubliek Congo ex.Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembe-groep van het noordelijke Tanganinyikameer, ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Zande Yanda standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Zande standbeeld

Van een bijzonder creatief ontwerp, valt deze gebeeldhouwde figuur uiteen in drie blokken: een groot en vreemd hoofd waarop enorme oorkleppen ontwikkelen, een buste geflankeerd door cirkelbogen die afgeknotte armen zouden voorstellen, gedrongen benen met gespierde bolvormige omlijsting een mannelijk geslacht geplaatst als bewijs. Gebeeldhouwde details accentueren de morfologie, realistische blik met uitgeholde pupillen, incisies.
Donker satijn patina, warme reflecties. Gebrek.
Vroeger aangeduid onder de naam "Niam-Niam" omdat ze als kannibalen werden beschouwd, vestigden de stammen, gegroepeerd onder de naam Zande, Azandé, zich vanuit Tsjaad, op de grens van de RDC (Zaïre), Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is de mens begiftigd met twee zielen, ...


Zie het blad

280,00

Kissi stenen standbeeld
Afrikaanse kunst > Monoliet, megaliet, cross river, afrikaanse kunst > Kissi stenen

Ex.Jacques Anquetil collectie "Afrika, de handen van de wereld" door J. Anquetil, ed. Zonne-energie ) door Jacques Anquetil , Afrikaanse kunstverzamelaar, oorspronkelijk acteur, toen begonnen met weven onder de Dogon, auteur van verschillende boeken.
Onder de stammen die in Sierra Leone wonen, aanbidden Mende en Kissi, voornamelijk rijstboeren, stenen beelden uit het Sapi-koninkrijk. Deze laatste strekte zich tot in de 16e eeuw uit van Guinee tot Liberia. De Temné organiseerden zich in chiefdoms onder leiding van een opperste leider. De ragbenle of mneke samenleving, verantwoordelijk voor ...


Zie het blad

390,00

Vrouwelijk figuur Mangbetu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mangbetu standbeeld

Afrikaanse Mangbetu-kunst.
Lichaamsschilderingen en scarificaties, opgeroepen door geometrische traceringen, lopen door het gezicht en het lichaam van dit personage van primitieve kunst. Er worden zeer grote oren waargenomen, evenals een extrusie van de pupillen, die waarschijnlijk verband houdt met de trance die door de mediumnische aanroepingen wordt teweeggebracht. De waaiervormige tribale haardracht is kenmerkend voor die van de Mangbetu-vrouwen: van jongs af aan werden de kinderen met behulp van raffiabanden op de schedel gedrukt. Later "breidden" de jonge vrouwen hun haar aan rieten strengen en brachten een hoofdband aan op het voorhoofd om het haar uit te trekken en dit bijzondere kapsel te produceren dat de verlenging van het hoofd accentueert. De ouden noemden beli deze ...


Zie het blad

Verkocht

Beeldje Suku Kiteke
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fetish Suku

Ex-Britse Afrikaanse tribale kunstcollectie.

Een gehurkte houding voor dit personage ondersteunt met zijn handen een imposant hoofd met een dikke stompe neus, die doet denken aan een boze geest met de naam kiteke. De vreemde cilindrische oren zijn ook een opvallend kenmerk. Bij de naburige Kongo-clans roept de naakte, gehurkte houding, sondama , een noodactie op, waarbij de vijanden op bovennatuurlijke wijze worden aangevallen. Glanzend patina. Uitdroging scheuren. Snijwonden aan een voet. De etnische groepen Suku en Yaka, die geografisch zeer dicht bij elkaar liggen in het zuidwesten van de Democratische Republiek Congo, hebben dezelfde sociale en politieke structuur en vergelijkbare culturele gebruiken. Zij kunnen alleen van elkaar worden onderscheiden door hun stilistische ...


Zie het blad

150,00

Chokwe gesneden Carrier standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Chokwe

Deze Afrikaanse sculptuur Chokwe is een object van Prestige, waar scherpe hoeken en buisvormige en afgeronde volumes harmonieus dichtbij zijn. De vrouwelijke beeltenis ondersteunt een hard plastic container die diende als een recipiënt voor tabak, het gebruik ervan wijdverbreid onder de Chokwe, rook is een integraal onderdeel van het aanbod aan geesten ajimu . Kenmerkend voor de Chokwe Statuary, de verhoudingen van de gedigitaliseerde voeten contrasteren met het hele object.
gouden bruine patina, desication scheuren.
vreedzaam vestigde zich in Oost-Angola tot de 16e eeuw, de Chokwé werden vervolgens onderworpen aan de Lunda Empire van waaruit ze geërfd een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht. Niettemin hebben de Chokwes deze nieuwe sociale en politieke ...

Kongo Yombe Nkisi beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yombe beeldje

Karakter kauwen op een hallucinogene wortel. Hij presenteert een glazige blik die verwijst naar mediamieke vermogens. Dit type beeldhouwwerk illustreert soms een spreekwoord. Zwarte patina, uitdrogingsscheurtjes.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk voorzien van een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. De nganga tovenaars, beide genezers, hadden de leiding over religieuze activiteiten en bemiddeling naar de God genaamd Nzambi door middel van toegewijde figuren. Agressieve kindoki ...


Zie het blad

280,00

Beschermend figuur Songye Nkishi
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye figuur

Gesneden in dicht hout, neemt deze buste de fysionomie over van het Afrikaanse kifwebe-masker van de Bwadi ka bifwebe-maatschappij. De magische bishimba-lading, met een beschermend doel, is afwezig. Glanzend patina, barsten.
De Songye-fetisj, magische sculptuur Nkisi, nkishi (mv. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, de meer bescheiden figuren zijn voorbehouden aan individueel of familiaal gebruik. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich te vestigen in Kasai, Katanga en Zuid-Kivu. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ze verwant zijn via gemeenschappelijke voorouders. Zeer aanwezig ...


Zie het blad

280,00

Salampasu beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Salampasu beeldje

Menselijke figuur geassocieerd met voorouderverering en vruchtbaarheidsriten. De figuur stelt een gemaskerde persoon voor. Haar buste is vastgebonden, een parel en een kauri zijn in elkaar gezet en vastgebonden aan de onderkant van de rug. Een fragment van leer blijft op het achterste deel van het hoofd. Donkere patina, schaafwonden.
De Salampasu, vroeger levend van de jacht en de landbouw, vormen een stam van de Lulua-groep en zijn gevestigd tussen de Democratische Republiek Congo en Angola, ten oosten van de Kasai-rivier. Ze worden in het westen en zuiden omringd door de Tschokwe en de Lunda, en in het noorden en oosten door de Kete en de Lwalwa. Een hiërarchie van maskers, eenvoudige houten kasangu-maskers en met koper bedekte mukinka-maskers, werd geassocieerd met de ...


Zie het blad

380,00

Moederschapsfiguur Baule, Baule Asia usu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule standbeeld

Eigendom van de waarzegger komienfoué , vaak betrokken bij waarzeggerij van Mbra , deze vrouwelijke beeltenis die een zittende oussou oproept, een "genie van de natuur", gekoppeld aan vruchtbaarheid, wordt staand getoond, haar kind op de rug. Een hoofdtooi in meerdere schelpen, dambord-scarificaties, parelversieringen en de kracht van kalveren die zijn aangepast aan landbouwwerk, maken deel uit van de kenmerken van de Baoulé-beeldhouwkunst.
Uitdroging scheuren. Polychroom patina, plaatselijk geschaafd.
Twee soorten beelden worden door de baoulé in het rituele kader gemaakt: De beelden Waka-Sona , "van hout zijnd" in baoulé, roepen een zittende oussou op, zijnde van de Aarde. Ze maken deel uit van een soort standbeelden die bedoeld zijn om door de Komiaanse ...

Ibedji Yoruba Ere Beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ibedji Beeldje

Ex-Franse Afrikaanse kunst collectie.
Elegant gestileerd, dit vrouwelijke Afrikaanse beeldje heeft een dikke metalen torsie. Ze draagt ​​littekens op haar wangen. Glad mahonie patina. Gebeeldhouwd volgens de aanwijzingen van Ifa doorgegeven aan de waarzegger, de babalawo, speelden de Ibedji-beeldjes de rol van vervanging voor de dood van het kind. De beelden worden vervolgens behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die ervoor moet zorgen; ze zalft ze met olie en voedt ze regelmatig. Als het verdwijnt, neemt de overgebleven tweeling het over. Beschouwd als meer dan een fysieke representatie van een geliefde, verbonden met de cultus van Shango, wordt aangenomen dat ibedji-beelden het leven en de welvaart van het gezin beïnvloeden, en het gezin blijft tot ...


Zie het blad

175,00

Beeldje Baule Waka sona
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Baoulé

Beeld "Waka -Sona", "est van hout, red. Het is waarschijnlijk een cijfer dat tot de categorie Blolo bia . . De donkerbruine patina is glanzend, uitgedund door de slijtage op de reliëfs. Lange spleet.
Twee soorten beelden Waka-Sona worden inderdaad geproduceerd door de baoulé in het rituele kader: die roepen een assid oussou, zijn van de aarde, en maken deel uit van een reeks beelden bedoeld om te worden gebruikt als een medium instrument door de Komiaanse waarzeggers, de laatste wordt geselecteerd door de geesten asye usu om de openbaringen van het hiernamaals te communiceren. Het tweede type beelden zijn de echtgenoten van het hiernamaals, man, Blolo bian of vrouw, de blolo bia .
Een zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit ...


Zie het blad

180,00

Luipaard Benin in brons
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Nieuwe product

De vorstelijke tribale kunst van Benin. vóór de vernietiging van het paleis van het Koninkrijk Benin in 1897, werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door meerdere werken die hun macht vierden. Oorlogs scènes werden gereproduceerd op verhalende platen, in brons, en aangebracht op de muren. Weelderige bronzen altaren, Herdenkings figuren van overleden chefs, zware armbanden, haren en recades werden in veel workshops van smelterijen geproduceerd volgens de techniek van gietijzer met Lost Wax. Het doden van de koning van dieren in verband met de legendes, de Luipaard, was het voor recht van de Chief, de OBA. De katachtige kan dan dienen als een aanbod voor de aanbidding van het hoofd van de chef. Soms getemd door verschillende Koninklijke gilden, vergezelde hij ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba altaar beeldhouwwerk
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba altaar

Het is in een gebeeldhouwd beeld dat bedoeld is om op een Yoruba-altaar te verschijnen dat een vergoddelijkte voorouder, of een van de meerdere goden, orisa, hier wordt belichaamd, vergelijkbaar met christelijke heiligen. De laatste animeren het Yoruba-pantheon, ofwel de goddelijke boodschapper Esù of Elegba. De paarden, zeldzaam in de regio, vormden een prestigieus attribuut dat was voorbehouden aan de adel en de vorsten. De miniatuurfiguren zouden volgelingen belichamen, voorzien van symbolische objecten.
Krokante matte patina, uitdrogingsscheuren, verliezen.
De Yoruba, meer dan 20 miljoen, bezetten het zuidwesten van Nigeria en de centrale en zuidoostelijke regio van Benin onder de naam Nago. Ze zijn patrilineair, oefenen uitsnijding en besnijdenis uit. Gecentreerd rond ...


Zie het blad

390,00

Moederschap Mangbetu Beli
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Mangbetu standbeeld

De lineaire motieven die door dit beeldje lopen, verwijzen naar de traditionele schilderijen van de etnische groep, geïnspireerd op de tatoeages van de naburige Asua-pygmeeën en die evolueerden naar de omstandigheden. Bij de Mangbetu hadden kinderen van de hogere klassen van jongs af aan ook last van compressie van de schedeldoos, die werd vastgehouden door raffia-banden. Later werd het haar "gebreid" op rieten strengen en een hoofdband om het voorhoofd om het haar naar voren te laten komen en dit majestueuze hoofddeksel te vormen dat de verlenging van de schedel accentueert. De ouden noemen beli de antropomorfe figuren die voorouders belichamen, uit het zicht bewaard en vergelijkbaar met die van hun geheime genootschap nebeli.

Oranjebruin patina, barsten en verliezen.


Zie het blad

290,00

Senoufo Deble standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Senufo standbeeld

Poro-gravures in Afrikaanse tribale kunst
Deze vrouwelijke figuur met gebogen lijnen behoort tot de Senoufo-stijl. De poten zinken in de basis en vormen een stamper genaamd "sedine" of "dol", afhankelijk van het dialect. Tribale keloïden schrijven zich in op het lichaam. Gladde zwarte patina.
De Senoufos, de naam die Franse kolonisten hun hebben gegeven, bestaan ​​voornamelijk uit boeren die zich hebben verspreid tussen Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. Raden van oudsten, onder leiding van een gekozen hoofd, besturen de Senufo-dorpen. Ze worden beheerst door matrilineaire tradities en bestaan ​​uit clusters van woningen die katiolo worden genoemd. Elk van hen heeft zijn eigen Poro-vereniging die jonge jongens vanaf zeven jaar initieert in een opeenvolging van drie cycli van ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal