Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Beelden:

Afrikaans beeldhouwwerk is vaak het werk van smeden die zacht hout bewerken, en omvat beelden van voorouders, poppen, beeldjes van tweelingen. Al deze beelden hebben geometrische vormen met hoekige contouren, langgerekte trekken, soms met een strenge uitdrukking. De armen kunnen aan het lichaam worden vastgeplakt, maar ze kunnen er ook van weg bewegen. We vinden zittende of staande figuren, de armen en knieën gebogen of, zoals bij de Dogon Tellem, de armen naar de hemel geheven smekend om de komst van regen. De beelden kunnen ook worden gebruikt als fetisjen voor allerlei animistische praktijken, vooral in Kongo. Sommige zijn van brons gemaakt, zoals in het koninkrijk van Benin. Voor de traditionele Afrikaan is hun functie het zichtbaar maken van onzichtbare werkelijkheden.


Mumuye Lagalagana beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mumuye beeldje

Dit beeldje van Mumuye, gemaakt door de beeldhouwer rati of zelfs molabaiene, adopteert de traditionele structuur die smalle massa's en gebogen volumes afwisselt, samenvattende gelaatstrekken. Deze beelden lieten niet alleen de regen roepen, maar speelden ook een apotropische en voorspellende rol.
Fluweelachtige patina.
Het beeldhouwwerk dat afkomstig is uit de noordwestelijke regio van het midden van Benoué, van de Kona Jukun tot de Mumuye en tot aan de Wurkun-bevolking, onderscheidt zich door een relatieve afwezigheid van versieringen en een verfijnde stilering. De 100.000 sprekers van de Adamawa-taal vormen een groep genaamd Mumuye en zijn gegroepeerd in dorpen, dola, verdeeld in twee groepen: die van vuur ( tjokwa) met betrekking tot het bloed en de kleur rood, ...


Zie het blad

180,00

Mumuye Iagalagana-standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mumuye-standbeeld

Zeer inventief in ontwerp, dit Afrikaanse beeld geïnspireerd op mumuye schoudermaskers is representatief voor de Centraal-Nigeriaanse beeldhouwkunst. De door labrets opgezette oren worden vertegenwoordigd door ruime napjes, terwijl het hoofd expressieve trekken vertoont. Een kleine borst die aan de buisvormige buste is bevestigd, geeft het vrouwelijk geslacht aan. Geolied, gespikkeld patina. Scheuren.
Het beeldhouwwerk dat afkomstig is uit de noordwestelijke regio van het midden van Benoué, van de Kona Jukun tot de Mumuye en tot aan de Wurkun-bevolking, onderscheidt zich door een relatieve afwezigheid van versieringen en een verfijnde stilering. De 100.000 sprekers van de Adamawa-taal vormen een groep genaamd Mumuye en zijn gegroepeerd in dorpen, dola, verdeeld in twee ...


Zie het blad

180,00

Kongo Moederschap
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo Moederschap

Symbool van de mythische Afrikaanse voorouder die waarschijnlijk wordt geassocieerd met vruchtbaarheidsculten. Deze figuur van een vrouw die een mijter draagt, heeft littekens op de schouders. Deze sneden, gemaakt met naalden, messen en scheermessen, werden vervolgens bedekt met houtskool of as om de genezing te versnellen en opvallende patronen te vormen. De Yombe versierden ook hun textiel, matten en lendendoeken, met ruitjes die verband hielden met spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijkten. Het kind zou de matrilineaire overdracht van macht belichamen.
Donker satijnen patina.
In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk, geleid door hun koning Ne Kongo, zich in een regio op het kruispunt van de grenzen tussen het huidige DRC, Angola en Gabon.
Clan van de Kongo ...


Zie het blad

180,00

Lega inleidende beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > League beeldjes

Verzameling Belgische Afrikaanse kunst.
Gemaakt van los of ivoor of gesneden in hout, en ontcijferd door de geïnitieerde alleen door de context van hun rituele gebruik, de maskers en beeldjes van de Lega meestal verwezen naar spreuken en gezegden: kleine antropomorfe figuur vrouwelijk, met een hease volume, het is gebouwd op circulaire, gekanteelde benen, en heeft verlaagde armen waarvan de structuur echo's van de onderste ledematen. De traditionele scarificaties die worden gegeven door de punctiform Details, de nek die is omhuld met een groot koppel, het exorbitante uiterlijk, en de goudgele patina die olie zalvingen en gebruik hebben geholpen om te lakken en glans, dragen bij aan Maak van deze munt een voorwerp van uitzondering voorafgaand aan de verordeningen over de ivoorhandel. ...


Zie het blad


Verkocht aan 490.00 Zoek een soortgelijk object

Inleidend beeldje van Bwami Lega
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega Beeldjes

Duitse Afrikaanse kunst collectie.
Kleine gebeeldhouwde figuur zonder armen, wiens spitse kin rust op een eivormige buste. De kenmerken van het gezicht doen denken aan die van lega-maskers bedrukt met kaolien. Plaatselijk geschuurd satijn patina. De Afrikaanse kunst van de Lega, Balega, of zelfs Warega, onderscheidt zich door zijn inwijdingsbeeldjes, ook gemaakt in ivoor, waarvan sommige werden bewaard in een mand die bestemd was voor de hoogste Bwami van verschillende gemeenschappen. Dit type Iginga (Maginga in het meervoud) stamkunstbeeldje was eigendom van de hoge rangen van de Bwami, een geheim genootschap dat mannen toeliet en hun vrouwen, en het besturen van het sociale leven. Deze organisatie was onderverdeeld in inwijdingsstadia, waarvan de hoogste de Kindi was. Na hun ...


Zie het blad

140,00

Lega Sakimatwematwe beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

De Afrikaanse kunst lega en inwijdingsmaterialen Sakimatwematwe (meerkoppig).
In verband met een spreekwoord uit de Lega, begiftigd met drie gezichten, illustreert deze mannelijke figuur de noodzaak van een holistische kijk op de gebeurtenissen, en dus de voorzichtigheid, wijsheid en onpartijdigheid die daaruit moeten voortvloeien.(Biebuyck 1973) Dit gebeeldhouwde voorwerp, dat toebehoort aan een ingewijde van de Bwami, naast de vele andere die tijdens de inwijdingen worden gebruikt, heeft de vorm van een lichaam zonder armen. De gezichten wijzen naar de vier kardinale punten.
De onderwijzer leidde de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes waren uitgestald, en door nauwkeurige observatie moest de toekomstige ingewijde de min of meer ingewikkelde betekenis ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon voorouder figuur
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon figuur

Figuur opmerkelijk vanwege zijn gestrekte vormen waarlangs lange slanke armen lopen. De nek biedt een draai, waarbij de blik langs de schouder wordt geleid. Enkele anatomische details verlevendigen de buisvormige buste. Het beeld zou de bovenkant van een stok kunnen vormen.
Droge donkere patina, afdruk van lokaal geagglomereerde zwartachtige resten.
Uitdroging scheurt. Hiaten en erosies.
De Dogon-beelden, die voor het grootste deel in opdracht van een familie zijn gebeeldhouwd, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Hun functies blijven echter weinig bekend. Naast de islam zijn de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke culten: de Lébé, gerelateerd ...


Zie het blad

290,00

Machtsfiguur Teke Buti
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Teke standbeeld

Standbeeld biteke (gebeeldhouwde figuur) die een voorouder van de clan belichaamt. Zijn holle buste moet de magische lading " Bonga " of "bilongo" hebben gehuisvest, die over het algemeen werd vastgezet of verborgen door een stof. Deze symboliek verwijst naar het téké-geloof dat de buik wijsheid bevat. Deze fetisjen werden op de altaren van de hoofden geplaatst.
Mat patina.
Gevestigd tussen de Democratische Republiek Congo, de Republiek Congo en Gabon, waren de Téké georganiseerd in chiefdoms, waarvan de chef vaak werd gekozen uit de smeden. Het gezinshoofd, mfumu , had het recht van leven of dood over zijn gezin, waarvan het belang zijn prestige bepaalde. Het hoofd van de clan, ngantsié , bewaarde de grote beschermende fetisj tar mansié die toezicht hield op ...


Zie het blad

150,00

Tikar Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Tikar Standbeeld

Relatief zeldzame figuur, waarvan de gestileerde gelaatstrekken in laag reliëf zijn getekend op het schuine vlak van het gezicht, en wiens gereduceerde ledematen in een halve cirkel buigen rond de concave buste die de navel voortstuwt. Visgraatpatronen omlijnen het gezicht en de buste. Korrelig patina met okerkleurige inlays.
Het Tikar-volk bewoont het westelijke deel van centraal Kameroen, gelegen in het dichte secundaire bos van gemiddelde hoogte, langs de Mbam. Binnen deze ecotone vormt de "tikar-vlakte" (die zijn naam ontleent aan de bewoners) een depressie die respectievelijk naar het westen en noorden leunt naar het Mbam-massief (en zijn zijrivieren Mapé en Kim) en naar de eerste uitlopers van het Adamaoua-plateau . De structuur van het koninkrijk bestaat uit een groot ...


Zie het blad

290,00

Bénin Standbeeld
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Bénin Standbeeld

Laat beeld van het type Edo, in bronslegering. Het bevat een zittende hoogwaardigheidsbekleder, die de Oba Ewuakpe zou kunnen voorstellen die gedwongen werd een Europese helm te dragen nadat hij door een opstand van zijn prerogatieven was beroofd. Zwart geschuurd patina.
Vóór de vernietiging van het paleis van het koninkrijk Benin in 1897, werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door meerdere werken die hun macht vierden. Oorlogstaferelen werden gereproduceerd op verhalende plaquettes, in brons, en aan de muren bevestigd. Weelderige bronzen altaren, herdenkingsfiguren van overleden opperhoofden, zware armbanden, enkelbanden en recades werden in veel gieterijwerkplaatsen in grote hoeveelheden geproduceerd met behulp van de verloren was-giettechniek. De ...


Zie het blad

250,00

Gemaskerde danser figuur Kikashi Songye
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Kifwebe

Dit beeld toont een danser, een lid van het geheime genootschap Bwadi Bwa Kifwébé , in een staat van trance U-002bwadi", gekleed in een gevlochten pak en natuurlijke vezel versiering gehecht aan de contouren van de vrouwelijke stijl masker. De rok is gemaakt van dierlijke huid, waarop een beetje bont blijft. Het uiterlijk van deze gemaskerde danser is bedoeld om de vruchtbaarheid te verhogen. De armen zijn mobiel.
Thirous varianten van dit masker Kifwebe (pl. Bifwebe) of "chasser mort" (Roberts), uit het bedrijf met dezelfde naam, opvallen: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kam of afwezig, en ten slotte de grootste belichamende macht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, lijkt afkomstig ...

Dowayo Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dowayo Standbeeld

De poppen van de Namji of Dowayo , mensen van berganimisten die in het noorden van Kameroen wonen, zijn recentelijk bekend geworden. Deze beeltenissen stellen het menselijk lichaam voor in gestileerde elementaire vormen. De navel van de buisvormige buste is hier ingelegd met een kauri in het midden van een kopje onderstreept met een rood katoenen koord. Als verlengstuk van een gestrekte nek draagt ​​het schuine vlak, plat en rond, littekens, zoals de buste. Handvuurwapens zijn gemaakt van kralen en kauri's.
Gebarsten korrelig patina.
Deze Afrikaanse tribale poppen zijn in hout gesneden door de smid, aanvankelijk voor het spel van kleine meisjes. Maar deze poppen worden vooral gebruikt door steriele vrouwen in complexe vruchtbaarheidsrituelen, waarbij de pop een ...


Zie het blad

380,00

Banda Beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Banda Beeldje

Kleine gestileerde figuur waarvan de tonvormige buste, die de boog van stompe benen overstijgt, armen biedt die in een driehoek zijn gerangschikt, een veel voorkomend detail van de Oebangse regio. De functies van deze beeldjes zijn vergelijkbaar met die van de Ngbaka van de Mani-Yanda-samenleving, in het kader van therapeutische riten of ter voorbereiding op de jacht. Bruin satijn patina. Kleine scheurtjes, licht verlies.
De banda-groep, Mbanza, Mabanja of Banza, bestaat uit ongeveer vijftig subgroepen, verspreid in Soedan, Zuid-Tsjaad, de Centraal-Afrikaanse Republiek en het noordwesten van de Democratische Republiek van de Congo. Het heeft verschillende initiërende verenigingen gewijd aan geesten en maakt gebruik van sculpturen. Banda sculpturale tradities hebben de etnische ...


Zie het blad

140,00

Banda standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Banda standbeeld

Drie rechthoekige uitwassen rijzen op uit de bovenkant van dit beeld, behandeld in platte en bolvormige volumes, met een karakter geflankeerd door surrealistische attributen. Fluweelachtige patina, erosies.
De banda-groep, bestaande uit ongeveer vijftig subgroepen, heeft zich verspreid in Soedan, Zuid-Tsjaad, de Centraal-Afrikaanse Republiek en het noordwesten van de Democratische Republiek Congo. Het heeft verschillende initiërende verenigingen gewijd aan geesten en maakt gebruik van sculpturen. De beeldhouwtradities van Banda hebben de etnische groepen van Ubangui, Zande, Ngbandi, Ngbaka beïnvloed... Net als de Ngbaka komen gebeeldhouwde beeltenissen van een paar, Seto en Nabo, tussen tijdens de eredienst die aan de voorouders is gewijd. Beelden met de naam Bekimi worden ...


Zie het blad

140,00

Effigie van koninklijke voorvader Hemba Singiti
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Hemba standbeeld

Dit hemba-beeldhouwwerk ter herinnering aan een plaatselijk opperhoofd, een bemiddelaar tussen mensen en goden, valt op door zijn fysionomie en zijn houding die een zekere sereniteit uitstraalt. Een diadeem, bestaande uit een opeenvolging van spijlen, begrenst het grotendeels kaalgeschoren hoofd. Een verfijnde hoofdtooi eindigt aan de achterkant van het hoofd in een kruisvormig element. Het gezicht is versierd met een fijne gekartelde baard, die de wijsheid en ervaring van de voorvader oproept.

Deze rituele beelden, gewoonlijk gemaakt van iroko, werden vereerd door een bepaalde clan en bewaard in een grafkamer in het huis van het stamhoofd. Dof grijsbruin patina. Uitdrogingsscheuren, en talrijke erosies.
De Hemba, gevestigd in het zuidoosten van Zaïre, op de ...

Songye Fetisj
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye Fetisj

Het resultaat van de samenwerking tussen de nganga de beeldhouwer en de opdrachtgever, het beeldje was geladen met bishimba-elementen die bedoeld waren om de werking ervan te versterken. Het werd bovenaan het hoofd van dit exemplaar ingebracht en stukjes textiel werden om het beeld gebonden.
Rozeachtig beige mat patina, schaafwonden en barsten en verliezen.
De fetisj Songye, magische sculptuur Nkisi, nkishi (mv. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn collectief bezit van een heel dorp, de kleinere figuren behoren tot een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich te vestigen in Kasai, Katanga en Zuid-Kivu. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, ...


Zie het blad

95,00

Dogon N duleri moederfiguur
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Dogon moederfiguur

Dit beeldje van Afrikaanse kunst Dogon, gesneden in dicht hout, zou een vrouwelijke voorouder belichamen die een baby voorstelt. Getuige van de invloed van de islam in de regio, bevatte zijn amulettenketting, of korte Korrelig grijsbeige patina. Uitdroging scheurt.

Deze beelden, die soms de nyama van de overledene belichamen, worden op altaren van voorouders geplaatst en nemen deel aan verschillende rituelen, waaronder die van de zaai- en oogstperiodes. Naast de islam worden de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke culten: de Lébé, gerelateerd aan vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, ...


Zie het blad

260,00

Bembe Beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bembe Beeldje

Afrikaanse tribale kunst en vooroudergravures voor vruchtbaarheid en genezingsrituelen. Mannelijke figuur van realistisch type, waarvan de keloïden op de buste zijn getekend. Deze littekens getuigen van de opeenvolgende stadia van inwijding waaraan een individu werd onderworpen. Soms bezet met ivoor of aardewerk, de amandelvormige ogen zijn ingelegd met hoorn. Glad oppervlak, mahonie en zwarte patina.
Gevestigd op de plateaus van de Volksrepubliek Congo ex. Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembe-groep van het noordelijke Tanganinyikameer, werd de kleine groep Babembé, Béembé, beïnvloed door de Téké-rituelen en -cultuur, maar vooral door die van de Kongo's. Gevestigd in de huidige Republiek Congo, vormden de Béembé oorspronkelijk het koninkrijk Kongo, met de Vili, Yombé, ...


Zie het blad

150,00

Kouyou voorouder standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kouyou standbeeld

Afrikaanse figuur die in verband wordt gebracht met de mythische voorvader Oso van de Kouyou, een naburige groep van de Punu in de Republiek Congo. Op het gezicht en lichaam zijn talrijke tekeningen met littekens te zien, en in de mond zijn scherpe tanden te zien.
Polychroom mat patina. Erosies en scheuren door uitdroging. In het verleden waren de Kouyou verdeeld in twee totemclans: in het westen die van de panter, en in het oosten die van de slang. Een geheime mannenvereniging, Ottoté, speelde een belangrijke politieke rol bij de benoeming van stamhoofden. De inwijding van jonge mannen eindigde met de openbaring van de slangengod Ebongo, voorgesteld in de vorm van een hoofd. De Kibe-kibe of Kebekebe dansen, die de ceremonie vergezelden, reactiveerden de opeenvolgende ...


Zie het blad

240,00

Tikar moederschap
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Tikar standbeeld

Ex-Franse Afrikaanse kunst collectie.
de Tikars bevolken het westelijke deel van centraal-Kameroen, die ligt binnen de dichte secundaire bos van middelgrote hoogte, langs de mbam. Binnen deze Ecotone, de "plaine tikar" (vernoemd naar de huidige bewoners) is een depressie die het westen en het noorden respectievelijk leunt op de mbam massief (en de Mapé en Kim schatplichtigen) en de eerste uitlopers van het plateau de Adamaoua. Het strekt zich uit tot het Oosten en het zuiden op een lange drainage gebied van de belangrijkste rivieren van het centrale deel van het land (Djerem, Sanaga, Benue). Etnisch, de huidige grenzen van de Tikar land samenvallen met die van de Bamun in het westen (Foumban), Mambila in het noordwesten, Foulbé in het zuiden, Babouté in het zuidoosten (Yoko) en ...


Zie het blad

Verkocht

Beeldje Tabwa Mipasi
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Tabwa

Ex-Duitse Afrikaanse kunstcollectie. Afrikaans beeldje met lineaire inkervingen bestaande uit kleine dambordjes, en een hoofdtooi gebeiteld met ruitjes. De houding is frontaal, de benen half gebogen verankerd op een ronde basis, de handen rustend aan weerszijden van een prominente navel, waardoor de afstamming van de afgebeelde voorouder wordt versterkt. Semi-satijn oranje-bruin patina. Uitdroging scheuren.
De Tabwa ("littekens maken" en "schrijven") zijn een etnische groep die voorkomt in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyika-meer. De stammen in deze regio, zoals de Tumbwe , vereren de mipasi voorouders door middel van beelden die in handen zijn van stamhoofden of toverdokters. Eenvoudige landbouwers zonder gecentraliseerde macht, verenigden de Tabwa zich rond ...


Zie het blad

180,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal