Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap:

Afrikaans beeldhouwwerk is vaak het werk van smeden die zacht hout bewerken, en omvat beelden van voorouders, poppen, beeldjes van tweelingen. Al deze beelden hebben geometrische vormen met hoekige contouren, langgerekte trekken, soms met een strenge uitdrukking. De armen kunnen aan het lichaam worden vastgeplakt, maar ze kunnen er ook van weg bewegen. We vinden zittende of staande figuren, de armen en knieën gebogen of, zoals bij de Dogon Tellem, de armen naar de hemel geheven smekend om de komst van regen. De beelden kunnen ook worden gebruikt als fetisjen voor allerlei animistische praktijken, vooral in Kongo. Sommige zijn van brons gemaakt, zoals in het koninkrijk van Benin. Voor de traditionele Afrikaan is hun functie het zichtbaar maken van onzichtbare werkelijkheden.


Biga Mossi vruchtbaarheidspop
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Mossi pop

Deze geschematiseerde antropomorfe figuur, waarvan het uiterlijk van het hoofd varieert naargelang de regio's, vertegenwoordigt een geest waarmee een relatie wordt opgebouwd. De zuilvormige buste draagt ​​hangende borsten, een attribuut van vruchtbaarheid en een symbool van moederschap. Het gestileerde hoofd roept het vrouwelijke kuifkapsel op, met een vlecht die voor het gezicht valt voor jonge meisjes, de parallelle patronen de scarificaties.
Glanzend gebruikspatina.
Opper-Volta, Burkina Faso sinds de onafhankelijkheid, bestaat uit de afstammelingen van de indringers, ruiters die in de 15e eeuw uit Ghana kwamen, genaamd Nakomse, en de Tengabibisi, afstammelingen inboorlingen. De politieke macht is in handen van de Nakomsé, die hun macht laten gelden door middel van ...


Zie het blad

190,00  152,00

Kakongo Koppel
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kakongo Koppel

Deze gebeeldhouwde onderwerpen, zittend naast elkaar afgebeeld, worden geassocieerd met de Lemba-cultus, een religieuze vereniging die op zoek is naar gezinsharmonie tussen verschillende doelstellingen. Glanzende zwarte patina, korrelige resten van lichte schaduw. Verdrogingsscheurtjes (bodem).
Gevestigd in de buurt van de Woyo aan de kust van de Atlantische Oceaan tussen het voormalige Zaïre (Democratische Republiek Congo) en de Republiek Congo, de Kakongo gesneden werken met betrekking tot spreekwoorden. Hun beelden waren vaak uitgerust met magische ladingen, zoals de nkisi-fetisjen van de Kongo in het noordwesten. Ze produceerden ook vrouwenfiguren en kraamafdelingen. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep onder ...


Zie het blad

280,00  224,00

Yoruba Beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba Beeldje

Ibeji, vervang afbeeldingen in Afrikaanse kunst.
Traditioneel gesneden uit iroko, waarvan de wortels en bladeren ook worden gebruikt voor rituele doeleinden, draagt ​​deze tweeling 'ere' (standbeeld) figuur metalen versieringen. Semi-satijn mahonie patina. Uitdrogingsscheur.
In de taal van het Yoruba-volk betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze vertegenwoordigen de figuur van een overleden tweeling. Dezeibedji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; ze kan hem regelmatig wassen en voeren. Als ze sterft, neemt de overgebleven tweeling het over. Het gebeurde ook dat een man ibeji voor zijn vrouw liet uitsnijden om een ​​zwangerschap op te wekken. Ondersteuning voor de ziel van de ...


Zie het blad

Verkocht

Nyamwezi voorouder figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Nyamwezi figuur

Beeldje met een schuine vrouwelijke buste, die de armen omsluiten, en onevenredige benen. De amplitude van de oren valt op naast het blinde gezicht. Dit type beeld, dat deel uitmaakt van de grote verscheidenheid aan tribale productie in deze regio, nam deel aan de aanbidding van voorouders en sommige speelden een rol bij traditionele wichelroedelopen. Zwarte vettige patina, korrelige resten. Slijtage, kleine gebreken. br> De Nyamwézi bestaan ​​uit stammen van verschillende afkomst die de grootste groep vormen in centraal Tanzania, maar die dezelfde culturele kenmerken delen. Ze waren in de 19e eeuw betrokken bij de karavaanhandel die hun grondgebied doorkruiste Unyamwézi. Ze werden daarom geleid om van Congo (R.D.C.) naar de kuststeden van de Indische Oceaan te reizen, waar ze ...


Zie het blad

Verkocht

Lulua Bwa cibola beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luluwa beeldje

De verschillende soorten Luluwa-, Lulua- of zelfs Béna Lulua-beelden, met meerdere scarificaties, verheerlijken de lokale leiders, het moederschap, de vruchtbaarheid en de vrouwelijke figuur. Vrouwelijke figuren van dit type behoren tot de Buanga bua cibola-cultus en zouden volgens de Lulua kinderen en zwangere vrouwen beschermen. Inderdaad, door de positie van de handen benadrukt deze figuur een prominente buik, het centrum van het lichaam en "object van alle zorg" (The Power of the Sacred, M. Faïk-Nzuji ) Goudbruin patina. Uitdroging scheuren. Het is in het zuiden van de Democratische Republiek Congo dat de Lulua, of Béna Lulua, uit West-Afrika zich vestigden. . Hun sociale structuur, gebaseerd op kaste, is vergelijkbaar met die van de Luba. Ze produceerden weinig maskers, maar meestal ...


Zie het blad

280,00  224,00

Guro Bete Standbeeld
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Guro Standbeeld

De spectaculaire verlenging van de buste vormt hier een stok die wordt ondersteund door gebogen onderste ledematen. De kop verwijst op zijn beurt naar de maskers van de stijl die bij gebrek aan betrouwbare informatie als guro-bete zijn gekwalificeerd. Het centrale deel, opgehelderd, zou duiden op een frequente greep. Satijn granaat zwart patina.
van de Baoulé. Hun respectievelijke sculpturen getuigen door hun morfologie van hun nauwe verwantschap. Priester en waarzegger delen de overheersende rituele functies onder de Guro. Geheime verenigingen aanbidden de genieën van de natuur, door de maskers waarin de geesten zouden moeten verblijven. Hun beschermende geesten genaamd zuzu werden aanbeden door middel van standbeelden die op altaren werden geplaatst. De Bété vormen een stam die ...


Zie het blad

390,00  312,00

Yaka beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yaka beeldje

Deze primitieve Afrikaanse beelden die bescherming bieden tegen vijanden zijn gemaakt volgens de instructies van de Nganga ngoombu en de sponsor van het object. Dit krachtige tribale kunstobject werd vervolgens geactiveerd met behulp van rituelen en bezweringsformules. Zeer ongebruikelijk dankzij zijn expressieve fysionomie, zijn samengevoegde handen die de bekentenis van een fout aangeven, zijn basis gevormd door met elkaar verbonden voeten met zwemvliezen, valt dit yaka-beeld ook op door zijn structuur.
Gladde goudbruine patina.

Hiërarchisch en autoritair, bestaande uit formidabele krijgers, werd de Yaka-samenleving geregeerd door lineage-leiders met het recht op leven en dood over hun onderdanen. Jagen en het prestige dat daaruit voortvloeit, is tegenwoordig een kans ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Nkishi fetisjbeeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye-fetisj

Beeldje Nkisi, nkishi (mv. mankishi) met bovenaan een hoorn met de punt. De kracht van de fetisj, volgens de overtuigingen van de Songye, zou worden versterkt door de aanwezigheid van zijn accessoires, metaal en, of, verschillende toevoegingen van materialen, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogd fruit, enz... Prachtig geschaafd licht bruine patina.< br /> Deze beschermende fetisjen voor thuis behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal ...


Zie het blad

160,00

Vrouwelijk standbeeld Nyamwezi
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > standbeeld Nyamwezi

Afrikaanse sculptuur in figuratieve stijl. Sober en zonder ornamenten, beeldt dit beeld een rechtlijnig karakter uit, de armen gestrekt vanaf de buste. Het hooghartige hoofd, dat zich onderscheidt door de breedte van de oren, wordt gedragen door een lange nek. Bruin satijn patina.
De Nyamwezi, Nyamézi, vormen de grootste groep onder de stammen die in het noorden van centraal Tanzania leven. Hun rituele en artistieke productie, die van verschillende origine zijn, hoewel ze dezelfde culturele specificiteiten delen, vertoont bijgevolg zeer verschillende formele aspecten. De cultus van voorouders en leiders, van groot belang binnen hun cultuur, markeerde hun beeldhouwwerken.
De Sukuma en de Nyamézi produceerden beelden die in een statische positie werden weergegeven, waarvan ...


Zie het blad

200,00

Baule Blolo beeldjes wit
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > "Colon" Baoule

Dit Afrikaanse beeldhouwwerk van een jongeman neemt enkele canons over van de statues baule, bekend als "colon". Het is echter een blolo bian figuur, geassocieerd met de echtgenoot van het hiernamaals. Polychroom patina. Schaafwonden. br> Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baule, in het centrum, de Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw bedrijven net als de Gouro van wie zij rituele cultussen en gebeeldhouwde maskers hebben geleend. Twee soorten beelden worden door de Baoulé, Baulé, geproduceerd binnen het rituele kader: De Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baoulé, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; ...


Zie het blad

160,00

Ungulali Idoma Kuifmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Idoma masker

De Afrikaanse maskers die als kammen worden gedragen, variëren onder de Idoma, zoals dit figuurmasker met daarop matten, waarvan sommige bovenaan in voluten oprijzen. Lineaire scarificaties in tralies sieren het gezicht, de zwart getinte mond staat wijd open op metalen tanden. De hoofdtooi zou ochobo heten en is gerelateerd aan de osobo-dans. Het hoofd vormde het bovenste deel van een kammasker van hetzelfde type als ungulali maskers.
Tweekleurige matte patina, korrelige resten.
De Idoma leven aan de samenvloeiing van de Bénué en de Niger. Met een getal van 500.000 zijn het boeren en handelaren. Er zijn Igbo-, Cross River- en Igala-invloeden in hun kunst en gebruiken en het is vaak moeilijk om ze te onderscheiden van hun buren. Okua-maskers worden gedragen onder de zuidelijke ...


Zie het blad

Verkocht

Beeldje van een Pende danseres
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Pende Beeldje

Beeldje met een danseres van de Pende Minganji-maskerade uit Zaïre, gekleed in zijn volledige raffia-visnetkostuum. Léon de Sousberghe identificeerde twee soorten maskers, de minganji geassocieerd met de mannelijke samenleving en de mbuya maskers geassocieerd met het dorp, op enkele uitzonderingen na.
De westerse Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oosterse zich stroomafwaarts van Tshikapa aan de oevers van de Kasaï vestigden. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit nemen de Mbuya-maskers, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, een feestelijke functie aan en belichamen verschillende karakters, waaronder de chef, de waarzegger en zijn ...


Zie het blad

Verkocht

Bénin Beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Bénin Beeldje

Deze herdenkingsfiguur van een goedaardige hoogwaardigheidsbekleder, zittend weergegeven, vormt een intermediair tussen de spirituele wereld en het Edo-volk, en onderscheidt zich door zijn ornamenten in agaat en koraalkralen. Omdat de koningen van Benin vooral soldaten zijn, wordt hij afgebeeld met symbolische attributen die de macht illustreren. Dit brons zou de bovenkant van een stok kunnen vormen. Vóór de vernietiging van het paleis van het koninkrijk Benin in 1897, werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door meerdere werken die hun macht vierden. Oorlogsscènes die hen verheerlijkten, werden gereproduceerd op verhalende platen, in brons en op de muren aangebracht. Weelderige bronzen altaren, herdenkingsfiguren van overleden stamhoofden, majestueuze ...


Zie het blad

280,00  224,00

Baoule Beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule Beeldje

Dit beeldje wordt soms "colon" genoemd en vormt de incarnatie van een spirituele echtgenoot, gebeeldhouwd volgens de aanwijzingen van de waarzegger. In "Afrikaanse kunst, westerse ogen" meldt Susan Vogel dat een figuur van dit type (p.255), een geïdealiseerde echtgenoot, wordt afgebeeld in een stadsoutfit omdat de echtgenoot geacht wordt een baan in de stad te hebben. De aardse echtgenote verwacht, door de cultus die aan deze geestelijke dubbelganger is gegeven, onfeilbaar over zijn middelen, zijn gunsten en zijn bescherming te beschikken. Twee soorten beelden worden door de Baoulé in de rituele context geproduceerd: De Waka-Sona beelden, "van hout" in Baoulé, roepen een assié oussou op, zijn van de aarde. Ze maken deel uit van een soort beelden die bedoeld zijn om door de waarzeggers van ...


Zie het blad

55,00  44,00

Kongo Solongo beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Solongo beeldje

Kenmerkend voor de Afrikaanse kunst van de Solongo van Angola, een stam van de Kongo-groep, dit soort werk dat een menselijke figuur op de schouders van een seconde voorstelt, werd gebruikt tijdens de riten van de overdracht van bevoegdheden. Ontbreekt aan de basis. Semi-satijn bruin patina.
De Solongo, die bekend stonden om de koloniale markt te voorzien van gesneden ivoren slagtanden, waren de eersten die in de 15e eeuw in contact kwamen met de Portugezen. Hun realistische beeldhouwwerken bestaan ​​uit met spijkers gestoken machtsfiguren, kraamsculpturen, verschillende fetisjen, maskers en prestigieuze voorwerpen. Bron: "het Kongo-gebaar" Ed. Dapper Museum


Zie het blad

180,00

Lega Kasangala/Katanda standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

De antropomorfe beelden met de armen boven het hoofd geheven zouden volgens Cameron doen denken aan iemand die door zijn arbitrage een conflict heeft beslecht.
Deze figuren worden kasangala genoemd.
Tegelijkertijd heeft het voorwerp een buste die geperforeerd is met verschillende gaten, verwijzend naar het verwoestende werk van een mat door rode mieren, ook in verband gebracht met luiheid en seksuele losbandigheid. Deze objecten worden Katanda genoemd.
. Fluweelachtige kaolien patina, plaatselijk geschuurd.br> Dit soort tribale kunst beeldje werd bewaard in de mand van de hooggeplaatste leden van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun echtgenotes toeliet , en het sociale leven regelde . Deze organisatie was onderverdeeld in inwijdingsstadia, ...

Dogon "Nommo Shicouroulé" standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Niongom standbeeld

Door de Niongom "Nommo shicouroulé" genoemd, zou dit type figuur dat met de natuurlijke vorm van een tak trouwt, de oorspronkelijke mens belichamen die werd gecreëerd door de god Ama, die de religieuze leider Hogon zou inspireren. De schuine buste, de lange handen plat op de dijen, het personage biedt zijn profiel aan. Doorlopende gestippelde lineaire gezichts- en lichaamsscarificaties strekken zich uit over de cup en de kleine koepel waarop de figuur is neergestreken.
Fluweelachtige matte patina, plaatselijk geschuurde zwartachtige coating. Kleine erosies.
Voor het grootste deel gesneden op bestelling geplaatst door een familie en in dit geval geplaatst op het familiealtaar Tiré Kabou, kunnen de stambeelden van de Dogon ook het voorwerp zijn van culten van de deel uitmaken ...

Hemba Singiti beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Hemba beeldje

De stamhoofden van Hemba hadden verschillende standbeelden van voorouders die ze vereerden, zoals dit beeldje, en waaraan ze offers brachten om hun legitimiteit vast te stellen. De kruisvormige hoofdtooi wordt begrensd door een brede band.
Korrelig zwartbruin patina. Uitdrogingsscheuren, gebrek.
De Hemba, gevestigd in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba, waren lange tijd onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat op hun cultuur, hun religie en hun kunst een bepaalde invloed. Voorouderverering, waarvan de beeltenissen al lang aan de Luba worden toegeschreven, staat centraal in de Hemba-samenleving. Genealogie staat inderdaad garant voor privileges en de verdeling van land. Alle aspecten van de gemeenschap zijn doordrenkt met het gezag van de ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Tschokwe opperhoofd figuur
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Chokwe beeldje

Symbool van macht, dit beeldje van ongewoon vakmanschap verheerlijkt de voorouder en mythische heldenstichter van de etnische groep, Chibinda Ilunga. De hoofden hadden een belangrijke functie in de verzoeningsriten die bedoeld waren voor de jacht en de vruchtbaarheid van vrouwen. Het herhaaldelijk aanbrengen van ricinusolie en het kleuren van plantaardige afkooksels gaven het beeld een zwarte patina.
Uitdroging barst.

De Chokwé, die tot de 16e eeuw vreedzaam waren gevestigd in het oosten van Angola, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk, van waaruit ze een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van macht erfden. Drie eeuwen later veroverden ze uiteindelijk de hoofdstad van de Lunda, verzwakt door interne conflicten, en droegen zo bij aan de ...


Zie het blad

290,00  232,00

Beeldje Baoule Waka Sona
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Baule

De " omgekeerde documenten" in de Afrikaanse kunstsculpturen van de Baule.Het dragen van een spectaculair kapsel samengesteld uit vlechten verzameld in schelpen, deze vrouwelijke figuur, zittend, is afgebeeld zittend op de rechter rug, handen rustend op de knieën. Een driedubbele rij kralen benadrukt een lange hals, terwijl armbanden worden gebeeldhouwd in reliëf, wat doet denken aan een hoge sociale status. Standbeeld van een echtgenoot, of belichaming van een geest, deze baule sculptuur verbetert vrouwelijke schoonheid. Mooie korrelige zwarte patina, satijn, restdeeltjes van oker en kaolien.
Een zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, de savanne mensen, jacht en landbouw, evenals de Gouro, waarvan de rituele sekten en ...


Zie het blad

Verkocht

Antropomorfe figuur Lega
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > De beeldjes van de liga

Deze gebeeldhouwde figuur neemt een losangisch gezicht dat doet denken aan etnische maskers en een proportioneel verminderd lichaam. De polsen rusten aan weerszijden van een smalle buste. Gladde patina gespikkeld met reststoffen inleg. Okerresten op het hoofd.
De Afrikaanse kunst van de Lega, Balega, of Warega, onderscheidt zich door zijn initiatiebeeldjes, ook gemaakt van ivoor, waarvan sommige werden bewaard in een mand voor de hoogste rangen van de Bwami van verschillende gemeenschappen. Dit type van stammenkunstbeeldje Iginga ( maginga in het meervoud), was het bezit van de hoge ambtenaren van Bwami, een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toelaat, en regelt het sociale leven. Deze organisatie werd onderverdeeld in initiatiefasen, de hoogste was de Kindi.Na hun uittocht ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal