Gelegen in de democratische Congo tussen de Yaka en de Tchokwé van Angola, de kleine holo etnische groep gemigreerd van de Angolese kust te vestigen in de buurt van de oevers van de rivier de Kwango. De jacht en de landbouw zorgen voor hun levensonderhoud. Aangrenzende etnische groepen, zoals de Suku en Yaka, beïnvloedden hun traditionele sculpturen. De Holos hebben zeshoekige maskers en prestige objecten geproduceerd voor de heersende elite. De Holos gebruikte sculpturen, ongeslachtelijke antropomorfe figuren en vogel beeltenissen om te waken tegen de invloed van kwade geesten, waaronder de maan en de regenboog. Deze beelden werden in de buurt van de huizen geplaatst als bescherming tegen blikseminslag. In "chokwe en hun Bantu nabuurschaps-0022 (p. 110), de auteur verklaart dat deze cijfers hamba genoemd kaponya wa PWO Nyi cikungulu symboliseren de vruchtbaarheid en belichamen een nachtelijke beschermende geest. gepositioneerd op lange, half gebogen poten, de vrouwelijke figuur met de uil gezicht wordt afgebeeld met handen verzameld op de buik. Zwarte katoenen linten zijn ritueel geknoopt door gaten aan weerszijden van de borst. Satijn gouden bruine patina, roze oker en crème hoogtepunten. Ref. In: "Africa" Coll. Sargos
Verkocht Stukje met echtheidscertificaat
Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze items
Als uw aanbod wordt geaccepteerd, wordt het artikel automatisch op bestelling geplaatst. Door een aanbod te doen, erkent u dat u de verkoopsvoorwaarden hebt gelezen en aanvaard.
U moet ingelogd zijn op uw account om een bod te kunnen doen. Verbind me door