Deze naturalistische figuur met een hoofdtooi van een hoogwaardigheidsbekleder, symbool van de mythische voorouder die waarschijnlijk wordt geassocieerd met vruchtbaarheidsculten, wordt zittend afgebeeld met gekruiste benen. Vaak weergegeven met de armen achter de rug, maar hier zonder armen, zou deze houding de terughoudendheid, de aandacht en de reflectie symboliseren die een probleem vereist. Bruin satijn patina. Scheuren en schaafwonden. De Solongo-culturen van Angola en Yombé werden grotendeels beïnvloed door het Kongo-koninkrijk waarvan ze naturalistische beeldhouwwerken en religieuze riten leenden, met name door middel van gebeeldhouwde nkondo nkisi-fetisjen. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk, geleid door hun koning Ne Kongo, zich in een regio op het kruispunt van de grenzen tussen het huidige DRC, Angola en Gabon. De koning genaamd ntotela controleerde de benoeming van rechtbank- en provinciale ambtenaren. De nganga, beide genezers, hadden de leiding over religieuze activiteiten en bemiddeling met de God genaamd Nzambi door middel van toegewijde figuren genaamd nkisi. ref. : "Zwangerschap in de kunst van zwart Afrika" Massa; "Black African Tribal Art" Bacquart.
290.00 € Mogelijkheid tot betaling in 2x (2x 145,0 €) Stukje met echtheidscertificaat
Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze items
Als uw aanbod wordt geaccepteerd, wordt het artikel automatisch op bestelling geplaatst. Door een aanbod te doen, erkent u dat u de verkoopsvoorwaarden hebt gelezen en aanvaard.
U moet ingelogd zijn op uw account om een bod te kunnen doen. Verbind me door