Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Benin Leopard figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Standbeeld van Benin

De vorstelijke tribale kunst van Benin
voor de vernietiging van het paleis van het Koninkrijk Benin in 1897, het goddelijke karakter van koningen, de Oba , werd geïllustreerd door meerdere werken die hun macht vieren. Oorlogs scènes werden gereproduceerd op verhalende platen, in brons, en aangebracht op de muren. Weelderige bronzen altaren, Herdenkings figuren van overleden chefs, zware armbanden, haren en recades werden in veel workshops van smelterijen geproduceerd volgens de techniek van gietijzer met Lost Wax.
het doden van de koning van dieren in verband met de legendes, de Luipaard, was het voor recht van de Chief, de OBA. De katachtige kan dan dienen als een aanbod voor de aanbidding van het hoofd van de chef. Soms getemd door verschillende Koninklijke gilden, ...


Zie het blad

Verkocht

Yaka Nkoku Ngoombu spleettrommel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Tam Tam, Djembe, muziekinstrumenten > Yaka Drum

De Yaka omringen elkaar in het dagelijks leven met Charms versierd met gebeeldhouwde cephalomorfe figuren, zoals deze Yaka spleettrommel, Mukoku ngombu , nkoku ngombu , bedoeld voor waarzeggerij rituelen. Het hoofd, dat zou verschijnen de bemiddelende ziener met een hoge dop, heeft wijdverspreide koffiebonen ogen en vervolgens gemarkeerd met een "masqueu-0022 uit te breiden tot de oren geschild. De mond biedt omrande lippen en de neus de tekening van grote neusgaten. De nek is versierd met een ketting van parels, scherven van roze parelmoer en kleine schelpen.
mooie patina, zwartachtige residuele inleg.
met de Yaka, op de nieuwe maan, bedekt de ziener ngaanga ngoombu zijn gezicht met kaolien voordat hij een orakel afgeeft. Tijdens de dagpassage in de kelder is de maan ...


Zie het blad

Verkocht

Bwami Lega initatie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

Dit Afrikaanse beeldje "iginga" van de Lega, voor didactische doeleinden, stelt een figuur voor met de handen samen voor de borst, gedragen door gereduceerde, gekartelde benen met ronde, digitate voeten. Het gezicht is als de maskers die de groep heeft gemaakt.
Goudbruin gearceerd patina, scheurtjes en kaolineresten op het hoofd.
Bij de Lega leidde de leraar van het inwijdingsgenootschap Bwami de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes waren uitgestald, en het was door nauwkeurige observatie dat de aspirant-ingewijde de min of meer complexe betekenis van deze metaforen moest raden, waarbij de laatste grotendeels betrekking hadden op spreekwoorden en gezegden. Zij die het voorwerp niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, kostbare ceremoniën ...


Zie het blad

Verkocht

Buyu Bembe voorouder standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Bassikassingo

De invloed van migratiebewegingen in de Afrikaanse kunst
migrantenstromen zijn vermengd binnen dezelfde gebieden van de Bembe , Lega, buyu (buye) of Boyo , Binji en Bangubangu. De Bassikassingo , door sommigen beschouwd als een sub-clan buyu , zijn niet van Bembe Origin hoewel ze op hun grondgebied wonen, heeft het werk van Biebuyck hun geschiedenis kunnen traceren. Georganiseerd in line-ups, leenden ze de vereniging van de Bwami Lega. De bembé en Boyo tradities zijn relatief vergelijkbaar ze vereren de geesten van de natuur, water specifiek onder de Boyo, maar ook heroïsche voor ouders, wiens wil wordt gezocht om bekend te zijn door middel van profetische riten. De jacht is ook een kans om dankbaarheid te leveren aan de entiteiten wier voorkeur is geroepen en beschermd. ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Lega Lukwakongo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Gebleekt kaolien gezicht, uitstekende amandeloogleden in holle oogkassen, smalle mond geplaatst in het einde van de kin, make-up van de traditionele canons van deze Afrikaanse lega masker. Dit stammenmasker wees op het stadium dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving die uit verschillende rangen bestaat, en die werd vergezeld door de vrouwen wier echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van de ngandu. Satijnbruine patina, helder kaolienresidu.
Hoog op een basis: 44 cm. Binnen de Lea, de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociaal en politiek leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba ...


Zie het blad

65,00

Baga Slang Figuur
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baga Slang

Franse Afrikaanse kunstcollectie. Dit voorwerp, waarvan de basis een cirkel vormt waaruit de kop van de slang te voorschijn komt, werd waarschijnlijk gebruikt in een soortgelijke context waarin de slangenmaskers van de verschillende Baga-groepen verschenen. Deze symbolische evocatie van een mythisch slangengenie, die tijdens bepaalde riten in processie werd meegedragen of op een altaar werd geplaatst, was bedoeld om het dorp te beschermen. Scheuren en schaafwonden door gebruik. Afrikaans inwijdingsmasker in serpentijn, hoofdzakelijk gebruikt door de Bulongic (Kifinda-dorp), subgroep Baga van de kust van Guinee, waarvan de afmetingen kunnen oplopen ...


Zie het blad

390,00

Dogon troonsbestijging figuur
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon standbeeld

Franse Afrikaanse kunst collectie.
In Afrikaanse tribale kunst, illustreert dit type beeldhouwwerk vaak de overdracht van macht. Bij de Dogon blijft de betekenis ervan echter onbekend, maar het zou een anekdote kunnen oproepen die verband houdt met scheppingsmythen.
Zwarte vettige patina. Dogon beelden worden meestal in opdracht van een familie gemaakt, maar kunnen ook het voorwerp zijn van verering door de hele gemeenschap. Hun functies blijven echter weinig bekend. Parallel aan de Islam zijn de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier hoofdcultussen: de Lebe, die betrekking heeft op de vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, voorouderverering onder het gezag van de patriarch, de Binou, die de geestenwereld aanroept en geleid ...


Zie het blad

280,00

Kuba Vliegenvanger
Afrikaanse kunst > Vliegenmepper, staf van macht, koninklijke scepter > Kuba Vliegenvanger

De Shoowa vestigden zich in het Kuba koninkrijk en namen geleidelijk enkele van diens tradities over. De Shoowa, die georganiseerd zijn in een matrilineaire samenleving, zijn vooral bekwame wevers, vermaard om hun raffia-textiel dat zij uitvoeren naar naburige groepen. Maar het zijn ook pottenbakkers en graveurs. De Kuba en de stammen tussen de rivieren Sankuru en Kasai, met inbegrip van de Bushoong en de Dengese die eveneens tot de Mongo groep behoren, staan bekend om de verfijning van prestige-objecten die voor de hogere rangen van hun samenleving werden vervaardigd. Het Kuba koninkrijk werd in de 16e eeuw gesticht door de Bushoong, die nog steeds door een koning worden geregeerd. Het is de meest vruchtbare groep in West-Kasaï. Rituele ceremonies waren nog steeds een gelegenheid om ...


Zie het blad

180,00

Lobi paar figuren in brons
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Lobi brons

Zittend paar met opgeheven armen. Zij dragen de traditionele hoofdtooi en een ketting-talisman. Fluweelachtige kaki patina. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana en hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi , afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara , Dian , Gan en Birifor . De Lobi geloven in een schepper God genaamd Thangba Thu, tot wie zij zich wenden door de verering van talrijke intermediaire geesten, de Thil, welke laatste verondersteld worden hen, met de hulp van de wichelaar, te beschermen tegen een groot aantal plagen. Bosgeestjes, ...


Zie het blad

180,00

Lobi bronzen beeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Lobi bronzen

Echtpaar rug aan rug afgebeeld, symbool van complementariteit. Khaki-bruin patina met gouden accenten. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de benaming "lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Hoewel ze niet erg talrijk zijn in Ghana, hebben ze zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi , afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, Dian, Gan en Birifor.


Zie het blad


Verkocht aan 180,00 Zoek een soortgelijk object

Kongo Yombe Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo Masker

Dit Afrikaanse masker was het voorrecht van de nganga, de priester-vinnaar. Zijn mediumnische capaciteiten, die de Kongo dacht te begunstigen dankzij de inname van hallucinogene stoffen, worden onthuld door de blik op de uitgeholde leerlingen. Dit soort maskers werden ngobudi genoemd in verband met iets angstaanjagend, terroriserends. Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig in initiatiefprocessen, werden door fetisjisten gebruikt tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden ze ook gebruikt om personen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap konden verstoren. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk zich onder leiding van hun koning Ne Kongo in een regio op het kruispunt van de grenzen tussen wat nu de DRC, Angola en Gabon is. Twee eeuwen later kwamen de ...


Zie het blad

260,00

Klein Kongo Yombe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo Masker

Een panage van de nganga, de konko priester van Kongo, dit Afrikaanse masker van kleine omvang en realistisch type neemt kongo karakters, zoals de blik op de doorboorde leerling. De psychische vermogens, die de Kongo dachten dat ze bevorderd door het nemen van hallucinogene stoffen, worden onthuld door de brede ogen blik. Dit soort maskers werden ngobudi genoemd verwijzend naar een verschrikkelijk, angstaanjagend iets. Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig in initiatieprocessen, werden gebruikt door fetisjisten tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden ze ook gebruikt om individuen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap konden verstoren.
Oranje bruine patina, schaafwonden. Kleine resten van rode pigmenten op de ogen en mond. Uitstekende staat. ...


Zie het blad

260,00

Hemba Kihona Kruk
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Hemba Kruk

Een vrouwenfiguur, gebeeldhouwd in de stijl van de "meester van Buli", die een rond dienblad ondersteunt met haar in een waaiervorm geplaatste vingers, vormt het "vergaarbakje van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). De opvallende, stekelige littekens bevinden zich op de buste, waar de navel het "centrum van de wereld" vormt dat in verband wordt gebracht met de afstamming, en op de onderbuik, horizontaal, symboliseren zij de vruchtbaarheid. Dezekruk genaamd lupona , of kioni of kipona , kiona en weer kitenta ("zetel van gezag"), vormt volgens de bronnen het ontmoetingspunt van de vorst, zijn volk, en de beschermende geesten en voorouders, waar het verleden en het heden symbolisch en spiritueel met elkaar worden vermengd. Het vormde ooit de zetel waarop de koning ...


Zie het blad

390,00

Lobi Buthib talisman beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Lobi talisman

Gesneden beeldje voor individueel gebruik, voor, volgens het Lobi-geloof, een beschermende of therapeutische werking. Deze beeldjes werden na een ritueel op het altaar geplaatst om het recipiënt te zijn van een bosgeest, de Thil, en zo een actief wezen te worden, een tussenpersoon die streed tegen tovenaars en alle andere schadelijke krachten.
Wanneer deze geesten worden geëerd, zouden zij hun welwillendheid manifesteren in de vorm van overvloedige regens, goede gezondheid en talrijke geboorten; worden zij genegeerd, dan zouden zij deze intrekken en verwoestende epidemieën, droogte en lijden brengen.
Zij worden verondersteld aan de wichelroedelopers de wetten over te brengen die de volgelingen moeten volgen om hun bescherming te genieten.
Zij worden voorgesteld door ...


Zie het blad

180,00

Lele, Bashilele masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lele masker

In de categorie van maskers met een vlakke structuur, heeft dit Lele masker laag reliëf kenmerken. Het ongewone kapsel vormt boven elkaar liggende banden. Semi-satijn patina.
De Lele, buren van de Tschokwe en de Pende, leven in het westen van het Kuba-koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong in Kuba-land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven. Hun samenleving, geleid door een " nymi" koning, bestaat uit drie klassen, die van de Tundu of krijgshoofden, de Batshwa ("zij die het Tundu-gezag verwerpen") en de Wongo, genoemd naar de naburige etnische groep. De rituele ceremonies staan onder het gezag van de oudsten, stamhoofden van elk dorp die de geheimen van de geneeskrachtige planten kennen. Deze oudsten ...


Zie het blad

180,00

Beeld Dan L-Me - Ivoorkust
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Dan

Dubbele schelpen cap dit vrouwelijke figuur van Dan als een vrouw. Het gezicht doet denken aan de maskers van de Dans. Een geconcentreerde houding, haar armen nieuwsgierig gevouwen, ze is kampeerden benen uit elkaar. Tribale littekens worden fijn weergegeven door patronen in beugels. Zeer mooie satijnen patina bezaaid met kaolien residu. Gebrek aan het einde van de voet.
Een geschenk van vrouwen, eten, feestelijke ceremonies en eervolle status eens beloond de dan beeldhouwers aan wie dit talent werd toegekend tijdens een droom. Dat laatste was het communicatiemiddel van Du, onzichtbare geestelijke kracht, met mannen. Statuary, zeldzaam, speelde een prestigieuze rol met de houder. Dit zijn voornamelijk beeltenissen van vrouwen, la m , houten mensen. Dit zijn geen incarnaties van ...


Zie het blad

210,00

Mbole Kort zwaard valuta
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Mbole valuta

De kling van het zwaard, een prestigewapen en vervolgens een ruilmiddel, vertoont in het midden vage sporen van gehamerde patronen. De contouren zijn onregelmatig, het patina geoxideerd roestig oranje. In Afrika werden vóór de koloniale periode betalingen nooit in munten gedaan. Er werden transacties gedaan met kaurischelpen, kralen, vee, kola-noten, maar ook metalen, vooral ijzer. Deze primitieve munten werden gebruikt voor commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor bruidsschatten, maar konden ook worden gebruikt als paradeobjecten of werpwapens. In Sierra Leone werden goederen gewaardeerd in verhouding tot ijzeren staven, barriferri genaamd. De koning controleerde gewoonlijk de productie of levering van de munteenheid van het koninkrijk. De verscheidenheid van deze ...


Zie het blad

180,00

Baoule/Yohoure masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baule masker

Dit tribale kunstbeeld van een gezicht met delicate trekken heeft een satijnzwarte patina. De neergeslagen oogleden zijn gemarkeerd door kaolien accenten.
Deze portretmaskers van de Baule, ndoma , die deel uitmaken van een van de oudste Baule artistieke tradities en vaak een geïdealiseerd karakter voorstellen, hebben de bijzonderheid te verschijnen aan het einde van ceremonies van amusementsdansen.Ze worden, naargelang de streken, bedwo , ngblo , mblo , adjussu , enz. genoemd.... Elk van deze maskers onderscheidt zich door haardracht, plaats en keuze van de scarificatie, enz... Ook wel Gbagba genoemd, verpersoonlijken zij sierlijke jonge meisjes of mannen wier dapperheid of kwaliteiten van integriteit vermaard zijn. De nieuwe generaties vervangen deze Mblo-dansen, die in ...


Zie het blad

240,00

Lega Iginga beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

De inheemse kunst van de Lega, Balega, of zelfs Warega, onderscheidt zich door haar inwijdingsbeeldjes, ook van ivoor, waarvan sommige in een mand werden bewaard voor de hoogstgeplaatste Bwami van verschillende gemeenschappen.
Dit type tribale kunst beeldje Iginga ( Maginga in het meervoud), was het eigendom van de hooggeplaatste leden van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toeliet , en het sociale leven regelde . Deze organisatie was onderverdeeld in inwijdingsstadia, waarvan het hoogste het Kindi was.
De beeldjes werden gebruikt bij de inwijding van de aspiranten. Elk is een voorstelling met een bepaalde vorm en betekenis, waaruit altijd een moraal of een dogma wordt afgeleid. De bijzonderheid van de Lega, in tegenstelling tot andere ...


Zie het blad

190,00

Teke Masker - Tsaayi Kidumu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Teke Masker

Alleen de Tsaayi, onder Gabon's Téké subgroepen, produceerden al halverwege de 19e eeuw houten maskers. Ze werden gebruikt door leden van de geheime mannelijke broederschap kidumu (de kidumu is de naam van de samenleving, dans en masker), dansen op de begrafenissen van dorp notabelen of op bruiloften en andere belangrijke ceremonies. Sinds de onafhankelijkheid van Congo zijn ze steeds meer verschenen bij de viering van vreugde. Deze sculptuur met behulp van de plank masker is niet uitgerust met oogperforaties en kan een doos masker.
De pictogrammen van de Téke maskers benadrukken tegenstellingen die de dualiteit in het universum symboliseren: cirkelvormig, ze worden horizontaal verdeeld door een band en hun oppervlak is versierd met geometrische patronen geschilderd met witte, ...


Zie het blad

Verkocht

Poupée Ashanti Akua ba Ghana
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > De pop van Ashanti

De poppenbeeldjes Akuaba (meervoud Akua'mma) worden gebruikt onder de Ashanti en Fantis van Ghana en zijn amuletten die door Ashanti-vrouwen worden gebruikt om de vruchtbaarheid te bevorderen. Ze zijn gemakkelijk herkenbaar door hun gestileerde uiterlijk. Hun platte, ronde hoofd heeft een hoog voorhoofd dat het bovenste deel van het hoofd in beslag neemt, en de lijnen zijn over het algemeen getekend in het onderste derde deel van het hoofd. Een teken van schoonheid, de geribbelde hals staat ook symbool voor welvaart. Deze beelden, die op de rug van vrouwen worden gedragen, gaan ook gepaard met verschillende riten, zoals het innemen van een toverdrankje of het plaatsen van het voorwerp op het familie-altaar. Na de geboorte van het kind wordt het beeld als speelgoed gebruikt, en soms ...


Zie het blad

150,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100