Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Songye Nkisi Kalebwe standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Magisch beeldhouwwerk, Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), in hoekige volumes gebeeldhouwd en beladen met de bishimba die waarschijnlijk in de hoorn zit, de buik herbergt er blijkbaar geen. De kracht van de fetisj zou nog worden versterkt door de aanwezigheid van verschillende accessoires, metaal, quolifichets, enz... In dit geval, alleen een huid lendendoek kleedt de fetisj. Matte patina. Sterke erosies.


Zie het blad

Verkocht

Kwele Ekuk Zoomorphic Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kwele Masker

Een masker van contrasterende kleuren symboliseert het licht en de vooruitziende blik die nodig zijn om de krachten van hekserij te bestrijden, het belichaamt de antilope of duinker, het belangrijkste spel van de kwele regio. De snuit heeft geen plat uiteinde nodig waarmee het object kan worden geplaatst. Poederpatina, discrete resten van bordeauxpigmenten.
Volgens de aanwezigheid van hoorns en hun lay-out, de maskers worden genoemd pipibudze, Ekuku zokou, enz. en worden geassocieerd met de voorouders of geesten van het bos, " ekuk ".Stam van de Kota-groep, de Kwélé, Bakwélé , wonen in bos aan de noordelijke grens van de Republiek Congo. Ze leven van jacht, landbouw en metallurgie. Het beoefenen van de cultus genaamd Bwété geleend van de Ngwyes, die gepaard ging met verplichte ...


Zie het blad


Verkocht aan 145,00 Zoek een soortgelijk object

Kwele Pipibudze Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kwele Masker

Ex Franse Afrikaanse kunst collectie.
Masker Kwele Pipibuze, Pipibudze, ("de man") symboliseert het licht en de helderziendheid die nodig zijn om de krachten van de hekserij te bestrijden. Dit masker wordt bekroond met hoorns die zich zijdelings rond het gezicht wikkelen en waarvan de bogen in het hart zijn uitgehold. De zoömorfe attributen doen denken aan de antilope of duinker, het hoofdwild van de regio kwele. Dit soort masker was niet altijd bedoeld om te dragen, maar sierde de muren van de hutten. Discreet kaolien residu, poederige matte patina. Afhankelijk van de aanwezigheid van hoorns en de opstelling ervan, worden de maskers pibibudzé , Ekuku zokou , enz. genoemd en worden ze geassocieerd met voorouders of geesten van het woud, " ekuk ". Stam van de Kota-groep, de ...


Zie het blad

160,00

Beeldje Yoruba Osé sango
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldje

Genuflecteerde figuur, een verwijzing naar respect en smeekbede in de Yoruba-cultuur. Deze afbeelding van een volgeling van de Shango-cultus draagt ​​een dubbele hoofdtooi die de stenen bijlen symboliseert die worden geassocieerd met de god van de donder en de jeugd Shango, of Sango. De laatste is de mythische voorouder van de koningen van Oyo. Sango was ook de beschermer van de tweeling, die in de regio heel gewoon was.
Dit is een godheid die wordt gevreesd vanwege zijn onvoorspelbaarheid, vereerd omdat hij heilzame regens op gewassen brengt. Het is ook aan haar dat de vruchtbaarheid van vrouwen wordt toegeschreven.

Barst op de basis.
De Yoruba-samenleving is sterk georganiseerd en heeft verschillende verenigingen met verschillende rollen. Terwijl de mannelijke ...


Zie het blad

240,00

Luba/Hemba fetisj uit Kasai
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Hemba beeldje

Dit Afrikaanse kunstbeeldje, Hemba of Luba Nkisi, verbeeldt een mannelijke voorouder, staande op één been. Fluweelzachte patina, plaatselijk beschadigd. Minimale scheuren.

De Hemba vestigden zich in het zuidoosten van Zaïre. Eens onder de heerschappij van de Luba, beoefenen deze boeren en jagers voorouderverering door middel van beeltenissen die lang aan de Luba werden toegeschreven. De beelden singiti werden door de fumu mwalo bewaard en geëerd tijdens ceremonies waarbij offers aan hen werden gebracht. Naast het gezag van de erfelijke stamhoofden speelden geheime genootschappen, mannelijke zoals de bukazanzi , en vrouwelijke, de bukibilo , een grote rol binnen de clan.

(Bron: "Trésors d'Afrique, Musée de Tervuren)


Zie het blad

290,00

Luba/Zela uilen masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Luba masker

Dit Afrikaanse kifwebe (pl.bifwebe) masker, versierd met strepen, dat een nachtelijke roofvogel voorstelt, verscheen in gezelschap van een rond kifwebe masker dat voorzien was van een volumineuze raffiakraag die de danseres verborg. De uil symboliseert magie bij de Luba.
Deze maskers werden opgevoerd tijdens verschillende tradities: investituren, begrafenissen, en riten tegen hekserij bij de verschillende inwijdingsgenootschappen. In het oostelijk deel van de Luba-regio vinden belangrijke ceremonies plaats ter ere van de voorouders van de clan, overleden stamhoofden, en de nieuwe maan. Ze hadden zoömorfe maskers die bij de kifwebe dans hoorden. Zij traden op tijdens de rituele ceremonies van het kazanzi genootschap, verantwoordelijk voor de bestrijding van hekserij. Er ...


Zie het blad

280,00

Chokwe Lwena moederschapsfiguur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Luena standbeeld

Beeldhouwwerk in verband met de therapeutische cultus van het type Hamba, dat een vrouwelijke voorouder belichaamt, tevens de tweede vrouw van het mythische opperhoofd Chibinda Ilunga, die in verband wordt gebracht met vruchtbaarheid en genezing. Deze figuren waren opgesteld rond het muyombo-altaar, een boom aan de voet waarvan vroeger offers en offergaven werden gebracht. Ook waren er houtsnijwerken zoals figuren gemaakt in stokken of palen (Mbunji of mbanji ), die in de grond werden geplant. Verwante etnische groepen hadden ditzelfde type altaar, een getuige voor wie rituelen, eden en belangrijke transacties werden afgesloten.
De figuur, die ook de tweede vrouw van het mythische opperhoofd Chibinda Ilunga voorstelt, draagt een gewelfde hoofdtooi als een helm en metalen ...

Figuur van chef-kok Chokwe Chibinda Ilunga
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Tschokwe

Ex-collectie Duitse Afrikaanse kunst.

De gebeeldhouwde beeltenis, tegenovergesteld, verheerlijkt de kwaliteiten van jager, mythische held en stichter van de etnische groep, Chibinda Ilunga. Het opperhoofd, met oversized palmen en voeten, heeft een indrukwekkende edele hoofdtooi. Gemakkelijk herkenbaar dankzij deze grote hoofdtooi met gebogen zijvleugels (cipenya-mutwe), had hij zijn volk de kunst van het jagen geleerd. Dit werk valt op door de verschillende fijn gebeitelde details. Oorspronkelijk werden de patina's verkregen door het herhaaldelijk aanbrengen van ricinusolie en het kleuren van plantaardige afkooksels. Bruine mahoniehouten reflecties benadrukken dit Chokwe beeld. Zeer goede staat. De Chokwe vestigden zich vreedzaam in het oosten van Angola tot de 16e ...

Het Masker van Lele
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Het Masker van Lele

In de categorie van maskers met een betrekkelijk vlakke structuur vertoont dit Lele-masker details die in een langwerpig gezicht zijn uitgesneden, zoals oogkassen omgeven door groeven en metalen banden, een smalle neus en een kleine buisvormige mond. De hoofdtooi, in licht reliëf, is gegraveerd met elkaar kruisende lijnen. Mooie gladde en glanzende patina, plaatselijk ingelegd met oker.
De Lele , buren van de Tschokwe en de Pende , leven in het westen van het Kuba koninkrijk en hebben gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van Kuba land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven. Hun samenleving, geleid door een " nymi"-koning, bestaat uit drie klassen, die van de Tundu of krijgshoofden, de Batshwa ("zij die het Tundu-gezag ...


Zie het blad

Verkocht

Ere Ibeji Yoruba beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldje

Dit vrouwenbeeldje, met vlechten in een boogvormige kuif, dat uit een ronde basis oprijst, heeft diepe littekens, kralenkettingen versierd met grigris en grote ringen die de beschermende ornamenten abiku vormen.
Gesneden volgens de aanwijzingen van de Ifa die werden doorgegeven aan de wichelroedeloper, de babalawo, speelden de Ibedji-beeldjes de rol van plaatsvervanger voor de dood van het kind. De beeldjes worden dan behandeld alsof het kind gestorven is. Het is de moeder die voor hen moet zorgen; zij zalft hen met olie en voedt hen regelmatig. Als zij verdwijnt, neemt de overgebleven tweeling het over. Beschouwd als veel meer dan een fysieke representatie van een geliefde. De ibedji-beelden beïnvloeden het leven van de familie, en daarom blijft de familie tot hen bidden en ...


Zie het blad


Verkocht aan 175,00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Baoule, Baule, Ndoma masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baule masker

Collectie Franse Afrikaanse kunst.
Dit Afrikaanse maskerBaoulé, een beeldhouwwerk dat portretmasker of Ndoma wordt genoemd, heeft een gevlochten kapsel dat in schelpen is verzameld. De rustige fysionomie van het gezicht, met halfopen, bolvormige pupillen, wordt verhoogd door de littekens die "ngole" worden genoemd. Satijnachtig patina.
Deze portretmaskers van de Baule, ndoma, die deel uitmaken van een van de oudste artistieke tradities van de Baule en vaak een geïdealiseerd karakter voorstellen, hebben de bijzonderheid dat ze verschijnen aan het einde van ceremonies van vermakelijkheidsdansen.Ze worden, naargelang de streken, bedwo, ngblo, mblo, adjussu, enz. genoemd.... Elk van deze maskers verschilt in haardracht, plaats en keuze van de littekens. Zij treden op ...


Zie het blad


Verkocht aan 280,00 Zoek een soortgelijk object

Kwele Ekuk Masker, Pipibudze
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kwele Masker

Deze Afrikaanse maskers van de Kwele uit Gabon, met een concaaf, hartvormig gezicht, hebben amandelvormige ogen en een driehoekige neus. Over het algemeen verborgen, wordt de lachende mond hier getekend in een dunne incisie. Afhankelijk van de aanwezigheid van hoorns en de opstelling ervan, worden de maskers pipibudzé , Ekuku zokou , enz... genoemd en worden ze geassocieerd met voorouders of bosgeesten, " ekuk ". Satijn patina, erosies.
Een stam van de Kota-groep, de Kwélé, Bakwélé, leeft in het woud aan de noordgrens van de Republiek Congo. Ze leven van de jacht, landbouw en metallurgie. Zij beoefenden de aan de Ngwyes ontleende cultus Bwété, die gepaard ging met verplichte inwijdingsrituelen, en gebruikten aan het eind van de ceremonies de ekuk maskers die aan de ...


Zie het blad

Verkocht

Nzebi geïnspireerd masker, Ndzabi
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Nzebi-masker

Oorspronkelijk afkomstig uit de regio Ogooué, vestigden de Nzebi of Bandjabi's zich in het zuiden van Gabon en in de Republiek Congo rond Mayoko, een regio die rijk is aan ijzererts. De Bwiti, Mwiri en Ndjobi vormen hun belangrijkste geheime genootschappen. Dit masker van gereduceerde afmetingen, geïnspireerd op nzébi, wordt gekenmerkt door zijn fijne lijnen en de verticale verdeling van zijn gekleurde zones.
Hij belichaamde een geest van de natuur of een voorouder en moest de toegang tot de bovennatuurlijke wereld vergemakkelijken om de welwillendheid van de machten die, volgens de groep, over het hiernamaals regeerden, te garanderen.
Korrelig satijnen oppervlak.


Zie het blad

390,00

Azande/Boa fetisjbeeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Zande beeldje

Afrikaanse kunst tussen de Zande.
Zeer expressionistisch janiform beeldje, met misvormde ledematen en begiftigd met een gezicht dat de maskers van de groep weergeeft. Het hoofd heeft een opening voor fetisj- of therapeutische materialen.
Bruin satijn patina.
Uitdrogingsscheuren, erosies.
Vroeger aangeduid als "Niam-Niam" omdat ze als kannibalen werden beschouwd, de stammen gegroepeerd onder de naam Zande, Azandé, vestigden zich, afkomstig uit Tsjaad, op de grens van de DRC (Zaïre), Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. De Zande, of "zij die veel land bezitten", gebruiken twee soorten beelden: Kudu-beelden met een hoogte tussen 30 en 50 cm stellen voorouders voor. Er zijn ook zogenaamde Yanda-beelden van 10 tot 20 cm, in dierlijke of menselijke vorm, met ...


Zie het blad

340,00

Standbeeld "colon" Baule
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kolonist Baoule

Westerse invloeden in Afrikaanse kunst Baoulé .
Gewoonlijk "colon" genoemd, maar soms ook een soort "ideale echtgenoot" belichamend volgens individuele criteria, deze mannelijke figuur, bedekt met een polychrome patina verzacht, is vertegenwoordigd in westerse kleding (African Art Western Eyes, Baule", Vogel, p.253 tot 257).
In de rituele context worden door de baoulé twee soorten beelden gemaakt: De Waka-Sona beelden, "van hout" in Baoulé, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Ze zijn een van een soort standbeelden die bedoeld zijn om te worden gebruikt als medium gereedschap door Komien waarzeggers, waarbij de laatste wordt geselecteerd door de asye usu-geesten om openbaringen van buitenaf over te brengen. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van ...


Zie het blad

95,00

Pijp anthropomoprhe Mangbetu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse pijpen in hout, in brons > Pijp Mangbetu

Gevestigd in het bos in het noordoosten van Zaïre, heeft het Koninkrijk Mangbetu zich door architecturale werken uitgedrukt die Europese bezoekers in de 19de eeuw indruk maakten. Hun meubels, wapens, versieringen en beeldhouwen waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. Het Mangbetu verhaal was gebaseerd op de verfijning van zijn hof, maar ook op kannibalistische gewoonten. Koning Mangbetu "Munza" kreeg daarmee de bijnaam " de kannibaal koning,". De lichaamslijnen op de personages, zoals die van het gezicht, omvatten de traditionele schilderijen van de etnische groep, geïnspireerd door de tatoeages van de nabijgelegen Asua pygmeeën, en die varieerden naar gelang van de omstandigheden. Inderdaad, onder de Mangbetu vanaf jonge leeftijd, upper-class kinderen leed aan een ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon bronzen ceremoniekist
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Dogon doos

De ruiter en zijn rijdier, symbolen van macht en rijkdom omdat ze zeldzaam zijn, zijn een terugkerend thema in de Afrikaanse kunst, vooral in Mali.

Deze ceremoniële beker neemt het thema over van de mythische ark in de Dogon ontstaansgeschiedenis. Een van de Nommos , voorouders van de Dogon, herrezen door de scheppergod Amma , zou zijn afgedaald naar de aarde gedragen door een ark metamorfoseerd in een paard. Ornamentele motieven, zoals golffriezen en verwijzingen naar de slang, sieren de contouren.
Koperbruin patina. De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, mythen en legenden. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die leven in de zuidwestelijke lus van de Niger in de regio Mopti in Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de ...


Zie het blad

Verkocht

Vodou Fon Benin Fetish
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Vodou Fetish

Sterke" objecten van de voodoo cultus in Afrikaanse kunst Oprijzend uit een heterogene hoop touwen, kettingen en houten stokken, blijft dit beeld, waarvan alleen het hoofd te zien is, voor de Vodou van Benin een actieve kracht, in staat om te beschermen of te genezen. Rituele korstlaag vermengd met indigopigmenten.
Deze botchio (van bo : "kwade spreuk" in het Fon, en tchio , "lijk"), die boven op een paal stond, werd bij de ingang van het dorp of van een huis opgesteld om elke bedreiging, lichamelijk of geestelijk, af te weren. Sommige hadden minimalistische vormen, nauwelijks geschetst rond een centrale stam. De veelheid van fon goden (de vodun), gelijkend op die van de Yoruba onder verschillende namen, wordt vertegenwoordigd door fetisjen van allerlei vormen en ...


Zie het blad


Verkocht aan 105,00 Zoek een soortgelijk object

Fon Vodun Fetiche
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fon Vodun Fetiche

Als andere Fon fetisjen, dit standbeeld is een houten structuur bedekt met aggregaten gemengd met haren, waarschijnlijk wrattenzwijnen en primaten. De gebogen onderarmen maken elkaar de handen ineen. Gelaatstrekken kunnen nog vaag worden onderscheiden onder libations.

In de loop van zijn geschiedenis is fon art doordrenkt met Yoruba en ooicreaties volgens migratie en handel. Deze kunst kan echter niet worden gereduceerd tot deze twee invloeden. Inderdaad, de Fon zelf hebben hun originaliteit gebracht aan hun beeldhouwser.
Voodoo of vodun, een religieuze cultus waarvan de naam afkomstig is van een variant van het Yoruba-woord dat "dieu"2 betekent, is daarin te vinden.
Deze beelden werden daarom gebruikt tijdens vodun rituelen volgens verschillende procedures.


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Ooifetisjbeeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Ooi Fetisj

Afrikaanse kunst en tribale cultus vodun van de ooi en fon
Affubé populaties van verschillende amuletten in de vorm van sieraden, hoorns gevuld met stoffen vermengd met rode klei, metalen accessoires, gedroogde zaden, en reptielen huidriem, dit realistische beeldje was ritueel coating met een dikke poeder coating peeling lokaal. De pupillen bestaan uit rode kralen en een van de voeten wordt veranderd. Desication scheuren, groeven.
In Togo maken Afrikaanse fetisjen deel uit van heilzame of kwaadaardige rituelen volgens de bedoelingen van hun eigenaar. De fetisjisten, na het waarzeggerijritueel van de fa met behulp van palmnoten, maken ze op bestelling om beschermende en medicinale deugden aan te bieden, maar bieden ook meer conventionele kant-en-klare versies.
Deze ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Teke Tsaayi Kidumu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Teke masker

Ex-Belgische Afrikaanse kunstcollectie. De pictogrammen van de Afrikaanse Téké-maskers uit Gabon benadrukken tegenstellingen die de dualiteit in het universum symboliseren: hun oppervlak is verfraaid met geometrische patronen beschilderd met polychrome pigmenten. Naast maansymboliek verwijzen deze pictogrammen naar regionale lichaamsscarificaties. Het is een plankmasker dat de drager met een gevlochten lint tussen de tanden houdt. De perforaties werden gebruikt om veren en vezels te bevestigen die de harmonie van het kostuum perfectioneerden. Mat patina, lichte ongelukjes. Alleen de Tsaayi, onder de Téké-subgroepen van Gabon, produceerden vanaf het midden van de 20e eeuw houten maskers. Ze werden gebruikt door leden van de geheime mannelijke kidumu-broederschap (kidumu is de naam van ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100