Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Afrikaanse pijpen in hout, in brons:

Het gebruik van de pijp is van oudsher en Afrika wordt wel het "land van de pijpen" genoemd vanwege het grote aantal en de verscheidenheid. Kameroen is het land dat een zeer grote hoeveelheid pijpen heeft geleverd, of ze nu van hout zijn voor de gewone burger of van brons als het aan het stamhoofd is overgelaten. De pijp heeft een sociale en menselijke rol in de Kameroense samenleving, er wordt gezegd dat "zij de harten kalmeert", "geluk geeft", de gedachten stuurt" enz...


Lulua figuratief pijp
Afrikaanse kunst > Afrikaanse pijpen in hout, in brons > Lulua pijp

Ex-collectie Afrikaanse kunst. Deze figuur met de handen op de slapen is afgebeeld gehurkt op het fornuis waarop het oversized geslacht van de figuur rust. Het kegelvormige topkapsel, vanaf de pijp verlengd, herinnert waarschijnlijk aan de zogenaamde disungu haarpunt. Het gezicht draagt de traditionele littekens in het gezicht, wat ooit gebruikelijk was.
Uitdroging scheuren. Het was in het zuiden van de Democratische Republiek Congo dat de Lulua , of Béna Lulua , zich vanuit West-Afrika vestigden.
Lulua is een generieke term, die verwijst naar een groot aantal heterogene volkeren die het gebied bij de Lulua-rivier bewonen, tussen de Kasai en de Sankuru-rivieren. Hun sociale structuur, gebaseerd op kasten, is vergelijkbaar met die van de Luba. Tijdens de late 19e eeuw ...


Zie het blad

380,00

Grote Luba Water pipe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Pijp Luba

Het object hier-versus maakt gebruik van een waterleiding. De gebeeldhouwde handgreep neemt de vorm aan van een middelgrote vrouwelijke figuur, met klassieke Luba-kenmerken, sportieve traditionele lichaamslittekens, zitqualifourchon op het hoofd van het stuk. Haar kapsel, achter een grote hoofdband die een geschoren voorhoofd aflegt, roept die op van luba-vrouwen aan het begin van de 20e eeuw. Zijn gebaar symboliseert de kracht van Luba vrouwen, houders van de geheimen van royalty (de bizila) en niet-uniforme, satijnachtige, bruine spirituele mediums.
De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun wieg is de Katanga, met name de regio van de Lubu rivier, dus de naam (Baluba, wat betekent \


Zie het blad

Verkocht

Tabwa Waterpijp
Afrikaanse kunst > Afrikaanse pijpen in hout, in brons > Pijp Tabwa

Antropomorfe waterpijp met een slanke vrouwenfiguur, waarvan de buste is geïnspireerd op de Mpundu poppenbeeldjes van vrouwelijke samenlevingen. De perosnage zit op de bolvormige pijpenkop gemaakt van een kalebas. Deze pijpen werden gebruikt om de ruwheid van verse tabak te verminderen. Zwart geolied patina. Uitdroging scheuren.
De Tabwa ("littekens maken" en "schrijven") vormen een etnische groep die aanwezig is in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyika-meer. Stammen in deze regio, zoals de Tumbwe, vereren voorouders mipasi door middel van houtsnijwerk dat in handen is van stamhoofden of tovenaars.
Eenvoudige landbouwers zonder gecentraliseerde macht, verenigden de Tabwa zich rond stamhoofden nadat zij onder de invloed van de Luba waren gekomen. Het is vooral ...


Zie het blad

390,00

Pijp Zande, Azande
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Standbeeld Zandé

Afrikaanse tribale kunst telt twee soorten Azande standbeelden.
deze Zande rituele pijp biedt een gezicht met brede hart banen die een middelste nok verdeelt. Inkepingen vormen de neus en de mond van het personage. Cauris zijn ingelegd, toont half gesloten oogleden. Wicker vult de nek, oren, en de basis van de pijp. De oven symbolisch geplaatst op het niveau van de navelstreng bekendheid brengt een bijzondere singulariteit van dit object. De hele zaak is bedekt met een knapperig zwart bruin patina. de standbeelden van
, tussen 30 en 50 cm hoog, vertegenwoordigen voor ouders. Er zijn ook standbeelden bekend als Yanda van 10 tot 20 cm, van dierlijke of menselijke vorm, met een apotropaic rol en wordt tentoongesteld tijdens profetische riten tijdens de rituelen van de Mani ...


Zie het blad

Verkocht

Makonde antropomorfe pijp
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse pijpen in hout, in brons > Pijp Makonde

Ex-collectie Franse Afrikaanse stamkunst.

De met reliëfmotieven versierde pijp, die een menselijk silhouet oproept, behoorde tot een opmerkelijke makonde. De vuist vertoont een glanzend patina door het gebruik, terwijl inheemse restauraties waarneembaar blijven. Een soortgelijk voorbeeld staat op pagina 202 van "L'Art tribal d'Afrique noire" van J.B. Bacquart (red. Assouline). Droogleggingsscheuren. Mooie warme bruine satijnen patina. Het Makonde-volk van Noord-Mozambique en Zuid-Tanzania droeg tijdens de inwijdingsceremonies voor jongeren maskers met de naam lipiko. De Makonde vereren een voorouder, wat de overvloed aan naturalistische vrouwelijke beelden verklaart. Naast de gezichtsmaskers die gedragen worden tijdens mapiko dansen en ngoma ceremonies die jongeren ...


Zie het blad

Verkocht

Luba ceremoniële waterpijp
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse pijpen in hout, in brons > Pijp Luba

Dit beeld, dat op het fornuis van een waterpijp ligt, beelt de vrouwelijke voorouder Luba, een spiritueel medium dat geassocieerd is met royalty's, heeft een cross-haired kapsel achter een brede hoofdband die een geschoren voorhoofd onthult. De tiara is inderdaad uitgebreid door een verfijnde kapsel dat was samengesteld uit vlechten en koperen draden. De zogenaamde "en epi" scarifications, " tactiele ezelsbruggetje code", bedekken de buik en onderbuik, die de blik richten naar de uitstekende navelstreng. De houding, handen op de borst gelegd, impliceert dat de geheimen van royalty (de bizila) behoren tot vrouwen door hun rol als politieke en spirituele tussenpersonen.
Satin bruine Patine. Hoogte op een basis: 36 cm.
De Luba (Baluba in Tchiluba) is een bevolking uit ...


Zie het blad

Verkocht

Lwena Chokwe pijp
Afrikaanse kunst > Afrikaanse pijpen in hout, in brons > Pijp Chokwe


vreedzaam vestigde zich in Oost-Angola tot de 16e eeuw, de Chokwé werden vervolgens onderworpen aan de Lunda Empire van waaruit ze geërfd een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht. Niettemin hebben de Chokwes deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig omarmd. Drie eeuwen later veroverden ze uiteindelijk de hoofdstad van Lunda, verzwakt door interne conflicten en droegen zo bij aan de ontmanteling van het Koninkrijk. De Chokwe hadden geen gecentraliseerde macht maar grote chiefdoms. Zij waren de artiesten die hun knowhow in de exclusieve dienst van het Hof wilden plaatsen. De artiesten creëerden zo veel gevarieerde en kwalitatieve stukken die de Lunda Court alleen in dienst had. In de meeste gevallen moest de utilitaire objecten echter worden ...


Zie het blad

95,00

Lega Waterpijp
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Pipe League

Deze lega waterpijp bestaat uit een kalebas versierd met gezichten, cauris en geschilde zaden. Het mondstuk is gewikkeld in kettingen van glazen kralen. Het object is bedekt met antropomorfe bot-patroon tips.
De Afrikaanse kunst van de Lega, Balega, of Warega , onderscheidt zich door zijn initiatie beeldjes, ook gemaakt van ivoor, waarvan sommige werden bewaard in een mand voor de hoogste rangen van de Bwami van verschillende gemeenschappen. Dit type van tribale kunst beeldje Iginga (Maginga in meervoud), was het eigendom van de high-ranking Bwami, een geheim genootschap toelating van mannen en hun vrouwen, en het besturen van het sociale leven. Deze organisatie werd onderverdeeld in initiatiefasen, de hoogste is de Kindi. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega ...


Zie het blad

Verkocht

Ceremoniële Pijp Hemba
Afrikaanse kunst > Afrikaanse pijpen in hout, in brons > Pijp Hemba

Gebeeldhouwd antropomorfe pijp die een mannelijke voorvader afschildert. Hier vormt de buik met de naam difu, of "segment van afstamming,", de opening van het object. Het majestueuze hoofd draagt zorgvuldig gebeiteld kenmerken. De hoofdtooi, achter de traditionele hoofdband, is verzameld in meerdere broodjes. Boven, het stuk fakkels in annelures.
Satina. Desication scheuren.
De Hemba vestigde zich in het zuidoosten van Zaïre. Eenmaal onder het bewind van de Luba, deze boeren en jagers aanbidden voorouders met beeltenissen lang toegeschreven aan de Luba.The beelden singiti werden bewaard door de fumu mwalo en geëerd tijdens ...


Zie het blad

180,00

Pijp Ngeende Cuba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse pijpen in hout, in brons > Pijp Ngeende

Onder de Kuba-clans produceerden de Ngeendes een overvloed aan prestigieuze sculpturen, soms bedoeld voor naburige groepen. Deze figuratieve pijp is samengesteld uit een kopvormige oven, die de kenmerken van de kapsels van de opmerkelijke kuba, uitlopende hoofdtooi en vlechten in de vorm van gedraaide hoorns neemt. Zoomorphic, geometrisch en annal patroon wisselen elkaar af, geëtst in reliëf op de pijp.
Op de traditie, de Ngeende, die wordt verondersteld af te stammen van de mythische voorouder Woot, kwam uit het noorden van de rivier de Sankuru. Nadat ze verslagen waren door een Bushoong koning, gingen ze in de 16e eeuw het Kuba koninkrijk binnen. Ze aanbidden ngesh, geesten van de natuur, zoals de Kete. Ze produceerden een groot aantal maskers in verband met woot's geschiedenis.


Zie het blad

Verkocht

Pijp anthropomoprhe Mangbetu
Afrikaanse kunst > Afrikaanse pijpen in hout, in brons > Pijp Mangbetu

Gevestigd in het bos in het noordoosten van Zaïre, heeft het Koninkrijk Mangbetu zich door architecturale werken uitgedrukt die Europese bezoekers in de 19de eeuw indruk maakten. Hun meubels, wapens, versieringen en beeldhouwen waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. Het Mangbetu verhaal was gebaseerd op de verfijning van zijn hof, maar ook op kannibalistische gewoonten. Koning Mangbetu "Munza" kreeg daarmee de bijnaam " de kannibaal koning,". De lichaamslijnen op de personages, zoals die van het gezicht, omvatten de traditionele schilderijen van de etnische groep, geïnspireerd door de tatoeages van de nabijgelegen Asua pygmeeën, en die varieerden naar gelang van de omstandigheden. Inderdaad, onder de Mangbetu vanaf jonge leeftijd, upper-class kinderen leed aan een ...


Zie het blad

380,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100