Ritueel instrument gebruikt in de vierde inwijdingsrang van de Bamana Kore-gemeenschap, Bambara, deze wandelstok wordt, net als het paardenmasker, Kore Duga of de Kore-gier b> genoemd. De naam van het masker verwijst naar het satirische gedrag van de danser-nar die tijdens zijn optreden schrijlings op de stok zit. Het heeft verschillende voorwerpen die verband houden met de kennis die is verstrekt door de Koré, de laatste inwijdingsvereniging van de Bamana. Het handvat heeft een licht gebogen platte zitting en wordt verlengd door een gebeeldhouwde kop. Zwartbruin patina, erosies en barsten, gebrek.
Zie het blad Koré Stok
280,00 €
Liturgische voorwerpen in Afrikaanse kunst van de Yoruba Figuur van volgeling van de god Sango, in de linkerhand gedragen tijdens rituele stamdansen, deze stok is gesneden met een knielende vrouwenfiguur. Kenmerkend voor de Yoruba-kunst is de fysionomie, geïllustreerd door de grote amandelvormige ogen en littekens op de wangen. Deze figuren zijn opgedragen aan de god van de donder en de jeugd Shango, of Sango, volgens de Yoruba-religie. De laatste zou de mythische voorouder van de koningen van Oyo zijn. Hij was ook de beschermer van de tweeling, die in de regio heel vaak voorkwam. Het is een godheid die wordt gevreesd vanwege zijn onvoorspelbaarheid, en wordt vereerd omdat het heilzame regens voor gewassen zou brengen. De vruchtbaarheid van vrouwen wordt ook aan haar ...
Zie het blad Sceptre Yoruba Osé Sango
290,00 €
De regalia van de Tchokwe in Afrikaanse kunst Een embleem van macht dat deel uitmaakt van de regalia, een teken van uiterlijk vertoon, deze scepter vertegenwoordigt politieke en symbolische macht. Sculptuur in de ronde gemaakt door een kunstenaar in dienst van het hoofd, geassocieerd met de therapeutische cultus van het type Hamba, de vrouwelijke figuur Chokwe of Lwena belichaamt de vrouwelijke voorouder die wordt verondersteld geboorte of genezing te garanderen . Het personage dat ook de tweede vrouw van het mythische opperhoofd Chibinda Ilunga illustreert, draagt een koepelvormig kapsel als een helm. Satijnbruin patina, kaolienresten. De Chokwé, die tot de 16e eeuw vreedzaam in het oosten van Angola waren gevestigd, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk, ...
Zie het blad Chokwe Commandostaf
240,00 €
In de Afrikaanse kunst vormen hoofdtooien, stoelen, armen, kronen, bekers en drinkhoorns een geheel van objecten, de regalia, die de stamhoofden omringen en hun gezag accentueren. Deze vliegenmepper is een embleem van macht en prestige en wordt bekroond door een voorouderfiguur van singiti. Donkerbruin glanzend patina. De Hemba, gevestigd in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba, waren lange tijd onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat een duidelijke invloed had op hun cultuur. Voorouderverering, waarvan de beeltenissen al lang aan de Luba worden toegeschreven, staat centraal in de Hemba-samenleving. Alle aspecten van de gemeenschap zijn doordrenkt met het gezag van de voorouders. Deze worden dus geacht een invloed te hebben op gerechtigheid, ...
Zie het blad Hemba Stok
Verkocht
Scepter met gebeeldhouwd motief van het Mangbetu-type, voorstellende een naakt echtpaar, getatoeëerd en gestyled volgens traditioneel gebruik. Deze hoofdtooi benadrukte de verlenging van de schedel, typisch voor de groep, die door compressie van het hoofd vanaf zeer jonge leeftijd geleidelijk vervormde. Glanzend bruin patina. De Ouden noemen beli de antropomorfe figuren die voorouders belichamen, uit het zicht opgeslagen en vergelijkbaar met degenen die tot hun geheime genootschap behoren nebeli. Het Mangebetu-koninkrijk in Noord-Congo produceerde architectonische werken die in de 19e eeuw indruk maakten op Europese bezoekers. Hun meubels, wapens, ornamenten en beeldhouwwerken waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. De etnoloog GA Schweinfurth beschreef ...
Zie het blad Mangbetu Stok
Met een vergoddelijkte oude koning, vormt een figuur van een ruiter gebeeldhouwd in de ronde geassocieerd met de sango-cultus de stomp van dit ceremoniële object. De paarden, zeldzaam in de regio, vormden een prestigieus attribuut dat was voorbehouden aan de adel en de vorsten. Gecentreerd op de verering van zijn goden, of orisà , is de Yoruba-religie gebaseerd op artistieke sculpturen met gecodeerde berichten (aroko). Ze zijn ontworpen door de beeldhouwers op verzoek van de volgers, waarzeggers en hun klanten. Polychroom patina. De Yoruba, meer dan 20 miljoen, bezetten het zuidwesten van Nigeria en de centrale en zuidoostelijke regio van Benin onder de naam Nago. Ze zijn patrilineair, oefenen uitsnijding en besnijdenis uit. De koninkrijken van Oyo en Ijebu ontstonden na het ...
Zie het blad scepter
450,00 €
Een zwangerschapsfiguur pfemba , in de rondte gesneden, vormt het handvat van deze prestigieuze vliegenvanger. De kruislings zittende vrouw, hemba of pfemba genoemd, een symbool van de mythische voorouder, wordt waarschijnlijk in verband gebracht met vruchtbaarheidscultussen. Het kind op haar schoot zou de matrilineaire overdracht van macht belichamen. Verschillende gezichten sieren het middelste gedeelte van het handvat, terwijl rond het onderste gedeelte decoratieve motieven zijn gedrukt. Zwart glanzend patina. De Solongo-culturen van Angola en Yombe werden grotendeels beïnvloed door het Kongo-koninkrijk, waaraan zij naturalistische beelden en religieuze rituelen ontleenden door middel van gebeeldhouwde fetisjen nkondo nkisi. De Yombe zijn gevestigd aan de Westafrikaanse ...
Zie het blad Kongo Yombe Pfemba Vliegenvanger
Prestige scepter van het type Fang, met een antropomorfe figuur die wordt geassocieerd met de aanbidding van de Byeri-voorouders. Het stuk is vakkundig gebeeldhouwd en toont een jonge vrouw met een lange buste omlijst door gebogen armen waarvan de handen onder haar borsten rusten. De gebogen poten stijgen, semi-gebogen, uit een afgeronde basis die het handvat verlengt. Het gezicht heeft de vorm van een hart in het midden van een bolvormig hoofd. Glanzend patina, barsten. Bij de Fang werden de relieken van de meest opmerkelijke voorouders bewaard in cilindrische schorsdozen bij de bank van het hoofd van de afstamming, ingewijd in de familiecultus van Byéri. Bovenop een menselijke beeltenis die hun identiteit bevestigde, droegen ze bij tot de bescherming van hun nakomelingen. ...
Zie het blad Fang stick
De spectaculaire verlenging van de buste vormt hier een stok die wordt ondersteund door gebogen onderste ledematen. De kop verwijst op zijn beurt naar de maskers van de stijl die bij gebrek aan betrouwbare informatie als guro-bete zijn gekwalificeerd. Het centrale deel, opgehelderd, zou duiden op een frequente greep. Satijn granaat zwart patina. van de Baoulé. Hun respectievelijke sculpturen getuigen door hun morfologie van hun nauwe verwantschap. Priester en waarzegger delen de overheersende rituele functies onder de Guro. Geheime verenigingen aanbidden de genieën van de natuur, door de maskers waarin de geesten zouden moeten verblijven. Hun beschermende geesten genaamd zuzu werden aanbeden door middel van standbeelden die op altaren werden geplaatst. De Bété vormen een stam die ...
Zie het blad Guro Bete Standbeeld
De naturalistische sculpturen van de Kongo-clans. Stoktop met antropomorf gesneden patroon. Het gezicht biedt een subtiele en nette modellering die een intense geconcentreerde uitdrukking benadrukt. Vingerhanden worden samengevoegd, het onderste deel van het lichaam gaat over in de gefacetteerde basis. Licht gouden patina, glanzend. Verdroging scheuren. Hoogte op voet: 25 cm. De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door koning ntotela < /ik> . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. Naast hun ...
Zie het blad Kongo Beeldje
160,00 €
Deze sceptertop bestaat uit verschillende secties waartussen een dubbele janiform figuur wordt geassocieerd met de voorouders. De lijnen herinneren aan de kunst Van Hemba, Kusu en Buyu. De gezichten zijn omlijst door een tiara en een dunne baardkraag die verhoogde bars vormt. Bruin patina, satijn, ingewreven met kaolien. In het oosten van de R.D.C. Onder de Bangubangu van Luba-Hemba oorsprong, die werden gedecimeerd door slavernij, ziekte, gewapend conflict, en onder invloed van de islam, beeldhouwsem is zeldzaam. Het land behoort tot de verschillende clans van hun samenleving. De belangrijkste clan is de Bena Bago , onder auspiciën van een oversized chief genaamd Mulohwe bijgestaan door hoogwaardigheidsbekleders. Elk van de clans wordt geleid door een leider "Sultani". Het geheime ...
Zie het blad Bangubangu scepter top
Pommel gebeeldhouwd met een vrouwenfiguur, uitgebreid met een gedeelte in hout en vervolgens metaal. Glanzend zwarte patina, lichte gebreken en schaafwonden. Gevestigd op de plateaus van de Volksrepubliek Congo ex. Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembe-groep van het noordelijke Tanganinyika-meer, werd de kleine groep Babembé, Béembé, beïnvloed door de Téké-riten en -cultuur, maar vooral door die van de Kongo's. De Béembé, gevestigd in de huidige Republiek Congo, vormden oorspronkelijk het koninkrijk Kongo, met de Vili, Yombé, Bwendé en Woyo. Ze stonden onder de voogdij van koning ntotela, gekozen door de gouverneurs. De handel in ivoor, koper en slaven waren de belangrijkste middelen van deze weinig bekende groep tot de kolonisatie. Het hoofd van het dorp, ...
Zie het blad Kongo / Bembe Riet Top
150,00 €
Franse Afrikaanse kunstcollectie. Zeer verfijnde stok waarvan de bovenkant is gebeeldhouwd met een gestileerde antropomorfe figuur. Zwart satijnen patina. Vroeger aangeduid onder de naam "Niam-Niam" omdat ze als kannibalen werden beschouwd, vestigden de stammen gegroepeerd onder de naam Zande, Azandé zich vanuit Tsjaad op de grens van de R.D.C. (Zaïre), Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. Volgens hun overtuigingen is de mens begiftigd met twee zielen, waarvan er één bij zijn dood verandert in een dierentotem van de clan waartoe hij behoort. De naam van hun etnische groep betekent: "zij die veel land bezitten", een toespeling op hun oorlogszuchtige verleden afkomstig uit Soedan. De Yanda-beeldjes werden tentoongesteld tijdens waarzeggende seances waarbij het hoofd ...
Zie het blad Zande scepter
Zwaaiend in de linkerhand tijdens rituele dansen, presenteert deze stok Osé Sango, of Oshe Shango, in detail een figuur van een volgeling van de god Sango. Deze ceremoniële sculpturen verwijzen naar de god van de donder en jeugd Shango, of Sango. De laatste zou de mythische voorouder zijn van de koningen van Oyo. Hij was ook de beschermer van de tweeling, wiens voorkomen in de regio heel gewoon was. Goddelijkheid gevreesd vanwege zijn onvoorspelbaarheid, het wordt vereerd om gewassen van heilzame regens te voorzien. Vrouwelijke vruchtbaarheid wordt ook aan hem toegeschreven. Donker satijnen patina. Erosies (basis). De Yoruba-samenleving is georganiseerd in verschillende verenigingen waarvan de rollen variëren. Als de masculiene Egbe-samenleving de sociale normen ...
Zie het blad Yoruba scepter
380,00 €
Onder de emblemen van prestige dit soort scepter van luba hoogwaardigheidsbekleder. Hij kreeg huisarrest bij inauguratieceremonies en andere belangrijke rituelen. Echte bronnen van informatie over hun eigenaars en lokale geschiedenis, de scepters hebben een gevarieerde iconografie. Het brede deel aan de top, de dibulu, onder de gebeeldhouwde vrouwelijke figuur die verwijst naar royalty, vertegenwoordigt het administratieve centrum van elke koninklijke hoofdstad en draagt motieven gegraveerd met parallelle lijnen die diamanten vormen. Deze tekeningen zijn te vinden op de ezelsbruggetje borden lukasa verwijzend naar de politieke en spirituele geschiedenis van Luba. Het riet is verdeeld in verschillende secties gegraveerd met geometrische patronen bedoeld om de onbewoonde savannes en wegen ...
Zie het blad Hoogwaardigheidsbekleder riet Kibango Luba
De Royal Chokwe badges en Afrikaanse kunst. bedoeld om de kwaliteiten van de chef-kok, een teken van ostentation, het handvat van de scepter gepresenteerd wordt bekroond door een ronde-bump sculptuur met Chibinda Ilunga in een zittende positie, Hunter en mythische held, oprichter van de Chokwé etnische groep. Gemakkelijk herkenbaar door zijn ruime hoofdtooi met gebogen zijvleugels ( cipenya-mutwe ), hij had zijn volk de kunst van de jacht geleerd. De Chiefs hadden een belangrijke functie in de verzoening Rites voor de jacht en vruchtbaarheid van vrouwen, de objecten worden versierd met dit figuur dus, vermoedelijk, een beschermende functie. Aan de bovenkant, een pot-vormig element is bedoeld voor tabak, het gebruik ervan was wijdverbreid onder de Chokwe, met rook dienen als een ...
Zie het blad Chokwe snuifdoos scepter
De schenkers in Afrikaanse kunst uit Nigeria. De knielende priesteres, haar wangen gemarkeerd met "kpélé" scarificaties, presenteert een beker bedoeld voor offergaven of waarzeggerij. De Yoruba-religie is gebaseerd op artistieke sculpturen met gecodeerde boodschappen (aroko). Men denkt dat deze geesten bemiddelen bij de oppergod Olodumare. Satijn zwarte patina. Uitdrogingsscheuren en schaafwonden. Binnen het Yoruba-pantheon is Orunmila de "orisa"-god die bij een probleem wordt geraadpleegd door ifà-waarzeggerij dankzij de waarzegger babalawo (iyanifà voor een vrouw). De koninkrijken van Oyo en Ijebu ontstonden na het verdwijnen van de Ifé-beschaving en vormen nog steeds de basis van de politieke structuur van de Yoruba. De Oyo creëerden twee culten gericht op de ...
Zie het blad Yoruba gesneden stok
Hoogwaardige staf versierd met een handvat in de vorm van een cephalomorf motief. Glanzend patina, kleine ongelukjes, scheurtjes. De Zela, voorheen onderworpen aan de Luba en daarna aan de Lunda's, hebben een groot deel van hun gebruiken en tradities overgenomen. Gevestigd tussen de Luvua-rivier en het meer van Kisalé, zijn ze nu georganiseerd in vier chiefdoms onder toezicht van leiders van Luba-origine. Ze vereren een oerpaar dat vaak wordt vertegenwoordigd in beeldhouwwerken, mythische voorouders, en dragen offers op aan de geesten van de natuur. ref. : "Luba" 5 continenten. Robert; "Kifwebe" F. Neyt, uitg. 5Continenten.
Zie het blad Luba/Zela ceremoniële stok
180,00 €
Oude graanstamper waarvan het midden is gesneden met twee gezichten. Een van hen is afgebeeld met het uitsteken van zijn tong, een gebaar met symbolische connotatie in rituelen tegen hekserij, gladde en glanzende honingkleurige patina. Uitdrogingsscheuren. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Dondo/Kamba, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning Ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Vanuit vergelijkbare overtuigingen en tradities produceerden ze beeldhouwwerken begiftigd met gecodificeerde gebaren in overeenstemming met hun visie op de wereld. Hun realistische maskers namen deel aan inwijdingsceremonies en de begrafenissen van notabelen, en hun genagelde ...
Zie het blad Kongo stamper met janiform patroon
De prestigieuze domolo-staf gedragen door Dogon-mannen op hun schouders en soms gevonden op altaren en in binu-heiligdommen herinnert aan de insignes van de yona-vereniging., de Yo domolo< /i> , of zelfs Yo dyommodo , dat het embleem vormt van de "rituele dieven". Deze schoffelvormige emblemen roepen het hoofd van een paard op, het oerdier van de schepping. Ritueel patina, resterende korstvorming. Uitdrogingsscheuren. De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, hun esoterie, hun mythen en legendes. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die in het zuidwesten van de Nigerbocht in de Mopti-regio van Mali leven. De smeden van Dogon vormen een endogame kaste genaamd irim Ze produceren nu wapens, gereedschappen en werken ook met hout. "Meesters van ...
Zie het blad Dogon Yo dyommodo / Yo domolo Commando knuppel
260,00 €
Dit Afrikaanse kunstobject, uit een privécollectie in Antwerpen, bestaat uit een rechthoekige flat, uitgebreid met een stok gegraveerd in het bovenste deel van parallelle lijnen in driehoeken, en vervolgens een vrouwelijk figuur in ronde bult. Het karakter is begiftigd, beperkt door een geruite hoofdband, met een gevlochten kapsel genaamd "en cascade", op de manier van de Luba vrouwen hoofdtooien in de late 19e en vroege 20e eeuw, zoals blijkt uit de foto's genomen op het moment. Grote uitgeholde oogkassen huis uitgerekt en gesloten oogleden, en een kleine mond wordt getrokken in een prognathische kin. Het uitsteeksel van de buik wordt benadrukt door de positie van gedigitaliseerde handen, de realistische figuratie van de geslachtsorganen die de verwijzing naar het moederschap en de ...
Zie het blad Scepter Baluba