Hoogwaardige staf versierd met een handvat in de vorm van een cephalomorf motief. Glanzend patina, kleine ongelukjes, scheurtjes. De Zela, voorheen onderworpen aan de Luba en daarna aan de Lunda's, hebben een groot deel van hun gebruiken en tradities overgenomen. Gevestigd tussen de Luvua-rivier en het meer van Kisalé, zijn ze nu georganiseerd in vier chiefdoms onder toezicht van leiders van Luba-origine. Ze vereren een oerpaar dat vaak wordt vertegenwoordigd in beeldhouwwerken, mythische voorouders, en dragen offers op aan de geesten van de natuur. ref. : "Luba" 5 continenten. Robert; "Kifwebe" F. Neyt, uitg. 5Continenten.
Zie het blad Luba/Zela ceremoniële stok
280,00 €
De spectaculaire verlenging van de buste vormt hier een stok die wordt ondersteund door gebogen onderste ledematen. De kop verwijst op zijn beurt naar de maskers van de stijl die bij gebrek aan betrouwbare informatie als guro-bete zijn gekwalificeerd. Het centrale deel, opgehelderd, zou duiden op een frequente greep. Satijn granaat zwart patina. van de Baoulé. Hun respectievelijke sculpturen getuigen door hun morfologie van hun nauwe verwantschap. Priester en waarzegger delen de overheersende rituele functies onder de Guro. Geheime verenigingen aanbidden de genieën van de natuur, door de maskers waarin de geesten zouden moeten verblijven. Hun beschermende geesten genaamd zuzu werden aanbeden door middel van standbeelden die op altaren werden geplaatst. De Bété vormen een stam die ...
Zie het blad Guro Bete Standbeeld
390,00 €
Hemba Afrikaanse kunst.Net als de kibango's van de Luba verwijst deze commandostaf, een prestigieus object, naar de geschiedenis van de voorouder of die van zijn clan. Het gebeeldhouwde motief dat de pommel vormt, verlengd door een geringde nek, stelt een singiti voorouder voor. Donkerbruin satijn patina. Erosies en scheuren door uitdroging. De Hemba, gevestigd in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba, waren lange tijd onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat op hun cultuur, hun religie en hun kunst een bepaalde invloed. Voorouderverering, waarvan de beeltenissen al lang aan de Luba worden toegeschreven, staat centraal in de Hemba-samenleving. Genealogie staat inderdaad garant voor privileges en de verdeling van land. Alle aspecten van de gemeenschap ...
Zie het blad Hemba / Luba Commando Staf
De Kongos (ook bekend als Bakongos, wat het meervoud is van N'Kongo in Kikongo, leven aan de Atlantische Oceaan kust van Afrika Pointe-Noire, (Republiek Congo) tot Luanda (Angola) in het zuiden en zo ver als de provincie Bandundu (Democratische Republiek Congo) Prachtig vervaardigd, vormden de Kongo-scepters, naast de juwelen, wapens, recades en beeldhouwwerken, de regalia die essentieel waren voor hun status en macht. , illustreerde de kwaliteiten van een opperhoofd, vertelde van sectie tot sectie de geschiedenis van de stam en drong aan op de kwaliteiten die nodig zijn om te regeren. Ook leden van de koninklijke entourage profiteerden van dezelfde gecodeerde iconografie. Dit prestigieuze embleem heeft de vorm van een beeltenis van een chef-kok in een zittende positie, op een ...
Zie het blad Kongo Scepter
240,00 €
Kongo-achtig embleem van koninklijke macht in de vorm van een beeltenis van een opperhoofd in een zittende positie, verlengd door een handvat dat is ingesneden met fijne geruite patronen. Satijn zwarte patina. De Kongo's (ook bekend als Bakongos, wat het meervoud is van N'Kongo in Kikongo, leven aan de kust van de Atlantische Oceaan van Afrika van Pointe-Noire, (Republiek Congo) tot Luanda (Angola) in het zuiden en tot aan de provincie Bandundu (Democratische Republiek Congo). Prachtig vervaardigd, vormden de Kongo-scepters, naast de juwelen, wapens, recades en beeldhouwwerken, de regalia die essentieel waren voor hun status en de macht van hun regering. De ornamenten, pictogrammen en beeltenissen die op de stokken riepen spreekwoorden op, illustreerden de kwaliteiten van een ...
Zie het blad Kongo Commando Staf
De Oshe van de Yoruba grijpen in tijdens rituele dansen. Ze worden in de linkerhand gedragen door de dansers. Deze figuren vertegenwoordigen door hun dubbele bijlhoofdtooi, de god van donder en jeugd Shango, of Sango, de mythische voorouder van de koningen van Oyo. Sango was ook de beschermer van de tweeling, die in de regio heel gewoon was. Het is een godheid die wordt gevreesd door zijn onvoorspelbaarheid. Het wordt vereerd omdat het gunstige regens voor gewassen zou brengen. Het is ook aan hem dat de vruchtbaarheid van vrouwen wordt toegeschreven. Prachtig glanzend patina, discreet ingelegd met blauwe pigmenten. erosies. De Yoruba-samenleving is sterk georganiseerd en heeft verschillende verenigingen met verschillende rollen. Terwijl ...
Zie het blad Oshe Shango Yoruba Scepter
Verkocht
Voorwerp van prestige en parade van de teke-chefs, deze vliegenmepper presenteert een gebeeldhouwde miniatuur "nkumi". Het figuur wordt verlengd door een handvat dat textiel en paardenhaar omsluit. . Gevestigd tussen de Democratische Republiek Congo en Gabon, werden de Téké georganiseerd in chiefdoms waarvan de chef vaak werd gekozen uit de smeden. Het gezinshoofd, mfumu, had het recht van leven of dood over zijn gezin, wiens belang zijn prestige bepaalde. Het hoofd van de clan, ngantsié , bewaarde de grote beschermende fetisj tar mantsié die toezicht hield op alle ceremonies. Het is de machtige toverdokter en waarzegger die tegen betaling de individuele beeldjes of nkumi heeft "belast" met magische elementen. Volgens de Téké werd wijsheid geabsorbeerd en opgeslagen in de ...
Zie het blad Teke/Mfinu Vliegenvanger
340,00 €
Naast de beroemde niombo, antropomorfe funeraire "pakketten" van soms gigantisch formaat, die de overledene vertegenwoordigen, produceren de Bwende, geïnspireerd door de Kongo's, prestigieuze traditionele sculpturen, zoals deze commandostaf met daarboven een Voorouderbeeldje. Schitterend genuanceerd bruin patina. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, geleid door koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk voorzien van een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. De sculpturen van Bwendé waren sterk geïnspireerd op die van het naburige ...
Zie het blad Bwende dignitaris stok
380,00 €
Oude graanstamper waarvan het midden is gesneden met twee gezichten. Een van hen is afgebeeld met het uitsteken van zijn tong, een gebaar met symbolische connotatie in rituelen tegen hekserij, gladde en glanzende honingkleurige patina. Uitdrogingsscheuren. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Dondo/Kamba, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning Ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Vanuit vergelijkbare overtuigingen en tradities produceerden ze beeldhouwwerken begiftigd met gecodificeerde gebaren in overeenstemming met hun visie op de wereld. Hun realistische maskers namen deel aan inwijdingsceremonies en de begrafenissen van notabelen, en hun genagelde ...
Zie het blad Kongo stamper met janiform patroon
290,00 €
Verschillende prestigieuze objecten werden gebeeldhouwd door de Lulua, zoals deze hoogwaardigheidsbekleder, gebeeldhouwd met een "bwanga bwa cibola" zwangerschapsfiguur. Tegumentaire motieven waren tekenen van schoonheid met symbolische waarde en onthulden buitengewone fysieke en morele kwaliteiten. Genuanceerd bruin patina, uitdrogingsscheurtjes. Lulua is een overkoepelende term, die verwijst naar een groot aantal heterogene volkeren die de regio nabij de Lulua-rivier bewonen, tussen de Kasai- en Sankuru-rivieren. Het Lulua-volk migreerde in de 18e eeuw vanuit West-Afrika en vestigde zich in het zuidelijke deel van de Democratische Republiek Congo (voorheen Zaïre). Ze produceerden weinig maskers, maar meestal beeldjes van voorouders die de ideale krijger ...
Zie het blad Lulua Command Staff
Liturgische voorwerpen in Afrikaanse kunst van de Yoruba Figuur van volgeling van de god Sango, in de linkerhand gedragen tijdens rituele stamdansen, deze stok is gesneden met een knielende vrouwenfiguur. Kenmerkend voor de Yoruba-kunst is de fysionomie, geïllustreerd door de grote amandelvormige ogen en littekens op de wangen. Deze figuren zijn opgedragen aan de god van de donder en de jeugd Shango, of Sango, volgens de Yoruba-religie. De laatste zou de mythische voorouder van de koningen van Oyo zijn. Hij was ook de beschermer van de tweeling, die in de regio heel vaak voorkwam. Het is een godheid die wordt gevreesd vanwege zijn onvoorspelbaarheid, en wordt vereerd omdat het heilzame regens voor gewassen zou brengen. De vruchtbaarheid van vrouwen wordt ook aan haar ...
Zie het blad Sceptre Yoruba Osé Sango
330,00 €
Dit Afrikaanse kunstobject, uit een privécollectie in Antwerpen, bestaat uit een rechthoekige flat, uitgebreid met een stok gegraveerd in het bovenste deel van parallelle lijnen in driehoeken, en vervolgens een vrouwelijk figuur in ronde bult. Het karakter is begiftigd, beperkt door een geruite hoofdband, met een gevlochten kapsel genaamd "en cascade", op de manier van de Luba vrouwen hoofdtooien in de late 19e en vroege 20e eeuw, zoals blijkt uit de foto's genomen op het moment. Grote uitgeholde oogkassen huis uitgerekt en gesloten oogleden, en een kleine mond wordt getrokken in een prognathische kin. Het uitsteeksel van de buik wordt benadrukt door de positie van gedigitaliseerde handen, de realistische figuratie van de geslachtsorganen die de verwijzing naar het moederschap en de ...
Zie het blad Scepter Baluba
195,00 €
De prestigieuze domolo-staf gedragen door Dogon-mannen op hun schouders en soms gevonden op altaren en in binu-heiligdommen herinnert aan de insignes van de yona-vereniging., de Yo domolo< /i> , of zelfs Yo dyommodo , dat het embleem vormt van de "rituele dieven". Deze schoffelvormige emblemen roepen het hoofd van een paard op, het oerdier van de schepping. Ritueel patina, resterende korstvorming. Uitdrogingsscheuren. De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, hun esoterie, hun mythen en legendes. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die in het zuidwesten van de Nigerbocht in de Mopti-regio van Mali leven. De smeden van Dogon vormen een endogame kaste genaamd irim Ze produceren nu wapens, gereedschappen en werken ook met hout. "Meesters van ...
Zie het blad Dogon Yo dyommodo / Yo domolo Commando knuppel
260,00 €
Prestige scepter van het type Fang, met een antropomorfe figuur die wordt geassocieerd met de aanbidding van de Byeri-voorouders. Het stuk is vakkundig gebeeldhouwd en toont een jonge vrouw met een lange buste omlijst door gebogen armen waarvan de handen onder haar borsten rusten. De gebogen poten stijgen, semi-gebogen, uit een afgeronde basis die het handvat verlengt. Het gezicht heeft de vorm van een hart in het midden van een bolvormig hoofd. Glanzend patina, barsten. Bij de Fang werden de relieken van de meest opmerkelijke voorouders bewaard in cilindrische schorsdozen bij de bank van het hoofd van de afstamming, ingewijd in de familiecultus van Byéri. Bovenop een menselijke beeltenis die hun identiteit bevestigde, droegen ze bij tot de bescherming van hun nakomelingen. ...
Zie het blad Fang stick
Tribal beeldje uitgerust met een buikholte om een magische lading te ontvangen. De lading of bilongo bestond uit verschillende ingrediënten uit de natuurlijke omgeving, waaronder rode klei, rood houtpoeder tukula, witte klei pembe... , maar mogelijk menselijke fragmenten zoals tanden, nagels, haar. Deze fetisj van samenzwering werd verondersteld om de gezondheid, welvaart, vijanden van de houder te beïnvloeden. De hoofdtooi is kenmerkend voor de beeldhouwwerk Béembé en Yombé, andere stammen van de groep Kongo.Patine gouden mahonie. Chez de Kongo, de specialist genaamd nganga , was verantwoordelijk voor de rituelen door het activeren van een spirituele kracht met een nkondi (pl. nkissi). De term nkisi vervolgens werd gebruikt om te verwijzen naar de termen "sacré" of "divin", deze ...
Zie het blad Rider-patroon Kongo Yombé Sceptre
Dit type machtssymbool bevatte de regalia van hoogwaardigheidsbekleders terwijl ze reisden. Ware bronnen van informatie over hun eigenaren en de lokale geschiedenis, de scepters vertonen een gevarieerde iconografie. Het brede gedeelte bovenaan, de dibulu, draagt gegraveerde patronen van evenwijdige lijnen die diamanten vormen. Deze tekeningen zijn te vinden op de geheugenborden lukasa die verwijzen naar de politieke en spirituele geschiedenis van Luba. Om de koninklijke symboliek te versterken, symboliseert een vrouwelijk figuratief motief, gebeeldhouwd in de ronde, de vrouwelijke mediamieke capaciteiten. De houding, handen op de borsten, geeft aan dat de geheimen van Luba-royalty (de bizila) aan vrouwen toebehoren dankzij hun rol als politieke en spirituele tussenpersonen.
Zie het blad Luba Nsakak-abemba Ceremoniële scepter
Prestigieuze voorwerpen in Afrikaanse kunst geassocieerd met de Yoruba cultuur Bij de Yoruba zijn rituele beeldhouwwerken gewijd aan de mythische goden "orisa" en men gelooft dat zij hun zegeningen aantrekken. Deze stok bestaat uit verschillende delen: een superpositie van menselijke figuren met daarop een slang en een gebeeldhouwd motief dat waarschijnlijk verband houdt met vruchtbaarheid. Bij de Yoruba zou de slang ook symbool staan voor mannelijkheid. Verzameld in Gouka, Benin. Rood-bruin geolied patina. Vermist. De Yoruba religie, waarin de verering van zijn goden, of orisà, centraal staat, is inderdaad gebaseerd op artistieke sculpturen met gecodeerde boodschappen ( aroko ). Zij zijn ontworpen door beeldhouwers op verzoek van adepten, waarzeggers en hun ...
Zie het blad Yoruba Command Staff
Stok gesneden met een motief in de ronde voorstellende een voorvader singiti . Donkerbruin satijn patina. De Hemba, gevestigd in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba, waren lange tijd onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat een onmiskenbare invloed had op hun cultuur, godsdienst en kunst. De voorouderverering, waarvan de beeltenissen reeds lang aan de Luba worden toegeschreven, staat centraal in de hemba samenleving. Genealogie staat inderdaad garant voor privileges en de verdeling van grond. Alle aspecten van de gemeenschap zijn doordrongen van het gezag van de voorouders. Zo worden zij geacht invloed te hebben op rechtspraak, geneeskunde, wet en opoffering. De singiti beelden werden bewaard door de fumu mwalo en geëerd in ...
Zie het blad Hemba stok
Deze staf, zwaaiend met de linkerhand tijdens rituele dansen, gebeeldhouwd met de figuur van een volgeling van de god Sango, wordt bekroond door een gestileerd motief dat verband houdt met de dubbele stenen bijl die de god tijdens stormen naar de aarde zou slingeren. Kenmerkend voor de Yoruba-kunst is de fysionomie, geïllustreerd door de grote amandelvormige ogen en de littekens op de wangen. Deze sculpturen verwijzen naar de god van de donder en de jeugd Shango, of Sango. De laatste zou de mythische voorouder van de koningen van Oyo zijn. Hij was ook de beschermer van de tweeling, die in de regio heel gewoon was. Het is een godheid die wordt gevreesd vanwege zijn onvoorspelbaarheid, en wordt vereerd omdat hij heilzame regens voor gewassen zou brengen. Het is ook aan haar dat ...
Zie het blad Yoruba Scepter Ose Shango
Een zwangerschapsfiguur pfemba , in de rondte gesneden, vormt het handvat van deze prestigieuze vliegenvanger. De kruislings zittende vrouw, hemba of pfemba genoemd, een symbool van de mythische voorouder, wordt waarschijnlijk in verband gebracht met vruchtbaarheidscultussen. Het kind op haar schoot zou de matrilineaire overdracht van macht belichamen. Verschillende gezichten sieren het middelste gedeelte van het handvat, terwijl rond het onderste gedeelte decoratieve motieven zijn gedrukt. Zwart glanzend patina. De Solongo-culturen van Angola en Yombe werden grotendeels beïnvloed door het Kongo-koninkrijk, waaraan zij naturalistische beelden en religieuze rituelen ontleenden door middel van gebeeldhouwde fetisjen nkondo nkisi. De Yombe zijn gevestigd aan de Westafrikaanse ...
Zie het blad Kongo Yombe Pfemba Vliegenvanger
De vrouwelijke beeltenis op de top, geïnspireerd door de Pfemba, belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur, zoals blijkt uit de ruitvormige littekens op de buste. Het Yombe-volk versierde zijn textiel, matten en lendendoeken, met dit soort ruitvormige motieven in verband met spreekwoorden die arbeid en sociale eenheid verheerlijken. De open mond vertoont traditioneel gevijlde tanden, en de wijde ogen benadrukken het vermogen van de voormoeder om het hiernamaals waar te nemen, om verborgen dingen te onderscheiden. Dit type beeldje phemba , pfemba , sierde ook de top van prestige stokken, mwala . Satijn patina. De Yombe behoren tot de Kongo groep en zijn gevestigd aan de Westafrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Kongo en in Angola. Hun ...
Zie het blad Blijf bij Pfemba Yombe ontwerp