Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Afrikaanse dolls:

In veel hedendaagse commentaren wordt beweerd dat poppen en marionetten door de katholieke missies op het Afrikaanse continent werden geïntroduceerd voor didactische doeleinden. Het is echter duidelijk dat de voorouderlijke traditie van het poppenspel reeds lang voor de komst van de missies bestond. De Afrikaanse marionetten zijn overheersend in de mannenvoorstellingen, terwijl de poppen worden gebruikt door de jonge meisjes en vrouwen.


Ooifetisjbeeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Ooi Fetisj

Afrikaanse kunst en tribale cultus vodun van de ooi en fon
Affubé populaties van verschillende amuletten in de vorm van sieraden, hoorns gevuld met stoffen vermengd met rode klei, metalen accessoires, gedroogde zaden, en reptielen huidriem, dit realistische beeldje was ritueel coating met een dikke poeder coating peeling lokaal. De pupillen bestaan uit rode kralen en een van de voeten wordt veranderd. Desication scheuren, groeven.
In Togo maken Afrikaanse fetisjen deel uit van heilzame of kwaadaardige rituelen volgens de bedoelingen van hun eigenaar. De fetisjisten, na het waarzeggerijritueel van de fa met behulp van palmnoten, maken ze op bestelling om beschermende en medicinale deugden aan te bieden, maar bieden ook meer conventionele kant-en-klare versies.
Deze ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Kwéré / Zaramo vruchtbaarheidspop
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Mwana hiti pop

De Zaramo en de hen omringende stammen, zoals de Kwéré en de Doé, hebben poppen ontworpen die over het algemeen in verband worden gebracht met vruchtbaarheid, maar waaraan ook andere deugden worden toegeschreven. Zijn voornaamste rol speelt zich af tijdens de periode van afzondering van de jonge Zaramo ingewijde. De novice gedraagt zich tegenover het voorwerp als tegenover een kind en danst ermee tijdens de slotceremonies van de inwijding. Als de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ze het 'kind' adopteren. Bij de Zaramo wordt dit gebeeldhouwde motief herhaald op stokken, versiert rituele voorwerpen en verschijnt zelfs op begraafpalen. De vorm is steeds terugkerend, een gestileerd hoofd, bekroond door een dubbele of enkele kuif, waarop een buisvormige buste zonder armen staat, waarop ...


Zie het blad

240,00

Colon Baoule beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule beeldje

Westerse invloeden in Afrikaanse kunstbaoulé .
Gewoonlijk aangeduid als een "kolonist", maar soms niettemin de belichaming van een type "ideale echtgenoot" volgens individuele criteria, is deze mannelijke figuur, bedekt met een verzacht polychroom patina, afgebeeld in westerse kledij (Afrikaanse kunst Westerse ogen, Baule", Vogel, p.253 tot 257). Twee soorten beelden worden door de Baule gemaakt voor rituele doeleinden: Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals door te geven. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van ...


Zie het blad

160,00

Ashanti Akua ba pop
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashnati pop

Geloften van vruchtbaarheid in Afrikaanse kunst Ashanti.
Gestileerde sculptuur genaamd Akua'ba (meervoud Akua'mma) met kenmerken die specifiek zijn voor Ashanti-poppen die over het algemeen geen benen hebben: een platte en ronde kop met daarboven een cilindrische buste met horizontale armen. Dunne gekleurde parelkettingen contrasteren met de donkere patina.
Plaatselijk geschuurde satijnzwarte patina.
Deze gestileerde houten beeltenissen werden door zwangere vrouwen, strak in hun lendendoek, gedragen om de komst van mooie kinderen te verzekeren. De overgrote meerderheid van deze beelden is vrouwelijk, met borsten.

De Ashanti zijn een van de etnische groepen van Ghana (voormalige "Gold Coast"), onderdeel van de Akan-groep, die in een bedekt ...


Zie het blad

180,00

Ashanti Akua  ba doll
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashanti doll

Vruchtbaarheidswensen in Afrikaanse kunst Ashanti.
Deze gestileerde vrouwenfiguur, Akua'ba (meervoud Akua'mma) genoemd, heeft kenmerken die eigen zijn aan de Ashanti-poppen, die meestal geen benen hebben: een plat, rond hoofd met daarop een cilindrische buste met horizontale armen. Dunne kettingen van gekleurde kralen contrasteren met het donkere patina.
Deze gestileerde houten beeltenissen werden gedragen door zwangere vrouwen, strak in hun lendendoeken gewikkeld, om de komst van mooie kinderen te verzekeren. De overgrote meerderheid van deze beelden is vrouwelijk, compleet met borsten.

De Ashanti zijn een van de etnische groepen van Ghana (voorheen de "Goudkust"), deel van de Akan-groep, die een met bossen begroeide regio bewonen. Net als andere ...


Zie het blad

180,00

Ashanti Akua  ba pop
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashanti pop

Vruchtbaarheidsgeloften in de Afrikaanse Ashanti-kunst.
Deze gestileerde vrouwenfiguur, Akua'ba (meervoud Akua'mma) genoemd, heeft typische kenmerken van Ashanti-poppen, meestal zonder benen: een plat, rond hoofd met daarop een cilindrische buste met horizontale armen. Dunne kettingen van gekleurde kralen contrasteren met het glanzende mahonie patina. Deze gestileerde houten beeltenissen werden gedragen door zwangere vrouwen, strak in hun lendendoeken gewikkeld, om de komst van mooie kinderen te verzekeren. De overgrote meerderheid van deze beelden is vrouwelijk, compleet met borsten.

De Ashanti zijn een van de etnische groepen van Ghana (voorheen de "Goudkust"), deel van de Akan-groep, die een door bossen bedekt gebied bewonen. Net als andere bevolkingsgroepen ...


Zie het blad

Verkocht

Kikuyu Kralen Pop
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kikuyu pop

Deze gebeeldhouwde figuur, zonder armen en versierd met duizenden kralen, wordt meestal ten onrechte toegeschreven aan de Namji, maar is afkomstig van de Kikuyu of Agikuyu van zuidwest Kenia, een volk dat zich rond de berg Kenia vermengde met de oorspronkelijke Gumbas of agumbas bewoners. Zij geloven in een scheppergod die zij Ngai noemen en die op de berg Kenia zou wonen en aan wie zij regelmatig gebeden en offers brengen. De Kikuyu, vooral bekend om hun schilden, maken in hun houtsnijwerk en traditionele klederdracht veel gebruik van glazen kralen en kauri, zoals veel Oost-Afrikaanse stammen doen. Rituele beoefenaars, mundu mugo , zijn gevreesd, en voeren genezingsrituelen uit met behulp van wichelroedes mwano die geladen zijn met therapeutische elementen.


Zie het blad

Verkocht

Akua ba Ashanti pop uit Ghana
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashanti pop

De Akuaba (meervoud Akua'mma) poppenbeeldjes, die gebruikt worden door de Ashanti-vrouwen in Ghana, zijn amuletten die de vruchtbaarheid bevorderen. Zij zijn gemakkelijk herkenbaar aan hun gestileerde uiterlijk. Hun platte en ronde hoofd heeft een hoog voorhoofd dat het bovenste deel in beslag neemt, de trekken zijn over het algemeen getekend in het onderste derde deel van het hoofd. De vaak geringde hals, een teken van schoonheid, symboliseert ook welvaart.
Deze beelden, die op de rug van vrouwen worden gedragen, gaan ook gepaard met verschillende riten, zoals het innemen van een toverdrank of het plaatsen van het voorwerp op het familiealtaar. Na de geboorte van het kind wordt het beeldje als speelgoed gebruikt, en soms nog aan de genezer aangeboden om te getuigen van zijn ...


Zie het blad

Verkocht

Bwende Niombo begrafenis marionet hoofd
Afrikaanse kunst > Poppen in afrikaanse kunst > Bwende hoofd

Dit kinderlijke marionettenhoofd vormt een verkleining van de beroemde niombo , een funerair antropomorf "pakket", soms van reusachtige afmetingen, dat de overledene bij de Bwende voorstelt. De niombo werd begraven bij begrafenissen tijdens vooroudercultussen. Het is gemaakt van een vlechtwerk frame, omwikkeld met textiel, en werd bewaard in het huis van de stamhoofden. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities, produceerden zij een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. De beeldhouwwerken van de Bwendé ...

Paar Ibedji Yoruba-beeldjes uit de Yoruba-tijd
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldjes

Deze sculpturen van goudbeige tint, die tweelingen voorstellen, zijn versierd met hun "abiku" beschermende ornamenten gemaakt van metaal, schelpen en kralen. Hun kenmerken verbinden hen met de Egba-stijl. Uitdroging scheuren.
In de taal van het Yoruba volk betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze stellen de figuur van een overleden tweeling voor. Deze ibedji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; zij kan hem wassen en regelmatig voeden. Als zij sterft, neemt de overgebleven tweeling het over.
Soms liet een man ook ibeji kerven voor zijn vrouw om zwangerschap op te wekken. Als drager van de ziel van de tweeling heeft de ibeji invloed op het leven van het gezin en wordt hij een bron ...

Figuur Niombo Bwendé, Bwemde
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bwendé standbeeld

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie.
Dit is een reductiefiguur van de niombo, een soms reusachtige funeraire antropomorfe "bundel" die de overledene voorstelt en die wordt begraven bij begrafenissen tijdens vooroudercultussen. De pop is gemaakt van een vlechtwerk frame gekleed in textiel. Het werd bewaard in het huis van de stamhoofden. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities, produceerden zij een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. De beeldhouwwerken van de Bwendé zijn sterk geïnspireerd op ...


Zie het blad

240,00

Tweelingpaar Ere Ibeji Yoruba
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ibedji beeldjes

De Ibeji, vervangende beelden in Afrikaanse kunst.
Traditioneel gesneden uit iroko, waarvan de wortels en bladeren ook voor rituele doeleinden worden gebruikt, hebben deze "ere" (standbeelden) figuren van tweelingen de vorm van paarfiguren. De stukken worden samengebonden met kaurischelpen die, samen met metaal en kralen, de "abiku", beschermende ornamenten vormen. In de taal van het Yoruba volk betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze stellen de figuur van een overleden tweeling voor. Deze ibedji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; zij kan hem wassen en regelmatig voeden. Als zij sterft, neemt de overgebleven tweeling het over.
Soms liet een man ook ibeji kerven voor zijn vrouw ...


Zie het blad

350,00

Yoruba tweeling meisjes Ere ibeji
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ibedji beeldje

Overvloedige halskettingen van gekleurde kralen zijn de beschermende accessoires "abiku" van deze puppet-statuettes "ere" (standbeelden), die tweelingen belichamen. Zij hebben een gevlochten kuifkapsel, geverfd met indigo.
Gladde mahonie patina.
In de taal van het Yoruba volk betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze stellen de figuur van een overleden tweeling voor. Deze ibedji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; zij kan hem wassen en regelmatig voeden. Als zij sterft, neemt de overgebleven tweeling het over. Soms liet een man ook ibeji kerven voor zijn vrouw in de hoop op zwangerschap. Als drager van de ziel van de tweeling heeft de ibeji invloed op het leven van het gezin en ...

Paar Ewe Venavi beeldjes
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ewe beeldje

Togolese versie van de Ibejdi van de Yoruba, deze figuren van verdwenen tweelingen zijn begiftigd met een helder fluweelachtig patina.

De Ewe, vaak verward met de Minas, zijn de grootste etnische groep in Togo. Zij worden ook als minderheid aangetroffen in Ghana, Benin, Ivoorkust en Nigeria. De ooien beschouwen de geboorte van een tweeling, Venavi (of Venovi) genaamd, als een goed voorteken. Zij moeten gelijk en eerlijk worden behandeld. Zo zullen beiden op hetzelfde moment worden gevoed en gewassen en zullen zij dezelfde kleren dragen tot zij de puberteit bereiken. Als een van de tweelingen sterft, krijgen de ouders een beeldje ter vervanging van het overleden kind en nemen zij contact op met een fetisjist om de magische deugden ervan te activeren.
Het zal van ...


Zie het blad

280,00

Nyamwezi vruchtbaarheidspop
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Nyamwezi beeldje

Dit vruchtbaarheidsbeeldje of gewoon popje, omgord met koorden, textiel, versierd met kralen en ingelegd met kauri, is afkomstig uit het binnenland van Tanzania. Satijn patina, voet ontbreekt. In het zuidelijke kustgebied van Tanzania, rond Dar-es-Salam, produceerde een betrekkelijk homogene groep het grootste deel van de artistieke produktie. Het omvat de Swahili, Kaguru, Doé, Kwéré, Luguru, Zaramo, Kami. De tweede regio bestaat uit een gebied dat zich uitstrekt van zuidelijk Tanzania tot Mozambique, waar enkele Makonde en Yao, Ngindo, Mwéra, en Makua wonen. In het noordoosten van Tanzania hebben de Chaga, Paré, Chamba, Zigua, Maasai, Iraqw, Gogo en Héhé een artistieke productie met gelijkenissen met de kunst van Madagaskar en Batak, die verklaard zou kunnen worden door de handel ...


Zie het blad

240,00

Kikuyu, Agikuyu pop
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kikuyu pop

Deze gebeeldhouwde figuur, zonder armen en versierd met duizenden kralen, wordt meestal ten onrechte toegeschreven aan de Namji, maar is afkomstig van de Kikuyu of Agikuyu van zuidwest Kenia, een volk dat zich rond de berg Kenia vermengde met de oorspronkelijke Gumbas of agumbas bewoners. Zij geloven in een scheppergod die zij Ngai noemen en die op de berg Kenia zou wonen en aan wie zij regelmatig gebeden en offers brengen. De Kikuyu, vooral bekend om hun schilden, maken in hun houtsnijwerk en traditionele klederdracht veel gebruik van glazen kralen en kauri, zoals veel Oost-Afrikaanse stammen doen. Rituele beoefenaars, mundu mugo , zijn gevreesd, en voeren genezingsrituelen uit met behulp van wichelroedes mwano die geladen zijn met therapeutische elementen.


Zie het blad

240,00

Bamana, Marka of Bozo marionet element
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Poppen in afrikaanse kunst > Markha marionet

Mani" is een verkleinwoord dat "klein persoontje" betekent en verwijst naar de Afrikaanse poppen met een menselijk gezicht die door de Bambara en Markha gebruikt werden tijdens didactische voorstellingen. Deze traditie van poppentheater is gemeengoed bij de multi-etnische volkeren die in de binnenste Nigerdelta leven, met inbegrip van de Bozo, vooral in de Segou-regio waar het "sogobo" wordt genoemd.
Resten van roze pigmenten op het gezicht. Fluweelachtig patina van gebruik, barsten van uitdroging.

In Mali wordt de uitvinding van de marionet toegeschreven aan de geesten van de bush die Toboji Centa, een Bozo-visser, ontvoerden. Tijdens zijn verblijf bij de geesten, raakte de man bekend met deze onbekende kunst. Bij zijn terugkeer ging hij naar de smeden ...

Paar beeldjes ere ibedji Yoruba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldjes Yoruba

Uitgerust met talrijke "abiku" ornamenten en beschermende accessoires, hebben deze "ere" (standbeelden) poppen, de incarnatie van tweelingen, een gevlochten kuif hoofdtooi, gekleurd met indigo.
In de taal van de Yoruba betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze stellen de figuur van een dode tweeling voor. Deze ibedji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; zij kan hem wassen en regelmatig voeden. Als zij sterft, neemt de overgebleven tweeling het over. Het kwam ook voor dat een man ibeji voor zijn vrouw liet snijden in de hoop op zwangerschap. Als steun voor de ziel van de tweeling heeft de ibeji invloed op het leven van de familie en wordt hij een bron van weldaden voor zijn ouders, ...


Zie het blad

Verkocht

Ere Ibeji beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldje

Kralen riemen en halskettingen vormen de "abiku", overvloedige ornamenten met een apotropische functie van deze vrouwelijke "ere" (beeldjes) van een tweeling. Het kapsel bestaat uit vlechten opgestoken in schelpen.
Satijn mahonie patina. Gebarsten basis. In de taal van het Yoruba volk betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze stellen de figuur van een overleden tweeling voor. Deze ibedji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; zij kan hem wassen en regelmatig voeden. Als zij sterft, neemt de overgebleven tweeling het over. Soms liet een man ook ibeji kerven voor zijn vrouw om zwangerschap op te wekken. Als drager van de ziel van de tweeling heeft de ibeji invloed op het leven van het ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Nyamwezi kalebas pop
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Nyamwezi pop

Deze pop van in elkaar grijpende kalebassen, een waar curiositeitsobject dat getuigt van de creativiteit van de Nyamwezi, onderscheidt zich door een verscheidenheid van accessoires, metalen ringen, kralenkettingen, kauri, en stoffen vlechten die met schelpen zijn geborduurd. De kenmerken zijn ook versterkt met kralen inlegwerk. Een ring wordt gebruikt om het standbeeld in evenwicht te houden. De Luo, Kuria, Haya en Ziba, de Kerewe, Karagwe, Sukuma en Nyamezi zijn gevestigd in de centraal-westelijke en centrale regio van Tanzania. De Nyamwezi , Nyamézi , ("het volk van het westen" en soms "het volk van de maan") vormen de grootste groep onder de stammen die in noord-centraal Tanzania leven. Hun rituele en artistieke produktie, die uit verschillende bronnen afkomstig is maar dezelfde ...


Zie het blad

450,00

Fali Ham pilu kalebas pop
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Kirdi pop

Deze Afrikaanse vruchtbaarheidspop symboliseert de huwelijksgeloften en het kind dat uit deze verbintenis geboren zal worden. Het is de verloofde die hem maakt en hem versiert met vele quolifichets alvorens hem aan de jonge vrouw aan te bieden. Een kalebas doorboord met openingen, bekroond door een hoofd, is omwikkeld met fragmenten textiel en gedrapeerd met meerdere snoeren kralen, geassocieerd met metalen voorwerpen. De Kirdi, of "heidenen", zoals de geïslamiseerde volkeren hen hebben genoemd, zijn gevestigd in het uiterste noorden van Kameroen, aan de grens met Nigeria. Ze omvatten de Matakam, Kapsiki, Margui, Mofou, Massa, Toupouri, Fali , Namchi, Bata, Do ayo...  Zij leven van landbouw, visserij en veeteelt.
Bij de Fali wordt de cultus van de voorouders geïllustreerd door het ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100