Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Afrikaanse dolls:

In veel hedendaagse commentaren wordt beweerd dat poppen en marionetten door de katholieke missies op het Afrikaanse continent werden geïntroduceerd voor didactische doeleinden. Het is echter duidelijk dat de voorouderlijke traditie van het poppenspel reeds lang voor de komst van de missies bestond. De Afrikaanse marionetten zijn overheersend in de mannenvoorstellingen, terwijl de poppen worden gebruikt door de jonge meisjes en vrouwen.


Poupée Ashanti Akua ba Ghana
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > De pop van Ashanti

De poppenbeeldjes Akuaba (meervoud Akua'mma) worden gebruikt onder de Ashanti en Fantis van Ghana en zijn amuletten die door Ashanti-vrouwen worden gebruikt om de vruchtbaarheid te bevorderen. Ze zijn gemakkelijk herkenbaar door hun gestileerde uiterlijk. Hun platte, ronde hoofd heeft een hoog voorhoofd dat het bovenste deel van het hoofd in beslag neemt, en de lijnen zijn over het algemeen getekend in het onderste derde deel van het hoofd. Een teken van schoonheid, de geribbelde hals staat ook symbool voor welvaart. Deze beelden, die op de rug van vrouwen worden gedragen, gaan ook gepaard met verschillende riten, zoals het innemen van een toverdrankje of het plaatsen van het voorwerp op het familie-altaar. Na de geboorte van het kind wordt het beeld als speelgoed gebruikt, en soms ...


Zie het blad

150,00

Paar beeldjes Ere ibedji Yoruba
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeelden Ibedji

Met tal van ornamenten en beschermende accessoires, deze beeldjes-poppen "ere" (beelden), incarnatie van tweelingen, zijn voorzien van een conisch kapsel gemaakt van vlechten, getint met indigo. De snaren van krenten symboliseren waarden van rijkdom en vruchtbaarheid.
SPatine glanzend mahonie.
In de taal van het Yoruba-volk betekent ibeji tweevoudig: ibi voor geboren en eji voor twee. Zij vertegenwoordigen de figuur van een overleden tweeling. Deze ibedji wordt dan behandeld als het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; ze kan wassen en voeden regelmatig. Als ze sterft, neemt de overgebleven tweeling het over. Een man had soms ook ibeji voor zijn vrouw in de hoop op zwangerschap. Ter ondersteuning van de ziel van de tweeling, ibeji ...


Zie het blad

350,00

Beeldjes Ere Ibedji Yoruba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ibeji poppen

Ibeji Beeldjes, belichaming van het vermiste kind in Yoruba Afrikaanse kunst.
Brede amandelvormige ogen, diepe littekens op de gezichten, vlechten gecombineerd tot een kuif en identieke fysiognomieën die de esthetische tradities in de Yoruba Afrikaanse kunst illustreren. Deze tweeling is stevig verankerd op cirkelvormige steunen, en draagt een fijnheid van parels en kaurienschalen, en grote metalen ringen, die verbonden zijn met het heilige. Chocolade patina, matte inlegwerk. In de taal van het volk Yoruba , ibeji betekent tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze vertegenwoordigen de figuur van een dode tweeling. Deze Afrikaanse beeldjes met de naam ibeji worden dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor ze moet zorgen; ze ...


Zie het blad


Verkocht aan 380,00 Zoek een soortgelijk object

Pop Zaramo Mwana hiti
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Zamaro figuur

Gesneden van steen, deze traditionele Afrikaanse pop neemt een groot hoofd waar een dubbele top kuif ontwikkelt. De cilindrische buste heeft geen armen. De borsten en navelstreng worden aangegeven door een lichte reliëf en gemarkeerd met een parel, waarvan het gebruik is gebruikelijk in de Zaramo beeldhouwboek. Schaats van gebruik.
De Zaramo en de stammen om hen heen hebben ontworpen poppen in het algemeen geassocieerd met vruchtbaarheid, maar waaraan andere deugden zou worden toegeschreven. Zijn primaire rol wordt gespeeld tijdens de periode van opsluiting van de jonge zaramo insider. De beginner zal zich gedragen met betrekking tot het object als met een kind, en zal dansen met hem tijdens de slotceremonies van de inwijding. In het geval dat de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Ere Ibeji Yoruba beeldjes
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba tweelingen

Deze goudbruine beelden, die een tweeling voorstellen, zijn versierd met hun "abiku" beschermende metalen, schelp- en parelversieringen. Hun kenmerken verbinden hen met de Egba-stijl. Uitdroging scheuren. Sporen van indigo. In de taal van het Yoruba volk betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze stellen de figuur van een overleden tweeling voor. Deze ibedji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; zij kan hem wassen en regelmatig voeden. Als zij sterft, is het de overgebleven tweeling die het overneemt.
Soms liet een man ook ibeji kerven voor zijn vrouw om zwangerschap op te wekken. Als drager van de ziel van de tweeling heeft de ibeji invloed op het leven van de familie en wordt hij een bron ...


Zie het blad

350,00

Paar Ewe Venavi beeldjes
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ewe beeldje

Togolese versie van de Ibejdi van de Yoruba, deze figuren van verdwenen tweelingen zijn begiftigd met een helder fluweelachtig patina.

De Ewe, vaak verward met de Minas, zijn de grootste etnische groep in Togo. Zij worden ook als minderheid aangetroffen in Ghana, Benin, Ivoorkust en Nigeria. De ooien beschouwen de geboorte van een tweeling, Venavi (of Venovi) genaamd, als een goed voorteken. Zij moeten gelijk en eerlijk worden behandeld. Zo zullen beiden op hetzelfde moment worden gevoed en gewassen en zullen zij dezelfde kleren dragen tot zij de puberteit bereiken. Als een van de tweelingen sterft, krijgen de ouders een beeldje ter vervanging van het overleden kind en nemen zij contact op met een fetisjist om de magische deugden ervan te activeren.
Het zal van ...


Zie het blad

360,00

Yoruba Ere ibeji beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldje

Getooid met zijn magische beschermende accessoires, de "abiku", gekleurde kralen en cowrie schelpen, werd deze "ere" (beeld) pop-statuette, incarnatie van een tweeling, gebeeldhouwd op aanraden van de "babalawo".
Patina met bruine nuances.
In de taal van het Yoruba volk betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze stellen de figuur van een overleden tweeling voor. Deze ibedji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; zij kan hem wassen en regelmatig voeden. Als zij stierf, zou de overgebleven tweeling het overnemen. Soms liet een man ook ibeji kerven voor zijn vrouw om zwangerschap op te wekken. Als drager van de ziel van de tweeling heeft de ibeji invloed op het leven van het gezin en ...


Zie het blad

240,00

Akuaba Ashanti pop standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashanti doll

Akuaba (meervoud Akua'mma) poppenbeeldjes zijn amuletten die door Ashantivrouwen worden gebruikt om de vruchtbaarheid te bevorderen. Ze zijn gemakkelijk te herkennen aan hun structuur. Hun ronde hoofd heeft een hoog voorhoofd dat het bovenste deel in beslag neemt, de trekken zijn over het algemeen getekend in het onderste derde deel van het gezicht. De buisvormige buste, met de armen in een rechte hoek, wordt gedragen door een ronde basis. Tweekleurig mat patina.
Dit volk beschouwt de vrouw als de uiteindelijke scheidsrechter van alle beslissingen. Vruchtbaarheid en kinderen zijn de meest voorkomende thema's die in Ashanti houten beelden worden opgeroepen. Deze etnische groep bouwde een relatief democratische samenleving op, gebaseerd op de morele waarde van het individu. De ...


Zie het blad

240,00

Ibeji Yoruba beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldje

De Ibeji, surrogaatbeelden in de Afrikaanse kunst .
Traditioneel gesneden uit iroko, waarvan de wortels en bladeren ook voor rituele doeleinden worden gebruikt, heeft deze "ere" (standbeeld) figuur van een tweeling grote ogen met een koperen pupil. Tweekleurig satijn patina. In de taal van het Yoruba volk betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze stellen de figuur van een overleden tweeling voor. Deze ibedji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; zij kan hem wassen en regelmatig voeden. Als zij sterft, neemt de overgebleven tweeling het over.
Soms liet een man ook ibeji kerven voor zijn vrouw om zwangerschap op te wekken. Als drager van de ziel van de tweeling heeft de ibeji invloed ...


Zie het blad

180,00

Yoruba Ere Ibeji beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldje

De Ibeji , surrogaatbeelden in de Afrikaanse kunst
Deze vrouwelijke beeltenis, die op een ronde sokkel staat, heeft grote bolvormige ogen, ingelegd met metalen pupillen, die de esthetische tradities van de Afrikaanse Yoruba-kunst illustreren. De fetisjist heeft haar begiftigd met talisman juwelen bedoeld om haar macht te versterken.
Grained two-tone platina.
In de taal van het Yoruba volk betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze stellen de figuur van een overleden tweeling voor. Deze ibedji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; zij kan hem wassen en regelmatig voeden. Als zij sterft, is het de overgebleven tweeling die het overneemt.
Soms liet een man ook ibeji voor zijn ...


Zie het blad

180,00

Ashanti Akua  ba doll
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashanti doll

Vruchtbaarheidswensen in Afrikaanse kunst Ashanti.
Deze gestileerde vrouwenfiguur, Akua'ba (meervoud Akua'mma) genoemd, heeft kenmerken die eigen zijn aan de Ashanti-poppen, die meestal geen benen hebben: een plat, rond hoofd met daarop een cilindrische buste met horizontale armen. Dunne kettingen van gekleurde kralen contrasteren met het donkere patina.
Deze gestileerde houten beeltenissen werden gedragen door zwangere vrouwen, strak in hun lendendoeken gewikkeld, om de komst van mooie kinderen te verzekeren. De overgrote meerderheid van deze beelden is vrouwelijk, compleet met borsten.

De Ashanti zijn een van de etnische groepen van Ghana (voorheen de "Goudkust"), deel van de Akan-groep, die een met bossen begroeide regio bewonen. Net als andere ...


Zie het blad

240,00

Paar d  Ere Ibeji Yoruba Igbomina
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ibeji Tweelingen

De ibeji in de Afrikaanse kunst.

In de taal van het Yoruba volk betekent ibeji een tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze vertegenwoordigen de figuur van een overleden tweeling.
Deze ibeji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; ze kan hem regelmatig wassen en voeden. Als ze sterft, neemt de resterende tweeling het over.
De ibeji wordt beschouwd als meer dan een fysieke representatie van een geliefde en beïnvloedt het leven van de familie. Daarom blijft de familie gebeden, sektes en bevrijdingen tot hem of haar richten.
Deze stukken behoren tot de beroemdste kunstobjecten van de Yoruba-groep. In feite is het voorkomen van jumelage in deze etnische groep sterker dan ...

 Mossi Biga Vruchtbaarheid pop
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Mossi pop

br>Een schematische vruchtbaarheidspop, waarvan het uiterlijk van het hoofd van regio tot regio verschilt, vertegenwoordigt een geest waarmee een relatie wordt opgebouwd. De buisvormige buste, gericht op de buik, heeft een borstkas. Het hoekige, gestileerde hoofd roept het vrouwelijke kuifkapsel, de parallelle insnijdingen, de scarificatie en de etnische vlechten op. Mooie donkerbruine satijnen patina. Het gebruik van poppen door jonge Afrikaanse vrouwen is niet uitsluitend in het kader van de initiatie. Wanneer de menstruatie plaatsvindt, wordt het jonge meisje beschouwd als een potentiële moeder. In veel etnische groepen wordt de zoektocht naar vruchtbaarheid vervolgens gedaan door middel van intitiatieve riten. Houten figuren worden dan gegraveerd, waarbij sommige een ...


Zie het blad


Verkocht aan 100,00 Zoek een soortgelijk object

Ashanti Akua ba pop uit Ghana
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > De pop van Ashanti

Ex Franse Afrikaanse kunst collectie.
Gebruikt bij de Ashanti en Fantis van Ghana, zijn de poppenbeeldjes Akuaba (meervoud Akua'mma) amuletten die door Ashanti-vrouwen worden gebruikt om de vruchtbaarheid te bevorderen. Ze zijn gemakkelijk te herkennen aan hun gestileerde uiterlijk. Hun platte, ronde hoofd heeft een hoog voorhoofd dat het bovenste deel van het hoofd in beslag neemt, en de lijnen zijn meestal getrokken in het onderste derde deel van het hoofd. De geringde hals, een teken van schoonheid, symboliseert ook welvaart. Deze beelden, die door vrouwen op de rug worden gedragen, gaan ook gepaard met verschillende rituelen, zoals het innemen van een brouwsel of het plaatsen van het voorwerp op het familiealtaar. Na de geboorte van het kind wordt het beeldje als speelgoed ...


Zie het blad

Verkocht

Tabwa Mpundu fetisj pop
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Tabwa pop

Afrikaanse stammenkunst van de Tabwa, voorwerpen van prestige.

Gebruikt door het vrouwelijke inwijdingsgenootschap, heeft deze mensfiguur zonder ledematen borsten en een vooruitstekende navel, littekens die vergelijkbaar zijn met de traditionele littekens van stamleden. Grijsbruine patina. De Tabwa ("littekens maken" en "schrijven") vormen een etnische groep die aanwezig is in het zuidoosten van de DRC. Eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, verenigden zij zich rond stamhoofden na te zijn beïnvloed door de Luba. Het is vooral in deze periode dat hun artistieke stroming tot uiting kwam in beelden maar ook in maskers. De Tabwa beoefenden voorouderverering en wijdden sommige van hun standbeelden aan hen met de naam mkisi . Animisten, hun geloof is verankerd ...


Zie het blad

240,00

Ooifetisjbeeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Ooi Fetisj

Afrikaanse kunst en tribale cultus vodun van de ooi en fon
Affubé populaties van verschillende amuletten in de vorm van sieraden, hoorns gevuld met stoffen vermengd met rode klei, metalen accessoires, gedroogde zaden, en reptielen huidriem, dit realistische beeldje was ritueel coating met een dikke poeder coating peeling lokaal. De pupillen bestaan uit rode kralen en een van de voeten wordt veranderd. Desication scheuren, groeven.
In Togo maken Afrikaanse fetisjen deel uit van heilzame of kwaadaardige rituelen volgens de bedoelingen van hun eigenaar. De fetisjisten, na het waarzeggerijritueel van de fa met behulp van palmnoten, maken ze op bestelling om beschermende en medicinale deugden aan te bieden, maar bieden ook meer conventionele kant-en-klare versies.
Deze ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Paar beeldjes ibedji Yoruba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ibeji koppel

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Met gekleurde parelkettingen als hun enige beschermende versiering, deze pop beeldjes "ere" (beelden), roepen tweelingen, zijn voorzien van een conisch kapsel gemaakt van vlechten. Een specificiteit onderscheidt hen, de prominente mond in de vorm van een snavel symolating in de Yorubala waarzeggerij en de occulte wereld.
Dark bruin glanzend oppervlak. Indigo-resten op de headdress.br- In de taal van het Yoruba-volk betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor dwo. Zij vertegenwoordigen de figuur van een overleden tweeling. Deze ibedji wordt dan behandeld als het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; ze kan wassen en voeden regelmatig. Als ze sterft, neemt de overgebleven tweeling het over. Een ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Kikuyu kralen standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kikuyu pop

Deze gebeeldhouwde figuur, zonder armen en versierd met duizenden kralen, wordt meestal ten onrechte toegeschreven aan de Namji, maar is afkomstig van de Kikuyu of Agikuyu van zuidwest Kenia, een volk dat zich rond de berg Kenia vermengde met de oorspronkelijke Gumbas of agumbas bewoners. Zij geloven in een scheppergod die zij Ngai noemen en die op de berg Kenia zou wonen en tot wie zij regelmatig gebeden en offers brengen. De Kikuyu, vooral bekend om hun schilden, maken in hun houtsnijwerk en traditionele klederdracht veel gebruik van glazen kralen en kaurischelpen, zoals veel Oost-Afrikaanse stammen doen. Rituele beoefenaars, mundu mugo , zijn gevreesd, en voeren genezingsrituelen uit met waarzeggerij kalebassen mwano geladen met therapeutische elementen.


Zie het blad

240,00

Ashanti Akua  ba pop
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashanti pop

Vruchtbaarheidsgeloften in de Afrikaanse Ashanti-kunst.
Deze gestileerde vrouwenfiguur, Akua'ba (meervoud Akua'mma) genoemd, heeft kenmerken die eigen zijn aan de Ashanti-poppen, meestal zonder benen: een plat, rond hoofd met daarop een cilindrische buste met horizontale armen. Fijn gekleurde kralenkettingen contrasteren met het donkere, zeer glanzende patina. Schaafwonden. Deze gestileerde houten beeltenissen werden gedragen door zwangere vrouwen, strak in hun lendendoeken gewikkeld, om de komst van mooie kinderen te verzekeren. De overgrote meerderheid van deze beelden is vrouwelijk, compleet met borsten.

De Ashanti zijn een van de etnische groepen van Ghana (voorheen de "Goudkust"), deel van de Akan-groep, die een met bossen begroeide regio bewonen. Net als ...


Zie het blad

Verkocht

Ashanti Akua  ba pop
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashanti pop

Vruchtbaarheidsgeloften in de Afrikaanse Ashanti-kunst.
Deze gestileerde vrouwenfiguur, Akua'ba (meervoud Akua'mma) genoemd, heeft typische kenmerken van Ashanti-poppen, meestal zonder benen: een plat, rond hoofd met daarop een cilindrische buste met horizontale armen. Dunne kettingen van gekleurde kralen contrasteren met het glanzende mahonie patina. Deze gestileerde houten beeltenissen werden gedragen door zwangere vrouwen, strak in hun lendendoeken gewikkeld, om de komst van mooie kinderen te verzekeren. De overgrote meerderheid van deze beelden is vrouwelijk, compleet met borsten.

De Ashanti zijn een van de etnische groepen van Ghana (voorheen de "Goudkust"), deel van de Akan-groep, die een door bossen bedekt gebied bewonen. Net als andere bevolkingsgroepen ...


Zie het blad

Verkocht

Tabwa Mpundu pop
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Tabwa pop

Zwitserse collectie Afrikaanse kunst.

De poppen Mpundu zijn herkenbaar aan hun cilindrische lichaam overwonnen door een hoofd waarvan het gezicht is, volgens de voorbeelden, begiftigd met weinig of vele littekens. Deze poppen worden gebruikt door leden van vrouwen initiatie verenigingen. De Tabwa-aanbiddende tweeling genaamd bampundu die magische gaven moeten bezitten. Medium oranje bruine glanzende patina.
De Luba domineerde de Tabwa in de regio langs het Tanganyikameer, tussen Zaïre en Zambia. "Tabwa" of " Wordt attached" verwijst waarschijnlijk naar het systeem van slavernij dat ooit door islamitische kooplieden werd beoefend. Tabwa herwonnen toen hun onafhankelijkheid dankzij de rijkdom die door de ivoorhandel wordt verstrekt. Net zoals de invloed van de Luba merkbaar is ...


Zie het blad


Verkocht aan 120,00 Zoek een soortgelijk object





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100