Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Figuur de l Etat Nkondo Nkisi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kongo Fetish

Fetisjen van macht in Afrikaanse kunst Kongo
onder de Kongo, de Nganga se opgeladen rituelen door het activeren van een spirituele kracht met een Nkisi (pl. minkisi ). De term Nkisi f t vervolgens gebruikt om te verwijzen naar de concepten van "sacred" of "divin". De meest invloedrijke categorie van U.S. minkisi Kongo " bestond uit instrumenten om regionale leiders te helpen de wet te handhaven. Een metalen voorwerp werd genageld aan een houten figuur zodra een beslissing werd genomen, elke nagel die een bepaald geval oproept: geschillen tussen partijen, scheiding, conflicten tussen gemeenschappen...
de Nkondi wilde ervoor zorgen dat de overeenkomst om het conflict te beslechten naar behoren ten uitvoer werd gelegd en dat individuen de gevolgen van hun gedrag ...


Zie het blad


Verkocht aan 490,00 Zoek een soortgelijk object

Beeld congo Vili Nkisi Nkondi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fetish Nkondi

Ex-Collectie Zwitserse Afrikaanse Kunst.

De uitdaging voor deze fetisj gewijd door de nganga, die is begiftigd met een magische ventrale lading (bilongo) voor therapeutische doeleinden. Vili produceerde een verscheidenheid van beeldhouwwerken van individueel gebruik nkisi, waaraan veelvoudige deugden werden toegeschreven. De geglazuurde ogen symboliseren de vooruitziende blik dan de zon gezicht met naturalistische kenmerken. De Vili, Lâri, Sûndi, Woyo, Bembé, Bwende, Yombé en Kôngo vormden de groep Kôngo , onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor-, koper- en slavenhandel. Op dezelfde manier, overtuigingen en tradities, produceerden ze een beeldhouwen met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun wereldbeeld. ...


Zie het blad


Verkocht aan 480,00 Zoek een soortgelijk object

Vodou Fon Benin Fetish
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Vodou Fetish

Sterke" objecten van de voodoo cultus in Afrikaanse kunst Oprijzend uit een heterogene hoop touwen, kettingen en houten stokken, blijft dit beeld, waarvan alleen het hoofd te zien is, voor de Vodou van Benin een actieve kracht, in staat om te beschermen of te genezen. Rituele korstlaag vermengd met indigopigmenten.
Deze botchio (van bo : "kwade spreuk" in het Fon, en tchio , "lijk"), die boven op een paal stond, werd bij de ingang van het dorp of van een huis opgesteld om elke bedreiging, lichamelijk of geestelijk, af te weren. Sommige hadden minimalistische vormen, nauwelijks geschetst rond een centrale stam. De veelheid van fon goden (de vodun), gelijkend op die van de Yoruba onder verschillende namen, wordt vertegenwoordigd door fetisjen van allerlei vormen en ...


Zie het blad

105,00

Chokwe, Luvale standbeeld
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Chokwe standbeeld

Dit beeld wordt in verband gebracht met de therapeutische cultus van de Hamba. Dit Chokwe of Lwena beeld belichaamt een vrouwelijke voorouder die vruchtbaarheid of genezing zou garanderen. Deze figuren waren opgesteld rond het muyombo-altaar, een boom aan de voet waarvan vroeger offers en offergaven werden gebracht. Verwante etnische groepen hadden ditzelfde type altaar, een getuige voor wie rituelen, eden en belangrijke transacties werden afgesloten.
De figuur zou ook de tweede vrouw van het mythische opperhoofd Chibinda Ilunga voorstellen
Schitterend mahoniehout, verguld bord. Plaatselijke scheuren aan de basis. Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid ...


Zie het blad

380,00

Zande, Azande masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Zande masker

Onder de grote stilistische verscheidenheid van de Zande beeldhouwwerken, neemt dit masker de kenmerken over van sommige van hun voorouderbeelden, die vaak in paren verschijnen. De ogen, doorboord onder een doorlopende, vooruitstekende wenkbrauwboog, de bolle wangen en de metalen ringen zijn kenmerkend voor hun gezicht. Korrelig satijn patina
. Hoogte op voet: 43 cm. Vroeger bekend als "Niam-Niam" omdat ze als antropofaag werden beschouwd, vestigden de stammen zich onder de naam Zande, Azandé, vanuit Tsjaad op de grens van de DRC (Zaïre), Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is een mens begiftigd met twee zielen, waarvan er een na zijn dood verandert in de dierentotem van de clan waartoe hij behoort. De Afrikaanse tribale kunst van de Zande, of "zij ...


Zie het blad

380,00

Akuaba Ashnati pop standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Ashnati doll

Akuaba (meervoud Akua'mma) poppenbeeldjes zijn amuletten die door Ashantivrouwen worden gebruikt om de vruchtbaarheid te bevorderen. Ze zijn gemakkelijk te herkennen aan hun structuur. Hun ronde hoofd heeft een hoog voorhoofd dat het bovenste deel in beslag neemt, de trekken zijn over het algemeen getekend in het onderste derde deel van het gezicht. De buisvormige buste, met de armen in een rechte hoek, wordt gedragen door een ronde basis. Tweekleurig mat patina.
Dit volk beschouwt de vrouw als de uiteindelijke scheidsrechter van alle beslissingen. Vruchtbaarheid en kinderen zijn de meest voorkomende thema's die in Ashanti houten beelden worden opgeroepen. Deze etnische groep bouwde een relatief democratische samenleving op, gebaseerd op de morele waarde van het individu. De ...


Zie het blad

240,00

Bronzen Dogon Rider
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Standbeeld Dogon

Afbeelding van de ruiter in de Afrikaanse kunst Dogon
deze ruiter figuur zou een Dogon krijger vertegenwoordigen met zijn speer. Het gestileerde paard is opgepitst en heeft uitgerekte poten. Het beeldhouwwerk is voorzien van vele details, zorgvuldig uitgevoerd, zoals gegraveerde decoratieve motieven. Ex. collectie van de schilder ' a href'"http://wiki.ibb.town/Karl-Heinz-Engstfeld"-Karl Heinz Engstfeld en ' a href-U'0022https://Evibb.de/Home/wir-trauern-um-Ruth-Engstfeld-schremper/u-0022-Ruth Schgst , een gandher artiest. De frequente representaties van een ruiter, onder de Dogon van Mali, verwijzen naar hun cyclus en hun complexe religieuze mythen. Inderdaad, een van de Nommos, voor ouders van mannen, herrezen door de Schepper God Amma, daalde op de aarde gedragen door ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Ruiter Dogon in brons
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Bronzen Dogon

De frequente voorstellingen van de ruiter, onder de Dogon van Mali, verwijzen naar hun kosmologie en hun complexe religieuze mythen. Inderdaad, een van de Nommos, voorouders van de mensen, opgewekt door de schepper god Amma, neergedaald op de aarde gedragen door een boog getransformeerd in een paard. Bovendien, het hoogste gezag van de Dogon volk, de religieuze leider genaamd Hogon, paradeerde op zijn berg tijdens zijn inductie, omdat het gebruikelijk was voor hem niet om voet op de grond. In de regio van de kliffen van Sangha, ontoegankelijk te paard, de priesters droegen het, terwijl zeuren in verwijzing naar de mythische voorouder Nommo. De Dakar-Djibouti missie van 1931, onder leiding van Marcel Griaule, werd belast met het bestuderen van de riten van deze bevolking gevestigd in de ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Vrouwelijke figuur Nyamézi
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Nyamézi

Ex-verzameling Franse Afrikaanse kunst.
Deze vrouwelijke figuur gebeeldhouwd in een zeer dicht hout en met een dun silhouet biedt een hoofd waarin uitgeholde ogen werden meestal bezet met witte kralen. De grootte van de oren contrasteert met een discrete verschijning. Dit soort beelden, onder de grote verscheidenheid van de tribale productie van deze regio, nam deel aan de aanbidding van voor ouders, en sommige speelden een rol in de traditionele Seeker activiteiten. Donker mat, geolied Skate. Mist aan de uiteinden van de borst en voeten, scheuren.
de Nyamwezi zijn opgebouwd uit stammen van verschillende oorsprong die deel uitmaken van de grootste groep in Centraal Tanzania , maar delen dezelfde culturele kenmerken. Ze waren betrokken in de 19e eeuw in de caravan handel die ...


Zie het blad

280,00

Mannelijke beeltenis Nyamézi, Nyamwezi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Nyamézi

Ex-collectie van Luxemburgse Afrikaanse kunst.
deze menselijke figuur van lange morfologie biedt een proportioneel gereduceerde kop, waarin uitgeholde ogen over het algemeen met witte parels werden ingelegde. De grootte van de oren contrasteert met een discrete verschijning waarbij de kaak een lichte buiging vormt. Dit soort beelden, onder de grote verscheidenheid van de tribale productie van deze regio, nam deel aan de aanbidding van voor ouders, en sommige speelden een rol in de traditionele Seeker activiteiten. Glad en heilig patina onthullen de veining van het hout, bereik van hete bruin. Mist, scheuren.
de nyamwézi zijn opgebouwd uit stammen van verschillende oorsprong die deel uitmaken van de meest bewaakte groep in centraal Tanzania , maar delen dezelfde culturele ...

Lega Bwami masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Kenmerkend voor de traditionele maskers van de Lega, dit werk gesneden in een plat volume, met de gelaatstrekken naar buiten stekend, gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerend genootschap bestaande uit verschillende rangen, en vergezeld van echtgenotes wier echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van de ngandu.
Lichte patina, korstig residu van kaolien. Kraken.
Hoogte op voet: 46 cm.
Binnen de Lega organiseerde het Bwami genootschap, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westoever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, leven zij in op ...


Zie het blad

100,00

Songye buste fetisj
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye buste

Statuette-fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) met een gebuste, gemaskerde figuur. Glanzend zwart patina. Licht vermist, uitdrogingsscheurtjes.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie zij door gemeenschappelijke voorouders verwant zijn.
De Songyes hebben indrukwekkende beelden gemaakt ...


Zie het blad

125,00

Lega/Zimba borstbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega borstbeeld

Afrikaanse kunst onder de Lega
. Onder de vele andere die tijdens de inwijdingen werden gebruikt, behoorde dit Afrikaanse beeld van een hoofd dat op een kegelvormige hals wordt gedragen toe aan een ingewijde van de Bwami.

Licht fluweelachtig patina.
De leraar leidde de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes waren uitgestald, en door aandachtige observatie moest de toekomstige ingewijde de min of meer complexe betekenis raden van de metaforen die door de beeldjes werden opgeroepen, waarbij de laatste grotendeels verwezen naar spreekwoorden en gezegden. Degenen die het voorwerp niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, kostbare ceremoniën ondergaan, en soms zelfs toetreden tot de lagere rang van de Bwami, de kongabulumbu , tegen ...


Zie het blad

125,00

Ondersteuning voor Luba Shankadi-hals
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba hoofdsteun

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst.

De Shankadi's behoren tot de luba-groep, en hebben dezelfde verenigingen en structuren. Hun overwegend realistische beeldhouwwerk wordt gekenmerkt door spectaculaire kapsels, een glad oppervlak, en kleinere onderste ledematen. Het "cascade" kapsel illustreert een van de verschillende gevlochten composities die in de jaren 1800 in Zaïre in de mode waren en die de sociale status van de drager benadrukten. De vrouwelijke beeltenis symboliseert het Luba-koningschap en de belangrijke rol van de vrouw daarin. Neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op zijn plaats begraven. Plaatselijk afgesleten donkerbruine geoliede patina.
De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een ...

Neksteun Luba Shankadi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Neksteun Luba

Ex-collectie Duitse Afrikaanse kunst.

De Luba staan bekend om hun verfijnde beeldhouwwerken en zijn vooral bekend om hun neksteunen en krukken die bestaan uit een kariatide figuur. De zittende, omhelzende figuren, waarvan één op de knieën van de tweede, staan symbool voor de Luba-koningin. De neksteunen die de hoofdtooien 's nachts beschermen, werden ook gebruikt om de hoofden van de overledenen te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, begraven in hun plaats. De figuren belichamen de geest van een voorouder, vidiye, en hebben een trapsgewijs Shankadi-stijl kapsel. Warm bruin patina, resterend oker inlegwerk. De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een volk uit Centraal Afrika. Hun wieg is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu rivier, vandaar de naam (Baluba, wat ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Beeldje Lega Iginga du Bwami
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > De beeldjes van de liga

De tribale kunst van lega, Balega, of Warega, onderscheidt zich door zijn inleidende beeldjes, ook gemaakt van ivoor, waarvan sommige werden bewaard in een mand voor de hoogste rang van bwami uit verschillende gemeenschappen. Dit soort beeldje van tribale kunst Iginga ( Maginga meervoud), was eigendom van de hoge officieren van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toegeeft, en het sociale leven bestuurde. Deze organisatie werd onderverdeeld in initiatiestadia, de hoogste is de Kindi. De beeldjes werden gebruikt als de aspiranten werden inited. Elk is een voorstelling met een bepaalde vorm en betekenis waaruit een moraal of dogma altijd voortkomt. De bijzonderheid van de Lega, in tegenstelling tot andere etnische groepen, is om de kwaliteit van hun rituele objecten ...


Zie het blad

120,00

Yaka Kholuka Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Yaka Kholuka Masker

Yaka Kholuka masker van besnijdenis en initiatie van jonge jongens, het markeren van het einde van de periode van opsluiting.
Deze maskers vertegenwoordigen de verschillende gradaties van de insider hiërarchie, en als de persoonlijke verbeelding vrij kan worden uitgedrukt, zijn ze zeer gevarieerd.
De set heeft zijn polychromy put behouden.
De weergave van de omgekeerde neus is vrij kenmerkend voor de Yaka etnische groep. De hoofdtooi is bedekt met een doek reptiel.

De Yaka-maatschappij is uiterst hiërarchisch en autoritair. De leider van de afstamming heeft recht op leven en dood op zijn onderwerpen. Zoals vaak het geval is, is de artistieke stroom van de etnische groep beïnvloed door naburige bevolkingen. Voor yaka, komt de invloed hoofdzakelijk uit de ...


Zie het blad

Verkocht

Ngombe Mes
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Ngombe Mes

In het noordwesten van Zaïre, ten zuiden van de Ubangi rivier, leven de 6000 Moswea-Ngombe van de Bantu taal. Hun buren zijn de Ngbandi en de Ngbaka en verschillende banda groepen. Zij kenden geen god, maar verwachtten gunsten van hun voorouders, waaronder gezondheid en voorspoed. Hun werpmessen, gebruikt voor de jacht, werden gebruikt als betaalmiddel. Dit sikkelmes, vergelijkbaar met dat van de Mangbetu, heeft een handvat omhuld met koperdraad en een lemmet met een roodachtig geoxideerd patina. In Afrika werd vóór de koloniale periode nooit met munten betaald; de transacties werden gedaan met kaurischelpen, kralen, vee, kola-noten, maar ook met metalen, vooral ijzer. Deze primitieve munten werden gebruikt voor commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor bruidsschatten, maar ...


Zie het blad

150,00

Teke Biteke fetisj standbeeld
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Téké fetisj

De buste van dit beeldje is bolvormig, ritueel geladen met magische ingrediënten met de naam "Bonga" of "bilongo", gedrapeerd met verschillende textielen waarop zich een dikke korstige laag samenklontert. Het gezicht is traditioneel bezaaid met littekens. Bruin patina. De Téké, die zich tussen de Democratische Republiek Congo, de Republiek Congo en Gabon bevinden, waren georganiseerd in stamhoofden waarvan het hoofd vaak werd gekozen uit de smeden. Het hoofd van de familie, mfumu , had het recht van leven of dood over zijn familie, waarvan het belang zijn prestige bepaalde. Het hoofd van de clan, ngantsié , behield de grote beschermende fetisj tar mantsié , die toezicht hield op alle ceremonies. Het was de machtige tovenaar-genezer en wichelaar die de afzonderlijke beeldjes tegen ...


Zie het blad

95,00

Teke Buti fetisj beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Teke Fetish

Figuur met enkelvoud morfologie, mooi decoratief object zonder armen en begiftigd met een buste in geringde loop. Het wordt gedragen door dikke benen met beschadigde voeten. Deze fetisjen werden meestal altijd ritueel geladen met magische elementen, wat hier niet het geval is. Satijn zwart bruin patina.
Andeblis tussen de Republiek Congo, de Democratische Republiek Congo en Gabon, werden de Teké georganiseerd tot leiders, waarvan de leider vaak werd gekozen uit de smeden. Het hoofd van de familie, mfumu , had het recht op leven of dood over zijn familie wiens belang zijn prestige bepaald. De leider van de clan, ngantsié, hield de grote beschermende fetish bezoedel die toezicht hield op alle ceremonies. Het is de krachtige tovenaar genezer en waarzegger die werd gelost" van magische ...


Zie het blad


Verkocht aan 95,00 Zoek een soortgelijk object

Ruiterfiguur Lobi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Cavaliers Lobi

Minimalisme en stilering voor deze figuur van Afrikaanse tribale kunst bedekt met een roestige oker patina. Rijdend op een paard, is dit paar uitgerust met een schoffel, die het werk van de aarde symboliseert, maar ook een schild, gekoppeld aan de status van krijger. De bevolking van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam " lobi ", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Weinigen in Ghana vestigden zich ook in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, uit het noorden van Ghana, zich vestigden onder de Thuna en Puguli Autochtons, Dagara, Dian, Gan en Birifor. De Lobi geloven in een schepper God genaamd Thangba Thu , tot wie ze zich richten door de aanbidding van vele tussengeesten, de Thil, de laatste wordt verondersteld hen te ...


Zie het blad


Verkocht aan 95,00 Zoek een soortgelijk object





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100