Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Nek rust Kaguru Tanzania
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Kaguru Hoofdsteun

Halssteun met rechthoekige basis en kolommen. De centrale steun, met jamben, is versierd met in ruiten gerangschikte lineaire motieven. Donkerbruin fluweelachtig patina, scheuren. In het zuidelijke kustgebied van Tanzania, rond Dar-es-Salam, heeft een betrekkelijk homogene groep het grootste deel van de artistieke produktie voortgebracht. Het omvat de Swahili, Kaguru, Doé, Kwéré, Luguru, Zaramo, Kami. De tweede regio bestaat uit een gebied dat zich uitstrekt van zuidelijk Tanzania tot Mozambique, waar enkele Makonde en Yao, Ngindo, Mwéra, en Makua wonen. In het noordoosten van Tanzania hebben de Chaga, Paré, Chamba, Zigua, Maasai, Iraqw, Gogo en Héhé een artistieke productie met gelijkenissen met de kunst van Madagaskar en Batak, die verklaard zou kunnen worden door de handel over ...


Zie het blad


Verkocht aan 290.00 Zoek een soortgelijk object

Mfinu nek steun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Mfini nek steun

Onder de traditionele Afrikaanse meubels heeft dit type Afrikaanse neksteun een gladde, satijnachtige mahonie patina. De strakke lijnen en de zacht gebogen basis geven het een eigentijds ontwerp, hoewel het is afgeleid van traditionele Afrikaanse kunst. De basis is gebarsten door uitdroging. De Mfinu, die in de 15e eeuw net als de Tekes deel uitmaakten van het Tio-koninkrijk, werden vanaf de 19e eeuw autonoom, gegroepeerd in dorpen die onder leiding stonden van de "mbé". Hun beeldhouwwerk is van hetzelfde type als dat van de Tékés, hoewel het enigszins verschilt. Hun neksteunen, zoals dit model, staan bekend om hun geometrische structuur.


Zie het blad


Verkocht aan 180.00 Zoek een soortgelijk object

Koulango Dô masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Koulango masker

Dit Afrikaanse masker, een gebeeldhouwd gezicht met daarboven een tiara-kapsel, behoort tot de Dô-maatschappij waarbinnen de clanhoofden rituele offers organiseren.
Het wordt Singinkuru-Ayna genoemd onder de Ligbi die bepaalde animistische tradities binnen de Dô-gemeenschap hebben bewaard, waarbij de laatste mogelijk een remanentie is van de Poro die onder de Senoufo werd beoefend.
Glanzend patina, polychrome highlights.
Zeer lichte scheurtjes.
Pakhalla genoemd door de Dioula, vormde de Kolango de Loron in het Voltaïsche gebied. De Dagomba leiders van het koninkrijk Bouna zouden dan naar hen hebben verwezen als "Koulam" (enkelvoud: koulango, onderwerp, vazal). Hun complexe geschiedenis heeft geleid tot een al even complexe cultuur. Het is tussen Burkina Faso ...


Zie het blad

180,00

Koulango Bouna Masker van de Do
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Koulango Masker

Dit Afrikaanse masker met drie personages die bovenop de hoofdtooi zitten, behoort tot de Dô-samenleving waarin clanleiders rituele offers organiseren.
De andere naam die ernaar verwijst, vooral onder de Ligbi, is Singinkuru-Ayna, die bepaalde animistische tradities binnen de Dô-samenleving hebben bewaard die een remanence van de Poro zouden kunnen blijken te zijn die de Senoufo beoefende.

Teke Tsaayi Kidumu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Teke masker

De pictogrammen van de Afrikaanse Téké-maskers uit Gabon benadrukken tegenstellingen die de dualiteit in het universum symboliseren: hun oppervlak is verfraaid met geometrische patronen beschilderd met polychrome pigmenten. Naast maansymboliek verwijzen deze pictogrammen naar regionale lichaamsscarificaties. Het is een plankmasker dat de drager met een gevlochten lint tussen de tanden houdt. De perforaties werden gebruikt om veren en vezels te bevestigen, wat de harmonie van het kostuum compleet maakte.
Fluweelachtige matte patina, korrelige kaolienresten.
Alleen de Tsaayi, onder de Téké-subgroepen van Gabon, produceerden vanaf het midden van de 20e eeuw houten maskers. Ze werden gebruikt door leden van de geheime mannelijke kidumu-broederschap (kidumu is de naam van het ...


Zie het blad

340,00

Mbole, Yela masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Mbole masker

Dit licht concave Afrikaans masker waarvan het onderste deel als een brede mond in twee vlakken is verdeeld, vormt waarschijnlijk een ongebruikelijke versie van Mbole-maskers. Zijn bijzonderheid ligt in zijn schuine, gegroefde oogleden, gemarkeerd door een wenkbrauwboog in hoog reliëf. Dit type masker werd bewaard in een mand in de lodge van het geheime genootschap ekanga. Gevlekt patina. Hoogte op voet: 45 cm.
De provincie Lualaba had verschillende hechte etnische groepen met vergelijkbare verenigingen. De Mbole en de Yela staan ​​bekend om hun beelden die, volgens D. Biebuck, opgehangen mannen belichamen, genaamd ofika. De lilwa , een vereniging met dogmatische inwijdingsrituelen, oordeelde en veroordeelde degenen die zich schuldig maakten aan overtredingen van de opgelegde ...


Zie het blad

280,00

Luba/Zela ceremoniële stok
Afrikaanse kunst > Commandostaf, opperheerschappij > Zela Scepter

Hoogwaardige staf versierd met een handvat in de vorm van een cephalomorf motief. Glanzend patina, kleine ongelukjes, scheurtjes.
De Zela, voorheen onderworpen aan de Luba en daarna aan de Lunda's, hebben een groot deel van hun gebruiken en tradities overgenomen. Gevestigd tussen de Luvua-rivier en het meer van Kisalé, zijn ze nu georganiseerd in vier chiefdoms onder toezicht van leiders van Luba-origine. Ze vereren een oerpaar dat vaak wordt vertegenwoordigd in beeldhouwwerken, mythische voorouders, en dragen offers op aan de geesten van de natuur.
ref. : "Luba" 5 continenten. Robert; "Kifwebe" F. Neyt, uitg. 5Continenten.


Zie het blad

280,00

Pende zoomorphic ram masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Onder de Afrikaanse amusementsmaskers van de West Pende worden zoömorfische maskers gedragen door gekostumeerde dansers die de gangen en het gedrag van de dieren die ze belichamen weergeven.
Mat patina, gekleurde highlights. Barst in de omtrek en lichte verliezen. Hoogte op voet: 34 cm.
De westerse Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oosterse zich stroomafwaarts van Tshikapa aan de oevers van de Kasaï vestigden. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit nemen de Mbuya-maskers, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, een feestelijke functie aan en belichamen verschillende karakters, waaronder de chef, de waarzegger en zijn vrouw, ...


Zie het blad

240,00

Kongo Phemba moederschap
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld van Congo

Een deelgroep van de Kongo , de Yombe , gebaseerd op de westkust van Afrika, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola, worden gekenmerkt door een beeldhouwwerken waarin verschillende figuren van het moederschap in overvloed: ronde hoofd jurken of puntige, mond open op slanke tanden, soms beglaasde blik waarin de leerlingen duidelijk zichtbaar zijn, personages knielende, staande, zittend. Reliëf scarificaties sieren de buste van de beeltenissen, zoals de buste van deze Phemba standbeeld. Deze sneden, gemaakt met behulp van naalden, messen en scheermesjes, werden vervolgens besproeid met steenkool of as om de genezing te versnellen. De moeder zit in een pak op een ronde basis, een baby op haar schoot. De kenmerkende elementen van de Kongo zijn de cheffal Cap "mpu", het ...


Zie het blad

85,00

Figuur anthropozoomorphe holo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld holo

Gelegen in de democratische Congo tussen de Yaka en de Tchokwé van Angola, de kleine holo etnische groep gemigreerd van de Angolese kust te vestigen in de buurt van de oevers van de rivier de Kwango. De jacht en de landbouw zorgen voor hun levensonderhoud. Aangrenzende etnische groepen, zoals de Suku en Yaka, beïnvloedden hun traditionele sculpturen. De Holos hebben zeshoekige maskers en prestige objecten geproduceerd voor de heersende elite. De Holos gebruikte sculpturen, ongeslachtelijke antropomorfe figuren en vogel beeltenissen om te waken tegen de invloed van kwade geesten, waaronder de maan en de regenboog. Deze beelden werden in de buurt van de huizen geplaatst als bescherming tegen blikseminslag. In "chokwe en hun Bantu nabuurschaps-0022 (p. 110), de auteur verklaart dat deze ...


Zie het blad


Verkocht aan 170.00 Zoek een soortgelijk object

Pende Mbangu Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende Masker

De Afrikaanse "ziekte"-maskers Pende Mbangu (misvormde mond) of Bwala-Bwala, illustreren, door hun verontwaardigde gelaatstrekken, de patiënt in epileptische aanval of het resultaat van gezichtsverlamming veroorzaakt door hekserij-rituelen. De danser die dit komische masker draagt, draagt een gevederde hoed gemaakt van gifuatu van parelhoen, coucal of touraco, of lumbandu, een kroon van bladeren. Hij is ook vaak voorzien van een bult op de rug, waardoor het gehandicapte aspect van het personage wordt benadrukt. Dit masker van de Pende uit de Boven-Kwango onderscheidt zich door zijn gebogen neus en een misvormde mond. Het is verdeeld in gebieden met contrasterende kleuren. Halfmatte patina.
De Westelijke Pende leven op de oevers van de Kwilu, terwijl de Oostelijke zich ...


Zie het blad

180,00

Chokwe Chihongo masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tschokwe masker

Dit masker, dat verwant is aan het Afrikaanse Pwo masker, dat nog steeds wordt gedragen door dansers van koninklijke afkomst, wordt ook gebruikt tijdens de inwijdingsrituelen van het mukanda genootschap. Een zeer realistisch haarornament, gemaakt van menselijk haar en raffiavezels, omzoomd door een kralenketting, accentueert delicaat gebeeldhouwde kenmerken. Het heilige masker Chihongo ( chihongo is ook een plant met therapeutische deugden) , met een grote grijnzende mond, wordt gebruikt tijdens besnijdenisrituelen en koninklijke ceremonies. De karakteristieke patronen op het voorhoofd, en soms op de jukbeenderen, maken deel uit van de esthetische canon van de Chokwe, maar dienden ook als openbare markeringen van etnische identiteit, zoals het chingelyengelye kruis.
Vreedzaam ...


Zie het blad


Verkocht aan 120.00 Zoek een soortgelijk object

Pende Nsembu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende Masker

Misvorming in tribale kunst.
De Pende Mbangu "ziekte" maskers illustreren, door hun misvormde gelaatstrekken, de patiënt in epileptische aanval of het resultaat van een gezichtsverlamming veroorzaakt door hekserij rituelen. In veel inheemse culturen wordt epilepsie echter gezien als een goddelijk zegel op een individu dat in staat is op deze manier met de geestelijke wereld te communiceren. De danser die dit komische masker draagt, draagt een hoed gemaakt van veren gifuatu van parelhoen, coucal of touraco, of de lumbandu , een kroon van bladeren. Hij is ook vaak uitgerust met een bult op de rug, waardoor het gehandicapte uiterlijk van het personage wordt overdreven. Een muts, bestaande uit een met raffia afgezette lijst van vlechtwerk, bedekt het gezicht, dat zelf met ...


Zie het blad


Verkocht aan 180.00 Zoek een soortgelijk object

Klein masker Cihongo, Chihongo, Chokwe
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tschokwe Masker

Onder de vele Afrikaanse maskers akishi (zingen: mukishi, met vermelding van de macht) van de Afrikaanse tribale kunst Chokwe, de krachtige mannelijke tegenhanger van de Mwana Pwo masker is de cihongo . Deze maskers worden gedanst door rondtrekkende professionals. De karakteristieke motieven op het voorhoofd, en soms op de jukbeenderen, maken deel uit van de chokwe esthetische canons, maar diende ook als openbare markers van etnische identiteit. Dit terugkerende kruisvormige frontale patroon zou ook een kosmische betekenis hebben. Altijd gedragen door dansers van koninklijk bloed, dit masker belichamen een geest symboliseert macht en rijkdom. Hij greep ook soms in bij uitspraken. Halfverzadigde bruine patina, kleine scherven. Hoogte op een basis: 30 cm.
De maskers van de Chokwe, ...

Lega Janiform Bustebeeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

Stammenbeeldje Sakimatwematwe (meerkoppig) behorend tot een ingewijde van de Bwami, naast de vele anderen die tijdens de inwijdingen werden gebruikt, gekoppeld aan een Lega-spreekwoord. Uitgerust met twee of meer hoofden, zou dit beeldje altijd de noodzaak illustreren van een globale visie op de gebeurtenissen, en dus de voorzichtigheid, wijsheid en onpartijdigheid die daaruit zouden moeten voortvloeien. (Biebuyck 1973).
Afgeschuurde fluweelachtige patina, korrelige resten van kaolien. Verliezen en uitdrogingsscheuren.
Tijdens de inwijdingsrituelen van de Bwami, bij de Lega, leidde de leraar de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes werden getoond, en het was door zorgvuldige observatie dat de toekomstige ingewijde de min of meer complexe betekenis van deze ...


Zie het blad

120,00

Dan Masker Zapkei ge
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Masker

De maskers uitgerust met ronde banen (genaamd gunyeya of gunye ge), die het zicht vergemakkelijken, maken deel uit van de set Dan maskers noord en worden gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen.
De zapkei ge


Zie het blad

280,00

Tweelingpaar Ere Ibeji Yoruba
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ibedji beeldjes

De Ibeji, vervangende beelden in Afrikaanse kunst.
Traditioneel gesneden uit iroko, waarvan de wortels en bladeren ook voor rituele doeleinden worden gebruikt, hebben deze "ere" (standbeelden) figuren van tweelingen de vorm van paarfiguren. De stukken worden samengebonden met kaurischelpen die, samen met metaal en kralen, de "abiku", beschermende ornamenten vormen. In de taal van het Yoruba volk betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze stellen de figuur van een overleden tweeling voor. Deze ibedji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; zij kan hem wassen en regelmatig voeden. Als zij sterft, neemt de overgebleven tweeling het over.
Soms liet een man ook ibeji kerven voor zijn vrouw ...


Zie het blad

450,00

Fetisjbeeldje Nkisi Kongo Vili
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fétiche Nkisi

De tribale fetisjen van het Kongo koninkrijk hebben een magische lading op de buik achter een spiegel die een holte blokkeert. Het beeldje, dat geen onderarmen heeft, is ook uitgerust met een rugzak en een hoofdtooi, waarin waarschijnlijk magische ingrediënten zijn geïntroduceerd. Ogen met donkere pupillen zijn ingelegd met glas in verwijzing naar extra lucide vaardigheden. Gespikkelde matte patina met restinleg. Desication schaafwonden en scheuren. De nganga, tovenaars maar ook genezers, waren verantwoordelijk voor religieuze activiteiten en bemiddeling jegens de God genaamd Nzambi door middel van dit soort figuren, meestal gewijd antropomorfe tribale sculpturen, genaamd nkisi.
Shez de Kongo, nganga zorgde voor de rituelen door het activeren van een spirituele kracht met een nkondi ...


Zie het blad

210,00

Douala Ekongolo Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Douala Masker

Platte structuur, gevormd uit een rechthoekig volume dat een smal gezicht oproept dat een middelste nok verticaal verdeelt, geflankeerd door twee vinnen die oren aangeven, en overwonnen door hoorns die in een boog. Het oppervlak biedt naast elkaar geometrische combinaties geschilderd in contrasterende kleuren. Het masker eindigt in het onderste deel met een diamant metalen mes in de tong.
Gebeeldhouwd door de beeldhouwers van Douala in de Baai van Kameroen, dit soort zoömorfe masker werden geproduceerd voor de ingewijden van de samenleving ekongolo om de voorouders te eren ter gelegenheid van rituele ceremonies, en droeg als een helm. De Douala, levenaan de monding van de rivier Wuri , georganiseerde regatta's waar men kon bewonderen, op de bogen van de kano's, gesneden werken, ...


Zie het blad

Verkocht

Kakongo fetisj standbeeld
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kakongo fetisj

Ex-collectie Afrikaanse tribale kunst Belgisch.
Afrikaanse sculptuur voorzien van een buikholte, geglazuurd, bedoeld voor de rituele lading. De blik verwijst naar mediamieke capaciteiten. Een gebeeldhouwde figuur die soms een spreekwoord illustreert, het personage wordt hier weergegeven zonder armen, met een schildpad op zijn rug, het embleem van zijn clan.
Erosies, gebreken en uitdrogingsscheuren.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk voorzien van een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun ...


Zie het blad

450,00

Okuyi Punu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Punu masker

De taps toelopende volumes van haarschelpen, waarvan de uiteinden zich aan weerszijden van het gezicht uitstrekken, vergroten de zachtheid van de gelaatstrekken van dit masker dat een jonge vrouw belichaamt.
Afgeschuurde matte patina. Kleine ongelukjes.
De witte Afrikaanse maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("tot lood"), waarbij de laatste verspreid is over verschillende inwijdingsniveaus, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het patroon met saurische schubben). Het masker, evocatie van een overleden jonge vrouw, werd tentoongesteld tijdens de dans genaamd Okuyi. De machtige geheime genootschappen, die ...


Zie het blad

280,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal