Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Baoule:

Er leven ongeveer zestig etnische groepen in Ivoorkust, waaronder de Baule, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw bedrijven net als de Gouro, waarvan zij de cultussen en maskers hebben geleend.


Baoule, Baule, Ndoma masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baule masker

Collectie Franse Afrikaanse kunst.
Dit Afrikaanse maskerBaoulé, een beeldhouwwerk dat portretmasker of Ndoma wordt genoemd, heeft een gevlochten kapsel dat in schelpen is verzameld. De rustige fysionomie van het gezicht, met halfopen, bolvormige pupillen, wordt verhoogd door de littekens die "ngole" worden genoemd. Satijnachtig patina.
Deze portretmaskers van de Baule, ndoma, die deel uitmaken van een van de oudste artistieke tradities van de Baule en vaak een geïdealiseerd karakter voorstellen, hebben de bijzonderheid dat ze verschijnen aan het einde van ceremonies van vermakelijkheidsdansen.Ze worden, naargelang de streken, bedwo, ngblo, mblo, adjussu, enz. genoemd.... Elk van deze maskers verschilt in haardracht, plaats en keuze van de littekens. Zij treden op ...


Zie het blad


Verkocht aan 280,00 Zoek een soortgelijk object

Standbeeld "colon" Baule
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kolonist Baoule

Westerse invloeden in Afrikaanse kunst Baoulé .
Gewoonlijk "colon" genoemd, maar soms ook een soort "ideale echtgenoot" belichamend volgens individuele criteria, deze mannelijke figuur, bedekt met een polychrome patina verzacht, is vertegenwoordigd in westerse kleding (African Art Western Eyes, Baule", Vogel, p.253 tot 257).
In de rituele context worden door de baoulé twee soorten beelden gemaakt: De Waka-Sona beelden, "van hout" in Baoulé, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Ze zijn een van een soort standbeelden die bedoeld zijn om te worden gebruikt als medium gereedschap door Komien waarzeggers, waarbij de laatste wordt geselecteerd door de asye usu-geesten om openbaringen van buitenaf over te brengen. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van ...


Zie het blad

95,00

Baule paar figuren
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule standbeeld

De "Asye usu" in de Afrikaanse tribale kunst sculpturen van de Baule.
Deze sculpturen van een zittend stel met een slank lichaam, dat als zeldzamer wordt beschouwd dan de staande voorstellingen, bieden de klassieke versieringen van de integumenten, talrijke geruite scarificaties en nette hoofdtooien, die getuigen van het concept van schoonheid van de Baoulé. Tijdens openbare waarzeggerijceremonies waar de waarzegger ze opvoerde, vormden deze beelden onmisbare rituele ondersteuningen. Ongeveer zestig etnische groepen bewonen de Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw beoefenen, evenals de Gouro van wie ze rituele culten en maskers leenden.


Zie het blad

Verkocht

Baule Kplé kplé masker met kuif
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baoule masker

Dit platte, ronde Afrikaanse masker is het minst belangrijke in de hiërarchie van de Afrikaanse Goli maskers.
Het heeft een geciseleerde sierrand met uitstekende pupillen en een geciseleerde mond met tanden, die doet denken aan het traditionele vijlen van de tanden van jonge mensen. Dit exemplaar wordt bekroond door een gebeeldhouwde figuur, gemaskerd, die tussen de gekrulde hoorns staat. Volgens sommige auteurs is het vrouwelijke kplekple masker (Masques africains Barbier-Mueller, p.116) rood. Vogel (Baule) daarentegen geeft aan dat in de Baule versie van de Goli het mannelijke masker rood is geschilderd, en het vrouwelijke zwart. Het is waarschijnlijk dat deze toeschrijving van dorp tot dorp verschilt. Uitdroging scheuren.
Dit cirkelvormige masker met ronde horens ...


Zie het blad

380,00

Baule Asié koppel standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule standbeeld

De "geesten van de natuur" in Afrikaanse kunst
. In de rituele setting belichamen de "asié oussou" beelden wezens van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die bedoeld zijn om als medium te worden gebruikt door komien wichelroedelopers; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen van gene zijde door te geven. Als het gaat om de weergave van een echtpaar, ondanks hun vergelijkbare kenmerken met de Baule beelden van mystieke echtgenoten "blolo bian" of "blolo bia", de Baule paar beeltenissen nog steeds behoren tot de categorie van asiè usu of genieën van de natuur .
Zittend op smalle akan-achtige krukjes, belichamen deze beelden "natuurgeesten" (asie usu). De morfologie en houding zijn elegant. De gevlochten kapsels zijn ...


Zie het blad

Verkocht

Goli s Kplé Kplé Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kplé Kplé Masker

Dit cirkelvormige Afrikaanse masker, bekend als " junior", heeft een gecrenelleerde rand, met uitgeholde ogen gegarneerd met uitstekende conische pupillen, en heeft een rechthoekige mond waarin tanden werden gebeiteld, verwijzend naar het traditionele beeld van tanden onder jongeren. Op de afgeronde hoorns worden minder dierenoren getoond. De vrouwelijke kplekple masker, volgens sommige auteurs (Afrikaanse Barbier-Mueller Maskers, p.116) wordt gezegd dat rood. Vogel ("Baule") geeft echter aan dat in de Baoulé-versie van de Goli het mannelijke masker rood is geschilderd en het vrouwelijke zwart. Het is waarschijnlijk dat deze toewijzing varieert van dorp tot dorp. Metalen inleg.
Aanwijdend de manifestatie van een reeks maskers van de familie " Goli ", dit ronde masker met afgeronde ...


Zie het blad

Verkocht

Baule Waka Sona standbleed
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule colon

Dit beeldje is frontaal afgebeeld, in een zelfverzekerde houding, de handen in de zakken. De overmaatse voeten zijn verbonden. Afgeschuurde polychrome patina. Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baule, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw beoefenen net als de Gouro van wie zij rituele cultussen en gebeeldhouwde maskers leenden. Twee soorten beelden worden door de Baoulé, Baulé, geproduceerd in het rituele kader: De Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baoulé, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals ...


Zie het blad

160,00

Colon Baoule beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule beeldje

Westerse invloeden in Afrikaanse kunstbaoulé .
Gewoonlijk aangeduid als een "kolonist", maar soms niettemin de belichaming van een type "ideale echtgenoot" volgens individuele criteria, is deze mannelijke figuur, bedekt met een verzacht polychroom patina, afgebeeld in westerse kledij (Afrikaanse kunst Westerse ogen, Baule", Vogel, p.253 tot 257). Twee soorten beelden worden door de Baule gemaakt voor rituele doeleinden: Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals door te geven. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van ...


Zie het blad

160,00

Zwangerschapsfiguur Baule Waka sona
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoulé standbeeld

De "omgekeerde dubbelgangers" in Afrikaanse kunstsculpturen in Baule
Een schitterende zwarte patina bedekt dit beeld uit Ivoorkust met een zittende vrouw die haar kind borstvoeding geeft. Inheemse uitdrogingsscheurtjes en restauraties.
Ongeveer zestig etnische groepen bewonen Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw beoefenen, evenals de Gouro van wie ze rituele culten en maskers leenden. Twee soorten beelden worden geproduceerd door de Baoulé , Baulé , binnen het rituele kader: De Waka-Sona , "van hout zijnde" beelden in baoulé, roep een assié oussou op, wezen van de aarde. Ze maken deel uit van een soort beelden die bedoeld zijn om door komien waarzeggers te worden gebruikt als medium, ...


Zie het blad

240,00

Singe Baoule Gbekre
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Singe Baoule Gbekre

Italiaanse privé collectie van Afrikaanse kunst E. Recupero.

Gbekre zijn een bijzonder type beeld dat uitsluitend in de Baule beeldhouwkunst voorkomt. Hoewel de meeste afbeeldingen apen zijn, zijn er enkele zeldzame uitzonderingen waar de figuur een mens is.
Het lichaam is niettemin over het algemeen antropomorf, het hoofd is aapachtig.
Er zijn bepaalde constanten, zoals het vooruitstekende onderste deel van het gezicht, de zichtbare tanden en het expressieve gezicht, alsmede een gekartelde rugkam. De figuur houdt in de holte van zijn handen een schaaltje of een ei, zoals hier het geval is.

Volgens Delafosse, een bestuurder aan het begin van de 20e eeuw, was de samenleving in Baule uitzonderlijk egalitair. Het werd namelijk gekenmerkt door een ...


Zie het blad


Verkocht aan 160,00 Zoek een soortgelijk object

Baule loom katrol remklauw
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Baoule loom

Esthetiek van het dagelijks leven voor Afrikaanse kunst uit Ivoorkust. In Ivoorkust moesten de ogenschijnlijk meest gewone voorwerpen aan esthetische criteria voldoen. Meubels, ornamenten, gebruiksvoorwerpen, stoffen, zijn het voorwendsel voor een verfijnde artistieke expressie van de beeldhouwers.
Dankzij de bewegingen van de Dioulas heeft de techniek van het weven van katoen zich verspreid naar West-Afrika. Vóór de kolonisatie diende textiel gemaakt van katoenvezel, het laatste "wit goud" genoemd, ook als betaalmiddel. Prestigieuze versieringen, geweven ceremoniële lendendoeken, soms in grote aantallen, vergezelden de hoofden in hun graf, bij de Kuba, maar ook bij de Baoulé.
Het is een antropomorfe beugel met katrol waarvan de buste het motief van het bonu amuin ...


Zie het blad

75,00

Baule loom katrol
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Baoulé kip

Alledaagse esthetiek voor Afrikaanse kunst in Ivoorkust.
in Ivoorkust moesten de meest gewone voorwerpen aan de esthetische criteria voldoen. Meubels, ornamenten, gebruiksvoorwerpen, stoffen, zijn voorwendsel voor een verfijnde artistieke expressie van beeldhouwers.
de katoen weeftechniek heeft zich verspreid naar West-Afrika dankzij de verplaatsingen van de Dioula's. Voorafgaand aan de kolonisatie werden katoenvezel textiel, de laatste aangeduid als " White gold", ook gebruikt als ruil chips. Het maken van prestigieuze, ceremoniële versieringen was bedoeld om, soms in grote aantallen, de koks in hun graven te begeleiden. Dit was bijvoorbeeld het geval in de Kuba, maar ook in de Baoulé.
deze gladde katrol stijgbeugel versierd met een mannelijke figuur gehoorzaamt de ...


Zie het blad


Verkocht aan 120,00 Zoek een soortgelijk object

Standbeeld Baule Asia Usu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ancestor Baoulé

De Akan culten in Afrikaanse kunst
dit figuur u-0022waka-sonau-0022, u-0022, hout wordt in baouléu-0022, wordt gepatineerd door olie anointings. Veel scarificaties lopen door de anatomie van de beeltenis. Beide handen rusten in de navelstreek. Dit gebaar van het leven roept de link met de nakomelingen, de bescherming van de voor vader. Dicht hout, Satijn oppervlak. twee soorten Waka-Sona beelden worden geproduceerd door de Baoulé in het rituele kader: degenen die een assiè oussou oproepen, die van de aarde, en die deel uitmaken van een set van standbeelden die bestemd zijn om te worden gebruikt als een middelgroot instrument door de Komian soothsayers, de laatste wordt geselecteerd door de asye Usu geesten om de onthullingen van het hiernamaals te communiceren. De tweede soort ...


Zie het blad


Verkocht aan 220,00 Zoek een soortgelijk object

Moederschapsfiguur Baule, Baule Asia usu
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule standbeeld

Eigendom van de waarzegger komienfoué , vaak betrokken bij waarzeggerij van Mbra , deze vrouwelijke beeltenis die een zittende oussou oproept, een "genie van de natuur", gekoppeld aan vruchtbaarheid, wordt staand getoond, haar kind op de rug. Een hoofdtooi in meerdere schelpen, dambord-scarificaties, parelversieringen en de kracht van kalveren die zijn aangepast aan landbouwwerk, maken deel uit van de kenmerken van de Baoulé-beeldhouwkunst.
Uitdroging scheuren. Polychroom patina, plaatselijk geschaafd.
Twee soorten beelden worden door de baoulé in het rituele kader gemaakt: De beelden Waka-Sona , "van hout zijnd" in baoulé, roepen een zittende oussou op, zijnde van de Aarde. Ze maken deel uit van een soort standbeelden die bedoeld zijn om door de Komiaanse ...

Amuin Baule Luipaard
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule Luipaard


Dit beeld, dat een "krachtwezen" of amwin belichaamt, zou een hyena kunnen voorstellen, waarvan de dreigende bek, voorzien van hoektanden, van hetzelfde type is als die van de apenbeelden en de bezweringsmaskers uit de Baule-periode. Het oude patina bestaat uit verspreide korrelige massa's die het resultaat zijn van talrijke rituele plengoffers. De Afrikaanse kunst van de Baule, een Akan-groep die in het zuid-oosten van Ivoorkust is gevestigd, omvat een uitgebreide reeks maskers die bekend staan om de verfijnde versiering ervan. Enerzijds zijn er deze Afrikaanse maskers die de belangrijkste trekken van het gezicht van een mooi jong meisje of een opmerkelijke man omzetten, "portretmaskers", die werden tentoongesteld tijdens bijzonder theatrale manifestaties waarin vrouwen een ...


Zie het blad

240,00

Baoule, Baule dierenmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ram masker

Een netwerk van versieringsmotieven versiert dit zware dierlijke tribale masker. Hij onderscheidt zich door zijn kegelvormige en vooruitstekende pupillen. Zijn lange gedraaide gebeeldhouwde hoorns roepen in de Afrikaanse kunst agressiviteit en vernietigende kracht op. Als offerdier en als metafoor voor strijdlust is het masker van de ram uit Baule een allegorie van kracht. Dit masker verscheen in gezelschap van menselijke maskers tijdens diverse plechtigheden, waaronder begrafenissen of tegenwoordig tijdens bezoeken van hoge gasten. Dicht hout, fluweelzachte tweekleurige patina.
Volgens de Baule-mythologie moest een koninklijke voorvader zijn zoon offeren om een rivier over te steken. Deze gebeurtenis is de oorsprong van de naam van de Baoulé , Bauli , "de zoon stierf". ...


Zie het blad

Verkocht

Baule "maan" masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baule masker

Dit Afrikaanse masker verschijnt vandaag de dag op feesten die met de Gbagba-dans worden geassocieerd. Het bevat de set maskers die met natuurverschijnselen worden geassocieerd, zoals de ondergaande zon, de regenboog en de maan, en "verwarmt" de scène voordat de grotere maskers verschijnen.
Dit cirkelvormige masker met een kanten rand toont een sereen gezicht met een hoofddeksel met drie lobben, waarin decoratieve motieven zijn verwerkt. Het voorhoofd, de zetel van intelligentie en wijsheid, wordt geaccentueerd. De halfgesloten ogen versterken de innerlijkheid van de uitdrukking. Glad, satijnachtige afwerking, donkerrode patina. De Afrikaanse kunst van de Baule, een Akan-groep die in het zuidoosten van Ivoorkust is gevestigd, omvat een breed scala aan maskers die ...


Zie het blad

Verkocht

Baule/ Yaure Kpwan Goli masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baoule masker

Afrikaans masker in polychromie, bedoeld voor amusementsceremonies en dus, volgens de Baule-traditie, voor vrouwen aanschouwelijk. De hoge, mijtervormige hoofdtooi bestaat uit gevlochten schelpen. De traditionele littekens, "ngole" genoemd, vormen een licht reliëf op het gezicht. Het einde van een van de vlechten ontbreekt. Deze portretmaskers van de Baule, ndoma, die deel uitmaken van een van de oudste artistieke tradities van de Baule en vaak een geïdealiseerd personage voorstellen, hebben de bijzonderheid dat zij verschijnen aan het einde van ceremonies van amusementsdansen. Deze worden, afhankelijk van de regio, bedwo, ngblo, mblo, adjussu, etc genoemd.... Elk van deze maskers onderscheidt zich door haardracht, plaats en keuze van de scarificatie, enz... Ook wel Gbagba ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Baule harp met antropomorfe handgreep
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Tam Tam, Djembe, muziekinstrumenten > Baoule Harp

Snaarinstrumenten zijn er in Afrika in een grote verscheidenheid: dit voorbeeld, vervaardigd in Ivoorkust door de familie Baule, is van het type met vijf snaren, de klankkast is bespannen met een dierenhuid, en wordt verlengd door een gebeeldhouwd vrouwelijk onderwerp ter illustratie van het beeld "Waka sona" en de sacrale rol van muziek.
Dit type cordofoon markeerde ceremonies die verband hielden met de verschillende levensfasen: geboorte, huwelijk, rouw, inwijdingsrituelen, etc.. Oranje satijn patina. Er wonen ongeveer zestig etnische groepen in Ivoorkust, waaronder de Baule, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw bedrijven net als de Gouro, van wie zij hun rituele cultussen en gebeeldhouwde maskers hebben geleend. Twee soorten beelden ...

Yaure,Yohoure masker uit Ivoorkust
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Yohoure masker

Dit geraffineerde masker is gesneden door ambachtslieden van de Yohoure etnische groep en heeft een donker glanzend patina. Op de kuif van dit lo masker zijn vogels afgebeeld die geassocieerd worden met geesten uit de bush. Deze dierlijke motieven zouden verwijzen naar de duifreiger, met zijn anti-parasitaire rol. De met siermotieven gebeitelde driedelige hoofdtooi is een teken van rijkdom.
De Yaoure vormen een subgroep van het Akan volk dat in Ivoorkust en Ghana leeft. Geografisch dicht bij de Baule en de Gouros, is de kunst van de Yaoure gekenmerkt door de invloed van deze etnische groepen door hun aandacht voor detail en esthetiek. De maskers van de Afrikaanse kunst Yaouré , of Yauré , waarvan de Baoulé of Baule gelijkaardige modellen bezitten, worden verdeeld in twee ...

Baule, baoule olifanten masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baule masker

Verschillende dierenmaskers werden gesneden door de Baoule en Guro mensen van Ivoorkust. Dit masker met zoömorfe elementen verscheen in gezelschap van menselijke maskers tijdens diverse ceremonies, waaronder begrafenissen of tegenwoordig tijdens bezoeken van hoge gasten. Dicht hout met een polychroom patina. Uitdroging scheur. Volgens de Baule-mythologie moest een koninklijke voorvader zijn zoon offeren om een rivier over te steken. Deze gebeurtenis is de oorsprong van de naam van de Baoulé , Bauli , "de zoon stierf". Zij vertegenwoordigen het grootste deel van de bevolking van Ivoorkust. In Ivoorkust moesten de voorwerpen die a priori het gewoonst waren, voldoen aan esthetische criteria. Meubelen, ornamenten, gebruiksvoorwerpen, stoffen, zijn het voorwendsel voor een ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100