Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Fang:

De etnische groep Fang woont zowel in Kameroen als in Gabon. Ze worden ook wel Pahouins genoemd, wat veroverende krijger betekent. Zij vielen verschillende dorpen binnen, van de Sanaga in Kameroen tot de Ogooué in Gabon, tussen de 18e en de 20e eeuw. Onder de Fang, zijn bepaalde dingen een prioriteit. Daartoe behoren het behoud van hun sociale identiteit, het overleven in een vijandige omgeving en het communiceren met de geesten om hen weg te houden van de levenden. Het ontbreekt deze etnische groep echter aan politieke eenheid. Bepaalde werken van de Fang zijn bijzonder roemrijk. Zo werden de Fang-maskers van rechtvaardigheid, bedekt met kaolien, waarvan de witachtige kleur herinnert aan de macht van de voorouders, gebruikt door de mannelijke samenleving van de Ngil. De leden ervan waren belast met inwijdingsrituelen en de bestrijding van zwarte magie. Ze kwamen 's nachts gemaskerd naar buiten om delinquenten aan te wijzen. Verder zijn de Byéri, relikwieënkisten, ook beroemd onder de Fang. Zij werden bewaard in de hut van het oudste lid van het dorp, de esa, in een donkere en rokerige hoek, omringd door beschermende beelden. De Byeri gingen uit tijdens de inwijdingsrituelen van de So sociëteit.


Fang Ngontang helmmasker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

De opmerkelijke Fang-snijders en -smeden in de Afrikaanse kunst .

Dit helmmasker wordt bekroond door elementen die verband houden met traditionele hoofdtooien waartussen hoofden zijn gekerfd, terwijl gezichten elkaar afwisselen op de wanden van het masker. Geometrische patronen zijn uitgesneden, gerangschikt in plastrons onder de gezichten. Schaafwonden en uitdrogingsscheuren.
Deze variant van de Fang-maskers staat bekend als Ngontang (of Ngontanga), "de gestalte van de dochter van de blanke man". Het verscheen voor het eerst in de jaren 1920 en stelt de geesten van de doden voor die op bezoek komen in de vorm van een jonge blanke vrouw uit het hiernamaals. Het werd gebruikt om tovenaars en misbruikers van spirituele krachten op te sporen. Deze maskers worden nu ook ...


Zie het blad

490,00

Fang masker van Ngil
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Spectaculaire verlenging van het gezicht voor dit Fang masker eindigend in een pruillipje. Het Afrikaanse Fang masker, gebeeldhouwd aan de vooravond van de ceremonies, was bedoeld om de tovenaars te ontmaskeren. Vergezeld van woorden, gebaren, dansen en offers, werd het ook gebruikt tijdens inwijdingen buiten het zicht van het profane. Korrelig oppervlak bedekt met plaatselijk afgeschraapte kaolien. Intacte raffia rand.
Het verschijnen van deze maskers, meestal bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht, kon schrik aanjagen. Dit type masker werd gebruikt door de Ngil-mannetjesgemeenschap die vandaag niet meer bestaat. Dit geheime genootschap was belast met inwijdingen en bestreed hekserij. De ngil was een ritueel van ...


Zie het blad

Verkocht

Byeri Fang Reliquary Voorouder Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Fang standbeeld

Fang standbeelden in Afrikaanse kunst verbonden met de Byeri cultus Dit antropomorfe beeld, bedoeld om in een reliekmand bij de achterste steel te worden geplaatst, heeft een hol gezicht met een prognathische kaak. Het belang van de afstamming wordt gesymboliseerd door de navelstreng en het geslacht. Tweekleurig glanzend patina, scheurtjes en oude restauratie op het bekken. De kisten met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop een standbeeld of een hoofd dat als bewaker van de "byeri" dozen fungeerde, werden ze in een donkere hoek van de hut opgeborgen, verondersteld om kwade invloeden naar iemand anders af te leiden. Er werden ook monsters genomen van de figuren voor therapeutische doeleinden. Zij werden ook gebruikt ...

Fang Ngil masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Afrikaanse kunst en tribale maskers in verband met rechtvaardigheid
. Een concaaf gezicht met daarboven een platte kap met een gereduceerde kuif onderscheidt dit Fang masker. Groeven verdelen het bovenste voorhoofd. Satijnachtig patina. Schaafwonden. Het verschijnen van deze maskers, bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht, kon angst inboezemen. Dit soort masker werd gebruikt door de mannelijke ngil samenleving die vandaag niet meer bestaat. De ngil was een zuiverend vuurritueel, gesymboliseerd door de gorilla.
Kleine ongelukjes en schaafwonden, lichte scheurtjes.

De dragers van deze maskers, altijd in groten getale, verschenen 's nachts, verlicht door fakkels. Hun tussenkomst hield ook verband met de ...


Zie het blad

190,00

Fang mask of Ngil
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Afrikaanse kunst en tribale maskers in verband met rechtvaardigheid
. Een halfbolvormig voorhoofd herbergt smalle spleten voor de ogen, terwijl een krachtige neus doorloopt in de richting van een horizontale mond met strakke lippen. Het geheel geeft een plechtige fysionomie. De traditionele littekens van de clan zijn in het oppervlak gekerfd.
De verschijning van deze met kaolien beklede maskers (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht, kon angst aanjagen. Dit type masker werd gebruikt door de mannelijke ngil samenleving die vandaag niet meer bestaat. De ngil was een zuiverend vuurritueel, gesymboliseerd door de gorilla.
Kleine ongelukjes en schaafwondjes, lichte barstjes.

De dragers van deze maskers, altijd in groten ...


Zie het blad

Verkocht

Fang Byeri Reliquary Ancestor Figure
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Fang standbeeld

De Afrikaanse kunst van de Byeri-cultus wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die als "beschermers" optreden en de voorouder belichamen. Deze vrouwenfiguur heeft een prognathische kaak die een wijd open mond accentueert. Onder de samengevoegde handen symboliseert de buisvormige groei van de buiklijn de afstamming. Satijn patina plaatselijk korrelig. De kisten met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop een standbeeld of een hoofd dat als bewaker van de "byeri" dozen fungeerde, werden ze in een donkere hoek van de hut opgeborgen, verondersteld om kwade invloeden naar iemand anders af te leiden. Zij werden ook gebruikt tijdens de inwijdingsceremonies van jongeren die verbonden waren aan het ...

Fang Ntumu voorouderfiguur van de Byeri
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Fang standbeeld

Een prognathische kaak met een grote pruillip, gedrongen en afgeronde ledematen die doen denken aan de morfologie van de pasgeborene, dit Afrikaanse beeld illustreert de Ntumu-stijl beeldhouwkunst van de regio's tussen Gabon, Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Glanzend zwart patina, geërodeerde gebieden.
Bij de Fang van Kameroen en Gabon heeft elke familie een "Byeri", of reliekdoos, waarin de beenderen van de voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaard door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop de reliekhouders stond een standbeeld of een hoofd dat als bewaker van de "byeri" diende. Deze werden bewaard in een donkere hoek van de hut, en waren bedoeld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Zij werden ook gebruikt tijdens de inwijdingsceremonies van ...

Ngil s Fang Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Het Masker van fang

Rituelen van gerechtigheid en Afrikaanse maskers Fang. Het holle, uitgerekte gezicht, dat schuilgaat onder een breed afgerond voorhoofd, wordt verlengd door een smal gebogen kin die een ernstige pruillip oproept.

Lokaal geschuurde korrelige droge huid.
De verschijning van deze met kaolien beklede maskers (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht, kon schrik aanjagen. Dit type masker werd gebruikt door de mannelijke ngil samenleving in het noordwesten van Gabon, het zuiden van Kameroen, en Equatoriaal-Guinea.  Dit geheime genootschap was verantwoordelijk voor inwijdingen en bestreed hekserij.  De ngil was een zuiverend vuurritueel gesymboliseerd door de gorilla. De dragers van deze maskers, altijd in groten getale, verschenen 's nachts, ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Fang masker van Ngil
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Afrikaanse kunst en tribale maskers in verband met gerechtigheid
. Ondergebracht onder een hoog voorhoofd, geven kleine smalle ogen een onverstoorbare fysionomie aan dit masker waar de mond niet meer zichtbaar is. De traditionele inkepingen zijn in het oppervlak gegraveerd. Het verschijnen van deze met kaolien beklede maskers (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht, kon angst inboezemen. Dit type masker werd gebruikt door de mannelijke ngil samenleving die vandaag niet meer bestaat. De ngil was een zuiverend vuurritueel gesymboliseerd door de gorilla. Erosies.
De dragers van deze maskers, altijd in groten getale, verschenen 's nachts, verlicht door fakkels. Hun tussenkomst hield ook verband met de gerechtelijke functie door de daders ...


Zie het blad

Verkocht

Ngil s Fang Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Gedeeltelijk beschadigd door opslagomstandigheden, dit Ngil masker weerspiegelt de ernst van het ritueel van rechtvaardigheid. Dunne insnijdingen diep gehuisvest onder de bogen, ingesneden motieven die een van de gesneden tanden oproepen, vormen een ondoordringbaar gezicht.
Bois zacht, geschuurd oppervlak, fluweelachtig droog patina.
Het uiterlijk van deze kaolien-gecoate maskers (de witte kleur roept de kracht van voorouders), in het midden van de nacht, kan angst veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door de mannelijke maatschappij ngil in noordwestelijke Gabon, zuidelijk Kameroen, en Equatoriaal Guinea.  Dit geheime genootschap was verantwoordelijk voor initiaties en vocht tegen hekserij. De ngil was een zuiverende vuurrite gesymboliseerd door de gorilla. De dragers ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Ngil s Fang Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Het Masker van fang

br>
Een klassiek voorbeeld van het Afrikaanse Fang-masker, een masker van rechtvaardigheid waarvan de ernst wordt uitgedrukt door een lang gezicht, smalle pupillen en een pruilende mond. Gegraveerde motieven op het grijze oppervlak doen denken aan de gebruikte tribale scarificaties. Afgeschuurde patina, erosies. Het verschijnen van deze maskers, meestal bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht, kon angst inboezemen. Dit soort masker werd gebruikt door de mannelijke samenleving ngil die vandaag niet meer bestaat. Dit geheime genootschap was belast met inwijdingen en bestreed hekserij. De ngil was een zuiverend vuurritueel gesymboliseerd door de gorilla. De dragers van deze maskers, altijd in groten getale, verschenen 's ...


Zie het blad

Verkocht

Fang masker van Ngil
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Ex-Franse Afrikaanse kunst collectie.
De verschijning van deze maskers, meestal bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), in het midden van de nacht, zou angst kunnen veroorzaken. Dit soort masker werd gebruikt door de mannelijke samenleving ngil die vandaag niet meer bestaat. Dit geheime genootschap was belast met inwijdingen en bestreed hekserij. De ngil was een zuiverend vuurritueel gesymboliseerd door de gorilla. De Fang, vroeger Pahouin genoemd, zijn verdeeld in verschillende ondergroepen in drie landen, Kameroen, Gabn, en het vasteland van Equatoriaal-Guinea. Ze jagen voornamelijk, maar beoefenen ook landbouw. De dragers van deze maskers, altijd in groten getale, verschenen 's nachts, verlicht door fakkels. Hun tussenkomst was ook ...


Zie het blad

Verkocht

Ngil s Fang Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang Ngil Masker

Dit Afrikaans masker , uit de Fang, heeft een strenge fysionomie: het uitgerekte gezicht is imposant. Een breed afgerond voorhoofd strekt zich uit van kleine ogen, ondergebracht onder gewelfde wenkbrauwen, vergezeld van een lange, slanke neus. Het gezicht eindigt met een ernstig pruillipje. Dit masker vertoont littekens die traditioneel zijn voor de Fang van de Ngil . Licht, mat, poederachtig patina, bedekt met kaolien.

Deze maskers werden gemaakt voor rituele doeleinden, door de uitsluitend mannelijke ngil samenleving, gevestigd in het noordwesten van Gabon, het zuiden van Kameroen en Equatoriaal-Guinea. De ngil hield zich bezig met het bestrijden van hekserij. Zijn functie was ook inwijding. De ngil was een overgangsrite door vuur, symbool van zuivering en belichaamd ...


Zie het blad

Verkocht

Ngil s Fang Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Rituelen van gerechtigheid en Afrikaanse maskers Fang. Ruime holle oogkassen onder een hoog afgerond voorhoofd, imposant reukorgaan, eenvoudige insnijding die de mond aangeeft, discreet ondergebracht in het uiteinde van de kin, voor dit hoektandmasker dat moderne kunstenaars heeft helpen inspireren. Poederachtige matte patina.

De verschijning van deze maskers bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht, zou angst kunnen veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door de mannelijke ngil samenleving in het noordwesten van Gabon, het zuiden van Kameroen, en Equatoriaal-Guinea.  Dit geheime genootschap was belast met inwijdingen en bestreed hekserij.  De ngil was een ritueel van zuiverend vuur, gesymboliseerd door de ...


Zie het blad

Verkocht

Fang masker van Ngil
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

In de categorie van de grote Afrikaanse maskers , kwamen de Fang maskers van Gabon, gewoonlijk bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht tussenbeide, waarbij hun verschijning schrik aanjaagde. Zij werden gebruikt door de mannelijke samenleving ngil die vandaag niet meer bestaat. Dit geheime genootschap was belast met inwijdingen en bestreed hekserij. De ngil bestond uit een zuiverende vuurrite, gesymboliseerd door de gorilla.
Fluweelachtige matte patina, goudkleurig.
De Fang, vroeger Pahouin genoemd, zijn verdeeld in verschillende ondergroepen in drie landen, Kameroen, Gabn, en het vasteland van Equatoriaal-Guinea. Ze jagen voornamelijk, maar beoefenen ook landbouw. De dragers van deze maskers, altijd in groten getale, ...


Zie het blad

Verkocht

Groot masker Fang van Ngil
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Ex Franse Afrikaanse kunst collectie.
Rituelen van gerechtigheid en Afrikaanse maskers Fang. De gelaatstrekken van dit fangmasker worden onderstreept tot aan de gapende, getande mond van de zijdelingse verlenging van een dikke franje van wenkbrauwen. De rode okerkleurige oogleden zijn omzoomd met perforaties voor het gezichtsvermogen, terwijl een groot reliëf de neus vormt. De verschijning van deze maskers bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), in het midden van de nacht, zou schrik kunnen veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door de mannelijke samenleving ngil in het noordwesten van Gabon, het zuiden van Kameroen, en Equatoriaal-Guinea.  Dit geheime genootschap was ...


Zie het blad

320,00

Fang van Byeri Reliquary
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Standbeeld Fang

Pahoune sculptuur in Afrikaanse kunst
eigendom van een Fang lineage, deze hoge-ommuurde schors recipiënt, met twee kleine baaien, bevatte de relikwieën van de voor ouders, waarvan de geest wordt vertegenwoordigd door de figuren afgebeeld zittend op de Deksel. Een van de bewakers presenteert plechtig een aanbiedende hoorn. Attributen zoals de uitstekende buik capsule, de Crest Cap, de meerdere kettingen, en de veelvuldige versiering van messing nagels, onderscheiden de tribale beelden van de Fang. hout monsters werden genomen voor rituele doeleinden. Briljante mahonie bruine Skate. In de Fang van Kameroen en die van Gabon, heeft elke familie een "Byeri", of reliquary doos, waarin de beenderen van de voorvaderen worden bewaard. Deze dozen werden bewaakt door de oudste man in het ...


Zie het blad

Verkocht

Byeri reliekhouder beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Fang

De tribale kunst van de Byeri-cultus wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die dienen als "gardiens" en de voorouder belichamen. De dozen met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaard door de oudste man in het dorp, "esa". Geklasseerd door een standbeeld of hoofd dat fungeerde als de bewaker van de dozen "byeri", werden ze opgeslagen in een donkere hoek van de doos, verondersteld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Ze werden ook gebruikt tijdens de initiatieceremonies van jongeren die verbonden zijn aan het bedrijf "So". Tijdens de vakantie werden de beelden gescheiden van hun dozen en geparadeerd. Pre-evenementen werden uitgevoerd op sommige beelden voor therapeutische doeleinden.
Dit beeldje dat bedoeld is om in een ...


Zie het blad

Verkocht

Fang van de Byeri Reliekhouder
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Standbeeld Fang

De Afrikaanse kunst van de cultus van Byeri wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die dienen als "gardiens" en belichamen de voorouder. De dozen met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaard door de oudste man in het dorp, "esa". Geklasseerd door een standbeeld of hoofd dat fungeerde als de bewaker van de dozen "byeri", werden ze opgeslagen in een donkere hoek van de doos, verondersteld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Ze werden ook gebruikt tijdens de initiatieceremonies van jongeren die verbonden zijn aan het bedrijf "So". Tijdens de vakantie werden de beelden gescheiden van hun dozen en geparadeerd. Pre-evenementen werden uitgevoerd op sommige beelden voor therapeutische doeleinden.
Dit beeldje was bedoeld om in een ...


Zie het blad

Verkocht

Ngil s Fang Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Dit Afrikaanse Fang masker illustreert een van de vele stilistische variaties van de Ngil Fang maskers, onderscheiden door hun sobere verschijning. Het gezicht wordt gemarkeerd met parallelle groeven die de tribale littekens in gebruik oproepen, en het kapsel neemt een van de vele modellen die gedragen worden door de lokaal geschuurde gebleekte Fang.Patine.
Het uiterlijk van deze maskers, meestal bekleed met kaolien (de witte kleur roept de kracht van voorouders), in het midden van de nacht, kan angst veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door de mannelijke samenleving ngil die niet meer bestaat vandaag. Dit geheime genootschap was verantwoordelijk voor initiaties en vocht tegen hekserij. De ngil was een zuiverende vuurrite gesymboliseerd door de gorilla. De dragers van deze ...


Zie het blad

Verkocht

Ngil s Fang Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Afrikaanse kunst en tribale maskers gekoppeld aan rechtvaardigheid
Het uiterlijk van deze kaolien-gecoate maskers (de witte kleur roept de kracht van voorouders), in het midden van de nacht, kan angst veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door de mannelijke samenleving ngil die niet meer bestaat vandaag. Dit geheime genootschap was verantwoordelijk voor initiaties en vocht tegen hekserij. Dit Afrikaanse masker is niet gespaard door insecten. Het blijft indrukwekkend, begiftigd met een polychromie die zijn kenmerken benadrukt. Hij hield een raffia en rieten kraag waarop ook katoenen reepjes zijn geknoopt. Een inheemse reparatie, met behulp van een koperen blad, werd uitgevoerd op de geschuurde binnengezicht. De ngil was een zuiverende vuurrite gesymboliseerd door de gorilla. De ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100