Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Fang:

De etnische groep Fang woont zowel in Kameroen als in Gabon. Ze worden ook wel Pahouins genoemd, wat veroverende krijger betekent. Zij vielen verschillende dorpen binnen, van de Sanaga in Kameroen tot de Ogooué in Gabon, tussen de 18e en de 20e eeuw. Onder de Fang, zijn bepaalde dingen een prioriteit. Daartoe behoren het behoud van hun sociale identiteit, het overleven in een vijandige omgeving en het communiceren met de geesten om hen weg te houden van de levenden. Het ontbreekt deze etnische groep echter aan politieke eenheid. Bepaalde werken van de Fang zijn bijzonder roemrijk. Zo werden de Fang-maskers van rechtvaardigheid, bedekt met kaolien, waarvan de witachtige kleur herinnert aan de macht van de voorouders, gebruikt door de mannelijke samenleving van de Ngil. De leden ervan waren belast met inwijdingsrituelen en de bestrijding van zwarte magie. Ze kwamen 's nachts gemaskerd naar buiten om delinquenten aan te wijzen. Verder zijn de Byéri, relikwieënkisten, ook beroemd onder de Fang. Zij werden bewaard in de hut van het oudste lid van het dorp, de esa, in een donkere en rokerige hoek, omringd door beschermende beelden. De Byeri gingen uit tijdens de inwijdingsrituelen van de So sociëteit.


Fang Ngil Helmmasker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Rechtvaardigheidsrituelen en Afrikaanse Fang maskers.
Een ribbe omzoomt de oogkassen in het hart van dit masker en loopt door tot aan de rechthoekige, getande mond. De oogleden zijn gearceerd, wat de ernst van de gelaatstrekken accentueert.
Inheemse restauratie aan de bovenzijde met aluminiumfolie.

Dicht hout, geschuurde droge patina. Uitdrogingsscheuren, erosies.
Het uiterlijk van deze maskers bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van voorouders op), midden in de nacht, kan angst veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door mannen in het noordwesten van Gabon, in het zuiden van Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Dit geheime genootschap was verantwoordelijk voor inwijdingen en vocht tegen hekserij. De ngil was een ritueel van zuiverend ...


Zie het blad

390,00

Fang voorouder figuur van de Byeri
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Fang standbeeld

De Afrikaanse kunst met betrekking tot de Byeri-cultus wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die optreden als "bewakers" en de voorouder incarneren.
Deze mannelijke figuur heeft een pruilende mond die gevijlde tanden onthult. Onder gevouwen handen verwijst de navelstreng naar de afstamming. Halfmat zwart patina, ontbreekt. De dozen met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaard door de oudste man van het dorp, de "esa". Bedekt met een standbeeld of een hoofd dat fungeerde als bewaker van de "byeri" dozen, werden ze bewaard in een donkere hoek van de doos, verondersteld om kwade invloeden af ​​te weren. Ze werden ook gebruikt tijdens inwijdingsceremonies voor jongeren die verbonden waren met de So-maatschappij. Tijdens de feestdagen werden ...


Zie het blad

390,00

Hoofd van reliekhouder Betsi Nlo Angokh
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Hoofd Fang

Afrikaanse kunst en begrafenis riten
Een groot hoofd met de holle gezicht kenmerk van de Betsi stijl, met cabochon leerlingen, is bedekt met vlechten accessorized met metalen klokken. Restauraties werden uitgevoerd met behulp van hars en metalen nietjes. Mate knapperige patina.
Shest de Fangs van Kameroen en Gabon, elke familie heeft een "Byeri", of reliekschil doos, waarin de botten van voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaakt door de oudste man in het dorp, de "esa". De relieksch jaren werden bekroond door een standbeeld of een hoofd dat fungeerde als de bewaker van de dozen "byeri". Deze werden bewaard in een donkere hoek van de doos, en waren bedoeld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Ze werden ook gebruikt tijdens de initiatieceremonies van ...

Grote Fang deur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Fang Door

Artistieke producties van de Pahouins in de Afrikaanse kunst van Gabon
Deur en omlijsting, voorzien van een grote handgreep, gebeeldhouwd met friezen met gezichten en figuren van voorouders die herinneren aan het formele aspect van de reliekhouders van de Byeri. Deze symbolische motieven van de Afrikaanse tribale kunst hebben beschermende waarde, aangezien de overledenen volgens het Fang-volk de occulte krachten beheersen. Houten pinnen zetten de panelen vast. De achterzijde van de deur is voorzien van een horizontale balk die voorkomt dat de deur opengaat. De volkeren die bekend staan als de Fang, of "Pahouins", beschreven als veroverende krijgers, vielen met opeenvolgende sprongen, van dorp tot dorp, het uitgestrekte gebied tussen de Sanaga in Kameroen en de Ogooué in Gabon ...


Zie het blad

Verkocht

Fang Ntumu s voorouderfiguur van de Byeri
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Fang

Deze reliekschrijn is bedekt met vlechten die samengevoegd zijn in drie topschelpen, waarbij de horizontale lippen een brede pruillip vormen, en vertoont de kenmerken van de Ntumu-stijl uit de regio's tussen Gabon, Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Matte vette patina, geërodeerde gebieden. Ontbreekt in de voeten.
Onder de Fang van Kameroen en Gabon heeft elke familie een "Byeri", oftewel reliekschrijnkist, waarin de beenderen van de voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaard door de oudste man van het dorp, de "esa". De reliekschrijnkisten werden bekroond door een standbeeld of een hoofd dat fungeerde als bewaker van de "byeri"-kisten. Deze werden in een donkere hoek van de doos bewaard, en waren bedoeld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Ze werden ook ...

Fang Ntumu voorouderfiguur van de Byeri
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Fang standbeeld

Een prognathische kaak met een grote pruillip, gedrongen en afgeronde ledematen die doen denken aan de morfologie van de pasgeborene, dit Afrikaanse beeld illustreert de Ntumu-stijl beeldhouwkunst van de regio's tussen Gabon, Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Glanzend zwart patina, geërodeerde gebieden.
Bij de Fang van Kameroen en Gabon heeft elke familie een "Byeri", of reliekdoos, waarin de beenderen van de voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaard door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop de reliekhouders stond een standbeeld of een hoofd dat als bewaker van de "byeri" diende. Deze werden bewaard in een donkere hoek van de hut, en waren bedoeld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Zij werden ook gebruikt tijdens de inwijdingsceremonies van ...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Fang Byeri standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Fang standbeeld

Dit antropomorfe beeld is de belichaming van een vrouwelijke voorouder. Gedragen door krachtige halfgebogen benen, waarvan de modellering contrasteert met een gereduceerde borstkas, heeft hij ook een groot hoofd, versierd met exorbitante metalen pupillen. Helder patina, erosies.
Bij de Fang van Kameroen en in Gabon heeft elke familie een "Byeri", of reliekdoos, waarin de beenderen van de voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop de reliekhouders stond een standbeeld of een hoofd dat als bewaker van de "byeri" diende. Deze werden bewaard in een donkere hoek van de hut, en waren bedoeld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Zij werden ook gebruikt tijdens de inwijdingsceremonies van jongeren die ...


Zie het blad

390,00

Fang Ngil masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Bedoeld om tovenaars te ontmaskeren, weerspiegelt dit witte kaolienmasker, gebeeldhouwd aan de vooravond van ceremonies, het verlangen om de occulte krachten te intimideren. Vergezeld van woorden, gebaren, dansen en offers, greep hij ook buiten het zicht van leken in tijdens inwijdingen. Fluweelachtig mat patina. Erosies en scheuren.
Het uiterlijk van deze maskers, over het algemeen bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht, kan angst veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door de ngil-mannelijke samenleving die vandaag niet meer bestaat. Dit geheime genootschap was verantwoordelijk voor inwijdingen en vocht tegen hekserij. De ngil was een rite van zuiverend vuur, gesymboliseerd door de gorilla. Hij stond garant voor ...


Zie het blad

Verkocht

Groot masker Fang van Ngil
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Ex Franse Afrikaanse kunst collectie.
Rituelen van gerechtigheid en Afrikaanse maskers Fang. De gelaatstrekken van dit fangmasker worden onderstreept tot aan de gapende, getande mond van de zijdelingse verlenging van een dikke franje van wenkbrauwen. De rode okerkleurige oogleden zijn omzoomd met perforaties voor het gezichtsvermogen, terwijl een groot reliëf de neus vormt. De verschijning van deze maskers bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), in het midden van de nacht, zou schrik kunnen veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door de mannelijke samenleving ngil in het noordwesten van Gabon, het zuiden van Kameroen, en Equatoriaal-Guinea.  Dit geheime genootschap was ...


Zie het blad

Verkocht

Fang Ngil masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Dit met kaolien gebleekte helmmasker, dat aan de vooravond van ceremonies werd gekerfd, was bedoeld om tovenaars te ontmaskeren en weerspiegelt het verlangen om de mysteries van de nacht vast te leggen en tegenstrevers te intimideren. Vergezeld van woorden, gebaren, dansen en offers, werd dit type masker ook gebruikt tijdens inwijdingen buiten het zicht van de profanen. Dof patina, erosie en ontbrekende delen.
Dit type masker werd gebruikt door de Ngil-mannetjesgemeenschap, die vandaag niet meer bestaat. Dit geheime genootschap was belast met inwijdingen en bestreed hekserij. Als borg voor de vrede bepaalde de Ngil ook de seizoenen, de plaats van de dorpen en de voorwaarden voor het gebruik van de landbouwgronden. De dragers van deze maskers, altijd in groten getale, ...


Zie het blad

290,00

Fang relikwie beeld van de Byeri
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Fang standbeeld

Traditionele Pahouin beeldhouwwerken in Afrikaanse kunst uit Gabon
. Achterin hun hutten, in een donkere en vaak rokerige hoek, bewaarden de stamhoofden hun Byéri, de relikwieënkisten en stambeelden die "over hen waakten", zorgvuldig. Het dagelijks leven van de Fang had drie prioriteiten: de sociale identiteit bestendigen, overleven in een vijandige natuurlijke omgeving, een dialoog voeren met de doden om hen weg te houden van de levenden. (Louis Perrois)
De beenderen van de overledenen werden bewaard in kisten met daarop een beeld dat over de relikwieën moest waken, zoals dit mannenbeeld met een lange buste die contrasteert met gedrongen ledematen. Het holle gezicht vertoont een nors pruillipje dat kenmerkend is voor de Fang / Ntumu. De achterste steel werd gebruikt om het ...

Fang Ngontang helmmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

De opmerkelijke Fang-snijders en -smeden in de Afrikaanse kunst .

Dit helmmasker wordt bekroond door elementen die verband houden met traditionele hoofdtooien waartussen hoofden zijn gekerfd, terwijl gezichten elkaar afwisselen op de wanden van het masker. Geometrische patronen zijn uitgesneden, gerangschikt in plastrons onder de gezichten. Schaafwonden en uitdrogingsscheuren.
Deze variant van de Fang-maskers staat bekend als Ngontang (of Ngontanga), "de gestalte van de dochter van de blanke man". Het verscheen voor het eerst in de jaren 1920 en stelt de geesten van de doden voor die op bezoek komen in de vorm van een jonge blanke vrouw uit het hiernamaals. Het werd gebruikt om tovenaars en misbruikers van spirituele krachten op te sporen. Deze maskers worden nu ook ...


Zie het blad

Verkocht

Fang masker met hoorns
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Het was tijdens de initiatie van jonge mensen bij de Fang en Ntumu van Zuid-Kameroen, tijdens de ceremonies van de so of rode antilope, dat dit antropozoomorfe Afrikaanse masker met afneembare hoorns werd tentoongesteld. De blik die gevormd wordt door twee dunne horizontale spleten die schuilgaan onder een vooruitstekend voorhoofd, de grimas van een prognathische mond, het contrast van de kleuren, faalden niet, tijdens de nachtelijke verschijningen van het Fang masker, om een zekere ontroering bij de ingewijden op te wekken. Erosie en houtaantasting zijn nu gestopt. De Fang, vroeger bekend als Pahouin, zijn verdeeld in verschillende ondergroepen in drie landen: Kameroen, Gabon en het vasteland van Equatoriaal-Guinea. Ze jagen voornamelijk, maar beoefenen ook landbouw. Hun sociale ...


Zie het blad

280,00

Groot Fang Ngil masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Een variatie op het Ngil masker, dit Fang gerechtsmasker, met zijn afwisselende rondingen, is zachter dan gewoonlijk, mede dankzij de neus met laag reliëf en de smalle ingesneden mond. De Fang, vroeger bekend als Pahouins, zijn verdeeld in verschillende ondergroepen in drie landen: Kameroen, Gabon en het vasteland van Equatoriaal-Guinea. Ze jagen voornamelijk, maar beoefenen ook landbouw. Hun sociale samenhang is gebaseerd op de Ngil- en So-samenlevingen.De ngil was een zuiverende vuurrite, gesymboliseerd door de gorilla. De dragers van deze maskers, altijd in groten getale, verschenen 's nachts, verlicht door fakkels. Hun tussenkomst was ook verbonden met de gerechtelijke functie door de daders van slechte daden binnen het dorp aan te wijzen.
Droogtescheuren. ...


Zie het blad

Verkocht

Fang Byeri relikwie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Fang standbeeld

Afrikaanse kunst met betrekking tot de Byeri-cultus wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die als "beschermers" optreden en de voorouder belichamen.
Deze aseksuele figuur heeft een prognathische mond die tanden onthult. Onder de gevouwen handen symboliseert de buisvormige groei van de buik de afstamming. Zwarte olieachtige patina, plaatselijk korrelig, scheurtjes. De kisten met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop een standbeeld of een hoofd dat als bewaker van de "byeri" dozen fungeerde, werden ze in een donkere hoek van de hut opgeborgen, verondersteld om kwade invloeden naar iemand anders af te leiden. Zij werden ook gebruikt tijdens de inwijdingsceremonies van jongeren die ...


Zie het blad

Verkocht

Fang Ngil masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Ex-Franse Afrikaanse stammenkunst collectie.
Fang maskers, meestal bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), werden gebruikt in het midden van de nacht, hun verschijning boezemde angst in. Zij werden gebruikt door de mannelijke samenleving ngil die vandaag niet meer bestaat. Dit geheime genootschap was belast met inwijdingen en bestreed hekserij. De ngil bestond uit een zuiverend vuurritueel, gesymboliseerd door de gorilla. Tweekleurig mat en fluweelachtig patina. Schaafwonden. De Fang, vroeger Pahouin genoemd, zijn verdeeld in verschillende ondergroepen in drie landen, Kameroen, Gabon, en het vasteland van Equatoriaal-Guinea. Ze jagen voornamelijk, maar beoefenen ook landbouw. De dragers van deze maskers, altijd in groten getale, ...


Zie het blad

Verkocht

Beeldje Fang
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Fang

De Fang van Kameroen en die van Gabon, zoals de Kota, maken overvloedig gebruik van metaal in beeldhouwwerk.
Semi-gebogen gespierde benen, armen verlengd van de buste, handen rusten aan de ene kant van het gezicht, deze mannelijke figuur van voorouder van de Byeri, met een gezicht versierd met metaal. De lichte mahoniepatina, geolied, wordt versterkt door de aanwezigheid van latten en draad van gehamerd koper met traditionele sieraden en scarfications. Ontbreekt op de achterkant van de hoofdtooi.
Elke familie heeft een "Byeri", of reliekschil doos, waarin de botten van de voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaakt door de oudste man in het dorp, de "esa". De reliekscholken werden overwonnen door een standbeeld of hoofd dat fungeerde als de bewaarder van de ...


Zie het blad

Verkocht

Boulou, Bulu aap standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Boulou aap

Antropozoömorfe voorstellingen in Afrikaanse kunst .
Dit beeldje belichaamt de geest van een grote aap, een orang-oetan. Gevangen in een kleiheuvel, vormen abruszaden en kauri's een decoratief patroon. Korstig oppervlak, rode okerkleuren.
De Boulou, een etnische groep van de Fang, leven in Kameroen, op de grens van Equatoriaal-Guinea, Gabon en Kongo, op een uitgestrekt plateau in het equatoriale woud dicht bij de Bakwele, waarvan de gewoonten en gebruiken vergelijkbaar zijn. Net als de Fang van Zuid-Kameroen met hun witte maskers van gerechtigheid, gebruikten ook de Boulou het Ngil-ritueel om hekserij en vergiftiging tegen te gaan. Toekomstige ingewijden, na hun integratie in het geheime genootschap, identificeren zich met de Ngi , een felle emblematische gorilla. ...


Zie het blad

Verkocht

Fang masker van Ngil
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Spectaculaire verlenging van het gezicht voor dit Fang masker eindigend in een pruillipje. Het Afrikaanse Fang masker, gebeeldhouwd aan de vooravond van de ceremonies, was bedoeld om de tovenaars te ontmaskeren. Vergezeld van woorden, gebaren, dansen en offers, werd het ook gebruikt tijdens inwijdingen buiten het zicht van het profane. Korrelig oppervlak bedekt met plaatselijk afgeschraapte kaolien. Intacte raffia rand.
Het verschijnen van deze maskers, meestal bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht, kon schrik aanjagen. Dit type masker werd gebruikt door de Ngil-mannetjesgemeenschap die vandaag niet meer bestaat. Dit geheime genootschap was belast met inwijdingen en bestreed hekserij. De ngil was een ritueel van ...


Zie het blad

Verkocht

Byeri Fang Reliquary Voorouder Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Fang standbeeld

Fang standbeelden in Afrikaanse kunst verbonden met de Byeri cultus Dit antropomorfe beeld, bedoeld om in een reliekmand bij de achterste steel te worden geplaatst, heeft een hol gezicht met een prognathische kaak. Het belang van de afstamming wordt gesymboliseerd door de navelstreng en het geslacht. Tweekleurig glanzend patina, scheurtjes en oude restauratie op het bekken. De kisten met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop een standbeeld of een hoofd dat als bewaker van de "byeri" dozen fungeerde, werden ze in een donkere hoek van de hut opgeborgen, verondersteld om kwade invloeden naar iemand anders af te leiden. Er werden ook monsters genomen van de figuren voor therapeutische doeleinden. Zij werden ook gebruikt ...

Fang Ngil masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Fang masker

Afrikaanse kunst en tribale maskers in verband met rechtvaardigheid
. Een concaaf gezicht met daarboven een platte kap met een gereduceerde kuif onderscheidt dit Fang masker. Groeven verdelen het bovenste voorhoofd. Satijnachtig patina. Schaafwonden. Het verschijnen van deze maskers, bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht, kon angst inboezemen. Dit soort masker werd gebruikt door de mannelijke ngil samenleving die vandaag niet meer bestaat. De ngil was een zuiverend vuurritueel, gesymboliseerd door de gorilla.
Kleine ongelukjes en schaafwonden, lichte scheurtjes.

De dragers van deze maskers, altijd in groten getale, verschenen 's nachts, verlicht door fakkels. Hun tussenkomst hield ook verband met de ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100