Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Kongo:




Kongo Nkishi Yombe ritueel figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yombe standbeeld

Inheems beeldje dat vooraf is ingewijd door de priester nganga en waarvan de buikholte rituele elementen bevat in de vorm van doornige takken. De lading of bilongo is inderdaad samengesteld uit verschillende ingrediënten uit de natuurlijke omgeving: klei, rood houtpoeder tukula , witte klei pembe... maar mogelijk van menselijke fragmenten zoals tanden, nagels of zelfs haar.
Deze bezwerende fetisj, gezeten op een schildpad die wijsheid, voorzichtigheid en een lang leven symboliseert, werd verondersteld tegenspoed tegen te gaan.
De hoofdtooi is kenmerkend voor de Beembe en Yombe beelden, andere stammen van de Kongo groep.
Bij de Kongo was de specialist, nganga genaamd, verantwoordelijk voor rituelen door een spirituele kracht te activeren met een nkondi ...

Kongo Nkisi fetisjbeeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kongo Fetisj

Bij de Kongo voerden de nganga rituelen uit door een spirituele kracht te activeren met een nkondi (pl. nkissi). De term nkisi werd later gebruikt om te verwijzen naar begrippen als "heilig" of "goddelijk". De meest invloedrijke categorie van "minkisi kongo" bestond uit instrumenten om de regionale stamhoofden te helpen bij de handhaving van de wet. Een metalen voorwerp werd aan een houten figuur gespijkerd zodra een beslissing was genomen, waarbij elke spijker een bepaald geval opriep: ruzies, echtscheiding, conflicten tussen gemeenschappen... De nkondi wilde er zo voor zorgen dat de overeenkomst die het conflict moest beslechten goed werd toegepast, en dat de individuen de gevolgen van hun gedrag vreesden. Zijn verschijning verpersoonlijkte dus de kracht die daar verbleef. Vanaf de ...


Zie het blad


Verkocht aan 180,00 € 144,00 ( -20,0 %) Zoek een soortgelijk object

Bronzen Kongo beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Congo

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunst.
Deze kleine antropomorfe sculptuur, gemaakt van brons, neemt in miniatuur de canons van de Kongo beeldhouwkunst, met name de grafbeelden inyongo of mintadi van neder-Zaïre, die werden gemaakt van steen en vertegenwoordigde verschillende thema's dankzij personages bevroren in verschillende houdingen. Deze figuren vormen de vitale belichaming van een geest of voorouder. 
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de groep Kôngo , onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor-, koper- en slavenhandel. Op dezelfde manier, overtuigingen en tradities, produceerden ze een beeldhouwen met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun wereldbeeld. De ...


Zie het blad

Verkocht

Kongo Yombe Pfemba beeldje
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo beeldje

Deze vrouwelijke beeltenis is een gebeeldhouwde figuur van de Kongo en belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur.
Het kind belichaamt de matrilineaire overdracht van macht.
De mond onthult traditioneel gevijlde tanden, de ogen lijken exorbitant, wat het vermogen van de voorouder benadrukt om occulte dingen te onderscheiden.
Het gebruik van dit soort houtsnijwerk is niet goed bekend. Zij vormden echter vaak het gebeeldhouwde motief op de top van de wandelstokken van de opperhoofden. Licht bruin patina. Scheuren en schaafwonden.
Een clan van de Kongo groep, de Yombe zijn gevestigd aan de West-Afrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke moederschappen. Bij de Kongo ...


Zie het blad

150,00

Sundi klein masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Sundi masker

De Afrikaanse maskers naturalistisch van de Kongo clans.

Volgens de bronnen zouden deze maskers toebehoren aan wichelaars of werden ze gedragen tijdens begrafenisrituelen.
Dit exemplaar, omlijst met delicate oortjes, waarvan er een beschadigd is, valt op door de sereniteit en harmonie van zijn gelaatstrekken.
Een gevlekt hoofddeksel bedekt het gezicht met een rand van raffia op de onderste contouren.
Okerpatina met resten van witte pigmenten.

Hoogte op voet: 27 cm.
De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde ...


Zie het blad

340,00  272,00

Kongo masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo masker

Dit Afrikaanse masker werd gebruikt door de nganga, priester-devin. Een bemiddelend masker, ook aanwezig in inwijdingsprocessen, werd ook gebruikt door de fetisjist tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd zou het kunnen worden gebruikt om individuen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap zouden kunnen verstoren.
Mooie patina van gebruik satijn, polychrome accenten.
In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk zich onder leiding van hun koning Ne Kongo in een regio op het kruispunt van de huidige DRC, Angola en Gabon. Twee eeuwen later kwamen de Portugezen in contact met de Kongo en bekeerden hun koning tot het christendom. Hoewel monarchaal, had het Kongo politieke systeem een democratisch aspect omdat de koning daadwerkelijk aan het hoofd ...


Zie het blad

390,00  312,00

Kongo Yombe beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yombe beeldje

De Solongo-culturen van Angola en Yombe werden grotendeels beïnvloed door het Kongo-koninkrijk, waaraan zij naturalistische beeldhouwwerken en religieuze rituelen ontleenden, met name door het gebruik van gebeeldhouwde nkondo nkisi fetisjen. Deze fijn gedetailleerde vrouwenfiguur, die een waardige hoofdtooi draagt, een symbool van de mythische voorouder die waarschijnlijk in verband wordt gebracht met vruchtbaarheidscultussen, is knielend afgebeeld. Littekens op haar buste. Deze sneden, gemaakt met naalden, messen en scheermessen, werden vervolgens bedekt met houtskool of as om het genezingsproces te versnellen en opvallende patronen te vormen. Satijnachtig patina. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk zich onder leiding van hun koning Ne Kongo in een regio op het kruispunt van ...


Zie het blad

Verkocht

Kongo crucifix Nkangi Kiditu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Crucifix Kongo

Collectie traditionele Afrikaanse kunst Frans.
Bij de Kongo-opperhoofden aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw stond het kruisbeeld als een symbool van machtsautoriteit onder de regalia van de opperhoofden. Een ceremonie bij de investituur van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, in een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu ontving. Dit machtsinsigne, dat geïnspireerd is op oude christelijke kruisbeelden die in de 16e eeuw door de Portugezen werden ingevoerd, zou ook een therapeutische functie kunnen hebben gehad en werd, behalve voor diverse andere doeleinden, ook gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het voorwerp werd overgoten met olie of palmwijn. Hoogte op voet: 29 cm.

Moederschapsfiguur Pfemba Kongo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo Moederschap

Tribaal beeldhouwwerk van de Kongo, vrouwelijke beeltenis, gekruist zittend, een kind steunend. Zij belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur, zoals blijkt uit de ruitvormige littekens op de buste. De Yombe versierden inderdaad hun textiel, matten en lendendoeken, met dit soort ruitvormige motieven in verband met spreekwoorden die arbeid en sociale eenheid verheerlijken. De open mond toont traditioneel gevijlde tanden. Dit type figuur sierde ook de top van prestige stokken, mwala . Zwart satijn patina. De Yombe behoren tot de Kongo groep en zijn gevestigd aan de Westafrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Kongo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke moederschappen. Bij de Kongo nam de nganga de leiding over de rituelen door een spirituele ...


Zie het blad

Verkocht

Kruisbeeld Kongo Nkangi kiditu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kruisbeeld Kongo

Onder de Kongo aan het einde van de 19e en vroege 20e eeuw, het kruisbeeld was een symbool van autoriteit onder de regalia chieffaux. Een ceremonie bij de inauguratie van de chef vereiste de toekomstige leider om in de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, tijdens een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu te herbenis. Deze badge van macht, geïnspireerd door oude christelijke kruisbeelden geïmporteerd door de Portugezen in de 16e eeuw, kan ook een therapeutische functie hebben, en, naast verschillende toepassingen, worden gebrand tijdens begrafenisceremonies waarin het object werd onderworpen aan libations van olie of palmwijn. Het kruis zou geen specifiek motief zijn voor de christelijke wereld, de Kongo gezien het feit dat de vier takken verwijzen naar de cyclus van het menselijk ...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Beeldje Nkisi Solongo of Sundi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Beeldje Congo

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Naakt vertegenwoordigd om de tegengestelde krachten te intimideren, hoofd weggedraaid, dit tribale beeldje gewijd door de priester nganga, heeft een magische lading op de buik in een glazen holte. Het amalgaam of bilongo bestond uit verschillende ingrediënten uit de natuurlijke omgeving, waaronder rode klei, rood houtpoeder tukula, witte klei pembe, maar mogelijk menselijke fragmenten zoals tanden, nagels, haar. Deze fetisj van samenzwering moest de gezondheid, welvaart, vijanden van de houder beïnvloeden. De uitgeholde orbitale holtes zijn ook verzegeld met glas. De mond gapt. Duidelijke patina met een satijnachtige toets. Desication crack, base erosies.
Chez de Kongo, de specialist genaamd nganga, was verantwoordelijk voor de rituelen ...

Figure de U+0022colonU+0022 Kongo
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Colon

Mannelijk cijfer dat in een naïeve stijl, in dubbele puntkleding wordt gebeeldhouwd. Gladde patina licht geschad.
De Vili, de Eri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de groep Kôngo , geleid door koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en slaven. Evenzo produceerden ze overtuigingen en tradities een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar met betrekking tot hun wereldbeeld. Aanwezig langs de Gabonese kust, de Vili brak weg van het Kongo-koninkrijk in de 16e eeuw en het Loango-koninkrijk werd een machtige staat. Nu verstedelijkt voor het grootste deel, echter, ze nog steeds traditionele associaties, afhankelijk van de cultus van voorouders zoals de Mbouiti of de Bieri. De tovenaars ...


Zie het blad

280,00  224,00

Kongo Yombe of Vili Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo Masker

Dit Afrikaanse masker, met naturalistische trekken, werd gebruikt door de nganga, priester-devin. De beeldhouwer heeft de botstructuur van een gezicht met prominente jukbeenderen benadrukt. Het masker van de bemiddelaar, dat ook aanwezig was in de inwijdingsprocessen, werd ook gebruikt door de fetisjist tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd zou het kunnen worden gebruikt om personen te identificeren die door hun daden de harmonie van de gemeenschap zouden kunnen verstoren. Licht bruin patina, oker residu. Hoogte op voet (inclusief de hoofdtooi): 68 cm. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk zich onder leiding van hun koning Ne Kongo in een regio op het kruispunt van de grenzen tussen de huidige DRC, Angola en Gabon. Twee eeuwen later kwamen de Portugezen in contact met de ...


Zie het blad

Verkocht

Kongo Nkisi Fetish Hond
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kongo Nkisi Fetish Hond

Kongo fetisjen zijn beroemd in de Afrikaanse kunst.

Het is een tweekoppige hond waarvan de ogen zijn bedekt met stukjes glas. Het lichaam dat de twee hoofden scheidt is bedekt met spijkers in het midden waarvan we de holte kunnen zien bewoond door de magische lading. De Kongo gebruiken dit soort objecten om te proberen een probleem op te lossen en de persoon die het heeft veroorzaakt te intimideren of af te weren.

"Deze sculpturen, antropomorf of zoomorf, zijn al lang geclassificeerd als wraakzuchtige geesten, maar hun functie is veel ambivalenter. Het is wanneer de nganga de prestatie van de beeldhouwer voltooit door de nagels in de nkonde te duwen, dat hij zijn magische lading verwerft. Haar optreden is geen geheim, haar missie is integendeel openbaar. Zodra het ...


Zie het blad


Verkocht aan 220,00 Zoek een soortgelijk object

Vrouwelijk cijfer Kongo Nkisi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld van Kongo

Onder de Kongo, de nganga uitgevoerd rituelen door het activeren van een spirituele kracht met een nkondi (pl. nkissi). De term nkisi werd toen gebruikt om de begrippen "heilig" of "goddelijk" aan te duiden. De meest invloedrijke categorie van "minkisi kongo" bestond uit instrumenten om de regionale leiders te helpen bij de handhaving van de wet. Een metalen voorwerp werd aan een houten figuur genageld zodra een beslissing werd genomen, waarbij elke spijker een bepaald geval oproept: partijen in een geschil, een echtscheiding, conflicten tussen gemeenschappen, enz. Zijn verschijning verpersoonlijkt dus de kracht die daar aanwezig was. Vanaf het begin van de tweede helft van de 20e eeuw werden nertsenkondi strategisch geplaatst langs de kusten van het koninkrijk Loango om zich te ...


Zie het blad

Verkocht

Kongo standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kongo standbeeld

Ex-verzameling Belgische Afrikaanse kunst.
Dit Afrikaanse Kongo beeld vertoont een aspect dat zou kunnen worden toegeschreven aan de Solongo van Angola, zijn ovale gezicht onthult wijd open ogen en gefixeerd, wat "het voorrecht is van een oudere. Inderdaad, alleen mensen van middelbare leeftijd kunnen ons met zo'n aandrang aanstaren om ons op problemen of zonderlingen te attenderen." Uitgerust met de attributen van een jager, rust zij haar machete op een miniatuurfiguur, een gebonden vijand. Tussen haar voeten rust een afgehakt hoofd, een symbool van macht en krijgerswaarde. Zij is gekleed in een gewaad van raffia en canvas gevlochten koorden. Glad en satijnachtig patina bedekt met okerpoeder. De tovenaars nganga , beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en ...


Zie het blad

Verkocht

Moederschapfiguur Yombe Pfemba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Yombe

Tribal sculptuur van de Kongo , deze vrouwelijke beeltenis zittend in een kleermaker belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur, blijkt uit de oranje littekens van de rug. Het kind op zijn schoot belichaamt de matrilineale overdracht van macht. De Yombe versierden hun textiel, matten en lendendoeken, met diamanten in relatie tot spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijken. De mond onthult tanden traditioneel gevoerd, de ogen zijn geglazuurd, onderstrepen het vermogen van de voorouder om occulte dingen te onderscheiden. Roodachtig gelakt patina.
Clan van de Kongo groep, de Yombe gevestigd aan de westkust van Afrika, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijk moederschap.
Shach de Kongo, nganga was ...


Zie het blad

Verkocht

Fétiche Kongo Nkondi Nkisi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Standbeeld van Kongo

Kongo Afrikaanse tribale kunstsculpturen worden geïllustreerd door verschillende expressieve houdingen. Het tegenovergestelde gebaar weerspiegelt een oorlogszuchtige en agressieve houding, bevestigd door de aanwezigheid van meerdere spijkers en messen met apotropaïsche maar ook beledigende doelen. De fysionomie van de figuur versterkt de bedreigende uitdrukking. De elementen bilongo die dit beeld extra bevoegdheden geven, worden in de buikholte geplaatst die door een spiegel wordt geblokkeerd. Satijnpatina, schaafwonden en erosies van de basis voornamelijk.


Zie het blad

Verkocht

Standbeeld van Kongo
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Kongo

Ex-verzameling van Brits-Afrikaanse tribale kunst.
Mannelijke figuur, gebeeldhouwd in naturalistische stijl, gekleed in kolonistenkostuum. Tweekleurig patina. Goede staat. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de groep Kôngo, geleid door de koning Ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Op dezelfde manier produceerden zij een beeldhouwwerk met gecodificeerde gebaren die verband hielden met hun visie op de wereld. Aanwezig langs de Gabonese kust, braken de Vili zich in de 16e eeuw af van het Kongo koninkrijk en werd het Loango koninkrijk een machtige staat. Nu meestal verstedelijkt, integreren zij nog traditionele verenigingen, afhankelijk van de cultus van ...


Zie het blad

490,00  392,00

Moederschapsfiguur Pfemba Kongo
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Congo

Ex-verzameling Italiaanse Afrikaanse tribale kunst.

Tribale sculptuur Kongo voorstellende een vrouw, zittend in kleermakerszit, een kind steunend. Zij belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur. De Yombe versierden hun textiel, matten en lendendoeken met ruitmotieven die verband houden met spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijken, zoals die welke rond haar buste verspreid staan. De mond toont traditioneel gevijlde tanden en de blik wijst op het vermogen van de grootmoeder om het hiernamaals waar te nemen, om verborgen dingen te onderscheiden. Dit type beeldje sierde ook de toppen van prestigieuze wandelstokken, mwala. Goudbruin satijn patina. Scheuren en schaafwonden. Behorend tot de groep Kongo , zijn de Yombe gevestigd aan de ...


Zie het blad

390,00  312,00

Kongo Yombe polychroom masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Yombe Masker

Ex-collectie Britse Afrikaanse kunst.
Dit Afrikaanse masker was het voorrecht van de nganga, priester-devin. Zijn mediamieke gaven, die de Kongo aan het innemen van hallucinogene stoffen meenden te danken te hebben, komen aan het licht door de glazige blik op zijn zwarte pupillen. Dit type masker heette ngobudi in verwijzing naar iets angstaanjagends, afschrikwekkend. Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig in inwijdingsprocessen, werden door fetisjisten gebruikt tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden zij ook gebruikt om personen te identificeren die door hun daden de harmonie van de gemeenschap konden verstoren. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk zich onder leiding van hun koning Ne Kongo in een regio op het kruispunt van de grenzen tussen wat nu de DRC, Angola en ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73 Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100