Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Kongo:




Kongo Yombe Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo Masker

Dit Afrikaanse masker was het voorrecht van de nganga, de priester-vinnaar. Zijn mediumnische capaciteiten, die de Kongo dacht te begunstigen dankzij de inname van hallucinogene stoffen, worden onthuld door de blik op de uitgeholde leerlingen. Dit soort maskers werden ngobudi genoemd in verband met iets angstaanjagend, terroriserends. Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig in initiatiefprocessen, werden door fetisjisten gebruikt tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden ze ook gebruikt om personen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap konden verstoren. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk zich onder leiding van hun koning Ne Kongo in een regio op het kruispunt van de grenzen tussen wat nu de DRC, Angola en Gabon is. Twee eeuwen later kwamen de ...


Zie het blad

260,00

Klein Kongo Yombe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo Masker

Een panage van de nganga, de konko priester van Kongo, dit Afrikaanse masker van kleine omvang en realistisch type neemt kongo karakters, zoals de blik op de doorboorde leerling. De psychische vermogens, die de Kongo dachten dat ze bevorderd door het nemen van hallucinogene stoffen, worden onthuld door de brede ogen blik. Dit soort maskers werden ngobudi genoemd verwijzend naar een verschrikkelijk, angstaanjagend iets. Deze bemiddelende maskers, ook aanwezig in initiatieprocessen, werden gebruikt door fetisjisten tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden ze ook gebruikt om individuen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap konden verstoren.
Oranje bruine patina, schaafwonden. Kleine resten van rode pigmenten op de ogen en mond. Uitstekende staat. ...


Zie het blad

260,00

Vrouwelijk cijfer Kongo Yombe Phemba
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Phemba

Ex-Duitse Afrikaanse kunstcollectie.

De Solongo-culturen van Angola en Yombé werden grotendeels beïnvloed door het koninkrijk Kongo, waaraan zij naturalistische beeld- en religieuze riten ontleenden, met name door nkondo nkisi gesneden fetisjen.
Deze fijn gedetailleerde vrouwenfiguur, die de hoofdtooi van een hoogwaardigheidsbekleder draagt, een symbool van de mythische voorouder die waarschijnlijk geassocieerd wordt met vruchtbaarheidsculturen, wordt geknield afgebeeld in een houding van respect of smeekbede. De littekens zijn verspreid over haar borstkas. Deze sneden, gemaakt met naalden, messen en scheermessen, werden vervolgens bedekt met houtskool of as om de genezing te versnellen en prominente patronen te vormen. Schaafwonden. Matte patina. In de 13e eeuw ...

Beeldje Pfemba Congo Yombe
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Beeldje Pfemba

Een gebeeldhouwde miniatuur van de Kongo , deze vrouwelijke beeltenis belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur, blijkt uit de littekens van de buste. Het kind binnen belichaamt de matrilineal transmissie van macht. De Yombe sierden hun textiel, matten en lendendoekjes, met diamanten in relatie tot spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijken. De mond onthult traditioneel gevoerde tanden, de ogen lijken exorbitant, onderstrepen het vermogen van de voorouder om occulte dingen te onderscheiden. Het gebruik van dit type sculptuur blijft onbekend. Ze waren echter een frequente vorm van het patroon gesneden aan de bovenkant van de stokken van de hoofden. Donkerbruin patina, okerresten. Fissures.br /Clan van de Kongo groep, de Yombe gevestigd aan de westkust van ...


Zie het blad

180,00

Figuur de l Etat Nkondo Nkisi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kongo Fetish

Fetisjen van macht in Afrikaanse kunst Kongo
onder de Kongo, de Nganga se opgeladen rituelen door het activeren van een spirituele kracht met een Nkisi (pl. minkisi ). De term Nkisi f t vervolgens gebruikt om te verwijzen naar de concepten van "sacred" of "divin". De meest invloedrijke categorie van U.S. minkisi Kongo " bestond uit instrumenten om regionale leiders te helpen de wet te handhaven. Een metalen voorwerp werd genageld aan een houten figuur zodra een beslissing werd genomen, elke nagel die een bepaald geval oproept: geschillen tussen partijen, scheiding, conflicten tussen gemeenschappen...
de Nkondi wilde ervoor zorgen dat de overeenkomst om het conflict te beslechten naar behoren ten uitvoer werd gelegd en dat individuen de gevolgen van hun gedrag ...


Zie het blad


Verkocht aan 490,00 Zoek een soortgelijk object

Kongo Yombe Pfemba beeldje
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo beeldje

Deze vrouwelijke beeltenis is een gebeeldhouwde figuur van de Kongo en belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur.
Het kind belichaamt de matrilineaire overdracht van macht.
De mond onthult traditioneel gevijlde tanden, de ogen lijken exorbitant, wat het vermogen van de voorouder benadrukt om occulte dingen te onderscheiden.
Het gebruik van dit soort houtsnijwerk is niet goed bekend. Zij vormden echter vaak het gebeeldhouwde motief op de top van de wandelstokken van de opperhoofden. Licht bruin patina. Scheuren en schaafwonden.
Een clan van de Kongo groep, de Yombe zijn gevestigd aan de West-Afrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke moederschappen. Bij de Kongo ...


Zie het blad

110,00

Kakongo Nkisi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kakongo fetisj

De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden zij een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar dat verband hield met hun wereldbeeld. De Kakongo zijn samengesteld uit Bakongo stammen van de linkeroever van de Zaïre Rivier. De toverdokters nganga , beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en bemiddeling naar de God genaamd Nzambi door middel van gewijde figuren. Daartoe worden individuele beschermfiguren nkisis, ter bescherming tegen hekserij en verschillende plagen, gemaakt en door de nganga geladen met alle ...


Zie het blad

290,00

Bronzen Kongo beeldje
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Beeldje Congo

Deze kleine antropomorfe sculptuur, van kisi type, neemt in miniatuur de canons van de Kongo beeldhouwwerk, en in het bijzonder de grafstandbeelden inyongo of mintadi van neder-Zaïre, die werden gemaakt van steen. Deze figuren vormen de vitale belichaming van een geest of voorouder. Wordt geleverd met plexi basis.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de groep Kôngo , onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor-, koper- en slavenhandel. Op dezelfde manier, overtuigingen en tradities, produceerden ze een beeldhouwen met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun wereldbeeld. De tovenaars nganga, beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en bemiddeling naar de God ...


Zie het blad

245,00

Kongo Phemba moederschap
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld van Congo

Een deelgroep van de Kongo , de Yombe , gebaseerd op de westkust van Afrika, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola, worden gekenmerkt door een beeldhouwwerken waarin verschillende figuren van het moederschap in overvloed: ronde hoofd jurken of puntige, mond open op slanke tanden, soms beglaasde blik waarin de leerlingen duidelijk zichtbaar zijn, personages knielende, staande, zittend. Reliëf scarificaties sieren de buste van de beeltenissen, zoals de buste van deze Phemba standbeeld. Deze sneden, gemaakt met behulp van naalden, messen en scheermesjes, werden vervolgens besproeid met steenkool of as om de genezing te versnellen. De moeder zit in een pak op een ronde basis, een baby op haar schoot. De kenmerkende elementen van de Kongo zijn de cheffal Cap "mpu", het ...


Zie het blad

190,00

Bronzen Kongo beeldje
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Beeldje Congo

Deze kleine antropomorfe sculptuur, gemaakt van brons, neemt in miniatuur de canons van de Kongo beeldhouwwerk, en in het bijzonder de grafbeelden inyongo of mintadi van neder-Zaïre, die werden gemaakt van steen en vertegenwoordigde verschillende thema's dankzij personages bevroren in verschillende houdingen. Deze figuren vormen de vitale belichaming van een geest of voorouder. 
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de groep Kôngo , onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor-, koper- en slavenhandel. Op dezelfde manier, overtuigingen en tradities, produceerden ze een beeldhouwen met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun wereldbeeld. De tovenaars nganga, beide genezers, ...


Zie het blad

245,00

Kongo Nkishi Yombe ritueel figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yombe standbeeld

Inheems beeldje dat vooraf is ingewijd door de priester nganga en waarvan de buikholte rituele elementen bevat in de vorm van doornige takken. De lading of bilongo is inderdaad samengesteld uit verschillende ingrediënten uit de natuurlijke omgeving: klei, rood houtpoeder tukula , witte klei pembe... maar mogelijk van menselijke fragmenten zoals tanden, nagels of zelfs haar.
Deze bezwerende fetisj, gezeten op een schildpad die wijsheid, voorzichtigheid en een lang leven symboliseert, werd verondersteld tegenspoed tegen te gaan.
De hoofdtooi is kenmerkend voor de Beembe en Yombe beelden, andere stammen van de Kongo groep.
Bij de Kongo was de specialist, nganga genaamd, verantwoordelijk voor rituelen door een spirituele kracht te activeren met een nkondi ...

Sundi klein masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Sundi masker

De Afrikaanse maskers naturalistisch van de Kongo clans.

Volgens de bronnen zouden deze maskers toebehoren aan wichelaars of werden ze gedragen tijdens begrafenisrituelen.
Dit exemplaar, omlijst met delicate oortjes, waarvan er een beschadigd is, valt op door de sereniteit en harmonie van zijn gelaatstrekken.
Een gevlekt hoofddeksel bedekt het gezicht met een rand van raffia op de onderste contouren.
Okerpatina met resten van witte pigmenten.

Hoogte op voet: 27 cm.
De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde ...


Zie het blad

Verkocht

Kongo Nkisi fetisjbeeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kongo Fetisj

Bij de Kongo voerden de nganga rituelen uit door een spirituele kracht te activeren met een nkondi (pl. nkissi). De term nkisi werd later gebruikt om te verwijzen naar begrippen als "heilig" of "goddelijk". De meest invloedrijke categorie van "minkisi kongo" bestond uit instrumenten om de regionale stamhoofden te helpen bij de handhaving van de wet. Een metalen voorwerp werd aan een houten figuur gespijkerd zodra een beslissing was genomen, waarbij elke spijker een bepaald geval opriep: ruzies, echtscheiding, conflicten tussen gemeenschappen... De nkondi wilde er zo voor zorgen dat de overeenkomst die het conflict moest beslechten goed werd toegepast, en dat de individuen de gevolgen van hun gedrag vreesden. Zijn verschijning verpersoonlijkte dus de kracht die daar verbleef. Vanaf de ...


Zie het blad


Verkocht aan 180,00 Zoek een soortgelijk object

Bronzen Kongo beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Congo

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunst.
Deze kleine antropomorfe sculptuur, gemaakt van brons, neemt in miniatuur de canons van de Kongo beeldhouwkunst, met name de grafbeelden inyongo of mintadi van neder-Zaïre, die werden gemaakt van steen en vertegenwoordigde verschillende thema's dankzij personages bevroren in verschillende houdingen. Deze figuren vormen de vitale belichaming van een geest of voorouder. 
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de groep Kôngo , onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor-, koper- en slavenhandel. Op dezelfde manier, overtuigingen en tradities, produceerden ze een beeldhouwen met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun wereldbeeld. De ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Kongo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kongo masker

Dit Afrikaanse masker werd gebruikt door de nganga, priester-devin. Een bemiddelend masker, ook aanwezig in inwijdingsprocessen, werd ook gebruikt door de fetisjist tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd zou het kunnen worden gebruikt om individuen te identificeren die door hun acties de harmonie van de gemeenschap zouden kunnen verstoren.
Mooie patina van gebruik satijn, polychrome accenten.
In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk zich onder leiding van hun koning Ne Kongo in een regio op het kruispunt van de huidige DRC, Angola en Gabon. Twee eeuwen later kwamen de Portugezen in contact met de Kongo en bekeerden hun koning tot het christendom. Hoewel monarchaal, had het Kongo politieke systeem een democratisch aspect omdat de koning daadwerkelijk aan het hoofd ...


Zie het blad

390,00

Kongo Yombe beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yombe beeldje

De Solongo-culturen van Angola en Yombe werden grotendeels beïnvloed door het Kongo-koninkrijk, waaraan zij naturalistische beeldhouwwerken en religieuze rituelen ontleenden, met name door het gebruik van gebeeldhouwde nkondo nkisi fetisjen. Deze fijn gedetailleerde vrouwenfiguur, die een waardige hoofdtooi draagt, een symbool van de mythische voorouder die waarschijnlijk in verband wordt gebracht met vruchtbaarheidscultussen, is knielend afgebeeld. Littekens op haar buste. Deze sneden, gemaakt met naalden, messen en scheermessen, werden vervolgens bedekt met houtskool of as om het genezingsproces te versnellen en opvallende patronen te vormen. Satijnachtig patina. In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk zich onder leiding van hun koning Ne Kongo in een regio op het kruispunt van ...


Zie het blad

Verkocht

Kongo crucifix Nkangi Kiditu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Crucifix Kongo

Collectie traditionele Afrikaanse kunst Frans.
Bij de Kongo-opperhoofden aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw stond het kruisbeeld als een symbool van machtsautoriteit onder de regalia van de opperhoofden. Een ceremonie bij de investituur van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, in een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu ontving. Dit machtsinsigne, dat geïnspireerd is op oude christelijke kruisbeelden die in de 16e eeuw door de Portugezen werden ingevoerd, zou ook een therapeutische functie kunnen hebben gehad en werd, behalve voor diverse andere doeleinden, ook gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het voorwerp werd overgoten met olie of palmwijn. Hoogte op voet: 29 cm.

Kongo Nkisi Fetisj
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kongo beeldje

br>
Macht fetisjen in Afrikaanse kunst. Naturalistische menselijke figuur, knielend afgebeeld. Het hoofd is kenmerkend voor de Solongo van Angola, de laatste die de Kongo clans bevoorraadt. De glazige blik van de speldenknoppen is wijd open, wat "het voorrecht is van een ouderling. Inderdaad, alleen mensen van rijpe leeftijd kunnen ons met zo'n aandrang aanstaren om ons op problemen of blunders te wijzen." ("Het Kongo-gebaar")
Geplaatst op de buik, in glazen holten bedekt met een harsachtige massa, vormen de ingrediënten de magische lading. Van de Kongo wordt gezegd dat metalen accessoires hun kracht versterken.

In het Kongo-koninkrijk voerden de nganga rituelen uit door een spirituele kracht te activeren met een nkondi (pl. nkissi). De term nkisi werd later ...


Zie het blad

Verkocht

Moederschapsfiguur Pfemba Kongo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo Moederschap

Tribaal beeldhouwwerk van de Kongo, vrouwelijke beeltenis, gekruist zittend, een kind steunend. Zij belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur, zoals blijkt uit de ruitvormige littekens op de buste. De Yombe versierden inderdaad hun textiel, matten en lendendoeken, met dit soort ruitvormige motieven in verband met spreekwoorden die arbeid en sociale eenheid verheerlijken. De open mond toont traditioneel gevijlde tanden. Dit type figuur sierde ook de top van prestige stokken, mwala . Zwart satijn patina. De Yombe behoren tot de Kongo groep en zijn gevestigd aan de Westafrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Kongo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke moederschappen. Bij de Kongo nam de nganga de leiding over de rituelen door een spirituele ...


Zie het blad

Verkocht

Kruisbeeld Kongo Nkangi kiditu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kruisbeeld Kongo

Onder de Kongo aan het einde van de 19e en vroege 20e eeuw, het kruisbeeld was een symbool van autoriteit onder de regalia chieffaux. Een ceremonie bij de inauguratie van de chef vereiste de toekomstige leider om in de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, tijdens een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu te herbenis. Deze badge van macht, geïnspireerd door oude christelijke kruisbeelden geïmporteerd door de Portugezen in de 16e eeuw, kan ook een therapeutische functie hebben, en, naast verschillende toepassingen, worden gebrand tijdens begrafenisceremonies waarin het object werd onderworpen aan libations van olie of palmwijn. Het kruis zou geen specifiek motief zijn voor de christelijke wereld, de Kongo gezien het feit dat de vier takken verwijzen naar de cyclus van het menselijk ...

Beeldje Nkisi Solongo of Sundi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Beeldje Congo

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Naakt vertegenwoordigd om de tegengestelde krachten te intimideren, hoofd weggedraaid, dit tribale beeldje gewijd door de priester nganga, heeft een magische lading op de buik in een glazen holte. Het amalgaam of bilongo bestond uit verschillende ingrediënten uit de natuurlijke omgeving, waaronder rode klei, rood houtpoeder tukula, witte klei pembe, maar mogelijk menselijke fragmenten zoals tanden, nagels, haar. Deze fetisj van samenzwering moest de gezondheid, welvaart, vijanden van de houder beïnvloeden. De uitgeholde orbitale holtes zijn ook verzegeld met glas. De mond gapt. Duidelijke patina met een satijnachtige toets. Desication crack, base erosies.
Chez de Kongo, de specialist genaamd nganga, was verantwoordelijk voor de rituelen ...





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100