Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Kuba:




Kuba Vliegenvanger
Afrikaanse kunst > Vliegenmepper, staf van macht, koninklijke scepter > Kuba Vliegenvanger

De Shoowa vestigden zich in het Kuba koninkrijk en namen geleidelijk enkele van diens tradities over. De Shoowa, die georganiseerd zijn in een matrilineaire samenleving, zijn vooral bekwame wevers, vermaard om hun raffia-textiel dat zij uitvoeren naar naburige groepen. Maar het zijn ook pottenbakkers en graveurs. De Kuba en de stammen tussen de rivieren Sankuru en Kasai, met inbegrip van de Bushoong en de Dengese die eveneens tot de Mongo groep behoren, staan bekend om de verfijning van prestige-objecten die voor de hogere rangen van hun samenleving werden vervaardigd. Het Kuba koninkrijk werd in de 16e eeuw gesticht door de Bushoong, die nog steeds door een koning worden geregeerd. Het is de meest vruchtbare groep in West-Kasaï. Rituele ceremonies waren nog steeds een gelegenheid om ...


Zie het blad

180,00

Cephalomorphic cup Kuba Lele
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba cup

Deze met geometrische motieven versierde cefalomorfe kom behoort tot de prestige-objecten van de Kuba-groepen en heeft een handvat. Satijnachtig patina.
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen produceerden inderdaad antropomorfe voorwerpen met verfijnde ontwerpen, waaronder bekers, drinkhoorns en bekers. De Lele zijn gevestigd in het westen van het Kuba koninkrijk, aan de samenvloeiing van de Kasai en de Bashilele rivieren. Interculturele uitwisselingen tussen de Bushoong van het Kuba-gebied en de Lele hebben de toeschrijving van bepaalde voorwerpen bemoeilijkt, aangezien beide groepen dezelfde iconografie gebruiken, bestaande uit gezichten met uitgebreide kapsels en ...


Zie het blad

140,00

Ngeende Kuba antropomorfe beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Ngeende Beker

Ex-Duitse Afrikaanse kunst collectie.
Voor de hoogwaardigheidsbekleders van de Kuba-groepen werden verschillende vormen van palmwijnkommen gesneden, waarvan de versiering de kwaliteiten van hun eigenaars moest verheerlijken. De wijn werd tweemaal per dag gewonnen uit voor dit doel aangeplante raffiapalmbomen en per kopje verkocht. Glanzend zwart-bruin patina.
Onder de clans kuba , produceerden de Ngeende een overvloed aan prestigieuze beeldhouwwerken, soms bestemd voor naburige groepen. Volgens de overlevering kwamen de Ngeende, die zouden afstammen van de mythische voorouder Woot, uit het noorden van de Sankuru-rivier. Na door een Bushoong koning te zijn verslagen, sloten zij zich in de 16e eeuw aan bij het Kuba koninkrijk. Zij produceerden een groot aantal maskers ...

Kete Kuba Nyita masker, Ngita
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Masque Cuba

Songye, Kete en Kuba beïnvloedt mengen op dit Afrikaanse zoom masker geassocieerd met begrafenis rituelen. De hoorns verwijzen naar de vlechten die de notabelen droegen in sommige stammen van Zaïre, waaronder de Kuba. De projectie mond, de schuine parallelle strepen, de metalen toepassingen, zijn onderdeel van de eigenaardigheden van de Songye Kifwebe maskers ("boismasks"). Een afbeelding opgebouwd uit contrasterende geometrische patronen, gecombineerd met een Mnemonic gecodeerd systeem, siert het oppervlak van het masker. Gelokaliseerde schaafwonden en dessication scheuren zijn duidelijk. Restauraties op de hoorns. De Kete, opgericht tussen de Luba en Songye, vermengd met de Kuba en Tschokwe en ontlenen hun levensonderhoud aan de jacht, de netvisserij en de landbouw. Hun matrilineale ...


Zie het blad

180,00

Ikul Kuba mes
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba mes

Een mannelijk attribuut, het Ikula ("van vrede") mes is geen wapen maar een statussymbool. Bovendien was dit symbool van autoriteit slechts licht geslepen. De Kuba smeden zijn wellicht geïnspireerd door de messen van Benin, waarvan de vorm vergelijkbaar is, ingevoerd door de Nederlanders. Het is naar aanleiding van een koninklijk decreet dat de houten messen verschenen, omdat de koning ijzer verbood op de nachten van de volle maan. Het lemmet wordt gekruist door een platte rib, en fijne parallelle lijnen vormen een lintvormig patroon, dat de rondingen van het mes volgt. Het handvat is gemaakt van hout, de decoratieve gravures zijn bijzonder verfijnd. Verscheidene stammen vormen de Kuba groep, gevestigd tussen de Sankuru en de Kasaï rivieren: Bushoong, Ngeendé, Binji, Wongo, Kété, ...


Zie het blad

250,00

Etoffe Kuba Ntcak Nsueha Bushoong
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Textiel, Kuba fluweel, Ncak nsueha Bushoong > Etoffe Kuba

Prestigieuze stoffen onder Kuba's Afrikaanse kunstobjecten.
Geproduceerd in Zaïre door de Shoowa, Bashoowa, voornamelijk, subgroep Kuba, bestaan deze stoffen die ware schilderijen van primitieve kunst vormen, uit een textielbasis in raffia. De gevormde geometrische patronen verwijzen naar de lichaamsverkleuring van de etnische groep of naar de decoraties van de sculpturen. Deze verfijnde stoffen waren bedoeld om aan het koninklijk hof te worden gebruikt, hetzij als zetel, hetzij als bekleding, om het prestige ervan te vergroten. In veel gevallen namen ze de waarde van het geld op zich, of volgden ze ook hun eigenaars in het graf door het lichaam van de overledene te bedekken. Het was koning Shamba Bolongongo die naar verluidt de techniek van het weven in het Kuba-land in ...

Ndop Kuba beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kuba beeldje

De belichaming van de koning in Afrikaanse Kuba kunst beeldhouwkunst. De koning, die voor zijn onderdanen van goddelijke oorsprong is, wordt afgebeeld zittend in kleermakerszit op het koninklijk platform, niet in staat om de grond aan te raken. Dit beeld, dat als magisch wordt beschouwd, is gesneden uit termietenbestendig hout. Symbolen ibol geassocieerd met zijn heerschappij, identificeren hem gewoonlijk. Als hoofd van zowel het koninkrijk als de Bushoong chieftaincy, "nyim", werden hem bovennatuurlijke gaven toegeschreven, afkomstig van tovenarij of de voorouders. Hij was dus verantwoordelijk voor het overleven van zijn onderdanen, of dat nu was door oogsten, regen of de geboorte van kinderen. Deze magische eigenschappen waren echter niet erfelijk. Licht grijsbruin patina, ...


Zie het blad

150,00

Shoowa Kuba geweven paneel van Kasai
Afrikaanse kunst > Textiel, Kuba fluweel, Ncak nsueha Bushoong > Velours Kuba

Afrikaanse kunst en de verfijning van het Kuba-weven.
Deze stoffen, die ware schilderijen van primitieve kunst vormen, worden in Zaïre vervaardigd door de Shoowa, Bashoowa, subgroep Kuba , en zijn gemaakt van een basis van raffia-textiel waarop de draden vlak zijn doorgesneden, zodat een fluweelachtig effect ontstaat dat wordt geaccentueerd door de contrasten in tint. De gevormde geometrische patronen stellen de littekens op het lichaam van de etnische groep voor of de versieringen van de beeldhouwwerken. Deze verfijnde stoffen waren bestemd om aan het koninklijk hof te worden gebruikt, hetzij als zetel, hetzij als bekleding, om het prestige te verhogen. In vele gevallen namen zij de waarde van geld aan, of volgden zij hun eigenaars in het graf door het lichaam van de ...

Ngeende Isheen Imalu Kuba Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kuba masker

Dit Kuba masker van een krijger, niet behorend tot de koninklijke maskers, genaamd Ishyeen imaalu en ook Pwoom itok , behoorde tot het babende genootschap.
. Hij heeft exorbitante kegelvormige pupillen, afgezet met hoorns die verwijzen naar de hoofdtooien van krijgers. Polychrome patronen wisselen elkaar af op het satijnen oppervlak.
Lichte spaanders in het patina.
Men geloofde dat de natuurgeesten, de ngesh , tijdens de dansen werden belichaamd in Kuba-maskers. De voetafdrukken van de dansers werden vervolgens uitgewist om de vrouwen die zich in de danszone waagden niet te "kwetsen". Het masker verscheen aan de overzijde tijdens inwijdingsceremonies, soms bij de begrafenissen van notabelen. Het Kuba-koninkrijk werd in de 16e eeuw gesticht door de belangrijkste ...


Zie het blad

380,00

Kuba Gevlochten Doos
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba mand

Ronde doos van mandenmakerswerk, met een in elkaar grijpend deksel. In het dichte, uitgebreide weefwerk zijn bepaalde geometrische patronen verwerkt die ontleend zijn aan de scarificatie, ook te zien op shoowa raffia textiel. De binnenrand van het deksel ontbreekt. De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten, gemaakt voor de hogere rangen van hun samenleving. De Lele leven in het westen van het Kuba koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van Kuba land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven.
De uiterst georganiseerde en hiërarchische Kuba-maatschappij had als middelpunt een koning of nyim die de inspiratiebron vormde voor de beeldhouwkunst van de etnische groep.

Bron: Kuba, ed. ...


Zie het blad

150,00

Kuba vrouwenfiguur
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kuba beeldje

Uitgehouwen figuur die in verband wordt gebracht met mannelijke inwijdingsrituelen. De geknielde vrouw heeft geometrische insnijdingen die de traditionele littekens van de groep voorstellen. Het gedetailleerde gezicht, kunstig gemodelleerd, is kenmerkend voor Kuba-producties. Zwart geolied patina. De uiterst georganiseerde en hiërarchische Kuba-maatschappij plaatste in haar midden een koning of nyim die de inspiratiebron vormde voor de beeldhouwkunst van de etnische groep.
Deze werd beschouwd als van goddelijke oorsprong. Als hoofd van het koninkrijk en van de Bushoong chieftaincy, werden hem bovennatuurlijke deugden toegeschreven die voortkwamen uit tovenarij of de voorouders. Hij was dus verantwoordelijk voor het overleven van zijn onderdanen, of dat nu was door de oogsten, ...


Zie het blad

180,00

Vrouwelijke figuur Shoowa Bushoong
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Shoowa beeldje

Dit shoowa beeldje is een naturalistische figuur van een knielende vrouw die een vat vasthoudt. Een zeer delicaat werk dat symmetrische en harmonieuze verhoudingen combineert. Glad, glanzend, zwart-bruin patina. De Shoowa vestigden zich in het Kuba koninkrijk en namen geleidelijk bepaalde tradities over. De Shoowa, die georganiseerd zijn in een matrilineaire samenleving, zijn vooral bekwame wevers, vermaard om hun raffia-textiel dat zij uitvoeren naar naburige groepen. Maar het zijn ook pottenbakkers en graveurs.
De Kuba en de stammen die tussen de rivieren Sankuru en Kasai wonen, waaronder de Bushoong en de Dengese, die ook tot de Mongo groep behoren, staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten die voor leden van de hogere rangen van hun samenleving worden gemaakt. Het ...


Zie het blad

240,00

Laket Kuba hoofdtooi
Afrikaanse kunst > Hoofddeksels en hoeden, hoofdversieringen > Kuba hoofdtooi

Dit type hoofdtooi wordt bij bepaalde gelegenheden gedragen door Kuba notabelen om hun rijkdom en prestige te benadrukken. Dit hoofdornament wordt gekenmerkt door een bijzonder zorgvuldige vervaardiging.
Een gevlochten keppel van natuurlijke vezels is over het textiel gespannen, dat geheel gevuld is met kaurischelpen, harmonieus aangebracht, waardoor een dicht en regelmatig netwerk ontstaat dat bovenaan eindigt in een boeket. Deze schelpen, oorspronkelijk een ruilmiddel dat door Hausa-kooplieden uit de Indische Oceaan werd ingevoerd, zijn een symbool van vruchtbaarheid en overvloed.
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen vervaardigden inderdaad antropomorfe ...


Zie het blad

180,00

Kasai s Shoowa geweven paneel
Afrikaanse kunst > Textiel, Kuba fluweel, Ncak nsueha Bushoong > Velours Cuba

Belgische Afrikaanse tribale kunstcollectie.
Afrikaanse kunst en de verfijning van Kuba weven.
Products to Zaïre van de Shoowa, Bashoowa, een subgroep Kuba , deze stoffen vormen echte schilderijen van de eerste kunst, bestaan uit een textiel basis in raffia waarop draden worden gesneden tot de rand, het vormen van een fluwelen effect geaccentueerd door de contrasten van de toon. De geometrische patronen gevormd vertegenwoordigen het lichaam scarifications van de etnische groep of de decoraties van de sculpturen. Deze verfijnde stoffen waren bedoeld om te worden gebruikt op het koninklijk hof, als een stoel of deksel, om het prestige te vergroten. In veel gevallen namen ze de waarde van geld, of ze volgden ook hun eigenaren in het graf door het bedekken van het lichaam van de ...


Zie het blad

120,00

Kuba/ Ngeende Bwoom helmmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kuba masker

De Afrikaanse primitieve kunsten bij "het volk van de bliksem".
Het volumineuze koninklijke masker Bwoom, bij de Ngeende ook wel Bongo genoemd, vertegenwoordigt de pygmee, de gewone man bijgenaamd Twa. Verondersteld blind, een kralen lint verbergt zijn ogen. Dierenhuid en raffiadoek worden over de uitgeholde bovenkant van het hoofd gespannen. Volgens Joseph Cornet werd dit masker ingevoerd tijdens de regeerperiode van een Kuba-koning, de Nyim, die gek werd nadat hij de nakomelingen van zijn voorganger had laten vermoorden. Afgeschuurde matte patina. Het Kuba koninkrijk werd in de 16e eeuw gesticht door de Bushoong die nu nog steeds door een koning worden geregeerd. Meer dan twintig soorten stammaskers worden gebruikt bij de Kuba, of "mensen van de bliksem", met betekenissen en ...


Zie het blad

Verkocht

Gesneden beker Kuba Lele
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Lele beker

Deze met geometrische motieven versierde cefalomorfe beker behoort tot de prestigieuze voorwerpen van de Kuba-groepen en heeft een handvat. Glanzend patina. Beschadigde bovenste contouren. Uitdroging scheur.
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen produceerden inderdaad antropomorfe voorwerpen met verfijnde ontwerpen, waaronder bekers, drinkhoorns en bekers. De Lele zijn gevestigd in het westen van het Kuba koninkrijk, aan de samenvloeiing van de Kasai en de Bashilele rivieren. Interculturele uitwisselingen tussen de Bushoong van het Kuba-gebied en de Lele hebben de toeschrijving van bepaalde voorwerpen bemoeilijkt, aangezien beide groepen dezelfde iconografie ...


Zie het blad

180,00

Bwoom Kuba/Ngeende masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bongo masker

Afrikaanse primitieve kunsten bij "het volk van de bliksem."
Het volumineuze koninklijke masker Bwoom, bij de Ngeende ook wel Bongo genoemd, vertegenwoordigt de pygmee, de gewone man bijgenaamd Twa. Verondersteld blind, wordt hij voorgesteld zonder oogballen. Dierenhuid en raffiadoek worden over de bovenkant van het hoofd gespannen, dat wordt uitgehold. Volgens Joseph Cornet werd dit masker ingevoerd tijdens de regeerperiode van een Kuba-koning, de Nyim, die gek werd nadat hij de nakomelingen van zijn voorganger had laten vermoorden. Afgeschuurde matte patina. Het Kuba koninkrijk werd in de 16e eeuw gesticht door de Bushoong die nu nog steeds door een koning worden geregeerd. Bij de Kuba of "mensen van de bliksem" worden meer dan twintig soorten stammaskers gebruikt, met ...


Zie het blad

Verkocht

Masque Kuba / Nkutshu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kuba masker

Inductie en begrafenisrituelen in Afrikaanse kunst
Er worden meer dan twintig soorten maskers gebruikt onder de Kuba, met betekenissen en functies die variëren van de ene groep tot de andere. Rituele ceremonies waren de gelegenheid om decoratieve kunsten en maskers te tonen, om de geest van de overledene te eren of om de koning te eren.
Drie soorten maskers zijn in verband gebracht met dansen die in het koninklijk paleis plaatsvinden: de eerste, Moshambwooy genaamd, vertegenwoordigt Woot, de stichter van Bushoong, de held van de cultuur. De tweede, bekend als Nady Amwaash (Ngaady Un Mwash), incarneert de vrouw/zus van Woot, een personage dat zou zijn geïntroduceerd om meer belang te hechten aan de rol van de vrouw. Het derde masker heet Bwoom. Als personage is Bwoom op ...


Zie het blad

Verkocht

Kuba masker van ziekte
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kuba masker

Dit masker, dat een zieke, een slachtoffer van hekserij of verlamming moet voorstellen, heeft karakteristieke vervormde trekken.
Korrelig mat patina.
Men geloofde dat de natuurgeesten, de ngesh , tijdens de dansen werden belichaamd in Kuba-maskers. De voetafdrukken van de danseressen werden vervolgens uitgewist om de vrouwen die zich in de danszone waagden niet te "kwetsen".
Het Kuba-koninkrijk werd in de 16e eeuw gesticht door de belangrijkste Bushoong-stam, die nu nog steeds door een koning wordt geregeerd, en waarvan de hoofdstad Nshyeeng of Mushenge was. Bij de Kuba of "mensen van de bliksem" worden meer dan twintig soorten stammaskers gebruikt, met betekenissen en functies die van groep tot groep verschillen. Rituele ceremonies waren een gelegenheid ...


Zie het blad

160,00

Ndop Kuba beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ndop Kuba beeldje

De belichaming van de koning in Afrikaanse Kuba kunst beeldhouwkunst. De koning, die voor zijn onderdanen van goddelijke oorsprong is, wordt afgebeeld zittend in kleermakerszit op het koninklijk platform, niet in staat om de grond aan te raken. Dit beeld, dat als magisch wordt beschouwd, is gesneden uit termietenbestendig hout. Symbolen ibol geassocieerd met zijn heerschappij, identificeren hem gewoonlijk. Als hoofd van zowel het koninkrijk als de Bushoong chieftaincy, "nyim", werden hem bovennatuurlijke gaven toegeschreven, afkomstig van tovenarij of de voorouders. Hij was dus verantwoordelijk voor het overleven van zijn onderdanen, of dat nu was door oogsten, regen of de geboorte van kinderen. Deze magische eigenschappen waren echter niet erfelijk. Mahonie rood patina. ...


Zie het blad

Verkocht

Kuba Beker
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kuba Beker

Overvloed aan decoratief houtsnijwerk in Afrikaanse Kuba-kunst.
De zijkanten van de beker zijn versierd met een brede fries imbolo bestaande uit in elkaar gevlochten geometrische patronen ontleend aan de scarificatie, ook herhaald op shoowa raffia textiel. Er werden verschillende vormen van bekers gesneden waarvan de versiering de kwaliteiten van hun eigenaars moest verheerlijken. Satijnachtig patina.
De uiterst georganiseerde en hiërarchische Kuba-maatschappij plaatste in haar midden een koning of nyim die de inspiratiebron vormde voor de beeldhouwkunst van de etnische groep.
Deze werd beschouwd als van goddelijke oorsprong. Als hoofd van het koninkrijk en van de Bushoong chieftaincy, werden hem bovennatuurlijke deugden toegeschreven die voortkwamen uit ...


Zie het blad

150,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100