Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Lega:

Onder de Lega organiseerde de Bwami-vereniging, die zowel voor mannen als vrouwen openstond, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westoever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, leven zij in op zichzelf staande dorpen, omgeven door palissaden, meestal op heuveltoppen. De rol van opperhoofd, kindi, wordt vervuld door de oudste man van de clan, die de hoogste rang moet hebben. Net als bij andere woudstammen jagen de mannen en ontginnen het land, terwijl de vrouwen cassave verbouwen.


Bwami Lega initatie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

Dit Afrikaanse beeldje "iginga" van de Lega, voor didactische doeleinden, stelt een figuur voor met de handen samen voor de borst, gedragen door gereduceerde, gekartelde benen met ronde, digitate voeten. Het gezicht is als de maskers die de groep heeft gemaakt.
Goudbruin gearceerd patina, scheurtjes en kaolineresten op het hoofd.
Bij de Lega leidde de leraar van het inwijdingsgenootschap Bwami de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes waren uitgestald, en het was door nauwkeurige observatie dat de aspirant-ingewijde de min of meer complexe betekenis van deze metaforen moest raden, waarbij de laatste grotendeels betrekking hadden op spreekwoorden en gezegden. Zij die het voorwerp niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, kostbare ceremoniën ...


Zie het blad

Verkocht

Lega Lukwakongo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Gebleekt kaolien gezicht, uitstekende amandeloogleden in holle oogkassen, smalle mond geplaatst in het einde van de kin, make-up van de traditionele canons van deze Afrikaanse lega masker. Dit stammenmasker wees op het stadium dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving die uit verschillende rangen bestaat, en die werd vergezeld door de vrouwen wier echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van de ngandu. Satijnbruine patina, helder kaolienresidu.
Hoog op een basis: 44 cm. Binnen de Lea, de Bwami samenleving, open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociaal en politiek leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba ...


Zie het blad

65,00

Lega Iginga beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

De inheemse kunst van de Lega, Balega, of zelfs Warega, onderscheidt zich door haar inwijdingsbeeldjes, ook van ivoor, waarvan sommige in een mand werden bewaard voor de hoogstgeplaatste Bwami van verschillende gemeenschappen.
Dit type tribale kunst beeldje Iginga ( Maginga in het meervoud), was het eigendom van de hooggeplaatste leden van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toeliet , en het sociale leven regelde . Deze organisatie was onderverdeeld in inwijdingsstadia, waarvan het hoogste het Kindi was.
De beeldjes werden gebruikt bij de inwijding van de aspiranten. Elk is een voorstelling met een bepaalde vorm en betekenis, waaruit altijd een moraal of een dogma wordt afgeleid. De bijzonderheid van de Lega, in tegenstelling tot andere ...


Zie het blad

190,00

Lega Bwami masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Masker voor een ovaal gezicht, waarbij de hartvormige banen een asymmetrische uitstraling hebben. Resterende korsten van kaolien. Gouden patina. Dit houtsnijwerk gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een leergezelschap bestaande uit verschillende rangen, en met echtgenotes waarvan de echtgenoten het derde niveau hadden bereikt, dat van de ngandu. Hoogte op voet: 29 cm.
Binnen de Lega organiseerde de Bwami, een vereniging die openstond voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Bij rituele ceremonies werden Idumu-maskers aan ingewijden ...


Zie het blad

350,00

Lega Kayamba klein masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Verkleinde versie van dit Afrikaanse Legamasker met hoorns ter identificatie. Satijn patina, residu van kaolien. Deze maskers gaven het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerend genootschap dat uit verschillende rangen bestond, en waaraan echtgenotes deelnamen wier echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van de ngandu. Wordt verkocht met voet. Totale hoogte: 24 cm.

Binnen de Lega organiseerde de Bwami-vereniging, die openstond voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, leven zij in op zichzelf staande dorpen, ...


Zie het blad

280,00

Lega Bwami standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega tsandbeeld

In de Afrikaanse kunst was dit antropomorfe beeld van de Lega, zonder armen, bedoeld voor een ingewijde van de Bwami .
Het maakte deel uit van een set die tijdens de inwijdingen werd gebruikt.
De leraar leidde de lega-aspirant naar een plaats waar Afrikaanse legamaskers en beeldjes waren uitgestald, en het was door zorgvuldige observatie dat de toekomstige ingewijde de meer of minder complexe betekenis van deze voorwerpen moest raden, ware metaforen die grotendeels verwezen naar spreekwoorden en gezegden.
Zij die het voorwerp niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, kostbare ceremoniën ondergaan, en soms zelfs toetreden tot de lagere rang van de Bwami, de kongabulumbu, tegen hoge kosten voor de families. Elk van deze inwijdingen vond plaats ...


Zie het blad

100,00

Lega Iginga Inleidende Beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > De beeldjes van de liga

Een gebeeldhouwde figuur geassocieerd met een spreekwoord of gezegde, waarvan alleen Bwami ingewijden kunnen ontcijferen en begrijpen van de symbolische betekenis. Inventieve, rechthoekige proporties voor dit kleine karakter waarvan het hoofd neemt de kanonnen van Thega maskers. Voeten en handen worden gedigitaliseerd, handen verzameld voor de buste. Mate patina, fluweelachtig, desicit scheuren.
De Afrikaanse kunst van de Lega , Balega, of Warega , onderscheidt zich door zijn initiatie beeldjes, ook gemaakt van ivoor, waarvan sommige werden bewaard in een mand voor de hoogste rangen van de Bwami van verschillende gemeenschappen. Dit soort tribale kunst beeldje Iginga ( Maginga in het meervoud), was het eigendom van de hoge officieren van de Bwami, een geheim genootschap dat mannen ...


Zie het blad

Verkocht

Groot lega Idumu masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Ex-collectie van Belgische Afrikaanse tribale kunst.
Binnen de Lea, de samenleving van de Bwami open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociaal en politiek leven. Er waren tot zeven niveaus van initiatie, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba in de DRC. Ook bekend als Warega, deze individuen leven in zelfstandige dorpen omringd door palisades, meestal op de top van heuvels. De rol van de leider, kindi, wordt gehouden door de oudste man van de clan, die moet de hoogste ranking. Net als in andere bosstammen, mannen jagen en duidelijk terwijl vrouwen groeien cassave. Sociale erkenning en gezag moesten ook individueel worden gewonnen: de chef was zijn selectie verschuldigd aan zijn hart ...


Zie het blad

380,00

Lega Bwami masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Kenmerkend voor de traditionele maskers van de Lega, dit werk gesneden in een plat volume, met de gelaatstrekken naar buiten stekend, gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerend genootschap bestaande uit verschillende rangen, en vergezeld van echtgenotes wier echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van de ngandu.
Lichte patina, korstig residu van kaolien. Kraken.
Hoogte op voet: 46 cm.
Binnen de Lega organiseerde het Bwami genootschap, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westoever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, leven zij in op ...


Zie het blad

Verkocht

Lega/Zimba borstbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega borstbeeld

Afrikaanse kunst onder de Lega
. Onder de vele andere die tijdens de inwijdingen werden gebruikt, behoorde dit Afrikaanse beeld van een hoofd dat op een kegelvormige hals wordt gedragen toe aan een ingewijde van de Bwami.

Licht fluweelachtig patina.
De leraar leidde de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes waren uitgestald, en door aandachtige observatie moest de toekomstige ingewijde de min of meer complexe betekenis raden van de metaforen die door de beeldjes werden opgeroepen, waarbij de laatste grotendeels verwezen naar spreekwoorden en gezegden. Degenen die het voorwerp niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, kostbare ceremoniën ondergaan, en soms zelfs toetreden tot de lagere rang van de Bwami, de kongabulumbu , tegen ...


Zie het blad

125,00

Beeldje Lega Iginga du Bwami
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > De beeldjes van de liga

De tribale kunst van lega, Balega, of Warega, onderscheidt zich door zijn inleidende beeldjes, ook gemaakt van ivoor, waarvan sommige werden bewaard in een mand voor de hoogste rang van bwami uit verschillende gemeenschappen. Dit soort beeldje van tribale kunst Iginga ( Maginga meervoud), was eigendom van de hoge officieren van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toegeeft, en het sociale leven bestuurde. Deze organisatie werd onderverdeeld in initiatiestadia, de hoogste is de Kindi. De beeldjes werden gebruikt als de aspiranten werden inited. Elk is een voorstelling met een bepaalde vorm en betekenis waaruit een moraal of dogma altijd voortkomt. De bijzonderheid van de Lega, in tegenstelling tot andere etnische groepen, is om de kwaliteit van hun rituele objecten ...


Zie het blad

120,00

Lega Lukwakongo masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Een platte vorm waarop de randen strenge lijnen trekken voor dit Afrikaanse Lega-masker. Het werd niet voor het gezicht gedragen, maar op een rek met andere maskers van verschillende grootte geplaatst, bevestigd aan de arm, de nek of met de hand vastgehouden. Dit Afrikaanse Lega-masker vormde een embleem van het kongabulumbu , onderste trap van de Bwami (vergelijkbaar exemplaar in "Trésors d'Afrique" ed. C.De Vries - Brouwers, p.239). Deze lerende maatschappij, bestaande uit verschillende rangen, werd vergezeld door vrouwen waarvan de echtgenoten het derde niveau, dat van ngandu, hadden bereikt. Hoogte op sokkel: 37 cm.


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Iginga Lega van Bwami beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega beeldje

br>In de Afrikaanse kunst was deze armloze antropomorfe Lega sculptuur bedoeld voor een ingewijde van de Bwami . Het was onderdeel van een set die gebruikt werd tijdens de inwijdingen. De leraar leidde de lega-aspirant naar een plaats waar Afrikaanse legamaskers en beeldjes waren uitgestald, en het was door aandachtige observatie dat de toekomstige ingewijde de meer of minder complexe betekenis van deze voorwerpen moest raden, ware metaforen die grotendeels verwezen naar spreekwoorden en gezegden. Zij die het voorwerp niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, kostbare ceremoniën ondergaan, en soms zelfs toetreden tot de lagere rang van de Bwami, de kongabulumbu, tegen hoge kosten voor de families. Elk van deze inwijdingen vond plaats gedurende zeven dagen en omvatte ten ...


Zie het blad

150,00

Beeldje Lega Kakulu ka Mpito
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega standbeelden

Ex-collectie Belgische tribale kunst.
Afrikaanse kunst van Lega, balega, of warega, onderscheidt zich door zijn inleidende beeldjes, ook gemaakt van ivoor, waarvan sommige in een mandje werden gehouden voor de hoogste rang van daarbinnen uit verschillende gemeenschappen. Dit type beeldje Iginga ( Maginga meervoud), was het eigendom van de hooggeplaatste officieren van de Bwami , een geheime Gemeenschap die mannen en hun echtgenotes, en het sociale leven te erkennen. Deze organisatie werd onderverdeeld in initiatie stadia, de hoogste is de Kindi. De beeldjes werden gebruikt toen de aspiranten werden ingeleverd. Elk is een vertegenwoordiging met een bepaalde vorm en betekenis waaruit een moreel of dogma altijd voortvloeit. De bijzonderheid van de Lega, in tegenstelling tot ...


Zie het blad

180,00

Masque League
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Masque League

Een slanke vorm en schone functies voor dit Lega masker dat niet werd gedragen voor het gezicht, maar regelde op een claie met andere maskers van verschillende grootte, bevestigd aan de arm, de nek, of met de hand vastgehouden. De wenkbrauwboog is bezaaid met luiken die zijn geassocieerd met traditionele scarificaties. Een lange Raffia baard begeleidt dit Tribal masker. Heldere patina, korrelige kaolien residu. Dit Afrikaanse Lega masker gaf het podium aan dat de houder binnen het Bwami had bereikt, een leer maatschappij bestaande uit verschillende rangen, en die werden samengevoegd door echtgenotes wier spousehet derde niveau bereikte, dat van de ngandu . Masker met baard: 44 Cmbinnen de Lega, de vereniging van de Bwami open voor mannen en vrouwen, georganiseerde sociale en politieke ...


Zie het blad

100,00

Bwami Lega Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega Masker

Dit masker wordt gebruikt tijdens de initiatierituelen van de Bwami samenleving. Het staat open voor mannen en vrouwen. De passage van een rang wees op de aanwinst van een bepaalde individuele wijsheid en moraal. Donkerbruin patina geschuurd. Kaolin residu.
Bij de Lea, de samenleving van de Bwami open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociaal en politiek leven. Er waren tot zeven niveaus van initiatie, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba in de DRC. Ook bekend als Warega, deze individuen leven in zelfstandige dorpen omringd door palisades, meestal op de top van heuvels. De rol van de leider, kindi, wordt gehouden door de oudste man van de clan, die moet de hoogste ranking. Net als in ...


Zie het blad

100,00

Lega masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Belgische Afrikaanse stammenkunst collectie.
De primitieve Lega-beeldhouwwerken in de Afrikaanse kunst . Dit tamelijk platte masker, doorkruist met diepe strepen, was niet bedoeld om te dragen, maar om te hanteren tijdens rituelen. Het toont amandelvormige oogleden omrand met kaolien.

Hoogte met voet: 38cm.

Het centrum draagt korrelige resten van witte klei. Dit Afrikaanse masker Lega gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerend genootschap bestaande uit verschillende rangen, en waaraan echtgenotes deelnamen van wie de echtgenoten het derde niveau hadden bereikt, dat van de ngandu .
Totale hoogte op voet: 26 cm
Binnen de Lega organiseerde het Bwami genootschap, open voor mannen en vrouwen, het ...


Zie het blad

320,00

Lega/Songola masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

De primitieve Lega-beeldhouwwerken in de Afrikaanse kunst. Dit masker, dat niet bestemd was om te worden gedragen maar om tijdens rituelen te worden gehanteerd, heeft een vlakke structuur waarop cirkelvormige openingen de ogen en de mond aanduiden. Het patina bestaat uit korrelige resten van witte klei. Dit Afrikaanse masker Lega gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerend genootschap bestaande uit verschillende rangen, en waaraan vrouwen deelnamen van wie de echtgenoten het derde niveau hadden bereikt, dat van de ngandu .
Totale hoogte op voet: 41 cm
Binnen de Lega organiseerde het Bwami genootschap, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na ...


Zie het blad

280,00

Lega Sakimatwematwe standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega standbeeld

Afrikaanse lega-kunst en inwijdingsmedia Sakimatwematwe (meerkoppig).
Verwant aan een spreekwoord uit Lega, begiftigd met twee of meer hoofden, zou dit beeld altijd de noodzaak illustreren van een holistische kijk op gebeurtenissen, en dus de voorzichtigheid, wijsheid en onpartijdigheid die daaruit zouden moeten voortvloeien.(Biebuyck 1973) Dit gebeeldhouwde voorwerp, dat toebehoorde aan een ingewijde van de Bwami, naast de vele andere die tijdens de inwijdingen werden gebruikt, heeft de vorm van een centrale boomstam die door benen wordt gedragen. Groepen gezichten zijn in tegengestelde richting op elkaar geplaatst. Deze zijn gericht op de vier kardinale punten. De onderwijzer leidde de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes waren uitgestald, en door nauwkeurige ...


Zie het blad

280,00

Lega Lukwakongo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Masker van verkleind formaat met regelmatige trekken en klassieke lega soberheid. Dit type masker werd niet voor het gezicht gedragen, maar op een rek geplaatst met andere maskers van verschillende grootte, bevestigd aan de arm, de nek, of in de hand gehouden. Het leergezelschap van de Bwami, bestaande uit verschillende rangen, werd aangevuld door de echtgenotes wier echtgenoten het derde niveau hadden bereikt, dat van de ngandu . Hoogte op voet: 32 cm.
Binnen de Lega organiseerde het Bwami genootschap, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westoever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, leven ...


Zie het blad

240,00

Lega masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Klein, ovaal, plat masker met een lichte patina met overgebleven kaolien inlegwerk.
Dit gebeeldhouwde werk gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerend genootschap dat uit verschillende rangen bestond, en waaraan echtgenotes deelnamen van wie de echtgenoten het derde niveau hadden bereikt, dat van de ngandu.
Hoogte op voet: 35 cm.
Binnen de Lega organiseerde de Bwami vereniging, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westoever van de Lualaba-rivier in de DRC. Bij rituele ceremonies werden Idumu-maskers aan ingewijden gepresenteerd, geplaatst op een hek en ...


Zie het blad

240,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100