Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Pende:

De westelijke Pende leven op de oevers van de Kwilu-rivier, terwijl de oostelijke Pende zich hebben gevestigd op de oevers van de Kasai-rivier onder Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur.


Masque heaume Pende Kipoko
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende Masker

Het Kipoko masker (ook Mukishi wa Mutsue of Mbundju genoemd) is een dorpsmasker van de Oostelijke Pende en niet van mannelijke associatie. Het is een masker van een opperhoofd dat geassocieerd wordt met vreugde en dankzegging. Het wordt verder gebruikt om inwijdingsceremonies af te sluiten: elke jonge ingewijde moet een voedselitem inslikken dat op de cirkelvormige kinriem van Kipoko is geplaatst terwijl hij het bij de oren vasthoudt.("Pende", Strother) Tweekleurig satijn patina.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale ...


Zie het blad

Verkocht

Pende Nsembu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende Masker

Misvorming in tribale kunst.
De Pende Mbangu "ziekte" maskers illustreren, door hun misvormde gelaatstrekken, de patiënt in epileptische aanval of het resultaat van een gezichtsverlamming veroorzaakt door hekserij rituelen. In veel inheemse culturen wordt epilepsie echter gezien als een goddelijk zegel op een individu dat in staat is op deze manier met de geestelijke wereld te communiceren. De danser die dit komische masker draagt, draagt een hoed gemaakt van veren gifuatu van parelhoen, coucal of touraco, of de lumbandu , een kroon van bladeren. Hij is ook vaak uitgerust met een bult op de rug, waardoor het gehandicapte uiterlijk van het personage wordt overdreven. Een muts, bestaande uit een met raffia afgezette lijst van vlechtwerk, bedekt het gezicht, dat zelf met ...


Zie het blad

Verkocht

Mbangu Pende tweekoppig standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Pende standbeeld

cDeze figuur toont twee hoofden met gezichten die kenmerkend zijn voor het "ziekte"-masker Pende Mbangu . De laatste verwijst naar de patiënt in epileptische aanval of het resultaat van gezichtsverlamming veroorzaakt door hekserij rituelen. In veel inheemse culturen zou epilepsie echter worden gezien als een goddelijk zegel op een persoon die op deze manier met de geestenwereld kan communiceren.
De danser die dit komische masker draagt, draagt een hoed gemaakt van veren gifuatu van parelhoen, coucal of touraco, of de lumbandu , een kroon van bladeren. Hij is ook vaak uitgerust met een bult op de rug, waardoor het invalide uiterlijk van het personage wordt overdreven. Een hoed van vlechtwerk, afgezet met raffia, bedekt het gezicht, dat zelf gevoerd is met stof. Polychroom ...


Zie het blad

390,00

Pende Gitenga Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende Masker

Dit platte, ronde Afrikaanse masker, met een gezicht in het midden, is versierd met een vlechtwerkrand en veren. Het werd Gitenga genoemd en werd op het gezicht gehouden door het gevlochten raffianet dat aan de achterste contouren was bevestigd. Het is een politiemasker uit het besnijdeniskamp, dat de zon voorstelt bij zonsopgang en zonsondergang. Léon de Sousberghe heeft twee soorten maskers geïdentificeerd, de minganji gemaakt van plantaardige vezels, geassocieerd met de mannelijke samenleving en de mbuya houten maskers in het algemeen, verbonden met het dorp, met enkele uitzonderingen echter.
Hoogte op voet: 47 cm.
De Pende leven op de oevers van de Kwilu. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu zijn ingeprent in hun ...


Zie het blad

Momenteel niet beschikbaar

Pende Mbuya Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende Mbuya Masker

Ex collectie Belgische Afrikaanse kunst.

De Afrikaanse Mbuya maskers worden gedragen door jonge mannen tijdens de initiatie en besnijdenis riten die deel uitmaken van de Mukanda. De hoofdtooi hier is versierd met gezouten haar. De gelaatstrekken zijn hangend en vrij hoekig.
Een dikke raffia baard begeleidt de kamer.

De Pende onderscheidt zich over het algemeen van het Oosten (Kasai) of het Westen (Kwilu). Er is een grote verscheidenheid aan Pende beelden en maskers (ten minste zestig) vaak antropomorfe maar soms ook zoömorfisch.


Zie het blad


Verkocht aan 280,00 Zoek een soortgelijk object

Pende beeldjes
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Pendé

Deze figuur van Afrikaanse kunst toont een danser uit de maskerade pende Minganji du Zaire, gekleed in zijn volle kostuum in raffia's oogst. Leon de Sousberghe identificeerde twee soorten maskers, de minganji geassocieerd met de mannelijke samenleving en mbuya maskers met betrekking tot het dorp, met enkele uitzonderingen. De marionet, net als de danser, heeft een flexibel en geleed lichaam, gefixeerd op een klein gekraakt voorgebergte.
westerse pende wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de Oosterse zich hebben gevestigd aan de oevers van de rivier de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, MBLA, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, werden gedrukt op hun grote tribale kunst sculptuur. Binnen deze diversiteit de maskers mbuya ...


Zie het blad


Verkocht aan 100,00 Zoek een soortgelijk object

Pende Mbuya masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Dit Afrikaanse inwijdingsmasker, Mbuya , stamt af van de Pende van het Westen, waarvan de Yaka-invloed merkbaar is in de enigszins omgekeerde neusfiguur. De wijd neergeslagen oogleden wijzen op de Pende-traditie om niet in het openbaar te staren.
Dit Afrikaanse Pendé masker draagt een hoofdtooi gemaakt van doek en raffia vezels.
Totale hoogte op voet: 42 cm.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salampasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya maskers, realistisch, om de tien jaar geproduceerd, ...


Zie het blad

190,00

Pende Mingangi, Minyangi masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Afrikaans masker bekend als minyangi , een kleinere versie van de giphogo , die het recht aangeeft om vergoedingen te ontvangen van ondergeschikte stamhoofden na besnijdenisrituelen. Dit masker werd mettertijd platter om op de deur van de hut van het stamhoofd te passen. De uitsteeksels aan de bovenkant zijn geen hoorns, maar symboliseren de wapens van het opperhoofd. Mat polychroom patina. Een beetje vermist. De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de realistische Mbuya-maskers, ...


Zie het blad

Verkocht

Pende beeldje van Kasai
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Pende standbeeld

br>
Vrouwfiguur gebeeldhouwd in naturalistische stijl, met de beroemde halfgesloten vrouwelijke blik, "zanze" genoemd. Naakt afgebeeld, met haar handen op haar borst, neemt zij een geconcentreerde uitdrukking aan. Deze beelden maakten meestal deel uit van een vruchtbaarheidscultus en werden bewaard in een kamer in het huis van het stamhoofd.
Medium bruin satijn patina. De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de realistische Mbuya maskers, die om de tien jaar worden ...


Zie het blad

340,00

Pendemasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pendemasker

Regelmatige kenmerken voor dit naturalistische Masker van Pende met sobere keloïde motieven op de wangen. Symmetrie en zachtheid zijn inderdaad ongebruikelijk voor een Pende masker gekoppeld aan de ceremonies van de mukanda. Medium bruin patina, gedeeltelijk geschuurd. Een wollige kap bedekt het achterste deel.
De seed wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de zich vestigden aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, werden bedrukt op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit de maskers Mbuya, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, hebben een feestelijke functie, en belichamen verschillende personages, waaronder de chef-kok, de waarzegger en zijn vrouw, de ...


Zie het blad

Verkocht

Pende Mbangu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende Masker

Misvorming in Afrikaanse tribale kunst .
De "ziekte"-maskers Pende Mbangu illustreren, door hun misvormde gelaatstrekken, de patiënt in epileptische aanval of het resultaat van gezichtsverlamming veroorzaakt door hekserij-rituelen. In veel inheemse culturen wordt epilepsie echter gezien als een goddelijk zegel op een individu dat in staat is op deze manier met de geestelijke wereld te communiceren. De danser die dit komische masker draagt, draagt een hoed gemaakt van veren gifuatu van parelhoen, coucal of touraco, of de lumbandu , een kroon van bladeren. Hij is ook vaak uitgerust met een bult op de rug, waardoor het invalide uiterlijk van het personage wordt overdreven. Een hoed van vlechtwerk, afgezet met raffia, bedekt het gezicht, dat zelf gevoerd is met stof. Matte patina. ...


Zie het blad

Verkocht

Masker Pende Giwoyo, Kiwoyo, Muyombo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende Masker

Dit Afrikaanse masker, dat bij de oostelijke Pende Kiwoyo en bij de centrale Pende Giwoyo werd genoemd, werd met een kinband verlengd en als muts over een zachte hoed gedragen. De meeste maskers van de Pende du Centre, gebeeldhouwd door de dansers, werden schuin op het voorhoofd gedragen, om in profiel te worden bekeken. Oorspronkelijk werd dit masker geassocieerd met de overledene die op zijn bed lag en werd het geassocieerd met begrafenisrituelen. Tegenwoordig wordt het gebruikt in vredige en feestelijke ceremonies. De Westelijke Pende Westelijke wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de Oostelijke Pende Oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en ...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Pende masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

De Pende maakten gebruik van een zeer breed scala aan traditionele regionale maskers. Dit voorbeeld is een variant van de giphogo of zijn gereduceerde model minyangi . Het driehoekige gezicht, bezield door onopvallende oren, wordt gespleten door lange oogleden, onderstreept door arceringen in de vorm van littekens. Mat zwart patina. Hoogte op voet: 34 cm. De westelijke Pende leven op de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke Pende zich hebben gevestigd op de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya-maskers , realistisch, om de tien jaar geproduceerd, een feestelijke ...


Zie het blad

Verkocht

Pende Mbangu Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pendemasker

De maskers " van de ziekte" Pende Mbangu (misvormde mond) of Bwala-Bwala , illustreren, door hun verontwaardigde kenmerken, de patiënt in een epileptische aanval of het resultaat van gezichtsverlamming veroorzaakt door hekserij rituelen. De danser die dit komediemasker draagt draagt een verenhoed gifuatu parelhoenders, coucal of touraco, of lumbandu, een kroon van bladeren. Het is ook vaak uitgerust met een bult op de rug, overdrijven van de gehandicapte aspect van het karakter. Dit masker van Pende gevestigd in Upper Kwango onderscheidt zich door zijn gebogen neus en een misvormde mond. Het is ook versterkt met contrasterende kleuren, hier vaag waarneembaar. Het kapsel bestaat uit plantaardige vezels en rauw canvas is gemaakt rond een frame van mandenmakerij. Schaafwonden. De Westelijke ...


Zie het blad

Verkocht

Kipoko pende masker, Mbundju
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pendé masker

De Kipoko (ook bekend als Mukishi wa Mutsue of Mbundju ) is een leider masker geassocieerd met vreugde en dankzegging. Het wordt ook gebruikt om de initiatie ceremonies te sluiten: elke jonge initiëren moet een voedsel dat op de ronde kin van Kipoko riem wordt geplaatst slikken terwijl het door de oren houdt. ("Pende", Strother) De beeldhouwer taxeerde de sensorische organen van het Kipoko masker om de kwaliteiten te herinneren die van de leider worden vereist: het luisteren, bezinning, voorzichtigheid en wijsheid.
onregelmatige oppervlakte, knapperig, fluweelachtig patina. Groene en witte pigmenten op de basis.
westelijke pende leven op de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich aan de oevers van de Kasai rivier stroomafwaarts van Tshikapa hebben gevestigd. ...


Zie het blad


Verkocht aan 180,00 Zoek een soortgelijk object

Vrouwelijk cijfer Kakulungu Pende
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Pende Beeldjes

Ex-verzameling Italiaanse Afrikaanse kunst.

Vrouwfiguur uit de Kangulungu-regio, gebeeldhouwd in een naturalistische stijl, met de beroemde halfgesloten vrouwelijke blik, "zanze". Naakt afgebeeld, de vingers op het borstbeen geklemd, neemt zij een blik van bezinning aan. Deze beelden maakten meestal deel uit van een vruchtbaarheidscultus en werden bewaard in een kamer in het huis van het stamhoofd. Matte rode oker patina. Schaafwonden. De Westelijke Pende leven op de oevers van de Kwilu, terwijl de Oostelijke zich vestigen op de oevers van de Kasaï stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu zijn ingeprent in hun grote beeldhouwwerk van tribale kunst. Binnen deze diversiteit hebben de realistische ...


Zie het blad

140,00

Chokwe/Pende Libatory Cup
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Pende Cup

Deze stok, gebeeldhouwd met een cefalomorf motief, bekroond met een diepe, dikomlijnde kop, maakt deel uit van de figuratieve insignes van het opperhoofd. Dit prestigieuze voorwerp werd gebruikt voor rituele plengoffers tijdens traditionele ceremonies of voor de consumptie van palmwijn. Bruin-zwart satijn patina, gebruikssporen.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de realistische Mbuya-maskers, die om de tien jaar worden geproduceerd, een feestelijke functie en belichamen ...


Zie het blad

280,00

Pende Giphogo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende masker

Een huttenmasker van verkleinde afmetingen, vervaardigd door de Pende van Kasai, het wordt minyangi genoemd. De geometrische vormen zijn verheven met zwart gemaakte details.
Fluweelachtige matte patina. Erosies.
Hoogte op voet: 42 cm.

De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya maskers, realistisch, om de tien jaar geproduceerd, een feestelijke functie , en belichamen verschillende karakters, waaronder het opperhoofd, de wichelroedeloper en zijn vrouw, ...


Zie het blad

150,00

Pende gehoornde masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende Masker

Pende maskers zijn er in een breed scala. Dit masker met een hartvormig gezicht en parallelle rechtlijnige hoorns is afkomstig uit Kasai en is een soort "giphogo" dat tijdens inwijdingen wordt gedragen. De insnijdingen van de contouren, driehoekig en gebleekt, contrasterend met het tweekleurige zwart en donkerrood patina, dragen bij tot het opvallende effect. Plaatselijk geschuurde matte patina.

De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de realistische Mbuya-maskers, die om de ...


Zie het blad

Verkocht

Kishi-Kishi Pende Bapende Maternity
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Pende figuur

De grote vrouwelijke Pende Kishikishi beelden waren neergestreken op het hoogste punt van het dak van de hut van het stamhoofd. Ze waren een ritueel voorwerp dat niet alleen het opperhoofd moest beschermen, maar ook de dorpsgemeenschap. De westelijke Pende leven op de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke Pende zich hebben gevestigd op de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de realistische Mbuya-maskers, die om de tien jaar worden vervaardigd, een feestelijke functie en belichamen verschillende personages, waaronder het opperhoofd, de wichelroedeloper en zijn vrouw, de prostituee, ...





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100