De taps toelopende volumes van haarschelpen, waarvan de uiteinden zich aan weerszijden van het gezicht uitstrekken, vergroten de zachtheid van de gelaatstrekken van dit masker dat een jonge vrouw belichaamt. Afgeschuurde matte patina. Kleine ongelukjes. De witte Afrikaanse maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("tot lood"), waarbij de laatste verspreid is over verschillende inwijdingsniveaus, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het patroon met saurische schubben). Het masker, evocatie van een overleden jonge vrouw, werd tentoongesteld tijdens de dans genaamd Okuyi. De machtige geheime genootschappen, die ...
Zie het blad Okuyi Punu masker
280,00 €
Cross scarifications sieren het gezicht van dit Afrikaanse tribale kunstmasker. De hoofdtooi is gemaakt van een enkele niet-gestreepte schaal, neergestreken als een vizier. Onder het accent van de wenkbrauwen nemen lange gebogen oogleden een horizontale lijn aan op dezelfde manier als de mond. Dit masker met serene gelaatstrekken was bedoeld om een link te leggen met de wereld van geesten en voorouders, aan wie beschermende en heilzame deugden werden toegeschreven. Gladde patina. Okuyi-maskers werden tentoongesteld tijdens rituelen met een zeer oude oorsprong, waarbij dansers op stelten bewogen om de geest van een overleden persoon op te roepen met behulp van een masker dat een mooie jonge vrouw voorstelt. Deze rituelen vonden plaats tijdens de begrafenissen van notabelen, ...
Zie het blad Punu / Shira masker
390,00 €
De Afrikaanse maskers van de Punu drukken een grote sereniteit uit. Deze versie van het punu-type, waarvan de gevlochten hoofdtooi het gezicht in zijn geheel omsluit, biedt fijne eigenschappen. Fluweelachtige matte patina. De witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), de laatste variërend in verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het saurische schaalmotief). Dit object, een evocatie van een overleden jonge vrouw, werd tentoongesteld tijdens de dans genaamd Okuyi. Deze machtige geheime genootschappen, die ook een gerechtelijke functie hadden, hadden verschillende ...
Zie het blad Okuyi Punu-masker
240,00 €
Collectie Afrikaanse kunst Jauregui. Compositioneel werk met elementen van het Kongo-Lumbu-type. Een zekere sereniteit kenmerkt de Afrikaanse maskers van Gabon. Fluweelachtige matte patina, erosies. Dit type masker verscheen tijdens de Okuyi-dans en de culten gewijd aan de voorouders, rituele praktijken die met de Punu werden gedeeld. Binnen de groep genaamd Shira, vestigde de Lumbu Loumbu, Balumbu, van Bantoe-oorsprong en afkomstig uit het Congo-koninkrijk, zich aan de kust van Gabon en in de Republiek Congo, in het midden Ogooue. Ze bewaren de beenderen van hun voorouders in reliekschrijnmanden versierd met beeldjes en andere prestigieuze voorwerpen. Onder de Lumbu is de boyo een lokaal equivalent van de mwiri: hij was verantwoordelijk voor het handhaven ...
Zie het blad Kongo Lumbu Afrikaans masker
150,00 €
Dit driehoekige gezichtsmasker, dat een jonge overledene oproept, werd tentoongesteld tijdens de Okuyi. Bedekt met meerdere getrapte schelpen, zijn de ingekraste, dambordpatronen op het voorhoofd, mabinda, geschuurd. Deze keloïde tekens worden volgens sommige auteurs geassocieerd met de negen clans die het Kongo-koninkrijk hebben gesticht. Afgeschuurde matte patina, uitdrogingsscheurtjes. De witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri< /i> i> ("leiden"), waarbij de laatste over verschillende inwijdingsniveaus is verdeeld en waartoe alle Punu-mannen behoorden. Het embleem was de kaaiman. Deze machtige geheime genootschappen, die ook een ...
Zie het blad Punu Okuyi masker
Verkocht
Een serene zachtheid kenmerkt de Afrikaanse maskers van de Punu. De laatste, wiens vlechten het gezicht in zijn geheel omhullen, biedt gebogen oogleden en ronde jukbeenderen. Fluweelachtige matte patina, schaafwonden. De witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), de laatste variërend in verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het saurische schaalmotief). Dit object, een evocatie van een overleden jonge vrouw, werd tentoongesteld tijdens de dans genaamd Okuyi. Deze machtige geheime genootschappen, die ook een gerechtelijke functie hadden, hadden verschillende dansen, waaronder ...
Zie het blad Punu masker
Onder de grote verscheidenheid aan Afrikaanse maskers Punu, is dit exemplaar bekroond met dubbele schelpen omlijst door korte vlechten. Traditionele "mabinda" dambord scarificaties sieren het vrouwelijke gezicht. Deze witte maskers uit Gabon genaamd bitengi (zang: itengi) werden met name gebruikt bij begrafenissen en bij de inwijdingen van jonge jongens. Tweekleurige matte patina. Slijtage. De maskers van de Punu werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), waarbij de laatste verschillende niveaus van inwijding omvatte, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en waarvan het embleem was de kaaiman. De Punus gebruikten geen masker in Bwiti-rituelen, in tegenstelling tot de Tsogo. Deze machtige geheime ...
340,00 €
De witte maskers van Gabon, itengi , (pl. Bitengi) onderscheiden zich over het algemeen door hun schelpkapsel en dambord-scarificaties, mabinda , getint met rode oker. Deze markeringen, hier lineair, worden toegeschreven aan de Tsengi en Ndzébi van de regio Punu-Bakaya. Een kinband accentueert de contouren van het gezicht. Afgeschuurde matte patina. In de eerste kunst werd dit tribale masker uit Gabon geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti , Bwete en de Mwiri ("lead"), waarbij de laatste zich verspreidde over verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was. De punu gebruikte geen masker in de rituelen van Bwiti, in tegenstelling tot de Tsogo. Deze ...
Afrikaanse Punu-kunst en haar Afrikaanse vooroudermaskers. Dit Afrikaanse masker voor dansen ikwara werd volgens Alisa LaGamma gebruikt tijdens moeilijke palavers. Een burgerwachtmasker dat op kleine stelten danst, met daarop een hoed met korte vlechtjes aan de zijkant. Lineaire inkervingen zijn te zien op het gezicht, dat bedekt is met een plaatselijk zwarte patina. Erosies. De witte maskers van Gabon, itengi, (pl. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete , en de Mwiri ("regisserende") , waarvan de laatste verschillende niveaus van inwijding kende, waartoe alle Punu mannen behoorden, en waarvan het embleem de kaaiman was. De Punu gebruikten geen maskers bij de Bwiti rituelen, in tegenstelling ...
Zie het blad Punu Ikwara masker
Dit ongewone Afrikaanse masker is een van de stilistische varianten van de witte maskers van de Gabon , itengi , (pl. bitengi) het aanbieden van een subtiel model. In de vroege kunst, deze Tribal masker uit Gabon werd geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, met inbegrip van de Bwiti , Bwete , en de Mwiri ("le"), de laatste zich te verspreiden in verschillende niveaus van inleiding, waaraan behoorde tot alle mannen Punu , en wiens embleem was de kaaiman. De punu hield geen maskers in de rituelen van de Bwiti, gewijd aan de voor ouders, in tegenstelling tot de Tsogo . Deze machtige geheime genootschappen, die ook een gerechtelijke functie hadden, omvatte verschillende dansen, waaronder de Luipaard dans, de Esomba , de Mukuyi en de dans van de Okuyi ...
Dit Afrikaanse masker met bolvormige oogleden in een harmonieus gezicht is een van de stilistische varianten van de witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi). Een vakkundig gevlochten kapsel, verzameld in een hoge schelp verlengd door korte dekbedden, begeleidt de hoofdband die het voorhoofd beperkt. De schaakbord-scarificaties, mabinda, zijn getint met rode oker. Een kinband accentueert de contouren van het gezicht. Afgeschuurde matte patina. In de primitieve kunst werd dit tribale masker uit Gabon geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ( "leiden"), waarbij de laatste verspreid is over verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was. De Punu ...
Verkocht aan 150.00 € Zoek een soortgelijk object
Dit Afrikaanse masker, met gereduceerde proporties en een harmonieus gezicht, is een van de stilistische varianten van de witte maskers van Gabon, itengi , (pl. bitengi). Een vakkundig gevlochten kapsel, verzameld in schelpen, accentueert de verzorgde trekken. De schubvormige littekens, mabinda, vaak getint met rode oker, zijn aangebracht op het gezicht dat wordt begrensd door een kemphaan. Matte patina. In de vroege kunst werd dit Gabonese stammasker in verband gebracht met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete, en de Mwiri ("richtende"), waarvan de laatste verschillende niveaus van inwijding kende, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en waarvan het embleem de kaaiman was. De Punu gebruikten geen maskers bij de Bwiti ...
Zie het blad Punu masker van de Okuyi dans
Een zekere sereniteit kenmerkt de Afrikaanse maskers Punu van Gabon. Deze versie met een centrale schelp omlijst door korte paardenstaarten biedt gegraveerde wenkbrauwen die de nadruk leggen op halfgesloten oogleden en volle lippen. Fluweelachtige matte patina, schaafwonden en erosies. Uitdrogingsscheur. De witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), de laatste variërend in verschillende niveaus van initiatie, waartoe alle Punu-mannen behoorden. Dit masker, evocatie van een overleden jonge vrouw, werd tentoongesteld tijdens de dans genaamd Okuyi. In sommige dorpen werden de Okuyi bij zonsopgang of zonsondergang begeleid door liederen ...
Dit traditionele Afrikaanse masker uit Gabon toont een met kaolien wit gemaakt gezicht, dat aan een overleden vrouw doet denken, en werd gebruikt tijdens de Okuyi-dans en de voorouderverering, rituele praktijken die met de Punu worden gedeeld. Het regelmatige gezicht is verstoken van littekens, de gewelfde oogleden zijn half gesloten, de mond met gekleurde lippen is half open en de kin is smal. De aanwezigheid van hoorns, met beschadigde uiteinden, wordt waarschijnlijk in verband gebracht met een bosgeest. Binnen de groep die Shira wordt genoemd, hebben de Lumbu Loumbu, Balumbu, van Bantoe-afkomst en oorspronkelijk uit het Kongo-koninkrijk, zich gevestigd in het kustgedeelte van Gabon, en in de Republiek Kongo, in het Midden-Ogooue. Zij bewaren de beenderen van hun voorouders in ...
Zie het blad Lumbu, Lumbo, Okuyi masker
380,00 €
Dit Afrikaanse masker uit Gabon, itengi, (pl. bitengi) is bedekt met dubbele schalen, bestaande uit het haar gevlochten achter een frontale band, die zich aan weerszijden van een middenstreep splitst. Het specifieke van dit masker bestaat uit een lange zijdelingse vlecht die langs het gezicht loopt. Deze Afrikaanse maskers van Gabon werden in verband gebracht met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti , Bwete , en de Mwiri ("regisseurs"), waarvan de laatste verschillende inwijdingsniveaus kende, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en waarvan het embleem de kaaiman was. De Punu gebruikten geen maskers bij de Bwiti rituelen, in tegenstelling tot de Tsogo. Bij deze machtige geheime genootschappen, die ook een rechterlijke functie hadden, hoorden verschillende ...
Zie het blad Punu Okuyi Masker
Sereniteit van Afrikaanse maskers van Okuyi dansen De witte maskers van Gabon, itengi, (pl. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete , en de Mwiri ("regisserende"), waarvan de laatste verschillende niveaus van inwijding kende, en waartoe alle Punu mannen behoorden, en waarvan het embleem de kaaiman was. Bij deze machtige geheime genootschappen, die ook een rechterlijke functie hadden, hoorden verschillende dansen, waarvan de luipaarddans, de Esomba, de Mukuyi, en de Okuyidans, op stelten, de meest verbreide bleven. Dit met kaolien gebleekte gezichtsmasker, een evocatie van een overleden vrouw, werd tentoongesteld tijdens de dans met de naam Okuyi. Klassiek getooid met een dubbele topschelp, en twee kleine ...
Zie het blad Punu, Pounou, Okuyi masker
Onder de grote verscheidenheid van Afrikaanse Punu maskers, is dit voorbeeld bekroond met dubbele schelpen omlijst door korte vlechten. Het gezicht is perfect ovaal en heeft de traditionele dambord littekens. Deze witte maskers uit Gabon, bitengi (z.j.: itengi) genoemd, werden gebruikt voor begrafenissen en voor de initiatie van jonge jongens. Tweekleurig mat patina. De maskers van de Punu werden in verband gebracht met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, de Bwete en de Mwiri ("leiden"), waarvan de laatste verschillende inwijdingsniveaus kende, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en waarvan het embleem de kaaiman was. De Punu gebruikten geen maskers bij de Bwiti rituelen, in tegenstelling tot de Tsogo. Bij deze machtige geheime genootschappen, ...
Zie het blad Punu OKuyi masker
Dit Afrikaanse beeldhouwwerk van Punu, of Lumbu, is gewijd aan de cultus van matrilineaire voorouders en stelt een staande vrouw voor met een sierlijke gevlochten hoofdtooi die een helm vormt. De traditionele "mabinda" scarificaties zijn in reliëf op het gezicht en de buste aangebracht. Deze dambordpatronen, gerangschikt in ruitjes, werden vanaf de adolescentie op de huid gekerfd. De watergeesten, die in de Punu-cultuur van oudsher garant staan voor het welzijn van de gemeenschap, zijn op verschillende plaatsen in de natuur gevestigd, geïncarneerd in vrouwen en zullen zich dan via hen uitdrukken. Hun manifestatie neemt de vorm aan van bezetenheidstrances. Uitdroging scheur. De Punu zijn een Bantoevolk uit Centraal-Afrika, dat zich hoofdzakelijk in het zuiden van Gabon ...
Zie het blad Vrouwelijke Punu figuur
Volgens Alisa LaGamma werd dit Afrikaanse masker uit Gabon, bedoeld voor de dans ikwara, gebruikt tijdens moeilijke palaver. Dit donkergekleurde rechtvaardigheidsmasker danste op kleine stelten. Het is bekleed met de gekreukelde schelpen die mannen in het Punu-Bayaka land droegen aan het begin van de 20e eeuw. ("Punu" L. Perrois en C. Grand-Dufay, p.57, ed. 5Continents) De littekens strekken zich horizontaal uit over de oogleden en de hoeken van de lippen. Sommige witte maskers van de Punu werden echter overgeschilderd in zwart voor de dans ikwara. Afgeschuurde matte patina, erosies. De maskers van Gabon, itengi, (pl. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete, en de Mwiri ("leiden"), deze laatste ...
Zie het blad Tsengi/Punu Ikwara Masker
Vlechten georganiseerd in een enkele horizontale vooruitstekende schelp bedekken het met kaolien bedekte gezicht van dit Punu masker. De modellering van het gezicht en de vrouwelijke trekken geven het een grote zachtheid, kenmerkend voor de witte maskers uit Gabon. Uitdroging scheuren, erosies. De witte maskers van Gabon, itengi, (pl. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete, en de Mwiri ("lood"), waarvan de laatste verschillende niveaus van inwijding kende, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en waarvan het embleem de kaaiman was (vandaar, voor sommigen, het saurische schaalmotief). In tegenstelling tot de Tsogo, gebruikten de Punu geen maskers bij hun Bwiti rituelen. Dit voorwerp, een evocatie van een dode ...
br> Een dubbele bovenschaal, aan weerszijden geflankeerd door twee korte schuine dekschilden bekleedt dit exemplaar. Het gezicht biedt een subtiele modellering met een welwillende uitdrukking, versterkt door de traditionele geblokte keloïden "mabinda". Afgeschuurde matte patina, erosies. De witte maskers van Gabon, itengi, (pl. bitengi) werden in verband gebracht met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete, en de Mwiri ("leiden"), waarvan de laatste verschillende inwijdingsniveaus had, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en waarvan het embleem de kaaiman was (vandaar, voor sommigen, het schubbenpatroon van de sauriër). De Punu gebruikten geen maskers bij Bwiti rituelen, in tegenstelling tot de Tsogo. Dit voorwerp, dat doet denken aan ...
Zie het blad Punu masker van Okuyi