Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Songye:




Songye buste fetisj
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye buste

Statuette-fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) met een gebuste, gemaskerde figuur. Glanzend zwart patina. Licht vermist, uitdrogingsscheurtjes.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie zij door gemeenschappelijke voorouders verwant zijn.
De Songyes hebben indrukwekkende beelden gemaakt ...


Zie het blad

125,00

Beeld Nkishi Songye Kalebwe
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Deze sculptuur met hoekige vormen is het resultaat van de samenwerking tussen de nganga, de vakman en de klant. Behandeld volgens de instructies van de rituele priester, wordt de figuur bestemd voor de cliënt vervolgens geladen met de elementen bishimba bedoeld om elke kwade kracht tegen te gaan. In het geval van de çi-contre fetisj is de uitgeholde buik er verstoken van. Het gezicht is bezaaid met stoffering nagels. In de Afrikaanse cultuur heeft metaal magische, therapeutische en apotropaïsche eigenschappen. Het gezicht dat de kenmerken van een man van middelbare leeftijd aanneemt herinnert aan zowel het kifwebe masker. Satijn zwart bruin patina.
De fetisj Songye , magische sculptuur Nkisi , nkishi (pl. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote ...


Zie het blad

280,00

Masquette Songye Kifwebe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Afrikaanse kunst onder de Songyes.
Dit masker vormt een kleine kopie van de " woodenmasque, Kifwebe of (meervoud Bifwebe), waarvan hetzelfde type werd geproduceerd door de Luba en Songye. De term Kifwebe verwijst naar het masker, de vereniging van maskers, en de drager van het masker behorend tot de geheime mannelijke samenleving bwadi bwa kifwebe die sociale controle. Er zijn drie varianten: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kam of afwezig, en ten slotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). Hoogte op een basis: 32 cm.

Deze afrikaanse maskers hebben gaten op hun omtrek, zodat ze een kostuum kunnen bevestigen voor de belangrijkste ceremonies, waaronder een volumineuze baard gemaakt van natuurlijke vezels. ...


Zie het blad


Verkocht aan 70,00 Zoek een soortgelijk object

Masquette Songye Kifwebe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Afrikaanse kunst onder de Songye.
Dit gereduceerde masker, geflankeerd door twee kleine verticale oren of hoorns, vormt een variant op het "houten masker" Kifwebe ( meervoudig Bifwebe), waarvan hetzelfde type werd geproduceerd door de Luba en Songye. De term Kifwebe verwijst naar het masker, het genootschap van maskers, en de drager van het masker dat behoort tot het mannelijke geheime genootschap bwadi bwa kifwebe die zorgde voor sociale controle. Er zijn drie varianten: het mannelijke (kilume) over het algemeen met een hoge piek, het vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage of zelfs afwezige piek, en ten slotte de hoogste belichamende kracht (kia ndoshi). Mat patina plaatselijk afgeschilferd.
Hoogte op sokkel: 33 cm.
Ik weet het niet. Deze Afrikaanse maskers ...


Zie het blad


Verkocht aan 70,00 Zoek een soortgelijk object

Songye Schild
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans schild > Songye Schild

Schild gebruikt door het bedrijf bwadi ka bifwebe , waarvan gebeeldhouwdmotief toont het masker Kifwebe . Two-tone matte patina. Schaafwonden.
Thiri varianten van dit masker Kifwebe (pl. Bifwebe) of "chasser mort" (Roberts) opvalt: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kam zie afwezig, en tenslotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, lijkt afkomstig te zijn uit het grensgebied tussen de noordelijke Luba en het zuidoosten van Songye. Ze worden gedragen met een lang pak en een lange baard gemaakt van natuurlijke vezels, afwezig op dit exemplaar, tijdens de belangrijkste ceremonies. De Songye kwam uit de Shaba regio van de DRC en vestigde zich tussen de Rivier ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Songye Kifwebe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

De asymmetrie van de krachtige gelaatstrekken van dit tribale masker draagt bij tot de kracht die het uitdrukt. Grote banden van contrasterende kleuren, plaatselijk afgesleten, markeren het oppervlak. Geërodeerde contouren. Schaafwonden.
 Er zijn drie soorten Afrikaanse Kifwebe-kunstmaskers: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) zou een meer bescheiden kuif hebben of zelfs afwezig zijn, en tenslotte de grootste belichaming van macht (kia ndoshi).
De kifwebe ("masker" in het Songye) cultus, die ook door de Luba werd beoefend, fungeerde als een geheime politiemacht voor macht, om individuen door middel van magie te controleren. Gedragen met een lang pak en een lange baard van natuurlijke vezels, verschenen Kifwebe maskers bovendien op ...


Zie het blad

240,00

Songye Kifwebe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

Ex-collectie traditionele Afrikaanse kunst Afrikaans.
De term Kifwebe verwijst naar het masker, het genootschap van maskers, en de drager van het masker die behoorde tot het geheime mannelijke bwadi bwa kifwebe genootschap dat zorgde voor sociale controle. Er zijn drie varianten: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kuif of zelfs afwezig, en tenslotte de grootste belichaming van kracht (kia ndoshi). Fluweelachtige matte patina, geschaafd. Scheuren van uitdroging.
Hoogte op voet: 40 cm. Deze Afrikaanse maskers hebben gaten rond de randen, zodat voor de belangrijkste ceremonies een kostuum kan worden bevestigd, met inbegrip van een volumineuze baard van natuurlijke vezels. De witte strepen symboliseren de veren ...


Zie het blad

280,00

Songye/Hemba Janiform Fetisj
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye beeldje

Het ongewone karakter van dit beeld komt van details zoals de grootte van de voeten en het dubbele gezicht in verhouding tot het kifwebe masker van het Bwadi ka bifwebe genootschap. Geen ander element, metaal, kralen of zaden, echter, accessoriëren de fetisj.
Donkerbruin satijn patina.
De fetisj Songye , magisch beeld Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) , speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba ...


Zie het blad

250,00

Songye Kifwebe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

Ingekrast met parallelle driehoekige motieven, presenteert dit Songye masker van de Kifwebe wijd omcirkelde halfgesloten ogen, een klassiek vooruitstekende mond, de neus die zich aan de bovenkant uitstrekt in een richel geflankeerd door een klein buisvormig uitsteeksel.
Donkerbruin satijn patina.
Het masker is gemaakt van een dunne, licht gekleurde kunststof. Donkerbruin satijn patina
. Hoogte op voet: 52 cm. Er zijn drie soorten Afrikaanse maskers Kifwebe: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) zou een meer bescheiden kuif hebben of zelfs afwezig zijn, en tenslotte de grootste belichaming van macht (kia ndoshi).
De kifwebe ("masker" in het Songye) cultus, die ook door de Luba werd beoefend, fungeerde als een geheime ...


Zie het blad

190,00

Songye Kikashi masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

Onder de iconische beelden van Afrikaanse tribale kunst, belichaamt dit Afrikaanse Songye masker, de kikashi, een positieve kracht.
De halfgesloten palpebrale spleetjes zijn naar de slapen toe uitgerekt, de neus en de mond steken rechthoekig uit. De vlakke nasofrontale richel geeft aan dat dit een vrouwenmasker is.
Matte patina. Zeer lichte schaafwonden. Hoogte op voet: 41 cm.

Drie varianten van dit masker Kifwebe ( pl. Bifwebe) of "de dood achterna"(Roberts), van het gelijknamige genootschap, kunnen worden onderscheiden: de mannelijke (kilume) over het algemeen met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kuif of zelfs afwezig, en tenslotte de hogere die kracht belichaamt (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Nkisi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye beeldje

Fetisjbeeld Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) antropomorf gedesacraliseerd, waarvan de uitgeholde navel geen magische lading heeft Boven op zijn schedel stond een hoorn, die de opening afsloot waarin ook rituele elementen werden ingebracht. Licht bruin satijn patina.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ...


Zie het blad

150,00

Songye figuratieve hoogwaardigheidsbekleder riet
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Commandostaf, opperheerschappij > Scepter Songye

Vergelijkbaar in ontwerp aan de Kibangos van naburige Luba, is deze scepter Songye verdeeld in verscheidene secties tussen die een gebeeldhouwde vertegenwoordiging van de fetisjen in gebruik binnen de groep verschijnt. Geoliede zwarte patina.
De Songye kwam uit de Shaba regio van de DRC en vestigde zich tussen de Lualaba rivier en de Sankuru rivier in het midden van de savanne en bossen. Ze worden bestuurd door de Yakitengé en lokale leiders. Het geheime genootschap Bwadi echter tegenwicht tegen hun macht. Hun mannelijke maskers, met occulte krachten, werden getoond in bestraffende en disciplinaire expedities. Hun verschijningen bleven verbonden aan divinatory en sociaal-politieke doelstellingen. (Luba, F. Neyt)

Songye Kalebwe Nkishi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetisj

Beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) hoog gekampeerd op een afgeronde sokkel. De kracht van de fetisj zou, volgens het Songye-geloof, worden versterkt door de aanwezigheid van zijn accessoires, zoals de tophoorn en de verschillende toevoegingen van materialen en accessoires, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogde vruchten, enz. Semi-matte grijs-bruine patina. Scheuren.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote voorbeelden zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun ...

Songye fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye fetisj

Een verkleinde reproductie van het kifwebe masker dat verbonden is met de Bwadi ka bifwebe samenleving vormt het gezicht van de antropomorfe fetisj die hier tegenover staat. Deze laatste is gesneden in een dichte houtsoort in geometrische volumes. De symbolische en magische rituele accessoires worden hier gepresenteerd in de vorm van een halsketting van blauwe kralen. Licht bruin patina.
De fetisj Songye, magisch beeld Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op ...


Zie het blad

180,00

Songye Nsapo Bijl
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > > Songye Nsapo Bijl

Oud en begiftigd met een prachtig patina, dit stuk komt uit een Belgische collectie van Afrikaanse kunst. De houten handgreep is voorzien van een honingkleurige satijnen patina. Het trapeziumvormige mes is scherp en bekleed met perforaties. De wapens van de aanval werden vaak gebruikt als munten in handel vóór koloniale tijden. Oorspronkelijk uit Shaba in de Democratische Republiek Congo, de Songyes vormen een patriarchale samenleving met betrekking tot de Luba, met wie ze delen gemeenschappelijke voorouders. Geregeerd door de yakitengé , en door lokale leiders, zijn ze ook onderworpen aan de invloed van het geheime genootschap Bwadi Bwa Kifwebe waarvan de maskers zijn bekend.


Zie het blad


Verkocht aan 125,00 Zoek een soortgelijk object

Songye relikwiemand
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Songye relikwiemand

Ex Belgische privé verzameling van Afrikaanse kunst Jan Putteneers.

In het midden van het stuk staat een Songye beeldje met een gezicht dat doet denken aan Kifwebe maskers. Dit facies lijkt ook op het zeer geometrische van sommige Nkisi beschermingsfetisjen.
Het beeldje is bevestigd aan een kleine terracotta kom die zelf is geplaatst tussen een veelheid van offers en plengoffers die een wirwar van materialen en touwen vergezellen.

De Songyes creëerden indrukwekkende beelden met krachtige trekken die vaak worden gebruikt tijdens geheime ceremonies, bedekt met accessoires zoals veren, huid en een hoorn vol magische lading.
Dankzij de waarzeggerij, die zeer aanwezig was in hun samenleving, konden zij tovenaars ontdekken en licht werpen op de ...


Zie het blad

Verkocht

Nkisi Songye Kalebwe standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Afrikaans Nkisi, nkishi (pl. mankishi )beeld van de Songye, dat een hoofd heeft met kifwebe maskertrekken. De prominente buik wordt geaccentueerd door een gordel die gevoerd is met verschillende quolificheten. De magische lading bishimba is waarschijnlijk aangebracht op de top van het hoofd waaruit een fragment dierlijke hoorn oprijst. Een tweede hoorn, bevestigd aan de halsketting van de fetisj, is eveneens geladen met soms therapeutische bestanddelen. Grijze patina.
Deze beschermingsfetisjen voor thuis behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen god en mensen, belast met de bescherming tegen verschillende kwaden. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, en de kleinere zijn eigendom van een individu of een ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Songye Nkishi fetisj beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetisj

br>Deze Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) gebeeldhouwde figuur heeft hoekige volumes. De magische lading bishimba werd in de schedelholte ingebracht als de buik er geen had. De kracht van de fetisj zou nog worden versterkt door de aanwezigheid van accessoires, metaal, quolifichets, enz... Mooi zwart glanzend patina. Lichte gebreken en scheuren van uitdroging.


Zie het blad

Verkocht

Songye Kalebwe Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Dit Afrikaanse kifwebe-masker, dat specifiek is voor de kalebwe-regio, in het centrum van Songye-land, heeft verbazingwekkend vooruitstekende, gebogen pupillen aan weerszijden van een brede sagittale richel. De gestreepte patronen op het oppervlak zijn bedekt met bordeauxrode, zwarte en roomkleurige pigmenten. Mat patina, erosie van de contouren en uitdrogingsscheuren.
 Er zijn drie soorten Afrikaanse Kifwebe-maskers: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een meer bescheiden kuif of zelfs afwezig, en tenslotte de grootste die macht belichaamt (kia ndoshi). In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Kifwebe Kilume Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kifwebe masker

Buitengewone pupillen steken uit aan weerszijden van de neusrug van dit zangoogmasker, die zich aan de bovenkant ontvouwt tot een hoge platte rand. Een rechthoekige buis vormt de mond. Dit Afrikaanse masker waarvan de volumes de kubistische kunstbeweging hielpen inspireren, is bezaaid met lijnen ingelegd met wit pigment. Mat patina, meerkleurig.
Er zijn drie soorten Afrikaanse Kifwebe-kunstmaskers: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een bescheidener kuif of zelfs zonder, en tenslotte de grootste die macht belichaamt (kia ndoshi). In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met ...


Zie het blad


Verkocht aan 180,00 Zoek een soortgelijk object

Songye standbleed
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye standbleed

De gebeeldhouwde figuren staan op de voet van een tafel en hebben gezichten met de trekken van kifwebe-maskers, hun kin verlengd door een rechthoekige baard. De lichamen zijn hoekig, en de grote handen van de figuren rusten op de tafel die hen scheidt. Donkere, glanzende patina, plaatselijk ingelegd met oker. Uitdroging scheuren. Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote voorbeelden zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun ...


Zie het blad

350,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100