Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Songye:




Songye Kifwebe Kilume masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Buitengewone pupillen steken uit aan weerszijden van de neusbrug van dit Afrikaanse masker songye dat zich bovenaan ontvouwt in een hoge platte kam. Een rechthoekige buis vormt de mond. Dit tribale masker waarvan de volumes de kubistische artistieke beweging hebben geïnspireerd, is bezaaid met lijnen die zijn ingelegd met polychroom pigment. Mat patina, veelkleurig.
Er worden drie soorten Kifwebe-maskers genoemd: het mannelijke (kilume) over het algemeen met een hoge kuif, het vrouwelijke (kikashi) zou een meer bescheiden of zelfs afwezige kuif vertonen, en tenslotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun ...


Zie het blad

280,00

Songye Nkisi Kalebwe standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Magisch beeldhouwwerk, Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), in hoekige volumes gebeeldhouwd en beladen met de bishimba die waarschijnlijk in de hoorn zit, de buik herbergt er blijkbaar geen. De kracht van de fetisj zou nog worden versterkt door de aanwezigheid van verschillende accessoires, metaal, quolifichets, enz... In dit geval, alleen een huid lendendoek kleedt de fetisj. Matte patina. Sterke erosies.


Zie het blad

Verkocht

Songye fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetisj

Deze fetisj Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), zonder accessoires, is krachtig gesneden, waardoor de naaldstreken zichtbaar worden. Individuele fetisjen werden soms gesneden door niet-professionelen, de eigenaars zelf. Bruin satijn patina. Schaafwonden. Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi treedt op als bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn collectief eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba met wie zij ...


Zie het blad

160,00

Groot Songye Kifwebe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

Zeldzame figuratieve versie van het Afrikaanse masker Songye, de kikashi , die een positieve kracht belichaamt. De platte nasofrontale rand geeft meestal aan dat dit een vrouwelijk masker is. Parallelle strepen zijn geëtst op het gepigmenteerde witte oppervlak. Erosies.
Drie varianten van dit Kifwebe-masker (pl. Bifwebe) of "chasing death" (Roberts), van het gelijknamige bedrijf, vallen op: het mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijk (kikashi) met een zeer lage of zelfs afwezige kuif, en tenslotte de grootste die kracht belichaamt (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, lijkt afkomstig te zijn uit het grensgebied tussen de noordelijke Luba en de Zuidoost-Songye. Ze worden tijdens grote ceremonies gedragen door een ...


Zie het blad

290,00

Fetish beeld Nkisi Songye
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Het beeld met een gezicht dat doet denken aan de maskers kifwebe die verbonden zijn met de samenleving Bwadi ka bifwebe is voorzien van rituele accessoires in de vorm van metalen elementen, een hoorn en een huidkraal die gewoonlijk een magische lading bevat. Een bont lendendoek markeert de taille. Verroest hout, vermist.
De fetisj Songye, magisch beeldhouwwerk Nkisi, nkishi (pl. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is ...


Zie het blad


Verkocht aan 240,00 Zoek een soortgelijk object

Fetish beeldje Nkisi van Songye
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Evenwichtige verhoudingen en symmetrie voor dit beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi) waarvan de bovenste hoorn intact is. De uiteinden van de voeten, die uit de raffia lendendoek uitsteken, smelten op de cirkelvormige basis samen. In de uitgeholde navelstreng kwam de magische lading bishimba , ook aanwezig in het pad bevestigd onder de oksels. De kracht van de fetisj zou worden geaccentueerd door de aanwezigheid van de accessoires. Satijn donkerbruin patina.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest populaire in Afrika. Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, terwijl kleinere figuren behoren tot een individu of familie. In de 16e eeuw, de Songyes gemigreerd uit de Shaba regio te ...


Zie het blad

240,00

Beeld Nkishi Songye Kalebwe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Deze sculptuur met hoekige vormen is het resultaat van de samenwerking tussen de nganga, de vakman en de klant. Behandeld volgens de instructies van de rituele priester, wordt de figuur bestemd voor de cliënt vervolgens geladen met de elementen bishimba bedoeld om elke kwade kracht tegen te gaan. In het geval van de çi-contre fetisj is de uitgeholde buik er verstoken van. Het gezicht is bezaaid met stoffering nagels. In de Afrikaanse cultuur heeft metaal magische, therapeutische en apotropaïsche eigenschappen. Het gezicht dat de kenmerken van een man van middelbare leeftijd aanneemt herinnert aan zowel het kifwebe masker. Satijn zwart bruin patina.
De fetisj Songye , magische sculptuur Nkisi , nkishi (pl. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Kalebwe fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Ex-Duitse Afrikaanse kunstcollectie.

Beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) met ontbrekende tophoorn. De kracht van de fetisj wordt volgens de Songye overtuigingen versterkt door de aanwezigheid van de accessoires, zoals metaal en de verschillende toevoegingen van materialen, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogd fruit, etc... Lichtbruine patina. Minimale scheuren.
Deze beschermingsfetisjen voor huisvesting behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote figuren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren tot een individu of een familie behoren. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich te vestigen op de linkeroever van de Lualaba. Hun ...


Zie het blad

240,00

Songye neksteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Songye neksteun

Een kariatidefiguur steunt met haar uitgestrekte armen op het smalle plateau van deze hoofdsteun. De beeltenis draagt een vrouwelijk Songye-masker, een kikashi, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt. Dit type masker wordt tijdens inwijdingen gedragen met een lang kostuum en een baard van natuurlijke vezels. De Afrikaanse neksteun, die wordt gebruikt als kussen om de haardracht van de drager te bewaren, is een tribaal voorwerp dat is versierd met verschillende iconografieën die spirituele krachten belichamen waarvan wordt geloofd dat zij dromen beïnvloeden.

De Songye kwamen uit de Shaba regio van de DRC en vestigden zich tussen de Lualaba en Sankuru rivieren te midden van de savanne en de bossen. Ze worden bestuurd door de Yakitengé en door plaatselijke stamhoofden. ...


Zie het blad

180,00

Songye Kifwebe miniatuur masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

De tribale maskers van de Songye .
Afrikaans masker van de etnische groep Songye, in het zuiden van de Democratische Republiek Congo . Voorzien van een hoge sagittale kuif, zou dit masker, van bescheiden formaat, mannelijk zijn, in tegenstelling tot het vrouwelijke masker dat een richel draagt. De lijnen in krachtig reliëf geven het een spectaculaire uitstraling. Mat patina, schaafwonden.
Drie variaties van dit Kifwebe-masker (pl. Bifwebe) of "achtervolging van de dood" (Roberts) vallen op: het mannelijke (kilume) over het algemeen met een hoge kuif, het vrouwelijke (kikashi) met een zeer hoge kuif bas of zelfs afwezig, en tenslotte de grootste die kracht belichaamt (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, wordt ...


Zie het blad

180,00

Songye Kalebwe Kikashi masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker


Dit Afrikaanse Songye masker, de kikashi, belichaamt een positieve kracht. De halfgesloten palpebrale spleten zijn naar de slapen toe uitgerekt, met de neus en de mond rechthoekig vooruitspringend. De gereduceerde neus-frontale kam geeft aan dat dit een vrouwelijk masker is. Op het wit gepigmenteerde oppervlak zijn parallelle strepen geëtst.
Afgeschuurde matte patina. Een beetje vermist.

Drie varianten van dit masker Kifwebe ( pl. Bifwebe) of "de dood achterna"(Roberts), van het gelijknamige genootschap, kunnen worden onderscheiden: de mannelijke (kilume) gewoonlijk met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage of zelfs afwezige kuif, en tenslotte de grootste belichaming van macht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt ...


Zie het blad

220,00

Songye Kikashi Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kifwebe Masker

Dit Afrikaanse masker Songye, de kikashi, belichaamt een positieve kracht. De palpebral, halfgesloten spleten worden uitgerekt naar de tempels, neus en mond in rechthoekige uitstekende. De platte naso-frontale kam geeft aan dat het een vrouwelijk masker. Parallelle strepen zijn gegraveerd op het gepigmenteerde witte oppervlak.


Ste varianten van dit masker Kifwebe (pl. Bifwebe) of "chasser de mort" (Roberts), uit het bedrijf met dezelfde naam, opvallen: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kam of afwezig, en ten slotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag nog steeds wordt gebruikt, lijkt afkomstig te zijn uit het grensgebied tussen de noordelijke Luba en de Zuidoostelijke Songye. ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Nkisi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Dit Afrikaanse beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi), gewikkeld in fragmenten stof die door koorden bijeen worden gehouden, heeft een interessant gestileerd hoofd. De kenmerken doen inderdaad denken aan traditionele bifwebe maskers. Satijnachtig patina. Scheuren.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi treedt op als bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn collectief eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba met wie zij ...


Zie het blad

290,00

Kilume Songye mannelijk masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

De stammenmaskers van de Songye .
Afrikaans masker van de Songye-etnische groep, in het zuiden van de Democratische Republiek Congo. Dit kilume masker, met een indrukwekkend sagittale kuif, vertegenwoordigt een hoge autoriteit in de broederschap. Brede gekleurde banden benadrukken de volumes. Mat patina, schaafwonden en erosies.
Er kunnen drie varianten van dit Kifwebe( pl. Bifwebe) of "dodenjager"(Roberts)-masker worden onderscheiden: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage of zelfs afwezige kuif, en tenslotte de grootste belichaming van macht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, wordt tijdens grote ceremonies gedragen met een lang kostuum en een lange baard van natuurlijke ...


Zie het blad

Verkocht

Nkisi Songye Kalebwe standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Afrikaans Nkisi, nkishi (pl. mankishi )beeld van de Songye, dat een hoofd heeft met kifwebe maskertrekken. De prominente buik wordt geaccentueerd door een gordel die gevoerd is met verschillende quolificheten. De magische lading bishimba is waarschijnlijk aangebracht op de top van het hoofd waaruit een fragment dierlijke hoorn oprijst. Een tweede hoorn, bevestigd aan de halsketting van de fetisj, is eveneens geladen met soms therapeutische bestanddelen. Grijze patina.
Deze beschermingsfetisjen voor thuis behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen god en mensen, belast met de bescherming tegen verschillende kwaden. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, en de kleinere zijn eigendom van een individu of een ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Kalebwe fetisjbeeldtje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetisj

Dit beeldje, versierd met huiden, parelkettingen en touwen van plantaardige vezels, werd bewogen door stengels geplaatst onder de armen. Het hoofd, waaruit een hoorn stijgt gevuld met magische stoffen geblokkeerd door stof, leent het uiterlijk van de Songye Kifwebe masker.
Thiri varianten van dit masker Kifwebe (pl. Bifwebe) of "chasser mort" (Roberts) opvallen: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kuif zie afwezig, en ten slotte de grootste belichamende macht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, lijkt afkomstig te zijn uit het grensgebied tussen de noordelijke Luba en het zuidoosten van Songye.
Nets van verschillende oorsprong werden geïntroduceerd in de buik van fetisjen, in de ...


Zie het blad

340,00

Songye Kifwebe Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

Onder de iconische beelden van de Afrikaanse stammenkunst, belichaamt deze zeldzame versie van het Afrikaanse Songye masker, de kikashi, een positieve kracht.
De ogen, smal en dicht bij elkaar, strekken zich uit naar de slapen in witte, ruitvormige patronen. De afwezigheid van een neus-frontale kam zou erop wijzen dat dit een vrouwelijk masker is. De pastillage is ook ongewoon, evenals het litteken op het voorhoofd. Een geweven raffiabandje omzoomt de onderste contouren. Afgeschuurde matte patina.


Drie varianten van dit masker Kifwebe ( pl. Bifwebe) of "de dood achterna"(Roberts), van het gelijknamige genootschap, kunnen worden onderscheiden: de mannelijke (kilume) gewoonlijk met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage of zelfs ...


Zie het blad

380,00

Songue Nkishi standbleed
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetish

Onder het brede scala van songye sculpturen, onderscheiden details dit songye beeldje, zoals de hoorn die bij de punt in het hoofd is gestoken, en de kleine metalen kroon op de top. De magische kracht van de bankishi ,(z. Nkishi) wordt verondersteld te worden versterkt door de toevoeging van accessoires, talismannen, metalen elementen, zaden, schelpen. De buikholte wordt gevuld met een magische lading die kan bestaan uit therapeutische ingrediënten. Glanzend patina, uitdrogingsscheurtjes.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale ...


Zie het blad

490,00

Ondersteuning voor Luba/Songye hals
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Ondersteuning voor de neck van Songye

Een caryatid figuur, in een hurken positie, ondersteunt met zijn armen op grote schaal ingezet de lade van deze nek te ondersteunen. De beeltenis is afgebeeld het dragen van een vrouwelijke songy masker genaamd kikashi, nog steeds in gebruik vandaag. Dit type masker wordt gedragen tijdens initiaties met een lang pak en een baard gemaakt van natuurlijke vezels.
zwart-bruin geolied. br-Gebruikt als een kussen om haar van de gebruiker regelingen te behouden, de Afrikaanse nek rust vormt een tribalobject versierd met verschillende iconografieën belichamen spirituele krachten die worden verondersteld om dromen te beïnvloeden. Sommige Luba regio's hebben ook sculpturen gemaakt geïnspireerd door songye, het delen van vele tradities met hen.

Sye kwam uit de Shaba regio van de ...

Songye Nkisi standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye standbeeld

Het beeldhouwwerk heeft een gezicht dat doet denken aan de kifwebe maskers die geassocieerd worden met de Bwadi ka bifwebe samenleving. Zij is uitgerust met rituele accessoires in de vorm van een huidkraal die gewoonlijk een magische lading bevat. Een geweven lendendoek van raffia wikkelt zich rond het middel. Liboreuze residu aan de bovenkant. Lichtbruin fluweelachtig patina, lichte uitdrogingsscheurtjes.
De Songye fetisj, een magisch beeld Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), fungeert als bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun ...


Zie het blad

490,00

Fetish standbeeld Nkisi van Songye
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Beeldje Songye

Afrikaans beeld Nkisi , nkishi (pl. mankishi) van Songye, het heeft een gezicht waarop is een brede rictus. De armen zijn geplaatst rond een uitstekende buik omgeven door een pudding die een magische lading kan bevatten bishimba, en bieden een ruimte om zorgvuldig te grijpen de sculptuur met metalen haken, zoals gedicteerd door het gebruik. Semi-mate patina. Erosies op de basis.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest populaire in Afrika. Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen God en mensen, belast met de bescherming tegen verschillende kwaden. Grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, en kleinere figuren behoren tot een individu of familie. In de 16e eeuw, de Songyes gemigreerd uit de Shaba regio te vestigen op de linkeroever van de ...


Zie het blad

180,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100