Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Songye:




Songye Kifwebe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

De stammenmaskers van de Songye .
Afrikaans masker van de Songye-etnische groep, in het zuiden van de Democratische Republiek Congo. Met een hoge sagittale kuif wordt dit masker, hier van kleiner formaat, als mannelijk beschouwd, in tegenstelling tot het vrouwelijke dat door een kuif wordt benadrukt. De prominente kenmerken geven het een krachtig karakter. Mat patina, schaafplekken.
Er kunnen drie varianten van dit Kifwebe( pl. Bifwebe) of "dodenjager"(Roberts)-masker worden onderscheiden: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage of zelfs afwezige kuif, en tenslotte de grootste belichaming van macht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, wordt tijdens grote ceremonies ...


Zie het blad

250,00

Songye skelet figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye standbeeld

Dit vreemde, uitgemergelde beeld van een skelet is een zeldzaam object onder de Songye beeldhouwwerken, die hoofdzakelijk uit fetisjen bestaan. Hoewel de functie ervan onbekend is, lijkt het waarschijnlijk dat het verband houdt met voorouderverering.
De Songye kwamen uit de Shaba-regio van de DRC en vestigden zich langs de Lualaba-rivier te midden van de savanne en de bossen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba met wie zij verwant zijn via gemeenschappelijke voorouders. De Ilande vormen een Songye-subgroep die in de buurt van Luba-gebieden woont. Dankzij de waarzeggerij, die zeer sterk aanwezig was in hun samenleving, konden tovenaars worden opgespoord en kon licht worden geworpen op de ...


Zie het blad

Verkocht

Het standbeeld nkishi van nkishi van Songye
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetisj

Extravagante voeten steken uit de cirkelvormige kaap waarop deze fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi), gesneden in hoekige volumes, is gevestigd. De handen markeren een uitstekende buik, getuige van de afstamming. Een rituele magische lading, die uit ingrediënten van organische of installatieoorsprong wordt samengesteld, werd gewoonlijk geïntroduceerde in de hoorn bij de bovenkant. Dambord littekens getuigen van de invloed van naburige luba. Bruine patina genuanceerd met grijs. Kaolienresten.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest populaire in Afrika. Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl kleinere figuren behoren tot een individu of familie. In de 16e eeuw ...

Fetish beeld Nkisi Songye
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Het beeld met een gezicht dat doet denken aan de maskers kifwebe die verbonden zijn met de samenleving Bwadi ka bifwebe is voorzien van rituele accessoires in de vorm van metalen elementen, een hoorn en een huidkraal die gewoonlijk een magische lading bevat. Een bont lendendoek markeert de taille. Verroest hout, vermist.
De fetisj Songye, magisch beeldhouwwerk Nkisi, nkishi (pl. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is ...


Zie het blad


Verkocht aan 350,00 Zoek een soortgelijk object

Luba Kifwebe Kikashi masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kifwebe masker

Ex Belgische Afrikaanse kunstcollectie Dit Afrikaanse masker Songye, de kikashi, belichaamt een positieve kracht. De halfgesloten palpebrale spleten zijn naar de slapen toe uitgerekt, met de neus en de mond rechthoekig vooruitspringend. De vlakke neus-frontale kam geeft aan dat dit een vrouwelijk masker is. Op het wit gepigmenteerde oppervlak zijn parallelle strepen geëtst.
Er kunnen drie varianten van dit Kifwebe (pl. Bifwebe) of "dodenjager" (Roberts) masker, van het gelijknamige genootschap, worden onderscheiden: het mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, het vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage of zelfs afwezige kuif, en tenslotte het grootste belichamende machtsmasker (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, schijnt afkomstig te ...


Zie het blad


Verkocht aan 120,00 Zoek een soortgelijk object

Songye Kalebwe Nkishi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetisj

Beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) hoog gekampeerd op een afgeronde sokkel. De kracht van de fetisj zou, volgens het Songye-geloof, worden versterkt door de aanwezigheid van zijn accessoires, zoals de tophoorn en de verschillende toevoegingen van materialen en accessoires, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogde vruchten, enz. Semi-matte grijs-bruine patina. Scheuren.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote voorbeelden zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun ...

Ondersteuning voor Luba/Songye hals
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Ondersteuning voor de neck van Songye

Een caryatid figuur, in een hurken positie, ondersteunt met zijn armen op grote schaal ingezet de lade van deze nek te ondersteunen. De beeltenis is afgebeeld het dragen van een vrouwelijke songy masker genaamd kikashi, nog steeds in gebruik vandaag. Dit type masker wordt gedragen tijdens initiaties met een lang pak en een baard gemaakt van natuurlijke vezels.
zwart-bruin geolied. br-Gebruikt als een kussen om haar van de gebruiker regelingen te behouden, de Afrikaanse nek rust vormt een tribalobject versierd met verschillende iconografieën belichamen spirituele krachten die worden verondersteld om dromen te beïnvloeden. Sommige Luba regio's hebben ook sculpturen gemaakt geïnspireerd door songye, het delen van vele tradities met hen.

Sye kwam uit de Shaba regio van de ...

Songye nek ondersteuning
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Songye nek ondersteuning

Gebruikt als een kussen om het haar van de gebruiker arrangementen te behouden, de Afrikaanse nek rust vormt een tribal object versierd met verschillende iconografieën belichamen spirituele krachten die worden verondersteld om dromen te beïnvloeden. Een caryatid figuur, in een hurkende positie, ondersteunt met zijn armen op grote schaal ingezet de lade van deze nek te ondersteunen. De beeltenis is afgebeeld het dragen van een vrouwelijke songy masker genaamd kikashi, nog steeds in gebruik vandaag. Dit type masker wordt gedragen tijdens initiaties met een lang pak en een baard gemaakt van natuurlijke vezels. Plateau en basis zijn uitgehold. Medium-brown patina, bezaaid inlays.br-De Songye kwam uit de Shaba regio van de DRC en vestigde zich tussen de Lualaba rivier en de rivier de Sankuru ...


Zie het blad


Verkocht aan 100,00 Zoek een soortgelijk object

Songye Kifwebe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

De stammenmaskers van de Songye .
Afrikaans masker van de Songye-etnische groep, in het zuiden van de Democratische Republiek Congo. Met een hoge sagittale kuif wordt hij als mannelijk beschouwd, in tegenstelling tot de vrouwelijke, die een lagere kuif heeft. De prominente kenmerken geven het een krachtig karakter. Schaafwonden.
Er kunnen drie varianten van dit Kifwebe(pl. Bifwebe) of "de dood achterna"(Roberts)-masker worden onderscheiden: het mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, het vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage of zelfs afwezige kuif, en tenslotte het grootste belichamende machtsmasker (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, wordt tijdens grote ceremonies gedragen met een lang kostuum en een lange baard ...


Zie het blad

240,00

Masque Songye/Tetela
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Dit Songye Afrikaanse masker, de kikashi , heeft uitgerekte oogleden, een vierhoekige mond en een afwezigheid van een naso-frontale kuif. Een netwerk van polychrome parallelle strepen roepen de maskers van de Tetela op. Beïnvloed door de Songyes van het noorden, de Tetela wonen in het zuiden hebben inderdaad gesneden soortgelijke rituele werken. Schaafwonden, ontbreekt aan de top.
Thiri varianten van dit masker Kifwebe (pl. Bifwebe) of "chasser mort" (Roberts) opvallen: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kam zien afwezig, en ten slotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag nog steeds wordt gebruikt, lijkt afkomstig te zijn uit het grensgebied tussen de noordelijke Luba en de Zuidoostelijke ...


Zie het blad

210,00

Groot masker Songye Kifwebe Kikashi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Afrikaans masker van de Songye kikashi van zeer groot formaat, het biedt uitgestrekte uitgeholde oogleden, en een naso-frontale kuif die slechts een rib is. De parallellepipedum mond is verhoogd met rode oker. Op het oppervlak van het hout zijn parallelle strepen gegraveerd, die het verenkleed en de band met de dood symboliseren. Er zijn drie varianten van dit masker Kifwebe( pl. Bifwebe) of "achtervolgen van de dood"(Roberts) te onderscheiden: het mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, het vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage of zelfs afwezige kuif, en ten slotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds in gebruik is, lijkt afkomstig te zijn uit de grenszone tussen de noordelijke Luba en de zuidoostelijke Songye. Ze ...

Songye buste fetisj
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye buste

Statuette-fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) met een gebuste, gemaskerde figuur. Glanzend zwart patina. Licht vermist, uitdrogingsscheurtjes.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie zij door gemeenschappelijke voorouders verwant zijn.
De Songyes hebben indrukwekkende beelden gemaakt ...


Zie het blad


Verkocht aan 125,00 Zoek een soortgelijk object

Beeld Nkishi Songye Kalebwe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Deze sculptuur met hoekige vormen is het resultaat van de samenwerking tussen de nganga, de vakman en de klant. Behandeld volgens de instructies van de rituele priester, wordt de figuur bestemd voor de cliënt vervolgens geladen met de elementen bishimba bedoeld om elke kwade kracht tegen te gaan. In het geval van de çi-contre fetisj is de uitgeholde buik er verstoken van. Het gezicht is bezaaid met stoffering nagels. In de Afrikaanse cultuur heeft metaal magische, therapeutische en apotropaïsche eigenschappen. Het gezicht dat de kenmerken van een man van middelbare leeftijd aanneemt herinnert aan zowel het kifwebe masker. Satijn zwart bruin patina.
De fetisj Songye , magische sculptuur Nkisi , nkishi (pl. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote ...


Zie het blad


Verkocht aan 280,00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Masquette Songye Kifwebe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Afrikaanse kunst onder de Songyes.
Dit masker vormt een kleine kopie van de " woodenmasque, Kifwebe of (meervoud Bifwebe), waarvan hetzelfde type werd geproduceerd door de Luba en Songye. De term Kifwebe verwijst naar het masker, de vereniging van maskers, en de drager van het masker behorend tot de geheime mannelijke samenleving bwadi bwa kifwebe die sociale controle. Er zijn drie varianten: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kam of afwezig, en ten slotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). Hoogte op een basis: 32 cm.

Deze afrikaanse maskers hebben gaten op hun omtrek, zodat ze een kostuum kunnen bevestigen voor de belangrijkste ceremonies, waaronder een volumineuze baard gemaakt van natuurlijke vezels. ...


Zie het blad


Verkocht aan 70,00 Zoek een soortgelijk object

Masquette Songye Kifwebe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye Masker

Afrikaanse kunst onder de Songye.
Dit gereduceerde masker, geflankeerd door twee kleine verticale oren of hoorns, vormt een variant op het "houten masker" Kifwebe ( meervoudig Bifwebe), waarvan hetzelfde type werd geproduceerd door de Luba en Songye. De term Kifwebe verwijst naar het masker, het genootschap van maskers, en de drager van het masker dat behoort tot het mannelijke geheime genootschap bwadi bwa kifwebe die zorgde voor sociale controle. Er zijn drie varianten: het mannelijke (kilume) over het algemeen met een hoge piek, het vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage of zelfs afwezige piek, en ten slotte de hoogste belichamende kracht (kia ndoshi). Mat patina plaatselijk afgeschilferd.
Hoogte op sokkel: 33 cm.
Ik weet het niet. Deze Afrikaanse maskers ...


Zie het blad


Verkocht aan 70,00 Zoek een soortgelijk object

Songye Schild
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans schild > Songye Schild

Schild gebruikt door het bedrijf bwadi ka bifwebe , waarvan gebeeldhouwdmotief toont het masker Kifwebe . Two-tone matte patina. Schaafwonden.
Thiri varianten van dit masker Kifwebe (pl. Bifwebe) of "chasser mort" (Roberts) opvalt: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kam zie afwezig, en tenslotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, lijkt afkomstig te zijn uit het grensgebied tussen de noordelijke Luba en het zuidoosten van Songye. Ze worden gedragen met een lang pak en een lange baard gemaakt van natuurlijke vezels, afwezig op dit exemplaar, tijdens de belangrijkste ceremonies. De Songye kwam uit de Shaba regio van de DRC en vestigde zich tussen de Rivier ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Songye Kifwebe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

De asymmetrie van de krachtige gelaatstrekken van dit tribale masker draagt bij tot de kracht die het uitdrukt. Grote banden van contrasterende kleuren, plaatselijk afgesleten, markeren het oppervlak. Geërodeerde contouren. Schaafwonden.
 Er zijn drie soorten Afrikaanse Kifwebe-kunstmaskers: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) zou een meer bescheiden kuif hebben of zelfs afwezig zijn, en tenslotte de grootste belichaming van macht (kia ndoshi).
De kifwebe ("masker" in het Songye) cultus, die ook door de Luba werd beoefend, fungeerde als een geheime politiemacht voor macht, om individuen door middel van magie te controleren. Gedragen met een lang pak en een lange baard van natuurlijke vezels, verschenen Kifwebe maskers bovendien op ...


Zie het blad

240,00

Songye Kifwebe masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

Ex-collectie traditionele Afrikaanse kunst Afrikaans.
De term Kifwebe verwijst naar het masker, het genootschap van maskers, en de drager van het masker die behoorde tot het geheime mannelijke bwadi bwa kifwebe genootschap dat zorgde voor sociale controle. Er zijn drie varianten: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kuif of zelfs afwezig, en tenslotte de grootste belichaming van kracht (kia ndoshi). Fluweelachtige matte patina, geschaafd. Scheuren van uitdroging.
Hoogte op voet: 40 cm. Deze Afrikaanse maskers hebben gaten rond de randen, zodat voor de belangrijkste ceremonies een kostuum kan worden bevestigd, met inbegrip van een volumineuze baard van natuurlijke vezels. De witte strepen symboliseren de veren ...


Zie het blad

280,00

Songue Nkishi standbleed
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetish

Onder het brede scala van songye sculpturen, onderscheiden details dit songye beeldje, zoals de hoorn die bij de punt in het hoofd is gestoken, en de kleine metalen kroon op de top. De magische kracht van de bankishi ,(z. Nkishi) wordt verondersteld te worden versterkt door de toevoeging van accessoires, talismannen, metalen elementen, zaden, schelpen. De buikholte wordt gevuld met een magische lading die kan bestaan uit therapeutische ingrediënten. Glanzend patina, uitdrogingsscheurtjes.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale ...


Zie het blad

490,00

Songye/Hemba Janiform Fetisj
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye beeldje

Het ongewone karakter van dit beeld komt van details zoals de grootte van de voeten en het dubbele gezicht in verhouding tot het kifwebe masker van het Bwadi ka bifwebe genootschap. Geen ander element, metaal, kralen of zaden, echter, accessoriëren de fetisj.
Donkerbruin satijn patina.
De fetisj Songye , magisch beeld Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) , speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba ...


Zie het blad

250,00

Songye Nkisi beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Verstoken van accessoires staat dit Afrikaanse beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) hoog op een ronde sokkel. Het expressieve gezicht neemt de kenmerken aan van traditionele Songye maskers. Chocolade grijs patina. Schaafwonden. Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote voorbeelden zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba met wie zij verwant zijn door ...


Zie het blad

380,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100