Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Beeld Sapi Nomoli
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Sapi

Onder de stammen die in Sierra Leone, Mende en Kissi, meestal rijstboeren, aanbidden stenen beelden uit het Koninkrijk Sapi. De laatste strekte zich uit, tot de 16e eeuw, van Guinee tot Liberia.De Temné organiseerde zich in chiefdoms onder leiding van een opperste leider. De maatschappij ragbenle of mneke, verantwoordelijk voor vruchtbaarheid, tussenbeide gekomen bij de dood van de leider. De vereniging bundu, van haar kant, bereid de meisjes voor hun volwassen leven. De Temne en Bullom hebben een hoeveelheid "afro-Portugese ivories gemaakt, na Europese bestellingen. De "nomoli" van de Mendé, geplaatst op altaren, profiteerde van libations om de oogsten te verhogen. Deze stenen sculpturen, meestal in steatite of saponit, genaamd pombo (overleden) speelden, aan de andere kant, onder de ...


Zie het blad

380,00

Figuur Senoufo Tugubele
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Senoufo

Deze vrouwelijke figuur wordt overwonnen door een dekselcontainer, gesneden met een vogel, symbool van waarzeggerij. Gespikkeld patina. Licht hout waarop grijsachtige resten van olieachtige coating achterblijven. Veel erosies. De heer Brunel, een chemicus door opleiding, heeft kriskras door Afrika: Zaïre, Kenia, Ethiopië, Kameroen, Guinee,... Tot aan zijn dood zal hij bijna 600 stukken hebben verzameld. Stuk toevertrouwd door zijn legaat.
De Senoufos, de naam die hen door Franse kolonisten wordt gegeven, bestaat voornamelijk uit boeren die zich hebben verspreid tussen Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. De raden van oudsten, onder leiding van een gekozen chef, beheren de senoufo dorpen. Geregeerd door matrilineal tradities, zijn ze samengesteld uit clusters van woningen genaamd katiolo ...


Zie het blad

Verkocht

Zande Slot Drum, Azande
Afrikaanse kunst > Tam Tam, Djembe, muziekinstrumenten > Tambour Zande

Een zande percussie musical, deze houten idiofoon is gesneden uit een menselijke buste. Het strekt zich uit in de vorm van een dug-out aan de voeten waarvan een personage zittend, handen op oren wordt afgebeeld. Een lange spleet fungeert als een resonantieopening. De muren zijn gegraveerd met verschillende decoratieve motieven. Satijn patina.
Onesses aangeduid als " Niam-Niam " omdat ze worden beschouwd als antroposofen, vestigden de stammen gegroepeerd onder de naam Zande , Azandé , zich vanuit Tsjaad op de grens van R.D.C.(Zaïre), Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is de mens begiftigd met twee zielen, waarvan er één verandert in een totemdier van de clan waartoe hij behoort. De Afrikaanse tribale kunst van de Zande, of ", die veel land bezitten, ...


Zie het blad

160,00

Sceptre Yoruba Osé Sango
Afrikaanse kunst > Commandostaf, opperheerschappij > Yoruba Sceptre

Liturgische voorwerpen in Afrikaanse kunst van de Yoruba
Figuur van volgeling van de god Sango, in de linkerhand gedragen tijdens rituele stamdansen, deze stok is gesneden met een knielende vrouwenfiguur. Kenmerkend voor de Yoruba-kunst is de fysionomie, geïllustreerd door de grote amandelvormige ogen en littekens op de wangen. Deze figuren zijn opgedragen aan de god van de donder en de jeugd Shango, of Sango, volgens de Yoruba-religie. De laatste zou de mythische voorouder van de koningen van Oyo zijn. Hij was ook de beschermer van de tweeling, die in de regio heel vaak voorkwam. Het is een godheid die wordt gevreesd vanwege zijn onvoorspelbaarheid, en wordt vereerd omdat het heilzame regens voor gewassen zou brengen. De vruchtbaarheid van vrouwen wordt ook aan haar ...


Zie het blad

330,00

Scepter Baluba
Afrikaanse kunst > Commandostaf, opperheerschappij > Scepter Baluba

Dit Afrikaanse kunstobject, uit een privécollectie in Antwerpen, bestaat uit een rechthoekige flat, uitgebreid met een stok gegraveerd in het bovenste deel van parallelle lijnen in driehoeken, en vervolgens een vrouwelijk figuur in ronde bult. Het karakter is begiftigd, beperkt door een geruite hoofdband, met een gevlochten kapsel genaamd "en cascade", op de manier van de Luba vrouwen hoofdtooien in de late 19e en vroege 20e eeuw, zoals blijkt uit de foto's genomen op het moment. Grote uitgeholde oogkassen huis uitgerekt en gesloten oogleden, en een kleine mond wordt getrokken in een prognathische kin. Het uitsteeksel van de buik wordt benadrukt door de positie van gedigitaliseerde handen, de realistische figuratie van de geslachtsorganen die de verwijzing naar het moederschap en de ...


Zie het blad

195,00

Benin Uhunmwun elao Memorial Head
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Bénin Head

Dit laat Afrikaanse brons, gemaakt van een werk dat is gemaakt bij de dood van de koningin, stelt een koningin-moeder van Benin voor, de Iyoba genaamd, wiens nek is omgeven door meerdere kettingen van koraal kralen. Haar hoog gebogen kapsel bestond ook uit een netwerk van parels die aan weerszijden van het gezicht vielen. Na de geboorte van de toekomstige koning werd de koningin "verwijderd" van de macht en kon ze niet langer vader worden. Maar aan het einde van de 15e eeuw weigerde de Oba Esigie zich aan deze praktijk te conformeren en wilde hij de stad Uselu aan zijn moeder toeschrijven. Ze kreeg ook een paleis en veel privileges. Als erkenning bracht ze een leger op de been om te gaan vechten tegen de Igala van het Noorden. De Oba wierp een hoofd in zijn beeltenis, tussen vele werken ...


Zie het blad

650,00

Pende talisman fluitje
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Pende fluitje

Dit type object-talisman, gedragen als hanger, werd gebruikt tijdens collectieve jachten, om zijn team of zijn hond te alarmeren, om de prooi naar een doel te leiden. Het fluitsignaal werd gemoduleerd door het laterale aanhangsel. Het succes van de jacht werd inderdaad verzekerd door specialisten dankzij een grote verscheidenheid aan rituele voorwerpen.
Donker geolied patina.
De westerse Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oosterse zich stroomafwaarts van Tshikapa aan de oevers van de Kasaï vestigden. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit nemen de Mbuya-maskers, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, een feestelijke functie aan ...


Zie het blad

240,00

Lega fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Lega beeldje

Bij de Lega hielden leden van de hoogste rang van de Bwami, de Kindi, de fetisjen uit het zicht. Dit exemplaar, in de vorm van een hoofd, een fallus en hoge poten, is in het midden uitgehold en gevuld met composietmaterialen.
Hoogte op voet: 19 cm.
Donkerbruin satijn patina.
De stamkunst van de Lega, Balega of zelfs Warega onderscheidt zich vooral door zijn inwijdingsbeeldjes, ook gemaakt van ivoor, waarvan sommige werden bewaard in een mand die bedoeld was voor de hoogste rangen. gemeenschappen. Dit type Iginga beeldje (Maginga in het meervoud), was eigendom van de hoge officieren van de Bwami, een geheim genootschap dat mannen toeliet en hun vrouwen, en het sociale leven regeren. Deze organisatie was onderverdeeld in initiatiefasen, waarvan de Kindi de hoogste ...


Zie het blad

150,00

Punu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Punu masker

Dit ongewone Afrikaanse masker is een van de stilistische varianten van de witte maskers van de Gabon , itengi , (pl. bitengi) het aanbieden van een subtiel model. In de vroege kunst, deze Tribal masker uit Gabon werd geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, met inbegrip van de Bwiti , Bwete , en de Mwiri ("le"), de laatste zich te verspreiden in verschillende niveaus van inleiding, waaraan behoorde tot alle mannen Punu , en wiens embleem was de kaaiman. De punu hield geen maskers in de rituelen van de Bwiti, gewijd aan de voor ouders, in tegenstelling tot de Tsogo . Deze machtige geheime genootschappen, die ook een gerechtelijke functie hadden, omvatte verschillende dansen, waaronder de Luipaard dans, de Esomba , de Mukuyi en de dans van de Okuyi ...


Zie het blad

Verkocht

Klein masker HEMBA Ibombo ya Soho
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > HEMBA masker

De HEMBA is een subgroep van de Luba etnische groep in het zuidoosten van Dr. Congo, oostelijk van de Lualaba rivier. Ze zijn het bekendst door hun beeldhouwwerken, die de Chiefs vertegenwoordigen. De stukken genaamd Soko Mutu , Suku Muntu , (uit het Swahili, " man's brother", en KiHemba, ibombo ya Soho : "face de singe") behoorde tot de cultus van voor ouders en bestond in twee vormen: aan de ene kant grote maskers gebruikt in rituele dansen, en aan de andere kant, kleine maskers of beeldjes gebruikt als geschenken, werden opgehangen in de dozen als beschermende amuletten. Deze maskers zijn onlangs hernoemd mwisi GWA so'o , waarin een concept dat het een chimpansee geest die zou worden belichaamd in het masker uit te drukt. De asymmetrische, gespleten ogen zijn gescheiden van een ...

Beeldje Boyo, Buyu, Mizimu
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Boyo

Deze beeltenis van een koninklijke voorvader, versierd met decoratieve motieven, werd samen met een vrouwenbeeldje geplaatst in de beschutting van een kleine begrafenishut. Oranjebruin satijn patina, minimale chips. Volgens de verhalen zijn de Boyos van Luba afkomst, via een voorouder die met haar broers emigreerde. De migratiestromen hebben zich gemengd binnen dezelfde gebieden van de Bembe, Lega, Buyu (Buye) of Boyo, Binji en Bangubangu. De Basikasingo , door sommigen beschouwd als een Buyu sub-clan, zijn echter niet van Bembe oorsprong, aangezien het werk van Biebuyck het mogelijk heeft gemaakt hun geschiedenis te achterhalen. Georganiseerd in lijnen, leenden zij de vereniging van de Bwami van de Lega. De tradities van de bembé- en de boyostammen vertonen een grote ...


Zie het blad

180,00

Lega Lukungu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

De lega lukungu maskers, zoals deze gemaakt van een schildpaddenschild, werden op de arm gedragen. Het oppervlak heeft een "cirkelsteek" patroon. De gevlochten rand van plantenvezels is versierd met gedroogde zaden. Voor de Lega roept de schildpad wijsheid en voorzichtigheid uit ervaring op. Dit masker was voorbehouden aan ingewijden van hoge rang, die van de kindi, een van de verschillende rangen van de Bwami. Bij de dood van de ingewijde werd het masker op zijn graf gelegd en vervolgens doorgegeven aan zijn neef. Hangende link aan de bovenkant.
("Art of the Lega" E.L.Cameron).
Binnen de Lega organiseerde de Bwami-vereniging, die zowel voor mannen als vrouwen openstond, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. ...


Zie het blad

Verkocht

Paar Ibedji Yoruba-beeldjes uit de Yoruba-tijd
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldjes

Deze sculpturen van goudbeige tint, die tweelingen voorstellen, zijn versierd met hun "abiku" beschermende ornamenten gemaakt van metaal, schelpen en kralen. Hun kenmerken verbinden hen met de Egba-stijl. Uitdroging scheuren.
In de taal van het Yoruba volk betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en eji voor twee. Ze stellen de figuur van een overleden tweeling voor. Deze ibedji wordt dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; zij kan hem wassen en regelmatig voeden. Als zij sterft, neemt de overgebleven tweeling het over.
Soms liet een man ook ibeji kerven voor zijn vrouw om zwangerschap op te wekken. Als drager van de ziel van de tweeling heeft de ibeji invloed op het leven van het gezin en wordt hij een bron ...

Voorspellend Orakel Katatora Tabwa
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Tabwa Orakel

Onder de waarzeggerij-instrumenten die door de nganga werden gebruikt, werd dit beeld gegrepen door het centrale frame om heen en weer te schuiven als antwoord op vragen aan de voorouders. De impuls van de beweging, die aan de geesten werd toegeschreven, moest de adviseur de oorzaak van zijn problemen laten ontdekken om een ​​oplossing te vinden. De Luba, verwant aan de Songye via gemeenschappelijke voorouders, gebruikten dit type object ook als onderdeel van hun waarzeggerij ceremonies.
Mooie genuanceerde lichtbruine patina. Kleine erosies.
De Tabwa ("verticuteren" en "schrijven") vormen een etnische groep die aanwezig is in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyikameer. De stammen van deze regio, zoals de Tumbwe, aanbidden de voorouders van Mipasi door middel van ...


Zie het blad

180,00

Kwéré Mwana hiti vruchtbaarheidspop
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Kwéré pop

De Zaramo en de stammen om hen heen, Kwéré, Doé, ontwierpen nauwelijks te onderscheiden poppen die over het algemeen met vruchtbaarheid worden geassocieerd, maar waaraan andere deugden zouden worden toegeschreven. Hun eerste rol wordt gespeeld tijdens de periode van opsluiting van de jonge ingewijde Zaramo. De novice gedraagt ​​zich naar het object als bij een kind, en zal ermee dansen tijdens de slotceremonie van de inwijding. Als de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ze het "kind" adopteren. Bij de Zaramo wordt dit gebeeldhouwde motief herhaald op de bovenkant van stokken, siert het rituele voorwerpen en komt het zelfs voor op begraafplaatsen. De vorm is terugkerend, een gestileerd hoofd, bekroond met een dubbele of enkele kuif met daarboven een buisvormige buste zonder armen waar de ...

Luba/ Kusu zetel in karyatid
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Luba kruk

Prestigieuze Afrikaanse meubels en vrouwelijke representatie.
Deze gebeeldhouwde Afrikaanse kruk, van het type Luba, kan worden gebruikt als bijzettafel, een voetstuktafel, heeft een majestueus kariatidebeeld, bedekt met uitstekende lichaamsscarificaties, specifieke identiteitskenmerken Congolese groepen. Ogen gebleekt met kaolien symboliseren communicatie tussen vrouwen en geesten. De glanzende bovenkant heeft een helling.
De op de linkeroever van de Lualaba gevestigde Kusu hebben de artistieke tradities van de Luba en de Hemba geleend en hebben een vergelijkbaar kastenstelsel Luba . De kruk genaamd lupona , of kioni of kipona , kiona , volgens de bronnen, vormt het ontmoetingspunt van de soeverein, zijn volk, en de beschermende geesten en voorouders, waar symbolisch ...


Zie het blad

180,00

Fang relikwie hoofd van de Byeri
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Fang hoofd

Fangkop waarvan de nek in de reliekschrijnmand werd ingebracht. Het hartvormige gezicht onder een breed voorhoofd, de vooruitstekende mond en het helmkapsel duiden op bepaalde kenmerken van de Ntumu-stijl. Dit type sculptuur vervulde dezelfde functie als de byeri beeldjes. Bruin satijn patina, scheuren en ongelukjes.
Hoogte op voet: 41 cm.
Onder de Fang van Kameroen en Gabon heeft elke familie een "Byeri", of reliekschrijn, waarin de botten van de voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". De reliekschrijnkisten werden bekroond door een standbeeld of een hoofd dat fungeerde als bewaker van de "byeri" -dozen. Deze werden in een donkere hoek van de hut bewaard en waren bedoeld om kwade invloeden op iemand anders af te ...

Waka sona Baule hoofd
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule hoofd

De verschillende schaakbordpatronen die betrekking hebben op traditionele scarificaties, het kapsel waarop de vlechten fijn zijn gegraveerd, canons van schoonheid van Baoulé, vormen een terugkeer in de beeldhouwkunst van Baule. Dit hoofd met deze kenmerken is een overblijfsel van een waka sona beeld.
Bruin satijn patina. Uitdrogingsscheuren en schaafwonden.
Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw beoefenen, net als de Gouro van wie ze rituele culten en maskers leenden. Twee soorten beelden worden geproduceerd door de Baoulé , Baulé , binnen het rituele kader: De Waka-Sona beelden, "van hout zijnd" in baoulé, roep een assié oussou op, wezen van de aarde. Ze ...


Zie het blad

280,00

Pende Gitenga Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Pende Masker

Dit platte, ronde Afrikaanse masker, met een gezicht in het midden, is versierd met een vlechtwerkrand en veren. Het werd Gitenga genoemd en werd op het gezicht gehouden door het gevlochten raffianet dat aan de achterste contouren was bevestigd. Het is een politiemasker uit het besnijdeniskamp, dat de zon voorstelt bij zonsopgang en zonsondergang. Léon de Sousberghe heeft twee soorten maskers geïdentificeerd, de minganji gemaakt van plantaardige vezels, geassocieerd met de mannelijke samenleving en de mbuya houten maskers in het algemeen, verbonden met het dorp, met enkele uitzonderingen echter.
Hoogte op voet: 47 cm.
De Pende leven op de oevers van de Kwilu. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu zijn ingeprent in hun ...


Zie het blad


Verkocht aan 150.00 Zoek een soortgelijk object

Makonde gezichtsmasker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Makonde masker

Naast de Afrikaanse gezichtsmaskers die worden gedragen tijdens mapiko-dansen en ngoma-ceremonies die jonge mensen voorlichten over de eisen van het huwelijk en het leven. produceren ook lichaamsmaskers met de vrouwelijke buste, zoals dit voorbeeld verfraaid met een rand van parels en gevlochten raffia. Gelijmde patronen, waarvan fragmenten overblijven, tonen de gebruikte tatoeages en keloïden.
Afgeschuurde oker patina.
Jonge Makonde-jongens en -meisjes moeten zich onderwerpen aan een periode van afzondering van ongeveer zes maanden, waarin ze liedjes, dansen en praktische activiteiten leren. De gedragsregels op volwassen leeftijd, het seksuele leven en de huwelijksverplichtingen komen aan bod. Deze initiatie werd afgesloten met feestelijke ceremonies met mannelijke midimu ...


Zie het blad

380,00

Kongo Nkisi Vili standbeeld
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Vili standbeeld

Gewijd door de nganga, begiftigd met een magische lading (bilongo) bestaande uit ongelijksoortige elementen in een vergaarbak afgesloten door een spiegel, brengt dit beeldje de onderscheidende elementen van de nkisi-sculpturen samen. De Vili produceerde een verscheidenheid aan sculpturen voor individueel gebruik nkisi, waaraan meerdere deugden werden toegeschreven. Deppen van een gezicht met naturalistische trekken, de glazige ogen, omcirkeld met een hars, symboliseren helderziendheid. Geërodeerde basis. Satijn zwarte patina.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning ntotela < /i> . Aanwezig langs de Gabonese kust, brak de Vili zich af van het Kongo-koninkrijk in de 16e eeuw en het ...


Zie het blad

290,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal