Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Fetisjen:

Fetisjen zijn emblematische voorwerpen in primitieve Afrikaanse kunst. Ze worden gebruikt door fetisjisten en marabouts en zijn verbonden met een aantal occulte praktijken, zoals die welke in voodoo worden gebruikt.


Luba/Hemba fetisj uit Kasai
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Hemba beeldje

Dit Afrikaanse kunstbeeldje, Hemba of Luba Nkisi, verbeeldt een mannelijke voorouder, staande op één been. Fluweelzachte patina, plaatselijk beschadigd. Minimale scheuren.

De Hemba vestigden zich in het zuidoosten van Zaïre. Eens onder de heerschappij van de Luba, beoefenen deze boeren en jagers voorouderverering door middel van beeltenissen die lang aan de Luba werden toegeschreven. De beelden singiti werden door de fumu mwalo bewaard en geëerd tijdens ceremonies waarbij offers aan hen werden gebracht. Naast het gezag van de erfelijke stamhoofden speelden geheime genootschappen, mannelijke zoals de bukazanzi , en vrouwelijke, de bukibilo , een grote rol binnen de clan.

(Bron: "Trésors d'Afrique, Musée de Tervuren)


Zie het blad

150,00

Zande fetisj beeldje van de Mani cultus
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Zande fetisj


Deze Zande-sculptuur, met een vaag dierlijk uiterlijk, wordt gekenmerkt door zijn eivormige kop, bekroond met een plukje veren, en biedt minimalistische kenmerken omlijst door grote ruitvormige oren. De buste draagt ​​kleine gestileerde armen met daarboven een uitpuilende buik. Parallelle incisies zouden verwijzen naar traditionele scarificaties. Korrelig roodbruin, poederachtig patina, erosies.
Afrikaanse kunst heeft twee soorten Azande-beelden: De Kudu-beelden, tussen 30 en 50 cm hoog, stellen voorouders voor, en de Yanda beelden van 10 tot 20 cm, in dierlijke of menselijke vorm, met een apotropische rol, tentoongesteld tijdens de waarzeggerij riten tijdens de rituelen van de Mani samenleving. Vroeger "Niam-Niam" genoemd omdat ze als kannibalen werden beschouwd, vestigden de ...

Yoruba Beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba Beeldje

Dit Afrikaanse beeldje draagt ​​vlechten die in een hoge kuif zijn gerangschikt en staat op dikke zolen. Het heeft kettingen van parels en kaurischelpen die de beschermende ornamenten abiku vormen.
Gebeeldhouwd volgens de aanwijzingen van Ifa doorgegeven aan de waarzegger, de babalawo, speelden de Ibedji-beeldjes de rol van vervanging voor de dood van het kind. De beeldjes worden vervolgens behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die ervoor moet zorgen; ze zalft ze met olie en geeft ze regelmatig te eten. Als het verdwijnt, neemt de overgebleven tweeling het over. Beschouwd als veel meer dan een fysieke weergave van een geliefde. De ibedji-beelden beïnvloeden het leven van het gezin, en daarom blijft de laatste tot hen bidden en aanbidding en ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Fetisj
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetisj

Bemiddelend object dat een onderwerp vertegenwoordigt waarvan de bewonderenswaardig beheerste realisatie de houding verbetert. Een subtiele spottende uitdrukking bevriest ook het gezicht. Mat grijsbruine patina.
De Songye fetisj, magische sculptuur Nkisi, nkishi (mv. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote voorbeelden zijn het collectieve bezit van een heel dorp, terwijl kleinere figuren toebehoren aan een individu of familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich te vestigen in Kasai, Katanga en Zuid-Kivu. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ze via gemeenschappelijke voorouders verwant zijn. Waarzeggerij was zeer aanwezig in hun ...


Zie het blad

350,00

Salampasu beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Salampasu beeldje

Menselijke figuur geassocieerd met voorouderverering en vruchtbaarheidsriten. De figuur stelt een gemaskerde persoon voor. Haar buste is vastgebonden, een parel en een kauri zijn in elkaar gezet en vastgebonden aan de onderkant van de rug. Een fragment van leer blijft op het achterste deel van het hoofd. Donkere patina, schaafwonden.
De Salampasu, vroeger levend van de jacht en de landbouw, vormen een stam van de Lulua-groep en zijn gevestigd tussen de Democratische Republiek Congo en Angola, ten oosten van de Kasai-rivier. Ze worden in het westen en zuiden omringd door de Tschokwe en de Lunda, en in het noorden en oosten door de Kete en de Lwalwa. Een hiërarchie van maskers, eenvoudige houten kasangu-maskers en met koper bedekte mukinka-maskers, werd geassocieerd met de ...


Zie het blad

Verkocht

Ibedji Yoruba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ibedji Yoruba

De beschermende "abiku"-versieringen van deze poppenbeeldjes "ere" (beelden) die een tweeling belichamen, worden hier gepresenteerd in de vorm van koperen torcs en parelkettingen. De gezichten bieden de gebruikte ingekerfde motieven. Verdrogingsscheuren, erosies. Gladde mahonie patina.<

In de taal van de Yoruba bevolking van Nigeria betekent ibeji tweeling: ibi voor geboren en < i> >eji voor twee. Ze vertegenwoordigen de figuur van een overleden tweeling. Deze ibedji wordt vervolgens behandeld zoals het vermiste kind zou zijn geweest. Het is de moeder die voor hem moet zorgen; ze kan hem regelmatig wassen en voeden. Als ze sterft, neemt de overgebleven tweelingbroer het over. Het gebeurde ook dat een man ibeji voor zijn vrouw liet snijden in de hoop op zwangerschap. De ibeji ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Fetisj
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetisj

Afrikaanse figuur nkishi (mv. mankishi) gebeeldhouwd, belast met bishimba, rituele ingrediënten die traditioneel in de hoorns zijn ondergebracht en de buik. Het beeld is bedekt met een lendendoek van gekleurd textiel dat op zijn plaats wordt gehouden door een ornament. Matte lichte patina, witte kleiresten. Uitdrogingsscheuren.

Deze beschermingsfetisjen bedoeld voor thuis behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote voorbeelden zijn het collectieve bezit van een heel dorp, kleinere figuren behoren toe aan een individu of een gezin. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis ...


Zie het blad

380,00

Kongo Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kongo Standbeeld

Antropomorfe sculptuur Kongo, herdenkingsportret van figuratief type, waarvan de buste een magische lading draagt ​​met beschermende of therapeutische doeleinden. De zittende houding is die van leiders en notabelen. De mond onthult gevijlde tanden, de blik duidt op het vermogen van de proefpersoon om occulte dingen te onderscheiden. Glanzende donkere patina. Uitdrogingsscheuren, metalen nietje.
De Yombe, een clan van de Kongo-groep, is gevestigd aan de west-Afrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwwerken omvatten opmerkelijke kraamafdelingen. De nganga, tovenaars maar ook genezers, hadden de leiding over religieuze activiteiten en bemiddeling richting de God genaamd Nzambi door middel van dit soort figuren, meestal speciale ...


Zie het blad

380,00

Kusu fetish beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kusu fetish

Geïnspireerd door Songye-fetisjen, is dit gebeeldhouwde personage uitgerust met de magische lading die in de hoorn wordt geïntroduceerd die bovenaan bij de punt zit. Het driehoekige gezicht met uitgerekte gelaatstrekken herinnert ook aan de Bangubangu-stijl.
Satijnen patina, bruin, ingelegd met lichte pigmenten.
De Kusu, gevestigd op de linkeroever van de Lualaba, leenden de artistieke tradities van de Luba en de Hemba en bezaten een kastenstelsel dat vergelijkbaar was met dat van de Luba. De Hemba van hun kant vestigden zich in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba. Deze boeren en jagers, die vroeger onder de heerschappij van Luba stonden, beoefenen voorouderverering door middel van beeltenissen die lang aan de Luba werden toegeschreven. De ...


Zie het blad

180,00

Songye Fetisj
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetisj

Het resultaat van de samenwerking tussen de nganga, de beeldhouwer en de opdrachtgever, werd de sculptuur belast met de bishimba-elementen die bedoeld waren om elke schadelijke kracht te "tegen". Een uniek accessoire valt hier op in de vorm van een ketting van gekleurde kralen. Neergestreken op een kleine koepel, heeft de mannelijke figuur afgeronde proporties en een gezicht met de kenmerken van het kifwebe-masker. Satijnen patina, schaaf- en uitdrogingsscheurtjes.
De fetisj Songye, magische sculptuur Nkisi, nkishi (mv mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om ...


Zie het blad

180,00

Yombe Fetisj
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yombe Fetisj

Deze naturalistische figuur met een hoofdtooi van een hoogwaardigheidsbekleder, symbool van de mythische voorouder die waarschijnlijk wordt geassocieerd met vruchtbaarheidsculten, wordt zittend afgebeeld met gekruiste benen. Vaak weergegeven met de armen achter de rug, maar hier zonder armen, zou deze houding de terughoudendheid, de aandacht en de reflectie symboliseren die een probleem vereist. Bruin satijn patina. Scheuren en schaafwonden.
De Solongo-culturen van Angola en Yombé werden grotendeels beïnvloed door het Kongo-koninkrijk waarvan ze naturalistische beeldhouwwerken en religieuze riten leenden, met name door middel van gebeeldhouwde nkondo nkisi-fetisjen.
In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk, geleid door hun koning Ne Kongo, zich in een regio op het kruispunt van ...


Zie het blad

260,00

Sundi Standbeeld
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Sundi Standbeeld

Naast hun wapens en prestigieuze voorwerpen en hun grafsculpturen maakten de Sundi, individueel en collectief, gebruik van bezweringsfetisjen, vaak voorzien van een magische lading. Uit de buste van het onderwerp komt inderdaad een korstig amalgaam van verschillende elementen voort. Korrelige grijsbruine patina, verdroogingsscheurtjes, chippen (voet).

De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door koning ntotela < /ik> . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld.


Zie het blad

240,00

Vili Fetisj
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Vili Fetisj

Met een magische lading (bilongo), gehuisvest in een gesloten bakje, vormt deze Afrikaanse fetisj, zittend op een hond, een ritueel Nksi-sculptuur waaraan meerdere deugden werden toegeschreven. Satijnbruine patina, erosies en verdrogingsscheuren.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door koning ntotela < /ik>. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze beeldhouwwerken met gecodificeerde gebaren in relatie tot hun visie op de wereld. De Vili, aanwezig langs de Gabonese kust, maakten zich in de 16e eeuw los van het Kongo-koninkrijk en het Loango-koninkrijk werd een machtige staat. Nu ze ...


Zie het blad

280,00

Baoule Beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Baoule Beeldje

Deze gebeeldhouwde miniatuur voor individueel gebruik, gesneden volgens traditionele criteria, heeft een glanzende patina door het vastgrijpen. Goudbeige patina. Residuen ingelegd met kaolien.
Scheuren.
Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, een volk van de savanne, dat jacht en landbouw beoefent, net als de Gouro van wie ze hun rituele culten en maskers leenden. Er worden twee soorten beelden geproduceerd door de Baoulé, Baulé, in de rituele context: De Waka-Sona beelden, "van hout zijn" in baoulé, roep een assié oussou op, wezen van de aarde. Ze maken deel uit van een soort standbeeld dat bedoeld is om als medium te worden gebruikt door de waarzeggers van komien, waarbij laatstgenoemden worden ...


Zie het blad

190,00

Lega Sakimatwematwe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lega standbeeld

br>Afrikaanse kunst en materialen voor initiatie in de Bwami onder de Lega.
Afrikaanse Sakimatwematwe (meerkoppige) tribale sculptuur bedoeld voor een ingewijde van de Bwami, naast de vele anderen die tijdens de inwijdingen werden gebruikt, heeft de structuur de vorm van een centrale stam waaromheen gezichten zijn gesuperponeerd. De leraar leidde de aspirant naar een plek waar maskers en beeldjes werden uitgestald, en het was door zorgvuldige observatie dat de toekomstige ingewijde de min of meer complexe betekenis van deze metaforen moest raden, waarbij de laatste grotendeels refereerde aan spreekwoorden en gezegden. Degenen die het object niet mochten zien, moesten, om ertegen beschermd te worden, zich onderwerpen aan kostbare ceremonies en soms zelfs toetreden tot de lagere rang ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon Fetish
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon Fetish

Afrikaans beeldje Dogon, een voorouderbuste waarvan de lendenen gevangen zitten door een slangenfiguur. Lichtbruine patina, discrete witachtige resten van rituele zalvingen.
De Dogon-beelden zijn grotendeels in opdracht van een familie gesneden en kunnen ook het voorwerp van aanbidding door de hele gemeenschap zijn. Hun functies zijn echter nog weinig bekend. Naast de islam zijn de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke sekten: de Lébé, die betrekking heeft op de vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, de voorouderverering onder het gezag van de patriarch, de Binou die de geestenwereld aanroept en wordt geleid door de priester van de Binou, en de vereniging van maskers betreffende de begrafenis.


Zie het blad

180,00

Teke Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Teke Standbeeld

Afrikaanse sculptuur biteke (gesneden figuur) die een voorouder van een clan belichaamt. De uitgeholde buste herbergt de magische lading genaamd " Bonga" of "bilongo", die meestal werd vastgezet of verborgen door textiel. Deze symboliek verwijst naar het Téké-geloof dat de buik wijsheid verbergt. Deze fetisjen werden op de altaren van de leiders geplaatst.
Matte patina, gekleurde highlights. erosies.
De Téké, opgericht tussen de Democratische Republiek Congo, de Republiek Congo en Gabon, waren georganiseerd in chiefdoms waarvan de chef vaak werd gekozen uit de smeden. Het hoofd van de clan, ngantsié , bezat de grote beschermende fetisj tar mantsié die toezicht hield op alle ceremonies. Het is de krachtige tovenaar-genezer en waarzegger die, tegen betaling, de ...


Zie het blad

350,00

Songye Fetisj
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye Fetisj

Afrikaanse fetisj van de Songye waarvan de kenmerken het Afrikaanse masker kifwebe van de Bwadi ka bifwebe samenleving reproduceren. Een kraal van reptielenhuid omhult haar buste, een lendendoek van dierenhuid drapeert haar benen. Schuurplekken en uitdrogingsscheuren.

De fetisj Songye, magische sculptuur Nkisi, nkishi (mv. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn over het algemeen het collectieve eigendom van het dorp, de meer bescheiden figuren zijn gereserveerd voor individuele aanbidding.
In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich te vestigen in Kasaï, Katanga en in Zuid-Kivu. Waarzeggerij, zeer aanwezig in hun samenleving, maakte het mogelijk tovenaars te ontdekken en licht te werpen op de ...


Zie het blad

290,00

Buste janiforme Bembe/Boyo Kalunga
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kalunga Enveloppen

Twee grote holle banen huis cabochon leerlingen die een uitgeholde diamant in de mond overwinnen. Het hele ding wordt gedragen door een nek verbreding aan de basis. De uil schrikt, waarnaar ook de bembé maskers verwijzen, zou hebben geïnspireerd dit soort sculptuur gemaakt in verschillende formaten en beeltenis van de kalunga geest. Deze sculpturen in het bezit van elke lodge meester speelde een rol in de rituelen van de passage tijdens de besnijdenis ceremonies van de Bwami, maar waarschijnlijk ook in de vruchtbaarheid riten.
Clear Patine met kaolien en okerkleiresten. Scheuren.
De bembe etnische groep is een Luba tak lijn die wordt verondersteld te hebben verlaten Congo in de 18e eeuw te vestigen in de buurt van Tanzania en Burundi. Hun samenleving en artistieke tendens ...

Sundi Fetisj
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Sundi Fetisj

Naast hun wapens en prestigieuze objecten, hun grafsculptuur, maakten de Sundi, individueel en collectief, gebruik van fetisjen van bezwering of vruchtbaarheid, vaak uitgerust met een magische lading. De op een naturalistische manier behandelde vrouwelijke proefpersoon wordt bevroren in een houding die haar buik benadrukt. Knapperig bruin patina, uitdrogingsscheuren, erosies.
De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door koning ntotela < /ik> . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld.


Zie het blad

150,00

Nkisi Kongo Fetisj
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kongo Fetisj

br>
Tribale Nkisi, nkishi (pl. mankishi )tatuette met een magische bishimba lading die vermoedelijk boven op het hoofd is aangebracht. Er werd ook een plukje veren ingestoken. De beeldhouwwerken van de Kongo groepen symboliseerden vaak spreekwoorden. Gladde patina met gouden mahonie nuance. Uitdroging scheuren.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen god en mensen, verantwoordelijk voor de bescherming tegen verschillende kwaden. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, en de kleinere zijn eigendom van een individu of een familie.


Zie het blad

180,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  - 

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal