Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - De fetisj, dit emblematische voorwerp :

Fetisjen zijn emblematische voorwerpen in primitieve Afrikaanse kunst. Ze worden gebruikt door fetisjisten en marabouts en zijn verbonden met een aantal occulte praktijken, zoals die welke in voodoo worden gebruikt.


Kasongo / Kusu Kakudji fetish
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kusu fetish

De persoonlijke beschermingsfiguren kakudji's, gebruikt door de Hemba, de Kusu en de Kasongo's, waren geïnspireerd op Songye-fetisjen. De magische lading, samengesteld uit ingrediënten van verschillende oorsprong, wordt aan de bovenkant van het hoofd ingebracht. Satijn zwartbruin patina.
De op de linkeroever van de Lualaba gevestigde Kusu hebben de artistieke tradities van de Luba en de Hemba geleend en hebben een vergelijkbaar kastenstelsel Luba . De Kasongo's vormen een Kusu-subgroep, nu verspreid over de Luba, Songye en Hemba. De singiti-beelden werden bewaard door de fumu mwalo en geëerd tijdens ceremonies waarbij offers aan hen werden gebracht. Naast het gezag van de erfelijke leiders speelden geheime genootschappen, mannelijke zoals de bukazanzi, en vrouwelijke, de ...


Zie het blad

180,00

Fetish beeldje Nkisi van Songye
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Evenwichtige verhoudingen en symmetrie voor dit beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi) waarvan de bovenste hoorn intact is. De uiteinden van de voeten, die uit de raffia lendendoek uitsteken, smelten op de cirkelvormige basis samen. In de uitgeholde navelstreng kwam de magische lading bishimba , ook aanwezig in het pad bevestigd onder de oksels. De kracht van de fetisj zou worden geaccentueerd door de aanwezigheid van de accessoires. Satijn donkerbruin patina.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest populaire in Afrika. Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, terwijl kleinere figuren behoren tot een individu of familie. In de 16e eeuw, de Songyes gemigreerd uit de Shaba regio te ...

Songye Nkishi fetisjbeeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye-fetisj

Beeldje Nkisi, nkishi (mv. mankishi) met bovenaan een hoorn met de punt. De kracht van de fetisj, volgens de overtuigingen van de Songye, zou worden versterkt door de aanwezigheid van zijn accessoires, metaal en, of, verschillende toevoegingen van materialen, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogd fruit, enz... Prachtig geschaafd licht bruine patina.< br /> Deze beschermende fetisjen voor thuis behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal ...


Zie het blad

150,00  130,00

Bwende, Babwende, Nkisi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Bwende fetisj

Voorouderbeeldje gemarkeerd met keloïde tekens die getuigen van de opeenvolgende stadia van inwijding waaraan het individu werd onderworpen. Aan de achterkant is een bilongo-lading bevestigd. Soms bezet met ivoor of aardewerk, de amandelvormige ogen zijn ingelegd met been. Briljante oranjebruine patina.
Gevestigd op de plateaus van de Volksrepubliek Congo, ex. Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembe-groep ten noorden van het Tanganinyika-meer, werd de kleine Bwende-groep beïnvloed door Téké-riten en -cultuur, maar vooral door die van de Kongo. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de ...

Beeldje Mangbetu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Mangbetu

Vrouwelijke figuur van de Mangbetu met de illustere hoofdtooi eindigt in uitlopende volume en lineaire merken op het hele lichaam. Roodbruin patina. Desication scheuren.
Het karakter draagt lichaamsverven en vercarificaties vergelijkbaar met die van de Asua pygmeeën met wie de stam relaties had, en die varieerden naar gelang van de omstandigheden. Onder de Mangbetu, van jongs af aan, de kinderen ook leed aan een compressie van de schedel doos strak gehouden door rapia banden.  Later \


Zie het blad

Verkocht

Het standbeeld nkishi van nkishi van Songye
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetisj

Extravagante voeten steken uit de cirkelvormige kaap waarop deze fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi), gesneden in hoekige volumes, is gevestigd. De handen markeren een uitstekende buik, getuige van de afstamming. Een rituele magische lading, die uit ingrediënten van organische of installatieoorsprong wordt samengesteld, werd gewoonlijk geïntroduceerde in de hoorn bij de bovenkant. Dambord littekens getuigen van de invloed van naburige luba. Bruine patina genuanceerd met grijs. Kaolienresten.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest populaire in Afrika. Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl kleinere figuren behoren tot een individu of familie. In de 16e eeuw ...

Kongo Yombe Nkisi Fetish
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kongo Fetish

Kongo- of vili-figuur die op een hallucinogene wortel kauwt, zittend op een schildpad. De exorbitante en verbleekte blik verwijst naar mediamieke vermogens. Dit type beeldhouwwerk illustreert soms een spreekwoord. Zwarte patina, uitdrogingsscheurtjes.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk voorzien van een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. De nganga tovenaars, beide genezers, hadden de leiding over religieuze activiteiten en bemiddeling naar de God genaamd Nzambi door middel van ...


Zie het blad

Verkocht

Punu / Lumbu beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Lumbu beeldje

Knielende vrouwenfiguur, met medicijnladingen in de met glas afgesloten holtes. De mediamieke blik van zwarte pupillen achter glasscherven verbindt dit type beeldhouwwerk met de nkisi van Kongo-producties. Afgebroken satijnen patina.
De Punu zijn een Bantu-volk uit Centraal-Afrika, voornamelijk gevestigd in het zuiden van Gabon, ook in de Republiek Congo in de regio Niari. Ze leven in onafhankelijke dorpen verdeeld in clans en families. Sociale cohesie wordt verzekerd door de Moukouji-samenleving, wiens essentiële rol het is om de boze geesten van het bos te onderwerpen. Binnen deze zelfde groep genaamd Shira, de Lumbu, Loumbu, Balumbu, vestigden zich aan de kust van Gabon, en in de Republiek Congo, en bewaren de beenderen van hun voorouders in reliekschrijnmanden versierd met ...


Zie het blad

Verkocht

Banja, Mbanza, Banga beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Manja beeldje

Kleine figuur met een hartvormig gezicht gekruist door een lange neusbrug omlijst door knoopogen. De gebochelde torso bevat gezwellen die armen vertegenwoordigen, specifiek voor het beeldhouwwerk van de regio Ubangi. De functies van deze beeldjes zijn vergelijkbaar met die van de Ngbaka van de Mani-Yanda-samenleving, in het kader van therapeutische riten of ter voorbereiding op de jacht. Bruin patina met roodachtige korsten. Gebrek, schaafwonden.
De banda-groep, Mbanza, Mabanja of Banza, bestaat uit ongeveer vijftig subgroepen, verspreid in Soedan, Zuid-Tsjaad, de Centraal-Afrikaanse Republiek en het noordwesten van de Democratische Republiek van de Congo. Het heeft verschillende initiërende verenigingen gewijd aan geesten en maakt gebruik van sculpturen. Banda sculpturale ...


Zie het blad

240,00

Songye Nkisi Kalebwe-standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye-fetisj

Een imposant gemaskerd gezicht van de kifwebe van de Bwadi ka bifwebe-gemeenschap draagt ​​een hoofdtooi zonder hoorn. Metalen elementen en een huidriem die meestal een rituele lading bevat, vormen accessoires met een symbolische connotatie.

Licht korrelig geolied patina, erosies en scheuren.

De fetisj Songye, magische sculptuur Nkisi, nkishi (mv mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, de verkleinde figuren behoren toe aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich te vestigen in Kasai, Katanga en Zuid-Kivu. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Nkishi standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye standbeeld

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Afrikaans beeld Nkisi, nkishi (mv. mankishi) van de Songye, die een hoofd heeft met de kenmerken van het kifwebe-masker. De prominente buik wordt onderstreept door een riem gevolgd door een lendendoek van plantaardige vezels. De magische bishimba-lading werd waarschijnlijk geïntroduceerd aan de bovenkant van het hoofd waaruit een dierenhoorn oprijst. Een tweede hoorn, bevestigd aan de ketting van de fetisj, zit soms ook vol met therapeutische ingrediënten. Schaduw grijs patina. Deze beschermende fetisjen voor thuis behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen god en mensen, verantwoordelijk voor de bescherming tegen verschillende soorten kwaad. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een ...


Zie het blad

350,00

Figuur van macht Buti Teke
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Teke beeldje

Een idee van het ontvangen van de mystieke lading genaamd "Bonga", dit hoekige standbeeld van zijn voorvader Téke was verpakt in een textiel dat was om de lading te houden in zijn recipiënt.
Patine gladde glanzende, gemattificeerde gebieden.
Andeblis tussen de Democratische Republiek Congo en Gabon, werden de Teké georganiseerd in chiefdoms waarvan de leider vaak werd gekozen uit de smeden. Het hoofd van de familie, mfumu , had het recht op leven of dood over zijn familie wiens belang bepaald zijn prestige. De leider van de clan, ngantsié , hield de grote beschermende fetisj tar mantsié die toezicht hield op alle ceremonies. Het is de krachtige tovenaar genezer en waarzegger die werd gelost" van magische elementen, voor vergelding, individuele beeldjes of nkumi . Volgens de ...


Zie het blad


Verkocht aan 490.00 Zoek een soortgelijk object

Kusu Fetish Couple Figure
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kusu Fetish

Beeldje van een paar rug aan rug geplaatst. De vrouwelijke figuur stelt Luba-personages voor, de mannelijke figuur roept ook Hemba-gebeeldhouwde figuren op. Semi-matte donkere patina, uitdroging barst.
De Kusu, gevestigd op de linkeroever van de Lualaba, leenden de artistieke tradities van de Luba en de Hemba en bezaten een kastenstelsel dat vergelijkbaar was met dat van de Luba. De Hemba van hun kant vestigden zich in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba. Deze boeren en jagers, die vroeger onder de heerschappij van Luba stonden, beoefenen voorouderverering door middel van beeltenissen die lang aan de Luba werden toegeschreven. De singiti-beelden werden door de fumu mwalo bewaard en geëerd tijdens ceremonies waarbij offers aan hen werden gebracht. Parallel ...


Zie het blad

240,00

Beeldje Congo
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Beeldje Congo

Coll. Belgische Afrikaanse kunst br-Deze kleine antropomorfe sculptuur neemt in miniatuur de canons van de beeldhouwkunst kongo. Deze figuren vormen de vitale belichaming van een geest of voorouder, intermediair volgens de Kongo religie tussen de mensen en de god Nzambi. Zeer lichte desication scheur op de basis. Lichtbruine patina.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de groep Kôngo , onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor-, koper- en slavenhandel. Op dezelfde manier, overtuigingen en tradities, produceerden ze een beeldhouwen met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun wereldbeeld. De tovenaars nganga, beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en ...


Zie het blad

150,00

Kwese/Mbala Giteke Beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mbala beeldje

Ex. Belgische Afrikaanse stammenkunst collectie.
Onder de vele beeldjes van de Mbala's maakte dit type beeldje deel uit van de "pindi", beeldjes die de schat van het stamhoofd integreerden. Het is een kleine, gedrongen figuur, met handen onder de kin, en heeft ook Kwésé-kenmerken, waaronder de met littekens bedekte trekken van het gezicht. Korrelig patina, uitdrogingsscheurtjes. De Mbala kwamen in de 17e eeuw uit Angola en vestigden zich in het noordwesten van Zaïre en in het oosten tussen de Pende, Suku, Pende, en Yaka. Vroeger waren ze matrilineair, maar nu bestaan ze uit clans die geleid worden door de oom van moederszijde. Het opperhoofd had de leiding over de vooroudercultus, zij het een tamelijk beperkte. Na een terugtocht van enkele dagen werden hem koninklijke ...


Zie het blad

Verkocht

Teke of Yanzi Nkumi beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Teke beeldje

Klein beeldje van een Téké-voorouder met een gezicht vol strepen met traditionele littekens. Dit type snijwerk vormde een beschermende charme van het individuele type. Een gat in het hoofd maakte het mogelijk om het op te hangen.
Ersoions, gebrek ter hoogte van een voet.

Gevestigd tussen de Democratische Republiek Congo en Gabon, waren de Téké georganiseerd in chiefdoms waarvan de chef vaak werd gekozen uit de smeden. Het gezinshoofd, mfumu, had recht op leven of dood over zijn gezin, waarvan het belang zijn prestige bepaalde. Het hoofd van de clan, ngantsié , hield de grote beschermende fetisj tar mantsié die toezicht hield op alle ceremonies. Volgens de Téké werd wijsheid geabsorbeerd en opgeslagen in de buik. Het is ook volgens de richtlijnen van de tovenaar dat ...


Zie het blad

95,00

Nkisi Songye Kalebwe standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Afrikaans Nkisi, nkishi (pl. mankishi )beeld van de Songye, dat een hoofd heeft met kifwebe maskertrekken. De prominente buik wordt geaccentueerd door een gordel die gevoerd is met verschillende quolificheten. De magische lading bishimba is waarschijnlijk aangebracht op de top van het hoofd waaruit een fragment dierlijke hoorn oprijst. Een tweede hoorn, bevestigd aan de halsketting van de fetisj, is eveneens geladen met soms therapeutische bestanddelen. Grijze patina.
Deze beschermingsfetisjen voor thuis behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen god en mensen, belast met de bescherming tegen verschillende kwaden. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, en de kleinere zijn eigendom van een individu of een ...

Nkishi fetisjbeeldje van Songye
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetisj

Ex-Spaanse Afrikaanse kunst collectie.
Afrikaans Nkisi, nkishi (pl. mankishi )beeld van de Songye, waarvan het hoofd is gebeeldhouwd in de beeltenis van het kifwebe masker. De buik, waarop de handen rusten, is omgord met een kussentje en kralen, en vormt het middelpunt van de morfologie. Een magische bishimba lading werd in de hoorn aan de bovenkant gestoken. Uitdroging scheuren.
Geoliede rood-bruine patina. Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen god en mensen, belast met de bescherming tegen verschillende kwaden. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, en de kleinere zijn eigendom van een individu of een familie.


Zie het blad

240,00

Ewe fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Ewe fetisj

Afrikaanse kunst en Vodun-stamverering van de Ewe- en Fon-bevolking
Dit beeld stelt een knielende vrouw voor op een cirkelvormige basis, handen onder de borsten geplaatst. De fysionomie is grof. Het geheel is bedekt met knapperige donkere pigmenten. Uitdrogingsscheur.
In Togo maken Afrikaanse fetisjen deel uit van rituelen volgens de bedoelingen van hun eigenaar. Toverdokters, die het fa waarzeggerij ritueel volgen met behulp van palmnoten, maken ze op bestelling om beschermende en geneeskrachtige eigenschappen te bieden, maar bieden ook meer klassieke kant-en-klare versies.


De ooien, vaak verward met de mina's, zijn de grootste etnische groep van Togo. Ze komen ook voor als minderheden in Ghana, Benin, Ivoorkust en Nigeria. Volgens Hélène Joubert zijn de ...


Zie het blad

280,00

Songye Nkishi standbeeld
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Afrikaanse fetisj Nkisi, nkishi (pl. mankishi) van de Songye wiens extra grote voeten op een voetstuk rusten. Deze sculptuur, realistischer dan normaal, is beroofd van enkele accessoires en rituele talismannen, terwijl hun locatie nog steeds zichtbaar is.
Afgeschuurde gevlekte patina, kaolien highlights.
Uitdrogingsscheuren, erosies.
Deze fetisjen van bescherming tegen verschillende soorten kwaad zouden de rol van bemiddelaar tussen god en mensen spelen. De grote exemplaren zijn over het algemeen het collectieve bezit van het dorp, de meer bescheiden figuren zijn gereserveerd voor individuele aanbidding.
In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal ...


Zie het blad

380,00

Yaka Yiteke afstamming beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Yaka beeldje

Dit type stambeeld dat bescherming biedt tegen vijanden is gemaakt volgens de instructies van de Nganga ngoombu en de sponsor van het object. Dit krachtige tribale kunstobject werd vervolgens geactiveerd met behulp van rituelen en bezweringsformules. Satijnen patina. Licht gebrek (voet).
Hiërarchisch en autoritair, bestaande uit formidabele krijgers, werd de Yaka-samenleving geregeerd door lijnleiders met het recht op leven en dood over hun onderdanen. Jagen en het prestige dat daaruit voortvloeit, is tegenwoordig een kans voor de Yaka om de voorouders in te roepen en hun toevlucht te nemen tot rituelen met behulp van charmes die verband houden met het "khosi" -instituut. De jeugdinitiatievereniging is de n-khanda, die wordt gevonden in de oostelijke Kongo (Chokwe, Luba, enz.), ...


Zie het blad

280,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal