Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - De fetisj, dit emblematische voorwerp :

Fetisjen zijn emblematische voorwerpen in primitieve Afrikaanse kunst. Ze worden gebruikt door fetisjisten en marabouts en zijn verbonden met een aantal occulte praktijken, zoals die welke in voodoo worden gebruikt.


Songye buste fetisj
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye buste

Statuette-fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) met een gebuste, gemaskerde figuur. Glanzend zwart patina. Licht vermist, uitdrogingsscheurtjes.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie zij door gemeenschappelijke voorouders verwant zijn.
De Songyes hebben indrukwekkende beelden gemaakt ...


Zie het blad

190,00  152,00

Fon Vodun Fetiche
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fon Vodun Fetiche

Als andere Fon fetisjen, dit standbeeld is een houten structuur bedekt met aggregaten gemengd met haren, waarschijnlijk wrattenzwijnen en primaten. De gebogen onderarmen maken elkaar de handen ineen. Gelaatstrekken kunnen nog vaag worden onderscheiden onder libations.

In de loop van zijn geschiedenis is fon art doordrenkt met Yoruba en ooicreaties volgens migratie en handel. Deze kunst kan echter niet worden gereduceerd tot deze twee invloeden. Inderdaad, de Fon zelf hebben hun originaliteit gebracht aan hun beeldhouwser.
Voodoo of vodun, een religieuze cultus waarvan de naam afkomstig is van een variant van het Yoruba-woord dat "dieu"2 betekent, is daarin te vinden.
Deze beelden werden daarom gebruikt tijdens vodun rituelen volgens verschillende procedures.


Zie het blad


Verkocht aan 75,00 Zoek een soortgelijk object

Songye Kalebwe Nkishi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetisj

Beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) hoog gekampeerd op een afgeronde sokkel. De kracht van de fetisj zou, volgens het Songye-geloof, worden versterkt door de aanwezigheid van zijn accessoires, zoals de tophoorn en de verschillende toevoegingen van materialen en accessoires, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogde vruchten, enz. Semi-matte grijs-bruine patina. Scheuren.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote voorbeelden zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun ...

Songye Nkisi fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye beeldje

Fetisjbeeld Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) antropomorf gedesacraliseerd, waarvan de uitgeholde navel geen magische lading heeft Boven op zijn schedel stond een hoorn, die de opening afsloot waarin ook rituele elementen werden ingebracht. Licht bruin satijn patina.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ...


Zie het blad

150,00  120,00

Songye fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye fetisj

Een verkleinde reproductie van het kifwebe masker dat verbonden is met de Bwadi ka bifwebe samenleving vormt het gezicht van de antropomorfe fetisj die hier tegenover staat. Deze laatste is gesneden in een dichte houtsoort in geometrische volumes. De symbolische en magische rituele accessoires worden hier gepresenteerd in de vorm van een halsketting van blauwe kralen. Licht bruin patina.
De fetisj Songye, magisch beeld Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op ...


Zie het blad

180,00  144,00

Beeld Nkishi Songye Kalebwe
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Deze sculptuur met hoekige vormen is het resultaat van de samenwerking tussen de nganga, de vakman en de klant. Behandeld volgens de instructies van de rituele priester, wordt de figuur bestemd voor de cliënt vervolgens geladen met de elementen bishimba bedoeld om elke kwade kracht tegen te gaan. In het geval van de çi-contre fetisj is de uitgeholde buik er verstoken van. Het gezicht is bezaaid met stoffering nagels. In de Afrikaanse cultuur heeft metaal magische, therapeutische en apotropaïsche eigenschappen. Het gezicht dat de kenmerken van een man van middelbare leeftijd aanneemt herinnert aan zowel het kifwebe masker. Satijn zwart bruin patina.
De fetisj Songye , magische sculptuur Nkisi , nkishi (pl. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote ...


Zie het blad

280,00

Zande beeldje van de Yanda cultus
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Zande beeldje

Gestileerde Yanda-figuur, met een torso zonder armen, gevangen in metaaldraad, gedragen door brede, halfgebogen benen. De neusbrug is gekruist met littekens, de oorbellen ontbreken. Korrelig satijn patina. Afrikaanse kunst telt twee soorten Azande standbeelden: De beelden Koedoe , van een hoogte tussen 30 en 50 cm stellen voorouders voor, en de Yanda-beeldjes van 10 tot 20 cm, van dierlijke of menselijke vorm, met een apotropische rol, tentoongesteld tijdens waarzeggerij-rituelen tijdens de rituelen van het Mani genootschap. br> Vroeger "Niam-Niam" genoemd omdat zij als antropofaag werden beschouwd, vestigden de stammen zich onder de naam Zande , Azandé , vanuit Tsjaad, op de grens van de D.R.C. (Zaïre), Soedan en de Centraal Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is de ...

Kongo Nkisi fetisjbeeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kongo Fetisj

Bij de Kongo voerden de nganga rituelen uit door een spirituele kracht te activeren met een nkondi (pl. nkissi). De term nkisi werd later gebruikt om te verwijzen naar begrippen als "heilig" of "goddelijk". De meest invloedrijke categorie van "minkisi kongo" bestond uit instrumenten om de regionale stamhoofden te helpen bij de handhaving van de wet. Een metalen voorwerp werd aan een houten figuur gespijkerd zodra een beslissing was genomen, waarbij elke spijker een bepaald geval opriep: ruzies, echtscheiding, conflicten tussen gemeenschappen... De nkondi wilde er zo voor zorgen dat de overeenkomst die het conflict moest beslechten goed werd toegepast, en dat de individuen de gevolgen van hun gedrag vreesden. Zijn verschijning verpersoonlijkte dus de kracht die daar verbleef. Vanaf de ...


Zie het blad


Verkocht aan 180,00 € 144,00 ( -20,0 %) Zoek een soortgelijk object

Pop Zaramo Mwana hiti
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Zamaro figuur

Gesneden van steen, deze traditionele Afrikaanse pop neemt een groot hoofd waar een dubbele top kuif ontwikkelt. De cilindrische buste heeft geen armen. De borsten en navelstreng worden aangegeven door een lichte reliëf en gemarkeerd met een parel, waarvan het gebruik is gebruikelijk in de Zaramo beeldhouwboek. Schaats van gebruik.
De Zaramo en de stammen om hen heen hebben ontworpen poppen in het algemeen geassocieerd met vruchtbaarheid, maar waaraan andere deugden zou worden toegeschreven. Zijn primaire rol wordt gespeeld tijdens de periode van opsluiting van de jonge zaramo insider. De beginner zal zich gedragen met betrekking tot het object als met een kind, en zal dansen met hem tijdens de slotceremonies van de inwijding. In het geval dat de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ...


Zie het blad

Verkocht

Kongo Vili fetisj
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Vili fetisj

Deze fetisj met verschillende hoofden die onheilspellend zijn, heeft een harsachtige massa waarin een magische lading is opgesloten. Het object kan zijn ontworpen voor therapeutische doeleinden of als beschermend figuur tegen hekserij.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, onder leiding van de koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities, produceerden zij een beeldhouwwerk begiftigd met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. Aanwezig langs de Gabonese kust, braken de Vili zich in de 16e eeuw af van het Kongo koninkrijk en werd het Loango koninkrijk een machtige staat. Nu voor ...


Zie het blad

180,00  144,00

Kalebas met vrouwelijk Hemba / Luba patroon
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Hemba fetisj

Deze bankishi (z. nkishi ) houtsnijwerken werden gebruikt als onderdeel van de bugabo , een genootschap dat zich toelegde op de jacht, genezing en oorlogsvoering. Een vrouwenfiguur, die de heilige relatie van de vrouw en het koningschap symboliseert, torst een met veren versierde kalebas. Donker geolied patina. De Hemba waren lange tijd onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat een zekere invloed had op hun cultuur, religie en kunst. Voorouderverering staat centraal in de Hemba samenleving. Genealogie is inderdaad de garantie voor privileges en landverdeling. Alle aspecten van de gemeenschap zijn doordrongen van het gezag van de voorouders. Zo worden de voorouders geacht invloed te hebben op de rechtspraak, de geneeskunde, het recht en het offeren. De Hemba, bekwaam in ...


Zie het blad

390,00  312,00

Ewe fetish beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Ewe

In Togo maken fetisjen deel uit van heilzame of kwade rituelen volgens de bedoelingen van hun eigenaar. Fetisjisten maken ze om beschermende en medicinale deugden aan te bieden, maar bieden ook meer conventionele gebruiksklare versies.
deze praktijken zijn nog steeds in gebruik vandaag worden soms gedecried en beschouwd als animistisch en overgone in het tijdperk van de kerstening en islamisering. Niettemin hebben mensen de neiging om animistische praktijken te handhaven ondanks hun bekering tot de grote monotheïstische religies, beide overtuigingen beïnvloeden elkaar.

de ooi, vaak verward met de Minas, zijn de belangrijkste etnische groep in Togo. Ze worden ook aangetroffen als minderheden in Ghana, Benin, Ivoorkust en Nigeria. Hoewel er weinig historische informatie ...


Zie het blad


Verkocht aan 80,00 Zoek een soortgelijk object

Nkisi Songye Kalebwe standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Afrikaans Nkisi, nkishi (pl. mankishi )beeld van de Songye, dat een hoofd heeft met kifwebe maskertrekken. De prominente buik wordt geaccentueerd door een gordel die gevoerd is met verschillende quolificheten. De magische lading bishimba is waarschijnlijk aangebracht op de top van het hoofd waaruit een fragment dierlijke hoorn oprijst. Een tweede hoorn, bevestigd aan de halsketting van de fetisj, is eveneens geladen met soms therapeutische bestanddelen. Grijze patina.
Deze beschermingsfetisjen voor thuis behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen god en mensen, belast met de bescherming tegen verschillende kwaden. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, en de kleinere zijn eigendom van een individu of een ...


Zie het blad

Verkocht

Hemba Singiti voorouder beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Hemba beeldje

Deze tribal art hemba miniatuur ter herinnering aan een plaatselijk opperhoofd, een bemiddelaar tussen mensen en goden, onderscheidt zich door zijn gekampeerde houding, gedragen door gereduceerde benen. De mond is symbolisch ingelegd met een spijker.

Deze rituele beelden, meestal gemaakt van iroko, werden vereerd door een bepaalde clan en bewaard in de begrafenisruimten van het huis van het stamhoofd. Glanzend bruin patina. Uitdroging scheur.
De Hemba, gevestigd in het zuidoosten van Zaïre op de rechteroever van de Lualaba, waren lange tijd onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat een onmiskenbare invloed had op hun cultuur, godsdienst en kunst. De verering van voorouders, waarvan de beeltenissen reeds lang aan de Luba worden toegeschreven, staat centraal ...


Zie het blad

240,00

Tabwa Mpundu fetisj pop
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Tabwa pop

Afrikaanse stammenkunst van de Tabwa, voorwerpen van prestige.

Gebruikt door het vrouwelijke inwijdingsgenootschap, heeft deze mensfiguur zonder ledematen borsten en een vooruitstekende navel, littekens die vergelijkbaar zijn met de traditionele littekens van stamleden. Grijsbruine patina. De Tabwa ("littekens maken" en "schrijven") vormen een etnische groep die aanwezig is in het zuidoosten van de DRC. Eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, verenigden zij zich rond stamhoofden na te zijn beïnvloed door de Luba. Het is vooral in deze periode dat hun artistieke stroming tot uiting kwam in beelden maar ook in maskers. De Tabwa beoefenden voorouderverering en wijdden sommige van hun standbeelden aan hen met de naam mkisi . Animisten, hun geloof is verankerd ...


Zie het blad

240,00  192,00

Teke Biteke fetisj standbeeld
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Téké fetisj

De buste van dit beeldje is bolvormig, ritueel geladen met magische ingrediënten met de naam "Bonga" of "bilongo", gedrapeerd met verschillende textielen waarop zich een dikke korstige laag samenklontert. Het gezicht is traditioneel bezaaid met littekens. Bruin patina. De Téké, die zich tussen de Democratische Republiek Congo, de Republiek Congo en Gabon bevinden, waren georganiseerd in stamhoofden waarvan het hoofd vaak werd gekozen uit de smeden. Het hoofd van de familie, mfumu , had het recht van leven of dood over zijn familie, waarvan het belang zijn prestige bepaalde. Het hoofd van de clan, ngantsié , behield de grote beschermende fetisj tar mantsié , die toezicht hield op alle ceremonies. Het was de machtige tovenaar-genezer en wichelaar die de afzonderlijke beeldjes tegen ...


Zie het blad

250,00  200,00

Iginga League Beeldjes
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > League Beeldjes

Lega Afrikaanse kunst en inwijdingsmateriaal.
Antropomorf beeldje met een bolvormige kop gedragen door dikke gebogen benen. Onder de vele andere gebruikt tijdens inwijdingen, behoorde het tot een ingewijde van de Bwami. De leraar leidde de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes werden tentoongesteld, en het was door zorgvuldige observatie dat de toekomstige ingewijden de min of meer complexe betekenis van de metaforen die de sculpturen oproepen moesten raden, waarbij de laatste grotendeels verwijzen naar spreekwoorden en gezegden. Degenen die het object niet mochten zien, om ertegen beschermd te worden, moesten dure ceremonies ondergaan, en soms zelfs zich aansluiten bij de lagere rang van Bwami, de kongabulumbu, ten koste van de families. Elk van deze inwijdingen ...


Zie het blad

190,00

Kuyu, Kouyou totem figuur
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kouyou beeldje

Dit beeld staat op een Janiform voetstuk en toont een vrouwenfiguur die een kind aan haar borst vasthoudt. De scarificaties verwijzen naar de schubben van de mythische slang Djo, die de wereld schiep en vader was van Ebongo, de primordiale hybride voorouder van de mens. Een korrelig polychroom patina, plaatselijk gebarsten, bedekt de hele fetisj. Twee totemische clans vormden ooit de etnische groep Kuyu, die langs de gelijknamige rivier in het noordwesten van de Volksrepubliek Congo leefden: in het westen die van de panter, en in het oosten die van de slang. Een geheime mannenvereniging, Ottoté , speelde een belangrijke politieke rol bij de benoeming van stamhoofden. De inwijding van jonge mannen eindigde met de openbaring van de slangengod Ebongo, voorgesteld in de vorm van een ...


Zie het blad

180,00  144,00

Yaka Yiteke fetish
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Yaka beeldje

Deze stambeelden, rituele amuletten die behoren tot de stamreeksen en bescherming bieden tegen vijanden, werden gemaakt volgens de instructies van de Nganga ngoombu en de beschermheer van het object. Deze Afrikaanse beelden werden vervolgens geactiveerd met rituelen en bezweringsformules, en toevoegingen in de vorm van talismannen of geneeskrachtige stoffen. De hoofdtooi is die van de aardse opperhoofden, de neus heeft een karakteristieke stompe neusvorm. Deze beelden werden vaak in de hutten opgehangen. Mat patina, okerroze accenten. De hiërarchische en autoritaire Yaka-samenleving, die bestond uit geduchte krijgers, werd bestuurd door stamhoofden die het recht van leven en dood hadden over hun onderdanen. De jacht en het daarmee gepaard gaande prestige zijn voor de Yaka ...


Zie het blad

180,00  144,00

Zande fetish
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Zande fetish

Een scherp profiel, een lange, nauwelijks uitpuilende buste, en hoekige benen die in punten eindigen: in dit beeldje is de grote verscheidenheid aan stijlen verwerkt van beeldhouwwerken die aan de Yanda-cultus zijn gewijd. Helder, bruin patina met mahonie accenten. Vroeger aangeduid als " Niam-Niam " omdat ze als antropofaag werden beschouwd, vestigden de stammen zich onder de naam Zande , Azandé , vanuit Tsjaad, op de grens van de D.R.C. (Zaïre), Soedan en de Centraal Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is de mens begiftigd met twee zielen, waarvan de ene zich na zijn dood omvormt tot de dierentotem van de clan waartoe hij behoort. Hun beeldhouwwerken worden sinds het begin van de 20e eeuw in verband gebracht met hun geheime genootschap, de Mani, dat het belang van de vrouw ...


Zie het blad

150,00  120,00

Zande Nazeze fetish standbleed
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Zande fetish

Een capsule buste, onderbroken door een kauri, opgesteld op twee benen, het geheel bekroond door een volumineus hoofd, blind, waar de grootte van de oorpaviljoens roept...het geheel is met creativiteit gearticuleerd voor dit beeldje van de Mani-Yanda cultus. Satijnachtig patina. Vroeger aangeduid als " Niam-Niam " omdat ze beschouwd werden als antropofaag, vestigden de stammen zich onder de naam Zande , Azandé , afkomstig uit Tsjaad, op de grens van de D.R.C. (Zaïre), Soedan en de Centraal Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is de mens begiftigd met twee zielen, waarvan de ene zich na zijn dood omvormt tot de dierentotem van de clan waartoe hij behoort. Hun beeldhouwwerken worden sinds het begin van de 20e eeuw in verband gebracht met hun geheime genootschap, de Mani, dat ...


Zie het blad

280,00  224,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73 Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100