Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - De fetisj, dit emblematische voorwerp :

Fetisjen zijn emblematische voorwerpen in primitieve Afrikaanse kunst. Ze worden gebruikt door fetisjisten en marabouts en zijn verbonden met een aantal occulte praktijken, zoals die welke in voodoo worden gebruikt.


Lobi Buthib talisman beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Lobi talisman

Gesneden beeldje voor individueel gebruik, voor, volgens het Lobi-geloof, een beschermende of therapeutische werking. Deze beeldjes werden na een ritueel op het altaar geplaatst om het recipiënt te zijn van een bosgeest, de Thil, en zo een actief wezen te worden, een tussenpersoon die streed tegen tovenaars en alle andere schadelijke krachten.
Wanneer deze geesten worden geëerd, zouden zij hun welwillendheid manifesteren in de vorm van overvloedige regens, goede gezondheid en talrijke geboorten; worden zij genegeerd, dan zouden zij deze intrekken en verwoestende epidemieën, droogte en lijden brengen.
Zij worden verondersteld aan de wichelroedelopers de wetten over te brengen die de volgelingen moeten volgen om hun bescherming te genieten.
Zij worden voorgesteld door ...


Zie het blad

180,00

Lwalwa vrouwelijk beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Lwalwa

Kleine rituele sculptuur beeltenis van een vrouw wiens gezicht roept het masker Mfondo of Nkaki. Lwalwa beeldhouwen, zeldzaam, is gekoppeld aan de vruchtbaarheid riten van de geheime vrouwelijke samenleving. Duidelijke mahonie satijn gladde patina. Scheuren en schaafwonden.
Dit is in de buurt van de Kasai rivier die de Lwalwa wonen, tussen Angola en Zaïre. Historisch met een matrilineal maatschappij, keurde Lwalwa, na door Luba en Songy beïnvloed te zijn, een patrilineal systeem binnen hun rudimentaire politieke en sociale organisatie goed. De nkaki, houtgesneden mulela masker, is een van de vier soorten maskers geproduceerd door de bevoorrechte kaste gevormd door hun beeldhouwers: Deze ambachtslieden, volgens hun verdiensten, kunnen worden dirigenten en het organiseren van dansen, ...


Zie het blad

180,00

Beeldje Ngbaka
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ngbaka fetisj

De ubangiaanse Kroes heeft vele beeldjes geproduceerd die bepaalde gelijkenissen delen, zoals een hartvormig gezicht, zoals in de Ogooué-rivier regio van Gabon. Sommige schrijvers (Celenko 1983) hebben dit soort werk toegeschreven aan de Zande Living ten noorden van de Ngbaka. de Ngbaka vormen een homogene bevolking van het noordwesten van de R.D.C., ten zuiden van Ubangui. De Ngandi wonen in het Oosten en de Ngombe in het zuiden. Een neus richel die naar de mond loopt verdeelt de grote holle banen die kenmerkend zijn voor het eivormige gezicht van dit hermafrodiet karakter. De afgeronde volumes van het lichaam volgen elkaar met ritme van het hoofd, met een afgeronde rug peiling voorwaarts twee kleine korte armen verzameld rond de borst, een smalle buste verbreding naar ontwikkelde ...


Zie het blad

280,00

Beeldje Pfemba Congo Yombe
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Beeldje Pfemba

Een gebeeldhouwde miniatuur van de Kongo , deze vrouwelijke beeltenis belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur, blijkt uit de littekens van de buste. Het kind binnen belichaamt de matrilineal transmissie van macht. De Yombe sierden hun textiel, matten en lendendoekjes, met diamanten in relatie tot spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijken. De mond onthult traditioneel gevoerde tanden, de ogen lijken exorbitant, onderstrepen het vermogen van de voorouder om occulte dingen te onderscheiden. Het gebruik van dit type sculptuur blijft onbekend. Ze waren echter een frequente vorm van het patroon gesneden aan de bovenkant van de stokken van de hoofden. Donkerbruin patina, okerresten. Fissures.br /Clan van de Kongo groep, de Yombe gevestigd aan de westkust van ...


Zie het blad

180,00

Zande Nazeze fetish standbleed
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Zande fetish

Een capsule buste, onderbroken door een kauri, opgesteld op twee benen, het geheel bekroond door een volumineus hoofd, blind, waar de grootte van de oorpaviljoens roept...het geheel is met creativiteit gearticuleerd voor dit beeldje van de Mani-Yanda cultus. Satijnachtig patina. Vroeger aangeduid als " Niam-Niam " omdat ze beschouwd werden als antropofaag, vestigden de stammen zich onder de naam Zande , Azandé , afkomstig uit Tsjaad, op de grens van de D.R.C. (Zaïre), Soedan en de Centraal Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is de mens begiftigd met twee zielen, waarvan de ene zich na zijn dood omvormt tot de dierentotem van de clan waartoe hij behoort. Hun beeldhouwwerken worden sinds het begin van de 20e eeuw in verband gebracht met hun geheime genootschap, de Mani, dat ...


Zie het blad

240,00

Figuur de l Etat Nkondo Nkisi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kongo Fetish

Fetisjen van macht in Afrikaanse kunst Kongo
onder de Kongo, de Nganga se opgeladen rituelen door het activeren van een spirituele kracht met een Nkisi (pl. minkisi ). De term Nkisi f t vervolgens gebruikt om te verwijzen naar de concepten van "sacred" of "divin". De meest invloedrijke categorie van U.S. minkisi Kongo " bestond uit instrumenten om regionale leiders te helpen de wet te handhaven. Een metalen voorwerp werd genageld aan een houten figuur zodra een beslissing werd genomen, elke nagel die een bepaald geval oproept: geschillen tussen partijen, scheiding, conflicten tussen gemeenschappen...
de Nkondi wilde ervoor zorgen dat de overeenkomst om het conflict te beslechten naar behoren ten uitvoer werd gelegd en dat individuen de gevolgen van hun gedrag ...


Zie het blad


Verkocht aan 490,00 Zoek een soortgelijk object

Beeld congo Vili Nkisi Nkondi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fetish Nkondi

Ex-Collectie Zwitserse Afrikaanse Kunst.

De uitdaging voor deze fetisj gewijd door de nganga, die is begiftigd met een magische ventrale lading (bilongo) voor therapeutische doeleinden. Vili produceerde een verscheidenheid van beeldhouwwerken van individueel gebruik nkisi, waaraan veelvoudige deugden werden toegeschreven. De geglazuurde ogen symboliseren de vooruitziende blik dan de zon gezicht met naturalistische kenmerken. De Vili, Lâri, Sûndi, Woyo, Bembé, Bwende, Yombé en Kôngo vormden de groep Kôngo , onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor-, koper- en slavenhandel. Op dezelfde manier, overtuigingen en tradities, produceerden ze een beeldhouwen met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun wereldbeeld. ...


Zie het blad


Verkocht aan 480,00 Zoek een soortgelijk object

Vodou Fon Benin Fetish
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Vodou Fetish

Sterke" objecten van de voodoo cultus in Afrikaanse kunst Oprijzend uit een heterogene hoop touwen, kettingen en houten stokken, blijft dit beeld, waarvan alleen het hoofd te zien is, voor de Vodou van Benin een actieve kracht, in staat om te beschermen of te genezen. Rituele korstlaag vermengd met indigopigmenten.
Deze botchio (van bo : "kwade spreuk" in het Fon, en tchio , "lijk"), die boven op een paal stond, werd bij de ingang van het dorp of van een huis opgesteld om elke bedreiging, lichamelijk of geestelijk, af te weren. Sommige hadden minimalistische vormen, nauwelijks geschetst rond een centrale stam. De veelheid van fon goden (de vodun), gelijkend op die van de Yoruba onder verschillende namen, wordt vertegenwoordigd door fetisjen van allerlei vormen en ...


Zie het blad


Verkocht aan 105,00 Zoek een soortgelijk object

Songye buste fetisj
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye buste

Statuette-fetisj Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) met een gebuste, gemaskerde figuur. Glanzend zwart patina. Licht vermist, uitdrogingsscheurtjes.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie zij door gemeenschappelijke voorouders verwant zijn.
De Songyes hebben indrukwekkende beelden gemaakt ...


Zie het blad


Verkocht aan 125,00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Teke Buti fetisj beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Teke Fetish

Figuur met enkelvoud morfologie, mooi decoratief object zonder armen en begiftigd met een buste in geringde loop. Het wordt gedragen door dikke benen met beschadigde voeten. Deze fetisjen werden meestal altijd ritueel geladen met magische elementen, wat hier niet het geval is. Satijn zwart bruin patina.
Andeblis tussen de Republiek Congo, de Democratische Republiek Congo en Gabon, werden de Teké georganiseerd tot leiders, waarvan de leider vaak werd gekozen uit de smeden. Het hoofd van de familie, mfumu , had het recht op leven of dood over zijn familie wiens belang zijn prestige bepaald. De leider van de clan, ngantsié, hield de grote beschermende fetish bezoedel die toezicht hield op alle ceremonies. Het is de krachtige tovenaar genezer en waarzegger die werd gelost" van magische ...


Zie het blad


Verkocht aan 95,00 Zoek een soortgelijk object

Beeld Nkishi Songye Kalebwe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Deze sculptuur met hoekige vormen is het resultaat van de samenwerking tussen de nganga, de vakman en de klant. Behandeld volgens de instructies van de rituele priester, wordt de figuur bestemd voor de cliënt vervolgens geladen met de elementen bishimba bedoeld om elke kwade kracht tegen te gaan. In het geval van de çi-contre fetisj is de uitgeholde buik er verstoken van. Het gezicht is bezaaid met stoffering nagels. In de Afrikaanse cultuur heeft metaal magische, therapeutische en apotropaïsche eigenschappen. Het gezicht dat de kenmerken van een man van middelbare leeftijd aanneemt herinnert aan zowel het kifwebe masker. Satijn zwart bruin patina.
De fetisj Songye , magische sculptuur Nkisi , nkishi (pl. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote ...


Zie het blad


Verkocht aan 280,00 Zoek een soortgelijk object

Fetish Kusu Hemba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Beeld Kusu

De Kusu op de linkeroever van de Lualaba, hebben de artistieke tradities van Luba en Hemba geleend en hebben een kaste systeem vergelijkbaar met die van Luba .  De Hemba vestigden zich in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba. Eenmaal onder het bewind van de Luba , deze boeren en jagers aanbidden voorouders met beeltenissen lang toegeschreven aan de Luba.The statues singiti werewaren bewaard door de fumualo mw en geëerd tijdens ceremonies waarin offers werden aangeboden aan hen. Parallel aan het gezag van de erfelijke leiders, geheime genootschappen, mannelijke zoals de bukazanzi , en vrouwelijke, de bukibilo , speelde een grote rol binnen de clan. Individuele beschermende figuren zoals onze kopie, gebruikt door de Hemba en Kusu, werden geïnspireerd door songye ...


Zie het blad


Verkocht aan 290,00 Zoek een soortgelijk object

Beeldje Yaka Yiteke
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fetish Yaka

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst.
Deze stambeelden, rituele amuletten die behoren tot de stamreeksen en bescherming bieden tegen vijanden, werden gemaakt volgens de instructies van de Nganga ngoombu en de opdrachtgever van het voorwerp. Deze beelden werden vervolgens geactiveerd met behulp van rituelen en bezweringsformules, en toevoegingen in de vorm van talismannen. Het voorwerp bestaat uit een paar dat rug aan rug is geplaatst, dezelfde lendendoek deelt en een gemeenschappelijk wapenschild draagt. De hoofdtooi is die van de stamhoofden van de aarde, de neus heeft een karakteristieke gekrulde puntvorm. Deze beelden werden in de hutten opgehangen. Chocolade patina bedekt met klei resten. Uitdroging scheuren.
Hiërarchisch en autoritair, samengesteld uit ...


Zie het blad

150,00

Pop Zaramo Mwana hiti
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse dolls > Zamaro figuur

Gesneden van steen, deze traditionele Afrikaanse pop neemt een groot hoofd waar een dubbele top kuif ontwikkelt. De cilindrische buste heeft geen armen. De borsten en navelstreng worden aangegeven door een lichte reliëf en gemarkeerd met een parel, waarvan het gebruik is gebruikelijk in de Zaramo beeldhouwboek. Schaats van gebruik.
De Zaramo en de stammen om hen heen hebben ontworpen poppen in het algemeen geassocieerd met vruchtbaarheid, maar waaraan andere deugden zou worden toegeschreven. Zijn primaire rol wordt gespeeld tijdens de periode van opsluiting van de jonge zaramo insider. De beginner zal zich gedragen met betrekking tot het object als met een kind, en zal dansen met hem tijdens de slotceremonies van de inwijding. In het geval dat de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Nkishi Songye/Luba beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye beeldje

Zeldzaam Afrikaans beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) gekampeerd op gebogen poten op een bolle voet, het hoofd zijwaarts gekeerd. De met koeiestront bedekte blik is realistisch weergegeven met halfgesloten ogen, waardoor een dreigende fysionomie wordt geaccentueerd. Dit type figuur werd vervaardigd voor rituele doeleinden in het Songye-Luba grensgebied. Geolied, glanzend patina, gearceerd met zwartbruine tinten.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de ...


Zie het blad

380,00

Songue Nkishi standbleed
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetish

Onder het brede scala van songye sculpturen, onderscheiden details dit songye beeldje, zoals de hoorn die bij de punt in het hoofd is gestoken, en de kleine metalen kroon op de top. De magische kracht van de bankishi ,(z. Nkishi) wordt verondersteld te worden versterkt door de toevoeging van accessoires, talismannen, metalen elementen, zaden, schelpen. De buikholte wordt gevuld met een magische lading die kan bestaan uit therapeutische ingrediënten. Glanzend patina, uitdrogingsscheurtjes.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale ...


Zie het blad

490,00

Songye/Hemba Janiform Fetisj
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye beeldje

Het ongewone karakter van dit beeld komt van details zoals de grootte van de voeten en het dubbele gezicht in verhouding tot het kifwebe masker van het Bwadi ka bifwebe genootschap. Geen ander element, metaal, kralen of zaden, echter, accessoriëren de fetisj.
Donkerbruin satijn patina.
De fetisj Songye , magisch beeld Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) , speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba ...


Zie het blad

250,00

Igbo fetisj kuif masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Igbo fetisj

Dit beeldhouwwerk vormt een miniatuurversie van een Igbo-wapenmasker, dat op het hoofd werd geplaatst. Het bevat een hoofd naar het voorbeeld van het Afrikaanse Igbo Agbogo Mmwo masker, met daarboven een dikke, naar achteren gekrulde vlecht die uit een met rotan omrande basis oprijst. Het uitgemergelde gezicht is bedekt met een witte korstige patina, met klonterig, zwartachtig residu dat de basis en het hoofd bedekt.
De witte kleur van het masker verwijst naar voorouderlijke geesten, aangezien deze maskers vaak de overledene vergezellen tijdens begrafenisrituelen.  Inderdaad, mmwo betekent "geest van de doden."
De Igbo leven in het oerwoud in het zuidoosten van Nigeria. Zij zijn erin geslaagd een sterk gevoel van individualiteit te combineren met een even sterk gevoel ...


Zie het blad

320,00

Songye Nkisi beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Verstoken van accessoires staat dit Afrikaanse beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) hoog op een ronde sokkel. Het expressieve gezicht neemt de kenmerken aan van traditionele Songye maskers. Chocolade grijs patina. Schaafwonden. Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote voorbeelden zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba met wie zij verwant zijn door ...


Zie het blad

380,00

Kakongo Nkisi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kakongo fetisj

De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden zij een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar dat verband hield met hun wereldbeeld. De Kakongo zijn samengesteld uit Bakongo stammen van de linkeroever van de Zaïre Rivier. De toverdokters nganga , beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en bemiddeling naar de God genaamd Nzambi door middel van gewijde figuren. Daartoe worden individuele beschermfiguren nkisis, ter bescherming tegen hekserij en verschillende plagen, gemaakt en door de nganga geladen met alle ...


Zie het blad

290,00

Bembe fetisj standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bembé standbeeld

Deze mannelijke figuur, die een jagende voorouder of een krijger voorstelt, is bekleed met kleimassa's die rond de buste zijn gebonden. Er zijn rituele heffingen ingevoerd. De ogen zijn klassiek ingelegd met hoorn. Gevestigd op de hoogvlakten van de Volksrepubliek Congo ex.Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembé -groep uit het noorden van het Tanganinyika-meer, werd de kleine Babembé-groep,Béembé, beïnvloed door Teke-riten en -cultuur, maar vooral door die van de Kongo.Gevestigd in de huidige Republiek Congo, vormden de Béembé oorspronkelijk het koninkrijk Kongo, samen met de Vili, Yombé, Bwendé en Woyo. Zij stonden onder voogdij van de ntotela koning die door de gouverneurs werd gekozen. De ivoorhandel, koper en slaven waren de belangrijkste bronnen van deze weinig bekende ...


Zie het blad

390,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100