Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - De fetisj, dit emblematische voorwerp :

Fetisjen zijn emblematische voorwerpen in primitieve Afrikaanse kunst. Ze worden gebruikt door fetisjisten en marabouts en zijn verbonden met een aantal occulte praktijken, zoals die welke in voodoo worden gebruikt.


Fetisjbeeldje Nkisi Kongo Vili
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fétiche Nkisi

De tribale fetisjen van het Kongo koninkrijk hebben een magische lading op de buik achter een spiegel die een holte blokkeert. Het beeldje, dat geen onderarmen heeft, is ook uitgerust met een rugzak en een hoofdtooi, waarin waarschijnlijk magische ingrediënten zijn geïntroduceerd. Ogen met donkere pupillen zijn ingelegd met glas in verwijzing naar extra lucide vaardigheden. Gespikkelde matte patina met restinleg. Desication schaafwonden en scheuren. De nganga, tovenaars maar ook genezers, waren verantwoordelijk voor religieuze activiteiten en bemiddeling jegens de God genaamd Nzambi door middel van dit soort figuren, meestal gewijd antropomorfe tribale sculpturen, genaamd nkisi.
Shez de Kongo, nganga zorgde voor de rituelen door het activeren van een spirituele kracht met een nkondi ...


Zie het blad

210,00

Kakongo fetisj standbeeld
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kakongo fetisj

Ex-collectie Afrikaanse tribale kunst Belgisch.
Afrikaanse sculptuur voorzien van een buikholte, geglazuurd, bedoeld voor de rituele lading. De blik verwijst naar mediamieke capaciteiten. Een gebeeldhouwde figuur die soms een spreekwoord illustreert, het personage wordt hier weergegeven zonder armen, met een schildpad op zijn rug, het embleem van zijn clan.
Erosies, gebreken en uitdrogingsscheuren.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk voorzien van een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun ...


Zie het blad

450,00

Songye Nkishi standbeeld
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Nkishi standbeeld

De Nkishi-figuren van de Songye staan ​​bekend om hun unieke plasticiteit, zoals deze menselijke sculptuur met een gezicht met een tandeloze grijns. De overmaat is ook ingeschreven in het onderste deel van het gezicht, de lange vingers houden uitdagend de bol van de buik vast, enorme voeten die over de cilindrische basis hangen. Satijn zwarte patina. Uitdroging barst.
De fetisj Songye, magische sculptuur Nkisi, nkishi (mv mankishi), speelt bij de Songye de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, de kleinere figuren behoren tot een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich te vestigen in Kasai, Katanga en Zuid-Kivu. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. ...


Zie het blad

680,00

Nkishi Songye fetisjbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye-fetisj

Magische sculptuur nkishi (pl. mankishi) wiens gezicht de trekken aanneemt van kifwebe-maskers. In hoekige volumes gesneden, is het ook geladen met de bishimba die in de hoorn of in de kraal rond de buste zit, de buik blijkbaar niet verbergt. Voor de Songye versterkte de toevoeging van verschillende accessoires, metaal, snuisterijen, enz... de "kracht" van de fetisj. Fluweelachtige matte patina. erosies. br />
Deze beschermende fetisjen voor thuis behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba ...


Zie het blad

240,00

Bulu, Boulou fetisj aap
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Boulou standbeeld

Ex-collectie Frans-Afrikaanse tribale kunst.
Dierlijke sculpturen in Afrikaanse kunst .
Dit beschermende standbeeld belichaamt de geest van het bos nkug en stelt een naturalistische gorilla en haar welp voor. Afgeronde volumes hebben de voorkeur, waarbij het hoofdonderwerp moederlijk tegen het kleine oprolt. Kleihopen vermengd met babyvogeldons, resten van plengofferpraktijken, blijven aan de oppervlakte. Gekleurde highlights, uitdrogingsscheurtjes.
Gelegen tussen Kameroen en Gabon, in het equatoriale bos, maken de Boulou deel uit van de Fang-Beti-groep. Net als de Fang van Zuid-Kameroen, beroemd om hun grote witte maskers, en in contact met de Bakwele in het uiterste zuidoosten van Kameroen, beoefenden de Boulou ook de Ngi-ritus om te vechten tegen hekserij en ...


Zie het blad

Verkocht

Standbeeld Nkishi Kalebwe Songye
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Grenin Sly-grimassen en half-gesloten blik met cauris komen overeen om deze nkishi een dreigende verschijning te geven. De messing nagels, ingebracht op het gezicht van dit beeldhouwwerk van Afrikaanse kunst, zou pokken oproepen. De Maniema regio werd hard getroffen door epidemieën en in de Afrikaanse cultuur, metaal heeft magische, therapeutische en apotropaic eigenschappen. Er werden ook rituele ingrediënten in de buik (bishimba) in de hoorn geïntroduceerd. Textiel, veren en halskettingen waren ook noodzakelijke attributen om te beschermen tegen hekserij. De ventrale belasting werd uit dit onderwerp gehaald. De oorgaten getuigen ook van lussen, meestal gemaakt van metaal, die nu afwezig zijn. De schedel is gedrapeerd in een Beanie van dierlijke huid, en een rok van hetzelfde geparelde ...


Zie het blad

Verkocht

Aklama Adan Ewe Fetish
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Adan Beeldje

Fetisjbeeldje afhankelijk van de Vodou-cultus, behandeld in rechtlijnige vlakken. Armen en benen zijn uit elkaar, evenwijdig, de vierhoekige buste roept kracht op. Het uitstekende voorhoofd herbergt een gezicht in een plat volume dat is ingesneden met geometrische lijnen.
Rozeachtig beige patina.
Gevestigd nabij de kust van West-Afrika, in de Couffo in Benin en in de Moyen-Mono in Togo rond de ex. hoofdstad van het oude koninkrijk Tado, de kleine etnische groep Ada , Adan , of Adja , Aja, bestaat voornamelijk uit boeren. De Ewe en de Fons, uit Tado, delen tradities die vergelijkbaar zijn met die van hun Ada-buren.
De ooien, vaak verward met de mina's, zijn de grootste etnische groep van Togo. Ze komen ook voor als minderheden in Ghana, Benin, Ivoorkust en Nigeria. ...


Zie het blad

Verkocht

Kusu fetish beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kusu fetish

Geïnspireerd door Songye-fetisjen, is dit gebeeldhouwde personage uitgerust met de magische lading die in de hoorn wordt geïntroduceerd die bovenaan bij de punt zit. Het driehoekige gezicht met uitgerekte gelaatstrekken herinnert ook aan de Bangubangu-stijl.
Satijnen patina, bruin, ingelegd met lichte pigmenten.
De Kusu, gevestigd op de linkeroever van de Lualaba, leenden de artistieke tradities van de Luba en de Hemba en bezaten een kastenstelsel dat vergelijkbaar was met dat van de Luba. De Hemba van hun kant vestigden zich in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba. Deze boeren en jagers, die vroeger onder de heerschappij van Luba stonden, beoefenen voorouderverering door middel van beeltenissen die lang aan de Luba werden toegeschreven. De ...


Zie het blad

240,00

Luba Hemba voorouder beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luba beeldje

Gebeeldhouwd beeldje vertegenwoordigd neergestreken op een kruk. Talrijke erosies.
De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald het gebied van de rivier de Lubu, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Ze werden geboren uit een afscheiding van de Songhoy-etnische groep, onder leiding van Ilunga Kalala die de oude koning Kongolo doodde, die sindsdien wordt vereerd in de vorm van een python. In de 16e eeuw creëerden ze een staat, georganiseerd als een gedecentraliseerd opperhoofd, die zich uitstrekte van de Kasai-rivier tot het Tanganyika-meer. De chiefdoms bestrijken een klein gebied zonder echte grens dat ten hoogste drie dorpen omvat. De Luba hebben hoofdzakelijk twee soorten figuren: de mikisi mihasi , die ...


Zie het blad

140,00

Songye Nsapo fetisjbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Nsapo-fetisj

Fetisj van het Songye-type waarvan het oorspronkelijke karakter is ontstaan ​​uit de creativiteit van nsapo-beeldhouwers. De Nsapo, een Songye-subgroep die zich na oorlogen met de Arabieren op het grondgebied van Lulua vestigde, was onderhevig aan verschillende invloeden. Prestigieuze werken zijn gemaakt door de "Master of Beneki".
Antropomorfe figuur gesneden in dicht hout, en wiens hoofd lineaire parallelle scarificaties, horizontale oogleden en een smalle pruilende mond draagt. Tussen de hoorns aan de bovenkant maakte een cupule het inbrengen van een hoorn of fetisjmateriaal mogelijk. Beeldjes en miniatuurmaskers, verbonden door een koord, vormen een riem-talisman. Pompons en hoorns, veren en twijgen maken de set compleet.
Lichtbruin satijn patina. Minimale erosies en ...


Zie het blad

Verkocht

Luba Nkisi beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Luba beeldje

Franse Afrikaanse kunstcollectie
Deze vrouwelijke buste, die een spiritueel medium belichaamt, heeft een plat gezicht omzoomd door een tiara en een grote concave ronde hoofdtooi. Bovenin het napje werden therapeutische en magische stoffen geplaatst. De houding, handen op de borsten, geeft aan dat de geheimen van het koningschap (de bizila) aan vrouwen toebehoren dankzij hun rol als politieke en spirituele tussenpersonen. Satijn zwarte patina. Gebrek.
De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald het gebied van de rivier de Lubu, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Ze werden geboren uit een afscheiding van de Songhoy-etnische groep, onder leiding van Ilunga Kalala die de oude koning Kongolo doodde, die ...


Zie het blad

120,00

Songye Nkishi standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Songye standbeeld

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Afrikaans beeld Nkisi, nkishi (mv. mankishi) van de Songye, die een hoofd heeft met de kenmerken van het kifwebe-masker. De prominente buik wordt onderstreept door een riem gevolgd door een lendendoek van plantaardige vezels. De magische bishimba-lading werd waarschijnlijk geïntroduceerd aan de bovenkant van het hoofd waaruit een dierenhoorn oprijst. Een tweede hoorn, bevestigd aan de ketting van de fetisj, zit soms ook vol met therapeutische ingrediënten. Schaduw grijs patina. Deze beschermende fetisjen voor thuis behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen god en mensen, verantwoordelijk voor de bescherming tegen verschillende soorten kwaad. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een ...


Zie het blad

190,00

Songye Nkisi Kalebwe-standbeeld
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye-fetisj

Een imposant gemaskerd gezicht van de kifwebe van de Bwadi ka bifwebe-gemeenschap draagt ​​een hoofdtooi zonder hoorn. Metalen elementen en een huidriem die meestal een rituele lading bevat, vormen accessoires met een symbolische connotatie.

Licht korrelig geolied patina, erosies en scheuren.

De fetisj Songye, magische sculptuur Nkisi, nkishi (mv mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, de verkleinde figuren behoren toe aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich te vestigen in Kasai, Katanga en Zuid-Kivu. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba ...


Zie het blad

190,00

Nkisi Solongo fetisj standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Solongo standbeeld

Werk van Afrikaanse kunst van de Solongo van Angola, stam van de Kongo-groep, deze tribale sculptuur staat in een symbolische houding. De bilongo-elementen die zijn kracht vergroten, bestaan ​​uit spijkers, diverse accessoires en een magische lading in een holte die wordt afgesloten door een spiegel op de buik.
Dikke knapperige patina. Erosies en scheuren.
Bij de Kongo was de nganga verantwoordelijk voor rituelen door een spirituele kracht te activeren met een nkondi (pl. nkissi). De term nkisi werd toen gebruikt om de begrippen "heilig" of "goddelijk" aan te duiden. De meest invloedrijke categorie van "minkisi kongo" bestond uit instrumenten om regionale leiders te helpen de wet te handhaven. Zodra een beslissing was genomen, werd een metalen voorwerp aan een houten ...

Fetisjbeeld Nkisi Nkonde Vili/Kongo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kongo-standbeeld

Een machtsfiguur, deze tribale sculptuur bevroren in een uitdagende houding "maangaka" (handen op de heupen), heeft de bijzonderheden van Kongo-fetisjen, ogen ingelegd met glas, gapende mond, lichaam bezaaid met metalen spikes. Magische voorwerpen werden vaak in een buikholte gebracht. Semi-satijn patina, inheemse restauratie (metalen nietjes).
De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning ntotela < /i> . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk voorzien van een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. "... lang geclassificeerd in de categorie ...

Kongo dierenfiguur
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kongo hond

Bij de Kongo had de hond, bekend om zijn kennis van de bovennatuurlijke wereld, zijn flair en zijn visie, de rol van bemiddelaar tussen de levenden en de doden. Dit type snijwerk werd ook verondersteld om dieven en tovenaars te lokaliseren.
Satijnen patina, scheuren en erosies. Niet vastgezet op een basis.
De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, onder leiding van koning ntotela /i> . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk voorzien van een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. Deze beschermende fetisjen voor thuis behoren tot de meest populaire in ...


Zie het blad

390,00

Songye Nkisi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetisj

Als gevolg van de samenwerking tussen de nganga, de beeldhouwer en de opdrachtgever, werd het voor de opdrachtgever bestemde beeld vervolgens belast met de bishimba-elementen die bedoeld waren om elke kwade kracht tegen te gaan. Textiel, veren en kettingen waren ook extra magische accessoires. Satijnen patina, uitdrogingsscheurtjes.
De fetisj Songye, magische sculptuur Nkisi, nkishi (mv mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich te vestigen in Kasai, Katanga en Zuid-Kivu. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk ...


Zie het blad

390,00

Paar beeldjes Songye Nkisi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetisjen

Verbonden door touwen en textiel pads die hun kisten ceasy, deze kleine fetisjen zijn doordrenkt met een luba invloed. Net als de grote songye rituele fetish sculpturen, een magische lading is geplaatst in het accessoire dat ze vult, de stof puddingen in dit geval. Symbool van overvloed en vruchtbaarheid, is een cauri in bijlage aan het vullen.
Satijndonkerbruinpatine.
De fetisj Songye , magische sculptuur Nkisi , nkishi (pl. mankishi ), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl kleinere figuren behoren tot een individu of familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes van de Shaba-regio naar Kasai, Katanga en Zuid-Kivu. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis ...


Zie het blad

Verkocht

Beeldje Zande/Banda
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Zande Fetisj

Beeldje met een zeer gestructureerd ontwerp, met tussen cilindrische oren een smal hoofd gekruist door een diepe groef. Fetisjmaterialen zijn ingebed in de navelstrengholte.
Bruin satijn patina.
Lichte erosies.
Vroeger aangeduid als "Niam-Niam" omdat ze als kannibalen werden beschouwd, de stammen gegroepeerd onder de naam Zande, Azandé, vestigden zich, afkomstig uit Tsjaad, op de grens van de DRC (Zaïre), Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. De Zande, of "zij die veel land bezitten", gebruiken twee soorten beelden: Kudu-beelden met een hoogte tussen 30 en 50 cm stellen voorouders voor. Er zijn ook zogenaamde Yanda-beelden van 10 tot 20 cm, in dierlijke of menselijke vorm, met een apotropische rol die werden tentoongesteld tijdens de waarzeggerijrituelen ...


Zie het blad

150,00

Zande Nazeze fetish standbleed
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Zande fetish

Een capsule buste, onderbroken door een kauri, opgesteld op twee benen, het geheel bekroond door een volumineus hoofd, blind, waar de grootte van de oorpaviljoens roept...het geheel is met creativiteit gearticuleerd voor dit beeldje van de Mani-Yanda cultus. Satijnachtig patina. Vroeger aangeduid als " Niam-Niam " omdat ze beschouwd werden als antropofaag, vestigden de stammen zich onder de naam Zande , Azandé , afkomstig uit Tsjaad, op de grens van de D.R.C. (Zaïre), Soedan en de Centraal Afrikaanse Republiek. Volgens hun geloof is de mens begiftigd met twee zielen, waarvan de ene zich na zijn dood omvormt tot de dierentotem van de clan waartoe hij behoort. Hun beeldhouwwerken worden sinds het begin van de 20e eeuw in verband gebracht met hun geheime genootschap, de Mani, dat ...


Zie het blad

160,00

Ngbandi beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ngbandi beeldje

Een gefacetteerd gezicht met een vooruitstekende kin, met de traditionele strepen die de neusbrug accentueren, en een kleine figuur met afgeknotte armen, gescheiden van de kraterbuste gedragen door geringde benen. Geoliede patina, genuanceerd, roodbruin.
De vele gebeeldhouwde voorwerpen zijn, onder de Ngandi, gerelateerd aan jagen en magie. Sommigen vertegenwoordigen de geest van Ngbirondo en treden op als bewakers van het dorp.
Er werden ook grafbeelden gebruikt, en sculpturen van het echtpaar yangba en zijn zus, gelijk aan de Seto- en Nabo-voorouders van de Ngbaka.

De Ngbaka vormen een homogeen volk in het noordwesten van de DRC, ten zuiden van Ubangui. De Ngbandi wonen in het oosten (op de linkeroever van de Oubangui) en de Ngombe in het zuiden. De inwijding ...


Zie het blad

280,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal