Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - De fetisj, dit emblematische voorwerp :

Fetisjen zijn emblematische voorwerpen in primitieve Afrikaanse kunst. Ze worden gebruikt door fetisjisten en marabouts en zijn verbonden met een aantal occulte praktijken, zoals die welke in voodoo worden gebruikt.


Songye Nkisi Kalebwe standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye standbeeld

Magisch beeldhouwwerk, Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), in hoekige volumes gebeeldhouwd en beladen met de bishimba die waarschijnlijk in de hoorn zit, de buik herbergt er blijkbaar geen. De kracht van de fetisj zou nog worden versterkt door de aanwezigheid van verschillende accessoires, metaal, quolifichets, enz... In dit geval, alleen een huid lendendoek kleedt de fetisj. Matte patina. Sterke erosies.


Zie het blad

Verkocht

Luba/Hemba fetisj uit Kasai
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Hemba beeldje

Dit Afrikaanse kunstbeeldje, Hemba of Luba Nkisi, verbeeldt een mannelijke voorouder, staande op één been. Fluweelzachte patina, plaatselijk beschadigd. Minimale scheuren.

De Hemba vestigden zich in het zuidoosten van Zaïre. Eens onder de heerschappij van de Luba, beoefenen deze boeren en jagers voorouderverering door middel van beeltenissen die lang aan de Luba werden toegeschreven. De beelden singiti werden door de fumu mwalo bewaard en geëerd tijdens ceremonies waarbij offers aan hen werden gebracht. Naast het gezag van de erfelijke stamhoofden speelden geheime genootschappen, mannelijke zoals de bukazanzi , en vrouwelijke, de bukibilo , een grote rol binnen de clan.

(Bron: "Trésors d'Afrique, Musée de Tervuren)


Zie het blad

290,00

Azande/Boa fetisjbeeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Zande beeldje

Afrikaanse kunst tussen de Zande.
Zeer expressionistisch janiform beeldje, met misvormde ledematen en begiftigd met een gezicht dat de maskers van de groep weergeeft. Het hoofd heeft een opening voor fetisj- of therapeutische materialen.
Bruin satijn patina.
Uitdrogingsscheuren, erosies.
Vroeger aangeduid als "Niam-Niam" omdat ze als kannibalen werden beschouwd, de stammen gegroepeerd onder de naam Zande, Azandé, vestigden zich, afkomstig uit Tsjaad, op de grens van de DRC (Zaïre), Soedan en de Centraal-Afrikaanse Republiek. De Zande, of "zij die veel land bezitten", gebruiken twee soorten beelden: Kudu-beelden met een hoogte tussen 30 en 50 cm stellen voorouders voor. Er zijn ook zogenaamde Yanda-beelden van 10 tot 20 cm, in dierlijke of menselijke vorm, met ...


Zie het blad

340,00

Vodou Fon Benin Fetish
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Vodou Fetish

Sterke" objecten van de voodoo cultus in Afrikaanse kunst Oprijzend uit een heterogene hoop touwen, kettingen en houten stokken, blijft dit beeld, waarvan alleen het hoofd te zien is, voor de Vodou van Benin een actieve kracht, in staat om te beschermen of te genezen. Rituele korstlaag vermengd met indigopigmenten.
Deze botchio (van bo : "kwade spreuk" in het Fon, en tchio , "lijk"), die boven op een paal stond, werd bij de ingang van het dorp of van een huis opgesteld om elke bedreiging, lichamelijk of geestelijk, af te weren. Sommige hadden minimalistische vormen, nauwelijks geschetst rond een centrale stam. De veelheid van fon goden (de vodun), gelijkend op die van de Yoruba onder verschillende namen, wordt vertegenwoordigd door fetisjen van allerlei vormen en ...


Zie het blad


Verkocht aan 105,00 Zoek een soortgelijk object

Fon Vodun Fetiche
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fon Vodun Fetiche

Als andere Fon fetisjen, dit standbeeld is een houten structuur bedekt met aggregaten gemengd met haren, waarschijnlijk wrattenzwijnen en primaten. De gebogen onderarmen maken elkaar de handen ineen. Gelaatstrekken kunnen nog vaag worden onderscheiden onder libations.

In de loop van zijn geschiedenis is fon art doordrenkt met Yoruba en ooicreaties volgens migratie en handel. Deze kunst kan echter niet worden gereduceerd tot deze twee invloeden. Inderdaad, de Fon zelf hebben hun originaliteit gebracht aan hun beeldhouwser.
Voodoo of vodun, een religieuze cultus waarvan de naam afkomstig is van een variant van het Yoruba-woord dat "dieu"2 betekent, is daarin te vinden.
Deze beelden werden daarom gebruikt tijdens vodun rituelen volgens verschillende procedures.


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Ooifetisjbeeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Ooi Fetisj

Afrikaanse kunst en tribale cultus vodun van de ooi en fon
Affubé populaties van verschillende amuletten in de vorm van sieraden, hoorns gevuld met stoffen vermengd met rode klei, metalen accessoires, gedroogde zaden, en reptielen huidriem, dit realistische beeldje was ritueel coating met een dikke poeder coating peeling lokaal. De pupillen bestaan uit rode kralen en een van de voeten wordt veranderd. Desication scheuren, groeven.
In Togo maken Afrikaanse fetisjen deel uit van heilzame of kwaadaardige rituelen volgens de bedoelingen van hun eigenaar. De fetisjisten, na het waarzeggerijritueel van de fa met behulp van palmnoten, maken ze op bestelling om beschermende en medicinale deugden aan te bieden, maar bieden ook meer conventionele kant-en-klare versies.
Deze ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Machtsfiguur Teke Buti
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Teke standbeeld

Standbeeld biteke (gebeeldhouwde figuur) die een voorouder van de clan belichaamt. Zijn holle buste moet de magische lading " Bonga " of "bilongo" hebben gehuisvest, die over het algemeen werd vastgezet of verborgen door een stof. Deze symboliek verwijst naar het téké-geloof dat de buik wijsheid bevat. Deze fetisjen werden op de altaren van de hoofden geplaatst.
Mat patina.
Gevestigd tussen de Democratische Republiek Congo, de Republiek Congo en Gabon, waren de Téké georganiseerd in chiefdoms, waarvan de chef vaak werd gekozen uit de smeden. Het gezinshoofd, mfumu , had het recht van leven of dood over zijn gezin, waarvan het belang zijn prestige bepaalde. Het hoofd van de clan, ngantsié , bewaarde de grote beschermende fetisj tar mansié die toezicht hield op ...


Zie het blad

180,00

Songye fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye fetisj

Deze fetisj Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), zonder accessoires, is krachtig gesneden, waardoor de naaldstreken zichtbaar worden. Individuele fetisjen werden soms gesneden door niet-professionelen, de eigenaars zelf. Bruin satijn patina. Schaafwonden. Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi treedt op als bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn collectief eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba met wie zij ...


Zie het blad

160,00

Kakongo Nkisi fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kakongo fetisj

De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden zij een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar dat verband hield met hun wereldbeeld. De Kakongo zijn samengesteld uit Bakongo stammen van de linkeroever van de Zaïre Rivier. De toverdokters nganga , beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en bemiddeling naar de God genaamd Nzambi door middel van gewijde figuren. Daartoe worden individuele beschermfiguren nkisis, ter bescherming tegen hekserij en verschillende plagen, gemaakt en door de nganga geladen met alle ...


Zie het blad

120,00

Banja, Mbanza, Banga beeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bandja beeldje

Grafisch gezicht gevormd door verticale secties gescheiden door de neusbrug. De ronde rug omvat de armen die langs de buste lopen, een specificiteit van de ubanguienne-regio. De functies van deze beeldjes zijn vergelijkbaar met die van de Ngbaka van de Mani-Yanda-samenleving, in het kader van therapeutische riten of ter voorbereiding op de jacht. Goudbruin satijn patina. Uitdrogingsscheur in het gezicht.
De banda-groep, Mbanza, Mabanja of Banza, bestaat uit ongeveer vijftig subgroepen, verspreid in Soedan, Zuid-Tsjaad, de Centraal-Afrikaanse Republiek en het noordwesten van de Democratische Republiek van de Congo. Het heeft verschillende initiërende verenigingen gewijd aan geesten en maakt gebruik van sculpturen. Banda sculpturale tradities hebben de etnische groepen van ...


Zie het blad

180,00

Beeldje Suku Kiteke
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fetish Suku

Ex-Britse Afrikaanse tribale kunstcollectie.

Een gehurkte houding voor dit personage ondersteunt met zijn handen een imposant hoofd met een dikke stompe neus, die doet denken aan een boze geest met de naam kiteke. De vreemde cilindrische oren zijn ook een opvallend kenmerk. Bij de naburige Kongo-clans roept de naakte, gehurkte houding, sondama , een noodactie op, waarbij de vijanden op bovennatuurlijke wijze worden aangevallen. Glanzend patina. Uitdroging scheuren. Snijwonden aan een voet. De etnische groepen Suku en Yaka, die geografisch zeer dicht bij elkaar liggen in het zuidwesten van de Democratische Republiek Congo, hebben dezelfde sociale en politieke structuur en vergelijkbare culturele gebruiken. Zij kunnen alleen van elkaar worden onderscheiden door hun stilistische ...


Zie het blad

130,00

Fetish beeld Nkisi Songye
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Het beeld met een gezicht dat doet denken aan de maskers kifwebe die verbonden zijn met de samenleving Bwadi ka bifwebe is voorzien van rituele accessoires in de vorm van metalen elementen, een hoorn en een huidkraal die gewoonlijk een magische lading bevat. Een bont lendendoek markeert de taille. Verroest hout, vermist.
De fetisj Songye, magisch beeldhouwwerk Nkisi, nkishi (pl. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is ...


Zie het blad


Verkocht aan 240,00 Zoek een soortgelijk object

Beeldje Congo
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Beeldje Congo

Coll. Belgische Afrikaanse kunst br-Deze kleine antropomorfe sculptuur neemt in miniatuur de canons van de beeldhouwkunst kongo. Deze figuren vormen de vitale belichaming van een geest of voorouder, intermediair volgens de Kongo religie tussen de mensen en de god Nzambi. Zeer lichte desication scheur op de basis. Lichtbruine patina.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de groep Kôngo , onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor-, koper- en slavenhandel. Op dezelfde manier, overtuigingen en tradities, produceerden ze een beeldhouwen met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun wereldbeeld. De tovenaars nganga, beide genezers, waren belast met religieuze activiteiten en ...


Zie het blad

240,00

Fetish beeldje Nkisi van Songye
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Evenwichtige verhoudingen en symmetrie voor dit beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi) waarvan de bovenste hoorn intact is. De uiteinden van de voeten, die uit de raffia lendendoek uitsteken, smelten op de cirkelvormige basis samen. In de uitgeholde navelstreng kwam de magische lading bishimba , ook aanwezig in het pad bevestigd onder de oksels. De kracht van de fetisj zou worden geaccentueerd door de aanwezigheid van de accessoires. Satijn donkerbruin patina.
Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest populaire in Afrika. Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, terwijl kleinere figuren behoren tot een individu of familie. In de 16e eeuw, de Songyes gemigreerd uit de Shaba regio te ...


Zie het blad

240,00

Beeld Nkishi Songye Kalebwe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Deze sculptuur met hoekige vormen is het resultaat van de samenwerking tussen de nganga, de vakman en de klant. Behandeld volgens de instructies van de rituele priester, wordt de figuur bestemd voor de cliënt vervolgens geladen met de elementen bishimba bedoeld om elke kwade kracht tegen te gaan. In het geval van de çi-contre fetisj is de uitgeholde buik er verstoken van. Het gezicht is bezaaid met stoffering nagels. In de Afrikaanse cultuur heeft metaal magische, therapeutische en apotropaïsche eigenschappen. Het gezicht dat de kenmerken van een man van middelbare leeftijd aanneemt herinnert aan zowel het kifwebe masker. Satijn zwart bruin patina.
De fetisj Songye , magische sculptuur Nkisi , nkishi (pl. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote ...


Zie het blad

Verkocht

Songye Kalebwe fetisj beeldje
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Ex-Duitse Afrikaanse kunstcollectie.

Beeldje Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) met ontbrekende tophoorn. De kracht van de fetisj wordt volgens de Songye overtuigingen versterkt door de aanwezigheid van de accessoires, zoals metaal en de verschillende toevoegingen van materialen, plantaardige vezels, dierenhuiden, gedroogd fruit, etc... Lichtbruine patina. Minimale scheuren.
Deze beschermingsfetisjen voor huisvesting behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote figuren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren tot een individu of een familie behoren. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich te vestigen op de linkeroever van de Lualaba. Hun ...


Zie het blad

240,00

Kongo Nkishi standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Kongo Fetish

Toegewijd door de nganga, begiftigd met magische (bilongo) ventrale en dorsale ladingen, met een therapeutisch doel, voldoet dit beeldje aan de criteria van de nksi-objecten. De Vili produceerde een verscheidenheid aan sculpturen voor individueel gebruik nkisi , waaraan meerdere deugden werden toegeschreven. De geglazuurde ogen, omgeven door hars, symboliseren helderziendheid in een gezicht met naturalistische trekken. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de groep Kôngo, geleid door de koning Ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Op dezelfde manier produceerden ze een beeldhouwwerk met gecodificeerde gebaren in verband met hun visie op de wereld. Aanwezig langs ...


Zie het blad


Verkocht aan 480,00 Zoek een soortgelijk object

Fetisjbeeldje Nkisi Kongo Vili
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fétiche Nkisi

De tribale fetisjen van het Kongo koninkrijk hebben een magische lading op de buik achter een spiegel die een holte blokkeert. Het beeldje, dat geen onderarmen heeft, is ook uitgerust met een rugzak en een hoofdtooi, waarin waarschijnlijk magische ingrediënten zijn geïntroduceerd. Ogen met donkere pupillen zijn ingelegd met glas in verwijzing naar extra lucide vaardigheden. Gespikkelde matte patina met restinleg. Desication schaafwonden en scheuren. De nganga, tovenaars maar ook genezers, waren verantwoordelijk voor religieuze activiteiten en bemiddeling jegens de God genaamd Nzambi door middel van dit soort figuren, meestal gewijd antropomorfe tribale sculpturen, genaamd nkisi.
Shez de Kongo, nganga zorgde voor de rituelen door het activeren van een spirituele kracht met een nkondi ...


Zie het blad

480,00

Senufo bronzen beeldje
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Senoufo beeldje

Van dit figuratieve fetisjbeeldje wordt gezegd dat het een waarzeggend fetisjobject is. Het zou van Tussia-oorsprong zijn, een Senoufo-subgroep van Burkina Faso. Onregelmatige grijsgroene korrelige patina. De Senoufos, de naam die de Franse kolonisten aan hen gaven, zijn voornamelijk landbouwers die verspreid zijn over Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. De Senufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden geregeerd door matrilineaire tradities en bestaan uit clusters van woningen die katiolo worden genoemd. Elk van hen heeft zijn eigen Poro vereniging die jonge jongens vanaf de leeftijd van zeven jaar inwijdt in een opeenvolging van drie cycli van zeven jaar . Zij komen bijeen in een heilige omheining genaamd sinzanga in de ...


Zie het blad

280,00

Biteki Bembe Figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bembe beeldje

Gevestigd op de hoogvlakten van de Volksrepubliek Congo ex.Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembe-groep uit het noorden van het Tanganinyika-meer, werd de kleine Babembe-groep, Béembé, beïnvloed door de Teke-riten en -cultuur, maar vooral door die van de Kongo.Gevestigd in de huidige Republiek Congo, vormden de Béembé oorspronkelijk het Kongo-koninkrijk, samen met de Vili, Yombé, Bwendé en Woyo. Zij stonden onder voogdij van de ntotela koning die door de gouverneurs werd gekozen. De ivoorhandel, koper en slaven waren de voornaamste bronnen van deze weinig bekende groep tot de kolonisatie. De dorpsleider, nga-bula, was verantwoordelijk voor de bemiddeling met de voorouders. De dorpsleider, nga-bula, was verantwoordelijk voor de bemiddeling met de voorouders. De jacht was een ...


Zie het blad

Verkocht

Kongo Sundi Fetish
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Beeldje Sundi

Dit type fetisj gewijd door nganga werd begiftigd met een magische ventrale belasting met therapeutische doeleinden. Vili produceerde een verscheidenheid van beeldhouwwerken van individueel gebruik nkisi, waaraan veelvoudige deugden werden toegeschreven. Gouden duidelijke patina.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de groep Kôngo , onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor-, koper- en slavenhandel. Op dezelfde manier, overtuigingen en tradities, produceerden ze een beeldhouwen met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun wereldbeeld. Aanwezig langs de Gabonese kust, de Vili brak weg van het Koninkrijk Kongo in de 16e eeuw en de Loango koninkrijk werd een krachtige staat. ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100