Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw:

Afrikaanse alledaagse voorwerpen zijn voor westerlingen ware kunstwerken geworden. Zij worden op het Afrikaanse continent gebruikt voor rituele, ceremoniële of zuiver alledaagse doeleinden. Zij hebben nooit de Europese artistieke aantrekkingskracht onder de Afrikaanse bevolking gekend.


Pijp anthropomoprhe Mangbetu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse pijpen in hout, in brons > Pijp Mangbetu

Gevestigd in het bos in het noordoosten van Zaïre, heeft het Koninkrijk Mangbetu zich door architecturale werken uitgedrukt die Europese bezoekers in de 19de eeuw indruk maakten. Hun meubels, wapens, versieringen en beeldhouwen waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. Het Mangbetu verhaal was gebaseerd op de verfijning van zijn hof, maar ook op kannibalistische gewoonten. Koning Mangbetu "Munza" kreeg daarmee de bijnaam " de kannibaal koning,". De lichaamslijnen op de personages, zoals die van het gezicht, omvatten de traditionele schilderijen van de etnische groep, geïnspireerd door de tatoeages van de nabijgelegen Asua pygmeeën, en die varieerden naar gelang van de omstandigheden. Inderdaad, onder de Mangbetu vanaf jonge leeftijd, upper-class kinderen leed aan een ...


Zie het blad

Verkocht

Pollepel AmmôlaTouareg Niger
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Touareg Pollepel

br> Gebruikelijke objecten in Afrikaanse kunst.
Een functioneel accessoire voor rituele ceremonies, deze gebeeldhouwde lepel biedt een diepe kegelvormige lepel met daarboven een gebogen handvat met een plat uiteinde. Zeer fijne strepen sieren het oppervlak.
Verspreid over de Sahara-regio van Libië, Mali, Algerije en Niger, zouden de Toearegs (zing: Targui), of "Gesluierde mannen", afkomstig zijn van Berber-predikanten die in de 7e eeuw de Arabieren in Libië ontvluchtten. De targui-smid beeldhouwt ook hout, een zeldzaam materiaal, gesneden voorwerpen die vaak worden gerepareerd om hun gebruik te verlengen, maken deel uit van de bruidsschat.
ref. : "Zwart Afrika, 1" J. Anquetil.


Zie het blad

140,00

HEMBA lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > HEMBA lepel

De HEMBA zijn een subgroep van de Luba etnische groep in Zuidoost-Zaïre, ten oosten van de Lualaba rivier, die vooral bekend staat om zijn beeldhouwwerken van de Chiefs. Eenmaal onder de heerschappij van de Luba oefenen deze boeren en jagers de verering van voor ouders door middel van beeltenissen die lang aan de Luba zijn toegeschreven. de beelden singiti werden bewaard door de fumu mwalo en vereerd in ceremonies Er werden offers aangeboden. Parallel aan het gezag van erfelijke Chiefs, geheime, mannelijke samenlevingen zoals de bukazanzi , en vrouwen, de bukibilo , speelde een grote rol binnen de clan.
(Bron: "Schatten van Afrika, Museum van Tervuren) Etablie Seventy op de lepel, deze beeltenis van voorouder, sober vertegenwoordigd, keurt de klassieke houding, handen ...


Zie het blad


Verkocht aan 120,00 Zoek een soortgelijk object

Tabwa ceremoniële lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Tabwa Lepel

Ex-Duitse Afrikaanse kunstcollectie.

De Tabwa ("scarifier" en "crire") zijn een etnische groep aanwezig in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyikameer. De stammen van deze regio, zoals de Tumbwe, aanbidden de voorouders mipasi door middel van sculpturen in het bezit van leiders of tovenaars.
Simples boeren zonder gecentraliseerde macht, de Tabwa verenigd rond tribale leiders na te zijn beïnvloed door de Luba. Het was vooral in deze periode dat hun artistieke stroom vooral tot uiting kwam door beelden, maar ook door maskers. De Tabwa aanbad voorouders en wijdde een aantal van hun beelden aan hen. Animisten, hun overtuigingen zijn geworteld rond ngulu, geesten van de natuur aanwezig in planten en rotsen. Bron: "Sors of Africa" ed. Tervuren Museum.


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Ngulu Ngombe executie mes
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Ngombe mes

"Executie"-messen zijn ook paradewapens, zoals deze ngulu met een houten heft dat gedeeltelijk met koperdraad is omwikkeld. In het noordwesten van Zaïre, ten zuiden van de Ubangi, leven de 6000 Moswea-Ngombe Bantoe sprekende mensen. Hun buren zijn de Ngbandi en de Ngbaka en verschillende banda groepen. Zij kenden geen god, maar verwachtten gunsten van hun voorouders, waaronder gezondheid en voorspoed. Hun werpmessen, gebruikt voor de jacht, werden gebruikt als betaalmiddel.
Zie deze site: Voor info


Zie het blad

Verkocht

Mossi bijl
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Mossi bijl

Cephalomorf gebeeldhouwde bijl, voorstellende een krijgershelm waaraan een mes ontspringt. Traditionele patronen, lineair en geometrisch, zijn gegraveerd op het oppervlak. Gebruikssporen en slijtage.
Opper-Volta, Burkina Faso sinds de onafhankelijkheid, bestaat uit de afstammelingen van de indringers, ruiters uit Ghana in de 15e eeuw, genaamd Nakomse , en Tengabibisi , afstammelingen van de inboorlingen . De politieke macht is in handen van de Nakomsé, die hun macht laten gelden door middel van standbeelden, terwijl priesters en religieuze leiders uit de Tengabisi komen, die maskers gebruiken tijdens hun ceremonies. Animisten, de Mossi aanbidden een scheppende god genaamd Wendé . Elk individu zou worden begiftigd met een ziel, sigha , gekoppeld aan een totemdier.


Zie het blad

350,00

Luba neksteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba neksteun

De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes die bestaan uit een kariatidefiguur. De figuren op deze neksteun, die bedoeld was om de complexe hoofdtooi van de eigenaar te bewaren, verwijzen naar de Luba-koningshuizen. Maar de neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op hun plaats begraven. Bruin satijn patina, lichte pigment resten. De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een afscheiding van de etnische groep Songhoy, onder leiding van Ilunga Kalala, die de oude koning Kongolo liet sterven. In de 16e eeuw ...


Zie het blad

150,00

Ooi voodoo mand
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Ooi voodoo mand

Ex collectie Belgische Afrikaanse kunst.

De mand heeft een klein altaar in het centrum voor Mami Wata die een ooi godheid, moeder godin van de wateren. We kunnen grotere en meer kleurrijke voorstellingen vinden die doen denken aan onze cultuur, de zeemeerminnen. In de terracottamand, rond het centrale podium, zijn een veelheid aan offers zichtbaar en libations begeleiden deze wirwar van materialen en snaren.

De Ooi, vaak aangezien voor de Minas, is de grootste etnische groep van Togo. Ze worden ook gevonden als minderheden in Ghana, Benin, Ivoorkust en Nigeria.
Hoewel er weinig historische informatie over hen beschikbaar is, lijkt het erop dat hun locatie op hun huidige locatie het resultaat is van invasies en conflicten die in de 17e eeuw uitbraken.


Zie het blad

Doe een bod.

245,00

Baule loom katrol remklauw
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Baoule loom

Esthetiek van het dagelijks leven voor Afrikaanse kunst uit Ivoorkust. In Ivoorkust moesten de ogenschijnlijk meest gewone voorwerpen aan esthetische criteria voldoen. Meubels, ornamenten, gebruiksvoorwerpen, stoffen, zijn het voorwendsel voor een verfijnde artistieke expressie van de beeldhouwers.
Dankzij de bewegingen van de Dioulas heeft de techniek van het weven van katoen zich verspreid naar West-Afrika. Vóór de kolonisatie diende textiel gemaakt van katoenvezel, het laatste "wit goud" genoemd, ook als betaalmiddel. Prestigieuze versieringen, geweven ceremoniële lendendoeken, soms in grote aantallen, vergezelden de hoofden in hun graf, bij de Kuba, maar ook bij de Baoulé.
Het is een antropomorfe beugel met katrol waarvan de buste het motief van het bonu amuin ...


Zie het blad

75,00

Grote Fang deur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Fang Door

Artistieke producties van de Pahouins in de Afrikaanse kunst van Gabon
Deur en omlijsting, voorzien van een grote handgreep, gebeeldhouwd met friezen met gezichten en figuren van voorouders die herinneren aan het formele aspect van de reliekhouders van de Byeri. Deze symbolische motieven van de Afrikaanse tribale kunst hebben beschermende waarde, aangezien de overledenen volgens het Fang-volk de occulte krachten beheersen. Houten pinnen zetten de panelen vast. De achterzijde van de deur is voorzien van een horizontale balk die voorkomt dat de deur opengaat. De volkeren die bekend staan als de Fang, of "Pahouins", beschreven als veroverende krijgers, vielen met opeenvolgende sprongen, van dorp tot dorp, het uitgestrekte gebied tussen de Sanaga in Kameroen en de Ogooué in Gabon ...


Zie het blad

Verkocht

Edo bronzen plaat
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Benin Plate

Vóór de verwoesting van het paleis van het koninkrijk van Benin in 1897 werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door talrijke werken waarin hun macht werd gevierd. In de Afrikaanse tribale kunst werden oorlogstaferelen verheerlijkt op bronzen vertelplaten en aan de muren bevestigd. Weelderige bronzen altaren, herdenkingsbeelden van overleden stamhoofden, majestueuze katachtigen, zware armbanden, enkelbanden en recades werden in grote hoeveelheden vervaardigd in vele gieterij-ateliers waarbij de techniek van het verloren-was-gieten werd toegepast. In de 16e eeuw bestelde de Oba Esigie de eerste platen van koperlegering met reliëfversieringen. Vele werden in paren gegoten om de zuilen of muren van het paleis symmetrisch te versieren. Olfert Dapper beschrijft deze ...


Zie het blad

1995,00

Kongo Yombe Pfemba Vliegenvanger
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Commandostaf, opperheerschappij > Yombe Stick

Een zwangerschapsfiguur pfemba , in de rondte gesneden, vormt het handvat van deze prestigieuze vliegenvanger. De kruislings zittende vrouw, hemba of pfemba genoemd, een symbool van de mythische voorouder, wordt waarschijnlijk in verband gebracht met vruchtbaarheidscultussen. Het kind op haar schoot zou de matrilineaire overdracht van macht belichamen. Verschillende gezichten sieren het middelste gedeelte van het handvat, terwijl rond het onderste gedeelte decoratieve motieven zijn gedrukt. Zwart glanzend patina. De Solongo-culturen van Angola en Yombe werden grotendeels beïnvloed door het Kongo-koninkrijk, waaraan zij naturalistische beelden en religieuze rituelen ontleenden door middel van gebeeldhouwde fetisjen nkondo nkisi.
De Yombe zijn gevestigd aan de Westafrikaanse ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba Command Staff
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Yoruba Staff

Prestigieuze voorwerpen in Afrikaanse kunst geassocieerd met de Yoruba cultuur Bij de Yoruba zijn rituele beeldhouwwerken gewijd aan de mythische goden "orisa" en men gelooft dat zij hun zegeningen aantrekken. Deze stok bestaat uit verschillende delen: een superpositie van menselijke figuren met daarop een slang en een gebeeldhouwd motief dat waarschijnlijk verband houdt met vruchtbaarheid. Bij de Yoruba zou de slang ook symbool staan voor mannelijkheid. Verzameld in Gouka, Benin. Rood-bruin geolied patina. Vermist.
De Yoruba religie, waarin de verering van zijn goden, of orisà, centraal staat, is inderdaad gebaseerd op artistieke sculpturen met gecodeerde boodschappen ( aroko ). Zij zijn ontworpen door beeldhouwers op verzoek van adepten, waarzeggers en hun ...


Zie het blad

Verkocht

Baule loom katrol
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Baoulé kip

Alledaagse esthetiek voor Afrikaanse kunst in Ivoorkust.
in Ivoorkust moesten de meest gewone voorwerpen aan de esthetische criteria voldoen. Meubels, ornamenten, gebruiksvoorwerpen, stoffen, zijn voorwendsel voor een verfijnde artistieke expressie van beeldhouwers.
de katoen weeftechniek heeft zich verspreid naar West-Afrika dankzij de verplaatsingen van de Dioula's. Voorafgaand aan de kolonisatie werden katoenvezel textiel, de laatste aangeduid als " White gold", ook gebruikt als ruil chips. Het maken van prestigieuze, ceremoniële versieringen was bedoeld om, soms in grote aantallen, de koks in hun graven te begeleiden. Dit was bijvoorbeeld het geval in de Kuba, maar ook in de Baoulé.
deze gladde katrol stijgbeugel versierd met een mannelijke figuur gehoorzaamt de ...


Zie het blad


Verkocht aan 120,00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Gouro, Guro, Kono weefgetouw katrol
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Gouro Katrol

Esthetiek van het dagelijks leven voor Afrikaanse kunst uit Ivoorkust. De hoekige stijgbeugel, versierd met geometrische motieven, wordt bekroond door een figuur die zijn lange baard vasthoudt. De uitstekende gewrichten, die zeer realistisch zijn weergegeven, zijn meesterlijk gebeeldhouwd.
De figuratieve motieven van deze katrollen zijn zeer divers: cefalomorf of zoömorf bij de Baule en Gouro, terwijl de Senufo ze vaak versierden met neushoornvogelfiguren. Donkerbruin korrelig patina.
In Ivoorkust moesten de meest alledaagse voorwerpen voldoen aan esthetische criteria. Meubelen, ornamenten, gebruiksvoorwerpen, stoffen, zijn het voorwendsel voor een verfijnde artistieke expressie van de kant van de beeldhouwers. De techniek van het katoenweven verspreidde zich ...

Kongo crucifix Nkangi Kiditu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Crucifix Kongo

Collectie traditionele Afrikaanse kunst Frans.
Bij de Kongo-opperhoofden aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw stond het kruisbeeld als een symbool van machtsautoriteit onder de regalia van de opperhoofden. Een ceremonie bij de investituur van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, in een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu ontving. Dit machtsinsigne, dat geïnspireerd is op oude christelijke kruisbeelden die in de 16e eeuw door de Portugezen werden ingevoerd, zou ook een therapeutische functie kunnen hebben gehad en werd, behalve voor diverse andere doeleinden, ook gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het voorwerp werd overgoten met olie of palmwijn. Hoogte op voet: 29 cm.

Tabwa ceremoniële bijl
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Tabwa bijl

Dit wapen, een prestigieus voorwerp dat tijdens ceremonies en rituele dansen wordt getoond, heeft een antropomorf handvat waarop een voorouder is afgebeeld met vlechten die naar de nek zijn getrokken. Net als bij de Luba, waarvan de beeltenis littekens op de buik vertoont, beelden de Tabwa en de hen omringende bevolkingsgroepen over het algemeen het lichaam in zijn geheel af. Gladde mahonie rode patina. De Tabwa zijn een etnische groep die in het zuidoosten van de DRC leeft. Het waren eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, maar na te zijn beïnvloed door de Luba, verenigden zij zich rond stamhoofden. Het was vooral in deze periode dat hun artistieke beweging tot uiting kwam in beelden en maskers. De Tabwa beoefenden voorouderverering en wijdden hieraan enkele ...


Zie het blad

Verkocht

Ngombe executie mes
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Ngombe mes

Onder de Afrikaanse wapens zijn ook de executiemessen paradewapens, zoals deze ngulu met een handvat dat is verlengd met koperen linten. De kling heeft fijne decoratieve insnijdingen in het midden.
In het noordwesten van Zaïre, ten zuiden van de Ubangi, leven de 6000 Moswea-Ngombe Bantoe sprekende mensen. Hun buren zijn de Ngbandi en de Ngbaka en verschillende Banda groepen. Zij kenden geen god, maar verwachtten gunsten van hun voorouders, waaronder gezondheid en voorspoed. Hun werpmessen, gebruikt voor de jacht, werden gebruikt als betaalmiddel.  Voor info


Zie het blad

Verkocht

Kwéré kalebas container
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kwéré kalebas

De ronde gebeeldhouwde stop van dit vat toont een Kwere vrouw met een dubbele sagittale kuif. De ogen zijn ingelegd met parels, wat een doordringende blik geeft. De houding verwijst naar vruchtbaarheid. Fluweelachtige patina.
De Zaramo en de hen omringende stammen, zoals de Kwere, hebben poppen ontworpen die over het algemeen in verband worden gebracht met vruchtbaarheid, maar waaraan ook andere deugden worden toegeschreven. Zijn voornaamste rol speelt zich af tijdens de periode van afzondering van de jonge Zaramo ingewijde. De novice gedraagt zich tegenover het voorwerp als tegenover een kind en danst ermee tijdens de slotceremonies van de inwijding. Als de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ze het 'kind' adopteren. Bij de Zaramo en de Kwéré wordt dit gebeeldhouwde motief ...


Zie het blad

Verkocht

Bakota Reliekhouder
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliekschrijn

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunst.
De Kota van de Sebe-vallei, gelegen in Gabon maar ook in Congo, produceerde dit soort beeldhouwkunst dat de rol van "medium" tussen de levenden en de doden speelde en bleef waken over hun nakomelingen. Ze zijn soms bifaces, mbulu-viti , symboliseert het mannelijke en vrouwelijke aspect.
Dit type munt werd gebruikt bij het behoud van mortuariumresten van hooglijnvoorouders in manden gegarneerd met zeer specifieke sculpturen, die de rol van hoeders van de relikwieën genaamd ngulu speelden. In de exclusieve aanwezigheid van insiders, werden de belangrijkste besluiten van de clan genomen tijdens ceremonies waarin de reliekschrijnen werden genomen en werden gebruikt. Om de magische lading te reactiveren, wreef de ingewijden het relikwie met ...


Zie het blad

Verkocht

Somba Bénin Trompe
Afrikaanse kunst > Tam Tam, Djembe, muziekinstrumenten > Somba Fluit

Onder de Afrikaanse aerofonen heeft deze Somba-fluit uit Benin met leer ommantelde delen, het grootste deel omwikkeld met katoendraad. De herders bezaten dit soort instrument, dat niet alleen diende als vermaak, maar ook als teken van aanwezigheid bij de kudde. Afgeschuurde patina van gebruik. De Somba vormen een heterogene groep die in het Atacora-gebergte in het noordwesten van Benin en Togo leeft. Zij zijn onderverdeeld in verschillende subgroepen, in Benin zijn dat de Bètiabè, Batammariba en Bèsorbè en in Togo de Tamberma.


Zie het blad

620,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100