Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw:

Afrikaanse alledaagse voorwerpen zijn voor westerlingen ware kunstwerken geworden. Zij worden op het Afrikaanse continent gebruikt voor rituele, ceremoniële of zuiver alledaagse doeleinden. Zij hebben nooit de Europese artistieke aantrekkingskracht onder de Afrikaanse bevolking gekend.


Luba kam met vrouwelijk motief
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba kam

De Afrikaanse kam, een belangrijk accessoire van de weelderige Luba-hoofdtooien, is altijd gebeeldhouwd met motieven die verband houden met stichtingsmythen, koningschap of religieuze overtuigingen. Dit alledaagse voorwerp wordt bekroond door een vrouwelijke figuur die in het rond is gebeeldhouwd. De Luba vrouwelijke beeltenis, geassocieerd met een rol als spiritueel medium, toont een hoofdtooi, achter een band die een traditioneel geschoren voorhoofd bedekt, gedragen door Luba vrouwen in het begin van de 20e eeuw. Deze figuur bevestigt de belangrijke rol van vrouwen in het Luba-rijk (de bizila) door hun rol als politieke en spirituele bemiddelaars.
Lichtbruine halfmatte patina.
De Luba (Baluba in Tchiluba) zijn een volk van Centraal Afrika. Hun bakermat is ...


Zie het blad

150,00  120,00

Lobi katapult
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Lobi katapult

Het gebeeldhouwde motief van dit Lobi-voorwerp zou de "khele" bevatten, een kracht die in ieder mens aanwezig is en die, na de dood van een individu of een dier, moet worden beheerst om geen schade te berokkenen. Goudbruin patina, gepolijst door gebruik. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana, maar hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, de Dian, de Gan en de Birifor. De Lobi geloven in een scheppergod, Thangba Thu genaamd, tot wie zij zich wenden door de verering van vele tussengeesten, de Thil, die ...


Zie het blad

95,00  76,00

Orakel van waarzeggerij Luba Katatora
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luba beeldjes

Dit Afrikaanse beeldhouwwerk was een instrument voor communicatie met de voorouders, gebruikt door de wichelroedeloper tijdens waarzeggerij rituelen. De Luba gebruikten, net als hun buren, dit soort voorwerpen in verband met waarzeggerij kashekesheke genaamd katatora en lubuko . Volgens François Neyt was het voorwerp gesneden uit een houtsoort ( kibekwasa )met magische eigenschappen. Tijdens het verhoor werd de ring opgevangen door de wichelroedeloper en zijn cliënt, die hem op een mat of hoofdsteun liet glijden in antwoord op de gestelde vragen (waarbij het geluid "kasjkesjke", "extractie van de waarheid", werd voortgebracht). Het voorwerp, dat over het algemeen als vrouwelijk wordt beschouwd, is voor de Luba een symbool van de geestelijke kracht die een vrouw zou bezitten, hoewel ...

Tékétéké Kuyu embleem.
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Tékétéké Kuyu embleem.

Ex Franse Afrikaanse kunstcollectie.
Emblematische figuur bedoeld voor de kibe-kibe,of Ebokita dans (S.Diakonoff) deze stok eindigt in een sculptuur in de rondte voorstellende een personage neergestreken op twee gelijke gezichten, in verband met de mythische voorouder Oso. Het witte gezicht vertoont littekens en de mond vertoont scherpe tanden. Het is bedekt met een klein dier. Het lichaam is ook bedekt met littekens. Lange droogscheuren. Object geleverd met een aangepaste basis. In het verleden waren de Kouyou verdeeld in twee totemclans: de panterclan in het westen en de slangenclan in het oosten. Een geheime mannenvereniging, de Ottoté, speelde een belangrijke politieke rol bij de benoeming van de stamhoofden. De inwijding van jonge mannen eindigde met de openbaring van de ...


Zie het blad

Verkocht

Lobi katapult
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Lobi katapult

Het gebeeldhouwde patroon van dit Lobi-voorwerp zou de "khele" bevatten, een kracht die in ieder mens aanwezig is en die, na de dood van een individu of een dier, moet worden beheerst om geen schade te berokkenen. Goudbruin patina, glanzend. Scheuren.
De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Weinig talrijk in Ghana, vestigden zij zich ook in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, de Dian, de Gan en de Birifor. De Lobi geloven in een scheppergod, Thangba Thu genaamd, tot wie zij zich wenden door de verering van vele tussengeesten, de Thil, die hen, met de hulp ...


Zie het blad

95,00  76,00

Osé Sango Yoruba staf
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Yoruba staf

Ex-verzameling van Italiaans-Afrikaanse kunst, figuur van adept van de god Sango, gedragen met de linkerhand tijdens de rituele dansen, het is bedekt met de dubbele bijl die de assen van steen vertegenwoordigt die de god tijdens de stormen op de grond zou neerslaan. De fysionomie is kenmerkend voor de Yoruba-kunst, die zich onderscheidt door de grote amandelvormige ogen en de scarificatie van de wangen, die door hun hoofdtooi de god van de donder en de jeugd Shango of Sango voorstellen. De mythische voorouder van de koningen van Oyo, hij was ook de beschermer van de tweeling, wiens verschijning zeer frequent was in de regio. Het is een goddelijke angst voor zijn onvoorspelbaarheid en vereerd omdat het de culturen van de De Yoruba-samenleving is zeer georganiseerd en heeft verschillende ...


Zie het blad

Verkocht

Kuba koninklijke hoorn
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba hoorn

Gesneden cefalomorfe kuba-hoorn met een diermotief. De complexe versiering was strikt voorbehouden aan voorwerpen die in verband werden gebracht met de Bushoong royalty. Het voorwerp is minutieus ingesneden met geometrische patronen die verband houden met de littekens op het lichaam, waarvan de ontwerpen in borduurwerk zijn overgebracht op raffiatextiel. Het gezicht roept een voorouder in meditatie op.
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. De Lele leven in het westen van het Kuba koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van Kuba land. Verschillende Kuba-groepen produceerden inderdaad antropomorfe voorwerpen met verfijnde ontwerpen, waaronder bekers, drinkhoorns en ...


Zie het blad

390,00  312,00

Lele, Bashilele Dubbele cephalomorfe beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Lele beker

Net als hun Kuba-buren hebben de Lele een grote verscheidenheid aan ceremonieel houtsnijwerk, zoals deze beker die gebruikt wordt bij waarzeggerij, pacten en rituele ceremonies.
De bovenste binnenrand van een van de bekers is beschadigd. Mooi donker glanzend patina.
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen produceerden inderdaad antropomorfe voorwerpen met verfijnde ontwerpen, waaronder bekers, drinkhoorns en bekers. De Lele zijn gevestigd in het westen van het Kuba koninkrijk, aan de samenvloeiing van de Kasai en de Bashilele rivieren. Interculturele uitwisselingen tussen de Bushoong van het Kuba-gebied en de Lele hebben de toeschrijving van bepaalde ...

Luba kam
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba kam

Tribale kunst uit Afrika bewijst eens te meer dat elk gewoon voorwerp een artistieke drager kan worden. Het decoratieve aspect van een voorwerp is nooit zijn intrinsieke functie. In de Afrikaanse kunst kan elk alledaags voorwerp worden omgevormd tot een meesterwerk met behoud van zijn bruikbaarheid. De belangrijke rol van de vrouw in het politieke leven van het koninkrijk wordt geïllustreerd door het steeds terugkerende vrouwelijke motief in de Luba-kunst. Deze laatste, die zich onderscheidde door zijn prestige en kwaliteit, had dus een grote invloed op naburige groepen. Bovenop deze kam staat een beschermende beeltenis die een politieke en spirituele bemiddelaar belichaamt, een rol die de vrouw in het Luba-koningschap vervulde. Haar hoofdtooi, achter een brede band die een ...


Zie het blad

150,00  120,00

Grelot Hemba / Luba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Grelot Hemba

Ritueel voorwerp dat tijdens waarzeggerijzittingen wordt gebruikt, die uit twee kleine, bovenopkalebassen bestaan die met een vrouwelijk cijfer worden bedekt. De laatste, knielend, heeft een uitgeholde kalebas in de beker. Zaden zijn geïntroduceerd in de gedroogde vrucht, het produceren van een geluid wanneer het object wordt geschud.
De Hemba zijn al lang onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat een duidelijke invloed heeft gehad op hun cultuur, religie en kunst. De cultus van voorouders staat centraal in de hembasamenleving. Genealogie is inderdaad de borg van de voorrechten en de verdeling van het land. Alle aspecten van de gemeenschap zijn doordrenkt met het gezag van de voorouders. Zo worden ze beschouwd als een invloed hebben op rechtvaardigheid, geneeskunde, recht en ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Grote Luba Water pipe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Pijp Luba

Het object hier-versus maakt gebruik van een waterleiding. De gebeeldhouwde handgreep neemt de vorm aan van een middelgrote vrouwelijke figuur, met klassieke Luba-kenmerken, sportieve traditionele lichaamslittekens, zitqualifourchon op het hoofd van het stuk. Haar kapsel, achter een grote hoofdband die een geschoren voorhoofd aflegt, roept die op van luba-vrouwen aan het begin van de 20e eeuw. Zijn gebaar symboliseert de kracht van Luba vrouwen, houders van de geheimen van royalty (de bizila) en niet-uniforme, satijnachtige, bruine spirituele mediums.
De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun wieg is de Katanga, met name de regio van de Lubu rivier, dus de naam (Baluba, wat betekent \


Zie het blad

Verkocht

Ezelsbruggetje luba Lukasa
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba bord

Deze tablet met gebogen randen wordt overwonnen door een hoofd dat geacht wordt een voorouder te belichamen die communiceert met de beschermgeesten, "mvidye", intermediair tussen de spirituele wereld en individuen, die ook de geesten van de natuur kunnen belichamen onder de Luba van Kasai. De tekeningen, kleuren en lay-out van de inleg van het plateau zijn gekoppeld aan een ezelsbruggetje spreekwoord of code in verband met de mythen, oorsprong en voorschriften van Luba royalty. Dit multi-interpretatie object toegestaan volgelingen van de Mbudye te zenden tijdens gecodificeerde rituelen, door middel van verhalen en liederen, de genealogie van de oprichters helden, de geschiedenis van clan migraties, bepaalde codes van het koninkrijk, enz. H. op voetstuk: 37 cm.
Nene bruine ...


Zie het blad


Verkocht aan 280,00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Pilon de waarzeggerij Luba Kalundwe Lubuko
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Pilon Luba

De waarzeggers van het westelijke deel van het Luba Rijk gebruikten drumsticks om de kaolien mpemba te verpletteren bestemd bij waarzeggerijceremonies. Deze cefafe sculptuur genaamd lubuko beschikt over fijn gebeeldhouwde kenmerken onder een scheren voorhoofd en een kapsel bestaat uit meerdere broodjes. De onderkant die een bredere basis vormt, is verpakt in de huid omgeven door koperdraad. Patina glanzend door aangrijpend. Desication scheuren.
De kopjes mboko, kalebassen met de kaolien wiens gezicht van de waarzegger en ingewijden was gecoat, vormden een beeld van zuiverheid en de spirituele wereld. Deze containers werden gebruikt door verschillende Luba samenlevingen, en groepen van profeten, meer in het algemeen door de helderzienden van de waarzeggerij samenleving Kilumbu, ...

Luba kam
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba kam

Ex Portugese Afrikaanse kunst collectie. De beeltenissen staan tegenover elkaar afgebeeld, het hoofd aan het eind van een lange geringde hals, rustend op de schouder van degene die er tegenover staat. Zij omhelzen elkaar in een merkwaardige houding, waarbij het rechterbeen van de een ter hoogte van het dijbeen van de ander is opgetrokken. De twee figuren hebben een hoofdtooi die is teruggetrokken achter een vierkante band, een verwijzing naar de uitgebreide vierhoekige hoofdtooien van hoogwaardigheidsbekleders. Donker geolied patina, satijnen accenten, licht ontbreken van een van de tanden van de kam. Afrikaanse tribale kunst bewijst eens te meer dat elk gewoon voorwerp een artistieke drager kan worden. Het decoratieve aspect van een voorwerp is nooit zijn intrinsieke functie. In de ...


Zie het blad

120,00

Kongo crucifix Nkangi Kiditu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Crucifix Kongo

Collectie traditionele Afrikaanse kunst Frans.
Bij de Kongo-opperhoofden aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw stond het kruisbeeld als een symbool van machtsautoriteit onder de regalia van de opperhoofden. Een ceremonie bij de investituur van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, in een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu ontving. Dit machtsinsigne, dat geïnspireerd is op oude christelijke kruisbeelden die in de 16e eeuw door de Portugezen werden ingevoerd, zou ook een therapeutische functie kunnen hebben gehad en werd, behalve voor diverse andere doeleinden, ook gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het voorwerp werd overgoten met olie of palmwijn. Hoogte op voet: 29 cm.

Luba kam met vrouwelijk motief
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba kam

De Afrikaanse kam, een belangrijk accessoire van de weelderige Luba-hoofdtooien, is altijd gebeeldhouwd met motieven die verband houden met stichtingsmythen, koningschap of religieuze overtuigingen. Dit alledaagse voorwerp wordt bekroond door een vrouwelijke figuur die in het rond is gebeeldhouwd. Een tand van de kam ontbreekt. Satijnachtig patina. Afrikaanse tribale kunst bewijst eens te meer dat elk alledaags voorwerp een artistiek medium kan worden. Het decoratieve aspect van een voorwerp is nooit zijn intrinsieke functie. In de Afrikaanse kunst kan elk alledaags voorwerp worden omgevormd tot een meesterwerk met behoud van zijn bruikbaarheid. De belangrijke rol van de vrouw in het politieke leven van het koninkrijk wordt geïllustreerd door het steeds terugkerende vrouwelijke ...


Zie het blad

Verkocht

Senoufo kruk
promo art africain
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Senoufo kruk

Tot de Afrikaanse meubelstukken voor dagelijks gebruik behoort een antieke senoufo stoel uit Ivoorkust, met een zeer lage, rechthoekige zitting die steunt op vier massieve poten. Dit soort krukjes voor individueel gebruik, vaak gesneden uit karitéhout, gaf de sociale rang van de eigenaar aan en werd onder geen beding uitgeleend.
De Senoufo, hoofdzakelijk landbouwers, leven in een savannegebied dat het zuiden van Mali en Burkina Faso, en het noorden van Ivoorkust beslaat. Het omvat ongeveer vijftig sub-etnische groepen. De Senufo spreken een Voltaïsche taal, Gur, net als de Lobi en Koulango. De Senufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden geregeerd door matrilineaire tradities en bestaan uit clusters van woningen die ...


Zie het blad

180,00  144,00

Baoule, Baoulé slingshot
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Baoule slingshot

Er leven ongeveer zestig etnische groepen in Ivoorkust, waaronder de Baoule, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw beoefenen als de Gouro van wie zij rituele culten en gebeeldhouwde maskers hebben geleend. Twee soorten beelden worden door de Baoule, Baulé, in het rituele kader vervaardigd: De Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baoule, roepen een Assi Uso op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort standbeeld dat bedoeld is om als medium te worden gebruikt door de Komien-wichelaars, die door de asye usu geesten zijn uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals door te geven. Het tweede type beelden zijn de "echtgenoten" van het hiernamaals, mannelijk, de blolo bian of vrouwelijk, de blolo bia, die lijken op een zoektocht naar ...


Zie het blad

95,00  76,00

Beembé weefgetouw
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Beembé weefgetouw

De decoratieve figuur die in de ronde, bolle vorm is gekerfd en deze weefbeugel siert, is die van een voorouder van de clan. De ogen zijn soms bezet met ivoor, aardewerk of hoorn. Blond hout.
Satijn patina, uitdroging scheurtjes.
Gevestigd op de hoogvlakten van de Volksrepubliek Congo, het vroegere Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembé -groep uit het noorden van het Tanganinyika-meer, werd de kleine Babembé , Béembé , groep beïnvloed door de Téké-riten en -cultuur, maar vooral door die van de Kongo. De Béembé , die zich in de huidige Republiek Congo hebben gevestigd, vormden oorspronkelijk samen met de Vili, Yombé, Bwendé en Woyo het koninkrijk van de Kongo. Zij stonden onder voogdij van de koning ntotela die door de gouverneurs was gekozen. Ivoor, koper en ...


Zie het blad

Verkocht

Kruisbeeld Kongo Nkangi kiditu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kruisbeeld Kongo

Onder de Kongo aan het einde van de 19e en vroege 20e eeuw, het kruisbeeld was een symbool van autoriteit onder de regalia chieffaux. Een ceremonie bij de inauguratie van de chef vereiste de toekomstige leider om in de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, tijdens een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu te herbenis. Deze badge van macht, geïnspireerd door oude christelijke kruisbeelden geïmporteerd door de Portugezen in de 16e eeuw, kan ook een therapeutische functie hebben, en, naast verschillende toepassingen, worden gebrand tijdens begrafenisceremonies waarin het object werd onderworpen aan libations van olie of palmwijn. Het kruis zou geen specifiek motief zijn voor de christelijke wereld, de Kongo gezien het feit dat de vier takken verwijzen naar de cyclus van het menselijk ...

Tabwa ceremoniële lepel
promo art africain
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Tabwa Lepel

Ex-Duitse Afrikaanse kunstcollectie.

De Tabwa ("scarifier" en "crire") zijn een etnische groep aanwezig in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyikameer. De stammen van deze regio, zoals de Tumbwe, aanbidden de voorouders mipasi door middel van sculpturen in het bezit van leiders of tovenaars.
Simples boeren zonder gecentraliseerde macht, de Tabwa verenigd rond tribale leiders na te zijn beïnvloed door de Luba. Het was vooral in deze periode dat hun artistieke stroom vooral tot uiting kwam door beelden, maar ook door maskers. De Tabwa aanbad voorouders en wijdde een aantal van hun beelden aan hen. Animisten, hun overtuigingen zijn geworteld rond ngulu, geesten van de natuur aanwezig in planten en rotsen. Bron: "Sors of Africa" ed. Tervuren Museum.


Zie het blad

150,00  120,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73 Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100