Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw:

Afrikaanse alledaagse voorwerpen zijn voor westerlingen ware kunstwerken geworden. Zij worden op het Afrikaanse continent gebruikt voor rituele, ceremoniële of zuiver alledaagse doeleinden. Zij hebben nooit de Europese artistieke aantrekkingskracht onder de Afrikaanse bevolking gekend.


Yaka Nkoku Ngoombu spleettrommel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Tam Tam, Djembe, muziekinstrumenten > Yaka Drum

De Yaka omringen elkaar in het dagelijks leven met Charms versierd met gebeeldhouwde cephalomorfe figuren, zoals deze Yaka spleettrommel, Mukoku ngombu , nkoku ngombu , bedoeld voor waarzeggerij rituelen. Het hoofd, dat zou verschijnen de bemiddelende ziener met een hoge dop, heeft wijdverspreide koffiebonen ogen en vervolgens gemarkeerd met een "masqueu-0022 uit te breiden tot de oren geschild. De mond biedt omrande lippen en de neus de tekening van grote neusgaten. De nek is versierd met een ketting van parels, scherven van roze parelmoer en kleine schelpen.
mooie patina, zwartachtige residuele inleg.
met de Yaka, op de nieuwe maan, bedekt de ziener ngaanga ngoombu zijn gezicht met kaolien voordat hij een orakel afgeeft. Tijdens de dagpassage in de kelder is de maan ...


Zie het blad

Verkocht

Kuba Vliegenvanger
Afrikaanse kunst > Vliegenmepper, staf van macht, koninklijke scepter > Kuba Vliegenvanger

De Shoowa vestigden zich in het Kuba koninkrijk en namen geleidelijk enkele van diens tradities over. De Shoowa, die georganiseerd zijn in een matrilineaire samenleving, zijn vooral bekwame wevers, vermaard om hun raffia-textiel dat zij uitvoeren naar naburige groepen. Maar het zijn ook pottenbakkers en graveurs. De Kuba en de stammen tussen de rivieren Sankuru en Kasai, met inbegrip van de Bushoong en de Dengese die eveneens tot de Mongo groep behoren, staan bekend om de verfijning van prestige-objecten die voor de hogere rangen van hun samenleving werden vervaardigd. Het Kuba koninkrijk werd in de 16e eeuw gesticht door de Bushoong, die nog steeds door een koning worden geregeerd. Het is de meest vruchtbare groep in West-Kasaï. Rituele ceremonies waren nog steeds een gelegenheid om ...


Zie het blad

180,00

Mbole Kort zwaard valuta
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Mbole valuta

De kling van het zwaard, een prestigewapen en vervolgens een ruilmiddel, vertoont in het midden vage sporen van gehamerde patronen. De contouren zijn onregelmatig, het patina geoxideerd roestig oranje. In Afrika werden vóór de koloniale periode betalingen nooit in munten gedaan. Er werden transacties gedaan met kaurischelpen, kralen, vee, kola-noten, maar ook metalen, vooral ijzer. Deze primitieve munten werden gebruikt voor commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor bruidsschatten, maar konden ook worden gebruikt als paradeobjecten of werpwapens. In Sierra Leone werden goederen gewaardeerd in verhouding tot ijzeren staven, barriferri genaamd. De koning controleerde gewoonlijk de productie of levering van de munteenheid van het koninkrijk. De verscheidenheid van deze ...


Zie het blad

180,00

Yaka Vliegjacht
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Yaka Vliegjacht

Prestigieuze objecten in Afrikaanse kunst Yaka
Tussen de feesten, rituele sculpturen en ceremoniële objecten, die behoren tot een chef-kok of een waarzegger, wordt deze vliegjacht met een gesneden handvat geassocieerd met het prestige van autoriteit. Het heeft een dunne riem gevlochten met plantaardige vezels. Het plukje haar wordt aan het handvat gehouden dankzij slim met elkaar verweven rieten staven. Scherf op de geringde sectie. Satijnen patina.
Aerarchic en autoritair, samengesteld uit angstaanjagende krijgers, yaka samenleving werd geregeerd door lineage leiders met het recht op leven en dood over hun onderwerpen. Jagen en de daaruit voortvloeiende prestige zijn een kans voor de Yaka vandaag om voorouders te beroepen en hun toevlucht te nemen tot rituelen met behulp van ...


Zie het blad

Verkocht

Tabwa ceremoniële bijl
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Tabwa bijl

Dit wapen, een prestigieus voorwerp dat tijdens ceremonies en rituele dansen wordt getoond, heeft een antropomorf handvat waarop een voorouder is afgebeeld met vlechten die naar de nek zijn getrokken. Net als bij de Luba, waarvan de beeltenis littekens op de buik vertoont, beelden de Tabwa en de hen omringende bevolkingsgroepen over het algemeen het lichaam in zijn geheel af. Gladde mahonie rode patina. De Tabwa zijn een etnische groep die in het zuidoosten van de DRC leeft. Het waren eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, maar na te zijn beïnvloed door de Luba, verenigden zij zich rond stamhoofden. Het was vooral in deze periode dat hun artistieke beweging tot uiting kwam in beelden en maskers. De Tabwa beoefenden voorouderverering en wijdden hieraan enkele ...


Zie het blad

290,00

Dan Wakemia figuratieve lepel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Dan Lepel

Gebruikelijke voorwerpen in Afrikaanse kunst.
Het gebeeldhouwde handvat hier toont benen met krachtige spieren. Ze zijn bevroren in een dynamische houding die een dansbeweging oproept. Zwartbruin patina met kaolien. De inheemse kunst van de Dan produceert ook voorwerpen voor dagelijks gebruik, zoals deze uit hout gesneden gebruiksvoorwerpen, Wakémia , die gebruikt worden tijdens feestelijke ceremonies, en die door de dorpelingen worden geschonken aan de vrouwen die de traditionele vrouwenverenigingen leiden. Deze schoppen, symbolen van prestige, worden vrolijk toegezwaaid tijdens de "dansen van de gastvrije vrouw" (wakede) van de grote maaltijden die onder hun gezag worden georganiseerd. Voor het Dan-volk van Ivoorkust, ook Yacouba genoemd, zijn er twee verschillende ...


Zie het blad

280,00

Luba neksteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba hoofdsteun

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie.
De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes die bestaan uit een kariatidefiguur. De figuren op deze neksteun, die de complexe hoofdtooi van zijn eigenaar moet bewaren, verwijzen naar de Luba-adel. Neksteunen werden echter ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen en soms, volgens Albert Maesen, in zijn plaats begraven. Middelbruine patina geschaafd.
De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een afscheiding van de Songhoy etnische groep, onder leiding van Ilunga Kalala die de oude koning Kongolo doodde, die ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Cephalomorphic cup Kuba Lele
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba cup

Deze met geometrische motieven versierde cefalomorfe kom behoort tot de prestige-objecten van de Kuba-groepen en heeft een handvat. Satijnachtig patina.
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen produceerden inderdaad antropomorfe voorwerpen met verfijnde ontwerpen, waaronder bekers, drinkhoorns en bekers. De Lele zijn gevestigd in het westen van het Kuba koninkrijk, aan de samenvloeiing van de Kasai en de Bashilele rivieren. Interculturele uitwisselingen tussen de Bushoong van het Kuba-gebied en de Lele hebben de toeschrijving van bepaalde voorwerpen bemoeilijkt, aangezien beide groepen dezelfde iconografie gebruiken, bestaande uit gezichten met uitgebreide kapsels en ...


Zie het blad

140,00

Ngeende Kuba antropomorfe beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Ngeende Beker

Ex-Duitse Afrikaanse kunst collectie.
Voor de hoogwaardigheidsbekleders van de Kuba-groepen werden verschillende vormen van palmwijnkommen gesneden, waarvan de versiering de kwaliteiten van hun eigenaars moest verheerlijken. De wijn werd tweemaal per dag gewonnen uit voor dit doel aangeplante raffiapalmbomen en per kopje verkocht. Glanzend zwart-bruin patina.
Onder de clans kuba , produceerden de Ngeende een overvloed aan prestigieuze beeldhouwwerken, soms bestemd voor naburige groepen. Volgens de overlevering kwamen de Ngeende, die zouden afstammen van de mythische voorouder Woot, uit het noorden van de Sankuru-rivier. Na door een Bushoong koning te zijn verslagen, sloten zij zich in de 16e eeuw aan bij het Kuba koninkrijk. Zij produceerden een groot aantal maskers ...

Ondersteuning voor Luba Shankadi-hals
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba hoofdsteun

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst.

De Shankadi's behoren tot de luba-groep, en hebben dezelfde verenigingen en structuren. Hun overwegend realistische beeldhouwwerk wordt gekenmerkt door spectaculaire kapsels, een glad oppervlak, en kleinere onderste ledematen. Het "cascade" kapsel illustreert een van de verschillende gevlochten composities die in de jaren 1800 in Zaïre in de mode waren en die de sociale status van de drager benadrukten. De vrouwelijke beeltenis symboliseert het Luba-koningschap en de belangrijke rol van de vrouw daarin. Neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op zijn plaats begraven. Plaatselijk afgesleten donkerbruine geoliede patina.
De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een ...

Neksteun Luba Shankadi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Neksteun Luba

Ex-collectie Duitse Afrikaanse kunst.

De Luba staan bekend om hun verfijnde beeldhouwwerken en zijn vooral bekend om hun neksteunen en krukken die bestaan uit een kariatide figuur. De zittende, omhelzende figuren, waarvan één op de knieën van de tweede, staan symbool voor de Luba-koningin. De neksteunen die de hoofdtooien 's nachts beschermen, werden ook gebruikt om de hoofden van de overledenen te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, begraven in hun plaats. De figuren belichamen de geest van een voorouder, vidiye, en hebben een trapsgewijs Shankadi-stijl kapsel. Warm bruin patina, resterend oker inlegwerk. De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een volk uit Centraal Afrika. Hun wieg is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu rivier, vandaar de naam (Baluba, wat ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Ngombe Mes
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Ngombe Mes

In het noordwesten van Zaïre, ten zuiden van de Ubangi rivier, leven de 6000 Moswea-Ngombe van de Bantu taal. Hun buren zijn de Ngbandi en de Ngbaka en verschillende banda groepen. Zij kenden geen god, maar verwachtten gunsten van hun voorouders, waaronder gezondheid en voorspoed. Hun werpmessen, gebruikt voor de jacht, werden gebruikt als betaalmiddel. Dit sikkelmes, vergelijkbaar met dat van de Mangbetu, heeft een handvat omhuld met koperdraad en een lemmet met een roodachtig geoxideerd patina. In Afrika werd vóór de koloniale periode nooit met munten betaald; de transacties werden gedaan met kaurischelpen, kralen, vee, kola-noten, maar ook met metalen, vooral ijzer. Deze primitieve munten werden gebruikt voor commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor bruidsschatten, maar ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Ceremoniële lepel Mangbetu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Lepel Mangbetu

De ceremoniële objecten van de mangbetu hebben een grote verscheidenheid, zoals deze prestigieuze lepel waarvan de antropomorfe handgreep het silhouet leent van een vrouw die traditionele lichaamsmotieven draagt, geïnspireerd door de tatoeages van de naburige Asua pygmeeën, die evolueren volgens de omstandigheden. Ze draagt ook de beroemde hoofdtooi die het gevolg was van compressie door raffia banden van de craniale doos van jongs af aan. Het haar werd later \


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Lobi katapult
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Lobi katapult

Het gebeeldhouwde patroon van dit Lobi-voorwerp zou de "khele" bevatten, een kracht die in ieder mens aanwezig is en die, na de dood van een individu of een dier, moet worden beheerst om geen schade te berokkenen. Goudbruin patina, glanzend. Scheuren.
De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Weinig talrijk in Ghana, vestigden zij zich ook in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, de Dian, de Gan en de Birifor. De Lobi geloven in een scheppergod, Thangba Thu genaamd, tot wie zij zich wenden door de verering van vele tussengeesten, de Thil, die hen, met de hulp ...


Zie het blad

95,00

Lobi katapult
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Lobi katapult

Het gebeeldhouwde motief van dit Lobi-voorwerp zou de "khele" bevatten, een kracht die in ieder mens aanwezig is en die, na de dood van een individu of een dier, moet worden beheerst om geen schade te berokkenen. Goudbruin patina, gepolijst door gebruik. De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "Lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana, maar hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich vestigden tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, de Dian, de Gan en de Birifor. De Lobi geloven in een scheppergod, Thangba Thu genaamd, tot wie zij zich wenden door de verering van vele tussengeesten, de Thil, die ...


Zie het blad


Verkocht aan 95,00 Zoek een soortgelijk object

Sanza Zela
Afrikaanse kunst > Tam Tam, Djembe, muziekinstrumenten > Sanza Zela

Ex Belgische Afrikaanse kunstcollectie.

Zeer gebruikelijk in Centraal-Afrika, biedt dit muziekinstrument of sanza antropomorfe een klankbord dat de buste van de figuur vormt, waarop metalen latten zijn bevestigd. De duimen van beide handen zullen op het klankbord rusten om de voorste uiteinden van de stroken te laten trillen. In Zaïre echter, waar alle vingers worden gebruikt zoals bij de piano, spelen groepen instrumenten in elkaar aanvullende registers. Bruin satijn patina, schaafwonden. Ooit onderworpen aan de Luba en vervolgens aan de Lunda's, hebben de Zela veel van hun gewoonten en tradities overgenomen. Zij zijn ontstaan tussen de Luvua-rivier en het Kisale-meer en zijn thans georganiseerd in vier chiefdoms onder toezicht van leiders van Luba-afkomst. Zij vereren een ...


Zie het blad

280,00

Kirdi Sikkel Munt
Afrikaanse kunst > Munten van brons, zwart ijzer en andere materialen > Kirdi Munt

Afrikaanse kunst en werpwapens De Matakam, ook Mafa genoemd, van de groep die door de geïslamiseerde volkeren Kirdi of "heidenen" wordt genoemd, zijn een volk van Centraal-Afrika, voornamelijk aanwezig in het uiterste noorden van Kameroen, ook in Nigeria. Tot de Kirdi behoren de Matakam, Kapsiki, Margui, Mofou, Massa, Toupouri, Fali, Namchi, Bata, Do ayo... Het is bekend dat de Matakam de eersten waren die in contact kwamen met Duitse kolonisten. Vóór de koloniale periode werden transacties gemaakt met kaurischelpen, kralen, vee, kola-noten, maar ook metalen, vooral ijzer. Deze primitieve munten werden gebruikt voor commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor bruidsschatten, maar konden ook worden gebruikt als paradeobjecten of werpwapens. De verscheidenheid van deze ...


Zie het blad

280,00

Ngbaka / Ngombe werpmes
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Sickle Ngbaka

In het noordwesten van Zaïre, ten zuiden van de Oubangui, leven de 6000 Moswea-Ngombe Bantoe sprekende mensen. Hun buren zijn de Ngbandi en de Ngbaka en verschillende banda groepen. Zij kenden geen god, maar verwachtten gunsten van hun voorouders, waaronder gezondheid en voorspoed. Hun werpmessen en paradewapens die voor de jacht werden gebruikt, werden als betaalmiddel gebruikt. Dit sikkelmes met een handvat van koperen lint heeft een lemmet dat is ingesneden met geometrische patronen. Hoogte op voet: 48 cm. In Afrika werd vóór de koloniale periode nooit in munten betaald, de transacties vonden plaats door middel van kauri's, parels, vee, kola-noten, maar ook metalen, vooral ijzer. Deze primitieve munten werden gebruikt voor commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor ...


Zie het blad

Verkocht

Ikul Kuba mes
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba mes

Een mannelijk attribuut, het Ikula ("van vrede") mes is geen wapen maar een statussymbool. Bovendien was dit symbool van autoriteit slechts licht geslepen. De Kuba smeden zijn wellicht geïnspireerd door de messen van Benin, waarvan de vorm vergelijkbaar is, ingevoerd door de Nederlanders. Het is naar aanleiding van een koninklijk decreet dat de houten messen verschenen, omdat de koning ijzer verbood op de nachten van de volle maan. Het lemmet wordt gekruist door een platte rib, en fijne parallelle lijnen vormen een lintvormig patroon, dat de rondingen van het mes volgt. Het handvat is gemaakt van hout, de decoratieve gravures zijn bijzonder verfijnd. Verscheidene stammen vormen de Kuba groep, gevestigd tussen de Sankuru en de Kasaï rivieren: Bushoong, Ngeendé, Binji, Wongo, Kété, ...


Zie het blad

250,00

Senoufo kam met vogelmotief
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Senoufo kam

Uitgerust met een gebeeldhouwde handgreep en omhuld met metaal, verwijst deze kam naar de neushoornvogel, de oervogel onder de vijf dieren van de Senoufo kosmogonie, het eerste stadium van de Senoufo schepping. Op grond van morfologische en gedragsmatige criteria versiert zij op emblematische wijze, in miniatuurversie, talrijke Afrikaanse kunstvoorwerpen van de Senoufo.
De Senoufo, hoofdzakelijk landbouwers, leven in een savannegebied dat het zuiden van Mali en Burkina Faso, en het noorden van Ivoorkust beslaat. Het omvat ongeveer vijftig sub-etnische groepen. De Senufo spreken een Voltaïsche taal, Gur, net als de Lobi en Koulango. De Senoufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden geregeerd door matrilineaire ...


Zie het blad

Verkocht

Kirdi kralen beha cover
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kralen beha cover

Dit geraffineerde kledingstuk, geborduurd met glazen kralen, met afwisselend geometrische motieven in contrasterende kleuren, vormt een fijne maar dichte textuur, omzoomd met kauri. Wanneer het gedragen werd, maakte het kledingstuk een zacht rinkelend geluid.
Hoogte op voet: 31 cm.
De Kirdi, of "heidenen", zo genoemd door de geïslamiseerde volkeren, zijn gevestigd in het uiterste noorden van Kameroen, aan de grens met Nigeria. Ze omvatten de Matakam, Kapsiki, Margui, Mofou, Massa, Toupouri, Fali , Namchi, Bata, Do ayo...  Zij leven van landbouw, visserij en veeteelt. Ze wonen in kleine onafhankelijke gehuchten. Beroemd om hun terracotta beeldjes die aan de sao doen denken, zijn zij ook bekend om kleine voorwerpen van leer en metaal, met kralen genaaide ...


Zie het blad

490,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100