Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba :

De ruiters zijn over het algemeen van brons, maar vele zijn van hout. Ware meesterwerken van Dogon, Sao, Bamoun, Yoruba kunst


Sao Sokoto Putchu Guinadji ruiter
promo art africain
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Sao brons

In de Afrikaanse kunst worden de op Sao Sokoto geïnspireerde werken meestal gekenmerkt door de wereld van de ruiters.
Binnen de etnische groep worden kleine exemplaren van ruiters, meestal in brons, gegoten en als talisman gedragen, gepatineerd en gepolijst door wrijven. Zij worden vooral beschouwd als een middel tegen bezetenheid door boze geesten. Het paard vertegenwoordigt de geest van de persoon die bezeten is, terwijl de geest die hen bezeten heeft, gesymboliseerd wordt door de ruiter.
Als gevolg van de opeenvolgende aanvallen van hun buren uit Kanem en vervolgens van de horden uit het oosten, moesten de Sao hun land verlaten om zich in het noordwesten van Kameroen te vestigen, waar zij zich vermengden met de inboorlingen en zo een etnische groep creëerden die ...


Zie het blad

40,00  32,00

Sao Sokoto Putchu Guinadji ruiter
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Sao brons

In de Afrikaanse kunst worden de op Sao Sokoto geïnspireerde werken meestal gekenmerkt door de wereld van de ruiters.
Binnen de etnische groep worden kleine exemplaren van ruiters, meestal in brons, gegoten en als talisman gedragen, gepatineerd en gepolijst door wrijven. Zij worden vooral beschouwd als een middel tegen bezetenheid door boze geesten. Het paard vertegenwoordigt de geest van de persoon die bezeten is, terwijl de geest die hen bezeten heeft, gesymboliseerd wordt door de ruiter.
Als gevolg van de opeenvolgende aanvallen van hun buren uit Kanem en vervolgens van de horden uit het oosten, moesten de Sao hun land verlaten om zich in het noordwesten van Kameroen te vestigen, waar zij zich vermengden met de inboorlingen en zo een etnische groep creëerden die ...


Zie het blad


Verkocht aan 40,00 € 32,00 ( -20,0 %) Zoek een soortgelijk object

Dogon ruiter in brons
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Dogon ruiter

Dit beeldje toont een amazone, die een speer draagt. Bruin patina met overgebleven oker inlegwerk. De veelvuldige voorstellingen van ruiters bij de Dogon van Mali verwijzen naar hun kosmogonie en hun complexe religieuze mythen. Een van de Nommos, de voorouders van de mensheid, die door de scheppergod Amma is herrezen, is op aarde neergedaald, gedragen door een ark die een gedaanteverwisseling tot paard heeft ondergaan. Bovendien paradeerde de hoogste autoriteit van het Dogon-volk, het religieuze opperhoofd met de naam Hogon, tijdens zijn troonsbestijging op zijn paard, omdat hij volgens de gewoonte zijn voet niet op de grond mocht zetten. In het gebied van de Sangha-rotsen, onbereikbaar per paard, droegen de priesters hem, hinnikend naar de mythische voorouder Nommo.
De smeden ...


Zie het blad

280,00

Yoruba figuur ruiter
promo art africain
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Yoruba ruiter

Het is in een gebeeldhouwd beeldje, bestemd om op een Yoruba-altaar te staan, dat een vergoddelijkte voorouder, of een van de meervoudige goden , orisa, vergelijkbaar met christelijke heiligen, hier wordt belichaamd. De laatste bezielt het Yoruba pantheon, ofwel de goddelijke boodschapper Esù of Elegba . Het paard, zeldzaam in de streek, was een prestige-attribuut dat voorbehouden was aan de adel en de heersers. Dit beeldhouwwerk heeft bepaalde constante elementen en kenmerken, zoals een rijdier met andere verhoudingen dan de ruiter. Het paard op een voetstuk is inderdaad kleiner van formaat. Het personage met een typisch Yoruba-gezicht heeft drie klauwachtige insnijdingen in zijn gezicht, rookt een pijp en draagt een lans. Schaduw patina. Residuen van kaolien. De Yoruba, ...


Zie het blad

180,00  144,00

Cavalier Sao Sokoto Putchu Guinadji
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Ruiter Sao

Dit kleine bronzen beeldje, dat wordt gebruikt als amulet met de apotropaanse deugden, is voor de Sao een talisman die hen moet beschermen tegen de waanzin. Het wordt daarom permanent gedragen. Het genie dat de gek zou bezitten wordt vertegenwoordigd door de ruiter, het paard dat het slachtoffer vertegenwoordigt. De ruiter draagt een geitenkop op een paard, wat een zeldzaam prestigeattribuut was in deze streken van de Sahel. Goudbruin patina.
De Sao, voorouders van de Kotoko, zijn tussen de 12e en 14e eeuw ontstaan in een geografisch gebied dat zich uitstrekt langs de grenzen tussen Tsjaad, Noord-Kameroen en Nigeria. Ze vestigden zich op heuvels, waardoor ze indringers konden afweren. Onderworpen aan opeenvolgende aanvallen van hun buren in Kanem en vervolgens aan hordes ...

Ruiterfiguur Lobi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Cavaliers Lobi

Minimalisme en stilering voor deze figuur van Afrikaanse tribale kunst bedekt met een roestige oker patina. Rijdend op een paard, is dit paar uitgerust met een schoffel, die het werk van de aarde symboliseert, maar ook een schild, gekoppeld aan de status van krijger. De bevolking van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam " lobi ", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Weinigen in Ghana vestigden zich ook in het noorden van Ivoorkust. Het was aan het einde van de 18e eeuw dat de Lobi, uit het noorden van Ghana, zich vestigden onder de Thuna en Puguli Autochtons, Dagara, Dian, Gan en Birifor. De Lobi geloven in een schepper God genaamd Thangba Thu , tot wie ze zich richten door de aanbidding van vele tussengeesten, de Thil, de laatste wordt verondersteld hen te ...


Zie het blad


Verkocht aan 95,00 Zoek een soortgelijk object

Ruiter Dogon in brons
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Dogon Brons

Dit beeldje zou de Hogon voorstellen, die zonder zadel reed. Groen-grijs patina. De veelvuldige voorstellingen van ruiters bij de Dogon van Mali verwijzen naar hun kosmogonie en hun complexe religieuze mythen. Een van de Nommos, de voorouders van de mensen, die door de scheppergod Amma werd gereanimeerd, daalde op de aarde neer, gedragen door een ark die een gedaanteverwisseling tot paard onderging. Bovendien paradeerde de hoogste autoriteit van het Dogon-volk, het religieuze opperhoofd met de naam Hogon, tijdens zijn troonsbestijging op zijn paard, omdat hij volgens de gewoonte zijn voet niet op de grond mocht zetten. In het gebied van de Sangha-rotsen, onbereikbaar per paard, droegen de priesters hem, hinnikend naar de mythische voorouder Nommo. De missie Dakar-Djibouti van 1931, ...


Zie het blad

320,00

Sao Sokoto Putchu Guinadji Ruiter
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Ruiter Sao

Dit brons heeft een koperen patina. De krijger afgebeeld op zijn berg heeft zijn hoofd gewikkeld in een koor identiek aan die van de Toeareg.

In afrikaanse kunst worden de werken van Sao Sokoto Inspiration grotendeels bedrukt met de hippische wereld. Binnen de etnische groep worden kleine exemplaren van ruiters meestal in brons gesmolten en gedragen als talismannen, gepatineerd en glanzend door wrijving. Ze worden vooral gezien als een remedie om bezit door boze geesten te bestrijden. Het paard vertegenwoordigt de geest van de persoon die bezeten is, terwijl het genie dat het bezit wordt gesymboliseerd door de ruiter. Onderworpen aan de opeenvolgende aanvallen van hun buren in Kanem en vervolgens aan hordes uit het oosten, de Sao moest hun land te verlaten om zich te vestigen ...

Cavalier Sao Sokoto Putchu Guinadji
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Brons Sao

Ex-collectie franse afrikaanse kunst.

Dit brons heeft een koperen patina. De krijger die op zijn berg is vertegenwoordigd heeft zijn hoofd in een kastanje gewikkeld die identiek is aan die van de Toearegs.
In de Afrikaanse kunst zijn de Sao Sokoto-geïnspireerde werken vooral doordrongen van de paardenwereld. Binnen de etnische groep worden kleine voorbeelden van ruiters, meestal in brons, gegoten en gedragen als talismannen, gepatineerd en gepolijst door wrijving. Ze worden vooral beschouwd als een middel om het bezit van boze geesten te bestrijden. Het paard vertegenwoordigt de geest van de persoon die bezeten is, terwijl de geest die het bezit wordt gesymboliseerd door de ruiter. Onderworpen aan opeenvolgende aanvallen van hun buren in Kanem en vervolgens aan ...

Ruiter Dogon in brons
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Bronzen Dogont

Ex-verzameling van Franse Afrikaanse kunst.

De frequente voorstellingen van de ruiter, onder de Dogon van Mali, verwijzen naar hun kosmologie en hun complexe religieuze mythen. Inderdaad, een van de Nommos, voorouders van de mensen, opgewekt door de schepper god Amma, neergedaald op de aarde gedragen door een boog getransformeerd in een paard. Bovendien, het hoogste gezag van de Dogon volk, de religieuze leider genaamd Hogon, paradeerde op zijn berg tijdens zijn inductie, omdat het gebruikelijk was voor hem niet om voet op de grond. In de regio van de kliffen van Sangha, ontoegankelijk te paard, de priesters droegen het, terwijl zeuren in verwijzing naar de mythische voorouder Nommo. De Dakar-Djibouti missie van 1931, onder leiding van Marcel Griaule, werd belast met het bestuderen ...


Zie het blad

Verkocht

Ruiter Sao Sokoto in brons
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Sao

Dit brons heeft een koperen patina. De krijger die op zijn berg is vertegenwoordigd heeft zijn hoofd in een kastanje gewikkeld die identiek is aan die van de Toearegs. Basis niet inbegrepen. < In de Afrikaanse kunst zijn de Sao Sokoto-geïnspireerde werken vooral doordrongen van de paardenwereld. Binnen de etnische groep worden kleine voorbeelden van ruiters, meestal in brons, gegoten en gedragen als talismannen, gepatineerd en gepolijst door wrijving. Ze worden vooral beschouwd als een middel om het bezit van boze geesten te bestrijden. Het paard vertegenwoordigt de geest van de persoon die bezeten is, terwijl de geest die het bezit wordt gesymboliseerd door de ruiter. Onderworpen aan opeenvolgende aanvallen van hun buren in Kanem en vervolgens aan hordes die uit het oosten ...


Zie het blad


Verkocht aan 30,00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Cavalier Yoruba Sango
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Yoruba

Representaties van ruiters zijn heel gebruikelijk in de Afrikaanse Yoruba kunst, en voor goede reden, het is het centrale thema van de geschiedenis genaamd "The Death en de Cavalier van de King".
deze fictie vertelt de begrafenis van wijlen koning van Oyo, een voormalige Afrikaanse staat gesticht in de 15e eeuw, buurman van het Koninkrijk van Dahomey, en de traditie dat zijn ruiter, Kristiaan, moet zelfmoord plegen binnen dertig dagen na de dood van de koning om te volgen Yoruba religieus dogma. De dood van de ruiter is inderdaad bedoeld om de koning een veilige aandrijving aan zijn nieuw huis te waarborgen.
Kristiaan, een eenvoudige man genieten van het leven, krijgt een missie die hij niet wil en eindigt teleurstellend de Yoruba mensen die hoge verwachtingen in hem.
...


Zie het blad

Verkocht

Ruiter Dogon in brons
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Nieuw product

br>Image van de ruiter in de Afrikaanse kunst Dogon
Dit ruiterfiguur zou een priester "hogon" vertegenwoordigen. Het gestileerde paard heeft gestrekte poten. Het beeld is gepatineerd in lichtgroen.
De frequente voorstellingen van een ruiter, onder de Dogon van Mali, verwijzen naar hun kosmologie en hun complexe religieuze mythen. Inderdaad, een van de Nommos, voorouders van de mensen, opgewekt door de schepper god Amma, neergedaald op de aarde gedragen door een boog getransformeerd in een paard. Bovendien, het hoogste gezag van de Dogon volk, de religieuze leider genaamd Hogon , paradeerde op zijn berg tijdens zijn inductie, omdat het gebruikelijk was voor hem niet om voet op de grond. In de regio van de kliffen van Sangha, ontoegankelijk te paard, de priesters droegen het, ...


Zie het blad

Verkocht

Coupe Agere Ifa Yoruba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Yoruba Beker

Binnen het Yoruba-pantheon, Orunmila is de godheid "orisa" die wordt geraadpleegd in geval van problemen via de waarzeggerij ifà via de waarzegger babalawo (iyanifà voor een vrouw). Bedoeld om op het altaar van de god te staan, bestaat dit beeld uit een beker die de heilige palmnoten en een ruiterfiguur bevatte. Het karakter zou belichamen Esu of Elegba , goddelijke boodschapper die orisa verenigt met de mens. Scheuren in de pot.
Centrée over de verering van haar goden, of orisà, de religie yoruba vertrouwt op artistieke sculpturen met gecodeerde boodschappen ( aroko). Ze zijn ontworpen door beeldhouwers op verzoek van volgelingen, waarzeggers en hun klanten. Deze geesten worden verondersteld om te bemiddelen met de opperste god Olodumare. De koninkrijken van Oyo en Ijebu zijn ...


Zie het blad

Verkocht

Cavalier Bambara
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Cavalier Bambara

De Bambara van Centraal en zuidelijk Mali behoren tot de grote Mande groep, zoals de Soninke en de Malinke. Zij geloven in het bestaan van een Schepper God generiek genoemd Ngala die handhaaft de orde van het universum. Zijn bestaan bestaat samen met een andere androgyne God genaamd Faro, die gaf alle kwaliteiten aan mannen en die groeit de vruchten van de aarde. Grote gemaskerde festivals sluiten de initiatieriten van de Dyo vereniging en het ritueel van de gwan van de Bambara in het zuiden van het Bambara land. Verspreid over een periode van zeven jaar voor mannen, ze zijn minder veeleisend voor vrouwen. De nieuwe ingewijden dan vieren, in groepen, van dorp tot dorp, hun symbolische wedergeboorte. Dit zijn de zonen van de smeden die dansen rond de beelden die beschikbaar waren buiten de ...


Zie het blad

Verkocht

Cavalier Sao Sokoto Putchu Guinadji
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Brons Sao

Dit brons heeft een koperen patina. De krijger die op zijn berg is vertegenwoordigd heeft zijn hoofd in een kastanje gewikkeld die identiek is aan die van de Toearegs.

Cavalier Sao Kotoko Putchu Guinadji
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Brons Sao

Gebruikt als een amulet gecrediteerd met apotropaïsche deugden, dit kleine bronzen beeld is, voor de Sao, een talisman verondersteld om hen te beschermen tegen waanzin. Het wordt daarom te allen tijde gedragen. Het genie dat de gek zou bezitten wordt vertegenwoordigd door de ruiter, het paard dat het slachtoffer afbeeldt. De ruiter die een cheche draagt rijdt een paard dat een zeldzaam prestigeattribuut in deze sahelgebieden was. Goudbruin patina.
De Sao, voorouders van de Kotoko, werden tussen de 12e en 14e eeuw opgericht in een geografisch gebied dat zich uitstrekt langs de grenzen tussen Tsjaad, Noord-Kameroen en Nigeria. Ze vestigden zich op heuvels, waardoor ze de indringers konden afweren. Onderworpen aan opeenvolgende aanvallen van hun kanem buren en vervolgens aan hordes uit ...

Cavalier Sao Kotoko Putchu Guinadji
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Ruiter Sao

Gebruikt als een amulet gecrediteerd met apotropaïsche deugden, dit kleine bronzen beeld is, voor de Sao, een talisman verondersteld om hen te beschermen tegen waanzin. Het wordt daarom te allen tijde gedragen. Het genie dat de gek zou bezitten wordt vertegenwoordigd door de ruiter, het paard dat het slachtoffer afbeeldt. Deze ruiter die een cheche draagt rijdt een paard dat een zeldzaam kenmerk van prestige in deze gebieden van sahel was, heeft een interessant patina van gebruik. De Sao, voorouders van de Kotoko, werden opgericht tussen de 12e en 14e eeuw in een geografisch gebied dat zich uitstrekt langs de grenzen tussen Tsjaad, Noord-Kameroen en Nigeria. Ze vestigden zich op heuvels, waardoor ze de indringers konden afweren. Onderworpen aan de opeenvolgende aanvallen van hun buren in ...

Ruiter Bambara
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Ruiter Bambara

Het naturalistische beeldhouwwerk van ruiter Bambara berijdt zijn paard ruw, roepend traditionele rassen. De kamer is voorzien van een warm bruin glanzend patina.
In-Centraal en Zuidelijk Mali, in een savannegebied, behoren Bambara , " Bamana " of " ongelovigen ", aangezien de Moslims hen hebben genoemd, tot de grote Groep Mande, samen met Soninke en Malinke. Vooral boeren, maar ook herders, vormen de grootste etnische groep in Mali. Naast hun opmerkelijke maskers staan de Bozo en Bambara bekend om hun poppen van verschillende grootte. De groepen ambachtslieden bambara nyamakala , meer bepaald de smidse genaamd numu , zijn belast met de sculptuur van rituele voorwerpen, begiftigd met de nyama , occulte energie. Met behulp van vuur en magische voorwerpen, de rol van genezer en ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon Horsemen s Cup in Brons
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Dogon Cup

De emblematische delen van de Afrikaanse dogon kunst
Op deze figuratieve snit voor ceremonieel gebruik, de Hogon, religieuze leider gepersonifieerd door de ruiter op zijn berg, is neergestreken op het deksel. De snede wordt ondersteund door bijzonder gestileerde paarden. Nommo, een mythische voorouder waarnaar de ruiter ook verwijst, is een watergod die mensen leerde weven (M. Buratti). Grijsgroene patina.
The Dogons zijn een volk dat bekend staat om hun kosmologie, mythen en rituelen. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die ten zuidwesten van de Nigerloop in de Mopti-regio van Mali wonen (Bandiagara, Koro, Banka), in de buurt van Douentza en een deel van Noord-Burkina (ten noordwesten van Ouahigouya). Hun religieuze leider, de Hogon, het hoogste gezag van ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon Rider Paar
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Cavaliers Dogon

De frequente voorstellingen van de ruiter, onder de Dogon van Mali, verwijzen naar hun kosmologie en hun complexe religieuze mythen. Inderdaad, een van de Nammos, voorouders van de mensen, herrezen door de schepper god Amma, neergedaald op de aarde gedragen door een boog getransformeerd in een paard. Bovendien, het hoogste gezag van het Dogon volk, de religieuze leider benoemd Hogon , paradeerde op zijn berg tijdens zijn inductie, omdat het gebruikelijk was om voet op de grond. In de regio van de kliffen van Sangha, ontoegankelijk te paard, de priesters droegen het, terwijl zeuren in verwijzing naar de mythische voorouder Nommo.
Gon smeden vormen een endogamous kaste onder de Dogon genaamd irim. Ze produceren nu wapens, gereedschap, en werken ook met hout. Ze worden ook ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73 Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100