Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Moederschap, standbeelden, brons, hout:

Moederschap is een terugkerend thema in Afrikaanse kunst. De symboliek is altijd dezelfde, of het kind nu op de rug wordt gedragen, in de armen, aan de borst of rustend op de knieën, het is hiëratisch. Moederschap is niet de emotionele uitdrukking tussen het kind en zijn moeder, maar het is een teken van vruchtbaarheid en onthult een onuitputtelijke bron van betekenissen, gaande van de familiekern tot politiek en religie.


Chokwe Lwena moederschapsfiguur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Luena standbeeld

Beeldhouwwerk in verband met de therapeutische cultus van het type Hamba, dat een vrouwelijke voorouder belichaamt, tevens de tweede vrouw van het mythische opperhoofd Chibinda Ilunga, die in verband wordt gebracht met vruchtbaarheid en genezing. Deze figuren waren opgesteld rond het muyombo-altaar, een boom aan de voet waarvan vroeger offers en offergaven werden gebracht. Ook waren er houtsnijwerken zoals figuren gemaakt in stokken of palen (Mbunji of mbanji ), die in de grond werden geplant. Verwante etnische groepen hadden ditzelfde type altaar, een getuige voor wie rituelen, eden en belangrijke transacties werden afgesloten.
De figuur, die ook de tweede vrouw van het mythische opperhoofd Chibinda Ilunga voorstelt, draagt een gewelfde hoofdtooi als een helm en metalen ...

Kongo Yombe Pfemba beeldje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo beeldje

Deze vrouwelijke beeltenis is een gebeeldhouwde figuur van de Kongo en belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur.
Het kind belichaamt de matrilineaire overdracht van macht.
De mond onthult traditioneel gevijlde tanden, de ogen lijken exorbitant, wat het vermogen van de voorouder benadrukt om occulte dingen te onderscheiden.
Het gebruik van dit soort houtsnijwerk is niet goed bekend. Zij vormden echter vaak het gebeeldhouwde motief op de top van de wandelstokken van de opperhoofden. Licht bruin patina. Scheuren en schaafwonden.
Een clan van de Kongo groep, de Yombe zijn gevestigd aan de West-Afrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke moederschappen. Bij de Kongo ...


Zie het blad

Verkocht

Ovimbundu moederschapsfiguur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ovimbundu standbeeld

Sculptuur van een jonge OviMbundu vrouw wiens kind aan haar borst zuigt. Het gezicht zonder ogen, waarvan het voorhoofd een enkele arabesken litteken draagt, is uitgehold tot een hart. Het kapsel doet denken aan het met olie en rode oker bewerkte kapsel van de jonge nyaneka meisjes die het efuko ritueel volgen.
Dit soort beeldhouwwerk kan in verband zijn gebracht met vrouwelijke inwijdingsrituelen, vruchtbaarheidsrituelen of waarzeggerij.
Geolied patina met oranje accenten, uitdrogingsscheurtjes.
. Het is op de hoogvlakte van Benguéla in Angola dat de Obimbudu , Obimbundu , bestaande uit boeren en veehoeders, reeds verschillende eeuwen gevestigd zijn. Zij vormen de grootste etnische groep in Angola en behoren tot de Bantoesprekers, zoals de Nyaneka , de ...


Zie het blad

Verkocht

Moederschapsfiguur Pfemba Kongo Yombé
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kongo beeldje

Afrikaans beeldje gesneden door de Kongo, deze vrouwelijke beeltenis belichaamt de clan-voorouder, een bemiddelende figuur.
Het kind zou de matrilineaire overdracht van macht belichamen. De mond is gapend, de ogen lijken exorbitant, wat het vermogen van de voorouder benadrukt om occulte dingen te onderscheiden. Het gebruik van dit soort beeldhouwwerk is niet goed bekend. Het gebruik van dit type houtsnijwerk is niet goed bekend, maar het vormde vaak het gebeeldhouwde motief op de top van de wandelstokken van de opperhoofden. Donkerbruin glanzend patina. Schaafwonden. Een clan van de Kongo groep, de Yombe zijn gevestigd aan de West-Afrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke moederschappen. Bij de ...

Moederschapsfiguur Baule, Baule Asia usu
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule standbeeld

Eigendom van de waarzegger komienfoué , vaak betrokken bij waarzeggerij van Mbra , deze vrouwelijke beeltenis die een zittende oussou oproept, een "genie van de natuur", gekoppeld aan vruchtbaarheid, wordt staand getoond, haar kind op de rug. Een hoofdtooi in meerdere schelpen, dambord-scarificaties, parelversieringen en de kracht van kalveren die zijn aangepast aan landbouwwerk, maken deel uit van de kenmerken van de Baoulé-beeldhouwkunst.
Uitdroging scheuren. Polychroom patina, plaatselijk geschaafd.
Twee soorten beelden worden door de baoulé in het rituele kader gemaakt: De beelden Waka-Sona , "van hout zijnd" in baoulé, roepen een zittende oussou op, zijnde van de Aarde. Ze maken deel uit van een soort standbeelden die bedoeld zijn om door de Komiaanse ...

Dan /Guéré masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Dan Mask

Een van de variaties van de Afrikaanse dan-maskers wordt hier getoond met een holle zone tussen het voorhoofd en de ogen, halfgesloten uitgerekte oogleden, en een ruitvormige mond die hoge ingesneden tanden vertoont. Zijn bijzonderheid bestaat uit buisvormige uitwassen op de jukbeenderen die doen denken aan Krou-maskers, en uit een baard die is samengesteld uit kettingen van witte kralen en belletjes die op een gefranjerde stof zijn genaaid. De matte korstige patina heeft polychrome accenten. Naar aanleiding van dromen waarin de geesten zich openbaarden, werden de maskers gebeeldhouwd volgens precieze aanwijzingen, zodat zij door hun verschijningen konden worden geëerd. De Dan beeldhouwde ook miniatuurmaskers naar het model van de grote maskers, opnieuw volgens de aanwijzingen van de ...


Zie het blad

Verkocht

Beeldje Pfemba Congo Yombe
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Beeldje Pfemba

Een gebeeldhouwde miniatuur van de Kongo , deze vrouwelijke beeltenis belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur, blijkt uit de littekens van de buste. Het kind binnen belichaamt de matrilineal transmissie van macht. De Yombe sierden hun textiel, matten en lendendoekjes, met diamanten in relatie tot spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijken. De mond onthult traditioneel gevoerde tanden, de ogen lijken exorbitant, onderstrepen het vermogen van de voorouder om occulte dingen te onderscheiden. Het gebruik van dit type sculptuur blijft onbekend. Ze waren echter een frequente vorm van het patroon gesneden aan de bovenkant van de stokken van de hoofden. Donkerbruin patina, okerresten. Fissures.br /Clan van de Kongo groep, de Yombe gevestigd aan de westkust van ...


Zie het blad

180,00

Koulango/ Ashanti polychroom moederschap
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Koulango beeldje


Door de Dioula Pakhalla genoemd, vormden de Koulango de Loron op Voltaïsch grondgebied. De Dagomba opperhoofden van het Bouna koninkrijk zouden hen later "Koulam" (enkelvoud: koulango , onderdaan, vazal) hebben genoemd. Hun complexe geschiedenis heeft geleid tot een niet minder complexe cultuur. Hun grondgebied ligt tussen Burkina Faso en Comoé, in het noordoosten van Ivoorkust. Met een animistische fetisjreligie richten zij zich tot hun voorouders en de geesten van de natuur door middel van beeldhouwwerken waarin de ziel van deze geesten zou zetelen. Vrouwelijke figuur geassocieerd met vruchtbaarheid, afgebeeld zittend op een koninklijke troon. De geringde hals en het in schelpen verdeelde kapsel zijn criteria voor de schoonheid van de Kulango. Polychrome pigmenten accentueren ...

Senoufo du Poro Kraamkliniek
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Senufo statuette

Dit moederschapsbeeldje, een vrouwelijke beeltenis die op een krukje zit en haar kind de borst geeft, is afgebeeld met vlechten die in een gestileerd patroon bijeen zijn gebracht. Dit gebeeldhouwde tafereel symboliseert over het algemeen de ingewijde die zich voedt met de kennis van de moedergodin. Onregelmatige zwartachtige patina, satijnachtige afwerking, erosies.
De Senufos , een naam die de Franse kolonisten aan hen gaven, bestaan hoofdzakelijk uit boeren die verspreid zijn over Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. De Senufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden geregeerd door matrilineaire tradities en bestaan uit clusters van woningen die katiolo worden genoemd.

Bij het overlijden van een van de leden ...


Zie het blad

130,00

Kongo Phemba moederschap
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld van Congo

Een deelgroep van de Kongo , de Yombe , gebaseerd op de westkust van Afrika, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola, worden gekenmerkt door een beeldhouwwerken waarin verschillende figuren van het moederschap in overvloed: ronde hoofd jurken of puntige, mond open op slanke tanden, soms beglaasde blik waarin de leerlingen duidelijk zichtbaar zijn, personages knielende, staande, zittend. Reliëf scarificaties sieren de buste van de beeltenissen, zoals de buste van deze Phemba standbeeld. Deze sneden, gemaakt met behulp van naalden, messen en scheermesjes, werden vervolgens besproeid met steenkool of as om de genezing te versnellen. De moeder zit in een pak op een ronde basis, een baby op haar schoot. De kenmerkende elementen van de Kongo zijn de cheffal Cap "mpu", het ...


Zie het blad

190,00

Moederschap Kongo Yombe Pfemba
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Standbeeld Phemba

Sculptuur Kongo realistisch type, genaamd Phemba of Pfemba, belichaamt ze de voorouder van de clan, vrouwelijke figuur bemiddelaar. Kinderen zouden belichamen de matrilineal overdracht van macht. Scarifications dot zijn buste. De Yombe sierden hun textiel, matten en lendendoekjes, met diamanten in relatie tot spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijken. De mond onthult traditioneel gevoerde tanden, de blik roept het vermogen van de voorouder op om occulte dingen te onderscheiden. Gladde zwarte skate met grenats.br/>Clan reflecties van de Kongo groep, de Yombe opengenomen aan de westkust van Afrika, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwschap omvat opmerkelijke moederschap. Het gebruik van dit type sculptuur blijft onbekend.
Shach de Kongo, ...


Zie het blad

240,00

Kraamafdeling Baule Waka Sona
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Baoule standbeeld

Dit beeld van een jonge vrouw, waarschijnlijk de belichaming van een vrouwelijke godin, is afgebeeld zittend op een koninklijke zetel en geeft haar kind borstvoeding. De traditionele keloïd-littekens zijn zorgvuldig gebeiteld, juwelen geven haar status aan en vlechten die tot rompen zijn samengesmolten vormen een geraffineerd kapsel. Deze beelden werden bewaard op het bo osu altaar waar offers werden gebracht aan de geesten. Gespikkelde patina.
Twee soorten beelden worden door de Baule in de rituele context geproduceerd: Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen ...


Zie het blad

Verkocht

Chokwe, Luvale standbeeld
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Chokwe standbeeld

Dit beeld wordt in verband gebracht met de therapeutische cultus van de Hamba. Dit Chokwe of Lwena beeld belichaamt een vrouwelijke voorouder die vruchtbaarheid of genezing zou garanderen. Deze figuren waren opgesteld rond het muyombo-altaar, een boom aan de voet waarvan vroeger offers en offergaven werden gebracht. Verwante etnische groepen hadden ditzelfde type altaar, een getuige voor wie rituelen, eden en belangrijke transacties werden afgesloten.
De figuur zou ook de tweede vrouw van het mythische opperhoofd Chibinda Ilunga voorstellen
Schitterend mahoniehout, verguld bord. Plaatselijke scheuren aan de basis. Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid ...


Zie het blad

380,00

Yoruba moederschapsbeeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldje

Deze Afrikaanse tribale kunstsculptuur wordt verondersteld de communicatie met het heilige te vergemakkelijken, en de godheid te herinneren aan haar plichten jegens de mens. Het symboliseert de bescherming van het volk en de vruchtbaarheid. Zij draagt een hoge kuif en heeft ook de diepe keloïden van de Yoruba edelen op haar gezicht. De uitpuilende ogen en de vlezige lippen zijn ook kenmerkende tekens van de Yoruba-stambeelden. Haar opsmuk, halsketting en armbanden, weerspiegelen haar sociale rang.
Korrelig polychroom patina. De Yoruba bedreven slavenhandel met de Europeanen en in het bijzonder met de Portugezen voordat zij, na een lange periode van onenigheid tussen de verschillende koningen of oba's die aan de macht waren, volledig werden onderworpen aan de Britten. De ...


Zie het blad

240,00

Moederschapsfiguur Asye usu Baule
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Beeld Baule

Ex-verzameling van Franse Afrikaanse tribale kunst.
Voor de Baoule kan het zien van de genitaliën van een vrouw fataal zijn voor een man. De afbeelding van een vrouwelijk figuur, naakt, ongekleed door een lendendoek van doek, vormt een bedreiging. Ze is waarschijnlijk de belichaming van een vrouwelijke godin. Vertegenwoordigd zittend, met een kind, de vrouw draagt traditionele keloïde littekens, glazen kralen kettingen en een kapsel waarvan gebeiteld vlechten op het hout vormen grote schelpen. Briljante donkerbruine patina. Gebrek aan basis.

Twee soorten beelden worden geproduceerd door de Baoulé in het rituele kader: De beelden Waka-Sona, " zijnde van hout " in baoulé, roepen een assié oussou, die van de aarde. Ze maken deel uit van een soort beelden die bedoeld zijn om ...

Dan Lü mei standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Dan standbeeld

Opeenvolging van rondingen voor deze figuur van Dan moederschap kampte op krachtige benen, en waarvan het kind klampt zich vast aan de rug.
Het gebogen gezicht, bekroond met een verfijnde, met vlechten bezaaide hoofdtooi, herinnert aan dansmaskers, terwijl talrijke littekens op de buste zijn ingeprent.
Glanzend zwart patina, plaatselijk ingelegd met resten kaolien.
Voor de Dan van Ivoorkust, ook Yacouba genoemd, staan twee zeer verschillende werelden tegenover elkaar: dat van het dorp, bestaande uit zijn bewoners en zijn dieren, en dat van het woud, zijn vegetatie en de dieren en geesten die het bevolken. Geschenken van vrouwen, spijzen, feestelijke plechtigheden en een eervolle status werden vroeger beloond aan de Dan-snijders aan wie dit talent tijdens een ...


Zie het blad

Verkocht

Agni moederfiguur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Agni standbeeld

Gesneden en versierd volgens esthetische criteria om de geest te "vangen" tot wie het medium of de genezer zich richt, heeft deze materniteit een uitvoerige gevlochten hoofdtooi en kralenwerk. kralen. Elk van de kinderen op haar schoot grijpt een borst. Dit soort beelden werd gewaardeerd naar gelang de doeltreffendheid van de riten die zij uitvoerden.
Satijn polychroom patina
. Dit Afrikaanse beeld, het werk van een beeldhouwer van de etnische groep van de Agni, een subgroep van de rijke en beroemde Akan-stam die in Ivoorkust en Zuid-Ghana leeft, verzekerde de communicatie met de geesten van de voorouders en de in de bovennatuurlijke wereld gevestigde geesten en behoorde toe aan de vrouwelijke leden van de Comian geheime genootschappen, begiftigd met occulte ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Moederschapsfiguur Pfemba Kongo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo Moederschap

Tribaal beeldhouwwerk van de Kongo, vrouwelijke beeltenis, gekruist zittend, een kind steunend. Zij belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur, zoals blijkt uit de ruitvormige littekens op de buste. De Yombe versierden inderdaad hun textiel, matten en lendendoeken, met dit soort ruitvormige motieven in verband met spreekwoorden die arbeid en sociale eenheid verheerlijken. De open mond toont traditioneel gevijlde tanden. Dit type figuur sierde ook de top van prestige stokken, mwala . Zwart satijn patina. De Yombe behoren tot de Kongo groep en zijn gevestigd aan de Westafrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Kongo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke moederschappen. Bij de Kongo nam de nganga de leiding over de rituelen door een spirituele ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba polychroom moederschapscijfer
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Yoruba

Dit Afrikaanse tribale beeldhouwwerk was voorbestemd om op een altaar te worden geplaatst. Hij vergemakkelijkt de communicatie met het heilige en herinnert de godheid aan haar plichten jegens de mensen. Het kind dat zij op haar schoot houdt, symboliseert bescherming en vruchtbaarheid. Met een hoge kuif, draagt ze de keloïden van de Yoruba edelen. De uitpuilende ogen, de vlezige lippen, zijn ook kenmerkende tekens van Yoruba tribale beeldhouwkunst. Mis op de basis. Schurftige patina plaatselijk afgeschilferd. Uitdroging scheuren. De Yoruba bedreven slavenhandel met de Europeanen en in het bijzonder met de Portugezen voordat zij, na een lange periode van onenigheid tussen de verschillende koningen of oba's die aan de macht waren, volledig werden onderworpen aan de Britten. De ...

Koulango moederschapscijfer
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Standbeeld Kulango

Een vrouwelijke figuur met delicate trekken, geassocieerd met vruchtbaarheid, ze heeft een geringde hals en een knotkapsel, een teken van haar hoge rang. Gezeten op een koninklijke Ashanti-kruk, geeft ze haar kind borstvoeding. Meerdere koorden van witte kralen omringen haar heupen. Glanzend zwart patina.
br>Door de Dioula Pakhalla genoemd, vormden de Koulango de Loron in het Voltaïsche gebied. De Dagomba opperhoofden van het Bouna koninkrijk zouden later naar hen hebben verwezen als "Koulam" (enkelvoud: koulango , onderdaan, vazal). Hun complexe geschiedenis heeft geleid tot een niet minder complexe cultuur. Het is tussen Burkina Faso en de Comoé, in het noordoosten van Ivoorkust, dat hun grondgebied zich uitstrekt. Met een animistische fetisjreligie richten zij zich tot ...


Zie het blad

Verkocht

Vrouwelijk cijfer Kongo Nkisi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld van Kongo

Onder de Kongo, de nganga uitgevoerd rituelen door het activeren van een spirituele kracht met een nkondi (pl. nkissi). De term nkisi werd toen gebruikt om de begrippen "heilig" of "goddelijk" aan te duiden. De meest invloedrijke categorie van "minkisi kongo" bestond uit instrumenten om de regionale leiders te helpen bij de handhaving van de wet. Een metalen voorwerp werd aan een houten figuur genageld zodra een beslissing werd genomen, waarbij elke spijker een bepaald geval oproept: partijen in een geschil, een echtscheiding, conflicten tussen gemeenschappen, enz. Zijn verschijning verpersoonlijkt dus de kracht die daar aanwezig was. Vanaf het begin van de tweede helft van de 20e eeuw werden nertsenkondi strategisch geplaatst langs de kusten van het koninkrijk Loango om zich te ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100