Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Moederschap, standbeelden, brons, hout:

Moederschap is een terugkerend thema in Afrikaanse kunst. De symboliek is altijd dezelfde, of het kind nu op de rug wordt gedragen, in de armen, aan de borst of rustend op de knieën, het is hiëratisch. Moederschap is niet de emotionele uitdrukking tussen het kind en zijn moeder, maar het is een teken van vruchtbaarheid en onthult een onuitputtelijke bron van betekenissen, gaande van de familiekern tot politiek en religie.


Kraamafdeling Baule Waka Sona
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Baoule standbeeld

Dit beeld van een jonge vrouw, waarschijnlijk de belichaming van een vrouwelijke godin, is afgebeeld zittend op een koninklijke zetel en geeft haar kind borstvoeding. De traditionele keloïd-littekens zijn zorgvuldig gebeiteld, juwelen geven haar status aan en vlechten die tot rompen zijn samengesmolten vormen een geraffineerd kapsel. Deze beelden werden bewaard op het bo osu altaar waar offers werden gebracht aan de geesten. Gespikkelde patina.
Twee soorten beelden worden door de Baule in de rituele context geproduceerd: Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen ...


Zie het blad


Verkocht aan 290,00 Zoek een soortgelijk object

Beeldje Pfemba Congo Yombe
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Beeldje Pfemba

Een gebeeldhouwde miniatuur van de Kongo , deze vrouwelijke beeltenis belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur, blijkt uit de littekens van de buste. Het kind binnen belichaamt de matrilineal transmissie van macht. De Yombe sierden hun textiel, matten en lendendoekjes, met diamanten in relatie tot spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijken. De mond onthult traditioneel gevoerde tanden, de ogen lijken exorbitant, onderstrepen het vermogen van de voorouder om occulte dingen te onderscheiden. Het gebruik van dit type sculptuur blijft onbekend. Ze waren echter een frequente vorm van het patroon gesneden aan de bovenkant van de stokken van de hoofden. Donkerbruin patina, okerresten. Fissures.br /Clan van de Kongo groep, de Yombe gevestigd aan de westkust van ...


Zie het blad

180,00

Kongo Yombe Pfemba beeldje
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo beeldje

Deze vrouwelijke beeltenis is een gebeeldhouwde figuur van de Kongo en belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur.
Het kind belichaamt de matrilineaire overdracht van macht.
De mond onthult traditioneel gevijlde tanden, de ogen lijken exorbitant, wat het vermogen van de voorouder benadrukt om occulte dingen te onderscheiden.
Het gebruik van dit soort houtsnijwerk is niet goed bekend. Zij vormden echter vaak het gebeeldhouwde motief op de top van de wandelstokken van de opperhoofden. Licht bruin patina. Scheuren en schaafwonden.
Een clan van de Kongo groep, de Yombe zijn gevestigd aan de West-Afrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke moederschappen. Bij de Kongo ...


Zie het blad

110,00

Chokwe, Luvale standbeeld
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Chokwe standbeeld

Dit beeld wordt in verband gebracht met de therapeutische cultus van de Hamba. Dit Chokwe of Lwena beeld belichaamt een vrouwelijke voorouder die vruchtbaarheid of genezing zou garanderen. Deze figuren waren opgesteld rond het muyombo-altaar, een boom aan de voet waarvan vroeger offers en offergaven werden gebracht. Verwante etnische groepen hadden ditzelfde type altaar, een getuige voor wie rituelen, eden en belangrijke transacties werden afgesloten.
De figuur zou ook de tweede vrouw van het mythische opperhoofd Chibinda Ilunga voorstellen
Schitterend mahoniehout, verguld bord. Plaatselijke scheuren aan de basis. Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid ...


Zie het blad

380,00

Senoufo du Poro Kraamkliniek
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Senufo statuette

Dit moederschapsbeeldje, een vrouwelijke beeltenis die op een krukje zit en haar kind de borst geeft, is afgebeeld met vlechten die in een gestileerd patroon bijeen zijn gebracht. Dit gebeeldhouwde tafereel symboliseert over het algemeen de ingewijde die zich voedt met de kennis van de moedergodin. Onregelmatige zwartachtige patina, satijnachtige afwerking, erosies.
De Senufos , een naam die de Franse kolonisten aan hen gaven, bestaan hoofdzakelijk uit boeren die verspreid zijn over Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. De Senufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden geregeerd door matrilineaire tradities en bestaan uit clusters van woningen die katiolo worden genoemd.

Bij het overlijden van een van de leden ...


Zie het blad

150,00

Kongo Phemba moederschap
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld van Congo

Een deelgroep van de Kongo , de Yombe , gebaseerd op de westkust van Afrika, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola, worden gekenmerkt door een beeldhouwwerken waarin verschillende figuren van het moederschap in overvloed: ronde hoofd jurken of puntige, mond open op slanke tanden, soms beglaasde blik waarin de leerlingen duidelijk zichtbaar zijn, personages knielende, staande, zittend. Reliëf scarificaties sieren de buste van de beeltenissen, zoals de buste van deze Phemba standbeeld. Deze sneden, gemaakt met behulp van naalden, messen en scheermesjes, werden vervolgens besproeid met steenkool of as om de genezing te versnellen. De moeder zit in een pak op een ronde basis, een baby op haar schoot. De kenmerkende elementen van de Kongo zijn de cheffal Cap "mpu", het ...


Zie het blad

190,00

Yoruba moederschapsbeeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Yoruba beeldje

Deze Afrikaanse tribale kunstsculptuur wordt verondersteld de communicatie met het heilige te vergemakkelijken, en de godheid te herinneren aan haar plichten jegens de mens. Het symboliseert de bescherming van het volk en de vruchtbaarheid. Zij draagt een hoge kuif en heeft ook de diepe keloïden van de Yoruba edelen op haar gezicht. De uitpuilende ogen en de vlezige lippen zijn ook kenmerkende tekens van de Yoruba-stambeelden. Haar opsmuk, halsketting en armbanden, weerspiegelen haar sociale rang.
Korrelig polychroom patina. De Yoruba bedreven slavenhandel met de Europeanen en in het bijzonder met de Portugezen voordat zij, na een lange periode van onenigheid tussen de verschillende koningen of oba's die aan de macht waren, volledig werden onderworpen aan de Britten. De ...


Zie het blad

240,00

Ovimbundu moederschapsfiguur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ovimbundu standbeeld

Sculptuur van een jonge OviMbundu vrouw wiens kind aan haar borst zuigt. Het gezicht zonder ogen, waarvan het voorhoofd een enkele arabesken litteken draagt, is uitgehold tot een hart. Het kapsel doet denken aan het met olie en rode oker bewerkte kapsel van de jonge nyaneka meisjes die het efuko ritueel volgen.
Dit soort beeldhouwwerk kan in verband zijn gebracht met vrouwelijke inwijdingsrituelen, vruchtbaarheidsrituelen of waarzeggerij.
Geolied patina met oranje accenten, uitdrogingsscheurtjes.
. Het is op de hoogvlakte van Benguéla in Angola dat de Obimbudu , Obimbundu , bestaande uit boeren en veehoeders, reeds verschillende eeuwen gevestigd zijn. Zij vormen de grootste etnische groep in Angola en behoren tot de Bantoesprekers, zoals de Nyaneka , de ...


Zie het blad

Verkocht

Moederschapsfiguur Asye usu Baule
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Beeld Baule

Ex-verzameling van Franse Afrikaanse tribale kunst.
Voor de Baoule kan het zien van de genitaliën van een vrouw fataal zijn voor een man. De afbeelding van een vrouwelijk figuur, naakt, ongekleed door een lendendoek van doek, vormt een bedreiging. Ze is waarschijnlijk de belichaming van een vrouwelijke godin. Vertegenwoordigd zittend, met een kind, de vrouw draagt traditionele keloïde littekens, glazen kralen kettingen en een kapsel waarvan gebeiteld vlechten op het hout vormen grote schelpen. Briljante donkerbruine patina. Gebrek aan basis.

Twee soorten beelden worden geproduceerd door de Baoulé in het rituele kader: De beelden Waka-Sona, " zijnde van hout " in baoulé, roepen een assié oussou, die van de aarde. Ze maken deel uit van een soort beelden die bedoeld zijn om ...

Dan Lü mei standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Dan standbeeld

Opeenvolging van rondingen voor deze figuur van Dan moederschap kampte op krachtige benen, en waarvan het kind klampt zich vast aan de rug.
Het gebogen gezicht, bekroond met een verfijnde, met vlechten bezaaide hoofdtooi, herinnert aan dansmaskers, terwijl talrijke littekens op de buste zijn ingeprent.
Glanzend zwart patina, plaatselijk ingelegd met resten kaolien.
Voor de Dan van Ivoorkust, ook Yacouba genoemd, staan twee zeer verschillende werelden tegenover elkaar: dat van het dorp, bestaande uit zijn bewoners en zijn dieren, en dat van het woud, zijn vegetatie en de dieren en geesten die het bevolken. Geschenken van vrouwen, spijzen, feestelijke plechtigheden en een eervolle status werden vroeger beloond aan de Dan-snijders aan wie dit talent tijdens een ...


Zie het blad

Verkocht

Agni moederfiguur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Agni standbeeld

Gesneden en versierd volgens esthetische criteria om de geest te "vangen" tot wie het medium of de genezer zich richt, heeft deze materniteit een uitvoerige gevlochten hoofdtooi en kralenwerk. kralen. Elk van de kinderen op haar schoot grijpt een borst. Dit soort beelden werd gewaardeerd naar gelang de doeltreffendheid van de riten die zij uitvoerden.
Satijn polychroom patina
. Dit Afrikaanse beeld, het werk van een beeldhouwer van de etnische groep van de Agni, een subgroep van de rijke en beroemde Akan-stam die in Ivoorkust en Zuid-Ghana leeft, verzekerde de communicatie met de geesten van de voorouders en de in de bovennatuurlijke wereld gevestigde geesten en behoorde toe aan de vrouwelijke leden van de Comian geheime genootschappen, begiftigd met occulte ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Moederschapsfiguur Pfemba Kongo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo Moederschap

Tribaal beeldhouwwerk van de Kongo, vrouwelijke beeltenis, gekruist zittend, een kind steunend. Zij belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur, zoals blijkt uit de ruitvormige littekens op de buste. De Yombe versierden inderdaad hun textiel, matten en lendendoeken, met dit soort ruitvormige motieven in verband met spreekwoorden die arbeid en sociale eenheid verheerlijken. De open mond toont traditioneel gevijlde tanden. Dit type figuur sierde ook de top van prestige stokken, mwala . Zwart satijn patina. De Yombe behoren tot de Kongo groep en zijn gevestigd aan de Westafrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Kongo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke moederschappen. Bij de Kongo nam de nganga de leiding over de rituelen door een spirituele ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba polychroom moederschapscijfer
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Yoruba

Dit Afrikaanse tribale beeldhouwwerk was voorbestemd om op een altaar te worden geplaatst. Hij vergemakkelijkt de communicatie met het heilige en herinnert de godheid aan haar plichten jegens de mensen. Het kind dat zij op haar schoot houdt, symboliseert bescherming en vruchtbaarheid. Met een hoge kuif, draagt ze de keloïden van de Yoruba edelen. De uitpuilende ogen, de vlezige lippen, zijn ook kenmerkende tekens van Yoruba tribale beeldhouwkunst. Mis op de basis. Schurftige patina plaatselijk afgeschilferd. Uitdroging scheuren. De Yoruba bedreven slavenhandel met de Europeanen en in het bijzonder met de Portugezen voordat zij, na een lange periode van onenigheid tussen de verschillende koningen of oba's die aan de macht waren, volledig werden onderworpen aan de Britten. De ...

Koulango moederschapscijfer
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Standbeeld Kulango

Een vrouwelijke figuur met delicate trekken, geassocieerd met vruchtbaarheid, ze heeft een geringde hals en een knotkapsel, een teken van haar hoge rang. Gezeten op een koninklijke Ashanti-kruk, geeft ze haar kind borstvoeding. Meerdere koorden van witte kralen omringen haar heupen. Glanzend zwart patina.
br>Door de Dioula Pakhalla genoemd, vormden de Koulango de Loron in het Voltaïsche gebied. De Dagomba opperhoofden van het Bouna koninkrijk zouden later naar hen hebben verwezen als "Koulam" (enkelvoud: koulango , onderdaan, vazal). Hun complexe geschiedenis heeft geleid tot een niet minder complexe cultuur. Het is tussen Burkina Faso en de Comoé, in het noordoosten van Ivoorkust, dat hun grondgebied zich uitstrekt. Met een animistische fetisjreligie richten zij zich tot ...


Zie het blad

380,00

Vrouwelijk cijfer Kongo Nkisi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld van Kongo

Onder de Kongo, de nganga uitgevoerd rituelen door het activeren van een spirituele kracht met een nkondi (pl. nkissi). De term nkisi werd toen gebruikt om de begrippen "heilig" of "goddelijk" aan te duiden. De meest invloedrijke categorie van "minkisi kongo" bestond uit instrumenten om de regionale leiders te helpen bij de handhaving van de wet. Een metalen voorwerp werd aan een houten figuur genageld zodra een beslissing werd genomen, waarbij elke spijker een bepaald geval oproept: partijen in een geschil, een echtscheiding, conflicten tussen gemeenschappen, enz. Zijn verschijning verpersoonlijkt dus de kracht die daar aanwezig was. Vanaf het begin van de tweede helft van de 20e eeuw werden nertsenkondi strategisch geplaatst langs de kusten van het koninkrijk Loango om zich te ...


Zie het blad

Verkocht

Ashanti Moederschap
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Ashanti Moederschap

Belgische privécollectie Afrikaanse kunst Jan Putteneers.
Deze is afneembaar zoals de kruk. Deze laatste met een gebogen zitting is typisch voor akan.
Het patina is helder en op sommige plaatsen licht versleten. De gelaatstrekken zijn gemarkeerd met een zwarte kleur, wat een realistische uitstraling geeft die de grote zwarte pupillen tot leven brengt.


Zie het blad

Doe een bod.

680,00

Moederschap Baule Blolo bia
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Beeld Baoule

Belgische tribale kunstcollectie.
De "omgekeerde dubbels" in de Afrikaanse kunstsculpturen van Les Baule
Een glanzend bruin-zwart patina vergroot dit beeld uit Ivoorkust van een zittende vrouw die haar kind de borst geeft. Plaatselijke uitdrogingsscheuren aan de basis.
Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, de Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw bedrijven, en de Gouro van wie zij rituele cultussen en gebeeldhouwde maskers hebben geleend. Twee soorten beelden worden door de Baule gemaakt, in de rituele context: De Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een belegerde oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die bestemd zijn om als medium te worden ...


Zie het blad

370,00

Moederschapsfiguur Pfemba Kongo
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeldje Congo

Ex-verzameling Italiaanse Afrikaanse tribale kunst.

Tribale sculptuur Kongo voorstellende een vrouw, zittend in kleermakerszit, een kind steunend. Zij belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur. De Yombe versierden hun textiel, matten en lendendoeken met ruitmotieven die verband houden met spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijken, zoals die welke rond haar buste verspreid staan. De mond toont traditioneel gevijlde tanden en de blik wijst op het vermogen van de grootmoeder om het hiernamaals waar te nemen, om verborgen dingen te onderscheiden. Dit type beeldje sierde ook de toppen van prestigieuze wandelstokken, mwala. Goudbruin satijn patina. Scheuren en schaafwonden. Behorend tot de groep Kongo , zijn de Yombe gevestigd aan de ...


Zie het blad

390,00

Moederschap Igbo
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Igbo

br>De gezichtsliterificaties ichi geven aan dat dit igbo-beeld een vrouw met een gehoornde kuif afbeeldt. Ze is afgebeeld staande met haar armen en benen verspreid in een vastberaden houding, een kind op haar rug. Lokaal afgebladderd semi-verzadigd grijs patina. Erosies en scheuren.
Eensionele lichaamsmerken, tatoeages en littekens gaven aan dat de graad in de initiatiemaatschappij werd behaald. Deze beeltenis, belichamen een tutelaire godheid, tussen de mensen en de god genaamd Chukwu was bestemd om te worden geplaatst in de obu (Sing.: obi), huizen van de mannen van de Cross River. De cultuur Igbo komt voort uit de mythologie van het Koninkrijk Nri van Nigeria, volgens welke de goden gebracht aan gelovigen palmolie, cassave, en yam-gebaseerde remedies. Deze beeltenissen tonen ...


Zie het blad

740,00

SENOUFO zwangerschaps figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld SENOUFO

SENOUFO Afrikaanse kunst en moederschap afdelingen
de SENOUFO hebben een breed scala aan Afrikaanse tribale kunstobjecten met betrekking tot de inleidend Genootschap van de Poro geproduceerd: masker-heaumes, gezichtsmaskers, toppen, peststandbeelden, of standbeelden beeltenis van de mythische moeder ka Tyéko. dit vrouwelijke tribale standbeeld heeft een symbolisch gebaar, zittend, een kind met een borst. Scarificaties in "moustaches van cat" zijn aanwezig bij de scheuren van de mond, lineair en parallel aan het lichaam. Haar kapsel roept de mythische vogel in verband met cosmogony, opgeroepen tijdens de initiatie van jonge mensen. Sculptuur met een satijn zwarte patina.
SENOUFO dorpen bestaan uit clusters van woningen genaamd katiolo . Elk heeft zijn eigen vereniging Poro ...


Zie het blad


Verkocht aan 290,00 Zoek een soortgelijk object

Moederschapsfiguur Kongo Pfemba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld van Kongo

Afrikaanse rituele objecten hebben verschillende verschijningen, zoals deze tribale sculptuur van de Kongo , waar een vrouwelijke beeltenis op het punt staat om haar kind borstvoeding te geven. Ze belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur, zoals blijkt uit de hoekige littekens van de buste. De Yombe versierden hun textiel, matten en lendendoeken, van dit soort patroon van oranje motieven in relatie tot spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijken. De open mond vertoont traditioneel gevoerde tanden, terwijl de geglazuurde blik benadrukt het vermogen van de voorouder om het hiernamaals waar te nemen, om verborgen dingen te onderscheiden. Dit type beeldje sierde ook de bovenkant van de prestige rieten, mwala . Satijnen patina met warme reflecties. Scheuren.


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100