Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Moederschap, standbeelden, brons, hout:

Moederschap is een terugkerend thema in Afrikaanse kunst. De symboliek is altijd dezelfde, of het kind nu op de rug wordt gedragen, in de armen, aan de borst of rustend op de knieën, het is hiëratisch. Moederschap is niet de emotionele uitdrukking tussen het kind en zijn moeder, maar het is een teken van vruchtbaarheid en onthult een onuitputtelijke bron van betekenissen, gaande van de familiekern tot politiek en religie.


Kongo Phemba moederschap
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld van Congo

Een deelgroep van de Kongo , de Yombe , gebaseerd op de westkust van Afrika, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola, worden gekenmerkt door een beeldhouwwerken waarin verschillende figuren van het moederschap in overvloed: ronde hoofd jurken of puntige, mond open op slanke tanden, soms beglaasde blik waarin de leerlingen duidelijk zichtbaar zijn, personages knielende, staande, zittend. Reliëf scarificaties sieren de buste van de beeltenissen, zoals de buste van deze Phemba standbeeld. Deze sneden, gemaakt met behulp van naalden, messen en scheermesjes, werden vervolgens besproeid met steenkool of as om de genezing te versnellen. De moeder zit in een pak op een ronde basis, een baby op haar schoot. De kenmerkende elementen van de Kongo zijn de cheffal Cap "mpu", het ...


Zie het blad

85,00

Senoufo du Poro Kraamkliniek
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Senufo statuette

Dit moederschapsbeeldje, een vrouwelijke beeltenis die op een krukje zit en haar kind de borst geeft, is afgebeeld met vlechten die in een gestileerd patroon bijeen zijn gebracht. Dit gebeeldhouwde tafereel symboliseert over het algemeen de ingewijde die zich voedt met de kennis van de moedergodin. Onregelmatige zwartachtige patina, satijnachtige afwerking, erosies.
De Senufos , een naam die de Franse kolonisten aan hen gaven, bestaan hoofdzakelijk uit boeren die verspreid zijn over Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. De Senufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden geregeerd door matrilineaire tradities en bestaan uit clusters van woningen die katiolo worden genoemd.

Bij het overlijden van een van de leden ...


Zie het blad

Verkocht

Moederschapsfiguur Baule, Baule Asia usu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baoule standbeeld

Eigendom van de waarzegger komienfoué , vaak betrokken bij waarzeggerij van Mbra , deze vrouwelijke beeltenis die een zittende oussou oproept, een "genie van de natuur", gekoppeld aan vruchtbaarheid, wordt staand getoond, haar kind op de rug. Een hoofdtooi in meerdere schelpen, dambord-scarificaties, parelversieringen en de kracht van kalveren die zijn aangepast aan landbouwwerk, maken deel uit van de kenmerken van de Baoulé-beeldhouwkunst.
Uitdroging scheuren. Polychroom patina, plaatselijk geschaafd.
Twee soorten beelden worden door de baoulé in het rituele kader gemaakt: De beelden Waka-Sona , "van hout zijnd" in baoulé, roepen een zittende oussou op, zijnde van de Aarde. Ze maken deel uit van een soort standbeelden die bedoeld zijn om door de Komiaanse ...

Moederschap Mangbetu Beli
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Mangbetu standbeeld

De lineaire motieven die door dit beeldje lopen, verwijzen naar de traditionele schilderijen van de etnische groep, geïnspireerd op de tatoeages van de naburige Asua-pygmeeën en die evolueerden naar de omstandigheden. Bij de Mangbetu hadden kinderen van de hogere klassen van jongs af aan ook last van compressie van de schedeldoos, die werd vastgehouden door raffia-banden. Later werd het haar "gebreid" op rieten strengen en een hoofdband om het voorhoofd om het haar naar voren te laten komen en dit majestueuze hoofddeksel te vormen dat de verlenging van de schedel accentueert. De ouden noemen beli de antropomorfe figuren die voorouders belichamen, uit het zicht bewaard en vergelijkbaar met die van hun geheime genootschap nebeli.

Oranjebruin patina, barsten en verliezen.


Zie het blad

290,00

Zittende Dogon kraamafdeling
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon standbeeld

Op het hoofd gedragen tijdens de begrafenis van vrouwen, waren dit soort beelden voor het publiek te zien. Afgezien van de ceremonies bleven ze onder de hoede van de vrouwendeken. Gekenmerkt door zijn slanke vormen, terwijl ze haar kind borstvoeding geeft in een zittende positie, roept deze figuur de vrouwelijke voorouder op en wordt aangeroepen met het oog op vruchtbaarheid. Libations hebben dit stuk verlaten met een doffe donkere patina, op sommige plaatsen geschuurd. Uitdrogingsscheuren.
De Dogon-beelden, die voor het grootste deel in opdracht van een familie zijn gebeeldhouwd, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Hun functies blijven echter weinig bekend. Naast de islam zijn de ...


Zie het blad

490,00

Bambara zit moederschap van de Do
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Bambara standbeeld

Zittend op een stoel, bevat deze gebeeldhouwde figuur een vruchtbaarheidscultus die wordt geassocieerd met de Djo, of Do, wijdverbreid in het centrum van Mali. Dit type beeld, dat lang "Koningin" werd genoemd, nam om de zeven jaar deel aan ceremonies waarbij ze werden aangeboden aan vrouwen zonder kinderen. De laatste waste de sculpturen en zalfde ze vervolgens met shea.
Een matje van de hoofdtooi ontbreekt, uitdrogingsscheurtjes, kleine ongelukjes.
De Bambara van Midden- en Zuid-Mali behoren tot de grote Mande-groep, net als de Soninke en de Malinke. Ze geloven in het bestaan ​​van een scheppende god die in het algemeen Ngala wordt genoemd en die de orde in het universum handhaaft. Zijn bestaan ​​bestaat naast een andere androgyne god genaamd Faro, die alle kwaliteiten ...

Standbeeld Baoule Asie Usu
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Baule-standbeeld

Franse Afrikaanse kunstcollectie.
Afrikaanse vrouwelijke beeltenis van een "genie van de natuur", vertegenwoordigd door dit moederschap in een zittende positie. Een hoofdtooi in meerdere schelpen, scarificaties op het lichaam, armbanden, halskettingen van fijne parels en de kracht van kalveren die zijn aangepast aan landbouwwerk, maken deel uit van de kenmerken van de Baoulé-beeldhouwkunst. Twee soorten beelden worden door de Baoulé geproduceerd in de rituele context: De Waka-Sona beelden, "van hout" in Baoulé, roepen een zittende oussou op, wezen van de aarde. Ze zijn een van een soort standbeelden die bedoeld zijn om door Komiaanse waarzeggers als medium gereedschap te worden gebruikt, waarbij de laatste door asye usu-geesten wordt geselecteerd om openbaringen uit het ...


Zie het blad

130,00

Kraamafdeling Baule, Baoule
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Baule standbeeld

Een communicatiemiddel met de spirituele wereld of blolo waarvan wordt verondersteld dat het de vruchtbaarheid bevordert, dit beeldhouwwerk biedt de kanunniken van Baoulé-schoonheid, gevlochten kapsel verzameld in schelpen, gebeeldhouwde motieven in reliëf, ronde uitstekende kuiten.
Bordeaux bruin satijn patina.
Deze cijfers ontvingen offers en olieachtige plengoffers. In de rituele context worden door de baoulé twee soorten beelden gemaakt: De Waka-Sona beelden, "van hout" in Baoulé, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Ze zijn een van een soort standbeelden die bedoeld zijn om te worden gebruikt als medium gereedschap door Komien waarzeggers, waarbij de laatste wordt geselecteerd door de asye usu-geesten om openbaringen van buitenaf over te brengen. Het tweede type ...


Zie het blad

Doe een bod.

280,00

Zwangerschapsfiguur Makonde Lisinamu
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Makonde standbeeld

Vrouwenfiguur die het gewicht van een kind op de rug lijkt te buigen. Het gezicht vertoont de traditionele vervorming van de lippen als gevolg van de labret. De tatoeages werden getraceerd met bijenwas, en er werden ook patronen gemaakt voor esthetische doeleinden. Deze beelden die een voorouder symboliseren, zouden verwijzen naar de schepping, volgens welke de eerste Makonde-man een vrouwelijk beeld zou hebben gemaakt dat de moeder van zijn kinderen werd en die sindsdien wordt vereerd. Geërodeerde zwarte patina, uitdrogingsscheuren en verliezen.
De Makonde, een matrilineair Bantu-volk uit het noorden van Mozambique en het zuiden van Tanzania, droegen tijdens inwijdingsceremonies voor jongeren helmmaskers genaamd lipiko, mapiko. De Makonde aanbidden een voorouder, wat de ...

Dogon N duleri moederfiguur
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Dogon moederfiguur

Dit beeldje van Afrikaanse kunst Dogon, gesneden in dicht hout, zou een vrouwelijke voorouder belichamen die een baby voorstelt. Getuige van de invloed van de islam in de regio, bevatte zijn amulettenketting, of korte Korrelig grijsbeige patina. Uitdroging scheurt.

Deze beelden, die soms de nyama van de overledene belichamen, worden op altaren van voorouders geplaatst en nemen deel aan verschillende rituelen, waaronder die van de zaai- en oogstperiodes. Naast de islam worden de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke culten: de Lébé, gerelateerd aan vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, ...


Zie het blad

340,00

Kongo Pfemba moederschapsbeeldje
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Pfemba beeldje

Traditioneel beeldhouwwerk van de Kongo, dit beeldje belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur, zoals blijkt uit de littekens van de buste. Het kind zou de matrilineaire overdracht van macht belichamen.
De Yombe versierden hun textiel, matten en lendendoeken, met zuigtabletten die verband hielden met spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijkten. De mond onthult gevijlde tanden, de blik wijst op het vermogen van de grootmoeder om occulte dingen te onderscheiden. Het gebruik van dit type beeldhouwwerk blijft onbekend. Ze vormden vaak het gebeeldhouwde patroon aan de bovenkant van de stokken van de opperhoofden. Satijn zwarte patina. Kleine schaafwonden.
Een clan van de Kongo-groep, de Yombe, is gevestigd aan de westkust van Afrika, in het ...


Zie het blad

280,00

Dogon Moederschap Figuur
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon Moederschap

Dit beeldhouwwerk van Afrikaanse dogonkunst, gesneden uit dicht hout, personifiert een vrouwelijke voorvader. Ze zit op een kruk, een kind op haar schoot. De ketting van amuletten, of korte, die zij rond haar hals draagt en die verzen van Qur'an bevat, getuigt van de invloed van Mohammedanisme in het gebied. Mooie matte patina. Korrelig, geschuurd oppervlak. Desication scheuren. Verworven na 1950 door de eigenaar in een Duitse galerij.

Deze beelden, soms belichamen de nyama van de overledene, worden geplaatst op de altaren van voorouders en deelnemen aan verschillende rituelen, waaronder die van het zaad en de oogst periodes. Parallel aan de islam, de dogon religieuze riten zijn georganiseerd rond vier belangrijke sekten: de Lebe, met betrekking tot de vruchtbaarheid, onder ...


Zie het blad

320,00

Yoruba polychroom moederschapscijfer
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Yoruba

Dit Afrikaanse tribale beeldhouwwerk was voorbestemd om op een altaar te worden geplaatst. Hij vergemakkelijkt de communicatie met het heilige en herinnert de godheid aan haar plichten jegens de mensen. Het kind dat zij op haar schoot houdt, symboliseert bescherming en vruchtbaarheid. Met een hoge kuif, draagt ze de keloïden van de Yoruba edelen. De uitpuilende ogen, de vlezige lippen, zijn ook kenmerkende tekens van Yoruba tribale beeldhouwkunst. Mis op de basis. Schurftige patina plaatselijk afgeschilferd. Uitdroging scheuren. De Yoruba bedreven slavenhandel met de Europeanen en in het bijzonder met de Portugezen voordat zij, na een lange periode van onenigheid tussen de verschillende koningen of oba's die aan de macht waren, volledig werden onderworpen aan de Britten. De ...

Yoruba Polychrome Moederschap
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Yoruba Polychrome Moederschap

Deze vrouwelijke tribale altaarkunst sculptuur is voorzien van een goed bewaard gebleven polychromie. Ze is afgebeeld zittend in een stoel op een cirkelvormige basis. Het vergemakkelijken van de communicatie met het heilige, het herinnert de godheid van haar plichten aan de mens. Door het kind dat ze op haar schoot houdt, symboliseert ze de bescherming van haar volk en vruchtbaarheid. Het dragen van een hoge kam, draagt ze ook de drie diepe keloïden van de Yoruba edelen op elk van de wangen. De bolvormige ogen, vlezige lippen, zijn ook onderscheidende markers van Yoruba tribale beeldhouwwerken. Haar kleding, ketting en armbanden, weerspiegelen haar sociale rang.
Sensitable, een matte, korrelige patina bedekt het hout, dat is desiccized als gevolg van scheuren.
De Yoruba die ...


Zie het blad


Verkocht aan 225.00 Zoek een soortgelijk object

Pfemba Yombe moederschapsbeeldje
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kongo moederschap

Een gebeeldhouwde miniatuur van de Kongo, deze vrouwelijke beeltenis belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur. Het kind zou de matrilineaire overdracht van macht belichamen. De Yombe versierden hun textiel, matten en lendendoeken, met zuigtabletten die verband hielden met spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijkten. Deze beeltenissen vormden vaak het gebeeldhouwde patroon bovenop de stokken van de opperhoofden. Glanzend donkerbruin patina.
Een clan van de Kongo-groep, de Yombe, is gevestigd aan de westkust van Afrika, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwwerken bevatten opmerkelijke moeders. Het gebruik van dit type beeldhouwwerk blijft onbekend. Bij de Kongo was de nganga verantwoordelijk voor de rituelen ...


Zie het blad

180,00

Zwangerschapsfiguur Dengese Etotoshi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ndengese standbeeld

De moeder die de voorouder van de clan incarneert, wordt knielend weergegeven. Het uitlopende kapsel, bekroond door een tophoorn, vormt een onderscheidend kenmerk van de kapsels die werden verworven door de Totshi-chefs die behoren tot de ikoho-vereniging en roept bepaalde spreekwoorden op. Het symboliseert respect, intelligentie en volwassenheid. Een ingewikkeld netwerk van scarificaties, overeenkomend met een symbolisch grafisch ontwerp, en andere puur decoratief, zijn in reliëf op het lichaam gegraveerd. Fluweelachtige, matte, bruine patina. Erosies en scheuren door uitdroging.br />
Mensen van Centraal-Afrika gevestigd in Kasaï, buurland van de Kuba, de Ndengezen of Dengezen vormen een van de clans die voortkomen uit een gemeenschappelijke voorouder Mongo, waarvan ...

Moederschap figuur Chokwe / Lwena
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Chokwe

Standbeeld geassocieerd met therapeutische cultus type Hamba , deze sculptuur Chokwe of Lwena belichaamt een vrouwelijke voorouder verondersteld om vruchtbaarheid of genezing te garanderen. Deze figuren werden rond het altaar muyombo gerangschikt, een boom aan de voet waarvan ooit offers en offers werden gebracht. Sculpturen zoals figuren gemaakt in stokken of palen ( Mbunji of mbanji), geplant in de grond, werden ook geassocieerd. De verwante etnische groepen hadden het zelfde type altaar, een getuige vóór welke rituelen, eden en belangrijke transacties werden gesloten. (Bron: Chokwe, B. Wastiau)Het personage dat ook de tweede vrouw van de legendarische chef-kok Chibinda Ilunga verbeeldt, heeft een uitpuilend kapsel als een helm en metalen versieringen. Gladde patina met mat korrelige ...

Chokwe, Luvale standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Chokwe standbeeld

Dit beeld wordt in verband gebracht met de therapeutische cultus van de Hamba. Dit Chokwe of Lwena beeld belichaamt een vrouwelijke voorouder die vruchtbaarheid of genezing zou garanderen. Deze figuren waren opgesteld rond het muyombo-altaar, een boom aan de voet waarvan vroeger offers en offergaven werden gebracht. Verwante etnische groepen hadden ditzelfde type altaar, een getuige voor wie rituelen, eden en belangrijke transacties werden afgesloten.
De figuur zou ook de tweede vrouw van het mythische opperhoofd Chibinda Ilunga voorstellen
Schitterend mahoniehout, verguld bord. Plaatselijke scheuren aan de basis. Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid ...


Zie het blad


Verkocht aan 110.00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Vruchtbaarheidsbeeldje Lwena
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luena Moederschap

Vrouwelijk cijfer dat met de mythische vrouwelijke voorouder wordt geassocieerd, en die op menselijke vruchtbaarheid en landvruchtbaarheid zou tussenbeide komen. Het gezicht vormt een miniatuur replica van het krachtige masker mukishi wa pwo nyi cijingo ca tangwa het dragen van de kambu ja tota. (U-002Chokwe en Hun Bantu Neighbours" Rodrigues de Areia.) gouden heldere patine. Scherf op de mond.
teelt in Lunda, de Lwena , Luena, emigreerde van Angola naar Zaïre in de 19e eeuw, afgeweerd door de Chokwe. Toen sommigen slavenhandelaren werden, vonden anderen, de Lowaakse, hun toevlucht in Zambia. Hun samenleving is matrilineal, exogamous en polygame. De Lwena werd bekend om hun sculpturen beeltenis van figuren van overleden voorouders en chiefs, en hun maskers in verband met de ...

Moederschap Kongo Yombe Pfemba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Standbeeld Phemba

Sculptuur Kongo realistisch type, genaamd Phemba of Pfemba, belichaamt ze de voorouder van de clan, vrouwelijke figuur bemiddelaar. Kinderen zouden belichamen de matrilineal overdracht van macht. Scarifications dot zijn buste. De Yombe sierden hun textiel, matten en lendendoekjes, met diamanten in relatie tot spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijken. De mond onthult traditioneel gevoerde tanden, de blik roept het vermogen van de voorouder op om occulte dingen te onderscheiden. Gladde zwarte skate met grenats.br/>Clan reflecties van de Kongo groep, de Yombe opengenomen aan de westkust van Afrika, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwschap omvat opmerkelijke moederschap. Het gebruik van dit type sculptuur blijft onbekend.
Shach de Kongo, ...


Zie het blad

Verkocht

Moederschap Igbo
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Igbo

br>De gezichtsliterificaties ichi geven aan dat dit igbo-beeld een vrouw met een gehoornde kuif afbeeldt. Ze is afgebeeld staande met haar armen en benen verspreid in een vastberaden houding, een kind op haar rug. Lokaal afgebladderd semi-verzadigd grijs patina. Erosies en scheuren.
Eensionele lichaamsmerken, tatoeages en littekens gaven aan dat de graad in de initiatiemaatschappij werd behaald. Deze beeltenis, belichamen een tutelaire godheid, tussen de mensen en de god genaamd Chukwu was bestemd om te worden geplaatst in de obu (Sing.: obi), huizen van de mannen van de Cross River. De cultuur Igbo komt voort uit de mythologie van het Koninkrijk Nri van Nigeria, volgens welke de goden gebracht aan gelovigen palmolie, cassave, en yam-gebaseerde remedies. Deze beeltenissen tonen ...


Zie het blad

740,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal