Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Lepels:

Van alledaagse voorwerpen zijn lepels, pollepels en ander keukengerei echte kunstvoorwerpen geworden die hun plaats vinden in elke verzameling tribale kunst.


Ceremoniële lepel Luba Hemba
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba lepel

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Antropomorfe lepel-emblemen zijn terugkerend in tribale kunst. Het handvat van de spatel is gebeeldhouwd met een klassiek cephalomorph-patroon, met een traditioneel geschoren hoofdbeeld, een hoofdband die de verfijnde hoofdtooi beperkt. de gelaatstrekken, harmonieus, zijn zorgvuldig gemodelleerd. Hoewel ritueel, werd de lepel ook al snel een uiterlijk teken van rijkdom.
Hoogte op voet: 56 cm.
Scheuren en schaafwonden.
De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald het gebied van de rivier de Lubu, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Ze werden geboren uit een afscheiding van de Songhoy-etnische groep, onder leiding van Ilunga Kalala die de oude koning Kongolo ...


Zie het blad

95,00

Spatel lepel Hemba janiforme
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Spatel Hemba

Gesneden met singiti hemba vooroudermotieven door de bwana mutombo, strekt het handvat van deze prestigieuze lepel zich uit in een platte kom. Halfsatijn middenbruin patina, kleine erosies. Hoogte op voet: 39 cm.
De Hemba zijn lange tijd onderworpen geweest aan het naburige Luba-rijk, wat een zekere invloed heeft gehad op hun cultuur, hun religie en hun kunst. Voorouderverering staat centraal in de Hemba-samenleving. Genealogie staat inderdaad garant voor privileges en de verdeling van land. Alle aspecten van de gemeenschap zijn doordrenkt met het gezag van de voorouders. Deze worden dus geacht een invloed te hebben op gerechtigheid, geneeskunde, recht en offers. De Hemba beheersen beeldhouwkunst met talent en hebben voornamelijk beelden gemaakt van voorouders singiti, de ...


Zie het blad

95,00

Lepel Ammôla Touareg Niger
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Touareg Lepel

Alledaagse voorwerpen in Afrikaanse kunst.
Deze gebeeldhouwde lepel is een functioneel accessoire voor rituele ceremonies en biedt een diepe kom in de vorm van een kegel die wordt verlengd door een plat, gebogen handvat. Fijne parallelle strepen vormen elkaar kruisende patronen op het matte oppervlak. Fluweelachtige patina, slijtage door gebruik.
Hoogte op voet: 30 cm.
Verspreid in de Sahara-regio van Libië, Mali, Algerije en Niger, zijn de Toearegs (zang: Targui), of "Gesluierde mannen", afkomstig van Berber-predikanten die de Arabieren ontvluchtten in Libië in de 7e eeuw. De targui-smid snijdt ook hout, dit is een zeldzaam materiaal, de gebeeldhouwde voorwerpen die vaak worden gerepareerd om hun gebruik te verlengen, maken deel uit van de bruidsschat.
ref. : ...


Zie het blad

280,00

Fang Lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Fang Lepel

Bijvoorbeeld Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Dit Afrikaanse object getuigt van de diversiteit van de decoratieve kunsten van de Fang: het uitgesneden janiform-motief doet denken aan de beeldhouwwerken die de reliekmanden overwinnen. Antropomorfe lepel-emblemen komen terug in de tribale kunst. De lepel is ook een embleem van sociale status, afhankelijk van de complexiteit van de vormen en decoratieve motieven.
Glanzende geoliede patina, roodachtige reflecties.
De Afrikaanse kunst van de Byeri-cultus wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die optreden als 'bewakers' en de voorouder belichamen. De dozen met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Met daarboven een standbeeld of een ...


Zie het blad

Verkocht

Lepel Baoulé Kplé kleple
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Spoon Baule

De gebruikelijke voorwerpen zijn altijd de keuzemogelijkheden geweest voor de artistieke expressie van Afrikaanse beeldhouwers, vooral in Ivoorkust. De rijst lepels van de Baoulé, en het naburige dan, waren niet alleen bedoeld om te worden aangeboden aan de meest gastvrije vrouw in de Gemeenschap, als een trofee. Ze werden gebruikt bij communautaire maaltijden die traditionele festivals en rituele ceremonies sluiten, maar werden ook gebruikt in vruchtbaarheids rituelen: rijst werd vervolgens op de menigte gegooid om bescherming en vruchtbaarheid te waarborgen.

het handvat van deze ceremoniële lepel of schep is opgebouwd uit een miniatuur van het Goli gezichtsmasker genaamd Kplé kplé yasua, gedragen door tieners. Deze maskers bestaan in zwart en rood, mannelijk en vrouwelijk, ...


Zie het blad

Verkocht

Mangbetu lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Mangbetu lepel

Lepel met de kenmerken van Mangbetu ceremoniële voorwerpen. Het handvat met twee lange gedraaide halzen draagt ​​een sculptuur van een afgedekt hoofd volgens traditioneel gebruik, het resultaat van een samendrukking van de schedeldoos, dankzij raffia banden, vanaf jonge leeftijd. Het haar werd vervolgens verstrengeld rond rieten strengen en een hoofdband omcirkelde het voorhoofd, waardoor de verlenging van de schedel werd geaccentueerd.

Erosies en scheuren.
Hoogte met voet: 55 cm.
Het koninkrijk Mangebetu in het noorden van Congo produceerde architecturale werken die in de 19e eeuw indruk maakten op Europese bezoekers. Hun meubels, wapens, ornamenten en beeldhouwwerken waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. De ouden noemen beli de ...


Zie het blad

Verkocht

Dan Lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Dan Lepel

Lepels, een symbool van waardigheid in Afrikaanse kunst .
Uitgerust met een grote kom, biedt deze lepel een antropomorfe handgreep, een vrouwelijk lichaam versierd met lichaamsincisies eenmaal in gebruik, gedragen door gespierde benen. Een dierenmotief siert de achterkant van het object. Middelbruine satijnen patina.
De tribale kunst van de Dan van Ivoorkust omvat ook gebruiksvoorwerpen en prestigieuze voorwerpen, waaronder de beroemde uit hout gesneden lepels, Wakemia, gebruikt tijdens feestelijke ceremonies. , en verleend door de dorpelingen tot een bijzonder genereuze en gastvrije vrouw. De vrouw zal het gebruiken om de maaltijd op te dienen en zal er vrolijk mee zwaaien tijdens de "gastvrije vrouwendansen".


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Bwende Lepel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Bwende Lepel

Naast de beroemde niombo, soms gigantische antropomorfe funeraire "pakketten" die de overledene vertegenwoordigen, beeldhouwden de Bwende, geïnspireerd door de Kongo's en de Bembe, verschillende prestigieuze objecten, zoals deze lepel waarvan de ruime cuilleron wordt overwonnen door een buste van een voorouder.
Hoogte op voet: 47 cm. Glanzend oranjebruin patina, uitdrogingsscheurtjes.

De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning Ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk voorzien van een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. De ...


Zie het blad

180,00

Dan Ceremoniële Lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Dan Spoon

Alledaagse voorwerpen in Afrikaanse kunst .
Dan tribal art produceert ook gebruiksvoorwerpen en prestigieuze objecten, waaronder de beroemde gesneden houten lepels, Wakemia, die gebruikt worden tijdens feestelijke ceremonies, en door de dorpelingen geschonken aan een bijzonder genereus en ziekenhuis. De vrouw zal het gebruiken om de maaltijd te serveren en zal er vrolijk mee zwaaien tijdens de "gastvrije vrouwendansen". De lepel heeft vaak een antropomorf handvat, in dit geval een verlengde vrouwelijke buste van gebogen, gebogen benen. De cuilleron is versierd met traditionele lichaamsscarificaties. Satijn zwarte patina. Vermist langs de rand.

Voor de Dan van Ivoorkust, ook wel Yacouba genoemd, staan ​​twee zeer verschillende universa tegenover elkaar: die van het dorp, ...


Zie het blad

Verkocht

Dan Wakemia grote lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Dan lepel

Alledaagse voorwerpen in Afrikaanse kunst.
Dan-stamkunst produceert ook gebruiksvoorwerpen en prestigieuze voorwerpen, waaronder de beroemde gesneden houten lepels, Wakemia, die worden gebruikt tijdens feestelijke ceremonies en door de dorpelingen worden geschonken aan een bijzonder genereus en ziekenhuis. De vrouw zal het gebruiken om de maaltijd te serveren en zal er vrolijk mee zwaaien tijdens de "gastvrije vrouwendansen". Zoals in veel gevallen heeft deze lepel een antropomorf handvat, hier een vrouwelijke buste versierd met traditionele lichaamsscarificaties. Gesleten zwarte patina.
Minimale uitdrogingsscheurtjes. br /> Voor de Dan van Ivoorkust, ook wel Yacouba genoemd, staan ​​twee zeer verschillende universa tegenover elkaar: die van het dorp, bestaande uit zijn ...


Zie het blad

Verkocht

Pende Lepels
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Pende Lepels

Franse Afrikaanse kunstcollectie.
De naam wordt meegedeeld bij verkrijging. De pende van decoratieve kunst weerspiegelt religieus gebruik dankzij de traditionele motieven waarmee ze zijn versierd. Op deze lepels verschijnen gezichten als de initiatiemaskers, met grote neergeslagen oogleden. Glanzend bruin patina, lichte schaafwonden.
De Western Pende wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de Eastern zich vestigden aan de oevers van de Kasaï stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, zijn afgedrukt op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya-maskers, realistisch, elke tien jaar geproduceerd, een feestelijke functie en belichamen ze verschillende karakters, waaronder ...


Zie het blad

280,00

Baule ceremoniële lepel met cefalomorfisch motief
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Baule lepel

Afrikaanse alledaagse voorwerpen zijn altijd de favoriete mediums geweest voor de artistieke expressie van Afrikaanse beeldhouwers, en met name in Ivoorkust.
De rijstlepels van de Baoulé en de naburige Dan waren niet alleen bedoeld om als trofee aan de meest gastvrije vrouw van de gemeenschap te worden aangeboden. Ze werden gebruikt tijdens gemeenschapsmaaltijden ter afsluiting van traditionele festivals en rituele ceremonies en werden ook gebruikt tijdens vruchtbaarheidsrituelen: rijst werd vervolgens op de menigte gegooid om bescherming en vruchtbaarheid te garanderen. De lepel wordt verlengd door een dikke gekanteelde nek met daarboven een gezicht met dierlijke attributen. Dit laatste doet denken aan de traditionele maskers die bij de Goli horen.
Hoogte op voet: 49 ...

Dan Lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Dan Lepel

Alledaagse voorwerpen in Afrikaanse kunst .
De tribale kunst van de Dan van Ivoorkust omvat ook gebruiksvoorwerpen en prestigieuze voorwerpen, waaronder de beroemde gebeeldhouwde houten lepels, Wakemia, gebruikt tijdens feestelijke ceremonies, en geschonken door de dorpelingen aan een bijzonder genereuze en gastvrije vrouw. De vrouw zal het gebruiken om de maaltijd op te dienen en zal er vrolijk mee zwaaien tijdens de "gastvrije vrouwendansen". Zoals in veel gevallen heeft deze lepel een antropomorfe handgreep, hier een vrouwelijk lichaam versierd met traditionele lichaamsscarificaties. Zwarte patina, mist.


Zie het blad

Verkocht

Kongo Lepel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Kongo Lepel

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Antropomorfe lepels zijn terugkerend in de Afrikaanse tribale kunst. Dit exemplaar onderscheidt zich door het antropomorfe motief van een opmerkelijke zit met imposante aanwezigheid. We vinden de canons van Kongo-kunst. Dit type ritueel object vormt ook een uiterlijk teken van rijkdom en prestige.

Hoogte op voet: 41 cm.
Mat medium bruin patina, chip aan één arm, kleine scheurtjes.
De Vili , de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning ntotela < /i> . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze beeldhouwwerken begiftigd met ...


Zie het blad

180,00

Mangbetu lepel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Mangbetu lepel

Antropomorfe lepels komen terug in tribal art. Deze onderscheidt zich door zijn antropomorfe motief dat de klassieke canons overneemt die het mythische kapsel waarderen. Hoewel van ritueel gebruik, werd de lepel ook al snel een embleem van prestige.
Het Mangbetu-koninkrijk in het noorden van Congo produceerde architecturale werken die in de 19e eeuw indruk maakten op Europese bezoekers. Hun meubels, wapens, ornamenten, alledaagse voorwerpen en beeldhouwwerken waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. De etnoloog G.A. Schweinfurth beschreef in 1870 de symmetrie en verfijning ervan, terwijl hij tegelijkertijd getuigde van de rituele moorden en mensenoffers die werden beoefend door "de mensen met de langwerpige hoofden".
Hoogte op voet: 36 cm.


Zie het blad

125,00

Fang Lepel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Fang Lepel

De lepel, een "edel" object, een instrument voor rituele doeleinden of een functioneel hulpmiddel, wordt versterkt door zijn gebeeldhouwde motieven.
Deze Afrikaanse Fang-lepel illustreert de diversiteit van de Afrikaanse decoratieve kunsten van de Fang: het gebeeldhouwde onderwerp verwijst naar de beelden van voorouders die boven de reliekschrijnmanden uitstijgen. Chocolade satijn patina.
Hoogte op voet: 47 cm.
De Afrikaanse kunst van de Byeri-cultus wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die fungeren als "bewakers" en de voorouder belichamen. De dozen met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Met daarboven een standbeeld of een hoofd dat optrad als bewaker van de "byeri" -dozen, ...


Zie het blad

180,00

Ceremoniële lepel Kwéré
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Lepel Kwéré

Het handvat van deze lepel draagt ​​een geknielde vrouwenfiguur, in de rondte gebeeldhouwd. De ruime dubbele kuif hoofdtooi is typerend voor de Kwere, zoals de decoratieve insnijdingen die het handvat sieren.
Hoogte op voet: 42 cm.
De Zaramo en de stammen die hen aan de kust van Tanzania omringen, zoals de Kwéré en de Doé, creëerden antropomorfe figuren die over het algemeen geassocieerd worden met vruchtbaarheid, maar waaraan andere deugden zouden worden toegeschreven. Hun eerste rol wordt gespeeld tijdens de periode van opsluiting van de jonge ingewijde Zaramo. De novice zal zich tegenover het object gedragen als bij een kind, en ermee dansen tijdens de slotceremonie van de inwijding. Als de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ze het "kind" adopteren. Bij de Zaramo wordt ...


Zie het blad

Verkocht

Pollepel AmmôlaTouareg Niger
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Touareg Pollepel

br> Gebruikelijke objecten in Afrikaanse kunst.
Een functioneel accessoire voor rituele ceremonies, deze gebeeldhouwde lepel biedt een diepe kegelvormige lepel met daarboven een gebogen handvat met een plat uiteinde. Zeer fijne strepen sieren het oppervlak.
Verspreid over de Sahara-regio van Libië, Mali, Algerije en Niger, zouden de Toearegs (zing: Targui), of "Gesluierde mannen", afkomstig zijn van Berber-predikanten die in de 7e eeuw de Arabieren in Libië ontvluchtten. De targui-smid beeldhouwt ook hout, een zeldzaam materiaal, gesneden voorwerpen die vaak worden gerepareerd om hun gebruik te verlengen, maken deel uit van de bruidsschat.
ref. : "Zwart Afrika, 1" J. Anquetil.


Zie het blad

180,00

Makonde Lepel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Makonde Lepel

Gebeeldhouwde lepel waarvan het handvat een voorouderfiguur vormt. De proefpersoon neemt een rechtlijnige houding aan, de vingers op de buik geklemd. Het hoofd neemt de trekken van het lipiko-masker over, de lippen worden gestrekt door het labret. De bovenkant is uitgehold. Glanzend patina met bordeauxrode reflecties. Zeer lichte uitdrogingsscheurtjes, erosies.
De Makonde van Noord-Mozambique en Zuid-Tanzania droegen helmmaskers genaamd lipiko tijdens inwijdingsceremonies voor jongeren. De Makonde vereren een voorouder, wat de overvloed aan naturalistische vrouwelijke beeldhouwwerken verklaart. Naast de Afrikaanse gezichtsmaskers die worden gedragen tijdens mapiko-dansen en ngoma-ceremonies die jonge mensen informeren over de eisen van het huwelijk en het gezinsleven, produceren ...


Zie het blad

240,00

Bembe Lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Bembe Lepel

De Beembé worden in de Afrikaanse kunst gewaardeerd om de zorg en afwerking die aan de sculpturen van voorouders wordt gegeven.
Lepel waarvan het handvat een antropomorfe buste heeft waarvan het gezicht en de handen zorgvuldig zijn gedetailleerd. De contouren van de cuilleron hebben lichte krasjes. Glanzend patina. Hoogte op voet: 40 cm.
Gevestigd op de plateaus van de Volksrepubliek Congo ex. Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembe-groep van het noordelijke Tanganinyika-meer, werd de kleine groep Babembé, Béembé, beïnvloed door de Téké-riten en -cultuur, maar vooral door die van de Kongo's. De Béembé, gevestigd in de huidige Republiek Congo, vormden oorspronkelijk het koninkrijk Kongo, met de Vili, Yombé, Bwendé en Woyo. Omdat jagen een belangrijke activiteit was, ...


Zie het blad

Verkocht

Lepel Fang
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Lepel Fang

Dit object illustreert de diversiteit van de decoratieve kunsten van de Fang: het gebeeldhouwde motief, een hoofd, biedt de kenmerken van het beeldhouwwerk dat de reliekschrijnmanden overstijgt. Antropomorfe lepel-emblemen zijn terugkerend in tribale kunst. Hoewel ritueel, is de lepel ook een embleem van sociale status, afhankelijk van de complexiteit van zijn vormen en decoratieve motieven.
Glanzend geolied patina.


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  - 

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal