Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Lepels, pollepels :

Van alledaagse voorwerpen zijn lepels, pollepels en ander keukengerei echte kunstvoorwerpen geworden die hun plaats vinden in elke verzameling tribale kunst.


Dan Wakemia figuratieve lepel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Dan Lepel

Gebruikelijke voorwerpen in Afrikaanse kunst.
Het gebeeldhouwde handvat hier toont benen met krachtige spieren. Ze zijn bevroren in een dynamische houding die een dansbeweging oproept. Zwartbruin patina met kaolien. De inheemse kunst van de Dan produceert ook voorwerpen voor dagelijks gebruik, zoals deze uit hout gesneden gebruiksvoorwerpen, Wakémia , die gebruikt worden tijdens feestelijke ceremonies, en die door de dorpelingen worden geschonken aan de vrouwen die de traditionele vrouwenverenigingen leiden. Deze schoppen, symbolen van prestige, worden vrolijk toegezwaaid tijdens de "dansen van de gastvrije vrouw" (wakede) van de grote maaltijden die onder hun gezag worden georganiseerd. Voor het Dan-volk van Ivoorkust, ook Yacouba genoemd, zijn er twee verschillende ...


Zie het blad

280,00

Ceremoniële lepel Mangbetu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Lepel Mangbetu

De ceremoniële objecten van de mangbetu hebben een grote verscheidenheid, zoals deze prestigieuze lepel waarvan de antropomorfe handgreep het silhouet leent van een vrouw die traditionele lichaamsmotieven draagt, geïnspireerd door de tatoeages van de naburige Asua pygmeeën, die evolueren volgens de omstandigheden. Ze draagt ook de beroemde hoofdtooi die het gevolg was van compressie door raffia banden van de craniale doos van jongs af aan. Het haar werd later \


Zie het blad

Verkocht

Tabwa ceremoniële lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Tabwa Lepel

Ex-Duitse Afrikaanse kunstcollectie.

De Tabwa ("scarifier" en "crire") zijn een etnische groep aanwezig in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyikameer. De stammen van deze regio, zoals de Tumbwe, aanbidden de voorouders mipasi door middel van sculpturen in het bezit van leiders of tovenaars.
Simples boeren zonder gecentraliseerde macht, de Tabwa verenigd rond tribale leiders na te zijn beïnvloed door de Luba. Het was vooral in deze periode dat hun artistieke stroom vooral tot uiting kwam door beelden, maar ook door maskers. De Tabwa aanbad voorouders en wijdde een aantal van hun beelden aan hen. Animisten, hun overtuigingen zijn geworteld rond ngulu, geesten van de natuur aanwezig in planten en rotsen. Bron: "Sors of Africa" ed. Tervuren Museum.


Zie het blad

Verkocht

Lega Lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Lega Lepel

Als de aspiranten naar Bwami symbolisch worden gevoed tijdens de inwijdingsceremonies, strekt het gebruik van Afrikaanse lepels zich ook uit tot besnijdenisrituelen. De instructeur plaatst ze in de mond van de besnedene, zodat hij haar bijt tijdens de operatie. De bot- of ivoren lepels kalukili, of kakili , waren echter het voorrecht van de hoogste rangen van de Bwami.Au De Lea, de vereniging van Bwami die openstaat voor mannen en vrouwen, organiseerde het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, deze individuen leven in zelfstandige dorpen omgeven door palissaden, meestal op de top van ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

De rituele lepel van Beembé
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Lepel Béembe

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Dit beeldje met een uitgerekte buste, gekampeerd op gespierde onderste ledematen en brede voeten, vormt het handvat van onze lepel. Het gezicht van een mooie ovaal draagt de karakteristieke pet. Soms ingesteld met ivoor, aardewerk of hoorn, de amandelogen zijn uitgehold. Er is een scheur in de rand van de lepel. Zeer mooie geolied patina honing kleur. Gevestigd op de plateaus van de Volksrepubliek Congo ex. Brazzaville, de kleine groep van Babembé werd beïnvloed door de riten en cultuur van Teké, maar vooral door die van Kongo.Before een jacht, voor het om vruchtbaar te zijn, de nga-bula , leider van het dorp, bemiddelen met de voorvaderen door beeldjes die in de positie van een jager knielen. Geïdealiseerde voorstellingen van mannelijke, kitebi ...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Grote lepel Dan Wakémia
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Dan Lepel

Gebruikelijke objecten in de Afrikaanse kunst.
Wakémia lepel waarvan het handvat, versierd met kauriefriezen, eindigt in een elegant hoornpatroon. Korrelig, satijnachtig patina.
Hoogte op sokkel: 54 cm.
De stamkunst van de dan produceert ook voorwerpen voor dagelijks gebruik, waaronder de beroemde gebeeldhouwde houten lepels, Wakémia, die gebruikt worden bij feestelijke ceremonies en door de dorpelingen aan een bijzonder vrijgevige en gastvrije vrouw worden geschonken. De vrouw zal het gebruiken om de maaltijd te serveren en zal het met vreugde hanteren tijdens de "dansen van de gastvrije vrouw". Voor de Denen van Ivoorkust, ook wel Yacouba genoemd, staan twee heel verschillende werelden tegenover elkaar: die van het dorp, bestaande uit zijn inwoners, zijn dieren, ...


Zie het blad

240,00

Tabwa ceremoniële lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Tabwa ceremoniële lepel

Ex-Belgische privé-verzameling van Afrikaanse kunst Jan Putteneers.
Antropomorfe lepels zijn terugkerend in de Afrikaanse kunst. Deze onderscheidt zich door de kwaliteit en de finesse van het beeldhouwwerk. Men vindt de typische hoofdtooi teruggetrokken en lang. Het hartvormige gezicht doet enigszins denken aan dat van sommige Fang.
De Tabwa zijn een etnische groep die in het zuidoosten van de DRC aanwezig is. Eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, ze verenigden zich rond stamhoofden na beïnvloed te zijn door de Luba. Het is in deze periode dat hun artistieke stroming zich vooral uitte in beelden maar ook in maskers.
De Tabwa beoefenden de voorouderverering en wijdden er enkele van hun beelden aan. Animist, hun geloof is verankerd rond ngulu, ...


Zie het blad

Verkocht

Dan Wakemia Lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Dan Lepel

Gebruikelijke objecten in Afrikaanse kunst.
De stamkunst van de Dan produceert ook voorwerpen voor dagelijks gebruik, waaronder de beroemde gebeeldhouwde houten lepels, Wakemia, die in feestelijke ceremonies worden gebruikt en door de dorpelingen aan een bijzonder gulle en gastvrije vrouw worden verleend. De vrouw zal het gebruiken om de maaltijd te serveren en zal het met vreugde hanteren tijdens de "dansen van de gastvrije vrouw". Zoals in veel gevallen heeft deze lepel een antropomorf handvat, hier een mannelijk lichaam met gebogen spieren, gevestigd op grote spijsverteringsvoeten, en versierd met traditionele lichaamsvertakkingen. Bruin, glanzend patina. Het ontbreekt aan de rand van de lepel. Voor de Denen van Ivoorkust, ook wel Yacouba ...


Zie het blad

Verkocht

Lepel Baoulé Kplé kleple
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Spoon Baule

De gebruikelijke voorwerpen zijn altijd de keuzemogelijkheden geweest voor de artistieke expressie van Afrikaanse beeldhouwers, vooral in Ivoorkust. De rijst lepels van de Baoulé, en het naburige dan, waren niet alleen bedoeld om te worden aangeboden aan de meest gastvrije vrouw in de Gemeenschap, als een trofee. Ze werden gebruikt bij communautaire maaltijden die traditionele festivals en rituele ceremonies sluiten, maar werden ook gebruikt in vruchtbaarheids rituelen: rijst werd vervolgens op de menigte gegooid om bescherming en vruchtbaarheid te waarborgen.

het handvat van deze ceremoniële lepel of schep is opgebouwd uit een miniatuur van het Goli gezichtsmasker genaamd Kplé kplé yasua, gedragen door tieners. Deze maskers bestaan in zwart en rood, mannelijk en vrouwelijk, ...


Zie het blad

Verkocht

Lepel Lega anthropozoomorphe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Lega lepel

Als de aspiranten naar Bwami symbolisch worden gevoed tijdens de inwijdingsceremonies, strekt het gebruik van Afrikaanse Lega-lepels zich ook uit tot besnijdenisrituelen. De instructeur plaatst ze in de mond van de besnedene, zodat hij haar bijt tijdens de operatie. De bot- of ivoren lepels kalukili, of kakili , waren echter het domein van de hoogste rangen van Bwami. Hun symboliek wordt geassocieerd met de spreekwoorden en gezegden van de Lega-samenleving, zoals maskers en beeldjes. Binnen de Lea organiseerde de Bwami-samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook ...


Zie het blad


Verkocht aan 230,00 Zoek een soortgelijk object

Lepel Dan antropomorfe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Lepel Dan

Ex-collectie Franse tribale kunst.
De gebruikelijke objecten in de Afrikaanse kunst. Een figuratieve sculptuur waarvan de antropomorfe handgreep een vrouwelijk naakt lichaam afbeeldt in een dynamische houding die doet denken aan een dansbeweging. Het is afhankelijk van benen met krachtige spieren, verspreid en semi-gebogen, gedragen door gedigitaliseerde voeten. Traditionele littekens zijn geschreven in de oren. De kolom buste heeft een navelstreng richel. Korrelig, sainy skate. Lichte scheuren rond de rand van de lepel.
De tribale kunst van de dan produceert ook objecten voor dagelijks gebruik, met inbegrip van de beroemde gesneden houten lepels, Wakémia , gebruikt in feestelijke ceremonies, en verleend door de dorpelingen aan een bijzonder gulle en gastvrije vrouw. De vrouw ...


Zie het blad

Verkocht

Lepel Wakémia van Dan
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Lepel Dan

De gebruikelijke objecten in de Afrikaanse kunst.
Figuratieve sculptuur waarvan de antropomorfe handgreep een vrouwelijk lichaam vertegenwoordigt in een dynamische houding. Het is afhankelijk van benen met gebogen spieren, verspreid en semi-gebogen, gedragen door grote gedigitaliseerde voeten. Traditionele littekens zijn ingeschreven op het hele lichaam. De kolom buste is gebogen. Donker, geluierde skate. Rond de geërodeerde lepel.
De tribale kunst van de dan produceert ook objecten voor dagelijks gebruik, met inbegrip van de beroemde gesneden houten lepels, Wakémia , gebruikt in feestelijke ceremonies, en verleend door de dorpelingen aan een bijzonder gulle en gastvrije vrouw. De vrouw zal het gebruiken om de maaltijd te serveren en zal het graag brandish in het Ziekenhuis ...


Zie het blad

Verkocht

Lepel Dan Wakemia
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Lepel Dan

De gebruikelijke objecten in de Afrikaanse kunst.
De tribale kunst van de dan produceert ook objecten voor dagelijks gebruik, met inbegrip van de beroemde gesneden houten lepels, Wakémia , gebruikt in feestelijke ceremonies, en verleend door de dorpelingen aan een bijzonder gulle en gastvrije vrouw. De vrouw zal het gebruiken om de maaltijd te serveren en zal het graag brandish in het Ziekenhuis Woman's ". Zoals in veel gevallen, deze lepel is voorzien van een handvat met een vrouwelijk lichaam met gebogen spieren, versierd met traditionele lichaam littekens. Erosies aan de bovenrand. Lichtbruin, korrelig skate.
Voor de Dan van Ivoorkust, ook wel Yacouba genoemd, zijn twee verschillende universa tegen: die van het dorp, bestaande uit zijn inwoners, zijn dieren, en die van het ...


Zie het blad

Verkocht

Dan Wakémia lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Dan lepel

"Ex-collectie Franse Afrikaanse kunst, symbolen van gastvrijheid in traditionele Afrikaanse kunst Voor de Dan van Ivoorkust, ook wel Yacouba genoemd, zijn twee zeer verschillende universums tegengesteld: die van het dorp, samengesteld uit zijn inwoners, van zijn dieren, en die van het bos, zijn vegetatie en de dieren en de geesten die het bevolken. Om deze geesten te vestigen, wordt een specifiek gebied van het bos aangewezen en nog bewaard buiten de dorpen dan. zijn ook nodig om via deze geesten te communiceren. Verschillende soorten dan-maskers zijn vermeld, elk met een specifieke functie. De Dan-stamkunst onderscheidt zich ook door zijn alledaagse voorwerpen, waarvan de beroemde gesneden houten lepels, Wakemia, gebruikt tijdens feestelijke ceremonies, en verleend door de dorpelingen ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100