Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Lepels, pollepels :

Van alledaagse voorwerpen zijn lepels, pollepels en ander keukengerei echte kunstvoorwerpen geworden die hun plaats vinden in elke verzameling tribale kunst.


Dan Ceremoniële Lepel
promo art africain
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Dan Spoon

Alledaagse voorwerpen in Afrikaanse kunst .
Dan tribal art produceert ook gebruiksvoorwerpen en prestigieuze objecten, waaronder de beroemde gesneden houten lepels, Wakemia, die gebruikt worden tijdens feestelijke ceremonies, en door de dorpelingen geschonken aan een bijzonder genereus en ziekenhuis. De vrouw zal het gebruiken om de maaltijd te serveren en zal er vrolijk mee zwaaien tijdens de "gastvrije vrouwendansen". De lepel heeft vaak een antropomorf handvat, in dit geval een verlengde vrouwelijke buste van gebogen, gebogen benen. De cuilleron is versierd met traditionele lichaamsscarificaties. Satijn zwarte patina. Vermist langs de rand.

Voor de Dan van Ivoorkust, ook wel Yacouba genoemd, staan ​​twee zeer verschillende universa tegenover elkaar: die van het dorp, ...


Zie het blad

240,00  192,00

Makonde Lepel
promo art africain
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Makonde Lepel

Gebeeldhouwde lepel waarvan het handvat een voorouderfiguur vormt. De proefpersoon neemt een rechtlijnige houding aan, de vingers op de buik geklemd. Het hoofd neemt de trekken van het lipiko-masker over, de lippen worden gestrekt door het labret. De bovenkant is uitgehold. Glanzend patina met bordeauxrode reflecties. Zeer lichte uitdrogingsscheurtjes, erosies.
De Makonde van Noord-Mozambique en Zuid-Tanzania droegen helmmaskers genaamd lipiko tijdens inwijdingsceremonies voor jongeren. De Makonde vereren een voorouder, wat de overvloed aan naturalistische vrouwelijke beeldhouwwerken verklaart. Naast de Afrikaanse gezichtsmaskers die worden gedragen tijdens mapiko-dansen en ngoma-ceremonies die jonge mensen informeren over de eisen van het huwelijk en het gezinsleven, produceren ...


Zie het blad

240,00  192,00

Bembe Lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Bembe Lepel

De Beembé worden in de Afrikaanse kunst gewaardeerd om de zorg en afwerking die aan de sculpturen van voorouders wordt gegeven.
Lepel waarvan het handvat een antropomorfe buste heeft waarvan het gezicht en de handen zorgvuldig zijn gedetailleerd. De contouren van de cuilleron hebben lichte krasjes. Glanzend patina. Hoogte op voet: 40 cm.
Gevestigd op de plateaus van de Volksrepubliek Congo ex. Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembe-groep van het noordelijke Tanganinyika-meer, werd de kleine groep Babembé, Béembé, beïnvloed door de Téké-riten en -cultuur, maar vooral door die van de Kongo's. De Béembé, gevestigd in de huidige Republiek Congo, vormden oorspronkelijk het koninkrijk Kongo, met de Vili, Yombé, Bwendé en Woyo. Omdat jagen een belangrijke activiteit was, ...


Zie het blad

Verkocht

Lepel Fang
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Lepel Fang

Dit object illustreert de diversiteit van de decoratieve kunsten van de Fang: het gebeeldhouwde motief, een hoofd, biedt de kenmerken van het beeldhouwwerk dat de reliekschrijnmanden overstijgt. Antropomorfe lepel-emblemen zijn terugkerend in tribale kunst. Hoewel ritueel, is de lepel ook een embleem van sociale status, afhankelijk van de complexiteit van zijn vormen en decoratieve motieven.
Glanzend geolied patina.


Zie het blad

Verkocht

Dan Wakemia grote lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Dan lepel

Alledaagse voorwerpen in Afrikaanse kunst.
Dan-stamkunst produceert ook gebruiksvoorwerpen en prestigieuze voorwerpen, waaronder de beroemde gesneden houten lepels, Wakemia, die worden gebruikt tijdens feestelijke ceremonies en door de dorpelingen worden geschonken aan een bijzonder genereus en ziekenhuis. De vrouw zal het gebruiken om de maaltijd te serveren en zal er vrolijk mee zwaaien tijdens de "gastvrije vrouwendansen". Zoals in veel gevallen heeft deze lepel een antropomorf handvat, hier een vrouwelijke buste versierd met traditionele lichaamsscarificaties. Gesleten zwarte patina.
Minimale uitdrogingsscheurtjes. br /> Voor de Dan van Ivoorkust, ook wel Yacouba genoemd, staan ​​twee zeer verschillende universa tegenover elkaar: die van het dorp, bestaande uit zijn ...


Zie het blad

Verkocht

Spatel lepel Hemba janiforme
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Spatel Hemba

Gesneden met singiti hemba vooroudermotieven door de bwana mutombo, strekt het handvat van deze prestigieuze lepel zich uit in een platte kom. Halfsatijn middenbruin patina, kleine erosies. Hoogte op voet: 39 cm.
De Hemba zijn lange tijd onderworpen geweest aan het naburige Luba-rijk, wat een zekere invloed heeft gehad op hun cultuur, hun religie en hun kunst. Voorouderverering staat centraal in de Hemba-samenleving. Genealogie staat inderdaad garant voor privileges en de verdeling van land. Alle aspecten van de gemeenschap zijn doordrenkt met het gezag van de voorouders. Deze worden dus geacht een invloed te hebben op gerechtigheid, geneeskunde, recht en offers. De Hemba beheersen beeldhouwkunst met talent en hebben voornamelijk beelden gemaakt van voorouders singiti, de ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Baule ceremoniële lepel met cefalomorfisch motief
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Baule lepel

Afrikaanse alledaagse voorwerpen zijn altijd de favoriete mediums geweest voor de artistieke expressie van Afrikaanse beeldhouwers, en met name in Ivoorkust.
De rijstlepels van de Baoulé en de naburige Dan waren niet alleen bedoeld om als trofee aan de meest gastvrije vrouw van de gemeenschap te worden aangeboden. Ze werden gebruikt tijdens gemeenschapsmaaltijden ter afsluiting van traditionele festivals en rituele ceremonies en werden ook gebruikt tijdens vruchtbaarheidsrituelen: rijst werd vervolgens op de menigte gegooid om bescherming en vruchtbaarheid te garanderen. De lepel wordt verlengd door een dikke gekanteelde nek met daarboven een gezicht met dierlijke attributen. Dit laatste doet denken aan de traditionele maskers die bij de Goli horen.
Hoogte op voet: 49 ...

Luba rituele lepel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Luba lepel

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Antropomorfe lepels zijn terugkerend in tribale kunst. Deze voor rustiek is niet minder interessant door de eenvoud van zijn vorm en het beeldhouwwerk. We vinden er de attributen van Luba-kunst, waaronder het mythische kapsel van deze etnische groep. Gebruiks- en slijtagesporen. Zwart en licht krokant patina.
De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald het gebied van de rivier de Lubu, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Ze werden geboren uit een afscheiding van de Songhoy-etnische groep, onder leiding van Ilunga Kalala die de oude koning Kongolo doodde, die sindsdien wordt vereerd in de vorm van een python. In de 16e eeuw creëerden ze een staat, georganiseerd als een ...


Zie het blad

125,00

Ceremoniële lepel Luba Hemba
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba lepel

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Antropomorfe lepel-emblemen zijn terugkerend in tribale kunst. Het handvat van de spatel is gebeeldhouwd met een klassiek cephalomorph-patroon, met een traditioneel geschoren hoofdbeeld, een hoofdband die de verfijnde hoofdtooi beperkt. de gelaatstrekken, harmonieus, zijn zorgvuldig gemodelleerd. Hoewel ritueel, werd de lepel ook al snel een uiterlijk teken van rijkdom.
Hoogte op voet: 56 cm.
Scheuren en schaafwonden.
De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald het gebied van de rivier de Lubu, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Ze werden geboren uit een afscheiding van de Songhoy-etnische groep, onder leiding van Ilunga Kalala die de oude koning Kongolo ...


Zie het blad

125,00

Mangbetu lepel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Mangbetu lepel

Antropomorfe lepels komen terug in tribal art. Deze onderscheidt zich door zijn antropomorfe motief dat de klassieke canons overneemt die het mythische kapsel waarderen. Hoewel van ritueel gebruik, werd de lepel ook al snel een embleem van prestige.
Het Mangbetu-koninkrijk in het noorden van Congo produceerde architecturale werken die in de 19e eeuw indruk maakten op Europese bezoekers. Hun meubels, wapens, ornamenten, alledaagse voorwerpen en beeldhouwwerken waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. De etnoloog G.A. Schweinfurth beschreef in 1870 de symmetrie en verfijning ervan, terwijl hij tegelijkertijd getuigde van de rituele moorden en mensenoffers die werden beoefend door "de mensen met de langwerpige hoofden".
Hoogte op voet: 36 cm.


Zie het blad

125,00

Fang lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Fang lepel

Dit Afrikaanse object illustreert de diversiteit van de decoratieve kunsten van de Fang: het gebeeldhouwde motief is hier als de standbeelden van voorouders die de reliekschrijnmanden in de Byeri-cultus overstijgen. Antropomorfe lepel-emblemen zijn terugkerend in tribale kunst. Hoewel ritueel, is de lepel ook een embleem van sociale status, afhankelijk van de complexiteit van zijn vormen en decoratieve motieven.
Hoogte op voet: 35 cm. Glanzend patina, schaafwonden.
De Afrikaanse kunst van de cultus van Byeri wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die optreden als "bewakers" en de voorouder belichamen. De dozen met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop een standbeeld of een hoofd dat ...


Zie het blad

Verkocht

Lepel Baoulé Kplé kleple
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Spoon Baule

De gebruikelijke voorwerpen zijn altijd de keuzemogelijkheden geweest voor de artistieke expressie van Afrikaanse beeldhouwers, vooral in Ivoorkust. De rijst lepels van de Baoulé, en het naburige dan, waren niet alleen bedoeld om te worden aangeboden aan de meest gastvrije vrouw in de Gemeenschap, als een trofee. Ze werden gebruikt bij communautaire maaltijden die traditionele festivals en rituele ceremonies sluiten, maar werden ook gebruikt in vruchtbaarheids rituelen: rijst werd vervolgens op de menigte gegooid om bescherming en vruchtbaarheid te waarborgen.

het handvat van deze ceremoniële lepel of schep is opgebouwd uit een miniatuur van het Goli gezichtsmasker genaamd Kplé kplé yasua, gedragen door tieners. Deze maskers bestaan in zwart en rood, mannelijk en vrouwelijk, ...


Zie het blad


Verkocht aan 190.00 Zoek een soortgelijk object

Mangbetu lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Mangbetu lepel

Lepel met de kenmerken van Mangbetu ceremoniële voorwerpen. Het handvat met twee lange gedraaide halzen draagt ​​een sculptuur van een afgedekt hoofd volgens traditioneel gebruik, het resultaat van een samendrukking van de schedeldoos, dankzij raffia banden, vanaf jonge leeftijd. Het haar werd vervolgens verstrengeld rond rieten strengen en een hoofdband omcirkelde het voorhoofd, waardoor de verlenging van de schedel werd geaccentueerd.

Erosies en scheuren.
Hoogte met voet: 55 cm.
Het koninkrijk Mangebetu in het noorden van Congo produceerde architecturale werken die in de 19e eeuw indruk maakten op Europese bezoekers. Hun meubels, wapens, ornamenten en beeldhouwwerken waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. De ouden noemen beli de ...


Zie het blad


Verkocht aan 190.00 Zoek een soortgelijk object

Lepel Ammôla Touareg Niger
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Touareg Lepel

Alledaagse voorwerpen in Afrikaanse kunst.
Deze gebeeldhouwde lepel is een functioneel accessoire voor rituele ceremonies en biedt een diepe kom in de vorm van een kegel die wordt verlengd door een plat, gebogen handvat. Fijne parallelle strepen vormen elkaar kruisende patronen op het matte oppervlak. Fluweelachtige patina, slijtage door gebruik.
Hoogte op voet: 30 cm.
Verspreid in de Sahara-regio van Libië, Mali, Algerije en Niger, zijn de Toearegs (zang: Targui), of "Gesluierde mannen", afkomstig van Berber-predikanten die de Arabieren ontvluchtten in Libië in de 7e eeuw. De targui-smid snijdt ook hout, dit is een zeldzaam materiaal, de gebeeldhouwde voorwerpen die vaak worden gerepareerd om hun gebruik te verlengen, maken deel uit van de bruidsschat.
ref. : ...


Zie het blad

280,00

Nyamwezi rituele lepel Tanzania
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Nyamwezi lepel

Een prestigieus embleem, dit traditionele Afrikaanse beeldhouwwerk neemt een vrouwelijk silhouet aan met gebogen vormen. Het fungeert als een handvat dat de kom verlengt, wat het hoofd symboliseert. Chip aan de rand van de kom.
Genuanceerd, glanzend bruin patina.
De Luo, Kuria, Haya en Ziba, de Kéréwé, Karagwé, Sukuma en Nyamézi zijn gevestigd in het centrum westen en de centrale regio van Tanzania. De Nyamwézi bestaan ​​uit stammen van verschillende afkomst die de grootste groep vormen in centraal Tanzania, maar die dezelfde culturele kenmerken delen. Ze waren in de 19e eeuw betrokken bij de karavaanhandel die hun grondgebied doorkruiste Unyamwézi. Ze werden daarom geleid om van Congo (R.D.C.) naar de kuststeden van de Indische Oceaan te reizen, waar ze "Nyamwézi", "mannen ...


Zie het blad

Verkocht

Mangbetu rituele lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Mangbetu lepel

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Antropomorfe lepels komen terug in tribal art. Het onderscheidt zich door de kwaliteit en finesse van zijn sculptuur. We vinden er alle canons van Luba-kunst, inclusief het mythische kapsel. Hoewel ritueel, werd de lepel ook al snel een uiterlijk teken van rijkdom.
Het Mangebetu-koninkrijk in het noorden van Congo produceerde architecturale werken die in de 19e eeuw indruk maakten op Europese bezoekers. Hun meubels, wapens, ornamenten, alledaagse voorwerpen en beeldhouwwerken waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. De etnoloog G.A. Schweinfurth beschreef in 1870 de symmetrie en verfijning ervan, terwijl hij tegelijkertijd getuigde van de rituele moorden en mensenoffers die werden beoefend door "de mensen met de ...


Zie het blad


Verkocht aan 150.00 Zoek een soortgelijk object

Luba rituele lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Luba lepel

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Antropomorfe lepels zijn terugkerend in tribale kunst. Het onderscheidt zich door de kwaliteit en finesse van zijn sculptuur. We vinden er alle canons van Luba-kunst, inclusief het mythische kapsel. Hoewel ritueel, werd de lepel ook al snel een uiterlijk teken van rijkdom.
De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald het gebied van de rivier de Lubu, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Ze werden geboren uit een afscheiding van de Songhoy-etnische groep, onder leiding van Ilunga Kalala die de oude koning Kongolo doodde, die sindsdien wordt vereerd in de vorm van een python. In de 16e eeuw creëerden ze een staat, georganiseerd als een gedecentraliseerd chiefdom, dat ...


Zie het blad


Verkocht aan 150.00 Zoek een soortgelijk object

Tabwa ceremoniële lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Tabwa ceremoniële lepel

Ex-Belgische privé-verzameling van Afrikaanse kunst Jan Putteneers.
Antropomorfe lepels zijn terugkerend in de Afrikaanse kunst. Deze onderscheidt zich door de kwaliteit en de finesse van het beeldhouwwerk. Men vindt de typische hoofdtooi teruggetrokken en lang. Het hartvormige gezicht doet enigszins denken aan dat van sommige Fang.
De Tabwa zijn een etnische groep die in het zuidoosten van de DRC aanwezig is. Eenvoudige boeren zonder gecentraliseerde macht, ze verenigden zich rond stamhoofden na beïnvloed te zijn door de Luba. Het is in deze periode dat hun artistieke stroming zich vooral uitte in beelden maar ook in maskers.
De Tabwa beoefenden de voorouderverering en wijdden er enkele van hun beelden aan. Animist, hun geloof is verankerd rond ngulu, ...


Zie het blad


Verkocht aan 150.00 Zoek een soortgelijk object

Pollepel AmmôlaTouareg Niger
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Touareg Pollepel

br> Gebruikelijke objecten in Afrikaanse kunst.
Een functioneel accessoire voor rituele ceremonies, deze gebeeldhouwde lepel biedt een diepe kegelvormige lepel met daarboven een gebogen handvat met een plat uiteinde. Zeer fijne strepen sieren het oppervlak.
Verspreid over de Sahara-regio van Libië, Mali, Algerije en Niger, zouden de Toearegs (zing: Targui), of "Gesluierde mannen", afkomstig zijn van Berber-predikanten die in de 7e eeuw de Arabieren in Libië ontvluchtten. De targui-smid beeldhouwt ook hout, een zeldzaam materiaal, gesneden voorwerpen die vaak worden gerepareerd om hun gebruik te verlengen, maken deel uit van de bruidsschat.
ref. : "Zwart Afrika, 1" J. Anquetil.


Zie het blad

140,00

Dan Wakemia figuratieve lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Dan Lepel

Gebruikelijke voorwerpen in Afrikaanse kunst.
Het gebeeldhouwde handvat hier toont benen met krachtige spieren. Ze zijn bevroren in een dynamische houding die een dansbeweging oproept. Zwartbruin patina met kaolien. De inheemse kunst van de Dan produceert ook voorwerpen voor dagelijks gebruik, zoals deze uit hout gesneden gebruiksvoorwerpen, Wakémia , die gebruikt worden tijdens feestelijke ceremonies, en die door de dorpelingen worden geschonken aan de vrouwen die de traditionele vrouwenverenigingen leiden. Deze schoppen, symbolen van prestige, worden vrolijk toegezwaaid tijdens de "dansen van de gastvrije vrouw" (wakede) van de grote maaltijden die onder hun gezag worden georganiseerd. Voor het Dan-volk van Ivoorkust, ook Yacouba genoemd, zijn er twee verschillende ...


Zie het blad

Verkocht

Tabwa ceremoniële lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Tabwa Lepel

Ex-Duitse Afrikaanse kunstcollectie.

De Tabwa ("scarifier" en "crire") zijn een etnische groep aanwezig in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyikameer. De stammen van deze regio, zoals de Tumbwe, aanbidden de voorouders mipasi door middel van sculpturen in het bezit van leiders of tovenaars.
Simples boeren zonder gecentraliseerde macht, de Tabwa verenigd rond tribale leiders na te zijn beïnvloed door de Luba. Het was vooral in deze periode dat hun artistieke stroom vooral tot uiting kwam door beelden, maar ook door maskers. De Tabwa aanbad voorouders en wijdde een aantal van hun beelden aan hen. Animisten, hun overtuigingen zijn geworteld rond ngulu, geesten van de natuur aanwezig in planten en rotsen. Bron: "Sors of Africa" ed. Tervuren Museum.


Zie het blad


Verkocht aan 150.00 Zoek een soortgelijk object





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal