Ti-wara maskers in Afrikaanse kunst. Het zou een dierlijk genie zijn genaamd Ciwara die de Bambara zou hebben geleerd het land te bewerken. Deze laatste herinneren zich de mythe door middel van kammaskers, waarvan dit voorbeeld een zeldzame abstracte versie uit de Sikasso-streek vormt, begeleid door gestileerde vrouwenfiguren. Fluweelachtige matte patina, barsten. Deze kammen werden op het hoofd gedragen en op hun plaats gehouden door een mandenmakerij. Ze begeleidden de dansers tijdens de rituelen van de tòn, een vereniging die zich toelegt op het werk in de landbouw. De maskers doorkruisten het veld terwijl ze sprongen om de nyama, kwaadaardige emanaties te verdrijven, en om elk gevaar te detecteren, of om de kwaadaardige geesten uit te spoelen die de ziel van de gecultiveerde planten konden verkrachten evenals de levenskracht van hun zaden. Gevestigd in Midden- en Zuid-Mali, de Bambara , Bamana" of "ongelovigen ", zoals de moslims ze hebben genoemd, behoren samen met de Soninke en de Malinke tot de grote Mande-groep. Animisten geloven in het bestaan van een scheppende god die in het algemeen Ngala wordt genoemd en die 266 heilige attributen heeft. Eén, voor elke dag van de 9 maanmaanden dat de zwangerschap van een kind duurt. Ngala handhaaft de orde in het universum. Zijn bestaan bestaat naast een andere androgyne god genaamd Faro, die alle kwaliteiten aan de mens gaf en die de vruchten van de aarde laat groeien.
380.00 € Mogelijkheid tot paiement en 2x (2x 190,0 €) Stukje met echtheidscertificaat
Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze items
Als uw aanbod wordt geaccepteerd, wordt het artikel automatisch op bestelling geplaatst. Door een aanbod te doen, erkent u dat u de verkoopsvoorwaarden hebt gelezen en aanvaard.
U moet ingelogd zijn op uw account om een bod te kunnen doen. Verbind me door