Dit kenmerkende gezicht van de Afrikaanse Baule-maskers, portretmaskers genoemd, hier een "senior"-masker met de naam Kpan, bekroond door een beeldje, vertoont de ngole-tekens van de etnische scarificaties, oogleden geaccentueerd met kaolien, ronde lippen. De zorgvuldige rangschikking van de vlechten vormt ronde schelpen. Gesneden in een dichte houtsoort, dit tribale kunstwerk heeft een donkere glanzende patina. Deze portretmaskers van de Baule, ndoma , die deel uitmaken van een van de oudste artistieke tradities van de Baule en vaak een geïdealiseerd personage voorstellen, hebben de bijzonderheid dat zij verschijnen aan het einde van ceremonies van amusementsdansen. Deze worden, afhankelijk van de regio, bedwo , ngblo , mblo , adjussu , etc.... genoemd. Elk van deze maskers onderscheidt zich door haardracht, plaats en keuze van de littekens, enz... en verschijnt in een vaste volgorde. Ook wel Gbagba genoemd, verpersoonlijken zij sierlijke jonge meisjes of mannen wier dapperheid of kwaliteiten van integriteit vermaard zijn. De nieuwe generaties vervangen geleidelijk deze dansen Mblo , in sommige dorpen Gbagba genoemd, met behoud van de meeste oude conventies, door de dans Kpan Kpan , waarvan de maskers maatschappelijke kwesties aan de orde stellen of verwijzen naar politieke projecten.
Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze items
Als uw aanbod wordt geaccepteerd, wordt het artikel automatisch op bestelling geplaatst. Door een aanbod te doen, erkent u dat u de verkoopsvoorwaarden hebt gelezen en aanvaard.
U moet ingelogd zijn op uw account om een bod te kunnen doen. Verbind me door