Misvorming in tribale kunst. De Pende Mbangu "ziekte" maskers illustreren, door hun misvormde gelaatstrekken, de patiënt in epileptische aanval of het resultaat van een gezichtsverlamming veroorzaakt door hekserij rituelen. In veel inheemse culturen wordt epilepsie echter gezien als een goddelijk zegel op een individu dat in staat is op deze manier met de geestelijke wereld te communiceren. De danser die dit komische masker draagt, draagt een hoed gemaakt van veren gifuatu van parelhoen, coucal of touraco, of de lumbandu , een kroon van bladeren. Hij is ook vaak uitgerust met een bult op zijn rug, waardoor het invalide uiterlijk van het personage wordt overdreven. Dit is een groot masker. De westelijke Pende leven op de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke Pende zich hebben gevestigd op de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya maskers , die realistisch zijn en om de tien jaar worden geproduceerd, een feestelijke functie, en belichamen verschillende personages, waaronder het opperhoofd fumu of ufumu, de wichelaar en zijn vrouw, de prostituee, de nar, tundu , de bezetene, etc....
Stukje met echtheidscertificaat
Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze items
Als uw aanbod wordt geaccepteerd, wordt het artikel automatisch op bestelling geplaatst. Door een aanbod te doen, erkent u dat u de verkoopsvoorwaarden hebt gelezen en aanvaard.
U moet ingelogd zijn op uw account om een bod te kunnen doen. Verbind me door