Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst:

Het Afrikaanse masker is zonder twijfel en met kracht, wat het vertegenwoordigt, wat het belichaamt. Het kan een voorouder zijn, een geest, enz. .... Dit is de reden waarom Afrikaanse maskers als mensen worden behandeld, ze worden gevoed met offers, ze hebben persoonlijke heiligdommen. De meeste Afrikaanse maskers zijn gemaakt om te dansen. Fang, Punu, Baule, Lega, monochroom of polychroom, zoömorf, antropomorf of zelfs hybride, bedekt met kaolien, ruw of met een offerpatina, ze zijn verbonden met rituele culten, met verschillende functies (landbouw, initiatie, begrafenissen, inhuldiging enz...). Sommige hebben een sociale, juridische, politionele of vredestichtende rol.


Kwele Ekuk Zoomorphic Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kwele Masker

Een masker van contrasterende kleuren symboliseert het licht en de vooruitziende blik die nodig zijn om de krachten van hekserij te bestrijden, het belichaamt de antilope of duinker, het belangrijkste spel van de kwele regio. De snuit heeft geen plat uiteinde nodig waarmee het object kan worden geplaatst. Poederpatina, discrete resten van bordeauxpigmenten.
Volgens de aanwezigheid van hoorns en hun lay-out, de maskers worden genoemd pipibudze, Ekuku zokou, enz. en worden geassocieerd met de voorouders of geesten van het bos, " ekuk ".Stam van de Kota-groep, de Kwélé, Bakwélé , wonen in bos aan de noordelijke grens van de Republiek Congo. Ze leven van jacht, landbouw en metallurgie. Het beoefenen van de cultus genaamd Bwété geleend van de Ngwyes, die gepaard ging met verplichte ...


Zie het blad


Verkocht aan 145,00 Zoek een soortgelijk object

Kwele Pipibudze Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kwele Masker

Ex Franse Afrikaanse kunst collectie.
Masker Kwele Pipibuze, Pipibudze, ("de man") symboliseert het licht en de helderziendheid die nodig zijn om de krachten van de hekserij te bestrijden. Dit masker wordt bekroond met hoorns die zich zijdelings rond het gezicht wikkelen en waarvan de bogen in het hart zijn uitgehold. De zoömorfe attributen doen denken aan de antilope of duinker, het hoofdwild van de regio kwele. Dit soort masker was niet altijd bedoeld om te dragen, maar sierde de muren van de hutten. Discreet kaolien residu, poederige matte patina. Afhankelijk van de aanwezigheid van hoorns en de opstelling ervan, worden de maskers pibibudzé , Ekuku zokou , enz. genoemd en worden ze geassocieerd met voorouders of geesten van het woud, " ekuk ". Stam van de Kota-groep, de ...


Zie het blad

160,00

Luba/Zela uilen masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Luba masker

Dit Afrikaanse kifwebe (pl.bifwebe) masker, versierd met strepen, dat een nachtelijke roofvogel voorstelt, verscheen in gezelschap van een rond kifwebe masker dat voorzien was van een volumineuze raffiakraag die de danseres verborg. De uil symboliseert magie bij de Luba.
Deze maskers werden opgevoerd tijdens verschillende tradities: investituren, begrafenissen, en riten tegen hekserij bij de verschillende inwijdingsgenootschappen. In het oostelijk deel van de Luba-regio vinden belangrijke ceremonies plaats ter ere van de voorouders van de clan, overleden stamhoofden, en de nieuwe maan. Ze hadden zoömorfe maskers die bij de kifwebe dans hoorden. Zij traden op tijdens de rituele ceremonies van het kazanzi genootschap, verantwoordelijk voor de bestrijding van hekserij. Er ...


Zie het blad

280,00

Het Masker van Lele
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Het Masker van Lele

In de categorie van maskers met een betrekkelijk vlakke structuur vertoont dit Lele-masker details die in een langwerpig gezicht zijn uitgesneden, zoals oogkassen omgeven door groeven en metalen banden, een smalle neus en een kleine buisvormige mond. De hoofdtooi, in licht reliëf, is gegraveerd met elkaar kruisende lijnen. Mooie gladde en glanzende patina, plaatselijk ingelegd met oker.
De Lele , buren van de Tschokwe en de Pende , leven in het westen van het Kuba koninkrijk en hebben gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van Kuba land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven. Hun samenleving, geleid door een " nymi"-koning, bestaat uit drie klassen, die van de Tundu of krijgshoofden, de Batshwa ("zij die het Tundu-gezag ...


Zie het blad

Verkocht

Baoule, Baule, Ndoma masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baule masker

Collectie Franse Afrikaanse kunst.
Dit Afrikaanse maskerBaoulé, een beeldhouwwerk dat portretmasker of Ndoma wordt genoemd, heeft een gevlochten kapsel dat in schelpen is verzameld. De rustige fysionomie van het gezicht, met halfopen, bolvormige pupillen, wordt verhoogd door de littekens die "ngole" worden genoemd. Satijnachtig patina.
Deze portretmaskers van de Baule, ndoma, die deel uitmaken van een van de oudste artistieke tradities van de Baule en vaak een geïdealiseerd karakter voorstellen, hebben de bijzonderheid dat ze verschijnen aan het einde van ceremonies van vermakelijkheidsdansen.Ze worden, naargelang de streken, bedwo, ngblo, mblo, adjussu, enz. genoemd.... Elk van deze maskers verschilt in haardracht, plaats en keuze van de littekens. Zij treden op ...


Zie het blad


Verkocht aan 280,00 Zoek een soortgelijk object

Kwele Ekuk Masker, Pipibudze
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kwele Masker

Deze Afrikaanse maskers van de Kwele uit Gabon, met een concaaf, hartvormig gezicht, hebben amandelvormige ogen en een driehoekige neus. Over het algemeen verborgen, wordt de lachende mond hier getekend in een dunne incisie. Afhankelijk van de aanwezigheid van hoorns en de opstelling ervan, worden de maskers pipibudzé , Ekuku zokou , enz... genoemd en worden ze geassocieerd met voorouders of bosgeesten, " ekuk ". Satijn patina, erosies.
Een stam van de Kota-groep, de Kwélé, Bakwélé, leeft in het woud aan de noordgrens van de Republiek Congo. Ze leven van de jacht, landbouw en metallurgie. Zij beoefenden de aan de Ngwyes ontleende cultus Bwété, die gepaard ging met verplichte inwijdingsrituelen, en gebruikten aan het eind van de ceremonies de ekuk maskers die aan de ...


Zie het blad

Verkocht

Nzebi geïnspireerd masker, Ndzabi
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Nzebi-masker

Oorspronkelijk afkomstig uit de regio Ogooué, vestigden de Nzebi of Bandjabi's zich in het zuiden van Gabon en in de Republiek Congo rond Mayoko, een regio die rijk is aan ijzererts. De Bwiti, Mwiri en Ndjobi vormen hun belangrijkste geheime genootschappen. Dit masker van gereduceerde afmetingen, geïnspireerd op nzébi, wordt gekenmerkt door zijn fijne lijnen en de verticale verdeling van zijn gekleurde zones.
Hij belichaamde een geest van de natuur of een voorouder en moest de toegang tot de bovennatuurlijke wereld vergemakkelijken om de welwillendheid van de machten die, volgens de groep, over het hiernamaals regeerden, te garanderen.
Korrelig satijnen oppervlak.


Zie het blad

390,00

Teke Tsaayi Kidumu masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Teke masker

Ex-Belgische Afrikaanse kunstcollectie. De pictogrammen van de Afrikaanse Téké-maskers uit Gabon benadrukken tegenstellingen die de dualiteit in het universum symboliseren: hun oppervlak is verfraaid met geometrische patronen beschilderd met polychrome pigmenten. Naast maansymboliek verwijzen deze pictogrammen naar regionale lichaamsscarificaties. Het is een plankmasker dat de drager met een gevlochten lint tussen de tanden houdt. De perforaties werden gebruikt om veren en vezels te bevestigen die de harmonie van het kostuum perfectioneerden. Mat patina, lichte ongelukjes. Alleen de Tsaayi, onder de Téké-subgroepen van Gabon, produceerden vanaf het midden van de 20e eeuw houten maskers. Ze werden gebruikt door leden van de geheime mannelijke kidumu-broederschap (kidumu is de naam van ...


Zie het blad

Verkocht

Chokwe Cihongo Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tschokwe Masker

br>In de vele Afrikaanse maskers akishi (zingen: mukishi, met vermelding van macht) van de Afrikaanse tribale kunst Chokwe, de krachtige mannelijke tegenhanger van de Mwana Pwo masker is de hongcio . Deze maskers worden gedanst door rondtrekkende professionals. De karakteristieke motieven op het voorhoofd, en soms op de jukbeenderen, maken deel uit van de chokwe esthetische canons, maar diende ook als openbare markers van etnische identiteit. Dit terugkerende kruisvormige frontale patroon zou ook een kosmische betekenis hebben. Altijd gedragen door dansers van koninklijk bloed, dit masker belichamen een geest symboliseert macht en rijkdom. Hij greep ook soms in bij uitspraken. Donkere patina maten, schaafwonden en scheuren van desication.
De maskers van de Chokwe, Luda, ...


Zie het blad

90,00

Idoma Okua masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Idoma masker

Naturalisme voor dit Nigeriaanse masker dat in verband wordt gebracht met begrafenisrituelen, en waarvan het met witte klei bedekte gezicht de traditionele vertikaal gerafelde keloïden vertoont, die ook bij de Igbos voorkomen, vooruitstekende jukbeenderen onder ruime oogkassen, en een duidelijk gebit. De oren zijn met rode okerpigmenten opgehoogd. Schilferig, afbladderend patina. De Idoma vestigden zich aan de samenvloeiing van de rivieren Benue en Niger. Het zijn 500.000 boeren en handelaars. De nabijheid en dus de invloeden van de Igbo, de Cross River en Igala etnische groepen hebben geleid tot stilistische ontleningen en grote tribale gelijkenissen. De leden van de koninklijke lijn van hun oglinye samenleving, die moed verheerlijken, gebruiken maskers en wapenschilden ...


Zie het blad

280,00

Guro Gyela lu Zaouli masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Gouro masker

Een vrouwelijk gezicht, felrood gelakt en bedekt met gestreepte schelpen, wordt bekroond door een gebeeldhouwd dierenmotief.
Polychroom patina.
Onder de Mande-groep uit het zuiden, in het centrum van Ivoorkust, gebruiken de Gouro sinds de jaren vijftig een familie van Afrikaanse maskers die geassocieerd worden met dans. . Inderdaad, net als de Goli-maskers van de Baoulé, zijn alle Guro-maskers verkrijgbaar in twee zoömorfische maskers, gevolgd door een derde antropomorfe, die wordt beschouwd als de vrouw van het zamblé -masker, het Gu . De Gu , wiens functie apotropaisch is, vertegenwoordigt een jonge vrouw die begiftigd is met de schoonheidscriteria die specifiek zijn voor de Guro, in het bijzonder littekens in het gezicht en gevijlde tanden. Het is tijdens het ...


Zie het blad

Verkocht

Lega aap masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker


Masker met de fysionomie van een primaat. Kaolien residuen. Dit gebeeldhouwde werk gaf het stadium aan dat de houder had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving bestaande uit verschillende rangen, en die werden vergezeld door de vrouwen wier echtgenoten het derde niveau hadden bereikt, dat van ngandu . Hoogte inclusief baard: 48 cm. Binnen de Léga organiseerde de Bwami-samenleving, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven inwijdingsniveaus, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Tijdens rituele ceremonies werden Idumu-maskers aangeboden aan ingewijden die op een barrière werden geplaatst en omringd waren door ...


Zie het blad

380,00

Ti wara Bamana verticaal kuifmasker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ci wara Bambara

Ti-wara maskers in Afrikaanse kunst.
Het zou een geniaal dier zijn, Ciwara genaamd, dat de Bambara zou hebben geleerd het land te bewerken. Ze herinneren aan de mythe door de gestileerde afbeelding van een hippotrague antilope, wiens naam ci wara betekent " reekalf van de aarde. Versierd op het hoofd en de zijkanten van latten van koper, oren en snuit zijn verfraaid met pompons van katoendraad.De toppen van de naar achteren hellende hoorns zijn ook omhuld met leer en paardenhaar. Dit beeld van Ti wara zou uit de regio van Ségou komen.
Fluweelachtig mat patina. Boven op het hoofd gedragen en op zijn plaats gehouden door een soort mandje, begeleidden deze kammen de dansers tijdens de rituelen van tòn , een vereniging die zich toelegt op landbouwwerk. De maskers ...


Zie het blad

340,00

Baule Kplé kplé masker met kuif
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baoule masker

Dit platte, ronde Afrikaanse masker is het minst belangrijke in de hiërarchie van de Afrikaanse Goli maskers.
Het heeft een geciseleerde sierrand met uitstekende pupillen en een geciseleerde mond met tanden, die doet denken aan het traditionele vijlen van de tanden van jonge mensen. Dit exemplaar wordt bekroond door een gebeeldhouwde figuur, gemaskerd, die tussen de gekrulde hoorns staat. Volgens sommige auteurs is het vrouwelijke kplekple masker (Masques africains Barbier-Mueller, p.116) rood. Vogel (Baule) daarentegen geeft aan dat in de Baule versie van de Goli het mannelijke masker rood is geschilderd, en het vrouwelijke zwart. Het is waarschijnlijk dat deze toeschrijving van dorp tot dorp verschilt. Uitdroging scheuren.
Dit cirkelvormige masker met ronde horens ...


Zie het blad

380,00

Songye Kifwebe miniatuur masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Songye masker

De tribale maskers van de Songye .
Afrikaans masker van de etnische groep Songye, in het zuiden van de Democratische Republiek Congo . Voorzien van een hoge sagittale kuif, zou dit masker, van bescheiden formaat, mannelijk zijn, in tegenstelling tot het vrouwelijke masker dat een richel draagt. De lijnen in krachtig reliëf geven het een spectaculaire uitstraling. Mat patina, schaafwonden.
Drie variaties van dit Kifwebe-masker (pl. Bifwebe) of "achtervolging van de dood" (Roberts) vallen op: het mannelijke (kilume) over het algemeen met een hoge kuif, het vrouwelijke (kikashi) met een zeer hoge kuif bas of zelfs afwezig, en tenslotte de grootste die kracht belichaamt (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, wordt ...


Zie het blad

140,00

Mbagani Masker, Babindi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Mbagani Masker

Grote kaolin-gecoate oogkassen bieden bolvormige, op een kier oogleden. Er zitten kleine oren aan vast. Het onderste deel van het gezicht bekroond met een geplofeerde hoofdtooi eindigt in een gebogen punt, kenmerkend voor de Mbagani , van de groep Mpasu na uitgestorven, en zelf een subgroep van Lulua, of Béna Lulua, en die ook de Salampasu. Zij vormen de Ding een groep van 50.000 individuen gevestigd in R.D.C. in de buurt van de Angolese grens. Ze werden gekenmerkt door de invloed van hun buren Lunda en voormalige bezetters Tchokwé . Georganiseerd in kleine onafhankelijke chiefdoms, ze groeien voornamelijk maïs, met vrouwen borduren textiel geweven door mannen. Maskers zouden worden geassocieerd met helende riten. Donkere patina, maat, verspreid geschift. (Black African Tribal Art, ...


Zie het blad


Verkocht aan 350,00 Zoek een soortgelijk object

Tetela masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tetela masker

Masker waarop de impact van het beeldhouwwerk van de groepen die rond de Tetela wonen, wordt weerspiegeld. Het ronde voorhoofd, met geschoren slapen, herinnert aan Kuba-beeldhouwwerken; de geometrische lijnen de strepen van de songye-maskers.
Diepbruine patina, satijn, plaatselijk geschaafd.
Inheemse restauratie.
Verspreid over het Kasai-bekken, zijn de Tetela van Mongo-oorsprong de bron van onophoudelijke conflicten met hun buren. Ze namen ook veel deel aan de slavenhandel. Hun zeer diverse beeldhouwwerk wordt gekenmerkt door de invloed van groepen die met hen in contact staan: in het noorden is hun kunst onderworpen aan de invloed van bospopulaties zoals de Mongo, in het noordwesten die van de Nkutschu en in het westen die van Binji en Mputu. ...


Zie het blad

Verkocht

Idoma danswapen
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Idoma Crest

Er is een grote verscheidenheid aan traditionele Afrikaanse maskers die de Idoma als wapenschild dragen. Over het gezicht van dit masker lopen lineaire littekens met spijlen, waarvan sommige bovenaan uitlopen in voluten. Deze gehoornde hoofdtooi wordt ochobo genoemd en is verwant aan de osobo dans. Het hoofd vormde het bovenste deel van een kuifmasker van hetzelfde type als de ungulali-maskers. Een tweekleurig patina verfraait het masker en versterkt de visuele impact. Metalen tanden zijn in de mond ingelegd.
De Idoma leven aan de samenvloeiing van de rivieren Benue en Niger. Het zijn 500.000 boeren en handelaars. Er zijn Igbo, Cross River en Igala invloeden in hun kunst en gebruiken en het is vaak moeilijk hen te onderscheiden van hun buren. Okua-maskers worden bij de ...


Zie het blad

280,00

Dan Gunyeya "race" masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan masker

Het Afrikaanse Dan-masker, een acteur van de sociale orde, zou volgens Eberhard Fisher van het vrouwelijke of het mannelijke type zijn. Het amandelvormige gezicht, met harmonieuze trekken, wordt doorboord door grote ronde ogen die zijn afgezet met metaal. Gladde grijsbruine patina.
De maskers met ronde oogkassen (gunyeya of gunye ge genoemd), die het gezichtsvermogen vergemakkelijken, maken deel uit van de maskerset van de Noordelijke Dan en worden gebruikt voor wedrennen in het droge seizoen. De zapkei ge, met een rode textiel onderstreepte blik doorboord door cirkelvormige banen, zijn ondertussen verantwoordelijk voor het voorkomen van brand door het bewaken van huisvuren. De maskers zijn versierd met mutsen, vlechten, stoffen cape en raffia. Het meest prestigieuze masker is ...


Zie het blad

100,00

Masque dan Déangle
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Ivoorkust masker

Voor de dan, of Yacuba, die in West-Ivoorkust en Liberia leeft, zou de "d-" kracht die de wereld zou animeren zich in gebeeldhouwde maskers manifesteren. Zo tracht ze kennis aan de mens te brengen om hem te ondersteunen, en gebruikt hij het kanaal van dromen van tevoren. De geesten geven vervolgens aan hoe ze het masker moeten noemen dat ze willen zien. Deze maskers van verschillende types hebben sociale, spirituele en politieke functies, vaak evolueren in de tijd. Masker met regelmatige kenmerken, wiens losangische mond oproept weelderige lippen vormt een constante van maskers dan, en wiens gespleten ogen behoren tot het type deanglé . Hier is het versierd met een dik trimmen van gevlochten Raffia, en rijen van cauris gerangschikt in decoratief motief in het midden van de schedel. Een ...


Zie het blad


Verkocht aan 100,00 Zoek een soortgelijk object

Guéré/Bété Masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Guere Masker

Ex-collectie Franse Afrikaanse stamkunst.

Afrikaanse masker uit Ivoorkust zou angst moeten oproepen, het onderscheidt zich door zijdelingse haken, blootliggende metalen tanden en een voorhoofd dat lijkt op een helm. Het heeft ook een lange paardenhaarsnor die gevangen zit in een harsachtige massa. Polychroom krokant patina. Het is vooral in het westen van de Ivoorkust dat de Bété maskers gebruiken die verband houden met de cultus van de bagnon . De stijl van hun dansmaskers is beïnvloed door de Wobe- en Guéré-bevolking, een groep die bekend staat als Wé of "mannen die gemakkelijk vergeven", zelf behorend tot de Krou culturele groep, deze tradities zijn aan hen doorgegeven en onderwezen door de Nyabwa. Dit heilige masker, dat van oorsprong een krijger is maar ook betrokken ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100