Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Kraamafdelingen:

Moederschap is een terugkerend thema in Afrikaanse kunst. De symboliek is altijd dezelfde, of het kind nu op de rug wordt gedragen, in de armen, aan de borst of rustend op de knieën, het is hiëratisch. Moederschap is niet de emotionele uitdrukking tussen het kind en zijn moeder, maar het is een teken van vruchtbaarheid en onthult een onuitputtelijke bron van betekenissen, gaande van de familiekern tot politiek en religie.


zwangerschaps figuur Koulango
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Standbeeld Koulango

Zittend vrouwelijk figuur dat haar kind borstvoeding geeft. De geringde nek, versierd met talrijke halskettingen, ondersteunt een hooghartig hoofd, dat een puntige knot draagt, getuige van zijn rang. Riemen met kralen benadrukken ook de taille en enkels van het onderwerp. De zitting is van het koninklijke Ashanti-type. Zwarte patina, inheemse restauraties, kleine ongelukjes, verliezen (basis).
Pakhalla genoemd door de Dioula, de Kolango, Kulango, vormden de Loron in het Voltaïsche gebied. De Dagomba leiders van het koninkrijk Bouna zouden dan naar hen hebben verwezen als "Koulam" (enkelvoud: koulango, onderwerp, vazal). Hun complexe geschiedenis heeft geleid tot een al even complexe cultuur. Het is tussen Burkina Faso en Comoé, in het noordoosten van Ivoorkust, dat hun ...


Zie het blad

Verkocht

Lulua Moederschap
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Lulua Moederschap

Scarificaties zijn er in overvloed op het lichaam en het gezicht van dit naturalistische Afrikaanse beeld waarvan het kind op de heup wordt gedragen. Deze "kraamkamers" en beeldjes moesten het kind en zijn moeder beschermen. Korrelig mat patina.
De verschillende soorten Luluwa-, Lulua- of zelfs Béna Lulua-beelden, met meerdere scarificaties, verheerlijken lokale leiders, het moederschap, de vruchtbaarheid en de vrouwelijke figuur. Deze beeldhouwkunst was onderhevig aan de invloeden van naburige etnische groepen (Chokwe, Luba, Kuba, ...)
Het is in het zuiden van de Democratische Republiek Congo dat de Lulua, of Béna Lulua, zich vestigden vanuit West-Afrika. Hun sociale structuur, gebaseerd op kaste, is vergelijkbaar met die van de Luba. Ze produceerden weinig maskers, maar ...


Zie het blad

280,00

Dogon Standbeeld
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Dogon Standbeeld

Dit beeld van Afrikaanse kunst Dogon, gesneden in dicht hout, verpersoonlijkt een hermafrodiete voorouder waarvan een miniatuurreplica het kind voorstelt. De houding van het onderwerp onderscheidt dit zeldzame Dogon-beeld. Droge, matte en gebarsten patina.

Deze beelden, die soms de nyama van de overledene belichamen, worden op voorouderaltaren geplaatst en nemen deel aan verschillende rituelen, waaronder die van de zaai- en oogstperiode.
Volgens de Dogon-kosmogonie waren de eerste oorspronkelijke voorouders van Dogon, genaamd Nommo, de biseksuele watergoden. Ze werden in de hemel geschapen door de scheppergod Amma en daalden in een ark van de hemel naar de aarde.
Er wordt gezegd dat de Nommo de acht geslachten van Dogon heeft gesticht en hun menselijke nakomelingen ...


Zie het blad

450,00

Ovimbundu moederschapsfiguur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ovimbundu standbeeld

Sculptuur van een jonge OviMbundu vrouw wiens kind aan haar borst zuigt. Het gezicht zonder ogen, waarvan het voorhoofd een enkele arabesken litteken draagt, is uitgehold tot een hart. Het kapsel doet denken aan het met olie en rode oker bewerkte kapsel van de jonge nyaneka meisjes die het efuko ritueel volgen.
Dit soort beeldhouwwerk kan in verband zijn gebracht met vrouwelijke inwijdingsrituelen, vruchtbaarheidsrituelen of waarzeggerij.
Geolied patina met oranje accenten, uitdrogingsscheurtjes.
. Het is op de hoogvlakte van Benguéla in Angola dat de Obimbudu , Obimbundu , bestaande uit boeren en veehoeders, reeds verschillende eeuwen gevestigd zijn. Zij vormen de grootste etnische groep in Angola en behoren tot de Bantoesprekers, zoals de Nyaneka , de ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon Standbeeld

In hoekige volumes gesneden vrouwenbeeld, zittend op een kruk met vier poten. Dit Afrikaanse beeldhouwwerk, aangeroepen met het oog op de vruchtbaarheid, heeft betrekking op de vrouwelijke voorouder. Deze beelden, gedragen op het hoofd bij vrouwenbegrafenissen, konden door het publiek worden bekeken. Afgezien van de ceremonies bleven ze onder de hoede van de decaan van vrouwen. Inheemse restauratie (metalen nietje). Verdroging, erosies en scheuren.
De Dogon-beelden zijn grotendeels in opdracht van een familie gesneden en kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn door de hele gemeenschap, wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Hun functies zijn echter nog weinig bekend. Naast de islam zijn de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke ...


Zie het blad

480,00

Yoruba Moederschap
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Yoruba Moederschap

Polychroom naturalistisch beeld van het type Yoruba. Communicatie met het hiernamaals berustte op een moederfiguur die voor het Yoruba-volk een van de vele vrouwelijke godinnen belichaamde, de godin van de aarde Onilé ("eigenaar van het huis"), garant voor een lang leven, vrede, en middelen, en verbonden met de machtige Ogboni-gemeenschap onder de Yoruba Egba en Ijebu. Ze zou ook Orunmila, godin van waarzeggerij, kunnen belichamen.
Bedoeld om op een altaar te worden geplaatst, werd dit type sculptuur vereerd door de leden van de machtige Ogboni-samenleving, of Osugbo, die verantwoordelijk is voor gerechtigheid.
Afgeschuurd korstig patina, uitdrogingsscheuren.
Gecentreerd op de verering van zijn goden, of orisà, vertrouwt de Yoruba-religie op artistieke sculpturen met ...


Zie het blad

380,00

Senufo Standbeeld
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Senufo Standbeeld

Afrikaanse tribale kunst Senoufo.
Het standbeeld aan de overkant belichaamt 'de Oude Moeder' die de ingewijden van de Poro voedt en heeft de kenmerkende tekenen van haar rang. Polychrome patina, erosies.
br /> De Senoufos, de naam die Franse kolonisten hun hebben gegeven, bestaan ​​voornamelijk uit boeren die zich hebben verspreid tussen Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. Senufo-dorpen bestaan ​​uit clusters van woningen die katiolo worden genoemd. Elk van hen heeft zijn eigen Poro-vereniging die jonge jongens vanaf zeven jaar introduceert in een opeenvolging van drie cycli van zeven jaar. Ze verzamelen zich in een heilige ruimte genaamd sinzanga, gelegen vlakbij het dorp, tussen de bomen. Toen een van de leden van de Poro stierf, werden de beelden genaamd pombibele ...


Zie het blad

350,00

Dogon Standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon Standbeeld

Dogon Afrikaanse kunst.
Standbeeld gesneden in licht hout, voorstellende een vrouwelijke voorouder die miniatuuronderwerpen op haar knieën draagt, waarvan er één een baard heeft.
Grijze satijnen patina, barsten, schaafwonden.
De beelden van Afrikaanse stammen van de Dogon kunnen het voorwerp van aanbidding zijn van de kant van de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Deze beelden, die soms de nyama van de overledene belichamen, worden op altaren van voorouders geplaatst en nemen deel aan verschillende rituelen, waaronder die van de zaai- en oogstperiode. Hun functies blijven echter weinig bekend.


Zie het blad

Verkocht

Kongo Standbeeld
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo Standbeeld

In de Kongo-clans belichaamt dit type Afrikaanse beeltenis de vrouwelijke voorouder van de clan, een bemiddelende figuur. Het kind zou de matrilineaire machtsoverdracht symboliseren. De Yombe versierden hun textiel, matten en lendendoeken, met diamanten, in reliëf op de schouders van het personage. Deze motieven verwijzen naar spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijken. Zwangerschapsfiguren werden vaak op de wandelstokken van de stamhoofden uitgehouwen. Zwarte patina. Verdrogingsscheuren, erosies.
Een clan van de Kongo groep, de Yombe zijn gevestigd aan de westkust van Afrika, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke zwangerschappen. Het gebruik van dit type sculptuur blijft onbekend. Bij de Kongo was de nganga ...


Zie het blad

Doe een bod.

230,00

Vruchtbaarheidsbeeldje Lwena
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luena Moederschap

Vrouwelijk cijfer dat met de mythische vrouwelijke voorouder wordt geassocieerd, en die op menselijke vruchtbaarheid en landvruchtbaarheid zou tussenbeide komen. Het gezicht vormt een miniatuur replica van het krachtige masker mukishi wa pwo nyi cijingo ca tangwa het dragen van de kambu ja tota. (U-002Chokwe en Hun Bantu Neighbours" Rodrigues de Areia.) gouden heldere patine. Scherf op de mond.
teelt in Lunda, de Lwena , Luena, emigreerde van Angola naar Zaïre in de 19e eeuw, afgeweerd door de Chokwe. Toen sommigen slavenhandelaren werden, vonden anderen, de Lowaakse, hun toevlucht in Zambia. Hun samenleving is matrilineal, exogamous en polygame. De Lwena werd bekend om hun sculpturen beeltenis van figuren van overleden voorouders en chiefs, en hun maskers in verband met de ...


Zie het blad

Verkocht

Chokwe Lwena moederschapsfiguur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Luena standbeeld

Beeldhouwwerk in verband met de therapeutische cultus van het type Hamba, dat een vrouwelijke voorouder belichaamt, tevens de tweede vrouw van het mythische opperhoofd Chibinda Ilunga, die in verband wordt gebracht met vruchtbaarheid en genezing. Deze figuren waren opgesteld rond het muyombo-altaar, een boom aan de voet waarvan vroeger offers en offergaven werden gebracht. Ook waren er houtsnijwerken zoals figuren gemaakt in stokken of palen (Mbunji of mbanji ), die in de grond werden geplant. Verwante etnische groepen hadden ditzelfde type altaar, een getuige voor wie rituelen, eden en belangrijke transacties werden afgesloten.
De figuur, die ook de tweede vrouw van het mythische opperhoofd Chibinda Ilunga voorstelt, draagt een gewelfde hoofdtooi als een helm en metalen ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba figuur
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Yoruba figuur

Bedoeld om op een altaar te worden gekroond, herinnert dit werk van Afrikaanse kunst, door de communicatie met het heilige te vergemakkelijken, symbolisch de goddelijkheid aan haar plichten jegens de mens. Het bevat de keloïden van Yoruba-edelen, kenmerkende markeringen van Yoruba-stambeelden. Gevlekte satijnen patina. Verdrogingsscheurtjes.
De koninkrijken van Oyo en Ijebu ontstonden na het verdwijnen van de Ifé beschaving en vormen nog steeds de basis van de politieke structuur van de Yoruba. De Oyo creëerden twee sektes gericht op de Egungun en Sango samenlevingen, nog steeds actief, die hun goden, de Orisa, vereren door middel van ceremonies die om maskers vragen , beeldjes, scepters en waarzeggerijsteunen.

De belangrijkste Yoruba-culten zijn de Gélédé-, Epa-, ...


Zie het blad

180,00

Yoruba Standbeeld
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Yoruba Standbeeld

Op een naturalistische manier behandeld, zou dit Afrikaanse beeld een van de vele vrouwelijke godinnen belichamen, zoals de godin van de aarde Onilé ("eigenaar van het huis"), garant voor de lange levensduur, vrede en middelen, en gekoppeld aan de machtige Ogboni-samenleving onder de Yoruba Egba en Ijebu, of Orunmila, godin van waarzeggerij.
Bedoeld om op een altaar te worden gekroond, werd ze vereerd door leden van de machtige Ogboni, of Osugbo, een samenleving die verantwoordelijk is voor gerechtigheid.
Dikke gedeeltelijk afgebroken patina. Sporen van gekleurde pigmenten. erosies.

De koninkrijken van Oyo en Ijebu ontstonden na het verdwijnen van de Ifé beschaving en vormen nog steeds de basis van de politieke structuur van de Yoruba. Gecentreerd op de ...


Zie het blad

480,00

Lumbu Beeldje
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Lumbu Beeldje

De gebeeldhouwde miniaturen van de Kongo-clans in het noordoosten van Mayombe.
De kleine Kunyi-groep, omringd door de Beembe, Yombe en Lumbu in de Democratische Republiek Congo, is in de Afrikaanse kunst beroemd om zijn miniatuurbeeldjes die de oprichtende voorouders of clanleiders belichamen, waarvan velen knielend zijn afgebeeld. Deze figuratieve vrouwelijke figuur draagt ​​een hoofdtooi die is verdeeld in drie gevlochten lobben, lineaire dambordkeloïden zijn gegraveerd op haar gezicht en talrijke armbanden sieren haar polsen. Het kind dat ze op haar rug houdt, heeft overdreven proporties.
Glanzend oranje donkerbruin patina, uitdrogingsscheurtjes en gebrek (kindervoetje).


Zie het blad

240,00

Nyamwezi / Sukuma kraamfiguur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Nyamezi standbeeld

Antropomorfe sculptuur bedekt met een glanzende bruine patina. Scheur en schaafwonden.
De Luo, Kuria, Haya en Ziba, de Kéréwé, Karagwé, Sukuma en Nyamézi zijn gevestigd in het centrum westen en de centrale regio van Tanzania. De Nyamwezi, Nyamézi ("mensen van het westen" en soms "mensen van de maan") vormen de grootste groep onder de stammen die in het noorden van centraal Tanzania wonen. Hun rituele en artistieke productie, die van verschillende origine zijn, hoewel ze dezelfde culturele specificiteiten delen, vertoont bijgevolg zeer verschillende formele aspecten. De cultus van voorouders en leiders, van groot belang binnen hun cultuur, markeerde hun beeldhouwwerken.


Zie het blad

Verkocht

Moederschap Baule Waka sona
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Beeld Baoule

br-Waarschijnlijk de belichaming van een vrouwelijke godin, deze figuur afgebeeld zittend in een koninklijke stoel presenteert een kind met zijn armen uitgestrekt. Traditionele keloïde littekens zijn zorgvuldig gebeiteld, sieraden geeft de status en vlechten verzameld in schelpen vormen een verfijnd kapsel. Voor de beeltenis, een container met decoratieve motieven gegraveerd met contouren en de omzoomde randen van een textiel pad genaaid met genezen, bevatte kaolien of andere zalf voor ritueel gebruik. Deze beelden werden bewaard op het altaar olyo waar offers werden gebracht aan de geesten. Crack hersteld op de basis. Ocre korrelige patina.

Twee soorten beelden worden geproduceerd door de Baoulé in het rituele kader: De beelden Waka-Sona, " zijnde van hout " in baoulé, roepen ...


Zie het blad

Verkocht

Zwangerschapsfiguur Dengese Etotoshi
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ndengese standbeeld

De moeder die de voorouder van de clan incarneert, wordt knielend weergegeven. Het uitlopende kapsel, bekroond door een tophoorn, vormt een onderscheidend kenmerk van de kapsels die werden verworven door de Totshi-chefs die behoren tot de ikoho-vereniging en roept bepaalde spreekwoorden op. Het symboliseert respect, intelligentie en volwassenheid. Een ingewikkeld netwerk van scarificaties, overeenkomend met een symbolisch grafisch ontwerp, en andere puur decoratief, zijn in reliëf op het lichaam gegraveerd. Fluweelachtige, matte, bruine patina. Erosies en scheuren door uitdroging.br />
Mensen van Centraal-Afrika gevestigd in Kasaï, buurland van de Kuba, de Ndengezen of Dengezen vormen een van de clans die voortkomen uit een gemeenschappelijke voorouder Mongo, waarvan ...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Kraamafdeling Zigua Tanzania
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Fipa standbeeld

Afrikaans moederschap met een personage dat een kind draagt. De ogen zijn bezet met parels, terwijl grote oren een neutraal gezicht omlijsten. Ruwe patina, resterende okerafzettingen.
Dit stuk tribale kunst komt uit de noordoostelijke regio van Tanzania, grenzend aan Kenia, met uitzicht op de Indische Oceaan, waar de Paré-, Shamba-, Zigua- en Mbugu-stammen leven. Een relatieve homogeniteit kenmerkt de producties van deze groepen, die herinneren aan enkele van de Madagascans en Bataks met wie ooit via maritieme handel contact had kunnen worden gelegd. Dit beeld werd waarschijnlijk gebruikt voor didactische doeleinden tijdens mannelijke inwijdingen. Ze kan ook een voorouder of een geest belichamen. verlicht. : "Zwarte Afrikaanse tribale kunst" J.B. Bacquart.


Zie het blad

240,00

Kongo Moederschap
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Kongo Moederschap

Symbool van de mythische Afrikaanse voorouder die waarschijnlijk wordt geassocieerd met vruchtbaarheidsculten. Deze figuur van een vrouw die een mijter draagt, heeft littekens op de schouders. Deze sneden, gemaakt met naalden, messen en scheermessen, werden vervolgens bedekt met houtskool of as om de genezing te versnellen en opvallende patronen te vormen. De Yombe versierden ook hun textiel, matten en lendendoeken, met ruitjes die verband hielden met spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijkten. Het kind zou de matrilineaire overdracht van macht belichamen.
Donker satijnen patina.
In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk, geleid door hun koning Ne Kongo, zich in een regio op het kruispunt van de grenzen tussen het huidige DRC, Angola en Gabon.
Clan van de Kongo ...


Zie het blad

180,00

Dogon N duleri moederfiguur
Afrikaanse kunst > Moederschap, standbeelden, brons, hout > Dogon moederfiguur

Dit beeldje van Afrikaanse kunst Dogon, gesneden in dicht hout, zou een vrouwelijke voorouder belichamen die een baby voorstelt. Getuige van de invloed van de islam in de regio, bevatte zijn amulettenketting, of korte Korrelig grijsbeige patina. Uitdroging scheurt.

Deze beelden, die soms de nyama van de overledene belichamen, worden op altaren van voorouders geplaatst en nemen deel aan verschillende rituelen, waaronder die van de zaai- en oogstperiodes. Naast de islam worden de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke culten: de Lébé, gerelateerd aan vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, ...


Zie het blad

260,00

Dogon Moederschap Figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Dogon Moederschap

Dit beeldhouwwerk van Afrikaanse dogonkunst, gesneden uit dicht hout, personifiert een vrouwelijke voorvader. Ze zit op een kruk, een kind op haar schoot. De ketting van amuletten, of korte, die zij rond haar hals draagt en die verzen van Qur'an bevat, getuigt van de invloed van Mohammedanisme in het gebied. Mooie matte patina. Korrelig, geschuurd oppervlak. Desication scheuren. Verworven na 1950 door de eigenaar in een Duitse galerij.

Deze beelden, soms belichamen de nyama van de overledene, worden geplaatst op de altaren van voorouders en deelnemen aan verschillende rituelen, waaronder die van het zaad en de oogst periodes. Parallel aan de islam, de dogon religieuze riten zijn georganiseerd rond vier belangrijke sekten: de Lebe, met betrekking tot de vruchtbaarheid, onder ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  - 

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal