Deze vrouwelijke beeltenis is een gebeeldhouwde figuur van de Kongo en belichaamt de voorouder van de clan, een bemiddelende figuur. Het kind belichaamt de matrilineaire overdracht van macht. De mond onthult traditioneel gevijlde tanden, de ogen lijken exorbitant, wat het vermogen van de voorouder benadrukt om occulte dingen te onderscheiden. Het gebruik van dit soort houtsnijwerk is niet goed bekend. Zij vormden echter vaak het gebeeldhouwde motief op de top van de wandelstokken van de opperhoofden. Licht bruin patina. Scheuren en schaafwonden. Een clan van de Kongo groep, de Yombe zijn gevestigd aan de West-Afrikaanse kust, in het zuidwesten van de Republiek Congo en in Angola. Hun beeldhouwwerk omvat opmerkelijke moederschappen. Bij de Kongo nam de nganga de leiding over de rituelen door een spirituele kracht te activeren met een nkondi (pl. nkissi). De term nkisi werd later gebruikt om te verwijzen naar begrippen als "heilig" of "goddelijk". De meest invloedrijke categorie van "minkisi kongo" bestond uit instrumenten om de regionale stamhoofden te helpen bij de handhaving van de wet. Vanaf de tweede helft van de 20e eeuw werden de Minkisi Minkondi strategisch geplaatst langs de kust van het koninkrijk Loango ter bescherming tegen Europese invallen. Onder de machtigsten werd de Mangaaka beschouwd als de "koning" en "meester", opperste scheidsrechter in conflicten en beschermer van gemeenschappen, en werd het meest ambitieuze en monumentale sculpturale genre. Bronnen: "le geste Kongo" Ed. Musée Dapper en "Trésors d'Afrique" Musée de Tervuren; "L'Ame de l'Afrique" s.Diakonoff.
Stukje met echtheidscertificaat
Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze items
Als uw aanbod wordt geaccepteerd, wordt het artikel automatisch op bestelling geplaatst. Door een aanbod te doen, erkent u dat u de verkoopsvoorwaarden hebt gelezen en aanvaard.
U moet ingelogd zijn op uw account om een bod te kunnen doen. Verbind me door