Dit beeld van een jonge vrouw, waarschijnlijk de belichaming van een vrouwelijke godin, is afgebeeld zittend op een koninklijke zetel en geeft haar kind borstvoeding. De traditionele keloïd-littekens zijn zorgvuldig gebeiteld, juwelen geven haar status aan en vlechten die tot rompen zijn samengesmolten vormen een geraffineerd kapsel. Deze beelden werden bewaard op het bo osu altaar waar offers werden gebracht aan de geesten. Gespikkelde patina. Twee soorten beelden worden door de Baule in de rituele context geproduceerd: Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals door te geven. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van de wichelaar, zijn de echtgenoten van het hiernamaals, mannelijk, de Blolo bian of vrouwelijk, le blolo bia . Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baule, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw bedrijven net als de Gouro, waarvan zij de cultussen en maskers hebben geleend. De basiseenheid is de afstamming, onder verantwoordelijkheid van een ouderling, wiens functies politiek en religieus zijn. In de 18e eeuw, verenigd onder één vaandel, werd dit Akan-volk volgens de legende door koningin Aba Pokou naar het goudwinningsgebied in het oosten van Ivoorkust geleid om zich daar te vestigen. Bekijk de video
Verkocht aan 180.00 € Stukje met echtheidscertificaat
Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze items
Als uw aanbod wordt geaccepteerd, wordt het artikel automatisch op bestelling geplaatst. Door een aanbod te doen, erkent u dat u de verkoopsvoorwaarden hebt gelezen en aanvaard.
U moet ingelogd zijn op uw account om een bod te kunnen doen. Verbind me door