Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Hoofdsteun:

De neksteun is een nomadische manier om uit te rusten in de schaduw van baobabs. Het wordt ook gebruikt door vrouwen die hun ingewikkelde kapsels willen behouden terwijl ze slapen. Vaak begiftigd met een mooi patina als gevolg van hun gebruikswijze. Van noord tot zuid, van west tot oost, overal in Afrika vinden we de neksteun.


Mfinu nek steun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Mfini nek steun

Onder de traditionele Afrikaanse meubels heeft dit type Afrikaanse neksteun een gladde, satijnachtige mahonie patina. De strakke lijnen en de zacht gebogen basis geven het een eigentijds ontwerp, hoewel het is afgeleid van traditionele Afrikaanse kunst. De basis is gebarsten door uitdroging. De Mfinu, die in de 15e eeuw net als de Tekes deel uitmaakten van het Tio-koninkrijk, werden vanaf de 19e eeuw autonoom, gegroepeerd in dorpen die onder leiding stonden van de "mbé". Hun beeldhouwwerk is van hetzelfde type als dat van de Tékés, hoewel het enigszins verschilt. Hun neksteunen, zoals dit model, staan bekend om hun geometrische structuur.


Zie het blad

Verkocht

Kuba dubbele hoofdsteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Kuba nek ondersteuning

Binnen de figuratieve sculptuur van de Kuba, de prestigieuze objecten in het bezit van leden van de kuba koninklijke familie en de perifere groepen, Bushoong en Dengese, zijn altijd versierd met gegraveerde motieven, parallelle lijnen, kruisen, en damborden. Dezelfde geometrische patronen, echter, sieren objecten voor onverschrokken gebruik, zoals deze hoofdsteun. Donker satijnen patina.
Het Koninkrijk Kuba werd opgericht in de 16e eeuw door de belangrijkste stam Bushoong die nog steeds wordt geregeerd door een koning, en waarvan de hoofdstad was Nshyeeng of Mushenge.Meer dan twintig soorten tribale maskers worden gebruikt onder de Kuba of " mensen van de bliksem, met betekenissen en functies die variëren van groep tot groep. Rituele ceremonies waren een kans om decoratieve kunsten ...


Zie het blad

Verkocht

Luba neksteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba neksteun

De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes die bestaan uit een kariatidefiguur. De figuren op deze neksteun, die bedoeld was om de complexe hoofdtooi van de eigenaar te bewaren, verwijzen naar de Luba-koningshuizen. Maar de neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op hun plaats begraven. Bruin satijn patina, lichte pigment resten. De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een afscheiding van de etnische groep Songhoy, onder leiding van Ilunga Kalala, die de oude koning Kongolo liet sterven. In de 16e eeuw ...


Zie het blad

150,00

Ondersteuning voor Luba Neck
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Ondersteuning voor Luba Neck

De Luba staat bekend om hun beeldhouwkunst en in het bijzonder hun nek-rusten en krukken opgebouwd uit een cariatid figuur. In dit geval is het een paar naast elkaar. De nek steunen werden ook gebruikt om de hoofden van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, begraven in hun plaats. De figuren van echt genoten die het podium ondersteunen, met een verfijnd kapsel, en belichamen geesten, worden afgebeeld staand. Zwartbruin patina nauwelijks satijn. Base Split frontally.
de Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk in Centraal-Afrika. Hun wieg is de Katanga, meer bepaald de regio van de Lubu rivier, vandaar de naam (Baluba, wat betekent \


Zie het blad

Verkocht

Luba / Zela Hoofdsteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Zela Hoofdsteun

Dit type neksteun is afkomstig van de Zula, Zuri, Wazula, nog Luba-Maniema genoemd, die in de Democratische Republiek Congo in het noorden van het Luba-gebied gevestigd zijn.
De buste van de gebeeldhouwde persoon die een voorouder incarneert, is gegraveerd met traditionele littekens. De gestrekte ledematen zijn kenmerkend voor de Zula-kunst. Zwart vettig patina met bordeauxrode accenten. Een beeldenstorm, onder invloed van de islamitische bezetters, deed het grootste deel van de rituele beelden van Zula verdwijnen. De Zulas hebben niettemin de cultus van de voorouders, de cultus van de alunga-geest en het gebruik van offergaven aan de geesten van de natuur behouden. De Zula-samenleving, verdeeld in kasten, vindt haar oorsprong bij de Lubas. De Zulas werden in de 19e eeuw ...


Zie het blad

Verkocht

Songye neksteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Songye neksteun

Een kariatidefiguur steunt met haar uitgestrekte armen op het smalle plateau van deze hoofdsteun. De beeltenis draagt een vrouwelijk Songye-masker, een kikashi, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt. Dit type masker wordt tijdens inwijdingen gedragen met een lang kostuum en een baard van natuurlijke vezels. De Afrikaanse neksteun, die wordt gebruikt als kussen om de haardracht van de drager te bewaren, is een tribaal voorwerp dat is versierd met verschillende iconografieën die spirituele krachten belichamen waarvan wordt geloofd dat zij dromen beïnvloeden.

De Songye kwamen uit de Shaba regio van de DRC en vestigden zich tussen de Lualaba en Sankuru rivieren te midden van de savanne en de bossen. Ze worden bestuurd door de Yakitengé en door plaatselijke stamhoofden. ...


Zie het blad

180,00

Gurage of Oromo nek steun Ethiopië
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Stoel, palaverstoel, troon, kruk > Gurage nek steun

Afrikaanse hoofdsteunen zijn er in een bijna oneindige variëteit: dit type Afrikaanse monoxyle hoofdsteun, dat tevens een krukje is, heeft een gladde oranje patina. Met een bolvormige voet, een blok met een langwerpige, nauwelijks gebogen bovenkant, is waarschijnlijk afkomstig van de Gurage, Gima, of Oromo. Meer dan tachtig etnische groepen in Ethiopië hebben diverse neksteunen voor individueel gebruik vervaardigd, yagerteras, of "kussens van mijn land" of "Boraati" ("morgen jij") genoemd.

Erosies.
In de loop der tijd, naarmate de vervaardiging complexer werd en zij echte kleine meesterwerken van beeldhouwkunst werden, werden zij ook individuele voorwerpen van prestige en macht, geplaatst op familie- of collectieve altaren. Deze voorwerpen waren oorspronkelijk ...

Yaka Musaw zoomorphic hoofdsteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Yaka hoofdsteun

Dit type neksteun, genaamd musaw of m-baambu, is een van de Afrikaanse tribale kunstvoorwerpen waarin de rituele charmes van matrilineaire ambtenaren en familiehoofden zijn verwerkt. De laatsten, die ze in hun slaapkamers bewaarden, trachtten hun verfijnde tribale hoofdtooien te behouden.
Sommige van deze beelden hadden magische ladingen in onopvallende holtes. Afgeschuurde bruine patina. De hiërarchische en autoritaire Yaka-samenleving, die bestond uit geduchte krijgers, werd bestuurd door stamhoofden die het recht van leven en dood hadden over hun onderdanen. De jacht en het prestige dat deze met zich meebrengt, zijn voor de Yaka aanleiding om de voorouders aan te roepen en rituelen uit te voeren met behulp van amuletten die verband houden met het instituut "khosi". ...


Zie het blad

150,00

Mangbetu hoofdsteun met kariatiden
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Mangbetu hoofdsteun

Een geknield paartje ondersteunt de bovenkant van dit Mangbetu-meubel. De lichaamsschilderingen verwijzen naar de ceremoniële schilderingen van de clan. De hoge haardracht is kenmerkend voor de aristocratie van de Mangbetu's: van jongs af aan hadden de kinderen hun schedel samengedrukt met raffiabandjes. Later breidden de Mangbetu hun haar op rieten strengen en brachten een hoofdband aan op het voorhoofd om het haar te extraheren en deze bijzondere hoofdtooi te produceren die de verlenging van het hoofd accentueert. esthetische verfijning van de Mangbetu, en de nadruk die wordt gelegd op vruchtbaarheid . De ouderen noemen beli deze voorouderfiguren die uit het zicht zijn opgeborgen en vergelijkbaar zijn met de figuren die behoren tot hun geheime genootschap nebeli . Gevestigd in ...

Luba Shankadi neksteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba neksteun

DeLuba staan bekend om hun statuaria en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes die bestaan uit een kariatidefiguur en soms een diermotief, de antilope in dit geval.
In dit geval is het een vrouwelijke figuur, de belichaming van het koningschap en de geest van de voorouders, die op het dier rijdt. Antilope hoorns werden ook gebruikt, geladen met magische ingrediënten, in therapeutische riten.
De horens werden ook gebruikt om de hoofden van de overledenen te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op hun plaats begraven. Matte patina.
De Luba (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een ...


Zie het blad

Verkocht

Luba Shankadi Kinkondja neksteun
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba neksteun

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie. Sommige van de hoofdsteunen, zoals deze, zijn door hun eigenaars in de was gezet, andere niet. De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes, die bestaan uit een kariatidefiguur en soms een diermotief, de duiker zoals hier afgebeeld. In dit geval is het een vrouwelijke figuur, de incarnatie van het koningschap en de geest van de voorouders, die op het dier rijdt. Antilope hoorns werden, geladen met magische ingrediënten, gebruikt in therapeutische riten. Neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op zijn plaats begraven. Grijsbruine matte patina. De Luba (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is ...


Zie het blad

150,00

Nek rust Kaguru Tanzania
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Kaguru Hoofdsteun

Halssteun met rechthoekige basis en kolommen. De centrale steun, met jamben, is versierd met in ruiten gerangschikte lineaire motieven. Donkerbruin fluweelachtig patina, scheuren. In het zuidelijke kustgebied van Tanzania, rond Dar-es-Salam, heeft een betrekkelijk homogene groep het grootste deel van de artistieke produktie voortgebracht. Het omvat de Swahili, Kaguru, Doé, Kwéré, Luguru, Zaramo, Kami. De tweede regio bestaat uit een gebied dat zich uitstrekt van zuidelijk Tanzania tot Mozambique, waar enkele Makonde en Yao, Ngindo, Mwéra, en Makua wonen. In het noordoosten van Tanzania hebben de Chaga, Paré, Chamba, Zigua, Maasai, Iraqw, Gogo en Héhé een artistieke productie met gelijkenissen met de kunst van Madagaskar en Batak, die verklaard zou kunnen worden door de handel over ...


Zie het blad

290,00

Neksteun Kambaata Ethiopië
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Yagertera neksteun

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie.
Tot de elementen van het traditionele Oostafrikaanse meubilair behoort dit type Afrikaanse neksteun dat rust op een opengewerkt voetstuk van zuilen. De geraffineerde vormen, gestreept met parallelle lijnen, geven het, hoewel afgeleid van traditionele Afrikaanse kunst, een eigentijds ontwerp.
Meer dan tachtig etnische groepen in Ethiopië hebben diverse neksteunen voor individueel gebruik vervaardigd, yagerteras, of "kussens van mijn land" of "Boraati" ("morgen jij") genoemd.
In de loop der tijd, naarmate de vervaardiging complexer werd en zij echte kleine meesterwerken van beeldhouwkunst werden, werden zij ook individuele voorwerpen van prestige en macht, geplaatst op familie- of collectieve altaren. Deze voorwerpen ...


Zie het blad

Verkocht

Ondersteuning voor Luba/Songye hals
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Ondersteuning voor de neck van Songye

Een caryatid figuur, in een hurken positie, ondersteunt met zijn armen op grote schaal ingezet de lade van deze nek te ondersteunen. De beeltenis is afgebeeld het dragen van een vrouwelijke songy masker genaamd kikashi, nog steeds in gebruik vandaag. Dit type masker wordt gedragen tijdens initiaties met een lang pak en een baard gemaakt van natuurlijke vezels.
zwart-bruin geolied. br-Gebruikt als een kussen om haar van de gebruiker regelingen te behouden, de Afrikaanse nek rust vormt een tribalobject versierd met verschillende iconografieën belichamen spirituele krachten die worden verondersteld om dromen te beïnvloeden. Sommige Luba regio's hebben ook sculpturen gemaakt geïnspireerd door songye, het delen van vele tradities met hen.

Sye kwam uit de Shaba regio van de ...

Luba Hoofdsteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba Headrest

De Luba zijn in het bijzonder beroemd om hun neksteunen en krukjes gemaakt van een kariatidefiguur. Neksteunen die 's nachts hoofddeksels beschermden, werden ook gebruikt om het hoofd van de overledenen te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, in hun plaats begraven. Deze vrouwelijke figuren die de geest van een voorouder belichamen, vidiye, gehurkt met de benen wijd uit elkaar (Zula-stijl), wier hoofden de gebogen prop ondersteunen, vormen de "receptacle van een overleden soeverein opperhoofd" (Luba, Roberts). Zwartbruin geolied patina.

De Luba (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Tabwa neksteun en pijp
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Tabwa pijp

Deze figuratieve hoofdsteun, een fascinerend object met een dubbele functie, wordt ondersteund door karyatide-elementen die op ingenieuze wijze dienst doen als buis. De hoorn die in het diermotief is gestoken vormt het mondstuk van de pijp, waarbij de rook door het gat in de kop van de gesneden figuur moet ontsnappen. Patina van gebruik, kleine ongelukjes. De Tabwa ("littekens maken" en "schrijven") vormen een etnische groep die aanwezig is in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyika-meer. De stammen in deze streek, zoals de Tumbwe, vereren de Mipasi-voorouders door middel van beelden die in handen zijn van stamhoofden of tovenaars. Een magische lading (dawa) werd vaak boven op het hoofd van de beelden geplaatst. Helende wichelaars gebruikten dergelijke voorwerpen om tovenarij ...


Zie het blad

Verkocht

Ondersteuning voor Luba Shankadi-hals
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba hoofdsteun

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst.

De Shankadi's behoren tot de luba-groep, en hebben dezelfde verenigingen en structuren. Hun overwegend realistische beeldhouwwerk wordt gekenmerkt door spectaculaire kapsels, een glad oppervlak, en kleinere onderste ledematen. Het "cascade" kapsel illustreert een van de verschillende gevlochten composities die in de jaren 1800 in Zaïre in de mode waren en die de sociale status van de drager benadrukten. De vrouwelijke beeltenis symboliseert het Luba-koningschap en de belangrijke rol van de vrouw daarin. Neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op zijn plaats begraven. Plaatselijk afgesleten donkerbruine geoliede patina.
De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een ...

Luba Shankadi neksteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Shankadi neksteun

De Luba zijn bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes die bestaan uit een kariatidefiguur en soms een diermotief, de koppoter zoals hier.
In dit geval is het een vrouwelijke figuur, de belichaming van het koningschap en de geest van de voorouders, die op het dier rijdt. Antilope hoorns werden, geladen met magische ingrediënten, gebruikt in therapeutische riten.
Neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op zijn plaats begraven. Grijsbruine matte patina.
De Luba (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Songye nek ondersteuning
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Songye nek ondersteuning

Gebruikt als een kussen om het haar van de gebruiker arrangementen te behouden, de Afrikaanse nek rust vormt een tribal object versierd met verschillende iconografieën belichamen spirituele krachten die worden verondersteld om dromen te beïnvloeden. Een caryatid figuur, in een hurkende positie, ondersteunt met zijn armen op grote schaal ingezet de lade van deze nek te ondersteunen. De beeltenis is afgebeeld het dragen van een vrouwelijke songy masker genaamd kikashi, nog steeds in gebruik vandaag. Dit type masker wordt gedragen tijdens initiaties met een lang pak en een baard gemaakt van natuurlijke vezels. Plateau en basis zijn uitgehold. Medium-brown patina, bezaaid inlays.br-De Songye kwam uit de Shaba regio van de DRC en vestigde zich tussen de Lualaba rivier en de rivier de Sankuru ...


Zie het blad

Verkocht

Luba neksteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba hoofdsteun

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie.
De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes die bestaan uit een kariatidefiguur. De figuren op deze neksteun, die de complexe hoofdtooi van zijn eigenaar moet bewaren, verwijzen naar de Luba-adel. Neksteunen werden echter ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen en soms, volgens Albert Maesen, in zijn plaats begraven. Middelbruine patina geschaafd.
De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Zij zijn ontstaan uit een afscheiding van de Songhoy etnische groep, onder leiding van Ilunga Kalala die de oude koning Kongolo doodde, die ...


Zie het blad


Verkocht aan 150,00 Zoek een soortgelijk object

Chokwe of Lwena neksteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luena neksteun

Het is een Afrikaans tribaal beeldhouwwerk, een Afrikaans meubelstuk dat de volumineuze traditionele hoofdtooien moet bewaren, en valt op door zijn dierenmotief en oranje patina.

Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Toch hebben de Chokwe deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig overgenomen. Drie eeuwen later namen de Chokwe de door interne conflicten verzwakte hoofdstad van de Lunda over en droegen zo bij tot de ontmanteling van het koninkrijk. De Chokwe hadden geen gecentraliseerde macht maar eerder grote stamhoofden. Het waren deze chefschappen die kunstenaars aantrokken die hun vaardigheden ...


Zie het blad


Verkocht aan 100,00 Zoek een soortgelijk object





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100