Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw:

Afrikaanse alledaagse voorwerpen zijn voor westerlingen ware kunstwerken geworden. Zij worden op het Afrikaanse continent gebruikt voor rituele, ceremoniële of zuiver alledaagse doeleinden. Zij hebben nooit de Europese artistieke aantrekkingskracht onder de Afrikaanse bevolking gekend.


Kuba Gevlochten Doos
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba mand

Ronde doos van mandenmakerswerk, met een in elkaar grijpend deksel. In het dichte, uitgebreide weefwerk zijn bepaalde geometrische patronen verwerkt die ontleend zijn aan de scarificatie, ook te zien op shoowa raffia textiel. De binnenrand van het deksel ontbreekt. De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten, gemaakt voor de hogere rangen van hun samenleving. De Lele leven in het westen van het Kuba koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van Kuba land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven.
De uiterst georganiseerde en hiërarchische Kuba-maatschappij had als middelpunt een koning of nyim die de inspiratiebron vormde voor de beeldhouwkunst van de etnische groep.

Bron: Kuba, ed. ...


Zie het blad

65,00

Figuratieve kam Luba
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kam Luba

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
De Afrikaanse tribale kunst bewijst ons eens te meer dat elk alledaags voorwerp een artistieke ondersteuning kan worden. Het decoratieve aspect van een object is immers nooit zijn intrinsieke functie. In de Afrikaanse kunst kan elk alledaags voorwerp worden omgevormd tot een meesterwerk met behoud van zijn bruikbaarheid. De grote rol van vrouwen in het politieke leven van het koninkrijk wordt geïllustreerd door de herhaling van het vrouwelijke motief in de Luba-kunst. Deze laatste, die opviel door zijn prestige en kwaliteit, had dan ook grote invloed op de naburige groepen. Deze kam wordt bekroond door een beschermende beeltenis die een politieke en spirituele tussenpersoon belichaamt, een rol die wordt gespeeld door vrouwen in het ...


Zie het blad

90,00

Fang lepel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Fang lepel

Dit Afrikaanse object illustreert de diversiteit van de decoratieve kunsten van de Fang: het gebeeldhouwde motief is hier als de standbeelden van voorouders die de reliekschrijnmanden in de Byeri-cultus overstijgen. Antropomorfe lepel-emblemen zijn terugkerend in tribale kunst. Hoewel ritueel, is de lepel ook een embleem van sociale status, afhankelijk van de complexiteit van zijn vormen en decoratieve motieven.
Hoogte op voet: 35 cm. Glanzend patina, schaafwonden.
De Afrikaanse kunst van de cultus van Byeri wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die optreden als "bewakers" en de voorouder belichamen. De dozen met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop een standbeeld of een hoofd dat ...


Zie het blad

150,00

Cephalomorphic cup Kuba Lele
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba cup

Deze met geometrische motieven versierde cefalomorfe kom behoort tot de prestige-objecten van de Kuba-groepen en heeft een handvat. Satijnachtig patina.
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten gemaakt voor leden van de hogere rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen produceerden inderdaad antropomorfe voorwerpen met verfijnde ontwerpen, waaronder bekers, drinkhoorns en bekers. De Lele zijn gevestigd in het westen van het Kuba koninkrijk, aan de samenvloeiing van de Kasai en de Bashilele rivieren. Interculturele uitwisselingen tussen de Bushoong van het Kuba-gebied en de Lele hebben de toeschrijving van bepaalde voorwerpen bemoeilijkt, aangezien beide groepen dezelfde iconografie gebruiken, bestaande uit gezichten met uitgebreide kapsels en ...


Zie het blad

100,00

Kongo Vili Sceptre
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Vili Sceptre

Het handvat van het object is zeer fijn gesneden met een vrouwenbuste. Het detail van de lijnen, de vingerende handen, de ronding van de volumes, vormen een ongewoon en decoratief motief. opmerkelijk verfijnd.
Gladde zwarte patina.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning Ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk voorzien van een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. Aanwezig langs de Gabonese kust, scheidden de Vili zich af van het Kongo-koninkrijk in de 16e eeuw en het Loango-koninkrijk werd een machtige staat. Nu ...


Zie het blad

Verkocht

Kwere Zaramo haarspeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kwéré haarspeld

Prestige pin met traditioneel poppenmotief.
Glad lichtbruin satijn patina.
De Zaramo en de stammen om hen heen ontwierpen poppen die over het algemeen werden geassocieerd met vruchtbaarheid, maar waaraan andere deugden zouden worden toegeschreven. Zijn primaire rol wordt gespeeld tijdens de periode van opsluiting van de jonge ingewijde Zaramo. De novice gedraagt ​​zich naar het object als bij een kind, en zal ermee dansen tijdens de slotceremonie van de inwijding. Als de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ze het "kind" adopteren. Bij de Zaramo wordt dit gebeeldhouwde motief herhaald op de bovenkant van stokken, siert het rituele voorwerpen en komt het zelfs voor op begraafplaatsen.


Zie het blad


Verkocht aan 120.00 Zoek een soortgelijk object

Luba Shankadi Kinkondja neksteun
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba neksteun

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie. Sommige van de hoofdsteunen, zoals deze, zijn door hun eigenaars in de was gezet, andere niet. De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun neksteunen en krukjes, die bestaan uit een kariatidefiguur en soms een diermotief, de duiker zoals hier afgebeeld. In dit geval is het een vrouwelijke figuur, de incarnatie van het koningschap en de geest van de voorouders, die op het dier rijdt. Antilope hoorns werden, geladen met magische ingrediënten, gebruikt in therapeutische riten. Neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op zijn plaats begraven. Grijsbruine matte patina. De Luba (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is ...


Zie het blad

Verkocht

Bamoun Mgba-Mgba inductie ketting
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Bamileke ketting

De Afrikaanse kunst van het Bamoun, en de regalia in verband met de soevereiniteit.
deze oude ketting van Bamoun dignitary, of Bamoum, wordt bijgesneden met 12 Buffalo hoofden gerangschikt op een metalen band met een gesp. Deze iconografie symboliseert de waarden van gevechten en vasthoudendheid. Als ze zitten, dragen de leden van de Hofraad van Sultan Bamoun deze onderscheidende versie van hun functie, de mbangba , "mgba-mgba", die zij zeggen helpt hun prestige te versterken en alle macht weg te rijden Kwaad. Onder de Bamoun, het is de FON , het hoofd van het Koninkrijk of de hoofdman, die deze ketting zal bieden om mannen te verdienen.
totale hoogte op een basis: 55 cm.

de Bamoun wonen in een gebied vol met bossen en savannes. Dit grote territorium ...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Kuba Bushoong Beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kuba Beker

br>
Een overvloed aan decoratief houtsnijwerk in Afrikaanse Kuba-kunst.
De antropomorfe beker symboliseert waarschijnlijk het Bwoom-karakter in gemaskerde koninklijke dansen. Het wordt gevormd door hoofden boven op benen. Er werden verschillende vormen van bekers gesneden waarvan de versiering de kwaliteiten van hun eigenaars moest verheerlijken. Satijn patina, schaafwonden en barsten van uitdroging.
De uiterst georganiseerde en hiërarchische Kuba-maatschappij had als middelpunt een koning of nyim die de inspiratiebron vormde voor de beeldhouwkunst van de etnische groep.
De laatste werd beschouwd als van goddelijke oorsprong. Als hoofd van zowel het koninkrijk als de Bushoong chieftaincy, werden hem bovennatuurlijke deugden toegeschreven, afkomstig van tovenarij ...


Zie het blad

Verkocht

Fang sierkist
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Fang box



deze container heeft een deksel bedekt met drie gestileerde gezichten die doet denken aan de hoofden van de Guardian van de byeri reliquary. Drie Fang figuren met beschermende deugden, armen gebogen, handen gegrepen, sieren de muren van de doos. Omdat de reliek kisten bevatten de botten van de voor ouders zijn meestal opgebouwd uit schors, deze houten sculptuur kon ook worden gebruikt als een medicijn container of een doos gewijd aan divination. De binnenwanden zijn bekleed met resten van Gele oker plantaardige olie.
geometrische patronen en parallelle lijnen worden op het matte oppervlak gegraveerd. Verlange scheuren. Inheemse restauraties met metalen nieten.
de volkeren bekend als Fang, of "Pahouins", beschreven als veroverde krijgers, vielen in opeenvolgende ...


Zie het blad

Verkocht

Kongo stamper met janiform patroon
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kongo stamper

Oude graanstamper waarvan het midden is gesneden met twee gezichten. Een van hen is afgebeeld met het uitsteken van zijn tong, een gebaar met symbolische connotatie in rituelen tegen hekserij, gladde en glanzende honingkleurige patina. Uitdrogingsscheuren.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Dondo/Kamba, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning Ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Vanuit vergelijkbare overtuigingen en tradities produceerden ze beeldhouwwerken begiftigd met gecodificeerde gebaren in overeenstemming met hun visie op de wereld. Hun realistische maskers namen deel aan inwijdingsceremonies en de begrafenissen van notabelen, en hun genagelde ...


Zie het blad

290,00

Kongo figuratieve kam
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kongo kam

BelgischeAfrikaanse tribale kunstcollectie.
Deze Afrikaanse kam van prestige, uitgerust met een handvat met een antropomorf motief, werd gebruikt om de gevlochten kapsels van de eigenaar vorm te geven. Dit type haarversiering werd geduldig ontwikkeld rond een structuur, die lange uren moet hebben gekost. Figuratieve kammen, die gebruik maken van figuren en motieven die verband houden met de kosmos en clanmythen, zijn inderdaad wijdverbreid in heel West- en Centraal-Afrika, waar de kunst van het kappen haar volledige betekenis krijgt. Deze ceremoniële kapsels of eenvoudiger die van het dagelijks leven benadrukken het hoofd, de zetel van intelligentie, wijsheid en meditatie. Fluweelachtige gebruikspatina. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Dondo/Kamba, de ...


Zie het blad

Verkocht

Ondersteuning voor Luba Shankadi-hals
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Luba hoofdsteun

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst.

De Shankadi's behoren tot de luba-groep, en hebben dezelfde verenigingen en structuren. Hun overwegend realistische beeldhouwwerk wordt gekenmerkt door spectaculaire kapsels, een glad oppervlak, en kleinere onderste ledematen. Het "cascade" kapsel illustreert een van de verschillende gevlochten composities die in de jaren 1800 in Zaïre in de mode waren en die de sociale status van de drager benadrukten. De vrouwelijke beeltenis symboliseert het Luba-koningschap en de belangrijke rol van de vrouw daarin. Neksteunen werden ook gebruikt om het hoofd van de overledene te ondersteunen, en soms, volgens Albert Maesen, op zijn plaats begraven. Plaatselijk afgesleten donkerbruine geoliede patina.
De Luba (Baluba in tchiluba) zijn een ...

Kuba Vliegenvanger
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Vliegenmepper, staf van macht, koninklijke scepter > Kuba Vliegenvanger

De Shoowa vestigden zich in het Kuba koninkrijk en namen geleidelijk enkele van diens tradities over. De Shoowa, die georganiseerd zijn in een matrilineaire samenleving, zijn vooral bekwame wevers, vermaard om hun raffia-textiel dat zij uitvoeren naar naburige groepen. Maar het zijn ook pottenbakkers en graveurs. De Kuba en de stammen tussen de rivieren Sankuru en Kasai, met inbegrip van de Bushoong en de Dengese die eveneens tot de Mongo groep behoren, staan bekend om de verfijning van prestige-objecten die voor de hogere rangen van hun samenleving werden vervaardigd. Het Kuba koninkrijk werd in de 16e eeuw gesticht door de Bushoong, die nog steeds door een koning worden geregeerd. Het is de meest vruchtbare groep in West-Kasaï. Rituele ceremonies waren nog steeds een gelegenheid om ...


Zie het blad

Verkocht

Luba kam
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba kam

Tribale kunst uit Afrika bewijst eens te meer dat elk gewoon voorwerp een artistieke drager kan worden. Het decoratieve aspect van een voorwerp is nooit zijn intrinsieke functie. In de Afrikaanse kunst kan elk alledaags voorwerp worden omgevormd tot een meesterwerk met behoud van zijn bruikbaarheid. De belangrijke rol van de vrouw in het politieke leven van het koninkrijk wordt geïllustreerd door het steeds terugkerende vrouwelijke motief in de Luba-kunst. Deze laatste, die zich onderscheidde door zijn prestige en kwaliteit, had dus een grote invloed op naburige groepen. Bovenop deze kam staat een beschermende beeltenis die een politieke en spirituele bemiddelaar belichaamt, een rol die de vrouw in het Luba-koningschap vervulde. Haar hoofdtooi, achter een brede band die een ...


Zie het blad


Verkocht aan 90.00 Zoek een soortgelijk object

Lepel Fang
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Lepel Fang

Dit object illustreert de diversiteit van de decoratieve kunsten van de Fang: het gebeeldhouwde motief, een hoofd, biedt de kenmerken van het beeldhouwwerk dat de reliekschrijnmanden overstijgt. Antropomorfe lepel-emblemen zijn terugkerend in tribale kunst. Hoewel ritueel, is de lepel ook een embleem van sociale status, afhankelijk van de complexiteit van zijn vormen en decoratieve motieven.
Glanzend geolied patina.


Zie het blad

150,00

Orakel van waarzeggerij Luba Katatora
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luba beeldjes

Dit Afrikaanse beeldhouwwerk was een instrument voor communicatie met de voorouders, gebruikt door de wichelroedeloper tijdens waarzeggerij rituelen. De Luba gebruikten, net als hun buren, dit soort voorwerpen in verband met waarzeggerij kashekesheke genaamd katatora en lubuko . Volgens François Neyt was het voorwerp gesneden uit een houtsoort ( kibekwasa )met magische eigenschappen. Tijdens het verhoor werd de ring opgevangen door de wichelroedeloper en zijn cliënt, die hem op een mat of hoofdsteun liet glijden in antwoord op de gestelde vragen (waarbij het geluid "kasjkesjke", "extractie van de waarheid", werd voortgebracht). Het voorwerp, dat over het algemeen als vrouwelijk wordt beschouwd, is voor de Luba een symbool van de geestelijke kracht die een vrouw zou bezitten, hoewel ...

Baule Comb, Baoulé
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Baoulé kam

Ongeveer 60 etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé in het centrum, Akans uit Ghana, een volk van de savanne, jacht en landbouw, evenals de Gouro van wie ze de culten en maskers leenden. De basiseenheid is lineage, onder de verantwoordelijkheid van een ouderling, wiens functies politiek en religieus zijn.
in Ivoorkust moesten de meest gewone voorwerpen aan de esthetische criteria voldoen. Meubels, ornamenten, gebruiksvoorwerpen, stoffen, zijn voorwendsel voor een verfijnde artistieke expressie van beeldhouwers. Een verfijnd accessoire, de kam is een essentieel instrument voor het vorm geven van de weelderige crépée en getatoeëerde kapsels van Baoulé mannen en vrouwen. Hier draagt hij vijf tanden, en zijn mouw is versierd met gegraveerde motieven vergelijkbaar met ...


Zie het blad

Verkocht

Paardengeleide riet Bamana du Koré
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Bambara Cane

Een ritueel instrument gebruikt in de vierde iniatische sectie van de Koré des Bamana samenleving, Bambara, dit riet wordt genoemd, net als het paard masker, Kore Duga of de vautour du Kore.
De naam van het masker verwijst naar het satirische gedrag van de danser-buffoon die tijdens zijn optreden op de stok rijdt. Het heeft verschillende objecten in verband met de kennis van de Koré, de laatste initiatie maatschappij van de Bamana.
Het handvat gebeeldhouwd in de vorm van het hoofd van een paard werd vervolgens verguld met metalen platen. Een decoratieve lineaire spijkerhecht de ornamenten aan het hout. Het haar simuleert ook een haar. De onderkant is bekleed met leer en eindigt in een vezeltop.
Donkerbruine patine.


Zie het blad

280,00

Ezelsbruggetje luba Lukasa
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba bord

Deze tablet met gebogen randen wordt overwonnen door een hoofd dat geacht wordt een voorouder te belichamen die communiceert met de beschermgeesten, "mvidye", intermediair tussen de spirituele wereld en individuen, die ook de geesten van de natuur kunnen belichamen onder de Luba van Kasai. De tekeningen, kleuren en lay-out van de inleg van het plateau zijn gekoppeld aan een ezelsbruggetje spreekwoord of code in verband met de mythen, oorsprong en voorschriften van Luba royalty. Dit multi-interpretatie object toegestaan volgelingen van de Mbudye te zenden tijdens gecodificeerde rituelen, door middel van verhalen en liederen, de genealogie van de oprichters helden, de geschiedenis van clan migraties, bepaalde codes van het koninkrijk, enz. H. op voetstuk: 37 cm.
Nene bruine ...


Zie het blad

Verkocht

Oracle van waarzeggerij
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Orakel

Afrikaanse kunstcollectie te koop aangeboden door Jan Putteneers.
deze Afrikaanse cephalomorphic sculptuur is een middel van communicatie met voor ouders, gebruikt door de waarzegger tijdens waarzeggerij rituelen. Het opnemen van de categorie van objecten Nkisi , nkishi , het wordt verondersteld te worden begiftigd met een geheime macht, recipiënt van een spirituele energie. ( , net als hun buren, gebruik van dit type object in verband met de waarzeggerij kashekesheke genaamd katatora en lubuko . Volgens François Neyt, werd het voorwerp gesneden van hout ( kibekwasa ) met magische eigenschappen.
tijdens het interview, de ring werd gevangen door de waarzegger en zijn cliënt, die sleepte het op een mat of hoofdsteun in antwoord op de gestelde vragen (het produceren ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal