Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Gebruikelijke voorwerpen:

Afrikaanse alledaagse voorwerpen zijn voor westerlingen ware kunstwerken geworden. Zij worden op het Afrikaanse continent gebruikt voor rituele, ceremoniële of zuiver alledaagse doeleinden. Zij hebben nooit de Europese artistieke aantrekkingskracht onder de Afrikaanse bevolking gekend.


Songye Teken
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Songye Teken

Gebeeldhouwd uit een miniatuurreplica van het Afrikaanse masker van de kifwebe samenleving, sierde dit type beschermend object de doos van de houder. Mat, fluweelachtig, geschuurd patina.
In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, aan wie ze via gemeenschappelijke voorouders verwant zijn. Waarzeggerij, zeer aanwezig in hun samenleving, maakte het mogelijk tovenaars te ontdekken en licht te werpen op de oorzaken van de tegenslagen die individuen troffen. Er worden drie soorten Afrikaanse Kifwebe-maskers onderscheiden: de mannelijke (kilume) over het algemeen met een hoge kuif, de vrouwelijke ...


Zie het blad

Verkocht

Kuba Riem
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba Riem

Verzameling Franse Afrikaanse kunst.
Ceremoniële riem van Kuba, geborduurd met parels en kaurischelpen, een oud betaalmiddel. br /> Verschillende stammen vormen de Kuba-groep, gevestigd tussen de rivieren Sankuru en Kasaï: Bushoong, Ngeendé, Binji, Wongo, Kété, enz... Elk van hen produceerde een verscheidenheid aan sculpturen, beelden, prestigieuze voorwerpen, maskers en vaak versierde geometrische patronen .
De Kuba, wiens naam 'bliksemschicht' betekent, produceerden ook Afrikaanse gereedschappen en wapens, waaronder werpmessen, die later transactiewaarden werden, en zware oorlogszwaarden, Ilwoon.


Zie het blad

290,00

Baoule Charme
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baoule Charme

In de Afrikaanse tribale kunst nemen amuletten, ook wel amuletten genoemd, de canons over van het masker dat ze vertegenwoordigen. Deze hangers kunnen van ivoor of been zijn.
Dit Baoulé-exemplaar, uiterst zeldzaam, is verfraaid met een mooie oranje patina.


Zie het blad

120,00

Bambara slot
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Dogon sloten, Bambara sloten > Bambara slot

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunst.
Targette Bambara, Bambara, bestaande uit twee stukken gerangschikt in Kruis, de borst, verticaal, en het Kruis, horizontaal en uitgerust met een holle waarin de sleutel zal passen. een metalen deel in de fijne rasters zijn ingesneden op het object en verwijzen naar de waarden en geloof Bambara. De grid zou vertegenwoordigen de creatieve wateren en de vier kardinale punten. De sluizen, meestal eigendom van vrouwen en symboliseert de Unie van twee mensen, kunnen worden aangeboden aan hen door hun echtgenoten op het moment van een geboorte of om de installatie van de vrouw te vieren in het huis van haar man. Dit zijn persoonlijke goederen die kunnen worden overgedragen aan meisjes en dochters-in-Law. Ruw hout, matte bruine patina. gecontroleerde ...


Zie het blad

Verkocht

Rungu Stok
Afrikaanse kunst > Vliegenmepper, staf van macht, koninklijke scepter > Rungu Stok

Fetish vliegenmepper waarvan het handvat aan de bovenzijde is uitgehold. Fijne lijntjes, tussen discrete tekens die scarificaties suggereren, vormen het gezicht van het afgebeelde onderwerp. Het gedeelte dat de hals uitstrekt, is bedekt met een hars waarop halssnoeren van veelkleurige parels het paardenhaar bevestigen. Glanzend patina, uitdrogingsscheur.
Een stam van de Tabwa-groep, de Rungu, is gevestigd in een regio tussen de R.D.C. (Democratische Republiek Congo), Zambia en Tanzania. Onder invloed van de naburige Lubas en Bemba produceerden de Rungu prestigieuze voorwerpen bestemd voor hoogwaardigheidsbekleders, krukjes, kammen, lepels en scepters, vaak versierd met figuren van koppels of tweelingen. Hun koning, mwéné tafuna genaamd, woont in Zambia. Een vrouwenvereniging, ...


Zie het blad

240,00

Mangbetu Mes
Afrikaanse kunst > Munten van brons, zwart ijzer en andere materialen > Mangbetu Mes

Dit mes, ook wel Trumbash genoemd, met een gebogen lemmet voorzien van een antropomorf handvat, vormde een gevechtswapen, en vooral een prestigieus accessoire dat gewaardeerd wordt tijdens rituele dansceremonies. Het Mangbetu-koninkrijk, gevestigd in het bos in het noordoosten van Zaïre, tussen Bomokandi en de rivier de Uele, drukte zich uit door architectonische werken die Europese bezoekers in de 19e eeuw fascineerden. Hun meubels, wapens, ornamenten, aardewerk en beeldhouwwerken waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. Verschillende groepen die ten zuiden van de Uele waren gevestigd, werden in 1820 onder het gezag van het Mangbetu-koninkrijk geplaatst: Bangaba, Makere, Mamvu, enz. Er werd een schat aan prestigieuze voorwerpen en gebruiksvoorwerpen geproduceerd voor ...


Zie het blad

290,00

Ceremoniële lepel Luba Hemba
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba lepel

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
Antropomorfe lepel-emblemen zijn terugkerend in tribale kunst. Het handvat van de spatel is gebeeldhouwd met een klassiek cephalomorph-patroon, met een traditioneel geschoren hoofdbeeld, een hoofdband die de verfijnde hoofdtooi beperkt. de gelaatstrekken, harmonieus, zijn zorgvuldig gemodelleerd. Hoewel ritueel, werd de lepel ook al snel een uiterlijk teken van rijkdom.
Hoogte op voet: 56 cm.
Scheuren en schaafwonden.
De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald het gebied van de rivier de Lubu, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Ze werden geboren uit een afscheiding van de Songhoy-etnische groep, onder leiding van Ilunga Kalala die de oude koning Kongolo ...


Zie het blad

95,00

Luba Kam
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba Kam

Binnen de Afrikaanse kunst wordt elk alledaags voorwerp een gebeeldhouwd werk van grote verfijning. De belangrijke rol die vrouwen spelen in het politieke leven van het koninkrijk wordt geïllustreerd door de terugkeer van het vrouwelijke motief in de Luba-kunst.
Deze kam wordt bekroond met een beschermende voorouder, een politieke en spirituele tussenpersoon, een rol die vrouwen vervullen in het Luba-koninklijk huis. Na de dood van een koning zou zijn geest reïncarneren in een vrouw, die zo de titel Mwadi kreeg, die nooit trouwde, de vrouwen erfde van de overledene die voor haar zorgde en vanaf dat moment in de koninklijke residentie woonde. .
Satijnbruine patina.
De Zela, gevestigd tussen de Luvua-rivier en het Kisalé-meer, zijn tegenwoordig georganiseerd in vier ...


Zie het blad

180,00

Kuba Kan
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kuba Kan

Een van de prestigieuze objecten van de Kuba-groepen is deze biercontainer met een handvat waarin geometrische patronen zijn gegraveerd. De muren en de bodem zijn dik. Satijnzwarte patina. Kleine scheurtjes.
De Kuba staan ​​bekend om de verfijning van prestigeobjecten die zijn gemaakt voor leden van de hoge rangen van hun samenleving. Verschillende Kuba-groepen produceerden antropomorfe objecten met verfijnde ontwerpen, waaronder kopjes, drinkhoorns en bekers. De Lele zijn gevestigd in het westen van het Kuba-koninkrijk, aan de samenvloeiing van de rivieren Kasai en Bashilele. Interculturele uitwisselingen tussen het Bushoong of Kuba-territorium en de Lele hebben de toeschrijving van bepaalde objecten moeilijk gemaakt, omdat de twee groepen dezelfde iconografie gebruiken, bestaande ...


Zie het blad

180,00

Luba / Hemba kort zwaard
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Luba zwaard

Dit type ceremonieel wapen diende ook als betaalmiddel bij veel Centraal-Afrikaanse groepen. Het gebeeldhouwde motief is hier janiform, verlengd door een handvat met de afdruk van spijkers en vervolgens door een mes met een uitpuilend midden. Korrelig geoxideerd patina, geschuurd geolied patina op het handvat.
In Afrika werden vóór de koloniale periode nooit betalingen in munten gedaan. Er werden transacties gedaan met kauri's, parels, vee, kolanoten, maar ook metalen, vooral ijzer. Deze primitieve valuta werden gebruikt tijdens commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor bruidsschatten, maar konden ook parade- of werpwapens zijn. In Sierra Leone werden goederen getaxeerd tegen ijzeren staven, barriferri genaamd. De koning controleerde over het algemeen de productie of ...


Zie het blad

190,00

Senoufo Katrol
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Senoufo Katrol

Afrikaanse kunst en stijgbeugels van Bambara-weefgetouwen.
Deze cephalomorfe hevelkatrol heeft wanden die zijn ingesneden met diamant- en schaakbordpatronen. De hals is omwikkeld met leer. Zachtbruine patina.


Zie het blad

Verkocht

Chokwe Box, Tschokwe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Tschokwe Box

Ex Italiaanse Afrikaanse tribale kunst collectie.
Dit prestigieuze voorwerp, dat tot de Afrikaanse regalia behoort, roept via gebeeldhouwde figuren de bescherming in van de geesten van de voorouders. Ondersteund door een dierlijke kariatide, wordt een rechthoekige doos, gesloten door een luik, bekroond door een zittende figuur. Bruin-zwarte patina gewreven met oker. Scheuren van uitdroging.
De Tschokwe, van Bantoe-cultuur, hadden zich gevestigd in Oost-Angola, maar ook in Kongo en Zambia. Na verschillende allianties kwamen zij in contact met de Lunda die hen leerden jagen. Hun sociale organisatie oefende ook invloed uit op de Tschokwe samenleving. De Tschokwe overheersten echter de Lunda, waarvan het koninkrijk aan het einde van de 19e eeuw werd ontmanteld. De olifanten van ...


Zie het blad

Verkocht

Itombwa Orakel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Itombwa Orakel


Binnen de figuratieve sculptuur van de Kuba zijn de prestigieuze objecten die worden vastgehouden door leden van de koninklijke familie Kuba en perifere groepen, Bushoong en Dengese, altijd versierd met gegraveerde patronen, parallelle lijnen, kriskras , en geruit. Dezelfde geometrische patronen sieren ook de accessoires van de waarzegger, zoals dit waarzeginstrument vergezeld van zijn duwer. Deze gereedschappen, die worden gebruikt om verschillende problemen op te lossen, bevatten dierlijke motieven die verband houden met de ngesh (geesten van de natuur), maar ook menselijke motieven die verwijzen naar voorouders en maskers. Satijn genuanceerd bruin patina.
Het Kuba-koninkrijk of "bliksemvolk" werd in de 16e eeuw gesticht door de belangrijkste stam Bushoong die nog steeds ...


Zie het blad

280,00

Kongo kruitfles
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kongo kruitfles

Peervormige container met een dop, bedoeld om kruit voor houten geweren te bevatten. Dit zwarte buskruit werd geïmporteerd uit Europa, waardoor het een zorgvuldig bewaard luxeartikel is. Dit poeder, waaraan ook magische deugden werden toegeschreven, vulde vaak de ingrediënten van rituele fetisjen aan en is gegraveerd met decoratieve motieven en zoömorfische figuren. Satijnen patina.
In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk, geleid door hun koning Ne Kongo, zich in een regio op het kruispunt van de grens tussen de huidige DRC, Angola en Gabon. Twee eeuwen later kwamen de Portugezen in contact met de Kongo en bekeerden hun koning tot het christendom. Hoewel monarchaal, had het politieke systeem van Kongo een democratisch aspect omdat de koning feitelijk aan het hoofd van het ...


Zie het blad


Verkocht aan 70.00 Zoek een soortgelijk object

Kuba Ngondo-doos
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba Ngondo-doos

Belgische Afrikaanse kunstcollectie.
We vinden de belangrijkste kenmerken die verband houden met de Kuba-cultuur, de patronen die de doos versieren, maar ook dit Kuba-gezicht dat op het deksel is gesneden. Dit object draagt ​​de naam Ngondo wiens vertaling in het Frans halvemaan is in verhouding tot zijn vorm. De eigenaar van dit werk verklaart het in 1983 van zijn vader te hebben geërfd, die het zelf sinds 1948 in bezit had.


Zie het blad

Verkocht

Kenya nek ondersteuning
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Kenya nek ondersteuning

Afrikaanse beeldhouwkunst, een alledaags object gericht op het verbeteren van de status van de gebruiker, een uitdrukking van Afrikaanse kunst, deze hoofdsteun monoxyle of zelfs "droomsteun " heeft een gevlochten bandje. Het vormt voor de stammen van Kenia en Oeganda een kussen om tijdens de slaap de uitgebreide hoofdtooien in te bewaren. Het kan ook als krukje gebruikt worden. Bij de Turkana worden ze als huwelijksgelofte aan de toekomstige vrouw aangeboden en bij weigering aan de man teruggegeven. Onder de Pokot die gevestigd zijn in de regio van het Turkanameer tot het Baringomeer, is het het heden dat de ceremonieën markeert van de overgang naar volwassenheid of zelfs een beloning voor een overwinning tijdens een conflict.
Hoofdsteunen hebben vaak de gestileerde vorm van een ...


Zie het blad

160,00

Shona Neck support
Afrikaanse kunst > Hoofdsteun > Shona Neck support

Gevarieerde composities voor deze Afrikaanse hoofdsteunen. De Afrikaanse neksteun, deze "droomsteun", vormt voor de stammen van Afrika een kussen dat tijdens de slaap de uitgebreide hoofdtooien moet behouden. Het kan ook als krukje gebruikt worden. Uitgerust met een steun die in twee voeten is verdeeld (symboliseert enkele olifantenpoten), is de smalle bovenkant zijdelings verlengd met lipjes. Hoofdsteunen hebben vaak de gestileerde vorm van een dier, waarbij vee van het allergrootste belang is voor de herdersstammen van Oost-Afrika. Bij de Turkana worden ze als huwelijksgelofte aan de toekomstige vrouw aangeboden en bij weigering aan de man teruggegeven. Onder de Pokot die gevestigd zijn in de regio van het Turkanameer tot het Baringomeer, is het het heden dat de ceremonieën markeert ...


Zie het blad

240,00

Baga gezichtsmasker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Baga masker

Beter bekend om hun grote schoudermaskers, maakten de Baga ook gebruik van gezichtssculpturen, zoals dit Afrikaanse masker met een borstelige neus die verwijst naar de snavel van de neushoornvogel. Het biedt verschillende motieven, in de vorm van damborden en stippellijnen, en een ingesneden haarlijn die wordt gescheiden door een dubbele kuif. De schoudermaskerversie, een waar nationaal symbool, kan in zijn grootste versies tot 50 kg wegen. Zijn echte naam Demba / D'mba (of Nimba in de Baga-taal), vertegenwoordigt hij de verzorgende vrouw, maar ook de vruchtbaarheid van de neushoornvogel dankzij zijn snavelachtige neus. Het masker wordt verondersteld de oogsten te doen toenemen, zwangerschappen teweeg te brengen, en wordt tentoongesteld tijdens diverse ceremonies, festivals en ...


Zie het blad

Verkocht

Mangbetu Mes
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Mangbetu Mes

Dit type gevechtswapen zou ook een ceremonieel accessoire kunnen vormen tijdens rituele dansceremonies. Het lemmet heeft een houten handvat met een lichte, satijnen patina.
Het Mangbetu-koninkrijk, gevestigd in het bos in het noordoosten van Zaïre, tussen Bomokandi en de rivier de Uele, drukte zich uit door architectonische werken die Europese bezoekers in de 19e eeuw fascineerden. Hun meubels, wapens, ornamenten, aardewerk en beeldhouwwerken waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. Verschillende groepen die ten zuiden van de Uele waren gevestigd, werden in 1820 onder het gezag van het Mangbetu-koninkrijk geplaatst: Bangaba, Makere, Mamvu, enz. Er werd een schat aan prestigieuze voorwerpen en gebruiksvoorwerpen geproduceerd voor hoogwaardigheidsbekleders. Vanaf ...


Zie het blad

240,00

Chokwe Lepel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Chokwe Lepel

Traditionele Afrikaanse Chokwe-kunst en ceremoniële voorwerpen.
Deze ceremoniële lepel, gevormd uit een diepe kom, presenteert bovenaan de figuur van de vrouw van de mythische held-oprichter van de etnische groep, Chibinda Ilunga. Een glanzend glad patina, ooit te wijten aan het herhaaldelijk aanbrengen van ricinusolie en het kleuren van plantaardige afkooksels, bedekt het geheel van dit stukje Afrikaanse Chokwe-kunst. Erosies op het gezicht.
Hoogte op voet: 42 cm.
De Chokwé, die tot de 16e eeuw vreedzaam in het oosten van Angola waren gevestigd, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk, van waaruit ze een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van macht erfden. De Chokwé hadden geen gecentraliseerde macht maar grote chiefdoms. Zij waren het die kunstenaars ...


Zie het blad

180,00

Zela Kam
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Zela Kam

Binnen de Afrikaanse tribale kunst wordt elk alledaags voorwerp getransformeerd tot een gebeeldhouwd werk van grote verfijning. De belangrijke rol van vrouwen in het politieke leven van het koninkrijk wordt geïllustreerd door de terugkeer van het vrouwelijke motief in de Luba-kunst. Gevestigd tussen de Luvua-rivier en het meer van Kisalé, zijn de Zela tegenwoordig georganiseerd in vier chiefdoms onder toezicht van leiders van Luba-afkomst. Ze vereren een oerpaar dat vaak wordt weergegeven in beeldhouwwerken, mythische voorouders, en wijden offers aan de geesten van de natuur. Deze kam wordt bekroond door een beschermende beeltenis die een politieke en spirituele tussenpersoon belichaamt, een rol die wordt gespeeld door vrouwen in de Luba-royalty. Haar hoofdtooi, achter een brede band die ...


Zie het blad

160,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  - 

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal