Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw:

Afrikaanse alledaagse voorwerpen zijn voor westerlingen ware kunstwerken geworden. Zij worden op het Afrikaanse continent gebruikt voor rituele, ceremoniële of zuiver alledaagse doeleinden. Zij hebben nooit de Europese artistieke aantrekkingskracht onder de Afrikaanse bevolking gekend.


Rungu Stok
promo art africain
Afrikaanse kunst > Vliegenmepper, staf van macht, koninklijke scepter > Rungu Stok

Fetish vliegenmepper waarvan het handvat aan de bovenzijde is uitgehold. Fijne lijntjes, tussen discrete tekens die scarificaties suggereren, vormen het gezicht van het afgebeelde onderwerp. Het gedeelte dat de hals uitstrekt, is bedekt met een hars waarop halssnoeren van veelkleurige parels het paardenhaar bevestigen. Glanzend patina, uitdrogingsscheur.
Een stam van de Tabwa-groep, de Rungu, is gevestigd in een regio tussen de R.D.C. (Democratische Republiek Congo), Zambia en Tanzania. Onder invloed van de naburige Lubas en Bemba produceerden de Rungu prestigieuze voorwerpen bestemd voor hoogwaardigheidsbekleders, krukjes, kammen, lepels en scepters, vaak versierd met figuren van koppels of tweelingen. Hun koning, mwéné tafuna genaamd, woont in Zambia. Een vrouwenvereniging, ...


Zie het blad

290,00  232,00

Haarspeld Kwéré / Zaramo
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kwere Haarspeld

De Zaramo en de stammen die hen omringen, zoals de Kwéré en de Doé, ontwierpen poppen die over het algemeen geassocieerd worden met vruchtbaarheid, maar waaraan andere deugden zouden worden toegeschreven. Zijn primaire rol wordt gespeeld tijdens de periode van opsluiting van de jonge ingewijde Zaramo. De novice gedraagt ​​zich naar het object als bij een kind, en zal ermee dansen tijdens de slotceremonie van de inwijding. Als de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ze het "kind" adopteren. Bij de Zaramo wordt dit gebeeldhouwde motief herhaald op de bovenkant van stokken, siert het rituele voorwerpen en komt het zelfs voor op begraafplaatsen.
De vorm is terugkerend, een gestileerd hoofd, bekroond met een dubbele of enkele kuif met daarboven een buisvormige buste zonder armen waarop ...


Zie het blad

105,00

Kongo kruitfles
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kongo kruitfles

Peervormige container met een dop, bedoeld om kruit voor houten geweren te bevatten. Dit zwarte buskruit werd geïmporteerd uit Europa, waardoor het een zorgvuldig bewaard luxeartikel is. Dit poeder, waaraan ook magische deugden werden toegeschreven, vulde vaak de ingrediënten van rituele fetisjen aan en is gegraveerd met decoratieve motieven en zoömorfische figuren. Satijnen patina.
In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk, geleid door hun koning Ne Kongo, zich in een regio op het kruispunt van de grens tussen de huidige DRC, Angola en Gabon. Twee eeuwen later kwamen de Portugezen in contact met de Kongo en bekeerden hun koning tot het christendom. Hoewel monarchaal, had het politieke systeem van Kongo een democratisch aspect omdat de koning feitelijk aan het hoofd van het ...


Zie het blad


Verkocht aan 70.00 Zoek een soortgelijk object

Gesneden Ubangi Charme
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Gesneden Ubangi Charme

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunstbr>Onder de vele gebeeldhouwde voorwerpen met betrekking tot jacht en magie, bestaat dit zeldzame type sculptuur, bedoeld om op te hangen, uit een paneel waarop een gezicht is afgebeeld. omlijst met hoorns, en had als charme kunnen dienen voor de hoge officieren van de Lombe-compagnie. Prachtig glanzend donkerbruin patina.
De Ngbaka vormen een homogeen volk uit het noordwesten van de DRC, ten zuiden van Ubangui. De Ngandi wonen in het oosten en de Ngombe in het zuiden. De inwijding van jonge mensen, "gaza" of "ganza" (die kracht geeft) tussen de Ngbaka en de Ngbandi, heeft veel overeenkomsten, door middel van uithoudingsproeven, liederen en dansen. De riten vereisten de aanwezigheid van sculpturen van voorouders. Het was na een periode van ...


Zie het blad

180,00  144,00

Zetel in kariatide Luba Lupona
Afrikaanse kunst > > Luba Kruk

Verzameling van tribale kunst te koop aangeboden door Jan Putteneers.

Deze vrouwelijke beeltenis van een voorouder, "receptacle of a deceased sovereign chief" (Luba, Roberts) steunt met haar vingers in een waaier het ronde dienblad dat op haar cilindrische hoofdtooi rust. De uitpuilende littekens in de korenaren die samenkomen in de richting van de navel, "centrum van de wereld" geassocieerd met de afstamming, die van de onderbuik, de volheid van de volumes, getuigen van begrippen als vruchtbaarheid. Deze kruk, lupona genaamd, of kioni,kipona , kiona , afhankelijk van de bron, vormt het ontmoetingspunt van de heerser, zijn volk, en de beschermende geesten en voorouders, waar verleden en heden symbolisch en spiritueel met elkaar verweven zijn. In het verleden vormde het de ...


Zie het blad

350,00

Mbuun machete zwaard
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Mbuun machete

Zwaard met houten handvat (gebrek en scheurtjes op te merken) van de Mbuun gevestigd in het westen van de Democratische Republiek Congo. De contouren zijn geschuurd, de patina geoxideerd.
Hoogte op voet: 63 cm.
In Afrika werden vóór de koloniale periode nooit betalingen in munten gedaan. Er werden transacties gedaan met kauri's, parels, vee, kolanoten, maar ook metalen, vooral ijzer. Deze primitieve valuta werden gebruikt tijdens commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor bruidsschatten, maar konden ook parade- of werpwapens zijn. In Sierra Leone werden goederen getaxeerd tegen ijzeren staven, barriferri genaamd. De koning controleerde over het algemeen de productie of routing van de valuta van het koninkrijk. De verscheidenheid van deze metalen vormen is groot, en ...


Zie het blad

Verkocht

Slingshot Baule
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Baoule katapult

Antropomorfe katapult met een vrouw die op een stoel zit. Dit beeld onderscheidt zich door zijn fijne details. Gladde gouden patina.
Er wonen ongeveer zestig etnische groepen in Ivoorkust, waaronder de Baule, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw bedrijven net als de Gouro van wie zij hun rituele cultussen en gebeeldhouwde maskers hebben geleend. Twee soorten beelden worden door de Baoule, Baulé, geproduceerd in het rituele kader: Waka-Sona beelden, "houten wezen" in Baoule, roepen een Assi Uso op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort standbeeld dat bedoeld is om als medium te worden gebruikt door de Komien-wichelaars, die door de asye usu geesten zijn uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals door te geven. De ...


Zie het blad

Verkocht

Kongo Kruis
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kongo Kruis

Onder de hoofden van Kongo aan het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw, diende het kruisbeeld als een symbool van macht en gezag onder de voornamelijk regalia. Een ceremonie tijdens de inhuldiging van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, tijdens een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu ontving. Dit machtskenmerk, geïnspireerd op oude christelijke kruisbeelden die in de 16e eeuw door de Portugezen werden geïmporteerd, zou ook een therapeutische functie kunnen hebben en, naast verschillende toepassingen, kunnen worden gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het object werd onderworpen aan plengoffers. of palmwijn.
Het kruis zou geen ...


Zie het blad

Verkocht

Holo Nzambi gesneden paneel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Holo paneel

Beeldhouwkunst gewijd aan de cultus van kwelling nzaambi, ook beoefend door de Yaka, rituelen bedoeld voor de moeilijkheden waarvan de waarzeggerij de bron had kunnen achterhalen. Als de Holo waarschijnlijk geïnspireerd waren door christelijke iconografie, eerden ze geesten en geen enkele god. Deze sculpturen, die vaak bedoeld waren om de jacht, de vruchtbaarheid of een goede gezondheid te bevorderen, moesten door de betrokkene ritueel worden bekleed met verschillende stoffen. Oranjebruin patina. Erosies en kleine ongelukjes. Hoogte op voet: 32 cm.
Gelegen in de Democratische Congo tussen de Yaka en de Tchokwé van Angola, migreerde de kleine Holo etnische groep van de Angolese kust om zich te vestigen nabij de oevers van de Kwango. De Holo produceerde helmmaskers en prestige-items ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Ashanti Juk
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Ashanti Juk

Esthetiek van het dagelijks leven voor de Afrikaanse kunst van Ivoorkust.
Stijgbeugel met een menselijke buste waarvan het gezicht fijne gelaatstrekken en subtiele littekens vertoont onder een los kapsel.
De figuratieve motieven van deze katrollen worden in een grote verscheidenheid ingezet: cephalomorphs of zoomorphs bij de Baoulé en de Gouro, de Senufo wat hen betreft vaak versierd met neushoornvogelfiguren. Goudbruine gebruikspatina, uitdrogingsscheurtjes
In Ivoorkust moesten de meest gewone voorwerpen a priori voldoen aan esthetische criteria. Meubels, ornamenten, gebruiksvoorwerpen, stoffen zijn een voorwendsel voor een verfijnde artistieke expressie van de beeldhouwers. De techniek van het weven van katoen verspreidde zich in West-Afrika dankzij de ...


Zie het blad

240,00  192,00

Panel Boa Kpongadomba, Pongdudu
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Boa-paneel

Verondersteld om onkwetsbaar te maken en om de vijand bang te maken, werd het Afrikaanse kunstmasker kpongadomba des boa bevolen door de belangrijkste kumu die het aan de meest valiant strijder aanbood. Het werd toen bewaard in de hut van zijn vrouw. Dit paneel dat in de dozen moet worden opgehangen is gesneden uit een maskermotief met oversized oren, geperforeerd zoals de paviljoens van de oren van de oostelijke Boa, de " bavobongo ". Het gaf een indrukwekkende verschijning aan zijn drager, geaccentueerd door het contrast van kleuren. In de buurt van de Mangbetu en Zande woont de Boa in de savanne in het noorden van de Democratische Republiek Congo. Sommige Boa's hebben naar verluidt gebruikt deze maskers voor educatieve doeleinden met kinderen, sinds de pacificatie van de Uele regio. ...


Zie het blad

280,00  224,00

Crucifix Kongo Nkandi kiditu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kongo Crucifix

Onder de hoofden van Kongo aan het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw nam het kruisbeeld de plaats in, onder de voornamelijk regalia, van een symbool van macht en gezag. Een ceremonie tijdens de inhuldiging van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, tijdens een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu ontving. Dit machtskenmerk, geïnspireerd op oude christelijke kruisbeelden die in de 16e eeuw door de Portugezen werden geïmporteerd, zou ook een therapeutische functie kunnen hebben en, naast verschillende toepassingen, kunnen worden gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het object werd onderworpen aan plengoffers. of palmwijn.
Het kruis ...


Zie het blad

Verkocht

Mangbetu Hoorn
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Mangbetu Hoorn

Deze gebeeldhouwde figuur boven een runderhoorn stelt een naakte vrouw voor, alleen gekleed in een toque, gehurkt met haar handen op haar rug. Het kapsel versterkt de verlenging van de schedel, typisch voor de groep, die door een compressie van het hoofd van jongs af aan geleidelijk vervormt. De ouden noemen beli de antropomorfe figuren die voorouders belichamen, uit het zicht bewaard en vergelijkbaar met die van hun geheime genootschap nebeli.
Gladde patina, uitdrogingsscheurtjes.
Hoogte op voet: 45 cm.
Het Mangebetu-koninkrijk in het noorden van Congo produceerde architecturale werken die in de 19e eeuw indruk maakten op Europese bezoekers. Hun meubels, wapens, ornamenten en beeldhouwwerken waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. De etnoloog G.A. ...


Zie het blad

Verkocht

Mbala / Hungaan Badge
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Mbala Badge

Deze figuratieve dissel, een prestigieus embleem voor chef-koks, is bedekt met een fluweelachtige zwarte patina en wordt verlengd door een ongewoon blad waarvan het uiteinde is verdeeld in twee lussen. Het gezicht, uitgehouwen in het hart, herinnert aan de Kwese-sculptuur. Een krokodillenfiguur, wiens staart tussen de koppen loopt en in hoog reliëf opstijgt, omhelst het handvat.
De Mbala, afkomstig uit Angola in de 17e eeuw, vestigden zich in het noordwesten van Zaïre en in het oosten tussen de Pelende, Suku, Pende en Yaka. Vroeger matrilineair, zijn ze samengesteld uit clans onder leiding van de oom van moederszijde. Het opperhoofd was verantwoordelijk voor de aanbidding van de voorouders, hoe beperkt ook. Na een terugtocht van een paar dagen werden de koninklijke insignes en ...


Zie het blad


Verkocht aan 110.00 Zoek een soortgelijk object

Teke prestige lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Teke lepel

Ex-Belgische Afrikaanse kunst collectie.
Voorwerp van prestige en parade van de teke-opperhoofden, deze lepel heeft een lange steel die is uitgehouwen met een voorouderfiguur. De nek is ingesloten in dierenhuid.
Gevestigd tussen de Democratische Republiek Congo en Gabon, werden de Téké georganiseerd in chiefdoms waarvan de chef vaak werd gekozen uit de smeden. Het gezinshoofd, mfumu, had het recht van leven of dood over zijn gezin, wiens belang zijn prestige bepaalde. Het hoofd van de clan, ngantsié , bewaarde de grote beschermende fetisj tar mantsié die toezicht hield op alle ceremonies. Het is de machtige toverdokter en waarzegger die tegen betaling de individuele beeldjes of nkumi heeft "belast" met magische elementen. Volgens de Téké werd wijsheid geabsorbeerd en ...


Zie het blad

Verkocht

Chokwe Lepel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Chokwe Lepel

Traditionele Afrikaanse Chokwe-kunst en ceremoniële voorwerpen.
Deze ceremoniële lepel, gevormd uit een diepe kom, presenteert bovenaan de figuur van de vrouw van de mythische held-oprichter van de etnische groep, Chibinda Ilunga. Een glanzend glad patina, ooit te wijten aan het herhaaldelijk aanbrengen van ricinusolie en het kleuren van plantaardige afkooksels, bedekt het geheel van dit stukje Afrikaanse Chokwe-kunst. Erosies op het gezicht.
Hoogte op voet: 42 cm.
De Chokwé, die tot de 16e eeuw vreedzaam in het oosten van Angola waren gevestigd, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk, van waaruit ze een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van macht erfden. De Chokwé hadden geen gecentraliseerde macht maar grote chiefdoms. Zij waren het die kunstenaars ...


Zie het blad

290,00

Bembe Lepel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Lepels, pollepels > Bembe Lepel

De Beembé worden in de Afrikaanse kunst gewaardeerd om de zorg en afwerking die aan de sculpturen van voorouders wordt gegeven.
Lepel waarvan het handvat een antropomorfe buste heeft waarvan het gezicht en de handen zorgvuldig zijn gedetailleerd. De contouren van de cuilleron hebben lichte krasjes. Glanzend patina. Hoogte op voet: 40 cm.
Gevestigd op de plateaus van de Volksrepubliek Congo ex. Brazzaville, en niet te verwarren met de Bembe-groep van het noordelijke Tanganinyika-meer, werd de kleine groep Babembé, Béembé, beïnvloed door de Téké-riten en -cultuur, maar vooral door die van de Kongo's. De Béembé, gevestigd in de huidige Republiek Congo, vormden oorspronkelijk het koninkrijk Kongo, met de Vili, Yombé, Bwendé en Woyo. Omdat jagen een belangrijke activiteit was, ...


Zie het blad

Verkocht

Djenne standbeeld
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Djenne standbeeld

Traditionele Afrikaanse kunst kan een bron van inspiratie zijn voor hedendaags vakmanschap, een voorstelling die is geïnspireerd op authentieke beelden van Djenne, een man die knielt, zijn hoofd naar rechts draait. De oude sites Djenné zijn allemaal in overstromingsgebied, de bewoners hebben altijd koppen gevonden die ontsluiten als het water zich terugtrekt. Gerold door de golven, zijn deze stukken ver van hun oorspronkelijke archeologische site gevonden.


Zie het blad

745,00  596,00

Tanzania Kam
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Tanzania Kam

Kam waarvan het figuratieve motief een vrouwelijke buste vormt. Het kapsel is verdeeld in twee schelpen, kenmerkend voor de Doé en de Kwéré. Grote oren en ogen bezet met parels onder een gewelfd voorhoofd vormen de belangrijkste kenmerken van het gezicht. Glanzende donkere patina. Hoogte op voet: 26 cm.
In de zuidelijke kuststreek van Tanzania, rond Dar-es-Salaam, produceerde een relatief homogene groep de meeste artistieke producties. Het omvat de Swahili, Kaguru, Doé, Kwéré, Luguru, Zaramo, Kami. De tweede regio bestaat uit een gebied dat het zuiden van Tanzania beslaat tot aan Mozambique, waar enkele Makonde en de Yao, de Ngindo, Mwéra en Makua wonen. In het noordoosten van Tanzania hebben de Chaga, Paré, Chamba, Zigua, Massaï, Iraqw, Gogo en Héhé een artistieke productie die ...


Zie het blad


Verkocht aan 120.00 Zoek een soortgelijk object

Kusu wichelroedeloper
promo art africain
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kusu Rammelaar

Ex-Luxemburgse Afrikaanse kunst collectie.
Gebeeldhouwd object gebruikt door waarzeggers, wiens antropomorfe motief herinnert aan de nkisi-fetisjen van de Songye. Goudbruin satijn patina, barsten.
De op de linkeroever van de Lualaba gevestigde Kusu hebben de artistieke tradities van de Luba en de Hemba geleend en hebben een vergelijkbaar kastenstelsel Luba . In deze regio, tussen de Bembe, Boyo, Hemba, Songye en Tetela, waren rituele voorwerpen onderhevig aan stilistische uitwisselingen en invloeden. We merken hier een overeenkomst op met Songye-fetisjen. De singiti-beelden werden bewaard door de fumu mwalo en geëerd tijdens ceremonies waarbij offers aan hen werden gebracht. Naast het gezag van de erfelijke leiders speelden geheime genootschappen, mannelijk zoals de ...


Zie het blad

140,00  112,00

Kort zwaard Salampasu Mpuku
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Glaive Salampasu

Verschillende broederschappen "mungongo" waren de initiatiefnemers in de salampasu samenleving. Het prestige van een man hing af van het aantal en de kosten van zijn inwijdingen. Als klap op de dag van de dag kregen de jongens een zwaard mpuku die ze vervolgens droegen tijdens de gemaskerde ceremonies.
Sjagen en landbouw, krijger mensen, de Salampasu vormen een stam van de Lulua groep en zijn gevestigd tussen de Democratische Republiek Congo en Angola, ten oosten van de Kasai rivier. Ze zijn omgeven in het westen en zuiden van de Tschokwe en Lunda, en ten noorden en ten oosten van Kete en Lwalwa. Een hiërarchie van maskers, eenvoudige houten maskers kasangu en met koper bedekte maskers mukinka , werd geassocieerd met de maatschappij van krijgers mungongo (pl. bangongo). Het dragen ...


Zie het blad


Verkocht aan 120.00 Zoek een soortgelijk object





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal