Cephalomorphic beker met een lang handvat, onder de prestigieuze insignes van de Pende. Het onderste deel van het gezicht, alsof het gezwollen is, voegt zich geleidelijk bij de nek. Een discrete punt is voldoende om de kin aan te geven. De opstaande neus verzacht de schetsmatige kenmerken waar kleine gaatjes tanden, pupillen en neusgaten tonen. Een kapsel wordt omlijnd en verdwijnt achter de hoefijzeroren. Satijn zwartbruin patina. Erosies van gebruik, barst van uitdroging. De westerse Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oosterse zich stroomafwaarts van Tshikapa aan de oevers van de Kasaï vestigden. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen ...
Zie het blad Calyx Cephalomorphic Pende
180,00 €
De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigieuze objecten die zijn gemaakt voor leden van de hoogste rangen van hun samenleving. De Lélé wonen in het westen van het Kuba-koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van het Kuba-land. Beide groepen sieren hun prestigeobjecten met gelijkaardige motieven. De enige etnische groep die een verscheidenheid aan containers met deksels creëerde waarin individuele goederen werden opgeslagen, versierden de Kuba ze met patronen die vergelijkbaar waren met die van geborduurd textiel. Roodachtige resten binnenin zijn waarschijnlijk afkomstig van gereedschap, een traditionele cosmetische pasta die wordt gebruikt door Kuba-mannen en -vrouwen. Donkerbruine satijnen patina, zeer goede staat.
Zie het blad Kuba Doos
280,00 €
Dit bamileke bed is gesneden uit een uniek stuk hout. De neus is platgedrukt. De hele kamer is bedekt met een donkere, gladde patina. Zie het blad Verlichte Bamileke Verkocht
Zie het blad Verlichte Bamileke
Verkocht
Dit object genaamd galukoshi, bedoeld voor waarzeggerij ("Pende" Strother, ed. 5Continents, fig. 8), bestaat uit een samenstel van gearticuleerde staven, waarvan de eerste is verfraaid met een gebeeldhouwd gezicht in de afbeelding van de maskers van initiatie. Het geheel is versierd met talloze veren. De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke mensen zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, zijn afgedrukt op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya-maskers, realistisch, die om de tien jaar worden geproduceerd, een feestelijke functie en belichamen ze verschillende personages die moeilijk te ...
Zie het blad Pende Beeldhouwwerk
Franse Afrikaanse kunstcollectie. De naam wordt meegedeeld bij verkrijging. De pende van decoratieve kunst weerspiegelt religieus gebruik dankzij de traditionele motieven waarmee ze zijn versierd. Op deze lepels verschijnen gezichten als de initiatiemaskers, met grote neergeslagen oogleden. Glanzend bruin patina, lichte schaafwonden. De Western Pende wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de Eastern zich vestigden aan de oevers van de Kasaï stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, zijn afgedrukt op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya-maskers, realistisch, elke tien jaar geproduceerd, een feestelijke functie en belichamen ze verschillende karakters, waaronder ...
Zie het blad Pende Lepels
Oude Toubou-dolk en zijn dikke lederen schede met een gevlochten lederen handvat. Het geslepen en gepatineerde lemmet vertoont gebruikssporen. Het handvat is van hout, met koperen punt. De "heren van de woestijn", in de Sahara, genaamd Toubou, Tubu, Tedda of Gouranes, vormen een nomadisch volk, krijgers en handelaars. Sommigen van hen beoefenen het fokken van dromedarissen. Ze wonen in het noorden van Tsjaad, in Libië in de regio Fezzan en in het noordoosten van Niger.
Zie het blad Tubu Dolk
150,00 €
Ex-Belgische Afrikaanse kunstcollectie.Binnen de Afrikaanse figuratieve sculptuur van de Kuba zijn de prestigieuze objecten van leden van de koninklijke familie van Kuba en perifere groepen, Bushoong en Dengese, versierd met motieven die vergelijkbaar zijn met die op hun textiel. Dit Afrikaanse kunstobject is minutieus uitgesneden, het verfijnde handvat eindigt in de vorm van een hand met realistische details. Dit type fluit begeleidde het uitstappen van maskers en speelde een rol tijdens rituele ceremonies. Zwart satijnen patina. Het Kuba-koninkrijk werd in de 16e eeuw gesticht door de hoofdstam Bushoong die vandaag de dag nog steeds wordt geregeerd door een koning en waarvan de hoofdstad Nshyeeng of Mushenge was. Meer dan twintig soorten tribale maskers worden gebruikt ...
Zie het blad Kuba Fluit
240,00 €
Rituele charmes in Afrikaanse kunst Yaka Dit type object-talisman, gedragen als een hanger, werd gebruikt door de Chief tijdens collectieve jachten, om zijn team of zijn hond te waarschuwen, om de prooi naar een doel te richten. De fluit werd gemoduleerd door de laterale appendage. De dubbele hoofdmotief wordt verondersteld om jagers te beschermen tegen elke occulte invloed die de uitkomst van de onderneming in gevaar brengt. Het succes van de jachten werd verzekerd door specialisten dankzij een breed scala van rituele voorwerpen, zakken gevuld met beschermende magische stoffen, transportabele, maar ook assemblages van verschillende materialen geplaatst in schuilplaatsen. Donker geolied patina, licht geschrodeerd door gebruik. hiërarchische en autoritaire, bestaande uit ...
Zie het blad Jacht fluit Yaka Janus Yimbila
Verkocht aan 290.00 € Zoek een soortgelijk object
Zeer esthetisch klein jachtfluitje in gebeeldhouwd hout, met een satijnen karamelpatina. Hoogte op voet: 19 cm. Door hun Mossi-buren Gurunsi, Gourundi genoemd, zijn de groepen die ten westen en zuiden van het Mossi-plateau wonen, Lela, Winiama, Nuna en Nunuma de belangrijkste maskersnijders. Religieus geloven de Gurunsi in een superieur wezen, Yi, die zich terugtrok uit de wereld nadat hij deze had geschapen en wiens altaar het centrum van het dorp inneemt. Yi heeft, om hem te vertegenwoordigen, de geest Su gestuurd, belichaamd in alle maskers en geëerd door een altaar dat kan worden vervangen door een standbeeld.
Zie het blad Gurunsi Fluit
95,00 €
Dit nogal atypische Afrikaanse beeldhouwwerk was een communicatiemiddel met de voorouders die door de waarzegger werden gebruikt tijdens waarzeggerijrituelen. Symbool, voor de Luba, van de spirituele kracht die beschikbaar is voor vrouwen, de gebeeldhouwde figuur neemt de "handen op de borst" -houding aan, wat aangeeft dat het belangrijk is binnen het koningschap. Prachtig warm bruin satijn patina, lichte chips. De Luba, of Baluba in Chiluba, zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald het gebied van de rivier de Lubu, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). Ze werden geboren uit een afscheiding van de Songhoy-etnische groep, onder leiding van Ilunga Kalala die de oude koning Kongolo vermoordde die sindsdien wordt vereerd in de vorm van ...
Zie het blad Luba machtsfiguur
190,00 €
Collectie ex-Franse Afrikaanse kunst. Gesneden houten kruis, genaamd "nkangi kiditu". Onder de Kongo-leiders aan het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw nam het kruisbeeld, onder de voornamelijk regalia, de plaats in van een symbool van macht en autoriteit. Een ceremonie tijdens de inhuldiging van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser tijdens een gecodificeerd ritueel uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder een nkangi kiditu ontving. Dit teken van macht, geïnspireerd op oude christelijke crucifixen die in de 16e eeuw door de Portugezen werden geïmporteerd, kon ook een therapeutische functie hebben en, naast verschillende toepassingen, worden gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het object werd onderworpen aan plengoffers. of palmwijn. Het ...
Zie het blad Kongo Kruisbeeld
160,00 €
Onder de hoofden van Kongo aan het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw nam het kruisbeeld de plaats in, onder de voornamelijk regalia, van een symbool van macht en gezag. Een ceremonie tijdens de inhuldiging van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, tijdens een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu ontving. Dit machtskenmerk, geïnspireerd op oude christelijke kruisbeelden die in de 16e eeuw door de Portugezen werden geïmporteerd, zou ook een therapeutische functie kunnen hebben en, naast verschillende toepassingen, kunnen worden gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het object werd onderworpen aan plengoffers. of palmwijn. Het ...
Zie het blad Kongo houten kruisbeeld
Deze oude container uit Oost-Afrika is versierd met messing lamellen en is ontworpen door een nomadische bevolking. Deze laatste werd met name ontcijferd door de islamitische slavenhandel en door recidiverende infighting. Bevolkingsgroepen genaamd "Bantous interlacustres", gelegen tussen het Victoria meer en de rivier de Limpopo, omvatten de Ganda, Nyoro, Nkole, Soga, Toro, Hima, en de Tutsi van Rwanda en Burundi. Hun culturen hebben gelijkenissen, net als hun artistieke productie en hun alledaagse voorwerpen. De Tutsi verhogen vee. Ze blinken ook uit in de kunst van weven en basket maken. Deze langwerpige pot heeft gepolijste en satijnen wanden en duidelijk zichtbare schaafwonden en effecten van gebruik. Medium bruin glanzend patina.
Zie het blad Tutsi Rwanda melkpot
Binnen de Afrikaanse tribale kunst wordt elk alledaags voorwerp getransformeerd tot een gebeeldhouwd werk van grote verfijning. De belangrijke rol van vrouwen in het politieke leven van het koninkrijk wordt geïllustreerd door de terugkeer van het vrouwelijke motief in de Luba-kunst. Gevestigd tussen de Luvua-rivier en het meer van Kisalé, zijn de Zela tegenwoordig georganiseerd in vier chiefdoms onder toezicht van leiders van Luba-afkomst. Ze vereren een oerpaar dat vaak wordt weergegeven in beeldhouwwerken, mythische voorouders, en wijden offers aan de geesten van de natuur. Deze kam wordt bekroond door een beschermende beeltenis die een politieke en spirituele tussenpersoon belichaamt, een rol die wordt gespeeld door vrouwen in de Luba-royalty. Haar hoofdtooi, achter een brede band die ...
Zie het blad Zela Kam
Afrikaanse kunst en werpwapens De Matakam, ook Mafa genoemd, van de groep die door de geïslamiseerde volkeren Kirdi of "heidenen" wordt genoemd, zijn een volk van Centraal-Afrika, voornamelijk aanwezig in het uiterste noorden van Kameroen, ook in Nigeria. Tot de Kirdi behoren de Matakam, Kapsiki, Margui, Mofou, Massa, Toupouri, Fali, Namchi, Bata, Do ayo... Het is bekend dat de Matakam de eersten waren die in contact kwamen met Duitse kolonisten. Vóór de koloniale periode werden transacties gemaakt met kaurischelpen, kralen, vee, kola-noten, maar ook metalen, vooral ijzer. Deze primitieve munten werden gebruikt voor commerciële en sociale uitwisselingen, met name voor bruidsschatten, maar konden ook worden gebruikt als paradeobjecten of werpwapens. De verscheidenheid van deze ...
Zie het blad Kirdi Sikkel Munt
Deze pop van in elkaar grijpende kalebassen, een waar curiositeitsobject dat getuigt van de creativiteit van de Nyamwezi, onderscheidt zich door een verscheidenheid van accessoires, metalen ringen, kralenkettingen, kauri, en stoffen vlechten die met schelpen zijn geborduurd. De kenmerken zijn ook versterkt met kralen inlegwerk. Een ring wordt gebruikt om het standbeeld in evenwicht te houden. De Luo, Kuria, Haya en Ziba, de Kerewe, Karagwe, Sukuma en Nyamezi zijn gevestigd in de centraal-westelijke en centrale regio van Tanzania. De Nyamwezi , Nyamézi , ("het volk van het westen" en soms "het volk van de maan") vormen de grootste groep onder de stammen die in noord-centraal Tanzania leven. Hun rituele en artistieke produktie, die uit verschillende bronnen afkomstig is maar dezelfde ...
Zie het blad Nyamwezi kalebas pop
Gesneden paneel versierd met munten en geometrische patronen. Het midden draagt een hoofd in hoog reliëf in de afbeelding van het Afrikaans masker pwo. Dit type sculptuur had een beschermende functie van de haard. Roodbruin patina, harsachtige massa. Hoogte op voet: 48 cm. De Afrikaanse Chokwe pwo-maskers, tussen de vele akishi (zing: mukishi, duidt op macht) maskers van Afrikaanse < b>Chokwe tribale kunst, belichaamt een schoonheidsideaal, Mwana Pwo, of de Pwo vrouw en verschijnt vandaag tijdens feestelijke ceremonies. Samen met hun mannelijke tegenhangers, chihongo herkenbaar aan hun grote plaatvormige hoofdtooi, moeten de pwo vruchtbaarheid en welvaart brengen in de gemeenschap. De Chokwé, die tot de 16e eeuw vreedzaam waren gevestigd in het oosten van Angola, werden ...
Zie het blad Tschokwe hut paneel
Dit type bel, hier met dierenmotief, was van de jachtmeesters om de aandacht van de honden te trekken of van de waarzeggers om de geesten aan te spreken. We vinden deze objecten in de Khimba-inwijdingsvereniging of de lemba pacificerende vereniging. Onder de Yombe worden deze Afrikaanse klokken met een figuurlijk motief bedoeld om te communiceren met de voorouders ndibu genoemd. Satijn zwarte patina. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door koning ntotela < /ik>. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de ...
Zie het blad Vili Klok
Speld met een zeldzaam motief van fijn gebeitelde vogels. Gladde grijsbruine patina. In de zuidelijke kuststreek van Tanzania, rond Dar-es-Salaam, produceerde een relatief homogene groep de meeste artistieke producties. Het omvat het Swahili, Kaguru, Doé, Kwéré, Luguru, Zaramo, Kami. De tweede regio bestaat uit een gebied dat het zuiden van Tanzania beslaat tot aan Mozambique, waar enkele Makonde en de Yao, de Ngindo, Mwéra en Makua wonen. In het noordoosten van Tanzania hebben de Chaga, Paré, Chamba, Zigua, Massaï, Iraqw, Gogo en Héhé een artistieke productie die overeenkomsten vertoont met kunst uit Madagaskar en Batak, wat kan worden verklaard door commerciële uitwisselingen via de zeeroute. De Luo, Kuria, Haya en Ziba, de Kéréwé, Karagwé, Sukuma en Nyamézi zijn gevestigd in het ...
Zie het blad Tanzania haarspeld
Afrikaanse kunst Makonde. Fetisjhoorn waaruit een gebeeldhouwde kop tevoorschijn komt die lipoko- en lipico-maskers oproept. Enorme oren omlijsten het realisme van expressieve kenmerken. Wat de plaats van een buste inneemt, is gewikkeld in geweven vezels, gedraaide koperdraden en tenslotte dierenhuid. Het geheel is bedekt met een zwarte patina. Hoogte op voet: 51 cm. De Makonde van Noord-Mozambique en Zuid-Tanzania droegen helmmaskers genaamd lipiko tijdens inwijdingsceremonies voor jongeren. De Makonde vereren een voorouder, wat de overvloed aan naturalistische vrouwelijke beeldhouwwerken verklaart. Naast de gezichtsmaskers die worden gedragen tijdens mapiko-dansen en ngoma-ceremonies die jonge mensen informeren over de eisen van het huwelijk en het gezinsleven. de ...
Zie het blad Makonde Fetisj
Het zwaard heeft een gevest met een janiform motief met symbolische verwijzing, een miniatuurreplica van het kifwebe-masker, maar waarvan de functie ook beschermend is. Het is inderdaad een voorwerp van nkishi-kracht, voorzien van een rituele lading die aan de bovenkant is ingebracht. Dit prestigieuze zwaardembleem heeft een schede met minutieus gevlochten contouren. Glad grijsbeige patina, lichte uitdrogingsscheur. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ze verwant zijn via gemeenschappelijke voorouders. Waarzeggerij, zeer aanwezig in hun samenleving, maakte het mogelijk tovenaars te ...
Zie het blad Songye zwaard met janiform handvat
390,00 €