Dit voorbeeld van het beroemde Afrikaanse wild Awalé (of mancala, of ma kpon, in Mali wôli of wali genoemd) vertoont hier een cefalomorfe kop met scherpe trekken. Er worden twaalf gaten gemaakt en aan de uiteinden worden twee grotere gegraven. Vroeger speelden de mensen met stenen, zaden, kiezelstenen of zelfs schelpen. Op het oppervlak zijn de pincetten van de Bambara beeldhouwer te zien. Veelvuldige manipulaties hebben de honing patina van het beeld gesatineerd. De vorige eigenaar koos ervoor om het verticaal op een voetstuk te plaatsen. Dit stuk werd aangekocht door de heer Guy Mercier, adviseur van de Solvay-groep, die aan het begin van de 20e eeuw een uitgebreide collectie Afrikaanse tribale kunst bijeenbracht. Hoewel hij voor zijn werk naar West- en Centraal-Afrika reisde en ter plaatse werken verzamelde, was het grootste deel van zijn verzameling afkomstig uit de "rariteitenkabinetten" die in de jaren twintig in de Europese hoofdsteden te vinden waren. Ze komen ook uit prestigieuze galerijen (Parijs, Brussel, Londen, New York). Deze collectie werd doorgegeven aan zijn kleinzoon Jean-Charles. De Marka, Maraka in Bamana, of Warka, zijn moslimstadsbewoners van Soninke-afkomst, gevestigd in het zuiden van Niger. Zij spreken nu Bamana en hebben veel van de Bambara-tradities overgenomen, zoals de Ntomo en de Koré, inwijdingsgenootschappen die bij hun ceremonies gebruik maakten van maskers. Bambara en Marka Afrikaanse beeldhouwers maken deel uit van de Numuw, die niet gebonden zijn aan een etniciteit en zich vrij kunnen vestigen waar zij willen. Hun beeldhouwwerken vertonen grote gelijkenissen.
Verkocht aan 280.00 € Stukje met echtheidscertificaat
Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze items
Als uw aanbod wordt geaccepteerd, wordt het artikel automatisch op bestelling geplaatst. Door een aanbod te doen, erkent u dat u de verkoopsvoorwaarden hebt gelezen en aanvaard.
U moet ingelogd zijn op uw account om een bod te kunnen doen. Verbind me door