Poppenbeeld betrokken bij de vierde inwijdingsrang van de Bamana Koré-vereniging, Bambara. Deze stok wordt, net als het paardenmasker, Kore Duga of de Kore-gier b> genoemd. De naam van het masker verwijst naar het satirische gedrag van de danser-nar die tijdens zijn optreden schrijlings op de stok zit. Het heeft verschillende objecten die verband houden met de kennis die wordt verstrekt door de Koré, de laatste inwijdingsmaatschappij van de Bamana. Het handvat heeft een vlakke, licht gebogen zitting en wordt verlengd door een gebeeldhouwde kop. Zwart geolied, fluweelachtig patina, lichte schaafwonden en erosies, scheuren.
Zie het blad Bambara Stok
Verkocht
Een emblematische figuur bestemd voor de kibe-kibe, of Ebokita dans (S.Diakonoff) verwijst dit beeld naar de mythische voorouder Oso. Het gezicht vertoont littekens en de mond vertoont scherpe tanden. Polychroom satijn patina. Erosies. In het verleden waren de Kouyou verdeeld in twee totemclans: in het westen die van de panter, en in het oosten die van de slang. Een geheime mannenvereniging, Ottoté, speelde een belangrijke politieke rol bij de benoeming van stamhoofden. De inwijding van jonge mannen eindigde met de openbaring van de slangengod Ebongo, voorgesteld in de vorm van een hoofd. De Kibe-kibe of Kebekebe dansen, die de ceremonie vergezelden, reactiveerden de opeenvolgende stadia van de schepping. De panterclan had een trommel als embleem. De slangenclan had ...
Zie het blad Kebekebe Kuyu Marotte
Rituele sculptuur die tussenkomt in de vierde inwijdingsrang van de Koré-samenleving van de Bamana, Bambara, deze stok wordt, net als het paardenmasker, Kore Duga of de gier van Kore b genoemd >. De naam van het masker verwijst naar het satirische en triviale gedrag van de danser-nar die tijdens zijn optreden schrijlings op de stok zit. Het heeft verschillende objecten die verband houden met de kennis die wordt verstrekt door de Koré, de laatste inwijdingsorganisatie van de Bamana. Het handvat heeft een platte en gebogen zitting die het zadel voorstelt en wordt verlengd met een verwijderbare kop. Fluweelachtige donkere patina, erosies. Verlicht. : "Paard en ruiter van zwart Afrika" G. Massa, ed. SEPIA.
Zie het blad Bamana Paard
240,00 €
Bozo polychrome werken in Afrikaanse kunst uit Mali. Dit Afrikaanse poppenmasker zou Faro, het genie van het water, eren. Een stuk textiel verbergt het gewricht van de staart. Plaatselijk geschuurde polychrome patina. Klein gebrek. De Bozo, voor het grootste deel vissers en boeren, wonen in het noordelijke deel van het Bambara-land in de binnendelta van de Niger en zijn vandaag de dag nog steeds semi-nomadisch en verhuizen hun huizen vanwege seizoensoverstromingen. Mande-sprekende mensen, ze spreken Sorogama. Binnen hun groep onderscheiden we de Sorko of Sorogo, de Hain en de Tie. Naast hun opmerkelijke traditionele maskers, staan de Bozo en de Bambara bekend om hun poppen van verschillende grootte en vaak gearticuleerd, tentoongesteld tijdens het Sogow bo poppentheater ...
Zie het blad Bozo Vis Marionet Masker
Ritueel instrument gebruikt in de vierde inwijdingsrang van de Bamana Kore-gemeenschap, Bambara, deze wandelstok wordt, net als het paardenmasker, Kore Duga of de Kore-gier b> genoemd. De naam van het masker verwijst naar het satirische gedrag van de danser-nar die tijdens zijn optreden schrijlings op de stok zit. Het heeft verschillende voorwerpen die verband houden met de kennis die is verstrekt door de Koré, de laatste inwijdingsvereniging van de Bamana. Het handvat heeft een licht gebogen platte zitting en wordt verlengd door een gebeeldhouwde kop. Zwartbruin patina, erosies en barsten, gebrek.
Zie het blad Koré Stok
380,00 €
Afrikaanse pop emblematisch van het Kouyou-type, bedoeld voor de dans kibe-kibe, of Ebokita (S.Diakonoff) dit beeld verwijst naar de voorouder mythische Oso. Het gezicht vertoont vertekende patronen en de mond vertoont scherpe tanden. Polychroom satijn patina. Erosies en scheuren. Vroeger waren de Kouyou verdeeld in twee totemclans: in het westen die van de panter en in het oosten die van de slang. Een geheime mannenvereniging, Ottoté, speelde een belangrijke politieke rol bij de benoeming van chefs. De inwijding van jonge mensen eindigde met de openbaring van de slangengod Ebongo weergegeven in de vorm van een hoofd. De Kibe-kibe of Kebekebe-dansen, die de ceremonie begeleidden, heractiveerden de opeenvolgende stadia van de schepping. De panterclan had een trommel ...
Zie het blad Kuyu Kebekebe standbeeld
290,00 €
Afrikaans beeld van het type "colon", met scharnierende armen. De achterkant is ingekeept zodat er een manipulatiestang in kan. Gebruikspatina, polychroom, geschaafd. Uitdrogingsscheuren, lichte verliezen. De Ibibios, mensen van West-Afrika die voornamelijk aanwezig zijn in het zuidoosten van Nigeria (staat Akwa Ibom), zijn ook aanwezig in Ghana, Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Geheime genootschappen zijn talrijk onder de Ibibio die zich ten westen van de Cross River hebben gevestigd. Zonder een centrale overheid is hun sociale organisatie vergelijkbaar met die van het naburige Igbo. Voorouderverering staat onder het gezag van de hoogste leden van de Ekpo. De laatsten gebruiken maskers zoals de idiok, gerelateerd aan gevallen geesten, en de mfon, die geredde zielen voorstelt. De ...
Zie het blad marionet Ibibio
Bozo Polychromy in de Afrikaanse kunst van Mali felle kleuren om het water genie onder de zon te vieren, "Faro", met deze Bozo Zoomorphic Puppet masker. De gelede vinnen, net als de staart, worden vastgehouden door rubberen strips, die worden gesluierd door patroon stof. Schaafwonden van het gebruik. De Bozo, meestal vissers en boeren, wonen in het noordelijke deel van het Bambara-land in de binnenste Delta van Niger en blijven vandaag semi-nomadisch, terwijl ze hun huizen verplaatsen als seizoensoverstromingen plaatsvinden. Mande-sprekende mensen, ze spreken sorogama. Binnen hun groep kunnen we de Sorko of Sorogo, de Hain en de tie onderscheiden. naast hun opmerkelijke maskers staan de Bozo en Bambara bekend om hun poppen van gevarieerde grootte en vaak gearticuleerd, ...
Zie het blad Bozo Fish Puppet
Dit kinderlijke marionettenhoofd vormt een verkleining van de beroemde niombo , een funerair antropomorf "pakket", soms van reusachtige afmetingen, dat de overledene bij de Bwende voorstelt. De niombo werd begraven bij begrafenissen tijdens vooroudercultussen. Het is gemaakt van een vlechtwerk frame, omwikkeld met textiel, en werd bewaard in het huis van de stamhoofden. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities, produceerden zij een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. De beeldhouwwerken van de Bwendé ...
Zie het blad Bwende Niombo begrafenis marionet hoofd
Symbolische pop bedoeld voor de dans kibe-kibe, of Ebokita (S.Diakonoff) dit beeld verwijst naar de mythische voorouder Oso. Het gezicht vertoont vertekende patronen en de mond vertoont scherpe tanden. Polychroom satijn patina. Scheuren. Vroeger waren de Kouyou verdeeld in twee totemclans: in het westen die van de panter en in het oosten die van de slang. Een geheime mannenvereniging, Ottoté, speelde een belangrijke politieke rol bij de benoeming van chefs. De inwijding van jonge mensen eindigde met de openbaring van de slangengod Ebongo weergegeven in de vorm van een hoofd. De Kibe-kibe of Kebekebe-dansen, die de ceremonie begeleidden, heractiveerden de opeenvolgende stadia van de schepping. De panterclan had een trommel als embleem. Van zijn kant had die van de slang ...
Zie het blad Kuyu Kebekebe marionet
Deze etalagepop is een verkleinde afbeelding van de beroemde niombo , een funerair antropomorf "pakket" dat de overledene voorstelt, soms van reusachtige afmetingen, en dat werd begraven bij begrafenissen tijdens vooroudercultussen. De pop is gemaakt van een vlechtwerk frame omwikkeld met textiel. Het werd bewaard in het huis van de stamhoofden. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de ivoor- en koperhandel en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities, produceerden zij een beeldhouwwerk met een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. De beeldhouwwerken van de Bwendé zijn sterk geïnspireerd op die ...
Zie het blad Niombo Bwendé Gedenkbeeld, Bwemde
Verkocht aan 240.00 € Zoek een soortgelijk object
Afrikaanse Gouro kunst. Monoxyl tribal sculptuur gemaakt in een dichte houtsoort, het heeft de vorm van een dun vrouwengezicht, gelakt in een diep rood, bekroond met twee gestreepte schelpen vergezeld van een figuur van een vogel op de top. Een laklaag van contrasterende kleuren heeft dit Afrikaanse Gouro masker een glad en glanzend oppervlak gegeven. Bij de Mande-groep uit het zuiden, in het centrum van Ivoorkust, gebruiken de Gouro sinds de jaren 1950 een familie van Afrikaanse maskers die met de Zaouli-dans geassocieerd worden. Inderdaad, zoals de Goli maskers van de Baoule, zijn de Guro maskers verdeeld in twee zoömorfe maskers gevolgd door een derde antropomorf masker, dat beschouwd wordt als de vrouw van het Zamblé masker, het Gu masker. De Gu , waarvan de functie apotropisch ...
Zie het blad Gouro gu masker van de Zaouli dans
Mani" is een verkleinwoord dat "klein persoontje" betekent en verwijst naar de Afrikaanse poppen met een menselijk gezicht die door de Bambara en Markha gebruikt werden tijdens didactische voorstellingen. Deze traditie van poppentheater is gemeengoed bij de multi-etnische volkeren die in de binnenste Nigerdelta leven, met inbegrip van de Bozo, vooral in de Segou-regio waar het "sogobo" wordt genoemd. Resten van roze pigmenten op het gezicht. Fluweelachtig patina van gebruik, barsten van uitdroging. In Mali wordt de uitvinding van de marionet toegeschreven aan de geesten van de bush die Toboji Centa, een Bozo-visser, ontvoerden. Tijdens zijn verblijf bij de geesten, raakte de man bekend met deze onbekende kunst. Bij zijn terugkeer ging hij naar de smeden ...
Zie het blad Bamana, Marka of Bozo marionet element
Lang Afrikaans masker-pop zoömorf ter ere van Faro, genie van het water. Schaafwonden. De verbinding van de vinnen wordt bijeengehouden door rubberen lipjes. De Bozo, voornamelijk vissers en landbouwers, leven in het noordelijke deel van het land Bambara in de binnenlandse delta van de Niger en zijn nog steeds semi-nomadisch, waarbij zij hun woningen verplaatsen naar gelang van de seizoensgebonden overstromingen. Zij zijn een Mande sprekend volk en spreken Sorogama. Binnen hun groep kan men de Sorko of Sorogo, de Hain, en de Tie onderscheiden. Naast hun opmerkelijke maskers zijn de Bozo en de Bambara bekend om hun marionetten van verschillende afmetingen en vaak gearticuleerd, die worden tentoongesteld tijdens het Sogow Bo marionettentheater, dat wordt georganiseerd op ...
Zie het blad Bozo vis marionet masker
Polychromie van Afrikaanse Bozo kunstsculpturen in Mali. Aquatische inspiratie voor Afrikaanse Bozo kunstsculpturen. Polychromie voor dit Afrikaanse poppenmasker ter ere van Faro, genie van het water, en met een mollige vis. Schaafwonden en uitdroging scheur. De vinverbinding wordt bijeengehouden door rubberen lipjes. De Bozo, voornamelijk vissers en landbouwers, leven in het noordelijke deel van het land Bambara in de binnenlandse delta van de Niger en zijn nog steeds semi-nomadisch, waarbij zij hun woningen verplaatsen naar gelang van de seizoensgebonden overstromingen. Zij zijn een Mande sprekend volk en spreken Sorogama. Binnen hun groep kan men de Sorko of Sorogo, de Hain, en de Tie onderscheiden. Naast hun opmerkelijke maskers zijn de Bozo en de Bambara ...
Zie het blad Bozo poppenmasker uit Mali
Deze pop toont een zittende vrouw met een spiegel en een kam. Met de vlechten van het jonge ibibio-meisjeshaar biedt ze een gearticuleerde kaak aan die door een draad aan de achterkant wordt bediend. Discreet polychroom patina, korrelig. De Ibibios zijn een volk van West-Afrika, voornamelijk aanwezig in het zuidoosten van Nigeria (Akwa Ibom State), maar ook in Ghana, Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Er zijn veel geheime genootschappen onder de Ibibio mensen ten westen van de Cross River. Zonder een gecentraliseerde overheid is hun sociale organisatie vergelijkbaar met die van de naburige Igbo. De voorouderverering staat onder het gezag van de hoogstgeplaatste leden van het Ekpo. Deze laatste gebruiken maskers zoals de idiok , verbonden met gevallen geesten, en de mfon , die de ...
Zie het blad Marotte Ibibio van Ekon
Bozo polychrome werken in Afrikaanse kunst uit Mali. Deze oude Afrikaanse masker-puppet eert Faro, de watergeest. De vinnen worden op hun plaats gehouden door een rubberen lipje. Levendig polychroom patina, plaatselijk afgesleten. De Bozo, voor het merendeel vissers en landbouwers, leven in het noordelijke deel van het land van de Bambara in de binnenlandse delta van de Niger en zijn nog steeds semi-nomadisch, waarbij zij hun woningen verplaatsen naar gelang van de seizoensgebonden overstromingen. Zij zijn een Mande sprekend volk en spreken Sorogama. Binnen hun groep onderscheiden we de Sorko of Sorogo, de Hain, en de Tie. Naast hun opmerkelijke traditionele maskers zijn de Bozo en de Bambara beroemd om hun marionetten van verschillende afmetingen en vaak gearticuleerd, ...
Bozo polychromie van sculpturen van Afrikaanse kunst in Mali blancheur verbeterd in rood voor dit oude Afrikaanse Zoomorphic masker ter ere van Faro, water genie. Schaafwonden van het gebruik. Spleet op de rugkam. Het vinnen gewricht wordt vastgehouden door rubberen strips. De Bozo , meestal vissers en boeren, wonen in het noordelijke deel van het Bambara-land in de Delta van Niger en blijven vandaag de dag semi-nomadisch, die hun huizen verplaatst volgens seizoensoverstromingen. Mande-sprekende mensen, ze spreken sorogama. Binnen hun groep kunnen we de Sorko of Sorogo, de Hain en de tie onderscheiden. naast hun opmerkelijke maskers, de Bozo en de Bambara staan bekend om hun marionetten van gevarieerde grootte en vaak gearticuleerd, tentoongesteld tijdens het theater van ...
Zie het blad Bozo Puppet masker
Zwitserse stammenkunstcollectie. Polychrome Bozo van Afrikaanse kunstsculpturen in MaliBlanc crème voor deze voormalige Afrikaanse zoömorfe masker ter ere van Faro, water genie. Schaafwonden van gebruik. Scherf op de bergkam. Het vingewricht wordt verborgen door een blauw katoenen textiel. De Bozo, voornamelijk vissers en boeren, wonen in het noordelijke deel van het Bambara land in het binnenland Niger Delta en blijven semi-nomadische vandaag, het verplaatsen van hun huizen met seizoensgebonden overstromingen. Mande-sprekende mensen, ze spreken sorogama. Binnen hun groep, kunnen we onderscheiden van de Sorko of Sorogo, de Hain, en de Tie.In aanvulling op hun opmerkelijke maskers, de Bozo en Bambara staan bekend om hun poppen van verschillende grootte en vaak gelede, ...
Zie het blad Het vissenmasker van Bozo
Polychromie van Bozo Afrikaanse kunstsculpturen in Mali. Aquatische inspiratie voor Afrikaanse Bozo kunstsculpturen Plychromie en pastorij voor dit Afrikaanse poppenmasker ter ere van Faro, een genie van water, en die een mollige vis voorstelt. Schaafwonden. De articulatie van de vinnen wordt onderhouden door rubberen tabbladen. De Bozo, voornamelijk vissers en boeren, wonen in het noordelijke deel van Bambara land in de Binnen-Nigerdelta en zijn vandaag de dag nog steeds semi-nomadisch en verhuizen hun huizen met de seizoensgebonden overstromingen. Mensen van Mande taal, ze spreken Sorogama. Binnen hun groep onderscheiden we de Sorko of Sorogo, de Hain en de Tie. Naast hun opmerkelijke maskers zijn de Bozo en de Bambara beroemd om hun poppen van verschillende ...
Zie het blad Mali Bozo poppenmasker
De Afrikaanse maskers en islamitische invloed Gevestigd in Ivoorkust, maar ook in Ghana, de Ligbi, geïslamiseerd, werden echter beïnvloed door het Senufo tribale beeldhouwwerk, omdat ze Senufo of Mande opdracht gaven om hun De Djimini zijn ondertussen Senoufo-mensen die in de regio Dabakala wonen, vandaar dat hun maskers in verband met de do-maatschappij, waarvan de dansen meestal onder toezicht stonden van de Ligbi, worden gekenmerkt door deze wederzijdse invloeden. gemaskerde traditie, gedeeld door de Djimini, werd bewaard om zich te manifesteren tijdens de religieuze feesten van Eid al-Fitr en Eid el Kebir (schapenfestival) vergezeld van offers en liederen, en symboliseerde op deze manier het breken van het vasten Vlak voor de feestelijkheden wordt het masker, indien nodig, opnieuw ...
Zie het blad Ligbi/Djimini van Dô Siginkuru-Ayna masker