Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Jarres, amphores, pot, matakam:

Kleipotten zijn nauw verbonden met het dagelijkse leven van de Afrikaanse bevolking. De nogal heterogene pasta, gemaakt van het materiaal van modderige vijvers en rivieren, maakt de vervaardiging mogelijk van voorwerpen met dikke wanden, zoals kruiken. De kruiken, vaak van hout, zijn bedoeld om offergaven, geneeskrachtige planten of waarzeggende gris-gris in te doen.


Kuba Ngongo Beker
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kuba Beker

De omtrek van deze cefalomorfe snit is verfraaid met een imbolo fries bestaande uit geometrische patronen die verwijzen naar scarificaties, ook gebruikt op de shoowa raffia-textiel. Deze verschillende soorten gebeeldhouwde bekers zijn bedoeld om het prestige van hun eigenaren te vergroten.
Satijn geschuurde patina.

De Kuba staan ​​bekend om de verfijning van prestigieuze items die zijn gemaakt voor leden van de hoge rangen van hun samenleving.
Het was bijzonder georganiseerd en hiërarchisch en plaatste een koning of nyim in het midden, wat de beeldhouwkunst van de etnische groep inspireerde.
Dit werd beschouwd als van goddelijke oorsprong. Als hoofd van het koninkrijk en van het bushoong-hoofddom, werden hem bovennatuurlijke deugden toegeschreven van hekserij ...


Zie het blad

180,00

Antropomorfe bekerhouder Mangbetu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Mangbetu Doos

Slimme compositie voor deze mangbetu-achtige container bestaande uit gebeeldhouwde figuren. De lichaamssporen vertegenwoordigen, net als die van het gezicht, de traditionele schilderijen van de etnische groep, geïnspireerd door de tatoeages van de naburige Asua-pygmeeën, en die varieerden naargelang de omstandigheden. Bij de Mangbetu hadden kinderen van de hogere klassen van jongs af aan last van compressie van de schedeldoos, die werd vastgehouden door raffia-banden. Later werd het haar "gebreid" op rieten strengen en een hoofdband om het voorhoofd om deze majestueuze hoofdtooi te vormen die de verlenging van de schedel accentueerde. De ouden noemen beli de antropomorfe figuren die voorouders belichamen, uit het zicht bewaard en vergelijkbaar met die van hun geheime genootschap ...

Dubbele jarre Mangbetu
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Vazen Mangbetu

Deze kruiken, die in de Afrikaanse kunst de "gul" worden genoemd, worden gebruikt om palmwijn in te verzamelen. Deze kruiken met bolvormig lichaam, voorzien van handvatten, hebben cefalomorfe halzen die tegenover elkaar staan. De fysionomieën worden gekenmerkt door subtiele verschillen die een koppel suggereren. Geolied patina, zwart en glad, schaafwonden.
Gevestigd in het woud in het noordoosten van Zaïre, uitte het Mangbetu koninkrijk zich door architectonische werken die in de 19e eeuw indruk maakten op Europese bezoekers. Hun meubels, wapens, ornamenten en beelden werden gekenmerkt door een zeldzame esthetische kwaliteit. De geschiedenis van de Mangbetu was inderdaad gebaseerd op de verfijning van zijn hof, maar ook op kannibale gebruiken. Koning Mangbetu "Munza" kreeg de ...


Zie het blad

180,00

Dogon farmacopee doos
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Dogon doos

Deze kleine kast met twee beweegbare luiken, op drie poten, was waarschijnlijk ontworpen om actieve medicinale preparaten op te slaan die zijn bereid volgens het advies van de oudsten die waren ingewijd in de wetenschap van bomen of "jiridon". De muren zijn gebeeldhouwd met figuren van mythische voorouders Nommos, genieën die verband houden met de schepping van de wereld en die garant staan ​​voor gezondheid en vruchtbaarheid. Deze worden verondersteld om de genezende kracht van de actieve stoffen te activeren. Bruin satijn patina.
De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, hun esoterie, hun mythen en legendes. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die leven in het zuidwesten van de Niger-lus in de Mopti-regio van Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in ...


Zie het blad

250,00

Chokwe Pot
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Chokwe Pot

Deze container is waarschijnlijk ontworpen voor tabak of therapeutische ingrediënten. Het gebruik van tabak was inderdaad wijdverbreid onder de Chokwe, en roken was een integraal onderdeel van het offeren aan ajimu-geesten. Zacht licht satijnachtig patina. Uitdrogingsscheur.

De Chokwé, die tot de 16e eeuw vreedzaam in het oosten van Angola waren gevestigd, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk, van waaruit ze een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van macht erfden. Toch hebben de Chokwé deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig overgenomen. Drie eeuwen later veroverden ze uiteindelijk de hoofdstad van de Lunda, verzwakt door interne conflicten, en droegen zo bij aan de ontmanteling van het koninkrijk. De Chokwé hadden geen gecentraliseerde ...


Zie het blad

240,00

Mortel met deksel Pende
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Pende Mortel

Kleine vijzel voor specerijen, pigmenten of therapeutische ingrediënten. Het voorwerp is gebeeldhouwd met verschillende gezichten die de trekken van de traditionele maskers van de groep overnemen. Goudbruin satijn patina. Lichte resten van kaolien.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de realistische Mbuya-maskers, die om de tien jaar worden vervaardigd, een feestelijke functie en belichamen verschillende personages, waaronder het opperhoofd, de wichelroedeloper en zijn ...


Zie het blad

160,00

Kuba Wongo schotel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kuba Beker

Deze cephalomorphic cup was bedoeld voor palmolie. In de kuba-groepen is een grote verscheidenheid van deze sculpturen met figuratieve motieven bedoeld om het prestige van hun drager te vergroten. De randen zijn fijn en regelmatig.
Fluweelachtige patina.


De extreem georganiseerde en hiërarchische Kuba-samenleving plaatste een koning of nyim in het midden, en inspireerde de beeldhouwwerken van de etnische groep.
Dit werd beschouwd als van goddelijke oorsprong. Als hoofd van het koninkrijk en van het bushoong-hoofddom, werden hem bovennatuurlijke deugden toegeschreven van hekserij of voorouders. Hij zorgde daarom voor de duurzaamheid van zijn onderwerpen, of het nu was door oogsten, regen of de geboorte van kinderen. Deze magische eigenschappen waren echter niet ...


Zie het blad

160,00

Lulua doos in caryatide
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Lulua Doos

Ex-Franse Afrikaanse kunst collectie.
Naast hun beeldhouwwerk produceerden de Lulua een grote verscheidenheid aan gebeeldhouwde voorwerpen voor ceremoniële of utilitaire doeleinden. Deze prestigieuze pot wordt ondersteund door een gehurkte vrouwenfiguur. Zij draagt juwelen, een lendendoek, en ingewikkelde littekens op zowel haar hals als haar gezicht. Op de top zou een gehurkte figuur ziekten afweren. De Tschokwe en Luba invloeden zijn ook opmerkelijk. Zwartbruin geolied patina en kaolien. De verschillende soorten beelden Luluwa, Lulua, of Béna Lulua, met veelvoudige scarificaties, verheerlijken de plaatselijke stamhoofden, het moederschap, de vruchtbaarheid en de vrouwelijke figuur. Op het voorhoofd van de perosnage zijn saillante littekens getekend. Grijs korrelig ...


Zie het blad

Verkocht

Kuba Bushoong Wijsheidsmand met deksel
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba mand

Ex Italiaanse Afrikaanse tribale kunst collectie.
Onder de regalia die de status van de hoogwaardigheidsbekleders symboliseren, is dit mandje van wijsheid, dat zijn oorsprong vindt in de mythologie rond Woot, een van de insignes van de koning nyim en van de hoogste notabelen. Het is ingelegd met parels, kauri's, fijn gebeitelde en gehamerde koperen bladeren en illustreert de artistieke verfijning van de kuba. Kleine gebreken rond de basis. Uitdroging scheuren.
De Kuba en de stammen die tussen de rivieren Sankuru en Kasaï zijn gevestigd, met inbegrip van de Bushoong en de Dengese die eveneens van de Mongo groep afstammen, staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten die voor leden van de hoge rangen van hun samenleving zijn vervaardigd. Verscheidene Kuba-groepen ...

Luba Kiteya Koninklijke Figuratieve Beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Luba Beker

Ex-collectie van Afrikaanse kunst uit Corsica.
Twee figuren die geesten belichamen omcirkelen een cilindervormig vat mboko , dat gewoonlijk gevuld was met kaolien, het beeld van zuiverheid en de geestelijke wereld. Deze vaten werden gebruikt door verschillende Luba-genootschappen en groepen profeten, meer in het algemeen door de mediums van het waarzeggersgenootschap Kilumbu, Bilumbu, of door de genezers van het Buhabogenootschap. De geesten van de voorouders werden individueel of collectief geraadpleegd via specialisten. Dit type beker speelde ook een rol bij de investituur van de koning luba.
Mooi satijnbruin patina, uitdrogingsscheurtjes.
De Lubas (Baluba in tchiluba) zijn een volk uit Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de ...

Kuba Gevlochten Doos
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Kuba mand

Ronde doos van mandenmakerswerk, met een in elkaar grijpend deksel. In het dichte, uitgebreide weefwerk zijn bepaalde geometrische patronen verwerkt die ontleend zijn aan de scarificatie, ook te zien op shoowa raffia textiel. De binnenrand van het deksel ontbreekt. De Kuba staan bekend om de verfijning van prestigeobjecten, gemaakt voor de hogere rangen van hun samenleving. De Lele leven in het westen van het Kuba koninkrijk en delen gemeenschappelijke culturele kenmerken met de Bushoong van Kuba land. Beide groepen versieren hun prestigeobjecten met soortgelijke motieven.
De uiterst georganiseerde en hiërarchische Kuba-maatschappij had als middelpunt een koning of nyim die de inspiratiebron vormde voor de beeldhouwkunst van de etnische groep.

Bron: Kuba, ed. ...


Zie het blad

65,00

Agere Ifa Yoruba ruiter Cup
Afrikaanse kunst > Bronzen ruiter, houten ruiter, dogon, yoruba > Yoruba ruiter

Binnen het Yoruba-pantheon is Orunmila de "orisa"-godheid die men raadpleegt in geval van problemen door waarzeggerij ifà dankzij de waarzegger babalawo (< i>iyanifà voor een vrouw). Deze Yoruba-achtige sculptuur, bedoeld om op de troon op het rituele altaar te zitten, bestaat uit een doos die bedoeld is voor de heilige palmnoten, gedragen door een ruiterfiguur. Het personage zou Esu of Elegba belichamen, goddelijke boodschapper die de orisa met mannen verenigt. Satijnen patina. Scheuren en erosies op de basis.
Gecentreerd op de verering van zijn goden, of orisà, is de Yoruba-religie gebaseerd op artistieke sculpturen met gecodeerde berichten (aroko). Ze zijn ontworpen door de beeldhouwers op verzoek van de volgers, waarzeggers en hun klanten. Van deze geesten wordt gezegd dat ze ...


Zie het blad

390,00

Luba Kiteya figuratieve beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Luba beker

Klassieke compositie van traditionele Luba-kunst rond een cilindrische mboko container. Cijfers die geesten belichamen, gebeeldhouwd in de ronde, zitten, armen omcirkelen de vaas die bedoeld was voor kaolien, een ingrediënt dat wordt geassocieerd met zuiverheid en de spirituele wereld. Deze containers werden gebruikt door verschillende Luba-gemeenschappen en groepen profeten, meer in het algemeen door de mediums van de Kilumbu, Bilumbu waarzeggerij, of door de genezers van de samenleving. < i>Buhabo . Het ging erom, individueel of collectief, de geesten van de voorouders te raadplegen via specialisten. Dit type snede speelde ook een rol tijdens de inhuldiging van de Luba-koning.
Korrelig satijnpatina, uitdrogingsscheurtjes en erosies.

De Luba's (Baluba in Chiluba) zijn ...


Zie het blad

Verkocht

Kuba Bushoong Beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kuba Beker

br>
Een overvloed aan decoratief houtsnijwerk in Afrikaanse Kuba-kunst.
De antropomorfe beker symboliseert waarschijnlijk het Bwoom-karakter in gemaskerde koninklijke dansen. Het wordt gevormd door hoofden boven op benen. Er werden verschillende vormen van bekers gesneden waarvan de versiering de kwaliteiten van hun eigenaars moest verheerlijken. Satijn patina, schaafwonden en barsten van uitdroging.
De uiterst georganiseerde en hiërarchische Kuba-maatschappij had als middelpunt een koning of nyim die de inspiratiebron vormde voor de beeldhouwkunst van de etnische groep.
De laatste werd beschouwd als van goddelijke oorsprong. Als hoofd van zowel het koninkrijk als de Bushoong chieftaincy, werden hem bovennatuurlijke deugden toegeschreven, afkomstig van tovenarij ...


Zie het blad

Verkocht

Luba bekerhouder
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Luba standbeeld

Zittende figuur tegenover een mboko-container met een deksel, die meestal gevuld was met kaolien, een symbool van zuiverheid en van de spirituele wereld. Deze containers werden gebruikt door verschillende Luba-gemeenschappen en groepen profeten, meer in het algemeen door de mediums van de Kilumbu, Bilumbu waarzeggerij, of door de genezers van de samenleving. < i>Buhabo . Het ging erom, individueel of collectief, de geesten van de voorouders te raadplegen via specialisten. Dit type snede speelde ook een rol tijdens de inhuldiging van de Luba-koning.
Volgens P. Nooter vertegenwoordigden deze figuren ook de vrouw van de waarzegger, wat het belang ervan in het bilumbu waarzeggerijproces benadrukt. Volgens sommige Luba zou ze echter, hoewel ze een vrouw was, de eerste Luba-waarzegger ...


Zie het blad


Verkocht aan 150.00 Zoek een soortgelijk object

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Doos van orakels Gbékré sé Baoulé
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Baule doos

Afrikaanse wichelarij.
Gestemd voor een praktijk die vandaag de dag nog steeds in gebruik is in de Baule-regio in het zuidwesten, bestaat het voorwerp uit een mediterende voogdijfiguur, zichtbaar in meditatie, leunend tegen een ronde schaal met een tierelier. Een muis, die beschouwd werd als de boodschapper van de godheden van de aarde, woonde in het onderste compartiment van het voorwerp en de opeenvolgende rangschikking van de elementen die hij bewoog, werd gelezen als een antwoord op de vraag die aan de wichelaar werd gesteld. Het stuk heeft ook een draagriem. Een metalen plaat, gedeeltelijk gescheurd, ligt op de bodem van de doos. Donkerbruin korrelig patina, gedeeltelijk gesleten.

Ref: Mathilde Buratti , "Doosjes gebruikt voor waarzeggerij door muizen".

Arsi melkkan Ethiopië
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Arsi pot

Een honing-, boter- of melkpot, bestaande uit een coloquint op een vlechtwerk voetstuk. De pot is ommanteld met lederen stroken, verlengd met een dicht, zorgvuldig vlechtwerk van stro, perfect dichtgemaakt met hars, en afgewerkt met draagriemen die gevoerd zijn met kauri. Dit soort recipiënten, een soort prestigieus "servies", was voorbehouden voor grote feestelijke gelegenheden. De binnenwanden hebben een korstig oppervlak voor gebruik.


Zie het blad

Verkocht

Bura begrafenis urn
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Bura begrafenis urn

Opmerkelijke, Afrikaanse Bura-kunst omvat drie soorten archeologische vindplaatsen in de vallei van de Niger: plaatsen met necropolissen waar kistkruiken, grafurnen, enz ... Plaatsen met rituele roepingen waar ceremonies plaatsvonden en de religieuze riten. De bewoningsplaatsen waar we de gebruikelijke voorwerpen vinden. Jerisse in zijn hoogte van verticale lijnen bestaande uit kleine ronde reliëfs, werd deze conische houder geplaatst in het graf van de overledene onder persoonlijke bezittingen zoals zijn wapens en kleding die hij nodig heeft in het hiernamaals, en tussen zijn botten en andere tanden. Het stuk heeft dezelfde patronen horizontaal geplaatst rond de omtrek van de onderste voet.


Zie het blad


Verkocht aan 125.00 Zoek een soortgelijk object

Calyx Cephalomorphic Pende
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Calyx Pende

Cephalomorphic beker met een lang handvat, onder de prestigieuze insignes van de Pende. Het onderste deel van het gezicht, alsof het gezwollen is, voegt zich geleidelijk bij de nek. Een discrete punt is voldoende om de kin aan te geven. De opstaande neus verzacht de schetsmatige kenmerken waar kleine gaatjes tanden, pupillen en neusgaten tonen. Een kapsel wordt omlijnd en verdwijnt achter de hoefijzeroren.
Satijn zwartbruin patina. Erosies van gebruik, barst van uitdroging.

De westerse Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oosterse zich stroomafwaarts van Tshikapa aan de oevers van de Kasaï vestigden. De invloeden van naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu drukten hun stempel op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen ...


Zie het blad

250,00

Kuba antropomorfe beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kuba beker

Prestigieuze sculpturen in Afrikaanse kunst kuba.
De antropomorfe snit verwijst naar een vrouwelijke voorouder. In de Kuba-groepen is een grote verscheidenheid aan gebeeldhouwde kopjes met figuratieve motieven bedoeld om het prestige van hun houder te benadrukken. Het personage wiens hoofd hier is uitgehold neemt compacte proporties aan.
Satijnen patina.


De extreem georganiseerde en hiërarchische Kuba-samenleving plaatste een koning of nyim in het midden, en inspireerde de beeldhouwwerken van de etnische groep.
Dit werd beschouwd als van goddelijke oorsprong. Als hoofd van het koninkrijk en van het bushoong-hoofddom, werden hem bovennatuurlijke deugden toegeschreven van hekserij of voorouders. Hij zorgde daarom voor de duurzaamheid van zijn ...


Zie het blad


Verkocht aan 240,00 € 190,00 ( -20,8 %) Zoek een soortgelijk object

Dogon pharmacopoeia doos
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Dogon-vak

Dit Afrikaanse kunstobject, een doos met twee bewegende luiken, op drie voeten, is waarschijnlijk ontworpen om actieve medicinale preparaten te behouden die zijn bereid volgens het advies van ouderlingen die kennis hadden gemaakt met boomwetenschap of " jiridon ". De muren zijn gesneden met figuren van mythische voorouders Nammos , genieën in verband met de oprichting van de wereld en garanten voor gezondheid en vruchtbaarheid. Deze worden verondersteld om de helende kracht van de actieve ingrediënten te activeren. Bruine patina.
The Dogons zijn een volk dat bekend staat om hun kosmologie, hun esoterie, hun mythen en legendes. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die ten zuidwesten van de Nigerloop in de Mopti-regio van Mali wonen (Bandiagara, Koro, Banka), in de ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal