Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Jarres, amphores, pot, matakam:

Kleipotten zijn nauw verbonden met het dagelijkse leven van de Afrikaanse bevolking. De nogal heterogene pasta, gemaakt van het materiaal van modderige vijvers en rivieren, maakt de vervaardiging mogelijk van voorwerpen met dikke wanden, zoals kruiken. De kruiken, vaak van hout, zijn bedoeld om offergaven, geneeskrachtige planten of waarzeggende gris-gris in te doen.


Dogon bronzen ceremoniekist
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Dogon doos

De ruiter en zijn rijdier, symbolen van macht en rijkdom omdat ze zeldzaam zijn, zijn een terugkerend thema in de Afrikaanse kunst, vooral in Mali.

Deze ceremoniële beker neemt het thema over van de mythische ark in de Dogon ontstaansgeschiedenis. Een van de Nommos , voorouders van de Dogon, herrezen door de scheppergod Amma , zou zijn afgedaald naar de aarde gedragen door een ark metamorfoseerd in een paard. Ornamentele motieven, zoals golffriezen en verwijzingen naar de slang, sieren de contouren.
Koperbruin patina. De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, mythen en legenden. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die leven in de zuidwestelijke lus van de Niger in de regio Mopti in Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon Ogo Banya Beker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Dogon Beker

De emblematische bekers van de Afrikaanse Dogon kunst
. Dogon pot voor ceremonieel gebruik waarvan het deksel is versierd met de Hogon, een religieuze leider verpersoonlijkt door de ruiter op zijn rijdier. Zeer fijne lineaire motieven herinneren ons eraan dat de Nommo, mythische voorouder naar wie de ruiter ook verwijst, een watergod is die de mensen het weven heeft geleerd (M. Buratti). Dik matzwart patina, uitdrogingsscheurtjes. De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, mythen en rituelen. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die leven in de zuidwestelijke lus van de Niger in de regio Mopti in Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de buurt van Douentza en een deel van het noorden van Burkina (ten noordwesten van Ouahigouya). Hun oudste ...


Zie het blad

Verkocht

Kongo Yombe gesneden doos
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Yombe doos

Het deksel van deze container draagt ​​allegorische motieven, uitgehouwen in de rondte, die drie figuren voorstellen, waaronder een kraamkliniek zittend op een boomstam. Uitdrogingsscheuren en schaafwonden.
De Solongo-culturen van Angola en Yombé werden grotendeels beïnvloed door het Kongo-koninkrijk waarvan ze naturalistische beeldhouwwerken en religieuze riten leenden, met name door middel van gebeeldhouwde fetisjen. De naturalistische kunst van de Bayombe omvat, naast maskers en nkisi-fetisjen, prestigieuze sculpturen en objecten die verband houden met de Lemba-cultus, die de harmonie en het huwelijksleven verheerlijken.
In de 13e eeuw vestigde het Kongo-volk, geleid door hun koning Ne Kongo, zich in een regio op het kruispunt van de grens tussen de huidige DRC, ...


Zie het blad

Verkocht

Bangwa antropomorfe beker
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bangwa standbeeld

De rijke productie van Afrikaanse kunst onder de bevolking van het Kameroense grasland wordt voornamelijk geïllustreerd door houten beeldhouwwerken: herdenkingssculpturen van koningen, koninginnen, prinsessen en dienstknechten met een adellijke titel, evenals de ouders van een tweeling.

Binnen de grote Bamileke stam in het westen van Kameroen vormen de Bangwa een klein koninkrijk. De invloed van de Bamileke op het beeldhouwwerk van bangwa valt op door relatief vergelijkbare gelaatstrekken en morfologie. Deze Bangwa-figuur, wiens holle buik als een vergaarbak fungeert, eert de vruchtbaarheid. Oker agglomeraten bekleden de binnenwanden van de beker.
Dik gebarsten patina, uitdrogingsscheuren en inheemse restauratie.

Typisch voor het Bamileke-land ...


Zie het blad

350,00

Ganda melkkan
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Ganda container

Sober en verfijnd, met dunne wanden, deze oude container uit Oost-Afrika is ontworpen door een nomadenvolk. Deze laatste werd vooral gedecimeerd door de islamitische slavenhandel en door terugkerende interne oorlogen. De bevolkingsgroepen genaamd "Bantu interlacustres", gelegen tussen het Victoriameer en de Limpopo-rivier, omvatten de Ganda , Nyoro, Nkole, Soga, Toro, Hima en de Tutsi van Rwanda en Burundi. Hun culturen hebben overeenkomsten, zoals hun artistieke productie en hun dagelijkse gebruiksvoorwerpen. Behalve de prestigieuze vazen ​​die door de pottenbakker in dienst van de koning zijn gemaakt, genaamd kujona , produceert de Ganda van Oeganda ook containers voor dagelijks gebruik, zoals dit object gepatineerd door gebruiken.
Satijnen patina, schaafwonden en ...


Zie het blad

280,00

Grote Luba dekselcontainer
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Pot Luba

De Luba staan bekend om hun beeldhouwwerk en in het bijzonder hun nek-lagers en ontlasting bestaat uit een cariatidische figuur. Ze hebben ook containers van verschillende soorten gesneden. De rituele voorwerpen, charmes en andere fetisjen van de chef-kok werden opgeslagen in dit soort grote kopfafe container met een deksel. Volledig uitgehold, deze sculptuur bestaat uit een bolvormig volume beeltenis van een hoofd waarvan de hoofdtooi vormt de nek. Een touw houdt het deksel op de zijgrepen. Medium bruine patina zeer licht geschuurd. Hoogte op een basis: 54 cm.

De Luba (Baluba in Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun wieg is Katanga, met name de Lubu Rivier regio, vandaar de naam (Baluba, wat betekent \


Zie het blad

Verkocht

Lwena Mulondo keramische pot
Afrikaanse kunst > Terracotta, kruik, amfoor, graf urn > Luena pot

Pot met een menselijk figuratief motief, versierd met een juxtapositie van damborden, en een gezicht waarop de traditionele scarificaties zijn gegraveerd die vroeger bij de Lwena werden gebruikt.
Donkerbruine slip.
Van Lunda-oorsprong emigreerde de Lwena (of zelfs Lovale, of Luvale) in de 19e eeuw van Angola naar Zaïre, teruggedreven door de Chokwe . Sommigen werden slavenhandelaren, anderen, de Lovales, vonden onderdak in Zambia en bij de Zambezi in Angola. Hun samenleving is matrilineair, exogaam en polygaam. De Lwena zijn bekend geworden om hun honingkleurige sculpturen, die figuren van overleden voorouders en stamhoofden belichamen, en hun maskers die verband houden met de inwijdingsrituelen van de mukanda.


Zie het blad

280,00

Yoruba Geneeskunde Pot
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Pot Yoruba

Deze pot met remedies, een mand bedekt met kleicoating, gesloten door een antropomorf patroondeksel, was gekoppeld aan de Ifa-cultus gecreëerd door de Oyos van Nigeria en in verband met de egungun- en Sango-samenlevingen.
Gebruikt door de priester van Ifa, stijgt een sculptuur met betrekking tot goden of orisha's boven de pot uit. Cauris, metaal en zaadpakketten verergeren de potentie van de ingrediënten die in de container worden geplaatst.
Soruba, meer dan 20 miljoen, bezetten het zuidwesten van Nigeria en de centrale en zuidoostelijke regio Benin onder de naam Nago. Ze zijn patrilineal, oefenen excisie en besnijdenis. De koninkrijken Oyo en Ijebu werden geboren na het verdwijnen van de beschaving Ifé en zijn nog steeds de basis van de politieke structuur van de Yoruba. De ...


Zie het blad

Verkocht

Kwéré kalebas container
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kwéré kalebas

De ronde gebeeldhouwde stop van dit vat toont een Kwere vrouw met een dubbele sagittale kuif. De ogen zijn ingelegd met parels, wat een doordringende blik geeft. De houding verwijst naar vruchtbaarheid. Fluweelachtige patina.
De Zaramo en de hen omringende stammen, zoals de Kwere, hebben poppen ontworpen die over het algemeen in verband worden gebracht met vruchtbaarheid, maar waaraan ook andere deugden worden toegeschreven. Zijn voornaamste rol speelt zich af tijdens de periode van afzondering van de jonge Zaramo ingewijde. De novice gedraagt zich tegenover het voorwerp als tegenover een kind en danst ermee tijdens de slotceremonies van de inwijding. Als de jonge vrouw niet zwanger wordt, zal ze het 'kind' adopteren. Bij de Zaramo en de Kwéré wordt dit gebeeldhouwde motief ...


Zie het blad

Verkocht

Arsi melkkan Ethiopië
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Arsi pot

Een honing-, boter- of melkpot, bestaande uit een coloquint op een vlechtwerk voetstuk. De pot is ommanteld met lederen stroken, verlengd met een dicht, zorgvuldig vlechtwerk van stro, perfect dichtgemaakt met hars, en afgewerkt met draagriemen die gevoerd zijn met kauri. Dit soort recipiënten, een soort prestigieus "servies", was voorbehouden voor grote feestelijke gelegenheden. De binnenwanden hebben een korstig oppervlak voor gebruik.


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Luba Kiteya Beker
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Luba Beker

Figuren die geesten belichamen, in het rond gesneden, omlijsten een cilindrische container mboko. Deze pot was voor kaolien, geassocieerd met zuiverheid en de spirituele wereld. Deze vaten werden gebruikt door verschillende Luba-genootschappen en groepen profeten, meer in het algemeen door de mediums van het waarzeggersgenootschap Kilumbu , Bilumbu , of door de genezers van het Buhabo genootschap. Daarbij werden, individueel of collectief, de geesten van de voorouders door specialisten geraadpleegd. Dit type beker speelde ook een rol bij de investituur van de Luba-koning.
Satijn patina, uitdroging scheurtjes.
De Lubas (Baluba in het Tchiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald de streek van de Lubu-rivier, vandaar de naam (Baluba, ...


Zie het blad

390,00

Dubbele jarre Mangbetu
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Vazen Mangbetu

Deze kruiken, die in de Afrikaanse kunst de "gul" worden genoemd, worden gebruikt om palmwijn in te verzamelen. Deze kruiken met bolvormig lichaam, voorzien van handvatten, hebben cefalomorfe halzen die tegenover elkaar staan. De fysionomieën worden gekenmerkt door subtiele verschillen die een koppel suggereren. Geolied patina, zwart en glad, schaafwonden.
Gevestigd in het woud in het noordoosten van Zaïre, uitte het Mangbetu koninkrijk zich door architectonische werken die in de 19e eeuw indruk maakten op Europese bezoekers. Hun meubels, wapens, ornamenten en beelden werden gekenmerkt door een zeldzame esthetische kwaliteit. De geschiedenis van de Mangbetu was inderdaad gebaseerd op de verfijning van zijn hof, maar ook op kannibale gebruiken. Koning Mangbetu "Munza" kreeg de ...


Zie het blad

240,00

Jarre Boa/Mangbetu
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Boa container

Een vaas met een mensenhoofd met grote oren aan de hals. De zijkanten van het vat zijn versierd met een reeks ingekraste motieven die vrouwelijke attributen voorstellen. Bruin slip met roodachtige highlights. Schaafwonden. Verwant aan de Mangbetu en de Zande, bewonen de Boa de savanne in het noorden van de Democratische Republiek Congo. Hun antropomorfe figuren werden waarschijnlijk gebruikt in het kader van rituelen ter bestrijding van de hekserij van de ndoki samenleving. Zij zijn bekend om hun masker met oversized oren, geperforeerd als de oorschelpen van de oostelijke Boa, de "bavobongo". Het gaf de drager ervan een indrukwekkend voorkomen, geaccentueerd door het contrast van de kleuren. Het Afrikaanse kunstmasker kpongadomba van de Boa werd besteld door het opperhoofd kumu ...


Zie het blad

140,00

Mangbetu terracotta vaas
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Terracotta, kruik, amfoor, graf urn > Jarre Mangbetu

Een bolvormig lichaam dat door een vrouwelijk hoofd wordt overwonnen dat volgens de vaten van de etnische groep wordt gestileerd bevestigt de elegantie van mangbetu aardewerk, symbool van vruchtbaarheid. De motieven gegraveerd op het oppervlak echo van de traditionele littekens. Het werk van keramiek, in West- en Centraal-Afrika, wordt in de meeste gevallen uitgevoerd door vrouwen, vrouwen van smeden. De Mangbetu vrouwen, die ook mandenmakerij geproduceerd, blonk uit in deze kunst.
In het bos in het noordoosten van Zaïre heeft het Koninkrijk Mangbetu zich uitgedrukt door middel van architectonische werken die indruk maakten op Europese bezoekers in de 19e eeuw. Hun meubels, wapens, versieringen en beeldhouwen waren doordrenkt met een zeldzame esthetische kwaliteit. Het Mangbetu ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Dogon figuratief doosje
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Dogon doosje

Deze Afrikaanse kunstsculptuur, versierd met bas-reliëf motieven en paardenkoppen, zou ontworpen zijn om actieve geneeskrachtige preparaten in te bewaren die bereid waren volgens de adviezen van de ouden die ingewijd waren in de wetenschap van de bomen of "jiridon". De figuren van "nommos", primordiale voorouders, en dierensymbolen worden verondersteld de genezende kracht van de actieve stoffen te activeren. Een van de Nommos, voorouders van de mensheid, die door de scheppergod Amma is herrezen, zou naar de aarde zijn afgedaald, gedragen door een ark die een gedaanteverwisseling in een paard heeft ondergaan. Bovendien paradeerde de hoogste autoriteit van het Dogon-volk, het religieuze opperhoofd dat Hogon werd genoemd, op zijn paard wanneer hij werd getroond, omdat hij volgens de gewoonte ...


Zie het blad

Verkocht

Mortel met deksel Pende
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Pende Mortel

Kleine vijzel voor specerijen, pigmenten of therapeutische ingrediënten. Het voorwerp is gebeeldhouwd met verschillende gezichten die de trekken van de traditionele maskers van de groep overnemen. Goudbruin satijn patina. Lichte resten van kaolien.
De westelijke Pende leven aan de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke zich hebben gevestigd aan de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de realistische Mbuya-maskers, die om de tien jaar worden vervaardigd, een feestelijke functie en belichamen verschillende personages, waaronder het opperhoofd, de wichelroedeloper en zijn ...


Zie het blad

240,00

Dogon bronzen doos met deksel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Dogon doos

De emblematische bekers van de Afrikaanse Dogon kunst
. De smeden Dogon vormen een endogame kaste onder de Dogon die irim wordt genoemd. Tegenwoordig maken ze wapens, gereedschap en bewerken ze ook hout. "Meesters van het vuur", ze worden ook verondersteld brandwonden te genezen (Huib Blom). De Nommo, een beschermende voorouder die in verschillende vormen voorkomt in de iconografie van de Dogon, zou een voorouder zijn die de gave heeft zich te manifesteren in menselijke of dierlijke vorm, vandaar de veelvuldige decoratieve motieven die de beelden sieren. De wavelet friezen zijn ook symbolisch. Groen-grijs patina. De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, mythen en rituelen. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die leven in de zuidwestelijke ...


Zie het blad

280,00

Gbékré sé Baoulé orakel doos
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Baule doos

Afrikaanse wichelarij.
Gestemd voor een praktijk die vandaag de dag nog steeds in gebruik is in de zuidwestelijke regio Baule, biedt het beeld een bemiddelende voogdijfiguur, gesteund op een ronde schaal met een tierelier. De zijkanten van de container zijn versierd met parallelle lijnen en geërodeerde geometrische patronen. Een muis, die beschouwd werd als de boodschapper van de godheden van de aarde, woonde in het onderste compartiment van het voorwerp en de opeenvolgende rangschikking van de elementen die hij bewoog, werd gelezen als een antwoord op de vraag die aan de wichelaar werd gesteld. Onder de kist is een metalen plaat aangebracht.
Fluweelachtige patina, gespikkeld met okerwit.
Ref: Mathilde Buratti , " Les boîtes servant à la divination par les souris ...


Zie het blad

Verkocht

Bura begrafenis urn
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Bura begrafenis urn

Opmerkelijke, Afrikaanse Bura-kunst omvat drie soorten archeologische vindplaatsen in de vallei van de Niger: plaatsen met necropolissen waar kistkruiken, grafurnen, enz ... Plaatsen met rituele roepingen waar ceremonies plaatsvonden en de religieuze riten. De bewoningsplaatsen waar we de gebruikelijke voorwerpen vinden. Jerisse in zijn hoogte van verticale lijnen bestaande uit kleine ronde reliëfs, werd deze conische houder geplaatst in het graf van de overledene onder persoonlijke bezittingen zoals zijn wapens en kleding die hij nodig heeft in het hiernamaals, en tussen zijn botten en andere tanden. Het stuk heeft dezelfde patronen horizontaal geplaatst rond de omtrek van de onderste voet.


Zie het blad


Verkocht aan 125,00 Zoek een soortgelijk object

Mangbetu figuratieve pot
Afrikaanse kunst > Terracotta, kruik, amfoor, graf urn > Mangbetu Pot

Een vaas met een mensenhoofd op de hals met grote oren met gaatjes. De zijkanten zijn versierd met ingekerfde motieven. Zwarte slip. Schaafwonden, gebroken handvat. Keramisch werk in West- en Centraal-Afrika wordt verricht door vrouwen, in de meeste gevallen de echtgenotes van de smeden. De Mangbetu-vrouwen, die ook manden maakten, blonken in deze kunst uit.
Gevestigd in het woud in het noord-oosten van Zaïre, uitte het Mangbetu koninkrijk zich door architectonische werken die in de 19e eeuw indruk maakten op Europese bezoekers. Hun meubels, wapens, ornamenten en beelden werden gekenmerkt door een zeldzame esthetische kwaliteit. De geschiedenis van Mangbetu was gebaseerd op de verfijning van zijn hof, maar ook op kannibale gebruiken. Koning Mangbetu "Munza" kreeg de bijnaam "de ...


Zie het blad

290,00

Bakongo kruitfles
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Jarres, amphores, pot, matakam > Kongo peer

De Solongo-culturen van Angola en Yombé werden grotendeels beïnvloed door het Kongo-koninkrijk waaraan zij naturalistische beelden en religieuze rituelen ontleenden, met name door het gebruik van gebeeldhouwde fetisjen.
Ref : "La Maternité dans l'art d'Afrique noire" Massa ; ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100