Profiteer van de gratis levering op dit moment. - lijst van landen
Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Relikwieën, standbeelden:

In Afrika zijn relikwieën de bewaarders van begraven voorouders. Zij kunnen botten bewaren, of de schedels van hoogwaardigheidsbekleders, opperhoofden, krijgers, overleden en bewaard in heilige concessies. Relikwieën zijn ook recipiënten, vaak cilindervormige rieten manden, bestemd voor de bewaring van relikwieën, hetgeen een wijdverbreid gebruik is in Centraal-Afrika bij de Kota, de Fang en de Tsogho. Sommige reliekschrijnen, zoals de Ambete, zijn standbeelden met een bakje in de rug.


Kota Obamba relikwie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Obamba relikwie

Sculpturale expressie Obamba in Afrikaanse kunst

Kota voorouderbeeld bekend als mbulu-ngulu, de morfologie is vergelijkbaar met het Obamba-type. Een concaaf gezicht met een prominent voorhoofd is omgeven door een halvemaanvormige dop. Het geheel is verguld met metalen platen gegraveerd met repoussé. De basis die de armen zou voorstellen, is slechts gedeeltelijk bedekt met metaal.
Dit type figuur stond boven de manden waarin de relikwieën van het mortuarium van voorouders van hoge afkomst waren opgeslagen, en speelde op een bepaalde manier de rol van bewakers genaamd ngulu .
Erosies en scheuren van de voet.
In de exclusieve aanwezigheid van ingewijden werden de belangrijkste beslissingen van de clan genomen tijdens ceremonies waarbij de reliekhouders ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Hoofd van reliekhouder Betsi Nlo Angokh
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Hoofd Fang

Afrikaanse kunst en begrafenis riten
Een groot hoofd met de holle gezicht kenmerk van de Betsi stijl, met cabochon leerlingen, is bedekt met vlechten accessorized met metalen klokken. Restauraties werden uitgevoerd met behulp van hars en metalen nietjes. Mate knapperige patina.
Shest de Fangs van Kameroen en Gabon, elke familie heeft een "Byeri", of reliekschil doos, waarin de botten van voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaakt door de oudste man in het dorp, de "esa". De relieksch jaren werden bekroond door een standbeeld of een hoofd dat fungeerde als de bewaker van de dozen "byeri". Deze werden bewaard in een donkere hoek van de doos, en waren bedoeld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Ze werden ook gebruikt tijdens de initiatieceremonies van ...

Kota relikwie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota relikwie

Sculpturale expressie Obamba in Afrikaanse kunst

Obamba-type Kota-voorouderbeeld, bekend als mbulu-ngulu , waarvan de bijzonderheid ligt in de uitgroeisels in pastilles die het gezicht stralen. Het beeld is verguld met metalen platen gegraveerd met repoussé. De basis die de armen zou voorstellen, is slechts gedeeltelijk bedekt met metaal.
Dit type figuur stond boven de manden waarin de relikwieën van het mortuarium van voorouders van hoge afkomst waren opgeslagen, en speelde op een bepaalde manier de rol van bewakers genaamd ngulu .
Uitdrogingsscheuren.
In de exclusieve aanwezigheid van ingewijden werden de belangrijkste beslissingen van de clan genomen tijdens ceremonies waarbij de reliekhouders werden verwijderd en gebruikt door de banganga . Om ...


Zie het blad


Verkocht aan 140,00 Zoek een soortgelijk object

Fang Ntumu s voorouderfiguur van de Byeri
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Fang

Deze reliekschrijn is bedekt met vlechten die samengevoegd zijn in drie topschelpen, waarbij de horizontale lippen een brede pruillip vormen, en vertoont de kenmerken van de Ntumu-stijl uit de regio's tussen Gabon, Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Matte vette patina, geërodeerde gebieden. Ontbreekt in de voeten.
Onder de Fang van Kameroen en Gabon heeft elke familie een "Byeri", oftewel reliekschrijnkist, waarin de beenderen van de voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaard door de oudste man van het dorp, de "esa". De reliekschrijnkisten werden bekroond door een standbeeld of een hoofd dat fungeerde als bewaker van de "byeri"-kisten. Deze werden in een donkere hoek van de doos bewaard, en waren bedoeld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Ze werden ook ...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Fang Ntumu voorouderfiguur van de Byeri
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Fang standbeeld

Een prognathische kaak met een grote pruillip, gedrongen en afgeronde ledematen die doen denken aan de morfologie van de pasgeborene, dit Afrikaanse beeld illustreert de Ntumu-stijl beeldhouwkunst van de regio's tussen Gabon, Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Glanzend zwart patina, geërodeerde gebieden.
Bij de Fang van Kameroen en Gabon heeft elke familie een "Byeri", of reliekdoos, waarin de beenderen van de voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaard door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop de reliekhouders stond een standbeeld of een hoofd dat als bewaker van de "byeri" diende. Deze werden bewaard in een donkere hoek van de hut, en waren bedoeld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Zij werden ook gebruikt tijdens de inwijdingsceremonies van ...

Bakota Reliekhouder
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliekschrijn

Ex-collectie Franse Afrikaanse kunst.
De Kota van de Sebe-vallei, gelegen in Gabon maar ook in Congo, produceerde dit soort beeldhouwkunst dat de rol van "medium" tussen de levenden en de doden speelde en bleef waken over hun nakomelingen. Ze zijn soms bifaces, mbulu-viti , symboliseert het mannelijke en vrouwelijke aspect.
Dit type munt werd gebruikt bij het behoud van mortuariumresten van hooglijnvoorouders in manden gegarneerd met zeer specifieke sculpturen, die de rol van hoeders van de relikwieën genaamd ngulu speelden. In de exclusieve aanwezigheid van insiders, werden de belangrijkste besluiten van de clan genomen tijdens ceremonies waarin de reliekschrijnen werden genomen en werden gebruikt. Om de magische lading te reactiveren, wreef de ingewijden het relikwie met ...


Zie het blad

Verkocht

Kota Sangu relikwie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota reliekschrijn

Dit rituele beeldhouwwerk, dat volgens de Kota-traditie met metalen platen is bekleed, vormt een gestileerde afbeelding van de voorouder, een wapenschild ook voor de clan, en onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die varieert naar gelang van de streek. De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en ook rituele wapens. De beelden, die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd met riten bij de bwete , vergelijkbaar met die van de Fang . Soms zijn ze tweekleurig, de mbulu-viti, die zowel het mannelijke als het vrouwelijke aspect symboliseren. Dit type ...


Zie het blad

Verkocht

Kota Ndasa relikwie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota relikwie

Manden met relikwieën van illustere voorouders, gewoonlijk bekroond door twee reliekbeelden, werden bewaard in dorpstempels. De ene belichaamde de stichter van de stamboom, en de tweede zijn nakomelingen. De cultus van de voorouders, de bwete (Noordelijke Kota) vormde de kern van het sociale en religieuze leven van de Kota en vertoont veel overeenkomsten met die van de Fang . In de exclusieve aanwezigheid van ingewijden werden de belangrijkste beslissingen van de clan genomen tijdens plechtigheden waarbij de reliekschrijnen tevoorschijn werden gehaald en gebruikt. Om de magische lading te reactiveren, wreven de ingewijden het relikwie in met zand. Dit beeldhouwwerk heeft een hoofdtooi die representatief is voor de Ndasa van de bovenloop van de Ogooué-vallei.
Het holle gezicht ...


Zie het blad

Verkocht

Kota Mbulu Ngulu relikwie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Beeldhouwwerk Kota

Dit rituele beeldhouwwerk, dat volgens de Kota/ndasa-traditie met koperbladeren is bekleed, vormt een gestileerde afbeelding van de voorouder, een wapenschild voor de clan, en onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die varieert naar gelang van de streek. Deze versie heeft een afgerond voorhoofd op een concaaf gezicht, en een hoofdtooi met een grote kuif verlengd door zijdelingse schelpen. De ogen zijn bezaaid.
De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, ook werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en rituele wapens.
De beelden, die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd met ...


Zie het blad

Verkocht

Kota Mahongwé relikwie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mahongwe standbeeld

Dit beeldhouwwerk, "boho-na-bwete", versierd met koperen stroken en draad, is een bijzonderheid van het uiterste noordoosten van Gabon, op de grens met Congo. Manden met relikwieën van illustere voorouders, gewoonlijk bekroond door twee van dergelijke relikwieën, werden bewaard in dorpstempels. Een van hen belichaamde de stichter van de stamboom, en de tweede zijn nakomelingen. De voorouderverering, de bwete (Noordelijke Kota) stond inderdaad centraal in het sociale en religieuze leven van de Kota . Het heeft veel overeenkomsten met dat van de Fang . In de exclusieve aanwezigheid van ingewijden werden de belangrijkste beslissingen van de clan genomen tijdens ceremonies waarbij de reliekschrijnen werden gebruikt. Om de magische lading te reactiveren, wreven de ingewijden het relikwie in ...


Zie het blad

Verkocht

Kota relikwie figuur van Bweete
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliquary

Dit gestileerde houten beeld, versierd met koperen bladeren volgens de Kota-traditie, roept de voorouder op en vormt een wapenschild voor de clan. Het onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die varieert naar gelang van de streek.
De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, ook werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en rituele wapens.
De beelden die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd met de riten aan de bwete , vergelijkbaar met die van de Fang . Soms zijn ze tweekleurig, de mbulu-viti, die zowel het mannelijke als het vrouwelijke aspect symboliseren.

Dit ...


Zie het blad

Verkocht

Byeri Fang Reliquary Voorouder Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Fang standbeeld

Fang standbeelden in Afrikaanse kunst verbonden met de Byeri cultus Dit antropomorfe beeld, bedoeld om in een reliekmand bij de achterste steel te worden geplaatst, heeft een hol gezicht met een prognathische kaak. Het belang van de afstamming wordt gesymboliseerd door de navelstreng en het geslacht. Tweekleurig glanzend patina, scheurtjes en oude restauratie op het bekken. De kisten met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop een standbeeld of een hoofd dat als bewaker van de "byeri" dozen fungeerde, werden ze in een donkere hoek van de hut opgeborgen, verondersteld om kwade invloeden naar iemand anders af te leiden. Er werden ook monsters genomen van de figuren voor therapeutische doeleinden. Zij werden ook gebruikt ...

Bamileke N  Ketuok relikwie beeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bamileke standbeeld

Deze gebeeldhouwde figuur ("N'Kétuok"), die een mannelijke voorouder belichaamt met een groot eivormig hoofd en een dik, gedrongen postuur, werd in hout gesneden en vervolgens bedekt met een nu gebarsten laagje klei.
In de rug werd een holte uitgehouwen voor gebruik als reliekhouder.
Bij de Bamiléké zoals bij andere etnische groepen, getuigden kunstvoorwerpen van de plaats van hun eigenaar in de samenleving. Zo varieerden de materialen en vormen van de voorwerpen naar gelang van de sociale status. De Bamiléké koning, ook wel fon genoemd, die garant stond voor de vruchtbaarheid van de grond en de bescherming van zijn onderdanen, werd niet als sterfelijk beschouwd. Daarom was zijn begrafenis een vreugdevol feest, waarbij de fon zich gewoon fysiek terugtrok, maar nog ...


Zie het blad

280,00

Figuur van Reliquary Kota Mbulu-Ngulu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliekschrijn

Dit rituele beeldhouwwerk, dat volgens de Kota-traditie met koperbladeren is bekleed, vormt een gestileerde afbeelding van de voorouder, tevens een wapenschild voor de clan, en onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die varieert naar gelang van de streek. Deze variant onderscheidt zich inderdaad door de bollen die de contouren van het centrale vlak omlijnen, een ongebruikelijk decoratief element.
De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en ook rituele wapens. De beelden die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd met de riten bij de bwete ...

Songye relikwiemand
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Songye relikwiemand

Ex Belgische privé verzameling van Afrikaanse kunst Jan Putteneers.

In het midden van het stuk staat een Songye beeldje met een gezicht dat doet denken aan Kifwebe maskers. Dit facies lijkt ook op het zeer geometrische van sommige Nkisi beschermingsfetisjen.
Het beeldje is bevestigd aan een kleine terracotta kom die zelf is geplaatst tussen een veelheid van offers en plengoffers die een wirwar van materialen en touwen vergezellen.

De Songyes creëerden indrukwekkende beelden met krachtige trekken die vaak worden gebruikt tijdens geheime ceremonies, bedekt met accessoires zoals veren, huid en een hoorn vol magische lading.
Dankzij de waarzeggerij, die zeer aanwezig was in hun samenleving, konden zij tovenaars ontdekken en licht werpen op de ...


Zie het blad

Verkocht

Figuur van reliekschrijn Kota Mbulu Ngulu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliekschrijn

Een rituele, gestileerde figuur die de voorouder belichaamt, een wapenschild ook voor de clan, dit beeldhouwwerk onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die varieert naar gelang van de streek. De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en ook rituele wapens. De beelden die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd met de riten bij de bwete , vergelijkbaar met die van de Fang . Soms zijn ze tweekleurig, de mbulu-viti, die zowel het mannelijke als het vrouwelijke aspect symboliseren. Dit soort stukken, ngulu genaamd, fungeerden als "bewakers" van de ...

Kota Mbulu Ngulu relikwie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kota Reliekschrijn

Dit rituele beeldhouwwerk, dat volgens de Kota-traditie met koperfolie is bekleed, vormt een gestileerde afbeelding van de voorouder, een wapenschild ook voor de clan, en onderscheidt zich gewoonlijk door de vorm van de hoofdtooi, die per streek verschilt.
De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, ook werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en rituele wapens.
De beelden die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd met de riten aan de bwete , vergelijkbaar met die van de Fang . Soms zijn ze tweekleurig, de mbulu-viti, die zowel het mannelijke als het vrouwelijke aspect symboliseren.


Zie het blad

Verkocht

Relikwie standbeeld Mbete, Ambete
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Ambete

Standbeelden van voor ouders in de Afrikaanse kunst van Mbede, Mbete, of Ambetede cultus van voor ouders, onder de Mbete, gaat gepaard met gebeeldhouwde figuren die vaak de rol van reliekschrijn spelen. Dit standbeeld heeft een dorsale holte geblokkeerd door een sluiter. Een hars blijft in de kofferbak. De platte kant biedt de karakteristieke Details: smalle, halfgesloten oogleden afgebeeld door cauris, beschut onder schuine wenkbrauwen, een driehoekige neus die zich uitstrekt van het voorhoofd, een smalle uitgeholde mond. Het kapsel is gerangschikt in vlechten verzameld in schelpen. De armen op de borst worden in een rechte hoek gevouwen. Semi-flexed gespierde benen, gedragen door grote voeten, roepen een rituele dans. Korrelige kaolien patina, afgebroken, en het gebruik van Bourgondië ...

Figuur van Kota reliekschrijn
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliekschrijn

Manden met relikwieën van illustere voorouders, gewoonlijk bekroond door twee reliekschrijnen, werden bewaard in dorpstempels. De ene belichaamde de stichter van de stamboom, en de tweede zijn nakomelingen. De cultus van de voorouders, de bwete (Noordelijke Kota) vormde de kern van het sociale en religieuze leven van de Kota en vertoont veel overeenkomsten met dat van de Fang . In de exclusieve aanwezigheid van ingewijden werden de belangrijkste beslissingen van de clan genomen tijdens ceremonies waarbij de reliekschrijnen tevoorschijn werden gehaald en gebruikt. Om de magische lading te reactiveren, wreven de ingewijden het relikwie in met zand. Bij de Kota hebben deze figuren een verbazingwekkende graad van stilering en abstractie bereikt: gereduceerd tot schouders en "armen" met ...


Zie het blad

Verkocht

Reliekhouder figuur Kota
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Figuur Kota

Met een lange kam van grote platte zijschelpen, is dit bijzondere holle gezicht overhangend een eivormig voorhoofd verguld met goud en roodbruin koperbladeren. Een fijne vastklampen en stoffering nagels maken het hele ding hechten aan de houten ziel. Het ensemble wordt gemarkeerd met zorgvuldig gegraveerde geometrische patronen, bestaande uit sierfriezen.
De Kota van de Sebe-vallei, gelegen in Gabon maar ook in Congo, produceerde dit soort beeldhouwkunst dat de rol van "medium" tussen de levenden en de doden speelde en bleef waken over hun nakomelingen. Het zijn soms tweegezichten, de mbulu-viti , die tegelijkertijd het mannelijke en vrouwelijke aspect symboliseert. Dit type munt werd gebruikt bij het behoud van mortuarium resten van high-lineage voorouders in manden gegarneerd met ...


Zie het blad

Verkocht

Figuur van reliekschrijn Kota Obamba Mbulu-Ngulu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliekschrijn

Dit rituele beeldhouwwerk, dat volgens de Kota-traditie met bladkoper is bekleed, vormt een gestileerde afbeelding van de voorouder, een wapenschild ook voor de clan, en onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die per streek verschilt. Op dit voorbeeld scheidt een richel de cabochon ogen in een ogivaal gezicht, omkranst door een hoofdtooi waarvan de uitsteeksels de oude gevlochten ibenda van hoogwaardigheidsbekleders voorstellen.
De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en ook rituele wapens. De beelden die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden ...





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100