Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse kunst - Relikwieën, standbeelden:

In Afrika zijn relikwieën de bewaarders van begraven voorouders. Zij kunnen botten bewaren, of de schedels van hoogwaardigheidsbekleders, opperhoofden, krijgers, overleden en bewaard in heilige concessies. Relikwieën zijn ook recipiënten, vaak cilindervormige rieten manden, bestemd voor de bewaring van relikwieën, hetgeen een wijdverbreid gebruik is in Centraal-Afrika bij de Kota, de Fang en de Tsogho. Sommige reliekschrijnen, zoals de Ambete, zijn standbeelden met een bakje in de rug.


Kota Mahongwé relikwie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mahongwe standbeeld

Dit beeldhouwwerk, "boho-na-bwete", versierd met koperen stroken en draad, is een bijzonderheid van het uiterste noordoosten van Gabon, op de grens met Congo. Manden met relikwieën van illustere voorouders, gewoonlijk bekroond door twee van dergelijke relikwieën, werden bewaard in dorpstempels. Een van hen belichaamde de stichter van de stamboom, en de tweede zijn nakomelingen. De voorouderverering, de bwete (Noordelijke Kota) stond inderdaad centraal in het sociale en religieuze leven van de Kota . Het heeft veel overeenkomsten met dat van de Fang . In de exclusieve aanwezigheid van ingewijden werden de belangrijkste beslissingen van de clan genomen tijdens ceremonies waarbij de reliekschrijnen werden gebruikt. Om de magische lading te reactiveren, wreven de ingewijden het relikwie in ...


Zie het blad

Verkocht

Kota relikwie figuur van Bweete
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliquary

Dit gestileerde houten beeld, versierd met koperen bladeren volgens de Kota-traditie, roept de voorouder op en vormt een wapenschild voor de clan. Het onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die varieert naar gelang van de streek.
De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, ook werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en rituele wapens.
De beelden die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd met de riten aan de bwete , vergelijkbaar met die van de Fang . Soms zijn ze tweekleurig, de mbulu-viti, die zowel het mannelijke als het vrouwelijke aspect symboliseren.

Dit ...


Zie het blad

350,00

Byeri Fang Reliquary Voorouder Standbeeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Fang standbeeld

Fang standbeelden in Afrikaanse kunst verbonden met de Byeri cultus Dit antropomorfe beeld, bedoeld om in een reliekmand bij de achterste steel te worden geplaatst, heeft een hol gezicht met een prognathische kaak. Het belang van de afstamming wordt gesymboliseerd door de navelstreng en het geslacht. Tweekleurig glanzend patina, scheurtjes en oude restauratie op het bekken. De kisten met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop een standbeeld of een hoofd dat als bewaker van de "byeri" dozen fungeerde, werden ze in een donkere hoek van de hut opgeborgen, verondersteld om kwade invloeden naar iemand anders af te leiden. Er werden ook monsters genomen van de figuren voor therapeutische doeleinden. Zij werden ook gebruikt ...

Bamileke N  Ketuok relikwie beeld
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Bamileke standbeeld

Deze gebeeldhouwde figuur ("N'Kétuok"), die een mannelijke voorouder belichaamt met een groot eivormig hoofd en een dik, gedrongen postuur, werd in hout gesneden en vervolgens bedekt met een nu gebarsten laagje klei.
In de rug werd een holte uitgehouwen voor gebruik als reliekhouder.
Bij de Bamiléké zoals bij andere etnische groepen, getuigden kunstvoorwerpen van de plaats van hun eigenaar in de samenleving. Zo varieerden de materialen en vormen van de voorwerpen naar gelang van de sociale status. De Bamiléké koning, ook wel fon genoemd, die garant stond voor de vruchtbaarheid van de grond en de bescherming van zijn onderdanen, werd niet als sterfelijk beschouwd. Daarom was zijn begrafenis een vreugdevol feest, waarbij de fon zich gewoon fysiek terugtrok, maar nog ...


Zie het blad

280,00

Figuur van Reliquary Kota Mbulu-Ngulu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliekschrijn

Dit rituele beeldhouwwerk, dat volgens de Kota-traditie met koperbladeren is bekleed, vormt een gestileerde afbeelding van de voorouder, tevens een wapenschild voor de clan, en onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die varieert naar gelang van de streek. Deze variant onderscheidt zich inderdaad door de bollen die de contouren van het centrale vlak omlijnen, een ongebruikelijk decoratief element.
De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en ook rituele wapens. De beelden die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd met de riten bij de bwete ...

Songye relikwiemand
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Songye relikwiemand

Ex Belgische privé verzameling van Afrikaanse kunst Jan Putteneers.

In het midden van het stuk staat een Songye beeldje met een gezicht dat doet denken aan Kifwebe maskers. Dit facies lijkt ook op het zeer geometrische van sommige Nkisi beschermingsfetisjen.
Het beeldje is bevestigd aan een kleine terracotta kom die zelf is geplaatst tussen een veelheid van offers en plengoffers die een wirwar van materialen en touwen vergezellen.

De Songyes creëerden indrukwekkende beelden met krachtige trekken die vaak worden gebruikt tijdens geheime ceremonies, bedekt met accessoires zoals veren, huid en een hoorn vol magische lading.
Dankzij de waarzeggerij, die zeer aanwezig was in hun samenleving, konden zij tovenaars ontdekken en licht werpen op de ...


Zie het blad

Verkocht

Figuur van reliekschrijn Kota Mbulu Ngulu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliekschrijn

Een rituele, gestileerde figuur die de voorouder belichaamt, een wapenschild ook voor de clan, dit beeldhouwwerk onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die varieert naar gelang van de streek. De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en ook rituele wapens. De beelden die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd met de riten bij de bwete , vergelijkbaar met die van de Fang . Soms zijn ze tweekleurig, de mbulu-viti, die zowel het mannelijke als het vrouwelijke aspect symboliseren. Dit soort stukken, ngulu genaamd, fungeerden als "bewakers" van de ...

Fang Ntumu voorouderfiguur van de Byeri
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Fang standbeeld

Een prognathische kaak met een grote pruillip, gedrongen en afgeronde ledematen die doen denken aan de morfologie van de pasgeborene, dit Afrikaanse beeld illustreert de Ntumu-stijl beeldhouwkunst van de regio's tussen Gabon, Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Glanzend zwart patina, geërodeerde gebieden.
Bij de Fang van Kameroen en Gabon heeft elke familie een "Byeri", of reliekdoos, waarin de beenderen van de voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaard door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop de reliekhouders stond een standbeeld of een hoofd dat als bewaker van de "byeri" diende. Deze werden bewaard in een donkere hoek van de hut, en waren bedoeld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Zij werden ook gebruikt tijdens de inwijdingsceremonies van ...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Kota Mbulu Ngulu relikwie figuur
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Kota Reliekschrijn

Dit rituele beeldhouwwerk, dat volgens de Kota-traditie met koperfolie is bekleed, vormt een gestileerde afbeelding van de voorouder, een wapenschild ook voor de clan, en onderscheidt zich gewoonlijk door de vorm van de hoofdtooi, die per streek verschilt.
De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, ook werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en rituele wapens.
De beelden die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden geassocieerd met de riten aan de bwete , vergelijkbaar met die van de Fang . Soms zijn ze tweekleurig, de mbulu-viti, die zowel het mannelijke als het vrouwelijke aspect symboliseren.


Zie het blad

Verkocht

Relikwie standbeeld Mbete, Ambete
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Standbeeld Ambete

Standbeelden van voor ouders in de Afrikaanse kunst van Mbede, Mbete, of Ambetede cultus van voor ouders, onder de Mbete, gaat gepaard met gebeeldhouwde figuren die vaak de rol van reliekschrijn spelen. Dit standbeeld heeft een dorsale holte geblokkeerd door een sluiter. Een hars blijft in de kofferbak. De platte kant biedt de karakteristieke Details: smalle, halfgesloten oogleden afgebeeld door cauris, beschut onder schuine wenkbrauwen, een driehoekige neus die zich uitstrekt van het voorhoofd, een smalle uitgeholde mond. Het kapsel is gerangschikt in vlechten verzameld in schelpen. De armen op de borst worden in een rechte hoek gevouwen. Semi-flexed gespierde benen, gedragen door grote voeten, roepen een rituele dans. Korrelige kaolien patina, afgebroken, en het gebruik van Bourgondië ...

Figuur van Kota reliekschrijn
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliekschrijn

Manden met relikwieën van illustere voorouders, gewoonlijk bekroond door twee reliekschrijnen, werden bewaard in dorpstempels. De ene belichaamde de stichter van de stamboom, en de tweede zijn nakomelingen. De cultus van de voorouders, de bwete (Noordelijke Kota) vormde de kern van het sociale en religieuze leven van de Kota en vertoont veel overeenkomsten met dat van de Fang . In de exclusieve aanwezigheid van ingewijden werden de belangrijkste beslissingen van de clan genomen tijdens ceremonies waarbij de reliekschrijnen tevoorschijn werden gehaald en gebruikt. Om de magische lading te reactiveren, wreven de ingewijden het relikwie in met zand. Bij de Kota hebben deze figuren een verbazingwekkende graad van stilering en abstractie bereikt: gereduceerd tot schouders en "armen" met ...


Zie het blad

Verkocht

Figuur van reliekschrijn Kota Obamba Mbulu-Ngulu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Reliekschrijn

Dit rituele beeldhouwwerk, dat volgens de Kota-traditie met bladkoper is bekleed, vormt een gestileerde afbeelding van de voorouder, een wapenschild ook voor de clan, en onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die per streek verschilt. Op dit voorbeeld scheidt een richel de cabochon ogen in een ogivaal gezicht, omkranst door een hoofdtooi waarvan de uitsteeksels de oude gevlochten ibenda van hoogwaardigheidsbekleders voorstellen.
De Kota bevolken het oostelijk deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, werktuigen voor landbouwwerkzaamheden en ook rituele wapens. De beelden die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden ...

Fang van Byeri Reliquary
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Standbeeld Fang

Pahoune sculptuur in Afrikaanse kunst
eigendom van een Fang lineage, deze hoge-ommuurde schors recipiënt, met twee kleine baaien, bevatte de relikwieën van de voor ouders, waarvan de geest wordt vertegenwoordigd door de figuren afgebeeld zittend op de Deksel. Een van de bewakers presenteert plechtig een aanbiedende hoorn. Attributen zoals de uitstekende buik capsule, de Crest Cap, de meerdere kettingen, en de veelvuldige versiering van messing nagels, onderscheiden de tribale beelden van de Fang. hout monsters werden genomen voor rituele doeleinden. Briljante mahonie bruine Skate. In de Fang van Kameroen en die van Gabon, heeft elke familie een "Byeri", of reliquary doos, waarin de beenderen van de voorvaderen worden bewaard. Deze dozen werden bewaakt door de oudste man in het ...


Zie het blad

Verkocht

Fang van de Byeri Reliekhouder
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Standbeeld Fang

De Afrikaanse kunst van de cultus van Byeri wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die dienen als "gardiens" en belichamen de voorouder. De dozen met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaard door de oudste man in het dorp, "esa". Geklasseerd door een standbeeld of hoofd dat fungeerde als de bewaker van de dozen "byeri", werden ze opgeslagen in een donkere hoek van de doos, verondersteld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Ze werden ook gebruikt tijdens de initiatieceremonies van jongeren die verbonden zijn aan het bedrijf "So". Tijdens de vakantie werden de beelden gescheiden van hun dozen en geparadeerd. Pre-evenementen werden uitgevoerd op sommige beelden voor therapeutische doeleinden.
Dit beeldje was bedoeld om in een ...


Zie het blad

Verkocht

Relikwie figuur Mashango Bumba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Mashango Reliekschrijn

Zeldzame reliekschrijnsculptuur verstoken van de halve maan kuif meestal begeleiden dit soort stukken. De voorkant van de ovale wijzerplaat kantelt naar achteren om uit te breiden met een multi-hulled kapsel. De spectaculaire hals is ook ingekapseld met stroken koper en gehamerd messing. De basis van het object is beschadigd.
Onder de groep Shira-Punu hebben de Massango , Mashango , zich gevestigd op het Chaillu-massief in Gabon en in de provincie Ngounié. Het gebruik van de botmanden van de overledene, waarop sculpturen van dit type stonden, was wijdverbreid in Gabon, de Fang, de Kota, maar ook de Mitsogho en de Massango , waarin deze cultus de naam van Bumba . De beelden die de rol van "medium" tussen de levenden en de doden spelen die over de nakomelingen waakten, werden ...


Zie het blad

Verkocht

Fang sierkist
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Gebruikte voorwerpen, katrollen, dozen, weefgetouw > Fang box



deze container heeft een deksel bedekt met drie gestileerde gezichten die doet denken aan de hoofden van de Guardian van de byeri reliquary. Drie Fang figuren met beschermende deugden, armen gebogen, handen gegrepen, sieren de muren van de doos. Omdat de reliek kisten bevatten de botten van de voor ouders zijn meestal opgebouwd uit schors, deze houten sculptuur kon ook worden gebruikt als een medicijn container of een doos gewijd aan divination. De binnenwanden zijn bekleed met resten van Gele oker plantaardige olie.
geometrische patronen en parallelle lijnen worden op het matte oppervlak gegraveerd. Verlange scheuren. Inheemse restauraties met metalen nieten.
de volkeren bekend als Fang, of "Pahouins", beschreven als veroverde krijgers, vielen in opeenvolgende ...


Zie het blad

Verkocht

Paar relikwiestandbeelden Ambete, Mbete
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Ambete reliekhouders

De verscheidenheid aan reliekschrijnen in de Afrikaanse kunst van Mbete, Ambete .
De Mbete zijn bekend om hun antropomorfe beelden die deelnemen aan de cultus van voorouders waarop een reliekschaar is gebouwd. Hun cilindrische buik bevat, op de rug, een holte verzegeld door een deur waarin werden bewaard kleine botten van de voorouders van afstamming. De diamant gezicht onder een gecrenellated kapsel beeltenis van de vlechten heeft leerlingen aangegeven door kralen. Bevestigd aan de buste, zijn de armen klassiek gevouwen in rechte hoeken op een stam die sport een rode oker patina meestal gewonnen uit een geplette schors waarop blijft kaolien. De poten zijn verborgen onder een dikke raffia lendendoek. Desication scheuren.

De Mbete zijn een volk uit het naburige Gabon van ...

Paar Fang Byeri katrollen
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Fang reliekhouders

De Afrikaanse kunst van de cultus van Byeri wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die dienen als "gardiens" en belichamen de voorouder. Oude weefgetouw katrollen fang, versierd met beeldjes van reliekhouders. Mooie satijnen patina, residu van geschuurd polychromie. Erosies van gebruik.
De dozen met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaard door de oudste man in het dorp, "esa". Geklasseerd door een standbeeld of hoofd dat fungeerde als de bewaker van de dozen "byeri", werden ze opgeslagen in een donkere hoek van de doos, verondersteld om kwade invloeden af te leiden naar iemand anders. Ze werden ook gebruikt tijdens de initiatieceremonies van jongeren die verbonden zijn aan het bedrijf "So". Tijdens de vakantie werden de beelden gescheiden van ...


Zie het blad

590,00

Ambete relieksch jaar standbeeld, Mbte
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Ambete Reliek

Standbeelden van voorouders die relieksch leven in de Afrikaanse kunst van Mbede, Mbete of Ambete.
Dit beeld heeft een uitgeholde borst buste voor de relikwieën van de voorouders. Aan de bovenkant van het deksel bestaat het kapsel uit parallelle sagittale toppen en klokken sieren de oren. De armen zijn haaks gevouwen. Semi-gebogen gespierde benen, gedragen door brede voeten, waarvan er een is hersteld, roepen een rituele dans op. Metalen platen worden gebruikt op het gezicht en de armen en accentueren de contouren van het deksel. Rode okerhoogten, lage kaolien resodus. Erosies, ontbreekt op een bergkam. Metalen nietjes aan de scheuren.
De Mbete vormen een volk uit Gabon, grenzend aan de Obamba en Pounou, op de grens van Midden-Congo, waarvan de geschiedenis is gekenmerkt door ...

Figuur van reliekhouder Kota Ngulu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Relieksch jaar

Dit rituele beeldhouwwerk, verguld met koperen bladeren volgens de kota-traditie, vormt een gestileerd beeld van de voorouder, een wapen ook voor de clan, en onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die varieert afhankelijk van de regio's. De Kota bewonen het oostelijke deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte, naast houtsnijwerk, gereedschappen voor landbouwwerk en rituele wapens. De sculpturen die de rol van "medium" speelden tussen de levenden en de doden die over de afstammelingen waakten, werden geassocieerd met de riten van de bwete , vergelijkbaar met die van de Fang . Ze zijn soms bifaces, mbulu-viti, symboliseert zowel de mannelijke en vrouwelijke aspecten. Dit type munt, genaamd ngulu, diende als de ...

Figuur van reliekhouder Kota Mahongwe
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Relikwieën, standbeelden > Kota Relieksch jaar

De kernkop hoofd geflankeerd door een korte top groei draagt cabochons doorboord door een leerling aan weerszijden van een nok met de neus. Dunne stroken koper en messing wisselen elkaar af op het oppervlak dat wordt gedekt door het zand dat de magische kracht van de reliekhouder moet reactiveren. Voet uitgehold.
De cultus van voorouders, de bwete (Noord-Kota) was in het hart van het sociale en religieuze leven van de Kota en heeft vele analogieën met die van Fang . In de exclusieve aanwezigheid van insiders, werden de belangrijkste beslissingen van de clan genomen tijdens ceremonies waarin de reliekhouders werden genomen en gebruikt. Om de magische lading te reactiveren, wreef de ingewijden het relikwie met zand. In de Kota , hebben deze cijfers een zekere mate van stilering en ...





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100