Afrikaanse kunst Zoeloe. Dit Zulu-dansschild, licht convex, vertoont een gegroefd oppervlak, uitgehold met parallelle banden in duotoon. In de 19e eeuw verenigden stammen zich om de groep Zulu te vormen, waarvan de lokale leiders, geleid door de koning, iduma worden genoemd. Hun samenleving is die van krijgers georganiseerd in leeftijdsgroepen. Het was in 1884 dat ze door de Engelsen werden geannexeerd. De Zoeloes zijn bekwaam in het maken van ornamenten en werken met leer, metaal en keramiek en voegen veren en kralen toe. Mat patina, kleine chips.
Zie het blad Groot Zoeloe Schild
280,00 €
Dit Zulu-dansschild, licht convex, vertoont een reliëfoppervlak, uitgehold met parallelle banden in duotoon. In de 19e eeuw verenigden stammen zich tot de groep genaamd Zulu, waarvan de lokale leiders, geleid door de koning, iduma worden genoemd. Hun samenleving is die van krijgers georganiseerd in leeftijdsgroepen. Het was in 1884 dat ze door de Engelsen werden geannexeerd. De Zoeloes zijn bekwaam in het maken van ornamenten en werken met leer, metaal en keramiek en voegen veren en kralen toe.
Zie het blad Groot Zoeloeschild, Amazulu
Verkocht
Schild gebruikt door het bedrijf bwadi ka bifwebe , waarvan gebeeldhouwdmotief toont het masker Kifwebe . Two-tone matte patina. Schaafwonden. Thiri varianten van dit masker Kifwebe (pl. Bifwebe) of "chasser mort" (Roberts) opvalt: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kam zie afwezig, en tenslotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, lijkt afkomstig te zijn uit het grensgebied tussen de noordelijke Luba en het zuidoosten van Songye. Ze worden gedragen met een lang pak en een lange baard gemaakt van natuurlijke vezels, afwezig op dit exemplaar, tijdens de belangrijkste ceremonies. De Songye kwam uit de Shaba regio van de DRC en vestigde zich tussen de Rivier ...
Zie het blad Songye Schild
Alleen de Tsaayi, onder de Téké-subgroepen van Gabon, produceerden vanaf het midden van de 20e eeuw houten Afrikaanse maskers. Ze werden gebruikt door leden van de geheime mannelijke broederschap kidumu (kidumu is de naam van het genootschap, de dans en het masker), bij de begrafenissen van dorpsnotabelen of bij bruiloften en andere belangrijke ceremonies. Sinds de onafhankelijkheid van Congo verschijnen ze steeds vaker op vieringen. De pictogrammen van de Téké-maskers benadrukken tegenstellingen die de dualiteit in het universum symboliseren: cirkelvormig, horizontaal gescheiden door een band en hun oppervlak is versierd met geometrische patronen geschilderd met witte, rode, zwarte of okerpigmenten. Naast maansymboliek verwijzen deze pictogrammen naar ...
Zie het blad Teke Kidumu masker schild
150,00 €
Ooit onderworpen aan de Luba en vervolgens aan de Lunda's, hebben de Zela veel van hun gewoonten en tradities overgenomen. Zij zijn ontstaan tussen de Luvua-rivier en het Kisale-meer en zijn thans georganiseerd in vier chiefdoms onder toezicht van leiders van Luba-afkomst. Zij vereren een oerpaar dat vaak in beelden wordt afgebeeld, mythische voorouders, en brengen offers aan de geesten van de natuur. Deze schilden konden in de hutten worden gehangen. Mat patina met gekleurde accenten. (Luba , Roberts, 5 continenten ; "Trésors d'Afrique" ed. du Musée de Tervuren; "100 mensen van Zaïre" M.L.Félix ). In de zuidoostelijke regio van Katanga, rond de jaren 1960, hebben de Zela, die lange tijd onderworpen waren aan de Luba van wie zij de gebruiken en riten hadden geleend, ...
Zie het blad Luba / Zela Ngabo
Prestigieus schild versierd met geometrische patronen en het pwo-masker in hoog reliëf gesneden. De aanwezigheid ervan wordt verondersteld gunstig te zijn voor de houder ervan. Afrikaanse Chokwe pwo maskers, onder de vele akishi (zing: mukishi, duidt op macht) maskers van Afrikaanse tribale Chokwe kunst, belichamen een schoonheidsideaal, Mwana Pwo, of vrouwelijke Pwo, en verschijnen tegenwoordig tijdens feestelijke ceremonies. Samen met hun mannelijke tegenhangers, chihongo herkenbaar aan hun grote, dienbladvormige hoofdtooi, worden de pwo verondersteld vruchtbaarheid en welvaart te brengen aan de gemeenschap. Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de ...
Zie het blad Tschokwe schild
Verkocht aan 150.00 € Zoek een soortgelijk object
Ex-collectie van Afro-Amerikaanse tribale kunst. Dit schild is versierd met een maskerpatroon met oversized oren, geperforeerd zoals de oorpaviljoenen van de Oost-Boa, een operatie genaamd " bavobongo ". Verondersteld om onkwetsbaar te maken en om de vijand af te schrikken, werd het masker van de Afrikaanse kunst kpongadomba van de Boa, of Pongdududu, bevolen door het opperhoofd kumu die het aan de meest dappere krijger aanbood. Het werd toen bewaard in de hut van zijn vrouw. Het gaf een indrukwekkend aspect aan de drager, geaccentueerd door het contrast van de kleuren. Boeren in de buurt van de Mangbetu en Zande, de Boa wonen in de savanne in het noorden van de Democratische Republiek Congo. Sommige Boa zouden deze maskers hebben gebruikt voor educatieve doeleinden met ...
Zie het blad Boa Pongdudu Schild
Dit schild, verzameld in de streek Ngata-Gnombe-Gnala, is versierd met een geometrisch gezicht geflankeerd door hoge, halfronde oren. Verdeeld in brede contrasterende banden, is het ook netjes afgebiesd met mandweefsel. Schaafwonden. In het noordwesten van Zaïre, ten zuiden van de Ubangi-rivier, aan de oevers van de Lualaba, leven de 120.000 Bantoe sprekende Ngombe, geleid door een Elombe opperhoofd en krijgersgenootschap. Hun buren zijn de Ngbandi en Ngbaka, wier beeldhouwwerk hun tribale beeldhouwkunst heeft beïnvloed, en verschillende Banda groepen. Hun geometrische maskers worden gebruikt tijdens de rituelen van het Mani-genootschap. Zij vervaardigen ook jachtfetisjen ter bescherming, en prestigieuze voorwerpen versierd met tapisserienagels.
Zie het blad Bouclier Ngala Ngombe
Dit zware Ethiopische schild, dat wordt gemarkeerd door een geschikte basis, heeft een stevige centrale handgreep op het holle binnengezicht. De buitenste, reliëf, is versierd aan weerszijden met een mediane nok van parallelle ribben die rituele uitsteeksels ritme. Een brede band van rode pigmenten, kruisvormig, verdeelt het, scherp met de mooie donkerbruine patina. Kleine cirkelscheuren bij de oude bevestigingspunten. AfricanBouclier verzameld door de heer J. Henry, een expatriate hydroloog ingenieur, op een missie voor de Belgische staat in Zaïre en Burundi, nu overleden, een slimme verzamelaar, een erudiete man wiens patiënt selectie van werken getuigt ook van zijn esthetische eis. Gebruikt door de Arsi-Oromo en Amarro van Ethiopië, dit soort schilden zoals deze kopie ...
Zie het blad Ethiopisch schild
Oude schild gebruikt door het bedrijf bwadi ka bifwebe , waarvan het gebeeldhouwde motief toont het masker Kifwebe . Deze schilden werden symbolisch opgehangen aan de muren van het masker opbergdoos genaamd kiobo . Mate fluweelzachte patina. Schaafwonden. Thiri varianten van dit masker Kifwebe (pl. Bifwebe) of "chasser de mort" (Roberts) opvallen: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kam zie afwezig, en ten slotte de grootste belichamende kracht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag nog steeds wordt gebruikt, lijkt afkomstig te zijn uit het grensgebied tussen de noordelijke Luba en de Zuidoostelijke Songye. Ze worden gedragen met een lang pak en een lange baard gemaakt van natuurlijke vezels, afwezig op deze kopie, tijdens ...
Zie het blad Kifwebe Songye Ngabo Schild
Afkomstig uit de Golf van Papoea, is deze langwerpige Tablet, voornamelijk geproduceerd door de westerse Kerewa, vernoemd GOPE , of kwoi , of Hohao . Het belichaamt een imunu , een voorouderlijke geest die verbonden is met het territorium waar de clan leeft. Verondersteld te beschermen tegen wraak van vijanden, werd het aangeboden aan de jonge initiëren, na door zijn oom gesneden, en tentoongesteld in de ceremoniële hut van het dorp waar de rituele voorwerpen werden opgeslagen. het oppervlak is gegraveerd met gestileerde patronen met natuurlijke rode oker pigmenten. stuks uit de collectie van de schilder ' a href-U'0022http://wiki.ibb.town/Karl-Heinz-Engstfeld"-Karl Heinz Engstfeld en ' a href'"https:/of Evibb.de/Home/wir-trauern-um-Ruth-Engstfeld-schremper/u-002 ...
Zie het blad Gope Papua Votive Board-Nieuw-Guinea