Afrikaanse tribale kunstwerken
...
Zoekopties




Ontdek onze uitzonderlijke artikelen

Afrikaanse stamkunst objecten :


Afrikaanse kunst

Vrouwelijk cijfer Kakulungu Pende
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Pende Beeldjes

Ex-verzameling Italiaanse Afrikaanse kunst.

Vrouwfiguur uit de Kangulungu-regio, gebeeldhouwd in een naturalistische stijl, met de beroemde halfgesloten vrouwelijke blik, "zanze". Naakt afgebeeld, de vingers op het borstbeen geklemd, neemt zij een blik van bezinning aan. Deze beelden maakten meestal deel uit van een vruchtbaarheidscultus en werden bewaard in een kamer in het huis van het stamhoofd. Matte rode oker patina. Schaafwonden. De Westelijke Pende leven op de oevers van de Kwilu, terwijl de Oostelijke zich vestigen op de oevers van de Kasaï stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu zijn ingeprent in hun grote beeldhouwwerk van tribale kunst. Binnen deze diversiteit hebben de realistische ...


Zie het blad

280,00

Kumu, Komo masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kumu masker

Onder de vroege kunstmaskers, kwam dit Afrikaanse masker met de naam Nsembu voor in man-vrouw paren, en werd gebruikt door de Nkunda diviner society onder de clans die leefden in de noordelijke Uituri regio.
Het oppervlak is bedekt met een polychrome stippeling, een toespeling op de dierenwereld en op de gekleurde pigmenten die de lichamen versieren ter gelegenheid van inwijdingsrituelen.
Matte patina. Missen op de contouren en scheuren van uitdroging.
Hoogte op aangepaste voet: 36 cm.
De Kumu, Bakumu, Komo, leven voornamelijk in het noordoosten en het centrum van de Democratische Republiek Congo. Hun Bantoetaal is Komo of Kikomo . Verschillende etnische groepen zijn nauw met elkaar verweven, met gelijksoortige associaties: de Mbole, de Yela, de ...


Zie het blad

100,00

Figuur Lega Sakimatwematwe van Bwami
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > League Cijfers

In combinatie met een notie van vooruitziende blik vormt deze Afrikaanse sculptuur Sakimatwematwe (Multi-heads) een symbool voor een insider van de Bwami. Rond een centrale voet bekroond door een toupet van veren klonteren gebleekte gezichten waarvan de ogen exorbitate staren in tegengestelde richtingen.
De leraar leidde de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes werden blootgesteld, en het was door zorgvuldige observatie dat de toekomstige ingewijde de min of meer complexe betekenis van deze metaforen moest raden, waarbij de laatste grotendeels refereert aan spreekwoorden en uitspraken. Degenen die het object niet mochten zien, om beschermd te worden, moesten zich onderwerpen aan dure ceremonies, en soms zelfs toetreden tot de lagere rang van de Bwami, de kongabulumbu, ...

Cijfers Sakimatwematwe League
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > League Beeldjes

Afrikaanse kunst lega en inleidende materialen.
Afrikaanse Tribal Brain Sakimatwematwe (Multi-heads) behorend tot een insider van de Bwami, onder de vele anderen die tijdens de initiaties, de structuur is in de vorm van een centrale stam gedragen door benen rond die drie groepen gezichten overlappen. De leraar leidde de aspirant naar een plaats waar maskers en beeldjes werden blootgesteld, en het was door zorgvuldige observatie dat de toekomstige ingewijde moest de min of meer complexe betekenis van deze metaforen raden, de laatste verwijst grotendeels naar spreekwoorden en gezegden. Degenen die het object niet mochten zien, om beschermd te worden, moesten zich onderwerpen aan dure ceremonies, en soms zelfs toetreden tot de lagere rang van de Bwami, de kongabulumbu, tegen grote ...


Zie het blad

150,00

Kusu fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Beeld Kusu

Persoonlijke beschermfiguren zoals ons exemplaar, gebruikt door de Hemba en Kusu, werden geïnspireerd door songye fetisjen. De magische lading, samengesteld uit ingrediënten van diverse oorsprong, wordt in dit geval in de holte boven op het hoofd aangebracht. Satijn patina, schaafwonden en barsten. De Kusu die op de linkeroever van de Lualaba-rivier zijn gevestigd, hebben de artistieke tradities van de Luba en de Hemba geleend en hebben een kaste-systeem dat vergelijkbaar is met dat van de Luba .  De Hemba hebben zich gevestigd in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba-rivier. Deze boeren en jagers, die vroeger onder de heerschappij van de Luba vielen, beoefenen de cultus van de voorouders door middel van beeltenissen die lang aan de Luba werden ...


Zie het blad

190,00  152,00

Vrouwen masker Chokwe Mwana pwo
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Tschokwe Masker

Voorheen een collectie van Corsicaanse Afrikaanse kunst.
Een helm van vlechtwerk waarop geknoopte textielstroken de krullen vormen van een dichte hoofdtooi die doet denken aan de met rode aarde beklede hoofdtooi van de Chokwe-vrouwen. Harmonieuze kenmerken van het gezicht zijn fijn gebeiteld, verrijkt met traditionele scarificatiepatronen. Gladde satijnen oranje-bruine patina.
De Chokwé, die zich tot de 16e eeuw vreedzaam in Oost-Angola vestigden, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk, waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Toch hebben de Chokwé deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig omarmd. Drie eeuwen later namen de Chokwé uiteindelijk de door interne conflicten verzwakte hoofdstad van de Lunda in, ...

Fon Vodun Fetiche
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Fon Vodun Fetiche

Als andere Fon fetisjen, dit standbeeld is een houten structuur bedekt met aggregaten gemengd met haren, waarschijnlijk wrattenzwijnen en primaten. De gebogen onderarmen maken elkaar de handen ineen. Gelaatstrekken kunnen nog vaag worden onderscheiden onder libations.

In de loop van zijn geschiedenis is fon art doordrenkt met Yoruba en ooicreaties volgens migratie en handel. Deze kunst kan echter niet worden gereduceerd tot deze twee invloeden. Inderdaad, de Fon zelf hebben hun originaliteit gebracht aan hun beeldhouwser.
Voodoo of vodun, een religieuze cultus waarvan de naam afkomstig is van een variant van het Yoruba-woord dat "dieu"2 betekent, is daarin te vinden.
Deze beelden werden daarom gebruikt tijdens vodun rituelen volgens verschillende procedures.


Zie het blad


Verkocht aan 75,00 Zoek een soortgelijk object

Bembe Alunga masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Alunga masker

Een gezicht met grote holle oogkassen, een gereduceerde neus en mond, vormen dit Afrikaanse masker met daarbovenop een aangroei die aan hoorns doet denken. Het raffia of papyrus ornament, dat nu ontbreekt, was bevestigd aan de perforaties in de contouren. Dit Afrikaanse masker Ibulu lya 'alunga (hoofd van de alunga) werd gebruikt tijdens het stamritueel van de mannelijke samenleving Alunga , die sociale controle uitoefende over de clan, en verantwoordelijk was voor openbare dansen en ceremonies voorafgaand aan de jacht. Dit stammasker, dat een bosgeest oproept, werd in heilige grotten bewaard en werd tentoongesteld tijdens feesten die verband hielden met de jacht en de vooroudercultus. Zij verschenen ook tijdens de Bwami besnijdenis ceremonies.
Tweekleurig licht patina.


Zie het blad

115,00

Songye Nkisi fetisj beeldje
promo art africain
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye beeldje

Fetisjbeeld Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) antropomorf gedesacraliseerd, waarvan de uitgeholde navel geen magische lading heeft Boven op zijn schedel stond een hoorn, die de opening afsloot waarin ook rituele elementen werden ingebracht. Licht bruin satijn patina.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ...


Zie het blad

150,00  120,00

Lega masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse kunst.

Dit Afrikaanse Lega-masker gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt in de Bwami, een leervereniging bestaande uit verschillende rangen, en die werd vergezeld door vrouwen waarvan de echtgenoten het derde niveau, dat van ngandu, hadden bereikt. Lustroostig zwartbruin patina, resten ingelegd met kaolien. Droogleggingsscheuren. Hoogte op sokkel: 37 cm.
Binnen de Lega, de Bwami-vereniging, open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociaal en politiek leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, ze wonen in autonome dorpen omgeven door ...


Zie het blad

150,00  120,00

Lega masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Lega masker

Dit Afrikaans masker Lega gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerend genootschap bestaande uit verschillende rangen, en verenigd met echtgenotes wier echtgenoten het derde niveau hadden bereikt, dat van de ngandu. Een plat masker, niet bedoeld om te dragen, werd opgehangen aan een palissade tussen andere maskers, of aan de arm bevestigd.

Tweekleurig patina, resten ingelegd met kaolien. Erosies.
Hoogte op voet: 32 cm. Binnen de Lega organiseerde het Bwami genootschap, open voor mannen en vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westoever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend ...


Zie het blad


Verkocht aan 130,00 Zoek een soortgelijk object

Lobi Bateba standbeeld
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Lobi standbeeld

Beeldhouwwerk in Afrikaanse kunst .
Afrikaans vrouwenbeeld janus die de illusie wekt serpentineus te zijn.
Armen en benen licht gebogen, rituele korstige patina. Sporen van plengoffers op de bovenkant van het hoofd.
De LOBI gemeenschappen zijn georganiseerd rond natuurgeesten. Wanneer zij worden vereerd, tonen deze geesten hun welwillendheid in de vorm van overvloedige regens, goede gezondheid en talrijke geboorten; worden zij genegeerd, dan trekken zij die terug en brengen verwoestende epidemieën, droogte en lijden. Deze geesten geven aan de wichelroedelopers de wetten door die de volgelingen moeten volgen om hun bescherming te krijgen. Deze geesten worden voorgesteld door houten of koperen beeldhouwwerken die bateba worden genoemd (groot of klein, figuratief of ...


Zie het blad


Verkocht aan 240,00 Zoek een soortgelijk object

Gunye gei masker - Dan
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Dan Mask

Dit Ivoorkust Tribal Mask is een race-masker (scherp gezicht, uitgeholde ronde ogen, mond, het werd gehouden tegen het gezicht met behulp van katoenen stroken bevestigd aan de perforaties van de contouren en geknoopt achter het hoofd. Een onpasto vermengd met nestelen naar beneden, als gevolg van rituele zalvingen, concentreert zich aan de top. Een oog heeft niet langer zijn metalen band. Satijn-zwart bruin patina.
de traditie was voor zijn drager die door een ontmaskerde agent moet worden nagestreefd; als hij werd gevangen, moest hij het masker aan de winnaar overgaan, die beurtelings door een andere agent werd achtervolgd. Deze races waren ooit bedoeld om mannen te trainen in hardlopen en vechten. Dit type van gebeurtenis is nu zeer vaak verbonden met de vakantie die het begin ...


Zie het blad

115,00

Beeld Nkishi Songye Kalebwe
Afrikaanse kunst > De fetisj, dit emblematische voorwerp > Songye Fetish

Deze sculptuur met hoekige vormen is het resultaat van de samenwerking tussen de nganga, de vakman en de klant. Behandeld volgens de instructies van de rituele priester, wordt de figuur bestemd voor de cliënt vervolgens geladen met de elementen bishimba bedoeld om elke kwade kracht tegen te gaan. In het geval van de çi-contre fetisj is de uitgeholde buik er verstoken van. Het gezicht is bezaaid met stoffering nagels. In de Afrikaanse cultuur heeft metaal magische, therapeutische en apotropaïsche eigenschappen. Het gezicht dat de kenmerken van een man van middelbare leeftijd aanneemt herinnert aan zowel het kifwebe masker. Satijn zwart bruin patina.
De fetisj Songye , magische sculptuur Nkisi , nkishi (pl. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Grote ...


Zie het blad

280,00

Goli s Kplé Kplé Masker
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Kplé Kplé Masker

Dit cirkelvormige Afrikaanse masker, bekend als " junior", heeft een gecrenelleerde rand, met uitgeholde ogen gegarneerd met uitstekende conische pupillen, en heeft een rechthoekige mond waarin tanden werden gebeiteld, verwijzend naar het traditionele beeld van tanden onder jongeren. Op de afgeronde hoorns worden minder dierenoren getoond. De vrouwelijke kplekple masker, volgens sommige auteurs (Afrikaanse Barbier-Mueller Maskers, p.116) wordt gezegd dat rood. Vogel ("Baule") geeft echter aan dat in de Baoulé-versie van de Goli het mannelijke masker rood is geschilderd en het vrouwelijke zwart. Het is waarschijnlijk dat deze toewijzing varieert van dorp tot dorp. Metalen inleg.
Aanwijdend de manifestatie van een reeks maskers van de familie " Goli ", dit ronde masker met afgeronde ...


Zie het blad

180,00

Zande beeldje van de Yanda cultus
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Zande beeldje

Antropomorf beeldhouwwerk Yanda, voorstellende een gedrongen vrouw, gedragen door dikke, halfgebogen benen, wijd gespreid. Het gezicht, omlijst door grote ronde oren, wordt gekenmerkt door een hartvormig uitgesneden gezicht. De juwelen en de riem zijn van metaal. Afgeschuurde korrelige patina.
Afrikaanse kunst telt twee soorten Azande standbeelden: Kudu beelden, variërend in hoogte van 30 tot 50 cm stellen voorouders voor, en Yanda-beeldjes van 10 tot 20 cm, van dierlijke of menselijke vorm, met een apotropische rol, tentoongesteld tijdens waarzeggerij-rituelen tijdens de rituelen van de Mani samenleving. br> Vroeger "Niam-Niam" genoemd omdat zij als antropofaag werden beschouwd, vestigden de stammen zich onder de naam Zande , Azandé , vanuit Tsjaad, op de grens van de ...


Zie het blad

120,00

Bembe masker
promo art africain
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bembe masker

Variant van het bembe-masker, met grote gewitte oogholten. De punt van de neus wordt uitgegumd om plaats te maken voor twee gaatjes die de neusgaten aangeven. De smalle mond is net ingesneden. Deze maskers vergezelden de overgangsrituelen tijdens de Bwami besnijdenisceremonies. Tweekleurig patina. Erosies.
Hoogte op voet : 37 cm. De Bembe-groep is een Luba-indiaan die in de 18e eeuw Congo verliet om zich in de buurt van Tanzania en Boeroendi te vestigen. Hun samenleving en artistieke tendens worden gekenmerkt door de invloed van hun naburige etnische groepen in de regio van het Tanganyika-meer, de Lega, de Buyu, enz. Net als de Lega hadden de Bembe een Bwami vereniging die verantwoordelijk was voor de inwijding en de structurering van de samenleving, maar terwijl ...


Zie het blad

280,00  224,00

Mambila bronzen buste
promo art africain
Afrikaanse kunst > Brons, luipaard, boodschapper, krijger, standbeeld > Mambila bronzen

Dit bronzen beeld, hier geplaatst op een metalen ring, doet denken aan de monolieten, architectonische stenen constructies, van de Kameroense graslanden. Deze gedenkstenen werden voornamelijk voor religieuze en funeraire doeleinden gemaakt. Qua ontwerp en decoratieve motieven die verband houden met rituele markeringen van de stammen, doet het ook denken aan de grafstenen atals van de Bakor, en Ekoi, van de naburige Graslandgebieden, rond de Cross River in Nigeria. Het brons stelt een figuur voor, een voorouder of een mythische held, met een opvallende hoofdtooi. De voorstelling van de vooruitstekende navel benadrukt de afstamming.
Ondanks hun kleine aantal hebben de dertigduizend Mambila (of Mambilla, Mambere, Nor, Torbi, Lagubi, Tagbo, Tongbo, Bang, Ble, Juli, Bea) (de "men", ...


Zie het blad

450,00  360,00

 Bwa Mossi masker
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaans masker, tribale kunst, primitieve kunst > Bwa masker

Dit Afrikaanse masker, plat en rond, imposant door zijn afmetingen, is gegraveerd met ruitvormige motieven die in opeenvolgende cirkelvormige friezen zijn gerangschikt. Het is beschilderd met een matte polychromie, bordeauxrood, wit kaolien en donkerbruin. De mond waarin de tanden zijn afgebeeld, is uitgehold zodat de danser kan zien. Het zou een totemvogel van verschillende Mossi clans symboliseren. Barst van de uitdroging. Matte patina.
De Afrikaanse kunstsculpturen van de Bobo , Bwa , Kurumba en Mossi , die in Burkina Faso leven, nemen vaak gestileerde elementen over die ontleend zijn aan mensen, dieren of zelfs insecten, en combineren ze. Het zijn de geesten van de natuur die geacht worden het welzijn en de welvaart van een individu te bepalen, en tegenspoed zal worden ...


Zie het blad

Verkocht

Beeldje Ere Ibedji Yoruba
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ibeji Yoruba

Dit mannelijke beeldje, met een hoofdtooi van vlechten, staat op een ronde sokkel, heeft een dikke houten koppel en halskettingen van verschillende kralen. Het glanzende patina is mahonie. Indigo pigmenten op de hoofdtooi. Gesneden volgens de aanwijzingen van de Ifa die aan de wichelroedeloper , de babalawo , werden doorgegeven, speelden de Ibedji beeldjes de rol van plaatsvervanger bij de dood van het kind. De beelden worden dan behandeld zoals het vermiste kind zou zijn behandeld. Het is de moeder die voor hen moet zorgen; zij zalft hen met olie en voedt hen regelmatig. Als zij verdwijnt, neemt de overgebleven tweeling het over.
Beschouwd als meer dan een fysieke voorstelling van een geliefde, verbonden met de cultus van Shango, worden de ibedji beelden verondersteld het ...


Zie het blad

Verkocht

Standbeeld Baule Asia Usu
Verkocht artikel
Afrikaanse kunst > Afrikaanse standbeelden : tribale fetisj, moederschap > Ancestor Baoulé

De Akan culten in Afrikaanse kunst
dit figuur u-0022waka-sonau-0022, u-0022, hout wordt in baouléu-0022, wordt gepatineerd door olie anointings. Veel scarificaties lopen door de anatomie van de beeltenis. Beide handen rusten in de navelstreek. Dit gebaar van het leven roept de link met de nakomelingen, de bescherming van de voor vader. Dicht hout, Satijn oppervlak. twee soorten Waka-Sona beelden worden geproduceerd door de Baoulé in het rituele kader: degenen die een assiè oussou oproepen, die van de aarde, en die deel uitmaken van een set van standbeelden die bestemd zijn om te worden gebruikt als een middelgroot instrument door de Komian soothsayers, de laatste wordt geselecteerd door de asye Usu geesten om de onthullingen van het hiernamaals te communiceren. De tweede soort ...


Zie het blad


Verkocht aan 220,00 Zoek een soortgelijk object





Laatste items die je hebt bekeken:
Afrikaanse kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73 Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100